MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA
T/4261.
számú
törvényjavaslat
a polgári szolgálatról szóló 1997. évi XXI. törvény módosításáról
Előadó: Burány Sándor
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter
Budapest, 2003. június
2003. évi....... törvény
a polgári szolgálatról szóló 1997. évi XXI. törvény módosításáról
1. §
A polgári szolgálatról szóló 1997. évi XXI. törvény (a továbbiakban: Pszt.) 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"4. § (1) A polgári szolgálat időtartama − a (2)-(3) bekezdésben foglaltak kivételével − a sor- és a tartalékos katonai szolgálat − a honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény 124. §-a (4) bekezdésének a) pontjában, valamint (5) bekezdésében foglaltak figyelembevételével kiszámított − együttes időtartama."
2. §
(1) A Pszt. 5. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"5. § (1) Polgári szolgálatot - a (2) és (3) bekezdésekben foglaltak kivételével belföldön a következő szervezeteknél (a továbbiakban: foglalkoztató) kell teljesíteni:
c) társadalombiztosítási költségvetési szerv,
d) közhasznú szervezet,
e) egyház és az egyház önálló képviseleti szervvel rendelkező szervezeti egysége (szervezete, intézménye, egyházközsége stb.), továbbá
f) alapítvány, közalapítvány, valamint társadalmi szervezet."
(2) A Pszt. 5. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
/(2) A polgári szolgálat nem teljesíthető:/
"b) a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény hatálya alá tartozó szervnél, kivéve a hivatásos önkormányzati tűzoltóságot, valamint a katasztrófavédelem területi és helyi szerveit, ha a polgári szolgálatot teljesítő előzetesen írásban hozzájárul,"
3. §
A Pszt. 6. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:
"6. § (1) A polgári szolgálatot a következő tevékenységekkel, vagy az ilyen tevékenységeket ellátó szervezetnél történő munkavégzéssel kell teljesíteni:
f) informatikai,
ideértve az e tevékenységekhez kapcsolódó állampolgári jogvédő tevékenységet is.
(2) A polgári szolgálat az (1) bekezdésben felsorolt tevékenységeken kívül tűzoltósági, valamint katasztrófavédelmi tevékenységgel is teljesíthető, ha a polgári szolgálatot teljesítő előzetesen írásban hozzájárul."
4. §
A Pszt. 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A polgári szolgálatra jogosultat - ha az (1) bekezdésben meghatározott polgári szolgálat teljesítésében akadályozott - az (1) bekezdésben meghatározott életkor betöltésétől függetlenül, az akadály megszűnésétől számított két éven belül, a 23. § (4) bekezdésnek b) pontjában meghatározott életkor figyelembevételével kell felhívni a polgári szolgálat teljesítésére, ha
a) katonai, illetőleg polgári szolgálathalasztásban részesült,
b) a polgári szolgálatát félbeszakították, valamint
c) a 23. § (5) bekezdésének a) és b) pontjában meghatározott esetekben."
5. §
A Pszt. 13. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A (3) bekezdésben meghatározott munkaképesség-csökkenés megállapítására az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Országos Orvosszakértői Intézete jogosult."
6. §
A Pszt. 20. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A polgári szolgálat elhalasztása csak olyan időtartamra engedélyezhető, amely nem veszélyezteti a polgári szolgálatnak a jogosultra irányadó időtartamnak megfelelő, a 23. § (4) bekezdésének b) pontjában meghatározott életkor eléréséig történő teljesítését."
7. §
(1) A Pszt. 22. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A polgári szolgálatra jogosultat az (1) bekezdésben meghatározott munkaügyi központ hívja fel a polgári szolgálat teljesítésére, és - a 21. § (2) bekezdésében foglalt nyilvántartás alapján - foglalkoztatót jelöl ki számára. Foglalkoztatóként kivételes méltánylást érdemlő esetben jelölhető ki az a szervezet, amellyel a polgári szolgálat teljesítésére jogosult az engedély kiadását közvetlenül megelőzően munkaviszonyban (közszolgálati jogviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban) állt."
(2) A Pszt. 22. §-a a következő (4)-(5) bekezdésekkel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (4) bekezdés számozása (6) bekezdésre változik:
"(4) A polgári szolgálatra jogosult részére elsősorban olyan foglalkoztatót kell kijelölni, amely számára a lakóhelyén vagy tartózkodási helyén lévő munkahelyet biztosít. Ilyen foglalkoztató hiányában kijelölhető az a foglalkoztató is, amely olyan településen lévő munkahelyet biztosít, hogy a munkahely és a lakóhely vagy tartózkodási hely közötti, naponta tömegközlekedési eszközzel történő oda- és visszautazás ideje a három órát, nem haladja meg.
(5) A (4) bekezdésben meghatározott foglalkoztató hiányában a polgári szolgálatra jogosult részére olyan foglalkoztatót kell kijelölni, aki számára díjtalan elhelyezést biztosít."
(3) A Pszt. 22. §-a - e § (2) bekezdésével megváltoztatott számozású - (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) A polgári szolgálatra jogosult - a (2)-(5) bekezdésekben foglaltak figyelembevételével - megjelölheti, hogy a polgári szolgálatot mely foglalkoztatónál kívánja letölteni. Kérelmét abban az esetben kell figyelembe venni, ha ezt egészségi, családi állapota, szakképzettsége, szociális helyzete vagy egyéb méltányolható körülményei különösen indokolttá teszik."
8. §
A Pszt. 23. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A polgári szolgálat teljesítésére jogosult nem hívható fel a polgári szolgálat teljesítésére és a polgári szolgálati viszonyból el kell bocsátani:
c) a polgári szolgálat megtagadása miatt bíróság jogerősen elítélte."
9. §
A Pszt. 31. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"31. § A polgári szolgálatot teljesítőt a 22. § (5) bekezdésében meghatározott esetben díjtalan elhelyezés illeti meg, amelynek biztosítása a foglalkoztató feladata."
10. §
A Pszt. 33. §-a (4) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Az (1) és (2) bekezdés szerinti természetbeni étkeztetést legalább a foglalkoztató szervvel munkaviszonyban (közszolgálati jogviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban) állók étkeztetésénél (személyzeti étkeztetésénél) alkalmazott élelmezésnyersanyag-minimumok, vagy az étkezési hozzájárulás mértéke szerint kell biztosítani."
11. §
(1) A Pszt. 39. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
/(1) Félbe kell szakítania polgári szolgálatát annak a személynek, /
"a) akinek a polgári szolgálat teljesítését gátló, harminc napnál hosszabb betegségét vagy egészségi fogyatékosságát a polgári szolgálat teljesítése alatt állapították meg, a betegség, illetőleg a fogyatékosság megszűnéséig,"
(2) A Pszt. 39. §-ának (1) bekezdése a következő g) ponttal egészül ki:
/(1) Félbe kell szakítania polgári szolgálatát annak a személynek, /
"g) aki - az előzőekben felsorolt eseteket kivéve - akár maga, akár a foglalkoztató oldalán felmerült okból nem végez munkát, ha ennek időtartama a harminc napot meghaladja, a foglalkoztatás ismételt megkezdéséig,"
(3) A Pszt. 39. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A polgári szolgálatot az (1) bekezdés a)-d) pontjai esetén az erre okot adó körülmény megállapítását követően azonnal, az e) pont esetén a szabadságvesztés büntetés megkezdésének napján, az f) pont esetén a bejelentéstől számított nyolc napon belül, a g) pont esetén a munkavégzés megszűnésétől számított harminc nap elteltével kell félbeszakítani."
(4) A Pszt. 39. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A félbeszakítás a polgári szolgálatot teljesítő kérelmére, illetőleg az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben a foglalkoztató vagy a 40. § (2) bekezdésében meghatározott munkaügyi központ, az (1) bekezdés g) pontjában meghatározott esetben a 40. § (2) bekezdésében meghatározott munkaügyi központ kezdeményezésére történik."
12. §
A Pszt. a következő 44/A. §-sal egészül ki:
"44/A. § (1) A foglalkoztató vezetője a fegyelmi eljárás alatt álló polgári szolgálatot teljesítőt - a foglalkoztató székhelye szerint illetékes munkaügyi központ egyetértésével - felfüggesztheti a munkavégzés alól, ha a polgári szolgálatot teljesítő jelenléte a tényállás tisztázását gátolná, vagy ha a kötelezettségszegés súlya és jellege a polgári szolgálatot teljesítőnek a munkahelytől való távoltartását indokolja.
(2) A munkavégzés alóli felfüggesztés a fegyelmi eljárás eredményeként hozott határozat jogerőre emelkedéséig tarthat.
(3) A munkavégzés alóli felfüggesztés időtartama a polgári szolgálat időtartamába nem számít be, ha a fegyelmi eljárás alapján a polgári szolgálatot teljesítővel szemben jogerősen fegyelmi büntetés kiszabására került sor."
13. §
A Pszt. 49. §-át megelőzően az "Anyagi felelősség" alcím helyébe a "Kártérítési felelősség" alcím, 49. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"49. § (1) A polgári szolgálatot teljesítőnek és a foglalkoztatónak a polgári szolgálat keretében egymásnak okozott kárért való kártérítési felelősségére a foglalkoztatóra vonatkozó munkajogi szabályokat kell alkalmazni azzal, hogy átlagkereseten a polgári szolgálatot teljesítőnek a 30. § (1) bekezdésében meghatározott illetményét kell érteni, továbbá a polgári szolgálatot teljesítő kártérítésre kötelezése a 40. § (2) bekezdésében meghatározott munkaügyi központ hatáskörébe tartozik.
(2) Ha a foglalkoztatóra több különböző munkajogi szabály is vonatkozik, a kártérítési felelősség tekintetében a polgári szolgálatot teljesítő által betöltött munkakörre vonatkozó munkajogi szabályokat kell alkalmazni."
14. §
A Pszt. 50. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A polgári szolgálatot teljesítőt az (1) bekezdésben meghatározott időponttól eltérően a következő időpontokban kell elbocsátani:
a) ha második gyermeke a polgári szolgálat teljesítése alatt született, a gyermek születésének időpontjával,
b) ha a polgári szolgálatra való alkalmatlanságát állapították meg, azonnal,
c) ha polgári szolgálat megtagadása bűncselekmény miatt bíróság jogerősen elítélte, az ítélet jogerőre emelkedésének napjával."
15. §
A Pszt. 54. §-ának (1) bekezdése a következő k)-l) pontokkal egészül ki, ezzel egyidejűleg a jelenlegi k)-l) pontok megjelölése m)-n) megjelölésre változik:
/(1) A polgári szolgálatra jogosultról a 22. § (1)bekezdésében, valamint a 40. § (2) bekezdésében meghatározott munkaügyi központ a következő adatokat tartja nyilván:/
"k) magán-nyugdíjpénztári tagság,
l) hallgatói hitel felvétele,"
16. §
A Pszt. 57. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A polgári szolgálat teljesítésével kapcsolatos szabályok megtartását a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium, a 22. § (1) bekezdésében meghatározott, valamint a foglalkoztatás helye szerint illetékes munkaügyi központ ellenőrzi."
17. §
(3) A törvény 2. és 3. §-ában foglaltakat azokra a foglalkoztatókra kell alkalmazni, akik a törvény hatálybalépését követően nyújtanak be nyilvántartásba vétel iránti kérelmet.
(4) A 4. §-t a hatálybalépés idején folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(5) A 14. §-ban foglaltakat az e törvény hatálybalépését megelőzően megkezdett polgári szolgálat esetében is alkalmazni kell.
I N D O K O L Á S
A POLGÁRI SZOLGÁLATRÓL SZÓLÓ 1997. ÉVI XXI. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSÁT TARTALMAZÓ TÖRVÉNYJAVASLATHOZ
Á L T A L Á N O S I N D O K O L Á S
A polgári szolgálatról szóló 1997. évi XXI. törvény (a továbbiakban: Pszt.) első ízben szabályozza a magyar jogrendszerben törvényi szinten a katonai szolgálatot lelkiismereti okból nem vállaló, polgári szolgálatot teljesítő állampolgárok jogait és kötelezettségeit, a polgári szolgálat teljesítésével összefüggésben eljáró hatóságok feladatait és hatáskörét, valamint a polgári szolgálatot teljesítőket foglalkoztató szervezetek feladatait.
A Pszt. hatálybalépése óta eltelt hat év tapasztalatai alapján megállapítható, hogy a polgári szolgálat a honvédelmi kötelezettség teljesítésének megfelelő szolgálati formája azok számára, akik a katonai szolgálat teljesítését lelkiismereti okból nem vállalják.
A Határozatok Tára 2003. évi március 14-i számában jelent meg az önkéntes haderőre áttéréssel kapcsolatos feladatok megkezdéséről szóló 2043/2003.(II.14.) Korm. határozat. E határozat 2. pontja előírja, hogy az önkéntes haderőre történő áttérés jogi feltételrendszerét - az áttérés időpontjaként 2005. első félévét előirányozva - az Alkotmány, a honvédelemről szóló törvény és a kapcsolódó egyéb törvények módosításával meg kell teremteni.
Az önkéntes haderőre való áttéréssel - a hadkötelezettség megszűnésére figyelemmel várhatóan a polgári szolgálat intézményére sem lesz szükség. Ezért a Javaslat figyelembe véve a kormányzati munkamegosztás megváltozását, továbbá a Pszt. hatálybalépését követően bekövetkezett jogszabályváltozásokat, csak azokat a legszükségesebb módosításokat tartalmazza, amelyek a törvény gyakorlati alkalmazása során merültek fel, vagy amelyek biztosítják a törvénynek a hatályos jogszabályokkal való összhangját.
A módosítás a Pszt-nek a következő témaköröket szabályozó rendelkezéseit érinti:
R É S Z L E T E S I N D O K O L Á S
1. §-hoz
A Pszt 4. §-ának (1) bekezdése a polgári szolgálat időtartamát a sor- és tartalékos katonai szolgálat együttes időtartamában határozza meg. A törvény gyakorlati alkalmazása során kérdésként merült fel, hogy az időtartam kiszámítása szempontjából a tartalékos katonai szolgálat mely időtartamát kell figyelembe venni. Ezért a Javaslat a Pszt. időtartamot szabályozó rendelkezését úgy módosítja, hogy a figyelembe vehető időtartamok meghatározásánál a honvédelemről szóló 1993. CX. törvény szabályaira utal.
2. §-hoz
A polgári szolgálatról szóló törvény kizárja a polgári szolgálatot teljesítő személyek foglalkoztatását egyrészt a nyereségérdekelt szervezeteknél, másrészt a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény hatálya alá tartozó szervnél, kivéve az állami és a hivatásos önkormányzati tűzoltóságot, ha a polgári szolgálatot teljesítő személy előzetesen írásban hozzájárul. A törvény nem teszi lehetővé polgári szolgálatot teljesítő foglalkoztatását közhasznú társaságnál.
Ez utóbbi rendelkezés ellentétben áll a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvénnyel, amely szerint polgári szolgálatot teljesítő személyt közhasznú szervezet is foglalkoztathat. A katasztrófák elleni védelem irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 1999. évi LXXIV. törvény a tűzoltóságnak és polgári védelemnek az országos szerveit összevonta. Az előzőekben foglaltakra figyelemmel szükséges megteremteni a polgári szolgálatról szóló törvény és a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény összhangját. Ugyanakkor célszerű biztosítani a polgári szolgálat teljesítésének lehetőségét a hivatásos állományúak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény hatálya alá tartozó szervek közül - a hivatásos és önkormányzati tűzoltóságon kívül - a katasztrófavédelem helyi szerveinél is, feltéve, ha ahhoz a polgári szolgálatot teljesítő előzetesen írásban hozzájárul.
3. §-hoz
A gyakorlati tapasztalatok alapján azokat a tevékenységi köröket, amelyekkel a polgári szolgálatot teljesítő foglalkoztatható, indokolt kibővíteni az informatikai tevékenységgel. A törvény alkalmazása során problémaként merült fel, hogy a törvény által felsorolt tevékenységi körök a polgári szolgálatot teljesítőt foglalkoztató szerv tevékenységére vagy a polgári szolgálatot teljesítő által ellátandó munkakörre vonatkoznak-e. A megoldás érdekében a Javaslat úgy rendelkezik, hogy a törvény által felsorolt tevékenységi köröknek vagy a foglalkoztató tevékenysége vonatkozásában, vagy a polgári szolgálatot teljesítő által betöltendő munkakör tekintetében kell fennállnia.
4. §-hoz
A Javaslat a honvédelmi törvénnyel való összhang megteremtése érdekében módosítja a Pszt.-nek azokat a rendelkezéseit, amelyek a polgári szolgálat teljesítésére történő felhívás végső időpontját határozzák meg. A törvény szabályai közötti összhang érdekében módosítja a Javaslat a Pszt. 7. §-ának (2) bekezdését.
5. §-hoz
A Pszt. szerint a polgári szolgálat engedélyezését követően felmerült egészségügyi probléma esetén nem a katonai alkalmasság, hanem a polgári szolgálatra való alkalmasság vizsgálatára kerül sor. A Pszt. 13. §-ának (3) bekezdése szerint a polgári szolgálatra jogosult nem alkalmas a polgári szolgálat teljesítésére és a polgári szolgálati viszonyból el kell bocsátani, ha munkaképességét egészségromlás, illetőleg testi vagy szellemi fogyatkozás következtében ötven százalékban elvesztette, és ebben az állapotában javulás nem várható. A Pszt. azonban nem határozza meg azt, hogy a ötven százalékos munkaképesség-csökkenés megállapítására mely szerv jogosult. A Javaslat e hiányosságot pótolva ezzel a jogkörrel az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Orvosszakértői Intézetét hatalmazza fel.
6. §-hoz
A hatályos szabályozás rendelkezik arról, hogy a polgári szolgálat elhalasztása a szolgálathalasztás egyes eseteiben milyen időtartamra engedélyezhető. A törvény rendelkezik arról is, hogy a polgári szolgálatra jogosultat milyen életkor betöltéséig lehet a polgári szolgálat teljesítésére felhívni. A Javaslatnak ez a szabálya azt a célt szolgálja, hogy a polgári szolgálatra jogosult a szolgálathalasztás időtartama alatt ne lépje túl azt a korhatárt, amelynek betöltéséig a polgári szolgálat teljesítésére felhívható.
7. §-hoz
A Javaslat pontosítja a törvénynek azokat a rendelkezéseit, amelyek meghatározzák a foglalkoztató kijelölésénél a munkaügyi központ által figyelembe veendő szempontokat. A Javaslat a törvényt új rendelkezéssel is kiegészíti. Eszerint a polgári szolgálatot teljesítő részére elsősorban a lakóhelyén, tartózkodási helyén lévő, illetőleg olyan foglalkoztatót kell kijelölni, amely tömegközlekedési eszközzel viszonylag rövid időn belül megközelíthető. Amennyiben erre nincs lehetőség, olyan foglalkoztatót kell keresni, amely a polgári szolgálatot teljesítő részére díjtalan elhelyezést biztosít.
8. §-hoz
A Javaslatnak ez a rendelkezése biztosítja ugyanazt a kedvezményt a két vagy több gyermek eltartásáról gondoskodó polgári szolgálatra jogosult személy számára, mint amit az ugyanilyen helyzetben lévő katonai szolgálatot teljesítő személy számára a honvédelmi törvény biztosít. Ezen túlmenően a Javaslat pontosítja a törvénynek a polgári szolgálatra való felhívhatóság felső korhatárára vonatkozó szabályait.
9-10. §-hoz
A Javaslatnak ezek a szabályai szintén pontosító rendelkezést tartalmaznak egyrészt a polgári szolgálatot teljesítő személyt megillető díjtalan elhelyezésre vonatkozóan, másrészt a részére biztosítandó természetbeni étkeztetést illetően. A Javaslat egyrészt megszünteti a lakhatási hozzájárulás fogalmát, másrészt összhangot teremt a törvénynek a foglalkoztató kijelölésére és a díjtalan elhelyezésre vonatkozó szabályai között. Ennek megfelelően díjtalan elhelyezés csak abban az esetben illeti meg a polgári szolgálatot teljesítő személyt, ha a munkavégzés helye és a lakóhelye közötti tömegközlekedési eszközzel történő utazás időtartama az általában szokásos időtartamot meghaladja. Nem határozza meg a Javaslat, hogy a foglalkoztató a díjtalan elhelyezést milyen formában köteles biztosítani. Történhet ez akár úgy, hogy a munkavégzés helyén biztosít a polgári szolgálatot teljesítő részére elhelyezést, de történhet úgy is, hogy azt lakásbérlet útján oldja meg.
11. §-hoz
A gyakorlatban előfordul, hogy a polgári szolgálatot teljesítő személy egészségügyi vagy más okból 30 napnál hosszabb időtartamban nem végez munkát. A Javaslat szerint ilyen esetekben a polgári szolgálatot félbe kell szakítani. A Javaslat meghatározza azt is, hogy az egyes esetekben a félbeszakítás kérelemre, vagy hivatalból történik, illetőleg arra mely időponttól kezdődően kerüljön sor.
12. §-hoz
A Javaslat módosítja a polgári szolgálatot teljesítővel szemben folytatható fegyelmi eljárás szabályait. A fegyelmi eljárás ideje alatt előfordulhat, hogy a polgári szolgálatot teljesítő személy jelenléte gátolja a tényállás felderítését. Ennek a helyzetnek a kezelése a hatályos szabályozásban nem mindig megoldott, ezért a Javaslat megteremti a lehetőségét ilyen esetben a polgári szolgálatot teljesítőnek a munkavégzés alóli felfüggesztésére. Jogerős fegyelmi büntetés kiszabása esetén a felfüggesztés időtartama nem számít be a polgári szolgálat időtartamába.
13. §-hoz
A Javaslat összhangot teremt a munkajogi szabályozás, illetőleg a polgári szolgálatról szóló törvénynek a polgári szolgálatot teljesítő és a foglalkoztató kártérítési felelősségét szabályozó rendelkezései között. Egyrészt a polgári szolgálatról szóló törvény által használt fogalmakat a munkajogi szabályozás fogalmaihoz igazítja. Rendelkezik továbbá arról is, hogy milyen szabályt kell alkalmazni abban az esetben, ha a foglalkoztatóra több különböző munkajogi szabály is érvényes.
14. §-hoz
A Javaslat a törvény rendelkezései közötti összhang megteremtése érdekében pontosítja a polgári szolgálatból történő elbocsátásra vonatkozó szabályokat. A módosítás szerint nem hívható fel a polgári szolgálat teljesítésére az, aki két vagy több kiskorú gyermek eltartásáról gondoskodik. E rendelkezéssel összhangban a Javaslat szerint a polgári szolgálatból el kell bocsátani azt a személyt, akinek második gyermeke a polgári szolgálat teljesítése alatt született.
15. §-hoz
A polgári szolgálatot teljesítőt terhelő magánnyugdíjpénztári tagdíjjal, valamint az általa felvett hallgatói hitellel összefüggésben az állami költségvetést fizetési kötelezettség terheli. Ezért szükség van a polgári szolgálatot teljesítő ezen adatainak nyilvántartására. A Javaslat erre felhatalmazza a munkaügyi központot.
16-17. §-hoz
A Javaslat módosítja a polgári szolgálatról szóló törvénynek mindazokat a szabályait, amelyek a polgári szolgálattal kapcsolatos feladatok ellátása tekintetében felelősként a korábbi Munkaügyi Minisztériumot jelölik meg. Ezen túlmenően tartalmazza a honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény módosítását, figyelemmel arra, hogy a honvédelmi törvény egyes feladatok tekintetében felelősként még mindig a Munkaügyi Minisztériumot, illetőleg a munkaügyi minisztert nevezi meg. A Javaslat a hatálybalépés időpontjaként a kihirdetéstől számított hatvanadik napot jelöli meg.