MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA
T/5479.
számú
törvényjavaslat
a fogyasztói árkiegészítésről
Előadó: Dr. László Csaba
pénzügyminiszter
Budapest, 2003. szeptember
2003. évi ... törvény a fogyasztói árkiegészítésről
Az Országgyűlés a személyszállításban az állam által nyújtott utazási kedvezmények miatti bevételkiesés ellentételezése céljából a fogyasztói árkiegészítésről a következő törvényt alkotja:
I. fejezet
Általános rendelkezések
1. § Fogyasztói árkiegészítés (a továbbiakban: árkiegészítés) vehető igénybe - az e törvény II. fejezetében meghatározott feltételek szerint - a Mellékletben megnevezett szolgáltatásoknak az árkiegészítés alanya (3. §) által belföldön történő nyújtása esetén.
2. § E törvény alkalmazásában belföldön történő szolgáltatásnyújtás a személyszállítás útvonalának a Magyar Köztársaság területére eső része.
Az árkiegészítés alanya
3. § Az árkiegészítés alanya
a) az a jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, illetve
b) az, a személyi jövedelemadóról szóló törvényben meghatározott egyéni vállalkozó,
amelyet (akit) a - saját nevében és felelősségére bevétel elérése érdekében - belföldön végzett szolgáltatásnyújtása után a 4. § (1) bekezdése árkiegészítés igénylésre jogosít.
II. fejezet
Fogyasztói árkiegészítés igénylése
4. § (1) Árkiegészítést igényelhet - a (2)-(3) bekezdésben foglalt kivétellel - az, aki hatósági áras különjárati autóbusz-szolgáltatást végez, továbbá az, aki olyan
a) a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. és a vasútról szóló 1993. évi XCV. törvény alapján végzett koncesszió köteles, menetrend szerinti vasúti vagy közúti személyszállítási szolgáltatást,
b) komp- és révközlekedést
nyújt, amelyhez jogszabály utazási kedvezményt állapít meg.
(2) Nem vehető igénybe árkiegészítés azon utazási kedvezmény után,
a) amelynek pénzügyi fedezetére jogszabály más forrást határoz meg;
b) amelyet az árkiegészítés alanya üzletpolitikai céllal nyújt.
(3) Nem vehető igénybe árkiegészítés a jogi személyek és a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek által vásárolt jegyek, bérletek és a hatósági áras különjárati autóbusz forgalom után, kivéve a nevelési-oktatási intézmények saját tanulóik, illetve a felsőoktatási intézmények saját hallgatóik részére eszközölt jegy- és bérletvásárlásait és a különjárati autóbusz forgalom igénybevételét.
(4) Az árkiegészítés alanya a (2)-(3) bekezdésekben meghatározott, árkiegészítés igénybevételére nem jogosító bérleteladásokat darabszám és érték szerint köteles az árkiegészítésre jogosító bérleteladásokból elkülönítve nyilvántartani.
5. § Az árkiegészítés alanya az árkiegészítést
a) a szolgáltatásnyújtásról kiállított számlán a teljesítés időpontjaként feltüntetett naptól,
b) készpénzfizetés esetén, illetve ha az árkiegészítés alanya a számvitelről szóló törvény alapján könyvvezetési kötelezettségének a pénzforgalmi könyvvitel szerint tesz eleget, vagy csak a bevételeiről köteles nyilvántartást vezetni, akkor az ellenérték kiegyenlítésének napjától igényelheti.
6. § Az árkiegészítés alapja
a) a kedvezményes személyszállítási szolgáltatás általános forgalmi adóval növelt díjbevétele - ide nem értve a 4. § (2)-(3) bekezdése szerint árkiegészítés igénybevételére nem jogosító díjbevételt - ,
b) az életkoruk alapján ingyenes utazásra jogosult magyar állampolgárok és az Európai Unió más tagállamának állampolgárai, valamint a szomszédos államokban élő magyarokról szóló 2001. évi LXII. törvény hatálya alá tartozó személyek; a fegyveres erők hadköteles tagjai és a polgári szolgálatot teljesítők, valamint az országgyűlési képviselők ingyenes utazásához kapcsolódva a belföldi vasúti, a távolsági menetrend szerinti autóbusz-, valamint a helyi közlekedés általános forgalmi adót is tartalmazó díjbevétele, valamint
c) a Melléklet 12-14. pontja szerint kedvezményezett, helyi tömegközlekedésben használt bérletek, illetve a komp- révközlekedésben használt jegyek, bérletek esetén a tárgyhónapban értékesített bérletek (komp- és révközlekedés esetén az értékesített bérletek és jegyek) darabszáma.
7. § (1) Az árkiegészítés mértéke
a) a személyszállítási szolgáltatás árkiegészítés alapjának meghatározott százaléka (árkiegészítési kulcs),
b) a helyi tömegközlekedésben használt kedvezményes bérletek, illetve komp- és révközlekedésben a kedvezményes jegyek és bérletek esetén az árkiegészítés mértéke a kedvezményezett csoportok egy-egy bérlet (illetve jegy) vásárlására megadott, a mellékletben szereplő pénzben kifejezett összeg.
(2) A helyi tömegközlekedésben alkalmazott kedvezményes negyedéves, féléves, éves bérletek esetén az árkiegészítés mértékét az alábbi számítási módszerrel kell meghatározni:
a: adott időszakra vonatkozó bérletszelvény támogatása az adott támogatási csoportban
b: adott időszakra vonatkozó bérletszelvény teljes ára
(3) A gazdasági és közlekedési miniszter - az árkiegészítésre jogosult szolgáltatóktól kapott, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó, törtév esetén éves szintre átszámított adatai alapján - havonta rendelkezik a helyi közlekedésben ingyenesen igénybevett szolgáltatások után az árkiegészítésre jogosult szolgáltatónak járó, a tárgyévet megelőző évben kapott árkiegészítés mértékének 1/12-ed részéhez igazodó árkiegészítés mértékéről, illetve annak kiutalásáról.
(4) Ha az árkiegészítésre jogosult szolgáltatónak a (3) bekezdés szerinti árkiegészítés megállapításához nincs a tárgyévet megelőző évre vonatkozó adata, a gazdasági és közlekedési miniszter az árkiegészítésre jogosult szolgáltatóhoz leginkább hasonló adottságú árkiegészítésre jogosult szolgáltató adatait alapul véve rendelkezik a fogyasztói árkiegészítés mértékéről.
(5) A települési önkormányzatok - a fővárosban a Fővárosi Önkormányzat - képviselő-testülete által az e törvény szerinti támogatások figyelembevételével megállapított helyi tömegközlekedési díjszabásokról szóló rendeletek kiadásánál az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 7. § (2) bekezdésében foglaltakat nem kell alkalmazni.
III. fejezet
Egyes eljárási szabályok
8. § Az e törvényben nem szabályozott eljárási kérdésekben az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
9. § (1) Az árkiegészítés alanya a belföldön nyújtott személyszállítási szolgáltatás tekintetében az árkiegészítést maga köteles megállapítani, bevallani és igényelni vagy visszafizetni (önadózás).
(2) Az árkiegészítés alanya köteles az árkiegészítés megállapítására, bevallására és elszámolására alkalmas nyilvántartást vezetni. A nyilvántartás alapján az igénylendő árkiegészítést havonta meg kell állapítani.
IV. fejezet
Záró és átmeneti rendelkezések
10. § (1) E törvény 2004. január 1. napján lép hatályba. Rendelkezéseit azokra a belföldön nyújtott személyszállítási szolgáltatásokra kell alkalmazni, amelyeknél az árkiegészítés-igénybevételi lehetőség 2003. december 31. napját követően keletkezik.
(2) E törvény hatálybalépését megelőzően értékesített, de e törvény hatálybalépését követő időszak tekintetében utazásra jogosító bérletek esetén az árkiegészítést az árkiegészítés alanya e törvény rendelkezései szerint igényelheti.
11. § E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésről szóló 1991. évi LXXVIII. törvény címében az "és a fogyasztói árkiegészítésről", preambulumában a " ,valamint a személyszállításban az állam által nyújtott utazási kedvezmények miatti bevételkiesés ellentételezése", valamint az "és a fogyasztói árkiegészítésről"szövegrész, 1. §-ának (6) bekezdése, a 3. § előtti címben az "és az árkiegészítés", a 3. § (1) bekezdésének felvezető szövegében a "vagy az árkiegészítés" (1) bekezdésében a " ,vagy a 12. § (1) bekezdése árkiegészítés igénylésére jogosít" szövegrész, a 12-15. §-ai, a 17. §-ának (1) bekezdéséből az "és árkiegészítés" szövegrész, az "és a belföldön nyújtott személyszállítási szolgáltatás" szövegrész, az " , illetve az árkiegészítést" szövegrész, valamint a "vagy igényelni" szövegrész, a 17. § (3) bekezdésének első mondatában az "és az árkiegészítés", valamint az "és árkiegészítés" szövegrész, a 17. § (3) bekezdésének második mondatában az "illetve az igénylendő árkiegészítést" szövegrész, valamint 2. számú melléklete hatályát veszti, azzal, hogy ezen rendelkezések alapján 2004. január 1. napja előtt keletkező árkiegészítés - e törvény a 10. §-ának (2) bekezdésének figyelembevételével - az adózás rendjéről szóló törvény előírásai szerint igényelhető.
Melléklet a fogyasztói árkiegészítésről 2003. évi .... törvényhez
Azon szolgáltatások köre, amelyek után fogyasztói árkiegészítés vehető igénybe
Sorsz. |
A szolgáltatás megnevezése és SZJ száma |
Fogyasztói árkiegészítés mértéke |
1. |
50%-os vasúti kedvezmény, ideértve a budapesti agglomerációban a HÉV- vonalakon érvényes 50%-os kedvezményt is (SZJ 60.21.10.9 és 60.10.1, kivéve járműszállítás a 60.10.12.0-ból) |
100% |
2. |
57,5%-os vasúti kedvezmény (SZJ 60.10.1, kivéve járműszállítás a 60.10.12.0-ból) |
135% |
3. |
90%-os vasúti kedvezmény, ideértve a budapesti agglomerációban a HÉV-re váltott tanuló- és nyugdíjas bérletjegy, illetve a hadköteles katonák HÉV-re váltott menetjegye kedvezményét is (SZJ 60.21.10.9 és 60.10.1, kivéve járműszállítás a 60.10. 12.0-ból) |
900% |
4. |
Tanulók vasúti bérletjegye (SZJ 60.10.1, kivéve járműszállítás a 60.10.12.0-ból) |
900% |
5. |
A 65. életévüket betöltött |
12,0% |
6. |
50%-os távolsági autóbusz kedvezmény (SZJ 60.21.31.0-ból) |
100% |
7. |
57,5%-os távolsági autóbusz kedvezmény (SZJ: 60.21.41.0-ból) |
135% |
8. |
90%-os távolsági autóbusz kedvezmény, ideértve a budapesti és miskolci agglomerációban váltott tanuló- és nyugdíjas bérletjegy kedvezményét is (SZJ 60.21.41.0-ból és 60.21.31.3-ból) |
900% |
9. |
Tanulók távolsági autóbusz kedvezménye (SZJ 60.21.41.0-ból) |
525% |
10. |
Hatósági áras különjárati autóbusz forgalom (SZJ 60.23.11.0-ból és 60.23. 14.0-ból) |
20% |
11. |
A 65. életévüket betöltött |
8% |
12. |
Helyi tanuló- és nyugdíjas bérletjegy (SZJ 60.21.31-ből és 60.21.10.1-ből) |
|
|
Megyei jogú városok, ezen belül: |
3139Ft/hó/db |
13. |
Komp- (SZJ 61.20.11-ből) és révközlekedési (SZJ 61.20.12-ből) menetjegy kedvezmény |
50Ft/db |
14. |
Komp- (SZJ 61.20.11-ből) és révközlekedési (SZJ 61.20.12-ből) bérlet kedvezmény |
200Ft/hó/db |
INDOKOLÁS
a fogyasztói árkiegészítésről szóló törvényjavaslathoz
Általános indokolás
A Javaslat biztosítja a fogyasztói árkiegészítés folyósítását azon szolgáltatóknak, amelyeknek - az állam által biztosított utazási kedvezmények miatt - egyébként bevételkieséssel kell számolniuk.
A fogyasztói árkiegészítés 1992-től működő rendszerének (a fogyasztási adóval egy törvényben megfogalmazott előírásainak) törvényi újraszabályozását több körülmény is indokolta. A fogyasztási adó az Európai Unióhoz való csatlakozás időpontjától átalakul regisztrációs adóvá, így a fogyasztási adót és a fogyasztói árkiegészítést együttesen tartalmazó törvény legalább fele 2004. májusától eleve megváltozik. A 2004. évi költségvetést megalapozó fogyasztói árkiegészítési előirányzat biztonságosabb tartásához a fogyasztói árkiegészítés rendszerének is meg kell újulnia, melyet pedig - a költségvetés érdekében - 2004. január 1-jétől indokolt hatályba léptetni. Ezért a fogyasztói árkiegészítés már 2004 elejétől, önálló törvényként elválik a fogyasztási adóztatástól.
A változtatás lényege, hogy a Javaslat a helyi tömegközlekedésben fix összegű fogyasztói árkiegészítést vezet be, megszüntetve ezzel az ár és a támogatás direkt kapcsolatát, egyúttal nagyobb teret engedve az önkormányzatok önálló ár-megállapítási jogának. A fix összegű (tételes) árkiegészítés további előnye az államháztartás szempontjából a kiszámíthatóság.
A konstrukcióváltás a kedvezmények felülvizsgálatát a belvízi személyhajózásban is lehetővé teszi. Az ármegállapításnál ebben a körben ugyanis eleve nincs központi költségvetési kontroll, így a fogyasztói árkiegészítésre nincs ráhatása a központi kormányzatnak. Ezen túlmenően - a révközlekedéssel ellentétben, ami elsősorban közlekedési célú - a belvízi személyhajózás elsődlegesen turisztikai jelleget ölt.
Az Európai Unióhoz történő csatlakozás közeledtével a teljes jogharmonizáció biztosítása, a támogatási rendszer EU-konform átalakítása egyre sürgetőbb: az utazási kedvezményeket az EU tagállamok állampolgárai is ki kell terjeszteni.
Részletes indokolás
I. Fejezet
Általános rendelkezések
Az 1. §-hoz
Az árkiegészítés igénybevételére a mellékletben szereplő kedvezményes személyszállítási szolgáltatásoknak a belföldön történő teljesítése esetén nyílik lehetőség. A Javaslat alapján a Kormány által biztosított kedvezményes utazásokhoz az e jogcímen adott támogatás valamennyi tömegközlekedési eszközre kiterjed. A nem kedvezményes utazás után viszont árkiegészítés nem igényelhető. A Javaslat egyértelműsíti, hogy a Mellékletben a kombinát bérletjegyre megállapított fix összegű árkiegészítés a különböző tömegközlekedési eszközök közül legalább kettőre egyaránt jogosító bérletjegyek eladása után jár.
A 2. §-hoz
A Javaslat meghatározza az árkiegészítés igénylési lehetőségének területi hatályát. E szerint kedvezményes utazás esetén a nemzetközi utazásokban is csak a belföldi útszakaszra eső díjra jár fogyasztói árkiegészítés.
Az árkiegészítés alanya
A 3. §-hoz
A jogi személy, a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, továbbá a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerinti egyéni vállalkozó egyaránt alanya az árkiegészítésnek, ha az általa nyújtott személyszállítási szolgáltatás, illetve az általa biztosított komp és révközlekedés megfelel a 4. §-ban foglalt feltételeknek.
II. Fejezet
Fogyasztói árkiegészítés
A 4. §-hoz
A Javaslat meghatározza, hogy az árkiegészítést kizárólag a hatósági áras különjárati autóbusz szolgáltatás, illetve a jogszabály által utazási kedvezményben részesített vasúti-, távolsági autóbusz-, helyi autóbusz-, helyi kötöttpályás és a révközlekedési személyszállítási szolgáltatás esetén igényelheti a szolgáltatás nyújtója. Nem igényelhető árkiegészítés az olyan kedvezményes díjú utazási szolgáltatás esetén, amelynél a kedvezményt a szolgáltatás nyújtója üzletpolitikai céllal adta, vagy amelynek pénzügyi fedezetére jogszabály más forrást határoz meg. A Javaslat ugyancsak szűkíti a kedvezményezetti kört azzal, hogy kizárólag a nevelési-oktatási intézmények saját tanulóik, illetve felsőoktatási intézmények saját hallgatóik részére való, de az intézmény nevében történő bérlet-, jegyvásárlások esetén jár a szolgáltatónak az árkiegészítés. Az árkiegészítésre jogosító értékesítésekhez igénybevett támogatás jogosságának vizsgálatához elengedhetetlen nyilvántartási rendet is rögzíti a Javaslat.
Az 5. §-hoz
Az árkiegészítésre való jogosultság azon a napon keletkezik, amelyet a teljesítésről kiállított számlán a teljesítés napjaként feltüntettek, illetve a készpénzfizetés és a pénzforgalmi szemléletű könyvvezetésre jogosultak esetén amikor az ellenértéket kifizették.
A 6. §-hoz
A Javaslat - aszerint, hogy a fogyasztói árkiegészítés százalékos vagy tételes - az árkiegészítés alapját a százalékos mértéknél a díjbevételben, a tételes mérték esetében pedig az eladott bérletek darabszámával határozza meg. A fegyveres testületek sorállományú tagjai, az országgyűlési képviselők, valamint a 65 éven felüli magyar állampolgárok és Európai Unió más tagállama állampolgárainak ingyenes utazása esetén az árkiegészítés alapjaként a vasútnál a belföldi vasúti személyszállítás, a távolsági autóbusznál a menetrend szerinti autóbusz személyszállítási szolgáltatás tényleges díjbevétele vehető figyelembe.
A 7. §-hoz
Az árkiegészítés a személyszállítási szolgáltatásnál az árkiegészítés alapjának meghatározott százaléka, illetve az eladott bérlet darabszámára vetített összeg. (Az utasok különböző konkrét kedvezményes kulcsait, mértékeit Kormányrendelet tartalmazza.) A helyi tömegközlekedésben használt kedvezményes bérletek, illetve a komp- és révközlekedésben a kedvezményes jegyek és bérletek után járó fogyasztói árkiegészítés összegét a Javaslat melléklete tartalmazza. A kedvezményes negyedéves, féléves, éves bérletek utáni támogatás a Javaslatban szereplő képlet alapján számítható.
A helyi tömegközlekedésben biztosított ingyenes utazások esetén a Javaslat a szolgáltatók bevételkiesésének ellentételezése érdekében - a bevétel százalékában megállapított árkiegészítés helyett - a gazdasági és közlekedési miniszter feladataként határozza meg az árkiegészítés mértékének megállapítását, amely havonta, a tárgyévet megelőző év adatai alapján történik.
A fix összegű árkiegészítés bevezetésével az ártörvényben biztosított, az önkormányzatok ármegállapítása feletti hatósági kontroll jelentőségét veszti, így a Javaslat rendelkezik arról is, hogy e körben a pénzügyminiszter egyetértésére nincs szükség.
III. Fejezet
Egyes eljárási szabályok
A 8. §-hoz
A Javaslatban nem szereplő, nem szabályozott, a fogyasztói árkiegészítéssel kapcsolatos eljárási kérdések kapcsán mögöttes jogszabályként az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
A 9. §-hoz
A kedvezményes személyszállítási szolgáltatás nyújtása esetén az árkiegészítés befizetése, igénylése, illetve bevallása önadózás formájában történik. Az árkiegészítés igénylésével kapcsolatosan az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
IV. Fejezet
Záró rendelkezések
A 10-11. §-hoz
A Javaslat záró rendelkezései a hatályba lépéssel kapcsolatos átmeneti szabályokat határozzák meg. A tételes mérték bevezetése miatt a Javaslat egyértelműsíti, hogy a 2003. évben eladott, de 2004-ben utazásra jogosító bérletek után már a 2004-ben hatályos szabályok szerint kell az adókötelezettséget teljesíteni, azaz helyi tömegközlekedés esetén e körben már a fix összegű árkiegészítés igényelhető.