Magyar Köztársaság Kormánya
T/5481.
számú
törvényjavaslat
a környezetterhelési díjról
Előadó: dr. László Csaba
pénzügyminiszter
Budapest, 2003. szeptember
2003. évi .......törvény
a környezetterhelési díjról
A környezet és természet terhelésének mérséklése, a környezethasználóknak a környezet és természet megóvását szolgáló tevékenységre való ösztönzése, valamint a környezet- és természetvédelem költségvetési forrásainak biztosítása érdekében az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A törvény célja
1. §
A törvény célja, hogy a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Kvt.) 60. §-ának rendelkezéseivel összhangban elősegítse a környezetbe történő anyag vagy energia kibocsátás csökkentését, a környezet és természet megóvása érdekében a leghatékonyabb megoldások alkalmazását, valamint az állam és a környezethasználók közötti arányos teherviselést.
A törvény hatálya
2. §
A törvény hatálya kiterjed:
a) arra a környezethasználóra (Kvt. 2. § (2) bek.) aki (amely) az engedélyhez kötött környezethasználata során a környezet terhelésével járó anyagot bocsát a környezetbe (a továbbiakban: kibocsátó)
b) azokra a környezetterhelő anyagokra, amelyek a környezetbe kerülve környezetterhelést eredményeznek és amelyek kibocsátott mennyisége érvényes mérési szabvány, anyagmérleg, műszaki számítás segítségével meghatározható (a továbbiakban: környezetterhelő anyag).
3. §
A kibocsátó
a) a levegőbe,
b) a felszíni vizekbe, illetve az időszakos vízfolyásokba,
c) a talajba
juttatott, e törvényben meghatározott környezetterhelő anyagok minden egysége után környezetterhelési díjat köteles fizetni.
II. FEJEZET
AZ EGYES KÖRNYEZETTERHELÉSI DÍJAK
Levegőterhelési díj
4. §
(1) A levegőterhelési díj fizetési kötelezettség azt a kibocsátót terheli, akinek a helyhez kötött légszennyező pontforrása külön jogszabály szerint bejelentés köteles.
(2) Levegőterhelési díjat e törvény 1. számú mellékletében meghatározott anyag (a továbbiakban: levegőterhelő anyag) kibocsátása után kell fizetni.
5. §
Nem terheli díjfizetési kötelezettség
a) a bejelentésre köteles lakossági, illetve közintézményi tüzelőberendezést üzemeltetőt,
b) a távhőszolgáltatást végző kibocsátót az után a levegőterhelő anyag kibocsátás után, amelyet a lakosság, illetve közintézmények részére értékesített hőenergia miatt bocsátott ki.
6. §
(1) A levegőterhelési díj mértékét a levegőterhelési díj (2) bekezdésben meghatározott alapja és a levegőterhelő anyagok egységdíja határozza meg.
(2) A levegőterhelési díj alapja a levegőterhelő anyag évenként kibocsátott teljes mennyiségének természetes mértékegységben (kg-ban) kifejezett tömege.
(3) A levegőterhelési díj számításának részletes szabályait e törvény 1. számú melléklete állapítja meg.
Vízterhelési díj
7. §
(1) A vízterhelési díj fizetési kötelezettség azt a kibocsátót terheli, aki vízjogi engedélyezés alá tartozó tevékenységet végez.
(2) Vízterhelési díjat a felszíni vizeket e törvény 2. számú mellékletében meghatározott anyag (a továbbiakban: vízterhelő anyag) kibocsátása után kell fizetni.
8. §
Nem terheli díjfizetési kötelezettség a kibocsátót:
9. §
(1) A vízterhelési díj mértékét a vízterhelési díj (2) bekezdésben meghatározott alapja, a vízterhelő anyagok egységdíja, a területérzékenységi, valamint az iszap-elhelyezési szorzó határozza meg.
(2) A vízterhelési díj alapja a vízterhelő anyag évenként kibocsátott teljes mennyiségének természetes mértékegységben (kg-ban) kifejezett tömege.
(3) A vízterhelési díj számításának részletes szabályait e törvény 2. számú melléklete határozza meg.
10. §
A gazdálkodó szervezetek által közcsatornán elvezetett, majd felszíni vízbe bocsátott vízterhelő anyag után fizetendő díjat a közüzemi csatorna hálózatot működtető közszolgáltató a szolgáltatás árán felül áthárítja a gazdálkodó szervezetekre.
Talajterhelési díj
11. §
A talajterhelési díj fizetési kötelezettség azt a kibocsátót terheli, aki a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem köt rá és helyi vízgazdálkodási hatósági, illetve vízjogi engedélyezés alapján szennyvízelhelyezést alkalmaz.
12. §
(1) A talajterhelési díj mértékét a talajterhelési díj (2) bekezdésben meghatározott alapja, a (3) bekezdésben meghatározott egységdíj, valamint a területérzékenységi és a veszélyeztetési szorzó határozza meg.
(2) A talajterhelési díj alapja:
a) helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezés esetében a szolgáltatott víz mennyisége, csökkentve az ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott, illetve külön jogszabály szerint locsolási célú felhasználásra figyelembe vett vízmennyiséggel,
b) vízjog engedély alapján végzett szennyvízelhelyezés esetében a talajra, illetőleg talajba juttatott szenny-, és használt víz éves mennyisége csökkentve a külön jogszabály vagy hatósági határozat rendelkezései szerint megtisztított víz mennyiségével.
(3) A talajterhelési díj egységdíjának mértéke: 120 Ft/ m3.
(4) A talajterhelési díj számításának részletes szabályait e törvény 3. számú melléklete határozza meg.
13. §
Nem terheli díjfizetési kötelezettség azt a kibocsátót, aki külön jogszabályban meghatározott egyedi szennyvíz-elhelyezési kislétesítményt, illetve egyedi szennyvíztisztító kisberendezést alkalmaz.
14. §
A kibocsátó a talajterhelési díj 10 %-át fizeti meg, ha egyedi zárt szennyvíztárolást alkalmaz és számlákkal igazoltan legalább a terhelési díj alapjának 90%-ával megegyező szennyvizet arra feljogosított szervezettel elszállíttat.
III. FEJEZET
KÖZÖS SZABÁLYOK
Díjkedvezmény
15. §
(1) 50 % -os díjkedvezményt vehet igénybe a környezetterhelést csökkentő környezetvédelmi beruházást megvalósító közüzemi csatorna hálózatot működtető közszolgáltató a beruházás kivitelezésére vonatkozó jogerős engedélyben meghatározott kivitelezési időtartam alatt évente időarányosan, de legfeljebb 2 évig.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kedvezményt a közüzemi csatornahálózatot működtető közszolgáltató a beruházással érintett környezetterhelő anyag és a beruházással érintett telephely vonatkozásában veheti igénybe.
(3) A díjkedvezmény igénybevételének feltétele a beruházás kivitelezésére vonatkozó jogerős hatósági engedély megléte.
(4) A díjkedvezmény első alkalommal a (3) bekezdésben meghatározott engedély jogerőre emelkedését követő díjelőleg fizetésnél vehető igénybe.
(5) Az a kibocsátó, aki hulladékhasznosítást végez, az új termékbe beépülő hazai hulladék mennyiségének arányában, energetikai hasznosítás esetében a hasznosításra kerülő hazai hulladék mennyiségének arányában jogosult díjkedvezményt igénybe venni. A díjkedvezmény a díjelőleg fizetésénél igénybe vehető.
(6) Az (5) bekezdésben meghatározott kedvezményt a hulladékhasznosítást végző kibocsátó csak abban az esetben veheti igénybe, ha az elérhető legjobb technika alkalmazásával legkésőbb 2007. december 31-ig a lehető legkisebb mértékűre csökkenti a környezetterhelő anyag kibocsátását.
A díj befizetése
16. §
(1) A kibocsátó a negyedévi díjelőleget a negyedév utolsó napjáig fizeti meg a (3) bekezdésben meghatározott kivétellel a tárgyévet megelőző év tényleges kibocsátásai alapján fizetett teljes díj negyedének megfelelő összegben.
(2) A kibocsátó a tárgyévet követő év március 31-ig a tárgyévi tényleges kibocsátás alapján számított díj és az (1) bekezdés alapján befizetett díjelőleg különbözetét megfizeti, illetve a túlfizetés összegét a tárgyévet követő év első negyedévi díjelőlegének megfizetésekor beszámítja, vagy visszaigényli.
(3) Ha a kibocsátó folyamatosan működtet kibocsátást mérő rendszert, a mérések alapján a folyó negyedévre irányadó díjelőleget kell megfizetni.
17. §
Az új létesítményt üzemeltető kibocsátó az üzemelés első évében fizetendő díjat egy összegben, a tárgyévet követő év március 31-éig fizeti meg.
18. §
A kibocsátó a levegőterhelési díjat, a vízterhelési díjat, valamint a vízjogi engedély alapján végzett tevékenységéhez kapcsolódó talajterhelési díjat az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (a továbbiakban: adóhatóság) által vezetett és a hivatalos lapjában megjelölt számla, a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörhöz kapcsolódó talajterhelési díjat az önkormányzati adóhatóság által megjelölt számla javára fizeti be.
19. §
(1) A helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díj a települési önkormányzat - a fővárosban a kerületi önkormányzat - környezetvédelmi alapjának a bevételét képezi.
(2) A települési önkormányzat - a fővárosban a kerületi önkormányzat - a talajterhelési díjból származó bevételt - a (3) bekezdésben foglaltak figyelembe vételével - a talaj, valamint a felszín alatti víz mennyiségi, minőségi védelmére használhatja fel.
(3) Az (2) bekezdés szerinti felhasználásnak minősül különösen a csatornázás, a szennyvíztisztítás, a vízbázisvédelem, a tartós környezetkárosodások kármentesítése, a potenciális és a tényleges szennyező-források szennyezésének megelőző, illetve utólagos műszaki védelme.
A díjfizetési kötelezettség bevallása, adatszolgáltatás
20. §
(1) A kibocsátó a díjfizetési kötelezettségéről évente, a tárgyévet évet követő év március 31-ig tesz bevallást.
(2) Ha a gazdálkodó szervezet több telephelyet (gyáregységet) működtet, bevallásában az adatokat telephelyenként tünteti fel.
(3) A kibocsátó köteles olyan nyilvántartást vezetni, amelyből a díjfizetés alapja, valamint mértéke telephelyenként megállapítható.
21. §
(1) A kibocsátó tevékenysége során a levegőterhelő, a vízterhelő anyagok kibocsátásáról, valamint a vízjogi engedély alapján végzett tevékenységéhez kapcsolódó talajterhelésről a külön jogszabályokban meghatározott adatszolgáltatásra köteles.
(2) A helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos adatszolgáltatást a települési önkormányzat - fővárosban a kerületi önkormányzat - rendeletben állapítja meg.
Egyes jogkövetkezmények
22. §
Amennyiben a kibocsátó a 15. §-ban meghatározott beruházást a kivitelezési engedélyben meghatározott határidőig, illetve legfeljebb a jogerős engedély kiadásától számított öt évig nem helyezi üzembe, úgy a díjkedvezményt a mindenkori jegybanki alapkamat kétszeresével növelt összegben kell visszafizetnie.
23. §
(1) A környezetvédelmi felügyelőség jogosult a kibocsátó kibocsátási adatait folyamatosan ellenőrizni.
(2) Amennyiben a környezetvédelmi felügyelőség a kibocsátási adatok ellenőrzése során az adatszolgáltatás és a díjfizetési kötelezettség bevallásának alapjául szolgáló adatokban eltérést tapasztal, úgy az adóhatóság eljárását kezdeményezi.
Egyes eljárási szabályok
24. §
A levegőterhelési díjjal, a vízterhelési díjjal, a vízjogi engedély alapján végzett tevékenységéhez kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos adóztatási feladatokat az adóhatóság és szervei, a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos adóztatási feladatokat az önkormányzati adóhatóságok látják el.
25. §
A környezetterhelési díj megfizetésére, bevallására, az ehhez kapcsolódó jogkövetkezményekre, a megállapításához és a beszedéséhez való jog elévülésére, pénzügyi ellenőrzésére, valamint végrehajtására az e törvényben nem szabályozott kérdésekben az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
Átmeneti és záró rendelkezések
26. §
(1) Ez a törvény - a (2) bekezdésben meghatározottak kivételével - 2004. január 1-jén lép hatályba.
(2) E törvény 11-14. §-a, 19. §-a, valamint a 3. §-ának, 18. §-ának, 21. §-ának és 24. §-ának a talajterhelési díjra vonatkozó rendelkezései 2005. január 1-jén lépnek hatályba.
(3) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy az egyes környezetterhelési díjak díjkedvezményeinek, díjfizetéseinek és bevallásának alkalmazására vonatkozó részletes szabályokat rendeletben állapítsa meg.
27. §
(1) A levegőterhelési, valamint a vízterhelési díj fizetésére kötelezett kibocsátó a 2004. évben a megállapított környezetterhelési díj 40%-át, 2005. évben 60%-át, 2006. évben 80%-át, 2007. évben 90 %-át, a 2008. évtől 100 %-át köteles megfizetni. A talajterhelési díj fizetésére kötelezett kibocsátó a 2005. évben a megállapított környezetterhelési díj 40%-át, 2006. évben 60%-át, 2007. évben 80%-át, 2008. évben 90 %-át, a 2009. évtől 100 %-át köteles megfizetni.
(2) A 2004. évben a negyedéves díjelőleg a 2003. évi tényleges kibocsátási adatok alapján egy naptári évre számított díj negyedének megfelelő összeg (képzett díjelőleg). Amennyiben a vízterhelési díj fizetésére kötelezett kibocsátónál a 2003. évi tényleges kibocsátási adatok nem állnak rendelkezésre, úgy a vízjogi engedélyben meghatározott kibocsátási adatokat kell figyelembe venni.
1. számú melléklet a 2003. évi ......törvényhez
A levegőterhelési díj mértéke
A levegőterhelési díj mértéke:
LTD (Ft/év) = S (Mi [kg/év] * Pi [Ft/kg])
ahol
LTD: a fizetendő levegőterhelési díj,
Mi: az adott (i-edik) levegőterhelő anyag kibocsátott éves mennyisége,
Pi: az adott (i-edik) levegőterhelő anyagra érvényes, a következő táblázatban meghatározott egységdíj:
Levegőterhelő anyag |
Egységdíj mértéke |
Kén-dioxid |
60 |
Nitrogén-oxidok |
120 |
Szén-monoxid |
30 |
Szilárd anyag (nem toxikus) |
30 |
2. számú melléklet a 2003. évi ......törvényhez
A vízterhelési díj mértéke
A vízterhelési díj mértéke:
VTD (Ft/év) = S (Mi [kg/év] * Pi [Ft/kg])* T * I
ahol
VTD: a fizetendő vízterhelési díj,
Mi: az adott (i-edik) vízterhelő anyag nettó - belépő-kilépő közötti különbség - kibocsátott éves mennyisége,
T: az 1. számú táblázatban meghatározott területérzékenységi szorzó,
I: a 2. számú táblázatban meghatározott iszap-elhelyezési szorzó,
Pi: az adott (i-edik) vízterhelő anyagra érvényes, a 3. számú táblázatban meghatározott egységdíj.
A területérzékenységi szorzó mértéke
1. számú táblázat
Területi kategória |
Szorzótényező (T) |
A |
1,4 |
B |
1,0 |
C |
0,7 |
Területi kategóriák:
"A" kategória: a külön jogszabályban meghatározott területi lehatárolásnak megfelelően a Balaton, valamint vízgyűjtő területe,
"B" kategória: a külön jogszabályban meghatározott területi lehatárolásnak megfelelően az egyéb védett területek (befogadók),
"C" kategória: a külön jogszabályban meghatározott területi lehatárolásnak megfelelően az általánosan védett felszíni vízminőségvédelmi területek (befogadók).
Az iszap-elhelyezési szorzó mértéke
2. számú táblázat
Az elhelyezés módja |
Iszapszorzó (I) |
||
Területi kategória |
|||
A |
B |
C |
|
1. Hasznosítás, égetés |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
Égetés |
1 |
1 |
1 |
2. Egyéb elhelyezés |
1,3 |
1,2 |
1,1 |
végleges depónia, egyedi (csak iszap vagy települési szilárd hulladékkal együtt) |
1,2 |
1,1 |
1,0 |
regionális végleges depónia (csak iszap vagy települési szilárd hulladékkal együtt) |
1,1 |
1,0 |
1,0 |
egyéb, engedélyezett elhelyezés |
1,1 |
1,0 |
1,0 |
Az egységdíj mértéke
3. számú táblázat
Vízterhelő anyag |
Egységadó mértéke Pi (Ft/kg) |
|
Dikromátos oxigénfogyasztás (KOIk) |
90 |
|
Szerves oldószer extrakt |
1800 |
|
Összes Foszfor |
1500 |
|
Összes szervetlen Nitrogén |
180 |
|
Összes Higany |
220000 |
|
Összes Kadmium |
44000 |
|
Összes Króm |
8800 |
|
Összes Nikkel |
8800 |
|
Összes Ólom |
8800 |
|
Összes Réz |
4400 |
|
Összes só |
4 |
3. számú melléklet a 2003. évi ......törvényhez
A talajterhelési díj mértéke
A talajterhelési díj mértéke:
TTD = E*A*T*V
ahol TTD: a fizetendő éves talajterhelési díj,
E: az egységdíj (Ft/m3),
A: a díjfizetési alap (m3 ),
T: a területérzékenységi szorzó, az 1. számú táblázatban meghatározva,
V: a veszélyeztetési szorzó, a 1.-2. számú táblázatban meghatározva.
A területérzékenységi szorzó és a veszélyeztetési szorzó mértéke
1. számú táblázat
Sorsz. |
Tevékenység megnevezése |
Veszélyeztetési szorzó |
Területérzékenységi szorzó (T) |
||
Kevésbé érzékeny területen |
Érzékeny területen |
Fokozottan érzékeny területen |
|||
1. |
Helyi vízgazdálkodási hatósági engedély alapján végzett talajterhelés |
1,0 |
1,0 |
1,5 |
3,0 |
2. |
Vízjogi engedély alapján végzett talajterhelés |
a 2. számú táblázat szerint |
1,1 |
2,0 |
5,0 |
Vízjogi engedély alapján végzett talajterhelés veszélyeztetési szorzójának mértéke (V)
2. számú táblázat
Sorszám |
Talajt terhelő anyagok |
Komponens terhelési szorzó |
1. |
Bikromátos oxigénfogyasztás |
0,0050 |
2. |
Szerves oldószer extrakt (olaj, zsír) |
0,0100 |
3. |
PH 6 alatt HCl-ben |
0,0025 |
4. |
PH 9 felett NaOH-ban |
0,0025 |
5. |
Összes só (1000 mg/l-t meghaladó érték esetén) |
0,0005 |
6. |
Nátrium (200 mg/l-t meghaladó érték esetén) |
0,0250 |
7. |
Fenolok |
0,0250 |
8. |
Összes nitrogén |
0,0025 |
9. |
ANA detergens |
0,0300 |
10. |
Fluoridok |
0,0250 |
11. |
Összes foszfor |
0,0100 |
12. |
Könnyen felszabaduló cianidok |
50,0000 |
13. |
Összes cianid |
0,0500 |
14. |
Réz |
0,5000 |
15. |
Ólom |
2,0000 |
16. |
Króm (összes) |
0,5000 |
17. |
Króm VI. |
2,0000 |
18. |
Arzén |
2,0000 |
19. |
Kadmium |
5,0000 |
20. |
Higany |
100,0000 |
21. |
Nikkel |
2,0000 |
22. |
Cink |
0,5000 |
23. |
Ezüst |
10,0000 |
24. |
Toxicitás (LC 50 % hígítás igénye) |
0,0100 |
A veszélyeztetési szorzó számítása:
V = S [ C * Ktsz ]
ahol V: a veszélyeztetési szorzó
C: a szennyező komponens koncentrációja (mg/l)
Ktsz: a komponens terhelési szorzó
A veszélyeztetési szorzó megállapítása úgy történik, hogy a szennyező komponens koncentrációját [C(mg/1)] össze kell szorozni az adott komponensre meghatározott "komponens terhelési szorzó (Ktsz)"-val, majd az így kapott szorzat értékeket össze kell adni. Az összeg egyenlő a veszélyeztetési szorzóval.
Általános indokolás
A környezetvédelmi szabályozás megújításának első lépcsőjeként megalkotott, a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Kvt.) teremtette meg a jogszabályi alapját a környezet terheléséhez kapcsolódó díj fizetési kötelezettség bevezetésének.
A Javaslat célja, hogy új alapokra helyezze és rendezze, helyes irányba terelje a környezet valamennyiünk érdekét szolgáló méltányolható mértékű használatát. Mindenki, aki használja a környezetet, érdekelt abban, hogy ez a használat hosszú távú és igényeit kielégítő, teljes körű legyen. Azonban a természetes környezet biztosította lehetőségek sem végtelenek. Egyrészt az értékek pótolhatatlansága, másrészt az újratermelődésüknél fokozottabb felhasználás mindinkább természeti környezeteink fokozatos feléléséhez vezet.
A környezet túlzott terhelése, esetleges szennyezése, illetve ezeknek költségei, mérséklésének, elhárításának anyagi terhe ugyanis többnyire nem az okozónál jelentkezik, hanem az egész társadalom számára jelent terhet. A tényleges használó, környezetterhelő valójában mentesül a csökkentés költségeinek viselésétől.
Elengedhetetlen ezért egy olyan szabályozórendszer megalkotása, amely a környezet használóját teszi érdekeltté a terhelés csökkentésében.
A környezet fokozódó használatával egyre sürgetőbbé válnak a megóvást és helyreállítást szolgáló intézkedések. A megvalósítás költségeit az állam nem tudja teljes mértékben felvállalni, indokolt tehát a környezethasználók bevonása is a finanszírozásba.
Ennek alkotmányos alapja a közteherviselés kötelezettsége, amely mindenkit arra kötelez, hogy tevékenységéhez, jövedelméhez mérten járuljon hozzá a közösség érdekeit szolgáló kiadásokhoz, így a környezet megóvásának költségeihez.
A környezet védelmét szolgáló szabályozásnak sajátos kettősségre kell figyelemmel lennie. Egyfelől a környezetkárosítás következményeinek, a környezet durva terhelésének a szabályozása a jog már jól ismert eszközeivel, módszereivel (felelősség, szankció stb.) jól meghatározható és napjainkra alapvetően rendezett.
A környezethasználat másik módja, amely nem környezetkárosító célzatú, de következménye társadalmi összességében már mégiscsak közös fellépést kíván. Ez a használat tehát nem jogellenes, viszont a használattal együtt járó terhelés megszüntetése, mérséklése, ezek érdekében erőforrások koncentrálása hatékonyan csak társadalmilag megvalósítható ügy.
Ennek megfelelően a környezetterhelési díj rendszere a környezetterhelő (kibocsátó) díjfizetési kötelezettségére épül. A környezetterhelési díjak mind mértékük révén, mind a hozzájuk kapcsolódó kedvezményeknek köszönhetően, olyan gazdasági szabályozó eszközök lesznek majd, amelyek hozzájárulnak a környezeti minőség javításához.
A környezetterhelési díjak mértékét a Javaslat úgy állapítja meg, hogy hosszú távon meghatározhatók és kiszámíthatók legyenek, s ezáltal a díjfizetésre kötelezettek stratégiai döntéseikbe, költségkalkulációikba beépíthessék azokat.
Részletes indokolás
1. §-hoz
A törvény célja elsődlegesen a környezetterhelő anyag-kibocsátás csökkentése, illetőleg a környezet védelmében érdekelt szereplők közötti arányos teherviselés elősegítése.
2-3. §-hoz
Környezetterhelési díjat összhangban a környezetvédelmi törvény meghatározásával valamely anyag vagy energia környezetbe bocsátott minden egysége után kell fizetni. A Javaslat e kettő közül a kibocsátott anyagokra határoz meg terhelési díjat.
A környezetterhelési díjakkal terhelt tevékenységek köre kiterjed a vizeket, a levegőt valamint a talajt terhelő kibocsátásokra.
A Javaslat általános jelleggel a törvény hatálya alá tartozóként jelöl meg minden jogi személyt, természetes személyt és jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságot - alkalmazva a környezet védelméről szóló törvény környezethasználó fogalmát - azzal, hogy az egyes környezetterhelési díjfajtákhoz kapcsolódó speciális alanyi kört, az adott díjfajtát szabályozó fejezet tartalmazza.
4-6. §-hoz
A Javaslat meghatározza, hogy ki a díjfizetésre köteles kibocsátó a levegőterhelési díj esetében. A díjfizetési kötelezettség a levegőtisztaság-védelmi jogszabályok szerint bejelentés köteles tevékenységekhez kapcsolódik és azon kibocsátókat terheli, akiknek helyhez kötött légszennyező pontforrása a külön jogszabály szerint bejelentés köteles.
A díj hatálya nem terjed ki a mozgó forrásokra és a külön jogszabályok alapján bejelentésre nem kötelezett, az 500 kW bemenő hőteljesítményt meg nem haladó tüzelőberendezésekre; valamint a bemenő hőteljesítménytől függetlenül a lakossági, illetve közintézményi hőellátást biztosító tüzelőberendezésekre. Nem terheli továbbá díjfizetési kötelezettség a távhőszolgáltatást végző kibocsátót azután a levegőterhelő anyag kibocsátás után, amelyet a lakosság, illetve a közintézmények részére értékesített hőenergia miatt bocsátott ki.
A Javaslat meghatározza, hogy mely kibocsátott anyagok után kell levegőterhelési díjat fizetni.
A Javaslat alapján a levegőterhelési díj mértékét a levegőterhelési díj alapja (a levegőterhelő anyag évenként kibocsátott teljes mennyiségének természetes mértékegységben (kg-ban) kifejezett tömege) és a levegőterhelő anyagok egységdíja határozza meg.
A díj részletes számításának szabályait a Javaslat 1. számú melléklete tartalmazza.
7-10. §-hoz
A Javaslat azt a kibocsátót kötelezi vízterhelési díj fizetésére, aki vízjogi engedélyezés alá tartozó tevékenységet végez.
A Javaslat meghatározza, hogy mely kibocsátott anyagok után kell vízterhelési díjat fizetni.
A vízterhelési díj mértékét a Javaslat szerint több tényező határozza meg, így a vízterhelési díj alapja (a vízterhelő anyag évenként kibocsátott teljes mennyiségének természetes mértékegységben (kg-ban) kifejezett tömege), az egyes vízterhelő anyagokra megállapított egységdíj, valamint a területérzékenységi, illetve az iszap-elhelyezési szorzó.
A Javaslat meghatározza, hogy mely esetekben nem terheli díjfizetési kötelezettség a kibocsátót, így az általa felhasznált vízben eredetileg is megtalálható vízterhelő anyagok mennyisége, az egyesített csatornarendszer esetén a záportúlfolyón bevezetésre kerülő vízterhelő anyagok, valamint a felhasznált vízmennyiségben levő vízterhelő anyagok után, továbbá a kizárólag csapadékvíz elvezetést végző kibocsátót.
Az egységdíjat a kibocsátott vízterhelő anyagok komponenseinek egységnyi mennyisége után kell megfizetni. A Javaslat melléklete tartalmazza komponensenként azokat az egységdíjakat, amelyeket egységnyi anyag-mennyiség kibocsátása után kell fizetni.
A díj részletes számításának szabályait a Javaslat 2. számú melléklete tartalmazza.
A gazdálkodó szervezetek által közcsatornán elvezetett, majd felszíni vízbe bocsátott vízterhelő anyag után fizetendő díjat a közüzemi csatorna hálózatot működtető közszolgáltató a szolgáltatás árán felül áthárítja a gazdálkodó szervezetekre.
11-14. §-hoz
A Javaslat alapján talajterhelési díj fizetési kötelezettség azt a kibocsátót terheli, aki helyi vízgazdálkodási hatósági-, illetve vízjogi engedélyezés alapján szennyvízelvezetést alkalmaz, és a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem köt rá.
A Javaslat a talajterhelési díj mértékét a talajterhelés díj alapja, az egységdíj, valamint a területérzékenységi és a veszélyeztetési szorzó szorzataként határozza meg.
Talajterhelési díj alapja a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezésnél, valamint a vízjog engedély alapján végzett tevékenységnél a szolgáltatott víz mennyisége, illetve a talajra, talajba juttatott szenny- és használt víz éves mennyisége (speciális csökkentések figyelembe vétele mellett).
Talajterhelési díj egységdíjának mértékét a Javaslat 120 Ft/ m3-ben határozza meg.
A díj részletes számításának szabályait a Javaslat 3. számú melléklete tartalmazza.
15. §-hoz
A Javaslat meghatározza, hogy a kibocsátó mely esetekben jogosult díjkedvezmény igénybevételére.
16-18. §-hoz
A Javaslat alapján a kibocsátó díjelőleget fizet a tárgyévet megelőző év tényleges kibocsátásai alapján. Amennyiben a kibocsátó folyamatosan működtet kibocsátást mérő rendszert, úgy a mérések alapján fizeti meg a díjelőleget.
A tárgyévi tényleges kibocsátás alapján számított díjat a kibocsátó a tárgyévet követő március 31-ig fizeti meg, illetve a túlfizetés összegét visszaigényli vagy beszámítja a tárgyévet követő első negyedévi díjfizetés összegébe.
A tevékenységüket megkezdő kibocsátókkal szemben a működés első évében a fenti szabályok alapján nem állapítható meg a díjfizetési kötelezettség mértéke. A Javaslat úgy rendelkezik, hogy ők a működés első évének tényleges eredményei alapján megállapított díjat egy összegben a következő év március 31-ig fizetik meg.
19. §-hoz
A helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízszikkasztáshoz kapcsolódó talajterhelési díj a települési önkormányzat - a fővárosban a kerületi önkormányzat - környezetvédelmi alapjának a bevételét képezi. A települési önkormányzat a talajterhelési díjból származó bevételt a talaj, valamint a felszín alatti víz mennyiségi, minőségi védelmére használhatja fel.
20-21. §-hoz
A kibocsátó díjfizetési kötelezettségéről évente a tárgyévet követő év március 31-ig tesz bevallást. Abban az esetben, ha több telephelyet működtet, akkor bevallási kötelezettségének telephelyenként tesz eleget.
Meghatározza a Javaslat a kibocsátó adatszolgáltatási kötelezettségét is. A települési önkormányzat hatáskörébe tartozó talajterhelési díjhoz kapcsolódó adatszolgáltatást a települési önkormányzat állapítja meg rendeletben.
22-23. §
A Javaslat alapján, amennyiben a kibocsátó a 15. §-ban meghatározott beruházást a kivitelezési engedélyben meghatározott határidőig, illetve legfeljebb a jogerős engedély kiadásától számított öt évig nem helyezi üzembe, úgy a díjkedvezményt a mindenkori jegybanki alapkamat kétszeresével növelt összegben kell visszafizetnie.
A Javaslat alapján a környezetvédelmi felügyelőség jogosult a kibocsátó adatait folyamatosan ellenőrizni.
24-25. §-hoz
A Javaslat alapján a levegőterhelési díjjal, a vízterhelési díjjal, a vízjogi engedély alapján végzett tevékenységéhez kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos adóztatási feladatokat az Adó-és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal és szervei, a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízszikkasztáshoz kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos adóztatási feladatokat az önkormányzati adóhatóságok látják el.
A Javaslat alapján a környezetterhelési díj megfizetésére, bevallására, az ehhez kapcsolódó jogkövetkezményekre, a megállapításához és a beszedéséhez való jog elévülésére e törvényben nem szabályozott kérdésekben az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
26-27. §-hoz
Javaslat rendelkezik a törvény hatálybalépéséről, a díjak fokozatos bevezetéséről, illetve a 2004. évi díjelőleg fizetés számításáról.