T/5585/53.

Az Országgyűlés

Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi
bizottságának

Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

Egészségügyi
bizottságának

Foglalkoztatási
bizottságának

Ifjúsági és
sportbizottságának

Oktatási
bizottságának

Önkormányzati
bizottságának

Szociális
bizottságának

Társadalmi szervezetek
bizottságának

a j á n l á s a

az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról
szóló T/5585. számú törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság (a továbbiakban: Emberi jogi bizottság) - első helyen kijelölt bizottságként -, Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), Egészségügyi bizottsága, Foglalkoztatási bizottsága, Ifjúsági és sportbizottsága (a továbbiakban: Ifjúsági bizottság), Oktatási és tudományos bizottsága (a továbbiakban: Oktatási bizottság), Önkormányzati bizottsága, Szociális és családügyi bizottsága (a továbbiakban: Szociális bizottság) és Társadalmi szervezetek bizottsága megvitatta "az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról" szóló, T/5585. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/5585/8-52. számú módosító javaslatokat.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

Azokat a módosító javaslatokat, amelyek egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyására tesznek javaslatot, terjedelmi okokból csak a jogszabályhelyre történő hivatkozással tesszük közzé.

1. Dr. Szabó Erika képviselő a törvényjavaslat preambulumának a következő módosítását javasolja:

"Az Országgyűlés

elismerve minden ember jogát ahhoz, hogy egyenlő méltóságú személyként élhessen, azon szándékától vezérelve, hogy hatékony jogvédelmet biztosítson a hátrányos megkülönböztetést elszenvedők számára, kinyilvánítva azt, hogy az esélyegyenlőség előmozdítása elsősorban állami kötelezettség, tekintettel az Alkotmány 54. § (1) bekezdésére, 70/A. §-ára, valamint a Köztársaság nemzetközi kötelezettségeire és az [Európai Unió jogi aktusaira] európai közösségi jog vívmányaira a következő törvényt alkotja:"

Indokolás: Lásd a T/5585/13. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

2. Dr. Szabó Erika képviselő a törvényjavaslat 3. § c) pontjának a következő módosítását javasolja:

/3. § E törvény alkalmazásában /

"c) állami támogatás: az államháztartás alrendszereinek költségvetése terhére ingyenes vagy kedvezményes források, illetve egyéb előny bármilyen formában történő nyújtása oly módon, hogy ez állami bevételkiesést vagy állami kiadást jelent, ideértve az állami kezességvállalást is, valamint az Európai Unióból, nemzetközi szervezetektől és más államokból származó források, adományok és segélyek, amennyiben azok az állami költségvetésen keresztül kerülnek folyósításra"

Indokolás: Lásd a T/5585/14. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

3. Béki Gabriella, Kósáné dr. Kovács Magda, Németh Erika, Donáth László, Gusztos Péter és dr. Fodor Gábor képviselők a törvényjavaslat 3. §-át a következő új f) ponttal javasolják kiegészíteni:

/E törvény alkalmazásában/

"f.) hozzátartozó: a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 685. § b) pontja szerinti hozzátartozó, ide nem értve a jegyest."

Indokolás: Lásd a T/5585/34. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

4. Lezsák Sándor, Szászfalvi László és Ékes József képviselők a törvényjavaslat 4. §-ának a következő új l) ponttal történő kiegészítését és ezzel összefüggésben m) pontjának a következő módosítását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerűen változik):

/4. § Az egyenlő bánásmód követelményét/

"k) az egészségügyi ellátást nyújtó szolgáltatók,

l) gazdálkodó szervek, ahol az állami és önkormányzati tulajdonrészesedés mértéke meghaladja a 10 százalékot, valamint

m) az a)-[k)]l) pontok alá nem tartozó költségvetési szervek

jogviszonyaik létesítése során, jogviszonyaikban, eljárásaik és intézkedéseik során (a továbbiakban együtt: jogviszony) kötelesek megtartani."

Megjegyzés: A módosító javaslat a 4. § k) pont végén szereplő "valamint" szó tekintetében nem használ egyértelmű jelölést. A módosító javaslatot jogtechnikai szempontoknak megfelelően szerkesztettük.

Indokolás: Lásd a T/5585/30. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

5. Béki Gabriella, Kósáné dr. Kovács Magda, Németh Erika, Donáth László, Gusztos Péter és dr. Fodor Gábor képviselők a törvényjavaslat 4. §-át a következő új l) ponttal javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerűen változik):

/Az egyenlő bánásmód követelményét/

"l) a pártok,"

/jogviszonyaik létesítése során, jogviszonyaikban, eljárásaik és intézkedéseik során (a továbbiakban együtt: jogviszony) kötelesek megtartani./

Indokolás: Lásd a T/5585/35/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

6. Béki Gabriella, Kósáné dr. Kovács Magda, Németh Erika, Donáth László, Gusztos Péter és dr. Fodor Gábor képviselők a törvényjavaslat 6. §-ának a következő módosítását javasolják:

"6. § (1) E törvény hatálya nem terjed ki

a) a családjogi jogviszonyokra,

b) a hozzátartozók közötti jogviszonyokra,

c) az egyházi jogi személyeknek az egyházak hitéleti tevékenységével közvetlenül összefüggő jogviszonyaira, valamint

d) [b)] e törvény 4. §-ának alkalmazása során - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - a társadalmi szervezetek, a jogi személyek, valamint a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek tagjai közötti, a tagsággal összefüggő jogviszonyokra[, ide nem értve a tagsági jogviszony létesítését].

(2) Az (1) bekezdés d) pontja

a) a tagsági jogviszony létesítése és megszüntetése, továbbá

b) a 8. § j) pontjában meghatározott tulajdonság kivételével a pártok jogviszonyai vonatkozásában nem alkalmazható."

Indokolás: Lásd a T/5585/35/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

7. Harrach Péter és dr. Semjén Zsolt valamint Lezsák Sándor, Szászfalvi László és Ékes József képviselők a törvényjavaslat 6. §-át a következő új c) ponttal javasolják kiegészíteni:

/6. § E törvény hatálya nem terjed ki/

"c) az egyházi jogi személyekre."

Indokolás: Lásd a T/5585/8. valamint a T/5585/23. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

8. Dr. Horváth Balázs képviselő a törvényjavaslat 8. §-a felvezető szövegének a következő módosítását javasolja:

"8. § Közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek minősül az olyan rendelkezés, amelynek eredményeként egy személy vagy a személy Büntető Törvénykönyvben meghatározott hozzátartozója, továbbá csoport"

Indokolás: Lásd a T/5585/51. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

9. Lezsák Sándor, Szászfalvi László és Ékes József képviselők a törvényjavaslat 8. §-át a következő új c) ponttal javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerűen változik):

/8. § Közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek minősül az olyan rendelkezés, amelynek eredményeként egy személy vagy csoport/

"c) földrajzi, területi hovatartozás és vidéki származás,"

/miatt részesül más, összehasonlítható helyzetben levő személyhez vagy csoporthoz képest kedvezőtlenebb bánásmódban./

Indokolás: Lásd a T/5585/24. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

10. Lezsák Sándor, Szászfalvi László és Ékes József képviselők a törvényjavaslat 8. § k) pontjának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerűen változik):

/8. § Közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek minősül az olyan rendelkezés, amelynek eredményeként egy személy vagy csoport

"[k) családi állapota,]"

/miatt részesül más, összehasonlítható helyzetben levő személyhez vagy csoporthoz képest kedvezőtlenebb bánásmódban./

Indokolás: Lásd a T/5585/27. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

11. Lezsák Sándor, Szászfalvi László és Ékes József képviselők a törvényjavaslat 8. § m) pontjának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerűen változik):

/8. § Közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek minősül az olyan rendelkezés, amelynek eredményeként egy személy vagy csoport

"[m) szexuális irányultsága,]"

/miatt részesül más, összehasonlítható helyzetben levő személyhez vagy csoporthoz képest kedvezőtlenebb bánásmódban./

Indokolás: Lásd a T/5585/26. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

12. Lezsák Sándor, Szászfalvi László és Ékes József képviselők a törvényjavaslat 8. § o) pontjának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerűen változik):

/8. § Közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek minősül az olyan rendelkezés, amelynek eredményeként egy személy vagy csoport

"[o) életkora,]"

/miatt részesül más, összehasonlítható helyzetben levő személyhez vagy csoporthoz képest kedvezőtlenebb bánásmódban./

Indokolás: Lásd a T/5585/28. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

13. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslat 8. §-át új r) ponttal javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerűen változik):

/8. § Közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek minősül az olyan rendelkezés, amelynek eredményeként egy személy vagy csoport

"r) lakóhelye,"

/miatt részesül más, összehasonlítható helyzetben levő személyhez vagy csoporthoz képest kedvezőtlenebb bánásmódban./

Indokolás: Lásd a T/5585/44. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője

a Foglalkoztatási biz. ülésén egyetért,

az Alkotmányügyi biz., az Emberi jogi biz., a Szociális biz.,

az Önkormányzati biz., az Egészségügyi biz. ülésén nem ért egyet

14. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslat 8. §-át új r) ponttal javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerűen változik):

/8. § Közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek minősül az olyan rendelkezés, amelynek eredményeként egy személy vagy csoport

"r) munkavállalói érdekképviselethez való tartozása vagy ezzel összefüggő tevékenysége,"

/miatt részesül más, összehasonlítható helyzetben levő személyhez vagy csoporthoz képest kedvezőtlenebb bánásmódban./

Indokolás: Lásd a T/5585/45. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Oktatási biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

15. Lezsák Sándor, Szászfalvi László és Ékes József képviselők a törvényjavaslat 8. § r) pontjának az elhagyását javasolják:

/8. § Közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek minősül az olyan rendelkezés, amelynek eredményeként egy személy vagy csoport

"[r) egyéb helyzete, tulajdonsága vagy jellemzője (a továbbiakban együtt: tulajdonsága)]"

/miatt részesül más, összehasonlítható helyzetben levő személyhez vagy csoporthoz képest kedvezőtlenebb bánásmódban./

Indokolás: Lásd a T/5585/29. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

16. Németh Erika képviselő a törvényjavaslat 11. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"11. § (1) Nem jelenti az egyenlő bánásmód követelményének megsértését az olyan, törvényen vagy törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeleten, illetve kollektív szerződésen alapuló, határozott időre vagy határozott feltétel bekövetkeztéig szóló [intézkedés] rendelkezés, amely egy kifejezetten megjelölt társadalmi csoport tárgyilagos értékelés[e]én alapuló esélyegyenlőtlenségének felszámolására irányul."

Indokolás: Lásd a T/5585/10. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

17. Béki Gabriella képviselő a törvényjavaslat 11. §-át új (2) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(2) Nem jelenti az egyenlő bánásmód követelményének a megsértését a nemek közötti esélyegyenlőség biztosítását célzó döntés, intézkedés, így különösen, ha az vezető beosztásban, az önkormányzati és országgyűlési képviselők körében elősegíti a nemek tényleges arányának megfelelő képviselet kialakítását."

Indokolás: Lásd a T/5585/52. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

18. Lezsák Sándor, Szászfalvi László és Ékes József képviselők a törvényjavaslat 13-16. §-ainak az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerűen változik):

Megjegyzés: A módosító javaslat egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyását indítványozza, így azt terjedelmi okokból nem ismertetjük. A módosító javaslat értelemszerűen vonatkozik a 13-16. §-ok címének elhagyására is.

Indokolás: Lásd a T/5585/25. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

19. Dr. Szabó Erika képviselő a törvényjavaslat 13. §-ának a következő szerkezeti és tartalmi módosítását valamint a 14-19. §-ainak és az érintett címek elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerűen változik):

"13. § (1) Az egyenlő bánásmód követelményének érvényesülését általános hatáskörrel ellenőrző [közigazgatási] szerv [(a továbbiakban: hatóság)] az állampolgári jogok országgyűlési biztosa.

(2) Az egyenlő bánásmód követelményének megsértése miatt indított eljárások rendjét az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló jogszabály tartalmazza.

[a) kérelem alapján, illetve az e törvényben meghatározott esetekben hivatalból vizsgálatot folytat annak megállapítására, hogy megsértették-e az egyenlő bánásmód követelményét, a vizsgálat alapján határozatot hoz;

b) a közérdekű igényérvényesítés joga alapján pert indít a jogaikban sértett személyek és csoportok jogainak védelmében;

c) véleményezi az egyenlő bánásmódot érintő jogszabályok tervezeteit;

d) javaslatot tesz az egyenlő bánásmódot érintő kormányzati döntésekre, jogi szabályozásra;

e) rendszeresen tájékoztatja a közvéleményt és a Kormányt az egyenlő bánásmód érvényesülésével kapcsolatos helyzetről;

f) feladatainak ellátása során együttműködik a társadalmi és érdek-képviseleti szervezetekkel, valamint az érintett állami szervekkel;

g) az érintettek számára folyamatos tájékoztatást ad és segítséget nyújt az egyenlő bánásmód megsértése elleni fellépéshez;

h) közreműködik az egyenlő bánásmód követelményével kapcsolatban nemzetközi szervezetek számára készülő kormányzati jelentések elkészítésében;

i) közreműködik az Európai Unió Bizottsága számára az egyenlő bánásmódra vonatkozó irányelvek harmonizációjáról szóló jelentések elkészítésében;

j) évente jelentést készít a Kormánynak a hatóság tevékenységéről és e törvény alkalmazása során szerzett tapasztalatairól.]

[(2) A hatóság az (1) bekezdés a) pontjának alkalmazása során az e törvényben szabályozott eltérésekkel az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezései szerint jár el.

(3) A hatóság az (1) bekezdés c)-j) pontjaiban megjelölt feladatait az emberi jogok védelme és az egyenlő bánásmód követelményének érvényesítése területén kiemelkedő tapasztalatokkal rendelkező, a miniszterelnök által felkért tagokból álló tanácsadó testülettel együttműködve látja el.]"

Megjegyzés: A módosító javaslat egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyását is indítványozza, így a 14-19. §-ok elhagyására vonatkozó részt terjedelmi okokból nem ismertetjük.

Indokolás: Lásd a T/5585/15. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

20. Kósáné dr. Kovács Magda, Németh Erika, Donáth László és Gusztos Péter képviselők a törvényjavaslat 13. §-ának a következő módosítását javasolják:

"13. § (1) Az egyenlő bánásmód követelményének érvényesülését általános hatáskörrel [ellenőrző] önálló, országos hatáskörű közigazgatási szerv (a továbbiakban: hatóság) ellenőrzi.

(2) A hatóság

a) kérelem alapján, illetve az e törvényben meghatározott esetekben hivatalból vizsgálatot folytat annak megállapítására, hogy megsértették-e az egyenlő bánásmód követelményét, a vizsgálat alapján határozatot hoz;

b) a közérdekű igényérvényesítés joga alapján pert indít a jogaikban sértett személyek és csoportok jogainak védelmében;

c) véleményezi az egyenlő bánásmódot érintő jogszabályok tervezeteit;

d) javaslatot tesz az egyenlő bánásmódot érintő kormányzati döntésekre, jogi szabályozásra;

e) rendszeresen tájékoztatja a közvéleményt és a Kormányt az egyenlő bánásmód érvényesülésével kapcsolatos helyzetről;

f) feladatainak ellátása során együttműködik a társadalmi és érdek-képviseleti szervezetekkel, valamint az érintett állami szervekkel;

g) az érintettek számára folyamatos tájékoztatást ad és segítséget nyújt az egyenlő bánásmód megsértése elleni fellépéshez;

h) közreműködik az egyenlő bánásmód követelményével kapcsolatban nemzetközi szervezetek, így különösen az Európa Tanács számára készülő kormányzati jelentések elkészítésében;

i) közreműködik az Európai Unió Bizottsága számára az egyenlő bánásmódra vonatkozó irányelvek harmonizációjáról szóló jelentések elkészítésében;

j) évente jelentést készít a Kormánynak a hatóság tevékenységéről és e törvény alkalmazása során szerzett tapasztalatairól.

(3) [(2)] A hatóság a (2) [az (1)] bekezdés a) pontjának alkalmazása során az e törvényben szabályozott eltérésekkel az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezései szerint jár el. A hatóság a (2) bekezdés a) pontja szerinti eljárása során nem utasítható.

(4) [(3)] A hatóság a (2) [az (1)] bekezdés c)-j) pontjaiban megjelölt feladatait az emberi jogok védelme és az egyenlő bánásmód követelményének érvényesítése területén kiemelkedő tapasztalatokkal rendelkező, a miniszterelnök által felkért tagokból álló tanácsadó testülettel együttműködve látja el."

Indokolás: Lásd a T/5585/31. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

21. Farkas Flórián képviselő a törvényjavaslat 13. § (1) bekezdés a) pontjának a következő módosítását javasolja:

/13. § (1) Az egyenlő bánásmód követelményének érvényesülését általános hatáskörrel ellenőrző közigazgatási szerv (a továbbiakban: hatóság)/

"a) [kérelem] bejelentés alapján, illetve az e törvényben meghatározott esetekben hivatalból vizsgálatot folytat annak megállapítására, hogy megsértették-e az egyenlő bánásmód követelményét, a vizsgálat alapján határozatot hoz;"

Indokolás: Lásd a T/5585/47/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

22. Béki Gabriella, Kósáné dr. Kovács Magda, Németh Erika, Donáth László, Gusztos Péter és dr. Fodor Gábor képviselők a törvényjavaslat 14. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(4) Ha [az (1) bekezdés alapján] az ügyet valamely közigazgatási szerv elbírálta, úgy más közigazgatási szerv ugyanazon ügyben

a) azonos személy ellen elkövetett törvénysértés esetén nem járhat el,

b) más személy ellen elkövetett törvénysértés esetén megindult eljárásában a jogerős határozatban megállapított tényállást alapul véve jár el."

Indokolás: Lásd a T/5585/36. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

23. Kósáné dr. Kovács Magda, Németh Erika, Donáth László, Gusztos Péter és dr. Fodor Gábor képviselők a törvényjavaslat 15. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(4) Az (1) bekezdés d) pontja alapján kiszabott bírság összege ötvenezer forinttól hatmillió forintig terjedhet. A bírság a Köztársasági [az Országos] Esélyegyenlőségi Program költségvetési előirányzatát illeti."

T/5585/32/1-3. sz.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 36., 48. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/5585/32/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

24. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslat 16. § (3)-(4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) A hatóság határozata ellen a közigazgatási határozatokra vonatkozó általános szabályok szerint bírósági felülvizsgálatnak van helye. A per a [Fővárosi Bíróság] megyei bíróság hatáskörébe [és kizárólagos illetékességébe] tartozik.

(4) A [Fővárosi Bíróság] megyei bíróság három hivatásos bíróból álló tanácsban jár el."

Indokolás: Lásd a T/5585/46. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

25. Dr. Horváth Balázs képviselő a törvényjavaslat 16. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) A hatóság határozata ellen a közigazgatási határozatokra vonatkozó általános szabályok szerint bírósági felülvizsgálatnak van helye. A per [a Fővárosi Bíróság hatáskörébe és kizárólagos] az illetékességgel bíró Ítélőtábla székhelyén működő Megyei Bíróság illetékességébe tartozik."

Indokolás: Lásd a T/5585/50. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

26. Lezsák Sándor, Szászfalvi László és Ékes József képviselők a törvényjavaslat 17. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"17. § (1) Az egyenlő bánásmód követelményének megsértése miatt indult eljárásokban a társadalmi és érdek-képviseleti szervezet[, valamint a hatóság] a jogsérelmet szenvedett fél meghatalmazása alapján - törvény eltérő rendelkezése hiányában - képviselőként járhat el."

Indokolás: Lásd a T/5585/21. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

27. Béki Gabriella, Kósáné dr. Kovács Magda, Németh Erika, Donáth László, Gusztos Péter és dr. Fodor Gábor képviselők a törvényjavaslat 18. § (2) bekezdésének az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):

"[(2) Az (1) bekezdés b) pontjának alkalmazása során az önazonosság szabad megválasztásához, illetve kinyilvánításához való jogot tiszteletben kell tartani.]"

Indokolás: Lásd a T/5585/37. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

28. Béki Gabriella, Kósáné dr. Kovács Magda, Németh Erika, Donáth László, Gusztos Péter és dr. Fodor Gábor képviselők a törvényjavaslat 18. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(4) Az (1)-(3) bekezdésben foglalt rendelkezések nem alkalmazhatóak

[a)] a büntető-[eljárásokban], illetve szabálysértési eljárásokban

[b) azokban az eljárásokban, ahol a tényállás feltárása valamely hatóság feladata]."

Indokolás: Lásd a T/5585/38. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

29. Béki Gabriella, Kósáné dr. Kovács Magda, Németh Erika, Donáth László, Gusztos Péter és dr. Fodor Gábor képviselők a törvényjavaslat 22. § b) pontjának a következő módosítását javasolják:

/22. § Nem jelenti az egyenlő bánásmód követelményének megsértését/

"b) a vallási vagy más világnézeti meggyőződésen, illetve nemzeti vagy etnikai hovatartozáson alapuló, a szervezet jellegét alapvetően meghatározó szellemiségből közvetlenül adódó, az adott foglalkozási tevékenység tartalma vagy természete [vagy gyakorlásának körülményei] miatt indokolt, arányos és valós foglalkoztatási követelményen alapuló megkülönböztetés."

Indokolás: Lásd a T/5585/39. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

30. Dr. Szabó Erika képviselő a törvényjavaslat 22. §-át a következő új c) ponttal javasolja kiegészíteni:

/22. § Nem jelenti az egyenlő bánásmód követelményének megsértését /

"c) a külön jogszabályban meghatározottak szerinti egyház és intézményei esetében az egyház jellegét alapvetően meghatározó szellemiségből közvetlenül adódó körülmények miatti szexuális irányultságon és nemi identitáson alapuló megkülönböztetés."

Indokolás: Lásd a T/5585/16. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

31. Tatai-Tóth András és Molnár József képviselők a törvényjavaslat 27. § (2) bekezdés felvezető szövegének a következő módosítását javasolják:

"(2) Az egyenlő bánásmód követelményét az [államilag támogatott] (1) bekezdésben meghatározott oktatással összefüggésben érvényesíteni kell különösen"

Indokolás: Lásd a T/5585/11. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Oktatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

32. Farkas Flórián képviselő a törvényjavaslat 28. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

/(2) Nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét, ha/

"a) közoktatási intézményben az érintett szülők többségének kezdeményezésére és önkéntes választása szerint,

b) felsőoktatási intézményben legalább 10 hallgató kezdeményezésére és a hallgatók önkéntes részvétele alapján

olyan vallási vagy más világnézeti meggyőződésen alapuló, továbbá kisebbségi vagy nemzetiségi oktatást szerveznek, amelynek célja vagy tanrendje indokolja elkülönült osztályok vagy csoportok alakítását; feltéve, hogy emiatt az oktatásban résztvevőket semmilyen hátrány nem éri, továbbá ha az oktatás megfelel az állam által jóváhagyott, államilag előírt, illetve államilag támogatott követelményeknek."

Indokolás: Lásd a T/5585/47/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Oktatási biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

33. Harrach Péter és dr. Semjén Zsolt képviselők a törvényjavaslat 28. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(3) A 27. § (2) bekezdésének a) pontjától a nyelvi vagy kulturális önazonosság megőrzését szolgáló, illetve [egyházi,] kisebbségi vagy nemzetiségi oktatási intézmények tekintetében jogszabály eltérően rendelkezhet."

Indokolás: Lásd a T/5585/9. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Oktatási biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

34. Lezsák Sándor, Szászfalvi László és Ékes József képviselők a törvényjavaslat 28. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(3) A 27. § (2) bekezdésének a) pontjától a nyelvi vagy kulturális önazonosság megőrzését szolgáló, illetve [egyházi,] kisebbségi vagy nemzetiségi oktatási intézmény tekintetében jogszabály eltérően rendelkezhet."

Indokolás: Lásd a T/5585/20. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Oktatási biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

35. Tatai-Tóth András és Molnár József képviselők a törvényjavaslat IV. fejezet (31-35. §) Címének a következő módosítását javasolják:

"IV. fejezet
[országos] esélyegyenlőségi programok"

T/5585/12/1-2. sz.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 39. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/5585/12/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

36. Kósáné dr. Kovács Magda, Németh Erika, Donáth László, Gusztos Péter és dr. Fodor Gábor képviselők a törvényjavaslat IV. fejezetének címét és a 31. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"IV. FEJEZET

KÖZTÁRSASÁGI [ORSZÁGOS] ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAM

1. § (1) A Köztársasági [Az Országos] Esélyegyenlőségi Program (a továbbiakban: Program) célja, hogy az élet valamennyi területén megelőzze a hátrányos megkülönböztetést és elősegítse egyes társadalmi csoportok tagjainak esélyegyenlőségét."

T/5585/32/1-3. sz.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 23., 48. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/5585/32/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

37. Béki Gabriella, Kósáné dr. Kovács Magda, Németh Erika, Donáth László, Gusztos Péter és dr. Fodor Gábor képviselők a törvényjavaslat 33. § (2) bekezdésének új f) ponttal történő kiegészítését javasolják (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerűen változik):

/(2) A Program tartalmazza/

"f) a hátrányos helyzetű csoportoknak az információs társadalommal összefüggő szolgáltatásokhoz való hozzáférésének elősegítéséhez szükséges intézkedéseket,"

Indokolás: Lásd a T/5585/41. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Ifjúsági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

38. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslat 34. §-ának a következő módosítását javasolja:

"A Program teljesítéséről a Kormány a tárgyidőszakot követő egy éven belül [tájékoztatást ad] beszámol az Országgyűlésnek."

Indokolás: Lásd a T/5585/48. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

39. Tatai-Tóth András és Molnár József képviselők a törvényjavaslat 35. §-át a következő új (1) bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén a § eredeti szövege a (2) bekezdés jelölést kapja):

"35. § (1) A községi, városi, megyei jogú városi és fővárosi kerületi önkormányzat - a Programban meghatározottakkal összhangban - hosszú és középtávú önkormányzati esélyegyenlőségi programot készít a településen élő hátrányos helyzetű csoportok tagjai esélyegyenlőségének előmozdítása érdekében elvégzendő feladatokról. Az önkormányzati programban meg kell határozni különösen a lakáshelyzet javításával, a foglalkoztatás elősegítésével, a neveléssel, oktatással, képzéssel, a szociális hátrányok megszüntetésével kapcsolatos önkormányzati feladatokat, azok forrásigényét és a végrehajtás tervezett ütemezését. Az önkormányzati program végrehajtásához - pályázat keretében - a 31. § (3) bekezdésében meghatározott forrás terhére a Kormány támogatást nyújt."

T/5585/12/1-2. sz.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 35. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/5585/12/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Oktatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője

a Foglalkoztatási biz. ülésén egyetért,

az Alkotmányügyi biz., az Emberi jogi biz. és az Oktatási biz.,

az Önkormányzati biz. ülésén nem ért egyet

40. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslat 35. §-ának a következő módosítását javasolja:

"35. § Az ötven főnél több munkavállalót foglalkoztató költségvetési szervek és többségi állami tulajdonban álló jogi személyek, valamint a jogi személyiségű gazdasági társaságok és jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok kötelesek a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Mt.) 70/A. §-a szerinti esélyegyenlőségi tervet elfogadni."

Indokolás: Lásd a T/5585/43. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

41. Béki Gabriella, Kósáné dr. Kovács Magda, Németh Erika, Donáth László, Gusztos Péter és dr. Fodor Gábor képviselők a törvényjavaslat 38. §-ának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerűen változik):

"[38. § Az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény 1. § (3) bekezdésében a "megkülönböztetés nélkül" szövegrész helyébe az "az egyenlő bánásmód követelményének megtartásával" szöveg lép."]

Indokolás: Lásd a T/5585/33. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

42. Béki Gabriella, Kósáné dr. Kovács Magda, Németh Erika, Donáth László, Gusztos Péter és dr. Fodor Gábor képviselők a törvényjavaslat 41. § (6) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(6) Az Mt. 142/A. §

a) (1) bekezdésében a "tilos a munkavállalók között indokolatlan megkülönböztetést tenni" szövegrész helyébe "az egyenlő bánásmód követelményét meg kell tartani" szöveg,

b) a (4) bekezdésében "a munkavállalók között hátrányos megkülönböztetést (5. §) ne eredményezhessen" szövegrész helyébe "az egyenlő bánásmód követelményének (5. §) megfeleljen" szöveg

lép."

Indokolás: Lásd a T/5585/40. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

43. Béki Gabriella, Kósáné dr. Kovács Magda, Németh Erika, Donáth László, Gusztos Péter és dr. Fodor Gábor képviselők a törvényjavaslat 45. §-át új (3) bekezdéssel javasolják kiegészíteni - a Kötv. 81. §-ára vonatkozóan (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):

"(3) A Kötv. 81. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Ha a nevelési-oktatási intézményt nem helyi önkormányzat, illetve nem állami szerv tartja fenn)

"a) a nevelési-oktatási intézmény vallási, illetve világnézeti tekintetben elkötelezett intézményként is működhet, és ennek megfelelően a gyermekek vagy a tanulók felvételének előfeltételeként kikötheti valamely vallás, világnézet elfogadását, a nevelési, illetve pedagógiai programjába beépítheti a vallási, világnézeti elkötelezettségnek megfelelő filozófiai, etikai, kulturális ismereteket, és korlátozhatja, kizárhatja az e törvény 19. §-a (1) bekezdésének d) pontjában szabályozott jog gyakorlását, a házirendben a gyermekekre, tanulókra a vallásgyakorlással összefüggésben jogokat és kötelezettségeket állapíthat meg;""

Megjegyzés: A módosító javaslat a törvényjavaslat által nem érintett § módosítására irányul. Erre - a módosító javaslat indokolása szerint - a törvényjavaslat 22. § b) pontjában foglaltak miatt van szükség.

Indokolás: Lásd a T/5585/42. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Ifjúsági biz. nem támogatja

- az Oktatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

44. Farkas Flórián képviselő a törvényjavaslat 54. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja - az Eütv. 30. § (5) bekezdésére vonatkozóan:

"(3) Az Eütv. 30. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A betegjogi képviselő különös figyelmet fordít az életkoruk, testi vagy szellemi fogyatékosságuk, egészségi állapotuk, illetve társadalmi-szociális helyzetük miatt kiszolgáltatott helyzetben lévők betegjogi védelmére, valamint az egyenlő bánásmód követelményének érvényesítésével kapcsolatos panaszokra, meghatalmazás alapján hatósági eljárást kezdeményez és képviseli a beteget a követelmény megsértésének megállapítására irányuló hatósági eljárás során.""

Indokolás: Lásd a T/5585/47/3. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

45. Dr. Szabó Erika képviselő a törvényjavaslatot új 65. §-sal javasolja kiegészíteni - az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény 26/A-26/B. §-aira vonatkozóan (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerűen változik):

"65. § Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény az alábbi 26/A, 26/B §-okkal egészül ki:

"26/A. § (1) Az országgyűlési biztos az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló külön jogszabályban meghatározott jogok megsértése esetén az előbbi törvény hatálya alá eső jogsértőt a jogsértés megszüntetésére szólítja fel. Az érintett haladéktalanul köteles megtenni a szükséges intézkedéseket, és erről 30 napon belül írásban tájékoztatni az országgyűlési biztost.

(2) Ha az érintett nem szünteti meg a jogsértő állapotot, az országgyűlési biztos elrendelheti a jogsértő állapot megszüntetését, megtilthatja a jogsértő magatartás további folytatását és bírságot szabhat ki. Az ebben a bekezdésben említett jogkövetkezmények együtt is alkalmazhatóak.

(3) Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa tájékoztathatja a nyilvánosságot a jogszabálysértés tényéről, a jogsértő személyéről, valamint az általa kezdeményezett intézkedésekről.

(4) Az érintett az állampolgári jogok országgyűlési biztosának intézkedése ellen bírósághoz fordulhat.

26/B. § (1) A 26/A § (2) bekezdése alapján kiszabott bírság összege ötvenezer forinttól hatmillió forintig terjedhet. A bírság a külön jogszabályban meghatározott Országos Esélyegyenlőségi Program költségvetési előirányzatát illeti.

(2) Az országgyűlési biztos határozata ellen az országgyűlési biztos által lefolytatott eljárás keretében fellebbezésnek nincs helye.

(3) Az országgyűlési biztos az egyenlő bánásmód követelményének megsértése tárgyában hozott határozatát felügyeleti jogkörben megváltoztatni vagy megsemmisíteni nem lehet.

(4) Az országgyűlési biztos határozata ellen bírósági felülvizsgálatnak van helye, melynek során a közigazgatási határozatokra vonatkozó általános szabályok szerint a bírósági felülvizsgálati eljárás szabályait kell alkalmazni. A per a Fővárosi Bíróság hatáskörébe és kizárólagos illetékességébe tartozik.

(5) A Fővárosi Bíróság három hivatásos bíróból álló tanácsban jár el.

(6) Amennyiben a jelen eljárás megállapítja a jogsértő felelősségét, úgy a sérelmet szenvedett fél a polgári jog általános szabályai szerint kártérítési igénnyel élhet.""

Indokolás: Lásd a T/5585/18. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

46. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslatot új 65. §-al javasolja kiegészíteni - a gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. törvényre vonatkozóan:

"65. § A gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. törvény a következő 5/B. §-al egészül ki:

"5/B. § Tilos közzétenni olyan reklámot, amely a nőt mint szexuális tárgyat ábrázolja, vagy amely a nők és idős korúak méltóságát sérti."

Indokolás: Lásd a T/5585/49. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet,

a Társadalmi szervezetek biz. ülésén nem foglalt állást

47. Dr. Szabó Erika képviselő a törvényjavaslat 65. §-ának a módosítását javasolja:

"(1) E törvény [- a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő 30. napon] 2005. január 1-én lép hatályba.

[(2) E törvény 13-16. §-ai, 17. § (1) bekezdésének " , valamint a hatóság" szövegrésze, valamint a 19. § (1) bekezdés b) pontja 2005. január 1-jén lép hatályba.

(3) Az e törvény 35. §-a szerinti esélyegyenlőségi terveket első ízben legkésőbb 2004. december 31-ig kell elfogadni.

(4)] (2) Az Országos Esélyegyenlőségi Programot első ízben a Kormány úgy terjeszti az Országgyűlés elé, hogy az 2005. január 1-jén hatályba léphessen."

Indokolás: Lásd a T/5585/17. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

48. Kósáné dr. Kovács Magda, Németh Erika, Donáth László, Gusztos Péter és dr. Fodor Gábor képviselők a törvényjavaslat 65. §-ának a következő módosítását:

"(1) E törvény - a (2)-(3) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.

(2) E törvény 13-16. §-ai, 17. § (1) bekezdésének " , valamint a hatóság" szövegrésze, valamint a 19. § (1) bekezdés b) pontja 2005. január 1-jén lép hatályba.

(3) E törvény 31-34. §-ai 2004. január 1-jén lépnek hatályba.

(4) A Programot a Kormány első ízben úgy terjeszti az Országgyűlés elé, hogy az 2005. január 1-jén hatályba léphessen. A 2004. évre szóló Programot - a 33. § (2) bekezdésének megfelelő alkalmazásával, az esélyegyenlőségi ügyek koordinációjáért felelős miniszter előterjesztése alapján - a Kormány hagyja jóvá. A 2004. évre szóló Program vonatkozásában a 31. § (2) bekezdését nem kell alkalmazni.

(5) [(3)] Az e törvény 35. §-a szerinti esélyegyenlőségi terveket első ízben legkésőbb 2004. december 31-ig kell elfogadni.

[(4) Az Országos Esélyegyenlőségi Programot első ízben a Kormány úgy terjeszti az Országgyűlés elé, hogy az 2005. január 1-jén hatályba léphessen.]"

T/5585/32/1-3. sz.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 23., 36. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/5585/32/3. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

49. Lezsák Sándor, Szászfalvi László és Ékes József képviselők a törvényjavaslat 65. § (2) bekezdésének az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):

"[(2) E törvény 13-16. §-ai , 17. § (1) bekezdésének " , valamint a hatóság" szövegrésze, valamint a 19. § (1) bekezdés b) pontja 2005. január 1-jén lép hatályba.]"

Indokolás: Lásd a T/5585/22. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

50. Dr. Szabó Erika képviselő a törvényjavaslat 66. §-ának az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerűen változik):

"66. § [Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben határozza meg a hatóság szervezetére és eljárására vonatkozó részletes szabályokat.]"

Indokolás: Lásd a T/5585/19. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. december 4.

Szászfalvi László s.k.,
az Emberi jogi bizottság elnöke

Dr. Vastagh Pál s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke

Dr. Schvarcz Tibor s.k.,
az Egészségügyi bizottság elnöke

Dr. Balsai István s.k.,
a Foglalkoztatási bizottság elnöke

Bakonyi Tibor s.k.,
az Ifjúsági és sport bizottság elnöke

Dr. Jánosi György s.k.,
az Oktatási bizottság elnöke

Dr. Kovács Zoltán s.k.,
az Önkormányzati bizottság elnöke

Dr. Mátrai Márta s.k.,
a Szociális és családügyi bizottság elnöke