FACE="Times New Roman CE" SIZE=3>

Magyar Köztársaság Kormánya

T/5481.
számú
törvényjavaslat

a környezetterhelési díjról

Előadó: dr. László Csaba
pénzügyminiszter

Budapest, 2003. szeptember


2003. évi .......törvény
a környezetterhelési díjról

A környezet és természet terhelésének mérséklése, a környezethasználóknak a környezet és természet megóvását szolgáló tevékenységre való ösztönzése, valamint a környezet- és természetvédelem költségvetési forrásainak biztosítása érdekében az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:

I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A törvény célja

1. §

A törvény célja, hogy a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Kvt.) 60. §-ának rendelkezéseivel összhangban elősegítse a környezetbe történő anyag vagy energia kibocsátás csökkentését, a környezet és természet megóvása érdekében a leghatékonyabb megoldások alkalmazását, valamint az állam és a környezethasználók közötti arányos teherviselést.

A törvény hatálya

2. §

A törvény hatálya kiterjed:

a) arra a környezethasználóra (Kvt. 2. § (2) bek.) aki (amely) az engedélyhez kötött környezethasználata során a környezet terhelésével járó anyagot bocsát a környezetbe (a továbbiakban: kibocsátó)

b) azokra a környezetterhelő anyagokra, amelyek a környezetbe kerülve környezetterhelést eredményeznek és amelyek kibocsátott mennyisége érvényes mérési szabvány, anyagmérleg, műszaki számítás segítségével meghatározható (a továbbiakban: környezetterhelő anyag).

3. §

A kibocsátó

a) a levegőbe,

b) a felszíni vizekbe, illetve az időszakos vízfolyásokba,

c) a talajba

juttatott, e törvényben meghatározott környezetterhelő anyagok minden egysége után környezetterhelési díjat köteles fizetni.

II. FEJEZET

AZ EGYES KÖRNYEZETTERHELÉSI DÍJAK

Levegőterhelési díj

4. §

(1) A levegőterhelési díj fizetési kötelezettség azt a kibocsátót terheli, akinek a helyhez kötött légszennyező pontforrása külön jogszabály szerint bejelentés köteles.

(2) Levegőterhelési díjat e törvény 1. számú mellékletében meghatározott anyag (a továbbiakban: levegőterhelő anyag) kibocsátása után kell fizetni.

5. §

Nem terheli díjfizetési kötelezettség

a) a bejelentésre köteles lakossági, illetve közintézményi tüzelőberendezést üzemeltetőt,

b) a távhőszolgáltatást végző kibocsátót az után a levegőterhelő anyag kibocsátás után, amelyet a lakosság, illetve közintézmények részére értékesített hőenergia miatt bocsátott ki.

6. §

(1) A levegőterhelési díj mértékét a levegőterhelési díj (2) bekezdésben meghatározott alapja és a levegőterhelő anyagok egységdíja határozza meg.

(2) A levegőterhelési díj alapja a levegőterhelő anyag évenként kibocsátott teljes mennyiségének természetes mértékegységben (kg-ban) kifejezett tömege.

(3) A levegőterhelési díj számításának részletes szabályait e törvény 1. számú melléklete állapítja meg.

Vízterhelési díj

7. §

(1) A vízterhelési díj fizetési kötelezettség azt a kibocsátót terheli, aki vízjogi engedélyezés alá tartozó tevékenységet végez.

(2) Vízterhelési díjat a felszíni vizeket e törvény 2. számú mellékletében meghatározott anyag (a továbbiakban: vízterhelő anyag) kibocsátása után kell fizetni.

8. §

Nem terheli díjfizetési kötelezettség a kibocsátót:

  1. a felhasznált vízmennyiségben levő vízterhelő anyagok után, amennyiben a vízmennyiséget újrahasználja, ha a használat során nem terheli a befogadót,
  2. az általa felhasznált vízben eredetileg is megtalálható vízterhelő anyag mennyisége után,
  3. az egyesített csatornarendszer esetén a záportúlfolyón bevezetésre kerülő vízterhelő anyagok után,
  4. ha kizárólag csapadékelvezetést végez.

9. §

(1) A vízterhelési díj mértékét a vízterhelési díj (2) bekezdésben meghatározott alapja, a vízterhelő anyagok egységdíja, a területérzékenységi, valamint az iszap-elhelyezési szorzó határozza meg.

(2) A vízterhelési díj alapja a vízterhelő anyag évenként kibocsátott teljes mennyiségének természetes mértékegységben (kg-ban) kifejezett tömege.

(3) A vízterhelési díj számításának részletes szabályait e törvény 2. számú melléklete határozza meg.

10. §

A gazdálkodó szervezetek által közcsatornán elvezetett, majd felszíni vízbe bocsátott vízterhelő anyag után fizetendő díjat a közüzemi csatorna hálózatot működtető közszolgáltató a szolgáltatás árán felül áthárítja a gazdálkodó szervezetekre.

Talajterhelési díj

11. §

A talajterhelési díj fizetési kötelezettség azt a kibocsátót terheli, aki a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem köt rá és helyi vízgazdálkodási hatósági, illetve vízjogi engedélyezés alapján szennyvízelhelyezést alkalmaz.

12. §

(1) A talajterhelési díj mértékét a talajterhelési díj (2) bekezdésben meghatározott alapja, a (3) bekezdésben meghatározott egységdíj, valamint a területérzékenységi és a veszélyeztetési szorzó határozza meg.

(2) A talajterhelési díj alapja:

a) helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezés esetében a szolgáltatott víz mennyisége, csökkentve az ivóvízvezeték meghibásodása következtében elszivárgott, illetve külön jogszabály szerint locsolási célú felhasználásra figyelembe vett vízmennyiséggel,

b) vízjog engedély alapján végzett szennyvízelhelyezés esetében a talajra, illetőleg talajba juttatott szenny-, és használt víz éves mennyisége csökkentve a külön jogszabály vagy hatósági határozat rendelkezései szerint megtisztított víz mennyiségével.

(3) A talajterhelési díj egységdíjának mértéke: 120 Ft/ m3.

(4) A talajterhelési díj számításának részletes szabályait e törvény 3. számú melléklete határozza meg.

13. §

Nem terheli díjfizetési kötelezettség azt a kibocsátót, aki külön jogszabályban meghatározott egyedi szennyvíz-elhelyezési kislétesítményt, illetve egyedi szennyvíztisztító kisberendezést alkalmaz.

14. §

A kibocsátó a talajterhelési díj 10 %-át fizeti meg, ha egyedi zárt szennyvíztárolást alkalmaz és számlákkal igazoltan legalább a terhelési díj alapjának 90%-ával megegyező szennyvizet arra feljogosított szervezettel elszállíttat.

III. FEJEZET

KÖZÖS SZABÁLYOK

Díjkedvezmény

15. §

(1) 50 % -os díjkedvezményt vehet igénybe a környezetterhelést csökkentő környezetvédelmi beruházást megvalósító közüzemi csatorna hálózatot működtető közszolgáltató a beruházás kivitelezésére vonatkozó jogerős engedélyben meghatározott kivitelezési időtartam alatt évente időarányosan, de legfeljebb 2 évig.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kedvezményt a közüzemi csatornahálózatot működtető közszolgáltató a beruházással érintett környezetterhelő anyag és a beruházással érintett telephely vonatkozásában veheti igénybe.

(3) A díjkedvezmény igénybevételének feltétele a beruházás kivitelezésére vonatkozó jogerős hatósági engedély megléte.

(4) A díjkedvezmény első alkalommal a (3) bekezdésben meghatározott engedély jogerőre emelkedését követő díjelőleg fizetésnél vehető igénybe.

(5) Az a kibocsátó, aki hulladékhasznosítást végez, az új termékbe beépülő hazai hulladék mennyiségének arányában, energetikai hasznosítás esetében a hasznosításra kerülő hazai hulladék mennyiségének arányában jogosult díjkedvezményt igénybe venni. A díjkedvezmény a díjelőleg fizetésénél igénybe vehető.

(6) Az (5) bekezdésben meghatározott kedvezményt a hulladékhasznosítást végző kibocsátó csak abban az esetben veheti igénybe, ha az elérhető legjobb technika alkalmazásával legkésőbb 2007. december 31-ig a lehető legkisebb mértékűre csökkenti a környezetterhelő anyag kibocsátását.

A díj befizetése

16. §

(1) A kibocsátó a negyedévi díjelőleget a negyedév utolsó napjáig fizeti meg a (3) bekezdésben meghatározott kivétellel a tárgyévet megelőző év tényleges kibocsátásai alapján fizetett teljes díj negyedének megfelelő összegben.

(2) A kibocsátó a tárgyévet követő év március 31-ig a tárgyévi tényleges kibocsátás alapján számított díj és az (1) bekezdés alapján befizetett díjelőleg különbözetét megfizeti, illetve a túlfizetés összegét a tárgyévet követő év első negyedévi díjelőlegének megfizetésekor beszámítja, vagy visszaigényli.

(3) Ha a kibocsátó folyamatosan működtet kibocsátást mérő rendszert, a mérések alapján a folyó negyedévre irányadó díjelőleget kell megfizetni.

17. §

Az új létesítményt üzemeltető kibocsátó az üzemelés első évében fizetendő díjat egy összegben, a tárgyévet követő év március 31-éig fizeti meg.

18. §

A kibocsátó a levegőterhelési díjat, a vízterhelési díjat, valamint a vízjogi engedély alapján végzett tevékenységéhez kapcsolódó talajterhelési díjat az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (a továbbiakban: adóhatóság) által vezetett és a hivatalos lapjában megjelölt számla, a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörhöz kapcsolódó talajterhelési díjat az önkormányzati adóhatóság által megjelölt számla javára fizeti be.

19. §

(1) A helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díj a települési önkormányzat - a fővárosban a kerületi önkormányzat - környezetvédelmi alapjának a bevételét képezi.

(2) A települési önkormányzat - a fővárosban a kerületi önkormányzat - a talajterhelési díjból származó bevételt - a (3) bekezdésben foglaltak figyelembe vételével - a talaj, valamint a felszín alatti víz mennyiségi, minőségi védelmére használhatja fel.

(3) Az (2) bekezdés szerinti felhasználásnak minősül különösen a csatornázás, a szennyvíztisztítás, a vízbázisvédelem, a tartós környezetkárosodások kármentesítése, a potenciális és a tényleges szennyező-források szennyezésének megelőző, illetve utólagos műszaki védelme.

A díjfizetési kötelezettség bevallása, adatszolgáltatás

20. §

(1) A kibocsátó a díjfizetési kötelezettségéről évente, a tárgyévet évet követő év március 31-ig tesz bevallást.

(2) Ha a gazdálkodó szervezet több telephelyet (gyáregységet) működtet, bevallásában az adatokat telephelyenként tünteti fel.

(3) A kibocsátó köteles olyan nyilvántartást vezetni, amelyből a díjfizetés alapja, valamint mértéke telephelyenként megállapítható.

21. §

(1) A kibocsátó tevékenysége során a levegőterhelő, a vízterhelő anyagok kibocsátásáról, valamint a vízjogi engedély alapján végzett tevékenységéhez kapcsolódó talajterhelésről a külön jogszabályokban meghatározott adatszolgáltatásra köteles.

(2) A helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos adatszolgáltatást a települési önkormányzat - fővárosban a kerületi önkormányzat - rendeletben állapítja meg.

Egyes jogkövetkezmények

22. §

Amennyiben a kibocsátó a 15. §-ban meghatározott beruházást a kivitelezési engedélyben meghatározott határidőig, illetve legfeljebb a jogerős engedély kiadásától számított öt évig nem helyezi üzembe, úgy a díjkedvezményt a mindenkori jegybanki alapkamat kétszeresével növelt összegben kell visszafizetnie.

23. §

(1) A környezetvédelmi felügyelőség jogosult a kibocsátó kibocsátási adatait folyamatosan ellenőrizni.

(2) Amennyiben a környezetvédelmi felügyelőség a kibocsátási adatok ellenőrzése során az adatszolgáltatás és a díjfizetési kötelezettség bevallásának alapjául szolgáló adatokban eltérést tapasztal, úgy az adóhatóság eljárását kezdeményezi.

Egyes eljárási szabályok

24. §

A levegőterhelési díjjal, a vízterhelési díjjal, a vízjogi engedély alapján végzett tevékenységéhez kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos adóztatási feladatokat az adóhatóság és szervei, a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos adóztatási feladatokat az önkormányzati adóhatóságok látják el.

25. §

A környezetterhelési díj megfizetésére, bevallására, az ehhez kapcsolódó jogkövetkezményekre, a megállapításához és a beszedéséhez való jog elévülésére, pénzügyi ellenőrzésére, valamint végrehajtására az e törvényben nem szabályozott kérdésekben az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

Átmeneti és záró rendelkezések

26. §

(1) Ez a törvény - a (2) bekezdésben meghatározottak kivételével - 2004. január 1-jén lép hatályba.

(2) E törvény 11-14. §-a, 19. §-a, valamint a 3. §-ának, 18. §-ának, 21. §-ának és 24. §-ának a talajterhelési díjra vonatkozó rendelkezései 2005. január 1-jén lépnek hatályba.

(3) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy az egyes környezetterhelési díjak díjkedvezményeinek, díjfizetéseinek és bevallásának alkalmazására vonatkozó részletes szabályokat rendeletben állapítsa meg.

27. §

(1) A levegőterhelési, valamint a vízterhelési díj fizetésére kötelezett kibocsátó a 2004. évben a megállapított környezetterhelési díj 40%-át, 2005. évben 60%-át, 2006. évben 80%-át, 2007. évben 90 %-át, a 2008. évtől 100 %-át köteles megfizetni. A talajterhelési díj fizetésére kötelezett kibocsátó a 2005. évben a megállapított környezetterhelési díj 40%-át, 2006. évben 60%-át, 2007. évben 80%-át, 2008. évben 90 %-át, a 2009. évtől 100 %-át köteles megfizetni.

(2) A 2004. évben a negyedéves díjelőleg a 2003. évi tényleges kibocsátási adatok alapján egy naptári évre számított díj negyedének megfelelő összeg (képzett díjelőleg). Amennyiben a vízterhelési díj fizetésére kötelezett kibocsátónál a 2003. évi tényleges kibocsátási adatok nem állnak rendelkezésre, úgy a vízjogi engedélyben meghatározott kibocsátási adatokat kell figyelembe venni.

1. számú melléklet a 2003. évi ......törvényhez

A levegőterhelési díj mértéke

A levegőterhelési díj mértéke:

LTD (Ft/év) = S (Mi [kg/év] * Pi [Ft/kg])

ahol

LTD: a fizetendő levegőterhelési díj,

Mi: az adott (i-edik) levegőterhelő anyag kibocsátott éves mennyisége,

Pi: az adott (i-edik) levegőterhelő anyagra érvényes, a következő táblázatban meghatározott egységdíj:

Levegőterhelő anyag

Egységdíj mértéke
Pi (Ft/kg)

Kén-dioxid

60

Nitrogén-oxidok

120

Szén-monoxid

30

Szilárd anyag (nem toxikus)

30

2. számú melléklet a 2003. évi ......törvényhez

A vízterhelési díj mértéke

A vízterhelési díj mértéke:

VTD (Ft/év) = S (Mi [kg/év] * Pi [Ft/kg])* T * I

ahol

VTD: a fizetendő vízterhelési díj,

Mi: az adott (i-edik) vízterhelő anyag nettó - belépő-kilépő közötti különbség - kibocsátott éves mennyisége,

T: az 1. számú táblázatban meghatározott területérzékenységi szorzó,

I: a 2. számú táblázatban meghatározott iszap-elhelyezési szorzó,

Pi: az adott (i-edik) vízterhelő anyagra érvényes, a 3. számú táblázatban meghatározott egységdíj.

A területérzékenységi szorzó mértéke

1. számú táblázat

Területi kategória

Szorzótényező (T)

A

1,4

B

1,0

C

0,7

Területi kategóriák:

"A" kategória: a külön jogszabályban meghatározott területi lehatárolásnak megfelelően a Balaton, valamint vízgyűjtő területe,

"B" kategória: a külön jogszabályban meghatározott területi lehatárolásnak megfelelően az egyéb védett területek (befogadók),

"C" kategória: a külön jogszabályban meghatározott területi lehatárolásnak megfelelően az általánosan védett felszíni vízminőségvédelmi területek (befogadók).

Az iszap-elhelyezési szorzó mértéke

2. számú táblázat

Az elhelyezés módja

Iszapszorzó (I)

Területi kategória

A

B

C

1. Hasznosítás, égetés
Mezőgazdasági hasznosítás (felhasználás szántóföldön, fásított területen, pl. nemes nyár ültetvényben), komposztálás

0,8

0,8

0,8

Égetés

1

1

1

2. Egyéb elhelyezés
átmeneti depónia

1,3

1,2

1,1

végleges depónia, egyedi (csak iszap vagy települési szilárd hulladékkal együtt)

1,2

1,1

1,0

regionális végleges depónia (csak iszap vagy települési szilárd hulladékkal együtt)

1,1

1,0

1,0

egyéb, engedélyezett elhelyezés

1,1

1,0

1,0

Az egységdíj mértéke

3. számú táblázat

 Vízterhelő anyag

 Egységadó mértéke Pi (Ft/kg)

Dikromátos oxigénfogyasztás (KOIk)

90

Szerves oldószer extrakt

1800

Összes Foszfor

1500

Összes szervetlen Nitrogén

180

Összes Higany

220000

Összes Kadmium

44000

Összes Króm

8800

Összes Nikkel

8800

Összes Ólom

8800

Összes Réz

4400

Összes só

4

3. számú melléklet a 2003. évi ......törvényhez

A talajterhelési díj mértéke

A talajterhelési díj mértéke:

TTD = E*A*T*V

ahol TTD: a fizetendő éves talajterhelési díj,

E: az egységdíj (Ft/m3),

A: a díjfizetési alap (m3 ),

T: a területérzékenységi szorzó, az 1. számú táblázatban meghatározva,

V: a veszélyeztetési szorzó, a 1.-2. számú táblázatban meghatározva.

A területérzékenységi szorzó és a veszélyeztetési szorzó mértéke

1. számú táblázat

Sorsz.

Tevékenység megnevezése

Veszélyeztetési szorzó
(V)

Területérzékenységi szorzó (T)

Kevésbé érzékeny területen

Érzékeny területen

Fokozottan érzékeny területen

1.

Helyi vízgazdálkodási hatósági engedély alapján végzett talajterhelés

1,0

1,0

1,5

3,0

2.

Vízjogi engedély alapján végzett talajterhelés

a 2. számú táblázat szerint

1,1

2,0

5,0

Vízjogi engedély alapján végzett talajterhelés veszélyeztetési szorzójának mértéke (V)

2. számú táblázat

Sorszám

Talajt terhelő anyagok
Szennyező komponensek koncentrációja
(C)

Komponens terhelési szorzó
(Ktsz)

1.

Bikromátos oxigénfogyasztás

0,0050

2.

Szerves oldószer extrakt (olaj, zsír)

0,0100

3.

PH 6 alatt HCl-ben

0,0025

4.

PH 9 felett NaOH-ban

0,0025

5.

Összes só (1000 mg/l-t meghaladó érték esetén)

0,0005

6.

Nátrium (200 mg/l-t meghaladó érték esetén)

0,0250

7.

Fenolok

0,0250

8.

Összes nitrogén

0,0025

9.

ANA detergens

0,0300

10.

Fluoridok

0,0250

11.

Összes foszfor

0,0100

12.

Könnyen felszabaduló cianidok

50,0000

13.

Összes cianid

0,0500

14.

Réz

0,5000

15.

Ólom

2,0000

16.

Króm (összes)

0,5000

17.

Króm VI.

2,0000

18.

Arzén

2,0000

19.

Kadmium

5,0000

20.

Higany

100,0000

21.

Nikkel

2,0000

22.

Cink

0,5000

23.

Ezüst

10,0000

24.

Toxicitás (LC 50 % hígítás igénye)

0,0100

A veszélyeztetési szorzó számítása:

V = S [ C * Ktsz ]

ahol V: a veszélyeztetési szorzó

C: a szennyező komponens koncentrációja (mg/l)

Ktsz: a komponens terhelési szorzó

A veszélyeztetési szorzó megállapítása úgy történik, hogy a szennyező komponens koncentrációját [C(mg/1)] össze kell szorozni az adott komponensre meghatározott "komponens terhelési szorzó (Ktsz)"-val, majd az így kapott szorzat értékeket össze kell adni. Az összeg egyenlő a veszélyeztetési szorzóval.

Általános indokolás

A környezetvédelmi szabályozás megújításának első lépcsőjeként megalkotott, a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Kvt.) teremtette meg a jogszabályi alapját a környezet terheléséhez kapcsolódó díj fizetési kötelezettség bevezetésének.

A Javaslat célja, hogy új alapokra helyezze és rendezze, helyes irányba terelje a környezet valamennyiünk érdekét szolgáló méltányolható mértékű használatát. Mindenki, aki használja a környezetet, érdekelt abban, hogy ez a használat hosszú távú és igényeit kielégítő, teljes körű legyen. Azonban a természetes környezet biztosította lehetőségek sem végtelenek. Egyrészt az értékek pótolhatatlansága, másrészt az újratermelődésüknél fokozottabb felhasználás mindinkább természeti környezeteink fokozatos feléléséhez vezet.

A környezet túlzott terhelése, esetleges szennyezése, illetve ezeknek költségei, mérséklésének, elhárításának anyagi terhe ugyanis többnyire nem az okozónál jelentkezik, hanem az egész társadalom számára jelent terhet. A tényleges használó, környezetterhelő valójában mentesül a csökkentés költségeinek viselésétől.

Elengedhetetlen ezért egy olyan szabályozórendszer megalkotása, amely a környezet használóját teszi érdekeltté a terhelés csökkentésében.

A környezet fokozódó használatával egyre sürgetőbbé válnak a megóvást és helyreállítást szolgáló intézkedések. A megvalósítás költségeit az állam nem tudja teljes mértékben felvállalni, indokolt tehát a környezethasználók bevonása is a finanszírozásba.

Ennek alkotmányos alapja a közteherviselés kötelezettsége, amely mindenkit arra kötelez, hogy tevékenységéhez, jövedelméhez mérten járuljon hozzá a közösség érdekeit szolgáló kiadásokhoz, így a környezet megóvásának költségeihez.

A környezet védelmét szolgáló szabályozásnak sajátos kettősségre kell figyelemmel lennie. Egyfelől a környezetkárosítás következményeinek, a környezet durva terhelésének a szabályozása a jog már jól ismert eszközeivel, módszereivel (felelősség, szankció stb.) jól meghatározható és napjainkra alapvetően rendezett.

A környezethasználat másik módja, amely nem környezetkárosító célzatú, de következménye társadalmi összességében már mégiscsak közös fellépést kíván. Ez a használat tehát nem jogellenes, viszont a használattal együtt járó terhelés megszüntetése, mérséklése, ezek érdekében erőforrások koncentrálása hatékonyan csak társadalmilag megvalósítható ügy.

Ennek megfelelően a környezetterhelési díj rendszere a környezetterhelő (kibocsátó) díjfizetési kötelezettségére épül. A környezetterhelési díjak mind mértékük révén, mind a hozzájuk kapcsolódó kedvezményeknek köszönhetően, olyan gazdasági szabályozó eszközök lesznek majd, amelyek hozzájárulnak a környezeti minőség javításához.

A környezetterhelési díjak mértékét a Javaslat úgy állapítja meg, hogy hosszú távon meghatározhatók és kiszámíthatók legyenek, s ezáltal a díjfizetésre kötelezettek stratégiai döntéseikbe, költségkalkulációikba beépíthessék azokat.

Részletes indokolás

1. §-hoz

A törvény célja elsődlegesen a környezetterhelő anyag-kibocsátás csökkentése, illetőleg a környezet védelmében érdekelt szereplők közötti arányos teherviselés elősegítése.

2-3. §-hoz

Környezetterhelési díjat összhangban a környezetvédelmi törvény meghatározásával valamely anyag vagy energia környezetbe bocsátott minden egysége után kell fizetni. A Javaslat e kettő közül a kibocsátott anyagokra határoz meg terhelési díjat.

A környezetterhelési díjakkal terhelt tevékenységek köre kiterjed a vizeket, a levegőt valamint a talajt terhelő kibocsátásokra.

A Javaslat általános jelleggel a törvény hatálya alá tartozóként jelöl meg minden jogi személyt, természetes személyt és jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságot - alkalmazva a környezet védelméről szóló törvény környezethasználó fogalmát - azzal, hogy az egyes környezetterhelési díjfajtákhoz kapcsolódó speciális alanyi kört, az adott díjfajtát szabályozó fejezet tartalmazza.

4-6. §-hoz

A Javaslat meghatározza, hogy ki a díjfizetésre köteles kibocsátó a levegőterhelési díj esetében. A díjfizetési kötelezettség a levegőtisztaság-védelmi jogszabályok szerint bejelentés köteles tevékenységekhez kapcsolódik és azon kibocsátókat terheli, akiknek helyhez kötött légszennyező pontforrása a külön jogszabály szerint bejelentés köteles.

A díj hatálya nem terjed ki a mozgó forrásokra és a külön jogszabályok alapján bejelentésre nem kötelezett, az 500 kW bemenő hőteljesítményt meg nem haladó tüzelőberendezésekre; valamint a bemenő hőteljesítménytől függetlenül a lakossági, illetve közintézményi hőellátást biztosító tüzelőberendezésekre. Nem terheli továbbá díjfizetési kötelezettség a távhőszolgáltatást végző kibocsátót azután a levegőterhelő anyag kibocsátás után, amelyet a lakosság, illetve a közintézmények részére értékesített hőenergia miatt bocsátott ki.

A Javaslat meghatározza, hogy mely kibocsátott anyagok után kell levegőterhelési díjat fizetni.

A Javaslat alapján a levegőterhelési díj mértékét a levegőterhelési díj alapja (a levegőterhelő anyag évenként kibocsátott teljes mennyiségének természetes mértékegységben (kg-ban) kifejezett tömege) és a levegőterhelő anyagok egységdíja határozza meg.

A díj részletes számításának szabályait a Javaslat 1. számú melléklete tartalmazza.

7-10. §-hoz

A Javaslat azt a kibocsátót kötelezi vízterhelési díj fizetésére, aki vízjogi engedélyezés alá tartozó tevékenységet végez.

A Javaslat meghatározza, hogy mely kibocsátott anyagok után kell vízterhelési díjat fizetni.

A vízterhelési díj mértékét a Javaslat szerint több tényező határozza meg, így a vízterhelési díj alapja (a vízterhelő anyag évenként kibocsátott teljes mennyiségének természetes mértékegységben (kg-ban) kifejezett tömege), az egyes vízterhelő anyagokra megállapított egységdíj, valamint a területérzékenységi, illetve az iszap-elhelyezési szorzó.

A Javaslat meghatározza, hogy mely esetekben nem terheli díjfizetési kötelezettség a kibocsátót, így az általa felhasznált vízben eredetileg is megtalálható vízterhelő anyagok mennyisége, az egyesített csatornarendszer esetén a záportúlfolyón bevezetésre kerülő vízterhelő anyagok, valamint a felhasznált vízmennyiségben levő vízterhelő anyagok után, továbbá a kizárólag csapadékvíz elvezetést végző kibocsátót.

Az egységdíjat a kibocsátott vízterhelő anyagok komponenseinek egységnyi mennyisége után kell megfizetni. A Javaslat melléklete tartalmazza komponensenként azokat az egységdíjakat, amelyeket egységnyi anyag-mennyiség kibocsátása után kell fizetni.

A díj részletes számításának szabályait a Javaslat 2. számú melléklete tartalmazza.

A gazdálkodó szervezetek által közcsatornán elvezetett, majd felszíni vízbe bocsátott vízterhelő anyag után fizetendő díjat a közüzemi csatorna hálózatot működtető közszolgáltató a szolgáltatás árán felül áthárítja a gazdálkodó szervezetekre.

11-14. §-hoz

A Javaslat alapján talajterhelési díj fizetési kötelezettség azt a kibocsátót terheli, aki helyi vízgazdálkodási hatósági-, illetve vízjogi engedélyezés alapján szennyvízelvezetést alkalmaz, és a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem köt rá.

A Javaslat a talajterhelési díj mértékét a talajterhelés díj alapja, az egységdíj, valamint a területérzékenységi és a veszélyeztetési szorzó szorzataként határozza meg.

Talajterhelési díj alapja a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezésnél, valamint a vízjog engedély alapján végzett tevékenységnél a szolgáltatott víz mennyisége, illetve a talajra, talajba juttatott szenny- és használt víz éves mennyisége (speciális csökkentések figyelembe vétele mellett).

Talajterhelési díj egységdíjának mértékét a Javaslat 120 Ft/ m3-ben határozza meg.

A díj részletes számításának szabályait a Javaslat 3. számú melléklete tartalmazza.

15. §-hoz

A Javaslat meghatározza, hogy a kibocsátó mely esetekben jogosult díjkedvezmény igénybevételére.

16-18. §-hoz

A Javaslat alapján a kibocsátó díjelőleget fizet a tárgyévet megelőző év tényleges kibocsátásai alapján. Amennyiben a kibocsátó folyamatosan működtet kibocsátást mérő rendszert, úgy a mérések alapján fizeti meg a díjelőleget.

A tárgyévi tényleges kibocsátás alapján számított díjat a kibocsátó a tárgyévet követő március 31-ig fizeti meg, illetve a túlfizetés összegét visszaigényli vagy beszámítja a tárgyévet követő első negyedévi díjfizetés összegébe.

A tevékenységüket megkezdő kibocsátókkal szemben a működés első évében a fenti szabályok alapján nem állapítható meg a díjfizetési kötelezettség mértéke. A Javaslat úgy rendelkezik, hogy ők a működés első évének tényleges eredményei alapján megállapított díjat egy összegben a következő év március 31-ig fizetik meg.

19. §-hoz

A helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízszikkasztáshoz kapcsolódó talajterhelési díj a települési önkormányzat - a fővárosban a kerületi önkormányzat - környezetvédelmi alapjának a bevételét képezi. A települési önkormányzat a talajterhelési díjból származó bevételt a talaj, valamint a felszín alatti víz mennyiségi, minőségi védelmére használhatja fel.

20-21. §-hoz

A kibocsátó díjfizetési kötelezettségéről évente a tárgyévet követő év március 31-ig tesz bevallást. Abban az esetben, ha több telephelyet működtet, akkor bevallási kötelezettségének telephelyenként tesz eleget.

Meghatározza a Javaslat a kibocsátó adatszolgáltatási kötelezettségét is. A települési önkormányzat hatáskörébe tartozó talajterhelési díjhoz kapcsolódó adatszolgáltatást a települési önkormányzat állapítja meg rendeletben.

22-23. §

A Javaslat alapján, amennyiben a kibocsátó a 15. §-ban meghatározott beruházást a kivitelezési engedélyben meghatározott határidőig, illetve legfeljebb a jogerős engedély kiadásától számított öt évig nem helyezi üzembe, úgy a díjkedvezményt a mindenkori jegybanki alapkamat kétszeresével növelt összegben kell visszafizetnie.

A Javaslat alapján a környezetvédelmi felügyelőség jogosult a kibocsátó adatait folyamatosan ellenőrizni.

24-25. §-hoz

A Javaslat alapján a levegőterhelési díjjal, a vízterhelési díjjal, a vízjogi engedély alapján végzett tevékenységéhez kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos adóztatási feladatokat az Adó-és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal és szervei, a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízszikkasztáshoz kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos adóztatási feladatokat az önkormányzati adóhatóságok látják el.

A Javaslat alapján a környezetterhelési díj megfizetésére, bevallására, az ehhez kapcsolódó jogkövetkezményekre, a megállapításához és a beszedéséhez való jog elévülésére e törvényben nem szabályozott kérdésekben az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

26-27. §-hoz

Javaslat rendelkezik a törvény hatálybalépéséről, a díjak fokozatos bevezetéséről, illetve a 2004. évi díjelőleg fizetés számításáról.