T/4928/45.

Az Országgyűlés

Mezőgazdasági
bizottságának

Egészségügyi
bizottságának

Gazdasági
bizottságának

a j á n l á s a

az élelmiszerekről szóló T/4928. számú törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Mezőgazdasági bizottsága - első helyen kijelölt bizottságként, az Egészségügyi bizottsága valamint a Gazdasági bizottsága megvitatta az élelmiszerekről szóló, T/4928. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/4928/4-44. számú módosító javaslatokat.

Kárpáti Zsuzsa képviselő a T/4928/13., 14. és 16. sz.; Molnár Albert, Podolák György és Warvasovszky Tihamér képviselők a T/4928/8. sz., valamint Dr. Medgyasszay László és Fülöp István képviselők a T/4928/ 21. sz. módosító javaslatukat visszavonták.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

Azokat a módosító javaslatokat, amelyek egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyására tesznek javaslatot, terjedelmi okokból csak a jogszabályhelyre történő hivatkozással tesszük közzé.

1. Dr. Mézes Éva képviselő a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"1. § (1) A törvény hatálya az élelmiszereknek a Magyar Köztársaság területén történő előállítására, [illetve] forgalomba hozatalára, az előállításával és forgalmazásával foglalkozó természetes és jogi személyekre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságokra terjed ki."

Indokolás: Lásd a T/4928/42. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet <9>2. Kis Péter, Herbály Imre és Rózsa Endre képviselők a törvényjavaslat 2. §-ának új 1. ponttal történő kiegészítését, továbbá a 9-11., 18., 22. és 24. pontoknak a következő módosítását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a pontok számozása értelemszerűen változik):

"2. § E törvény alkalmazásában:

1. Élelmiszer alapanyag: minden olyan termék, amelyet abból a célból állítottak elő, hogy az az élelmiszer előállítási folyamat során emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszerré váljék, vagy összetevőjét, részét képezze.

[1.]2. Élelmiszer: az európai élelmiszerjog általános elveiről és követelményeiről, az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság létrehozásáról és az élelmiszerbiztonságra vonatkozó eljárások megállapításáról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 178/2002/EK rendeletének (a továbbiakban: 178/2002/EK rendelet) 2. cikke szerint élelmiszernek minősülő anyag, illetve termék.

[2.]3. Új élelmiszer: az új élelmiszerekről és az új élelmiszer-összetevőkről szóló, az Európai Parlament és a Tanács 258/97/EK rendelete (a továbbiakban: 258/97/EK rendelet) 1. cikkének 2. pontja szerint új élelmiszernek minősülő élelmiszer.

[3.]4. Nyers élelmiszer: olyan élelmiszer, amely eredeti állapotát lényegesen megváltoztató élelmiszer-előállítási műveletek nélkül alkalmas, illetve kerül végső fogyasztásra.

[4.]5. Feldolgozott élelmiszer: olyan élelmiszer, amelyet eredeti állapotát lényegesen megváltoztató élelmiszer-előállítási műveletekkel hoztak végső fogyasztásra kész állapotba.

[5.]6. Forgalomba hozott élelmiszer: a 178/2002/EK rendelet 3. cikkének 8. pontja szerint forgalomba hozatalra került élelmiszer.

[6.]7. Vendéglátó termék: olyan étel, ital, cukrászati, hidegkonyhai készítmény, amelyet az előállítás helyén, ideiglenes árusítóhelyen, tálaló konyhán vagy házhoz szállítva értékesítenek a végső fogyasztó számára.

[7.]8. Élelmiszer-vállalkozás: a 178/2002/EK rendelet 3. cikkének 2. pontja szerinti élelmiszer-vállalkozás.

[8.]9. Élelmiszer-vállalkozó: a 178/2002/EK rendelet 3. cikkének 3. pontja szerinti élelmiszer-vállalkozó.

[9.]10. Élelmiszer-előállítás: a nyers, a feldolgozott élelmiszer előállítása érdekében történő alapanyagtermelés tisztítási, osztályozási, előkészítési, gyártástechnológiai, csomagolási, tárolási, szállítási és értékesítési műveletek összessége vagy ezek részműveletei.

[10.]11. Élelmiszer-előállító: a nyers és a feldolgozott élelmiszert előállító élelmiszer-vállalkozó.

[11.]12. Élelmiszer-előállító hely: az [a] élelmiszerlánc mindazon területe, helye és létesítménye, amelyben élelmiszer-előállítás folyik.

[12.]13. Élelmiszer forgalomba hozatal: a 178/2002/EK rendelet 3. cikkének 8. pontja szerinti forgalomba hozatali tevékenység.

[13.]14. Élelmiszer-forgalmazó: a 178/2002/EK rendelet 3. cikkének 8. pontja szerinti forgalomba hozatali tevékenységet végző élelmiszer-vállalkozó.

[14.]15. Élelmiszer-forgalmazó hely: az a létesítmény, amelyben élelmiszer forgalomba hozatal folyik.

[15.]16. Vendéglátó: a vendéglátó terméket előállító élelmiszer-vállalkozó.

[16.]17. Fogyasztó: az élelmiszer végső fogyasztója, valamint az élelmiszert tevékenységéhez felhasználó élelmiszer-vállalkozó.

[17.]18. Végső fogyasztó: a 178/2002/EK rendelet 3. cikkének 18. pontja szerinti végső fogyasztó.

[18.]19. Élelmiszer-biztonság: annak biztosítása az alapanyag termelés, az élelmiszer-előállítás, a tárolás és forgalomba hozatal teljes folyamatában, hogy az élelmiszer nem veszélyezteti a végső fogyasztó egészségét, ha azt a rendeltetési célnak megfelelően készíti el és fogyasztja.

[19.]20. Élelmiszer-minőség: az élelmiszer azon tulajdonságainak összessége, amelyek alkalmassá teszik az élelmiszert a rá vonatkozó előírásokban rögzített, valamint a fogyasztók által elvárt igények kielégítésére.

[20.]21. Élelmiszer-összetevő: olyan anyag, az élelmiszer-adalékanyagot is beleértve, amelyet az élelmiszer előállítása során alkalmaztak és változatlan vagy módosult formában jelen van az élelmiszerben.

[21.]22. Élelmiszer-adalékanyag: minden olyan természetes vagy mesterséges anyag - tekintet nélkül arra, hogy van-e tápértéke vagy sem - amelyet élelmiszerként önmagában nem fogyasztanak, alapanyagként nem használnak, és amelyet az élelmiszerhez az előkészítés, a kezelés, a feldolgozás, a csomagolás, a szállítás vagy a tárolás folyamán adnak hozzá abból a célból, hogy a termék érzékszervi, kémiai, fizikai és mikrobiológiai tulajdonságait kedvezően befolyásolja; hozzáadása azt eredményezi vagy eredményezheti, hogy önmaga vagy származéka az élelmiszer összetevőjévé válik.

[22.]23. Élelmiszer-megjelenítés: az élelmiszer külső tulajdonságainak (például forma, alak, méret), a csomagolása módjának és anyagának, [valamint] forgalomba hozatala környezetének, valamint a különböző eszközökön keresztül a fogyasztók rendelkezésére bocsátott információk összessége.

[23.]24. Élelmiszer-csomagolás: olyan anyag, amelyet az élelmiszerek burkolására, megóvására, kezelésére, szállítására és megjelenítésére használnak az élelmiszer-előállítás bármely szakaszában a nyersanyagtól a feldolgozott termékig, az élelmiszer-vállalkozótól a fogyasztóig.

[24.]25. Élelmiszerlánc h[H]atósági [élelmiszer-]ellenőrzése: az erre kijelölt hatóságok által végrehajtott olyan ellenőrzés, amelynek célja annak megállapítása, hogy az élelmiszerek, az élelmiszer-összetevők, valamint azok a személyek, anyagok és tárgyak, amelyek az élelmiszerekkel érintkeznek, vagy érintkezhetnek, megfelelnek-e a fogyasztók egészségének, érdekeinek (beleértve a fogyasztók tájékoztatását), valamint a piaci verseny tisztaságának védelmére vonatkozó, illetve más jogszabályoknak."

Indokolás: Lásd a T/4928/26. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

3. Dr. Mézes Éva képviselő a törvényjavaslat 2. § 6. pontjának a következő módosítását javasolja:

/2. § E törvény alkalmazásában:/

"6. Vendéglátó termék: olyan étel, ital, cukrászati, hidegkonyhai készítmény, amelyet az előállítás helyén, ideiglenes árusítóhelyen, tálaló konyhán, egyéb vendéglátó egységben, vagy házhoz szállítva értékesítenek a végső fogyasztó számára."

Indokolás: Lásd a T/4928/41. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

4. Dr. Czira Szabolcs képviselő a törvényjavaslat 2. §-át új 18. ponttal kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok számozása értelemszerűen változik) :

/2. § E törvény alkalmazásában:/

"18. Élelmiszer higiénia: Az élelmiszer előállításának, forgalomba hozatalának az emberi fogyaszthatóságra való alkalmassággal összefüggő követelményrendszere, az élelmiszer útján terjedő fertőzés és egyéb ártalom megelőzése és elhárítása."

Indokolás: Lásd a T/4928/11. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

5. Dr. Mézes Éva képviselő a törvényjavaslat 2. § 23. pontjának a következő módosítását javasolja:

/ E törvény alkalmazásában:/

"23. [Élelmiszer-csomagolás] Élelmiszer csomagolóanyag: olyan élelmiszerrel érintkező, rendszerint fogyasztásra alkalmatlan anyag, amelyet az élelmiszerek burkolására, megóvására, [kezelésére, szállítására és] megjelenítésére használnak az élelmiszer-előállítás bármely szakaszában a nyersanyagtól a feldolgozott termékig[, az élelmiszer-vállalkozótól a fogyasztóig]."

Indokolás: Lásd a T/4928/38. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

6. Dr. Mézes Éva képviselő a törvényjavaslat 2. §-át új 25. ponttal kiegészíteni javasolja:

/2. § E törvény alkalmazásában:/

"25. Élelmiszer-higiénia: az élelmiszer előállításának, forgalomba hozatalának az emberi fogyaszthatóságra való alkalmassággal összefüggő követelményrendszere, az élelmiszer útján terjedő fertőzés és egyéb ártalom megelőzése és elhárítása."

Indokolás: Lásd a T/4928/44. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

7. Dr. Mézes Éva képviselő a törvényjavaslat 2. §-át új 26. ponttal kiegészíteni javasolja:

/2. § E törvény alkalmazásában:/

"26. Állati eredetű termékek élelmiszer-biztonsága: állategészségügyi és higiéniai feltétel- és eljárás rendszer, amely magában foglalja mindazon tényezők hatásának megelőzését és megszüntetését, amely az állati eredetű élelmiszer-előállítás folyamatában olyan változásokat idéznek elő, amelyek veszélyeztetik a fogyasztó egészségét. Ez az élelmiszerbiztonsági megítélés alapozza meg az élelmiszerrel kapcsolatos fogyaszthatósági döntést."

Megjegyzés: Képviselő asszony a pont számozását az előző pontban foglalt módosító javaslatára tekintettel jelölte.

Indokolás: Lásd a T/4928/39. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

8. Dr. Mézes Éva képviselő a törvényjavaslat 2. §-át új 27. ponttal kiegészíteni javasolja:

/2. § E törvény alkalmazásában:/

"27. Élelmiszer hamisítás:

(1) A hamisított élelmiszer előállítása és forgalomba hozatala tilos.

(2) Hamisított az az élelmiszer, amelynek a vonatkozó előírásban vagy a gyártmánylapban meghatározott minőségét szándékosan, a fogyasztó egészségét, biztonságát és érdekeit veszélyeztető, illetőleg a fogyasztó megtévesztésére alkalmas módon megváltoztatnak."

Megjegyzés: Képviselő asszony a pont számozását az előző pontban foglalt módosító javaslatára tekintettel jelölte.

Indokolás: Lásd a T/4928/40. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

9. Dr. Mézes Éva képviselő a törvényjavaslat 2. §-át új 28. ponttal kiegészíteni javasolja:

/2. § E törvény alkalmazásában:/

"28. Élelmiszer csomagolás: az a tevékenység, amelynek során az élelmiszert a fogyasztó távollétében meghatározott mennyiségben úgy helyezik csomagolóanyagba, hogy annak felnyitása, vagy megsértése nélkül a tartalom nem változtatható meg."

Megjegyzés: Képviselő asszony a pont számozását az előző pontban foglalt módosító javaslatára tekintettel jelölte.

Indokolás: Lásd a T/4928/37. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

10. Kis Péter, Herbály Imre és Rózsa Endre képviselők a törvényjavaslat 3. §-ának a következő módosítását javasolják:

"3. § Élelmiszer-vállalkozás olyan helyen és módon létesíthető, amely biztosítja, hogy az élelmiszer és az élelmiszer előállításban résztvevők biztonsága, minősége és a környezet védelme a külön jogszabályok szerinti követelményeknek megfeleljen."

Indokolás: Lásd a T/4928/29. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

11. Molnár Albert, Podolák György és Warvasovszky Tihamér képviselők a törvényjavaslat 4. § bevezető szövege helyébe a következő rendelkezést javasolják:

"4. § [Az élelmiszer-vállalkozás működése során:] Az élelmiszer-vállalkozás által működtetett élelmiszer-előállítóhelyen, -forgalmazóhelyen és vendéglátóhelyen működése során:"

Indokolás: Lásd a T/4928/7. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. RESTANCIA!

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

12. Kis Péter, Herbály Imre és Rózsa Endre képviselők a törvényjavaslat 4. § a) pontjának a következő módosítását javasolják:

/4. § Az élelmiszer-vállalkozás működése során:/

"a) a környezetnek, a berendezéseknek, az eszközöknek, a technológiának, a felhasznált élelmiszer-összetevők minőségének, az alkalmazott személyek egészségének, szakképesítésének, illetve szaktudásának alkalmasnak kell lennie a megfelelő minőségű és biztonságos élelmiszer garantálására,

b) olyan minőségbiztosítási, élelmiszer-biztonsági-, nyomon-követési, termék-visszahívási rendszereket vagy ilyen rendszerek elemeit kell működtetni, amellyel biztosítható az élelmiszer megfelelő minősége és biztonsága."

Indokolás: Lásd a T/4928/34. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

13. Molnár Albert, Podolák György és Warvasovszky Tihamér képviselők a törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"6. § (1) Az élelmiszer-előállítónak a működése megkezdését - az élelmiszer forgalomba hozatalának megkezdésével egyidejűleg - szüneteltetését, megszűnését - a szünetelés kezdő napjával, illetve a megszűnés napjával egyidejűleg - írásban be kell jelentenie az illetékes megyei (fővárosi) állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző állomásnak (a továbbiakban: állomás)."

Indokolás: Lásd a T/4928/4. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

14. Kis Péter, Herbály Imre és Rózsa Endre képviselők a törvényjavaslat 6. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(3) Az élelmiszerbiztonsági szempontból legveszélyesebb (hús, tej, tojás) élelmiszer-előállító helynek működési engedélyt az élelmiszer-előállítás megkezdése előtt a külön jogszabályban meghatározott esetekben, az ott megjelölt hatóságtól kell kérni."

Indokolás: Lásd a T/4928/33. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

15. Kis Péter, Herbály Imre és Rózsa Endre képviselők a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdésének a következő módosítását, valamint új (4) bekezdéssel történő kiegészítését javasolják:

"7. § (1) [Az előállított, illetve] A nyers, a feldolgozott és a forgalomba hozott élelmiszernek biztonságosnak, megfelelő minőségűnek kell lennie.

(4) A harmadik országból származó élelmiszerekre az Európai Gazdasági Térségben érvényes élelmiszer-biztonsági követelmények az irányadóak."

Indokolás: Lásd a T/4928/32. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

16. Kárpáti Zsuzsa képviselő a törvényjavaslat 8. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

A T/4928/13. sz. módosító indítvány az Egészségügyi bizottság ülésén VISSZAVONVA!

17. Dr. Czira Szabolcs képviselő a törvényjavaslatot új fejezet címmel és új 9. §-sal kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerűen változik):

"Élelmiszer hamisítás

9. §

(1) A hamisított élelmiszer előállítása és forgalomba hozatala tilos.

(2) Hamisított az az élelmiszer, amelynek vonatkozó előírásban vagy gyártmánylapban meghatározott minőségét szándékosan, a fogyasztó egészségét és érdekeit veszélyeztető, illetőleg a fogyasztó megtévesztésére alkalmas módon megváltoztatták."

Indokolás: Lásd a T/4928/12. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. nem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

18. Kis Péter, Herbály Imre és Rózsa Endre képviselők a törvényjavaslat 9. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"9. § (1) A csomagolásnak védenie kell az élelmiszert a szennyeződéstől, a [tápérték- és minőségcsökkentő] biztonságot, a tápértéket és minőséget csökkentő hatásoktól."

Indokolás: Lásd a T/4928/31. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. támogatja

- az Egészségügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

19. Kárpáti Zsuzsa képviselő a törvényjavaslat 9. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

A T/4928/14. sz. módosító indítvány az Egészségügyi bizottság ülésén VISSZAVONVA!

20. Kárpáti Zsuzsa képviselő a törvényjavaslat 10. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) Az élelmiszer megjelenítése és a fogyasztót tájékoztató jelölés nem tévesztheti meg a fogyasztót."

Indokolás: Lásd a T/4928/15. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. támogatja

- az Egészségügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

21. Kis Péter, Herbály Imre és Rózsa Endre képviselők a törvényjavaslat 11. § (2) bekezdése b) pontjának a következő módosítását javasolják:

/(2) A hatósági élelmiszer-ellenőrzést végző személyek és a külön jogszabályban foglaltak szerint az Európai Bizottság szakértői jogosultak különösen /

"b) az élelmiszer-vállalkozó birtokában lévő az ellenőrzés tárgyát képező iratokat, adathordozókat megismerni és azokról másolatot, illetve kivonatot készíteni,"

Indokolás: Lásd a T/4928/30. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

22. Dr. Medgyasszay László és Fülöp István képviselők a törvényjavaslat 11. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés felvételét, valamint a §-nak új (3) bekezdéssel történő kiegészítését javasolják:

"(2) [A hatósági élelmiszer-ellenőrzést végző személyek és a külön jogszabályban foglaltak szerint az Európai Bizottság szakértői jogosultak különösen

a) az élelmiszer-vállalkozás területére belépni,

b) az élelmiszer-vállalkozó birtokában lévő iratokat, adathordozókat megismerni és azokról másolatot, illetve kivonatot készíteni,

c) a vizsgálatok céljára térítésmentesen mintát venni.]

Az élelmiszer-ellenőrző hatóságok egymástól eltérő feladatait külön jogszabály tartalmazza, amely alapján az ellenőrzésre feljogosított személyek:

a) beléphetnek az élelmiszer-előállító és élelmiszer-forgalmazó forgalmazó helyre,

b) az élelmiszer-előállító illetve forgalmazó helyen az élelmiszer-vállalkozó birtokában lévő iratokba, adathordozókba betekinthetnek és azokról másolatot, illetve kivonatot készíthetnek,

c) a vizsgálatok céljára térítésmentes mintát vehetnek.

(3) Az élelmiszer-vállalkozásoknál a (2) bekezdés szerinti jogszabály alapján történik az Európai Bizottság szakértőinek ellenőrzése."

Indokolás: Lásd a T/4928/19. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

23. Kis Péter és Herbály Imre képviselők a törvényjavaslat 11. § (2) bekezdése bevezető szövegének a következő módosítását javasolják:

"(2) A hatósági élelmiszer-ellenőrzést végző [személyek] szakértők és a külön jogszabályban foglaltak szerint az Európai Bizottság szakértői jogosultak különösen

a) az élelmiszer-vállalkozás területére belépni,

b) az élelmiszer-vállalkozó birtokában lévő iratokat, adathordozókat megismerni és azokról másolatot, illetve kivonatot készíteni,

c) a vizsgálatok céljára térítésmentesen mintát venni."

Indokolás: Lásd a T/4928/24. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

24. Molnár Albert, Podolák György és Warvasovszky Tihamér képviselők a törvényjavaslat 14. §-ának a 13. §-ba történő beépítését javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerűen változik):

A T/4928/8. sz. módosító indítvány a Gazdasági bizottság ülésén VISSZAVONVA!

25. Kárpáti Zsuzsa képviselő a törvényjavaslat 14. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

A T/4928/16. sz. módosító indítvány a Mezőgazdasági bizottság ülésén VISSZAVONVA!

26. Dr. Mézes Éva képviselő a törvényjavaslat 14. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) A tétel értéke az adott élelmiszer-előállító, illetve -forgalmazó helyen a mintavétel időpontjában alkalmazott egységár és a tétel mennyiségének szorzata, amit a kifogásolt hibát előidéző előállítónak, illetve forgalmazónak kell megfizetni. Amennyiben a kifogásolt hiba előidézőjét nem lehet megállapítani, a minőségvédelmi bírságot annak kell megfizetni, akinél a kifogásolt terméket a hatóság megtalálta."

Indokolás: Lásd a T/4928/43. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

27. Molnár Albert, Podolák György és Warvasovszky Tihamér képviselők a törvényjavaslat 14. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(3) A tétel értéke az adott élelmiszer-előállító, illetve -forgalmazó helyen a mintavétel időpontjában alkalmazott egységár és a tétel mennyiségének szorzata. Abban az esetben, ha az élelmiszer hibájáért az élelmiszer-előállító a felelős, a tétel értéke az adott élelmiszerből az előállítónál készített összes hibás mennyiség és az általa alkalmazott egységár szorzata."

Indokolás: Lásd a T/4928/6. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

28. Kis Péter, Herbály Imre és Rózsa Endre képviselők a törvényjavaslat 14. §-át új (4) bekezdéssel kiegészíteni javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):

"(4) Az emberek egészségét veszélyeztető élelmiszer esetében a bírság alapja az egy gyártástétel mennyisége."

Indokolás: Lásd a T/4928/25. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

29. Dr. Medgyasszay László és Fülöp István képviselők a törvényjavaslat 15. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

A T/4928/21. sz. módosító indítvány a Mezőgazdasági bizottság ülésén VISSZAVONVA!

30. Molnár Albert, Podolák György és Warvasovszky Tihamér képviselők a törvényjavaslat 15. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"15. § (1) A minőségvédelmi bírság[ot az azt kiszabó élelmiszer-ellenőrző hatóság számlájára kell befizetni] a központi költségvetés bevételét képezi. [A befolyt összeg az ellenőrzési és vizsgálati módszerek folyamatos fejlesztésére használható fel, a konkrét felhasználásról - az intézet esetében az országos tisztifőorvos javaslatára - az élelmiszer-ellenőrző hatóságot felügyelő miniszter dönt.]"

Indokolás: Lásd a T/4928/5. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. nem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

31. Kis Péter, Herbály Imre és Rózsa Endre képviselők a törvényjavaslat 16. § (1) és (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"16. § (1) Az élelmiszer-szabályozásban biztosítani kell a nemzetközi szervezetek - mindenek előtt a FAO/WHO Codex Alimentarius (a továbbiakban: Codex) -[ szabályainak] előírásainak betartását, illetve ajánlásainak figyelembe vételét.

(3) A Codex Alimentarius Magyar Nemzeti Bizottság 15 tagból áll, akiket [a gazdaság] az élelmiszervállalkozás, a tudomány, a fogyasztók és a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium, valamint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium képviselőiből a FAO Magyar Nemzeti Bizottság elnöke nevez ki."

T/4928/28. sz.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 33. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4928/27. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

32. Kárpáti Zsuzsa képviselő a törvényjavaslat 16. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) A Codex Alimentarius Magyar Nemzeti Bizottság 15 tagból áll, akiket a gazdaság, a táplálkozástudomány, a tudomány, a fogyasztók és a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium, valamint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium képviselőiből a FAO Magyar Nemzeti Bizottság elnöke nevez ki."

T/4928/18. sz.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 35. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4928/17. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

33. Kis Péter, Herbály Imre és Rózsa Endre képviselők a törvényjavaslat 18. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) A Magyar Élelmiszerkönyv Bizottság 15 tagból áll, akiket [a gazdaság] az élelmiszervállalkozás, a tudomány, az élelmiszer-ellenőrzés, a fogyasztóvédelmi szervezetek, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, valamint a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium képviselőiből - az egészségügyi, szociális és családügyi miniszter, a gazdasági és közlekedési miniszter, valamint a környezetvédelmi és vízügyi miniszter egyetértésével - a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter nevezi ki."

T/4928/27. sz.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 31. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4928/28. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

34. Dr. Medgyasszay László és Fülöp István képviselők a törvényjavaslat 18. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) A Magyar Élelmiszerkönyv Bizottság 15 tagból áll, akiket a gazdaság, a tudomány, az élelmiszer-ellenőrzés, a fogyasztóvédelmi szervezetek, az Élelmiszerbiztonsági Hivatal, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, valamint a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium képviselőiből - az egészségügyi, szociális és családügyi miniszter, a gazdasági és közlekedési miniszter, valamint a környezetvédelmi és vízügyi miniszter egyetértésével - a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter nevezi ki."

Indokolás: Lásd a T/4928/20. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. támogatja

- az Egészségügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

35. Kárpáti Zsuzsa képviselő a törvényjavaslat 18. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) A Magyar Élelmiszerkönyv Bizottság 15 tagból áll, akiket a gazdaság, a táplálkozástudomány, a tudomány, az élelmiszer-ellenőrzés, a fogyasztóvédelmi szervezetek, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, valamint a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium képviselőiből - az egészségügyi, szociális és családügyi miniszter, a gazdasági és közlekedési miniszter, valamint a környezetvédelmi és vízügyi miniszter egyetértésével - a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter nevezi ki."

T/4928/17. sz.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 32. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4928/18. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

36. Dr. Czira Szabolcs képviselő a törvényjavaslat 20. § (2) bekezdését új f) ponttal kiegészíteni javasolja:

/(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti/

"f) az állategészségügyről szóló 1995. évi XCI. törvény 2. § 37. pontja."

Indokolás: Lásd a T/4928/10. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

37. Dr. Medgyasszay László és Fülöp István képviselők a törvényjavaslat 20. § (3) bekezdése c)-d) pontjainak, valamint (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

/(3) Felhatalmazást kap a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter, hogy az egészségügyi, szociális és családügyi miniszterrel, valamint a gazdasági és közlekedési miniszterrel együttes rendeletben szabályozza /

".

.

.

c) az élelmiszer-előállítás általános feltételeit,

d) az ivóvíz és az ásványvíz palackozásának és forgalomba hozatalának általános szabályait, valamint...

(4) Felhatalmazást kap a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter, hogy az egészségügyi, szociális és családügyi [miniszterrel, valamint a gazdasági és közlekedési] miniszterrel együttes rendeletben szabályozza az élelmiszer-előállítás és forgalomba hozatal élelmiszer-higiéniai feltételeit."

Indokolás: Lásd a T/4928/22. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

38. Kis Péter és Herbály Imre képviselők a törvényjavaslat 20. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(4) Felhatalmazást kap a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter[, hogy] és az egészségügyi, szociális és családügyi miniszter[rel, valamint a gazdasági és közlekedési miniszterrel], hogy együttes rendeletben szabályozza az élelmiszer-előállítás és forgalomba hozatal élelmiszer-higiéniai feltételeit."

Indokolás: Lásd a T/4928/23. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

40. Glattfelder Béla képviselő a törvényjavaslat 20. § (11) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(11) Felhatalmazást kap az egészségügyi, szociális és családügyi miniszter, hogy rendeletben szabályozza

a) a különleges táplálkozási célú élelmiszerek[et]re, valamint

b) az étrend kiegészítők[et]re vonatkozó előírásokat."

Indokolás: Lásd a T/4928/9. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. támogatja

- az Egészségügyi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

41. Kis Péter, Herbály Imre és Rózsa Endre képviselők a törvényjavaslat 20. §-át új (14) bekezdéssel kiegészíteni javasolják:

"(14) Felhatalmazást kap a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter, hogy rendeletben határozza meg a termék-visszahívás és nyomon-követés szabályait."

Indokolás: Lásd a T/4928/35. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

42. Lezsák Sándor képviselő a törvényjavaslat 20. §-át új (14) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

"(14) Felhatalmazást kap a környezetvédelmi miniszter, hogy rendeletben szabályozza a csomagolás újrafelhasználásra, hulladékának hasznosítására, illetve ártalmatlanítása esetén a környezeti szennyező hatás megengedett mértékére vonatkozó előírásokat.."

Indokolás: Lásd a T/4928/36. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. szeptember 18.

Dr. Magda Sándor s.k.,
a Mezőgazdasági bizottság elnöke

Dr. Schvarcz Tibor s.k.,
az Egészségügyi bizottság elnöke

Puch László s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke