T/5481/132. szám
Az Országgyűlés
Költségvetési és pénzügyi |
Gazdasági |
Környezetvédelmi |
Mezőgazdasági |
Önkormányzati |
Területfejlesztési |
k i e g é s z í t ő a j á n l á s a
a környezetterhelési díjról szóló T/5481. számú törvényjavaslat
vitájához
(Együtt kezelendő a T/5481/102. sz. ajánlással)
Tisztelt Országgyűlés!
Az Országgyűlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság) - első helyen kijelölt bizottságként, a Gazdasági bizottsága, a Környezetvédelmi bizottsága, a Mezőgazdasági bizottsága, az Önkormányzati bizottsága valamint a Területfejlesztési bizottság megvitatta a környezetterhelési díjról szóló, T/5481. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/5481/103-131. sz. kapcsolódó és bizottsági módosító javaslatokat.
Gyapay Zoltán képviselő a T/5481/107. sz. módosító javaslatát visszavonta.
1. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 1. §-ának a következő módosítását javasolja:
"1. § A törvény célja, hogy a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Kvt.) 60. §-ának rendelkezéseivel összhangban elősegítse a környezetbe történő [anyag vagy energia kibocsátás] anyag- vagy energiakibocsátás csökkentését, a környezet és természet megóvása érdekében a leghatékonyabb megoldások alkalmazását, valamint az állam és a környezethasználók közötti arányos teherviselést."
Indokolás: Lásd a T/5481/131/1. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal: - Az Előterjesztő képviselője egyetért
2. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 4. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
"4. § (1) A levegőterhelési díj fizetési kötelezettség azt a kibocsátót terheli, akinek a helyhez kötött légszennyező pontforrása külön jogszabály szerint [bejelentés köteles] bejelentésköteles."
Indokolás: Lásd a T/5481/131/2. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal: - Az Előterjesztő képviselője egyetért
3. Dr. Orosz Sándor képviselő - kapcsolódva Podolák György és Szalay Gábor képviselők T/5481/84. számú módosító indítványához (T/5481/102. számú ajánlás 11. pontja) - a törvényjavaslat 5. § b) pontjának a következő módosítását javasolja:
/5. § Nem terheli díjfizetési kötelezettség /
"b) a távhőtermelőt és a távhőszolgáltatást végző kibocsátót [az után a] olyan levegőterhelő anyag [kibocsátás] után, amelyet a lakosság, illetve közintézmények részére értékesített hőenergia miatt bocsátott ki."
Indokolás: Lásd a T/5481/112. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- a Mezőgazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
4. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 5. §-át új c) ponttal kiegészíteni javasolja:
/5. § Nem terheli díjfizetési kötelezettség /
"c) a kibocsátót az után a levegőterhelő anyag kibocsátás után, amelyet
ca) a külön jogszabály szerinti kiegyenlítő, vagy időszakos fogyasztói szerződés alapján a csökkentett gázfelhasználási lehetőséggel érintett időszak alatt, vagy
cb) a földgázellátásról szóló 2003. évi XLII. törvény szerinti üzemzavar vagy forráshiány miatt szükségessé vált fogyasztáskorlátozás miatt, vagy
cc) a villamosenergiáról szóló 2001 . évi CX. törvényben meghatározott villamosenergia rendszer jelentős zavara, válsághelyzet veszélye, vagy válsághelyzete miatt a krízis munkabizottság vezetőjének (rendszerirányító) utasítására a meglévő szerződéseihez képest megnövelt termelése miatt
bocsát ki."
Indokolás: Lásd a T/5481/124. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
5. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 7. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
"(2) Vízterhelési díjat a felszíni vizeket szennyező, a kibocsátó vízjogi engedélyében, ennek hiányában e törvény 2. számú mellékletében meghatározott anyag (a továbbiakban: vízterhelő anyag) kibocsátása után kell fizetni."
Indokolás: Lásd a T/5481/127. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
6. Dr. Orosz Sándor képviselő - kapcsolódva T/5481/60. számú módosító indítványához (T/5481/102. számú ajánlás 25. pontja) - a törvényjavaslat 8. §-ának a következő módosítását, valamint új (2) bekezdéssel történő kiegészítését javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a 8. § eredeti szövege az (1) bekezdés jelölést kapja):
"8. § (1) Nem terheli díjfizetési kötelezettség a kibocsátót:
a) a felhasznált vízmennyiségben levő vízterhelő anyagok után, amennyiben a vízmennyiséget újrahasználja, ha a használat során nem terheli a befogadót,
b) az általa felhasznált vízben - a közüzemi vízszolgáltatónál a szolgáltatás alapjául szolgáló nyers vízben - eredetileg is megtalálható vízterhelő anyag mennyisége után,
c) az egyesített csatornarendszer esetén a záportúlfolyón bevezetésre kerülő vízterhelő anyagok után,
d) ha kizárólag csapadékelvezetést végez.
(2) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti vízterhelő anyagok mennyiségét - a közüzemi vízszolgáltató által felhasznált nyers víz kivételével - a vízszolgáltató köteles hiteles mérésekkel igazolt módon a kibocsátó rendelkezésére bocsátani. Amennyiben nem teljesíti fenti kötelezettségét, akkor az illetékes környezetvédelmi hatóság a méréseket elvégzi és a mérési díj ötszörösében állapítja meg a vízszolgáltatót ezért terhelő térítési kötelezettséget."
Indokolás: Lásd a T/5481/117. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- a Mezőgazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
7. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 9. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
"9. § (1) A vízterhelési díj mértékét a vízterhelési díj (2) bekezdésben meghatározott alapja, a vízterhelő anyagok egységdíja, a területérzékenységi, valamint az [iszap-elhelyezési] iszapelhelyezési szorzó határozza meg."
Indokolás: Lásd a T/5481/131/3. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal: - Az Előterjesztő képviselője egyetért
8. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 10. §-ának a következő módosítását javasolja:
"10. § A gazdálkodó szervezetek által közcsatornán elvezetett, majd felszíni vízbe bocsátott vízterhelő anyag után fizetendő díjat a közüzemi csatorna hálózatot működtető közszolgáltató a szolgáltatás árán felül áthárítja a gazdálkodó szervezetekre. A kibocsátó által kibocsátott szennyvíz mennyiségének és minőségének meghatározása a szolgáltató feladata."
Indokolás: Lásd a T/5481/128. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője a nem ért egyet
9. Dr. Orosz Sándor képviselő - kapcsolódva Podolák György és Kovács Tibor képviselők T/5481/79. számú módosító indítványához (T/5481/102. számú ajánlás 30. pontja) - a törvényjavaslat 10. §-ának a következő módosítását javasolja:
"10. § A [gazdálkodó szervezetek] kibocsátók által közcsatornán elvezetett, majd felszíni vízbe bocsátott vízterhelő anyag után fizetendő díjat a közüzemi csatorna hálózatot működtető közszolgáltató a szolgáltatás árán felül a terhelés arányában áthárítja a [gazdálkodó szervezetekre] szolgáltatást igénybe vevőkre."
Indokolás: Lásd a T/5481/110. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- a Mezőgazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
10. Dr. Orosz Sándor képviselő - kapcsolódva Kis Péter és Herbály Imre képviselők T/5481/69. számú módosító indítványához (T/5481/102. számú ajánlás 37. pontja) - a törvényjavaslat 12. § (2) bekezdése b) pontjának a következő módosítását javasolja:
/(2) A talajterhelési díj alapja:/
"b) vízjogi engedély alapján végzett szennyvízelhelyezés esetében a [talajra, illetőleg talajba juttatott] szenny-, és használt víz éves mennyisége csökkentve a külön jogszabály vagy hatósági határozat rendelkezései szerint megtisztított víz mennyiségével."
Indokolás: Lásd a T/5481/111. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- a Mezőgazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
11. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 12. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
"(3) A talajterhelési díj egységdíjának mértéke: 120 Ft/ [m3] m3."
Indokolás: Lásd a T/5481/131/4. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal: - Az Előterjesztő képviselője egyetért
12. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 13. §-át új (1) bekezdéssel kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a 13. § eredeti szövege a (2) bekezdés lesz):
"13. § (1) Díjkedvezményt vehet igénybe, illetve nem terheli díjfizetési kötelezettség azt a lakossági kibocsátót, akit a települési önkormányzat - a fővárosban a kerületi önkormányzat - rendelete rászorultsági alapon díjkedvezményben részesít, illetve mentesít a díjfizetési kötelezettség alól.
(2) Nem terheli díjfizetési kötelezettség azt a kibocsátót, aki külön jogszabályban meghatározott egyedi szennyvíz-elhelyezési kislétesítményt, illetve egyedi szennyvíztisztító kisberendezést alkalmaz."
Indokolás: Lásd a T/5481/129. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
13. Dr. Orosz Sándor képviselő - kapcsolódva Farkas Imre és Jauernik István képviselők T/5481/50. számú módosító indítványához (T/5481/102. számú ajánlás 43. pontja) - a törvényjavaslat 14. §-a helyébe a következő rendelkezést javasolja:
"14. § [A kibocsátó a talajterhelési díj 10 %-át fizeti meg, ha egyedi zárt szennyvíztárolást alkalmaz és számlákkal igazoltan legalább a terhelési díj alapjának 90%-ával megegyező szennyvizet arra feljogosított szervezettel elszállíttat.] A talajterhelési díj alapja csökkenthető azzal a számlákkal igazolt mennyiséggel, amelyet a kibocsátó szennyvíztárolójából, olyan arra feljogosított szervezettel szállíttat el, amely a folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését igazolja."
Indokolás: Lásd a T/5481/118. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- a Mezőgazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Előterjesztő képviselője a Területfejlesztési biz. ülésén nem ért egyet, a Környezetvédelmi, a Gazdasági, az Önkormányzati, a Mezőgazdasági és a Költségvetési biz. ülésén egyetért
14. Dr. Orosz Sándor és Jauernik István képviselők - kapcsolódva Dr. Orosz Sándor képviselő T/5481/63. számú módosító indítványához (T/5481/102. számú ajánlás 57. pontja) - a törvényjavaslat 15. §-át új (1) bekezdéssel kiegészíteni javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):
"15. § (1) 50 %-ban visszaigényelheti a levegőterhelési díjat a légszennyező anyag kibocsátásának csökkentését szolgáló beruházást megvalósító beruházó az ilyen célú beruházás kivitelezési időtartama alatt évente időarányosan, de legfeljebb 5 évig."
Indokolás: Lásd a T/5481/119. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
15. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 15. §-ának a következő módosítását javasolja:
"[Díjkedvezmény] Díjvisszaigénylés
(1) 50 %-ban visszaigényelheti a levegőterhelési díjat a légszennyező anyag kibocsátásának csökkentését szolgáló beruházást megvalósító beruházó az ilyen célú beruházás kivitelezési időtartama alatt évente időarányosan, de legfeljebb 2 évig.
[(1)] (2) [50 % -os díjkedvezményt vehet igénybe] 50 %-ban visszaigényelheti a vízterhelési díjat a közüzemi csatorna hálózatot érintő környezetterhelést csökkentő környezetvédelmi beruházást megvalósító [közüzemi csatorna hálózatot működtető közszolgáltató a beruházás kivitelezésére vonatkozó jogerős engedélyben meghatározott] beruházó a beruházás kivitelezési időtartama alatt évente időarányosan, de legfeljebb [2] 5 évig. Önkormányzat esetén a visszaigényelt vízterhelési díj kizárólag az önkormányzat környezetvédelmi alapjába utalható, az csak környezetvédelmi beruházásokra fordítható.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott díjvisszaigénylésre a közszolgáltató és az önkormányzat írásos megállapodása alapján a közszolgáltató abban az esetben is jogosult, ha a beruházást nem a közszolgáltató, hanem az önkormányzat valósítja meg.
(4) A díjfizetéssel kapcsolatos vízminőségi mérőműszerek beszerzése nem minősül a (2) bekezdés szerinti beruházásnak, ezek beszerzési értékét a díjfizetésre kötelezett a fizetendő díjból vonhatja le.
[(2)] (5) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott [kedvezményt] díjvisszaigénylés a [közüzemi csatornahálózatot működtető közszolgáltató a] beruházással érintett környezetterhelő anyag és a beruházással érintett telephely vonatkozásában [veheti] vehető igénybe.
[(3)] (6) A [díjkedvezmény igénybevételének] vízterhelési díj visszaigénylésének feltétele [a beruházás kivitelezésére vonatkozó jogerős hatósági] a beruházásra vonatkozó jogerős elvi vízjogi engedély megléte.
[(4)] (7) A [díjkedvezmény] díjvisszaigénylés első alkalommal a [(3)] (6) bekezdésben meghatározott engedély jogerőre emelkedését követő díjelőleg fizetésnél vehető igénybe.
[(5)] (8) Az a kibocsátó, aki hulladékhasznosítást végez, az új termékbe beépülő hazai hulladék mennyiségének arányában, energetikai hasznosítás esetében a hasznosításra kerülő hazai hulladék mennyiségének arányában jogosult [díjkedvezményt igénybe venni] a díjat visszaigényelni. [A díjkedvezmény a díjelőleg fizetésénél igénybe vehető.]
[(6)] (9) [Az (5)] A (8) bekezdésben meghatározott [kedvezményt] díjvisszaigénylés lehetőségével a hulladékhasznosítást végző kibocsátó csak abban az esetben [veheti igénybe] élhet, ha az elérhető legjobb technika alkalmazásával legkésőbb 2007. december 31-ig a lehető legkisebb mértékűre csökkenti a környezetterhelő anyag kibocsátását."
Indokolás: Lásd a T/5481/123. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
16. Dr. Orosz Sándor képviselő - kapcsolódva T/5481/63. számú módosító indítványához (T/5481/102. számú ajánlás 57. pontja) - a törvényjavaslat 15. §-ának a következő szerkezeti és tartalmi módosítását javasolja:
"[Díjkedvezmény] Díjvisszaigénylés
15. § (1) [50 % -os díjkedvezményt vehet igénybe] 50 %-ban visszaigényelheti vízterhelési díjat a közüzemi csatorna hálózatot érintő környezetterhelést csökkentő környezetvédelmi beruházást megvalósító [közüzemi csatorna hálózatot működtető közszolgáltató a beruházás kivitelezésére vonatkozó jogerős engedélyben meghatározott] beruházó a beruházás kivitelezési időtartama alatt évente időarányosan, de legfeljebb [2]5 évig. Önkormányzat esetén a visszaigényelt vízterhelési díj kizárólag az önkormányzat környezetvédelmi alapjába utalható, az csak környezetvédelmi beruházásokra fordítható.
(2) A díjvisszaigénylésre a közszolgáltató és az önkormányzat írásos megállapodása alapján a közszolgáltató abban az esetben is jogosult, ha a beruházást nem a közszolgáltató, hanem az önkormányzat valósítja meg.
(3) A díjfizetéssel kapcsolatos vízminőségi mérőműszerek beszerzése nem minősül beruházásnak, ezek beszerzési értékét a díjfizetésre kötelezett a fizetendő díjból vonhatja le.
[(2)] (4) Az (1) bekezdésben meghatározott kedvezményt a [közüzemi csatornahálózatot működtető közszolgáltató] beruházó a beruházással érintett [környezet]vízterhelő anyag és a beruházással érintett telephely vonatkozásában veheti igénybe.
[(3)] (5) A [díjkedvezmény igénybevételének] vízterhelési díj visszaigénylésének feltétele [a beruházás kivitelezésére vonatkozó jogerős hatósági] a beruházásra vonatkozó jogerős elvi vízjogi engedély megléte.
[(4)] (6) A [díjkedvezmény] díjvisszaigénylés első alkalommal a [(3)] (5) bekezdésben meghatározott engedély jogerőre emelkedését követő díjelőleg fizetésnél vehető igénybe.
[(5)] (7) Az a kibocsátó, aki hulladékhasznosítást végez, az új termékbe beépülő hazai hulladék mennyiségének arányában, energetikai hasznosítás esetében a hasznosításra kerülő hazai hulladék mennyiségének arányában jogosult [díjkedvezményt igénybe venni] a díjat visszaigényelni. [A díjkedvezmény a díjelőleg fizetésénél igénybe vehető.]
[(6)] (8) Az [(5)] (7) bekezdésben meghatározott [kedvezményt] díjvisszaigénylés lehetőségével a hulladékhasznosítást végző kibocsátó csak abban az esetben [veheti igénybe] élhet, ha az elérhető legjobb technika alkalmazásával legkésőbb 2007. december 31-ig a lehető legkisebb mértékűre csökkenti a környezetterhelő anyag kibocsátását."
Indokolás: Lásd a T/5481/109. számú módosító javaslat indokolását.
Megjegyzés: (1) bekezdésben az "50 %-ban visszaigényelheti" szövegrész után az "a" névelő felvételét javasoljuk. A (6) bekezdésben "első alkalommal az...", (8) bekezdésben "A[z] nyelvhelyességi javítások szükségesek.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- a Mezőgazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
17. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 15. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
"(4) A díjkedvezmény első alkalommal a (3) bekezdésben meghatározott engedély jogerőre emelkedését követő díjelőleg [fizetésnél] fizetésénél vehető igénybe."
Indokolás: Lásd a T/5481/131/5. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal: - Az Előterjesztő képviselője egyetért
18. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 16. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
"(2) A kibocsátó a tárgyévet követő év március 31-ig a tárgyévi tényleges kibocsátás alapján számított díj és az (1) bekezdés alapján befizetett díjelőleg különbözetét megfizeti, illetve a túlfizetés összegét a tárgyévet követő év első negyedévi díjelőlegének megfizetésekor beszámítja[,] vagy visszaigényli."
Indokolás: Lásd a T/5481/131/6. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal: - Az Előterjesztő képviselője egyetért
19. Jauernik István és Farkas Imre képviselők - kapcsolódva Dr. Wekler Ferenc, dr. Botka László, Gulyás József, Újhelyi István és Gusztos Péter képviselők T/5481/100/1. számú módosító indítványához (T/5481/102. számú ajánlás 70. pontja) - a törvényjavaslat 18. §-ának a következő módosítását javasolják:
"18. § A kibocsátó [a levegőterhelési díjat, a vízterhelési díjat, valamint a vízjogi engedély alapján végzett tevékenységéhez kapcsolódó talajterhelési díjat az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (a továbbiakban: adóhatóság) által vezetett és a hivatalos lapjában megjelölt számla, a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörhöz kapcsolódó talajterhelési] a környezetterhelési díjat a[z] kibocsátás helye szerint illetékes önkormányzati adóhatóság által megjelölt számla javára fizeti be. A beszedett díj 50 %-át az önkormányzati adóhatóság a központi költségvetésbe köteles befizetni."
Indokolás: Lásd a T/5481/120. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja
- a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
20. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 19. § (2)-(3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
"(2) A települési önkormányzat - a fővárosban a kerületi önkormányzat - a talajterhelési díjból származó bevételt - a (3) bekezdésben foglaltak [figyelembe vételével] figyelembevételével - a talaj, valamint a felszín alatti víz mennyiségi, minőségi védelmére használhatja fel.
(3) Az (2) bekezdés szerinti felhasználásnak minősül különösen a csatornázás, a szennyvíztisztítás, a vízbázisvédelem, a tartós környezetkárosodások kármentesítése, a potenciális és a tényleges [szennyező-források] szennyezőforrások szennyezésének megelőző, illetve utólagos műszaki védelme."
Indokolás: Lásd a T/5481/131/7. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal: - Az Előterjesztő képviselője egyetért
21. Gyapay Zoltán képviselő - kapcsolódva T/5481/40. számú módosító indítványához (T/5481/102. számú ajánlás 76. pontja) - a törvényjavaslat 19. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
"(3) A[z] (2) bekezdés szerinti felhasználásnak minősül különösen a csatornázás, a szennyvíztisztítás, a vízbázisvédelem, a tartós környezetkárosodások kármentesítése, a potenciális és a tényleges szennyező-források szennyezésének megelőző, illetve utólagos műszaki védelme."
Indokolás: Lásd a T/5481/104. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- a Mezőgazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
22. Gyapay Zoltán képviselő - kapcsolódva T/5481/40. számú módosító indítványához (T/5481/102. számú ajánlás 76. pontja) - a törvényjavaslat 19. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
"(3) A[z] (2) bekezdés szerinti felhasználásnak minősül különösen a szennyvízcsatornázás[,] és [a szennyvíz]-tisztítás - beleértve az önkormányzatot terhelő, államközi szerződésen alapuló, kormánygaranciával felvett külföldi beruházási célú hitelek törlesztését is -, a vízbázisvédelem, a tartós környezetkárosodások kármentesítése, a potenciális és a tényleges szennyező-források szennyezésének megelőző, illetve utólagos műszaki védelme."
Indokolás: Lásd a T/5481/105. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. nem támogatja
- a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. nem támogatja
- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
23. Gyapay Zoltán képviselő - kapcsolódva T/5481/40. számú módosító indítványához (T/5481/102. számú ajánlás 76. pontja) - a törvényjavaslat 19. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
"(3) A[z] (2) bekezdés szerinti felhasználásnak minősül különösen a szennyvízcsatornázás[,] és [a szennyvíz]-tisztítás - beleértve az önkormányzatot terhelő beruházási célú hitelek törlesztését is -, a vízbázisvédelem, a tartós környezetkárosodások kármentesítése, a potenciális és a tényleges szennyező-források szennyezésének megelőző, illetve utólagos műszaki védelme."
Indokolás: Lásd a T/5481/106. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. nem támogatja
- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
24. Gyapay Zoltán képviselő - kapcsolódva T/5481/40. számú módosító indítványához (T/5481/102. számú ajánlás 76. pontja) - a törvényjavaslat 19. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
A T/5481/107. sz. módosító indítvány a Környezetvédelmi bizottság ülésén VISSZAVONVA!
25. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 26. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
"(3) Felhatalmazást kap a [Kormány] kormány, hogy az egyes környezetterhelési díjak díjkedvezményeinek, díjfizetéseinek és bevallásának alkalmazására vonatkozó részletes szabályokat rendeletben állapítsa meg."
Indokolás: Lásd a T/5481/131/8. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal: - Az Előterjesztő képviselője egyetért
26. Kosztolányi Dénes és Nagy Kálmán képviselők - kapcsolódva Nagy Kálmán képviselő T/5481/54. számú módosító indítványához (T/5481/102. számú ajánlás 88. pontja) - a törvényjavaslat 26. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
"(3) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy az egyes környezetterhelési díjak díjkedvezményeinek, díjfizetéseinek és bevallásának alkalmazására vonatkozó részletes szabályokat 2003. december 15-ig rendeletben állapítsa meg."
Indokolás: Lásd a T/5481/103. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- a Mezőgazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
27. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 26. §-át új (4) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:
""(4) Felhatalmazást kapnak a települési önkormányzatok, hogy rendeletben a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörhöz kapcsolódó talajterhelési díjra vonatkozóan a rászoruló lakossági kibocsátóra díjfizetési kötelezettségre vonatkozóan díkedvezményt, illetve mentességet állapíthassanak meg."
Indokolás: Lásd a T/5481/129. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
28. Jauernik István és Farkas Imre képviselők - kapcsolódva T/5481/30. számú módosító indítványukhoz (T/5481/102. számú ajánlás 87. pontja) - a törvényjavaslat 26. §-át új (4) bekezdéssel kiegészíteni javasolják:
"(4) A talajterhelési díj megfizetésére, díjkedvezményekre, mentességekre vonatkozó részletes szabályokat az önkormányzat rendeletben állapítja meg."
Indokolás: Lásd a T/5481/116. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja
- a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
29. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 27. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
"27. § (1) A levegőterhelési[, valamint a vízterhelési] díj fizetésére kötelezett kibocsátó a 2004. évben az e törvény alapján megállapított [környezetterhelési díj] levegőterhelési díj 40%-át, 2005. évben [60]50%-át, 2006. évben [80]75%-át, 2007. évben 90 %-át, a 2008. évtől 100 %-át köteles megfizetni. A vízterhelési díj fizetésére kötelezett kibocsátó a 2004. évben az e törvény alapján megállapított vízterhelési díj 30 %-át, 2005. évben 50 %-át, 2006. évben 75 %-át, 2007. évben 90 %-át, 2008. évtől 100 %-át köteles megfizetni. A talajterhelési díj fizetésére kötelezett kibocsátó a 2005. évben az e törvény alapján megállapított [környezetterhelési díj] talajterhelési díj 40%-át, 2006. évben [60]50%-át, 2007. évben [80]75%-át, 2008. évben 90 %-át, a 2009. évtől 100 %-át köteles megfizetni."
Indokolás: Lásd a T/5481/122. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
30. Jauernik István és Farkas Imre képviselők - kapcsolódva T/5481/31. számú módosító indítványukhoz (T/5481/102. számú ajánlás 93. pontja) - a törvényjavaslat 27. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
"27. § (1) A levegőterhelési, valamint a vízterhelési díj fizetésére kötelezett kibocsátó a 2004. évben a megállapított környezetterhelési díj 40%-át, 2005. évben [60]50%-át, 2006. évben [80]75%-át, 2007. évben 90 %-át, [a] 2008. évtől 100 %-át köteles megfizetni. A talajterhelési díj fizetésére kötelezett kibocsátó a 2005. évben a megállapított környezetterhelési díj 40%-át, 2006. évben [60]50%-át, 2007. évben [80]75%-át, 2008. évben 90 %-át, [a] 2009. évtől 100 %-át köteles megfizetni."
Indokolás: Lásd a T/5481/114. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja
- a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
31. Jauernik István és Farkas Imre képviselők - kapcsolódva T/5481/31. számú módosító indítványukhoz (T/5481/102. számú ajánlás 93. pontja) - a törvényjavaslat 27. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
"27. § (1) A levegőterhelési, valamint a vízterhelési díj fizetésére kötelezett kibocsátó a 2004. évben a megállapított környezetterhelési díj 40%-át, 2005. évben 60%-át, 2006. évben 80%-át, 2007. évben 90 %-át, a 2008. évtől 100 %-át köteles megfizetni. A talajterhelési díj fizetésére kötelezett kibocsátó a 2004. évben megállapított környezetterhelési díj 20 %-át, 2005. évben [a megállapított környezetterhelési díj] 40%-át, 2006. évben 60%-át, 2007. évben 80%-át, 2008. évben 90 %-át, a 2009. évtől 100 %-át köteles megfizetni."
Indokolás: Lásd a T/5481/115. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- a Mezőgazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
32. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 1. számú mellékletének a következő módosítását javasolja:
"1. számú melléklet a 2003. évi ......törvényhez
A levegőterhelési díj mértéke
A levegőterhelési díj mértéke:
LTD (Ft/év) = S (Mi [kg/év] * Pi [Ft/kg])
ahol LTD: a fizetendő levegőterhelési díj,
Mi: az adott (i-edik) levegőterhelő anyag kibocsátott éves mennyisége,
Pi: az adott (i-edik) levegőterhelő anyagra érvényes, a következő táblázatban meghatározott egységdíj:
Levegőterhelő anyag |
Egységdíj mértéke Pi (Ft/kg) |
Kén-dioxid |
60 |
Nitrogén-oxidok |
120 |
Szén-monoxid |
[30] 15 |
Szilárd anyag (nem toxikus) |
30 |
Indokolás: Lásd a T/5481/121. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
33. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 1. számú mellékletének a következő módosítását javasolja:
"1. számú melléklet a 2003. évi ......törvényhez
A levegőterhelési díj mértéke
A levegőterhelési díj mértéke:
LTD (Ft/év) = S (Mi [kg/év] * Pi [Ft/kg])
ahol LTD: a fizetendő levegőterhelési díj,
Mi: az adott (i-edik) levegőterhelő anyag kibocsátott éves mennyisége,
Pi: az adott (i-edik) levegőterhelő anyagra érvényes, a következő táblázatban meghatározott egységdíj:
Levegőterhelő anyag |
Egységdíj mértéke Pi (Ft/kg) |
Kén-dioxid |
[60]50 |
Nitrogén-oxidok |
120 |
Szén-monoxid |
30 |
Szilárd anyag (nem toxikus) |
30 |
Indokolás: Lásd a T/5481/126. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
34. Dr. Bóka István képviselő - kapcsolódva Kósa Lajos képviselő T/5481/92. számú módosító indítványához (T/5481/102. számú ajánlás 102. pontja) - a törvényjavaslat 2. számú melléklete 1. számú táblázatának a következő módosítását javasolja:
/2. számú melléklet a 2003. évi ......törvényhez
A területérzékenységi szorzó mértéke
1. számú táblázat/
"Területi kategória |
Szorzótényező (T) |
A |
[1,4] 0,8 |
B |
[1,0] 0,8 |
C |
[0,7] 0,5" |
Indokolás: Lásd a T/5481/113. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. nem támogatja
- a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
35. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 2. számú melléklete 2. számú táblázata 1. pontjának a következő módosítását javasolja:
/2. számú melléklet a 2003. évi ......törvényhez
"Az [iszap-elhelyezési] iszapelhelyezési szorzó mértéke
2. számú táblázat
Iszapszorzó (I) |
|||
"Az elhelyezés módja |
Területi kategória |
||
A |
B |
C |
|
1. Hasznosítás, égetés |
|||
Mezőgazdasági hasznosítás (felhasználás szántóföldön, fásított területen, pl. [nemes nyár ültetvényben] nemesnyár-ültetvényben), komposztálás |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
Égetés |
1 |
1 |
1 |
2. Egyéb elhelyezés átmeneti depónia |
1,3 |
1,2 |
1,1 |
végleges depónia, egyedi (csak iszap vagy települési szilárd hulladékkal együtt) |
1,2 |
1,1 |
1,0 |
regionális végleges depónia (csak iszap vagy települési szilárd hulladékkal együtt) |
1,1 |
1,0 |
1,0 |
egyéb, engedélyezett elhelyezés |
1,1 |
1,0 |
1,0" |
Indokolás: Lásd a T/5481/131/9. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal: - Az Előterjesztő képviselője egyetért
36. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 2. számú melléklete 3. számú táblázatának a következő módosítását javasolja:
/2. számú melléklet a 2003. évi ......törvényhez
Az egységdíj mértéke/
"3. számú táblázat
Vízterhelő anyag |
Egységadó mértéke Pi (Ft/kg) |
|
Dikromátos oxigénfogyasztás (KOIk) |
90 |
|
Szerves oldószer extrakt |
1800 |
|
Összes [Foszfor]foszfor |
1500 |
|
Összes szervetlen [Nitrogén]nitrogén |
180 |
|
Összes [Higany]higany |
220000 |
|
Összes [Kadmium]kadmium |
44000 |
|
Összes [Króm]króm |
8800 |
|
Összes [Nikkel]nikkel |
8800 |
|
Összes [Ólom]ólom |
8800 |
|
Összes [Réz]réz |
4400 |
|
[Összes só |
4]" |
Indokolás: Lásd a T/5481/125. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
37. Dr. Orosz Sándor képviselő - kapcsolódva Arnóth Sándor, Balla György, Lázár Mózes és Márton Attila képviselők T/5481/42. számú módosító indítványához (T/5481/102. számú ajánlás 107. pontja) - a törvényjavaslat 2. számú melléklete 3. számú táblázatának a következő módosítását javasolja:
/2. számú melléklet a 2003. évi ......törvényhez
Az egységdíj mértéke/
"3. számú táblázat
Vízterhelő anyag |
Egységadó mértéke Pi (Ft/kg) |
|
Dikromátos oxigénfogyasztás (KOIk) |
90 |
|
Szerves oldószer extrakt |
1800 |
|
Összes [Foszfor]foszfor |
1500 |
|
Összes szervetlen [Nitrogén]nitrogén |
180 |
|
Összes [Higany]higany |
220000 |
|
Összes [Kadmium]kadmium |
44000 |
|
Összes [Króm]króm |
8800 |
|
Összes [Nikkel]nikkel |
8800 |
|
Összes [Ólom]ólom |
8800 |
|
Összes [Réz]réz |
4400 |
|
Összes só |
4" |
Indokolás: Lásd a T/5481/108. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- a Mezőgazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője a Környezetvédelmi biz. ülésén nem ért egyet, a Gazdasági, az Önkormányzati, a Mezőgazdasági és a Költségvetési biz. ülésén egyetért
38. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 3. számú mellékletének a következő módosítását javasolja:
"3. számú melléklet a 2003. évi ......törvényhez
A talajterhelési díj mértéke
A talajterhelési díj mértéke:
TTD = E*A*T*V
ahol TTD: a fizetendő éves talajterhelési díj,
E: az egységdíj (Ft/m3),
A: a díjfizetési alap (m3 ),
T: a területérzékenységi szorzó, az 1. számú táblázatban meghatározva,
V: a veszélyeztetési szorzó, a 1[.]-2. számú táblázatban meghatározva."
Indokolás: Lásd a T/5481/131/10. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal: - Az Előterjesztő képviselője egyetért
39. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 3. számú melléklete 2. számú táblázatának a következő módosítását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a táblázat pontjainak számozása értelemszerűen változik):
/3. számú melléklet a 2003. évi ......törvényhez/
Vízjogi engedély alapján végzett talajterhelés veszélyeztetési szorzójának mértéke (V)
2. számú táblázat
"Sorszám |
Talajt terhelő anyagok |
Komponens |
1. |
Bikromátos oxigénfogyasztás |
0,0050 |
2. |
Szerves oldószer extrakt (olaj, zsír) |
0,0100 |
3. |
PH 6 alatt HCl-ben |
0,0025 |
4. |
PH 9 felett NaOH-ban |
0,0025 |
[5. |
Összes só (1000 mg/l-t meghaladó érték esetén) |
0,0005] |
6. |
Nátrium (200 mg/l-t meghaladó érték esetén) |
0,0250 |
7. |
Fenolok |
0,0250 |
8. |
Összes nitrogén |
0,0025 |
9. |
ANA detergens |
0,0300 |
10. |
Fluoridok |
0,0250 |
11. |
Összes foszfor |
0,0100 |
12. |
Könnyen felszabaduló cianidok |
50,0000 |
13. |
Összes cianid |
0,0500 |
14. |
Réz |
0,5000 |
15. |
Ólom |
2,0000 |
16. |
Króm (összes) |
0,5000 |
17. |
Króm VI. |
2,0000 |
18. |
Arzén |
2,0000 |
19. |
Kadmium |
5,0000 |
20. |
Higany |
100,0000 |
21. |
Nikkel |
2,0000 |
22. |
Cink |
0,5000 |
23. |
Ezüst |
10,0000 |
24. |
Toxicitás (LC 50 % hígítás igénye) |
0,0100" |
Indokolás: Lásd a T/5481/130. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal: - Az Előterjesztő képviselője a Bizottság ülésén nem foglalt állást
40. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 3. számú melléklete 2. számú táblázatának a következő módosítását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a táblázat pontjainak számozása értelemszerűen változik):
/3. számú melléklet a 2003. évi ......törvényhez/
Vízjogi engedély alapján végzett talajterhelés veszélyeztetési szorzójának mértéke (V)
2. számú táblázat
"Sorszám |
Talajt terhelő anyagok |
Komponens |
1. |
Bikromátos oxigénfogyasztás |
0,0050 |
2. |
Szerves oldószer extrakt (olaj, zsír) |
0,0100 |
3. |
[PH] pH 6 alatt HCl-ben |
0,0025 |
4. |
[PH] pH 9 felett NaOH-ban |
0,0025 |
5. |
Összes só (1000 mg/l-t meghaladó érték esetén) |
0,0005 |
6. |
Nátrium (200 mg/l-t meghaladó érték esetén) |
0,0250 |
7. |
Fenolok |
0,0250 |
8. |
Összes nitrogén |
0,0025 |
9. |
ANA detergens |
0,0300 |
10. |
Fluoridok |
0,0250 |
11. |
Összes foszfor |
0,0100 |
12. |
Könnyen felszabaduló cianidok |
50,0000 |
13. |
Összes cianid |
0,0500 |
14. |
Réz |
0,5000 |
15. |
Ólom |
2,0000 |
16. |
Króm (összes) |
0,5000 |
17. |
Króm VI. |
2,0000 |
18. |
Arzén |
2,0000 |
19. |
Kadmium |
5,0000 |
20. |
Higany |
100,0000 |
21. |
Nikkel |
2,0000 |
22. |
Cink |
0,5000 |
23. |
Ezüst |
10,0000 |
24. |
Toxicitás (LC 50 % hígítás igénye) |
0,0100" |
Indokolás: Lásd a T/5481/131/11. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal: - Az Előterjesztő képviselője egyetért
Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya
Budapest, 2003. október 30.
Varga Mihály s.k., |
Puch László s.k., |
|
Dr. Turi-Kovács Béla s.k., |
Dr. Magda Sándor s.k., |
|
Dr. Kovács Zoltán s.k., |
Szabó György s.k., |