Módosító javaslat

Dr. Szili Katalin asszonynak

az Országgyűlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Asszony!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján az adókról, járulékokról és egyéb költségvetési befizetésekről szóló törvények módosításáról szóló T/5478. számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elő:

A törvényjavaslat 31. § (1) bekezdésének az alábbi módosítását javasoljuk:

(1) Az Szja tv. 69. §-ának (1)-(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) Természetbeni juttatás:

a) a kifizető által magánszemélynek adott reprezentáció és üzleti ajándék;

b) a kifizető által egyidejűleg több magánszemélynek ingyenesen, vagy kedvezményesen juttatott termék, nyújtott szolgáltatás, ha a juttatás, illetve a szolgáltatásnyújtás körülményei alapján a kifizető - jóhiszemű eljárása ellenére - nem képes megállapítani az egyes magánszemélyek által megszerzett bevételt; a kifizető rosszhiszemű eljárása esetén az adómegállapítási (adóelőleg-megállapítási) kötelezettség elmulasztása miatt kiszabható mulasztási bírság a természetbeni juttatás formájában juttatott jövedelem 50 százaléka;

c) a kifizető által több magánszemély, mint biztosítottak javára kötött biztosítási szerződés alapján fizetett adóköteles biztosítási díj, ha a biztosítási szerződés nem egyénileg, hanem kizárólag a munkakör, a beosztás, a munkaviszonyban eltöltött idő, az életkor vagy más közös ismérv alapján határozza meg a biztosítottak körét;

d) a kifizető személygépkocsija magáncélú használatára tekintettel keletkező jövedelem [70. § (1) bekezdés];

e) az e törvény külön rendelkezése szerint adómentes természetbeni juttatás.

f) a kifizető, vagy a munkáltató által a nem pénzben juttatott összevont adóalapba tartozó jövedelem átvállalt adóelőlege és járuléka;

(2) A természetbeni juttatás - kivéve az e törvény külön rendelkezése szerint adómentes természetbeni juttatást - alapján meghatározott bevétel az azt megszerző magánszemély(ek) jövedelme. Ha a magánszemély a természetbeni juttatásként megszerzett üzleti ajándékot vagy más terméket elidegeníti, akkor a termék megszerzésére fordított értékként a szerzéskori szokásos piaci értéket kell figyelembe venni.

(3) A természetbeni juttatás után az adót a kifizető a juttatás időpontjában megállapítja, valamint az adózás rendjéről szóló törvénynek a kifizető által levont jövedelemadó megfizetésére és bevallására irányadó rendelkezései szerint megfizeti, illetve bevallja.

(4) A természetbeni juttatás - kivéve a kifizető személygépkocsija magáncélú használatára tekintettel keletkező jövedelmet - révén keletkező jövedelem utáni adó mértéke a bevétel 44 százaléka."

Indokolás

A természetbeni juttatások köre a jelentősen leszűkült, a természetben kapott juttatások jelentős része az összevont adóalapba tartozó jövedelem lett. Azonban vannak olyan természetben adott juttatások, melyeknél indokolt, hogy továbbra is természetbeni juttatásként adózzanak.

Az f) pontban javasoljuk, hogy abban az esetben, ha a kifizető nem pénzben juttat jövedelmet a magánszemélynek, akkor annak adóelőlegét a kifizető megfizethesse a magánszemély helyett, és ekkor a természetbeni juttatásokra vonatkozó szabályokat kelljen alkalmaznia. A kifizetőknél nagy problémát okoz, hogy a nem pénzben juttatott jövedelmek adóelőlegét a kifizető nem tudta levonni. A Javaslattal a nem pénzben juttatott jövedelmek adóztatása, ellenőrzése és behajtása egyszerűbbé válik, ezért jelentősen csökken az adminisztráció mind az államigazgatásban, mind a kifizetőnél, mindemellett az adóhatóság is hamarabb jut az adóbevételhez.

Budapest, 2003. október 9.

Molnár Albert Podolák György

országgyűlési képviselő országgyűlési képviselő

MSZP MSZP