ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ
Fidesz - Magyar Polgári Szövetség
Képviselőcsoportja

T/4918.

Képviselői önálló indítvány

2003. évi ... törvény
a parlagfű elleni védekezésről

Az Országgyűlés felismerve a parlagfű elleni küzdelem fontosságát, a parlagfű terjedésének megállítása, illetve termőterületének csökkentése, a pollenszennyezettség jelentős mérséklése és a lakosság egészségi állapotának javítása érdekében a következő törvényt alkotja:

A törvény célja

1. §

E törvény célja, hogy az emberi egészség védelme érdekében a parlagfű elleni hatékony védekezést előmozdítsa, a parlagfű elleni védekezés során az állam, az önkormányzatok és civil szervezetek együttműködését elősegítse.

Parlagfű Elleni Koordinációs Bizottság Létrehozása

2. §

(1) A parlagfű elleni védekezéssel kapcsolatos feladatok összehangolását a Parlagfű Elleni Koordinációs Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) látja el.

(2) A Bizottság

a) a parlagfű elleni védekezéssel összefüggő döntések meghozatalában kezdeményező, javaslattevő, véleményező és koordináló,

b) a döntések végrehajtásának folyamatában elemző és értékelő

tevékenységet végez.

(3) A Bizottság

a) intézkedési tervet dolgoz ki az egységes parlagfű elleni védekezés érdekében;

b) gondoskodik a parlagfű elleni védekezést érintő jogszabálytervezetek előkészítéséről, tárcaközi egyeztetéséről;

c) részt vesz a parlagfű elleni védekezés költségvetésének tervezésében, figyelemmel kíséri annak végrehajtását;

d) gondoskodik az érintett civil szervezeteknek a kormányzati munkába történő bevonásáról;

e) tájékoztatja a Kormányt az intézkedési tervben foglaltak alakulásáról.

(4) A Bizottság tagjai:

a) az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium képviselője,

b) a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium képviselője,

c) a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium képviselője,

d) a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium képviselője,

e) a Miniszterelnöki Hivatal képviselője,

f) az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat képviselője,

g) a Növény- és Talajvédelmi Központi Szolgálat képviselője,

m) az önkormányzatok országos érdekképviseleteit tömörítő szövetség által delegált egy fő,

n) a parlagfű elleni védekezés érdekében működő civil szervezetek által delegált négy fő.

(5) A Bizottságot feladatai ellátásában a Titkárság segíti.

(6) A Bizottság a Miniszterelnöki Hivatal keretei között önállóan működik.

(7) A Bizottság működésének költségeit a központi költségvetés Miniszterelnökség fejezet költségvetésében kell biztosítani.

MÓDOSULÓ JOGSZABÁLYOK

A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény módosítása

3. §

A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 47. § (1) bekezdése a következő j) ponttal egészül ki, ezzel egyidejűleg a további pontok számozása értelemszerűen változik:

/(1) A 46. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott települési környezetvédelmi programnak tartalmaznia kell, különösen:/

"j) a parlagfű elleni védekezés,"

/településre vonatkozó feladatait és előírásait./

A növényvédelemről szóló 2000. évi XXXV. törvény módosítása

4. §

A növényvédelemről szóló 2000. évi XXXV. törvény (a továbbiakban: Nvéd. tv.) 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, valamint a következő új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott esetben a földhasználót és a termelőt megelőzően a tulajdonos köteles a károsítók ellen védekezni, ha azok az emberi egészséget bármely módon veszélyeztetik.

(3) A földhasználó, illetve a termelő - e törvényben meghatározott esetben a tulajdonos - köteles tűrni

a) az állami és közérdekű védekezéssel megbízott személyek munkavégzését,

b) a növényvédelmi hatóság ellenőrző tevékenységét és abban közreműködni az ellenőrzés tárgyainak, bizonylatainak bemutatásával, valamint köteles az elrendelt intézkedést végrehajtani."

5. §

(1) A Nvéd. tv. 7. § (1) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:

"7. § (1) Közérdekű védekezést kell elrendelni, ha a földhasználó, illetve a termelő - e törvényben meghatározott esetben a tulajdonos - védekezési kötelezettségének az azt elrendelő hatósági határozat ellenére sem tesz határidőre eleget. A közérdekű védekezést külterületen az illetékes Szolgálat, belterületen a települési, a fővárosban a kerületi önkormányzat jegyzője (a továbbiakban: jegyző) rendeli el. A közérdekű védekezést elrendelő határozat elleni fellebbezésnek a végrehajtásra halasztó hatálya nincs."

(2) A Nvéd. tv. 7. § (3) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Az erre a célra létrehozott járványelhárítási célkeretből kell biztosítani a közérdekű védekezés végrehajtásának költségeit, amelyet a földhasználó, illetve a termelő - e törvényben meghatározott esetben a tulajdonos - a közérdekű védekezést elrendelő hatóság részére köteles megtéríteni, késedelmes fizetés esetén a mindenkori jegybanki alapkamat kétszeresével megnövelt összegben. A földhasználó, illetve a termelő - e törvényben meghatározott esetben a tulajdonos - nem fizetése esetén a közérdekű védekezés költségei adók módjára kerülnek behajtásra a minisztérium, valamint a települési önkormányzat költségvetése javára. A költségek behajtásáról az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal gondoskodik."

A közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény módosítása

6. §

A közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény a) pontja a következő 10. ponttal egészül ki, ezzel egyidejűleg a további pontok számozása értelemszerűen változik:

/26. § E törvény alkalmazásában/

/c) közhasznú tevékenység: a társadalom és az egyén közös érdekeinek kielégítésére irányuló következő - a szervezet létesítő okiratában szereplő - cél szerinti tevékenységek:/

"10. parlagfű elleni védekezés,"

Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló 1991. évi XI. törvény módosítása

7. §

Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló 1991. évi XI. törvény 4. § (1) bekezdése a következő új f) ponttal egészül ki

/4. § (1) A Szolgálat környezet- és településegészségügyi feladata különösen/

"f) az emberi egészséget bármely módon veszélyeztető növények és külön törvényben meghatározott károsítók elleni védekezésben való közreműködés."

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

8. §

(1) E törvény a kihirdetését követő hónap első napján lép hatályba.

(2) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy

  1. rendeletben állapítsa meg a Bizottság szervezetére, feladataira és működésére, továbbá annak Titkárságára vonatkozó szabályokat;
  2. átcsoportosítást hajtson végre a Bizottság 2003. évi működéséhez szükséges pénzeszközök biztosítása céljából.

(3) A települési önkormányzat, fővárosban a fővárosi önkormányzat a törvény hatálybalépését követő egy éven belül a parlagfű elleni védekezésről rendeletet alkot.

(4) A Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényben legalább 8 milliárd forintot kell biztosítani a parlagfű elleni védekezésre, különösen

  1. közmunkaprogramok, közhasznú munkavégzés, és önkormányzat által szervezett közcélú foglalkoztatás szélesítésére a parlagfű mentesítés érdekében;
  2. külterületen a parlagfű elleni, környezetbarát, szermaradvány nélkül lebomló gyomirtó szerek alkalmazásának támogatására;
  3. erdőtelepítés támogatására;
  4. művelési támogatás biztosítására annak érdekében, hogy különböző mezőgazdasági kultúrák váltsák föl a parlagfű termőterületeit;
  5. belterületen zöldfelület növelő új pályázati rendszerek kidolgozására, finanszírozására;
  6. magánszemélyek szociális alapú támogatására a parlagfű elleni védekezéshez;
  7. allergológiai ellátás bővítésének támogatására;
  8. országos, valamint helyi települési kampány kidolgozásához források biztosítására;
  9. parlagfű elleni védekezés érdekében működő civil szervezetek részére pályázati források biztosítására;
  10. iskolai felvilágosító programok szervezésére, támogatására.

I N D O K O L Á S

A századforduló után Magyarországon megjelenő parlagfű mára olyan mértékben terjedt el az országban, és az 1990-es évek elejétől olyan mértékben károsítja az egészséget, hogy nyugodtan kijelenthetjük, a parlagfű okozta allergia népbetegséggé vált. Egyes becslések szerint az ország egynegyedének, több mint két és fél millió embernek okoz vissza visszatérő problémát augusztus végétől októberig.

Hiába ismerte fel minden kormányzat a probléma súlyosságát, azonban annak megoldását mind ez ideig senki sem tudta elérni, pedig olyan kérdésről van szó, ami közvetlenül két és fél millió polgárt, közvetve azonban ennek többszörösét, akár a teljes népességet is érintheti. Éppen ezért fontos, hogy ebben az ügyben mielőbb megfelelő megoldást találjunk.

Ennek érdekében szükségesnek tartjuk, hogy új megközelítést adjunk a parlagfű elleni küzdelemnek, és a jövőben ne csak növényvédelmi kérdésként, hanem ezzel párhuzamosan vagy akár elsődlegesen is egészségügyi kérdésként kezeljük az ügyet. Egyes becslések szerint 30-40 milliárdos kárt okoz évente a nemzetgazdaságnak a parlagfű probléma. A társadalombiztosítás 4,8 milliárd forintot költ az allergiás és asztmás betegek gyógyszertámogatására, és ennek többszörösét fizetik ki a betegek a patikákban az egyéb szerekre. A táppénzes napok és az elmaradt idegenforgalmi bevételek szintén súlyos milliárdokat jelentenek a nemzetgazdaságnak.

Mindenképpen indokolt, hogy a tiltás és szankcionálás alkalmazása mellett olyan ösztönző megoldásokat találjunk, amelyek tényleg hatékony megoldásokat nyújtanak. A parlagfű elleni védekezés sikeressége érdekében a hangsúlyt az ösztönző módszerek alkalmazására kell helyezni. Ennek során fontos az állami szerepvállalás a programok kidolgozásában, a végrehajtás megszervezésében, valamint a költségvetési források biztosításában. Mindehhez elengedhetetlenül szükséges, hogy a Parlagfű Elleni Koordinációs Bizottság már az idei évben kezdje meg működését, felvilágosító kampányát, és egy egész országra kiterjedő intézkedési terv kidolgozását.

Budapest, 2003. augusztus 15.

Selmeczi Gabriella
Fidesz - Magyar Polgári Szövetség

Dr. Bagó Zoltán
Fidesz - Magyar Polgári Szövetség

Balla Mihály
Fidesz - Magyar Polgári Szövetség

Balsay István
Fidesz - Magyar Polgári Szövetség

Dr. Bartha László
Fidesz-MPSZ

Bánki Erik
Fidesz-MPSZ

Básthy Tamás
Fidesz-MPSZ

Birkás Tivadar
Fidesz-MPSZ

Búsi Lajos
Fidesz-MPSZ

Cseresnyés Péter
Fidesz-MPSZ

Czerván György
Fidesz-MPSZ

Dr. Czira Szabolcs
Fidesz-MPSZ

Dr. Dancsó József
Fidesz-MPSZ

Endre Sándor
Fidesz-MPSZ

Dr. Gruber Attila
Fidesz-MPSZ

Dr. Gyimesi Endre
Fidesz-MPSZ

Halász János
Fidesz-MPSZ

Harrach Péter
Fidesz-MPSZ

Homa János
Fidesz-MPSZ

Horváthné Stukics Erzsébet
Fidesz-MPSZ

Dr. Illés Zoltán
Fidesz-MPSZ

Lasztovicza Jenő
Fidesz-MPSZ

Dr. Martonosi György
Fidesz-MPSZ

Márton Attila
Fidesz-MPSZ

Dr. Mátrai Márta
Fidesz-MPSZ

Móring József Attila
Fidesz-MPSZ

Dr. Nagy Gábor Tamás
Fidesz-MPSZ

Nagy Kálmán
Fidesz-MPSZ

Nógrádi Zoltán
Fidesz-MPSZ

Dr. Papcsák Ferenc
Fidesz-MPSZ

Pogácsás Tibor
Fidesz-MPSZ

Schmidt Ferenc
Fidesz-MPSZ

Dr. Semjén Zsolt
Fidesz-MPSZ

Stolár Mihály
Fidesz-MPSZ

Dr. Szabó Erika
Fidesz-MPSZ

Szabó Ferenc
Fidesz-MPSZ

Dr. Surján László
Fidesz-MPSZ

Szalai Annamária
Fidesz-MPSZ

Szűcs Lajos
Fidesz-MPSZ

Tirts Tamás
Fidesz-MPSZ

Varga Mihály
Fidesz-MPSZ

Vidoven Árpád
Fidesz-MPSZ

Zsigó Róbert
Fidesz-MPSZ