T/5705/41.

Az Országgyűlés

Oktatási és tudományos
bizottságának

Foglalkoztatási és munkaügyi
bizottságának

Gazdasági
bizottságának

Költségvetési és pénzügyi
bizottságának

Mezőgazdasági
bizottságának

Önkormányzati
bizottságának

a j á n l á s a

a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló T/5705. számú törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés az Oktatási és tudományos bizottsága (továbbiakban: Oktatási bizottság) - első helyen kijelölt bizottságként, a Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság), a Gazdasági bizottsága, a Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), a Mezőgazdasági bizottsága valamint az Önkormányzati bizottsága, megvitatta a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló, T/5705. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/5705/6-40. számú módosító javaslatokat.

Kuzma László és Sági József képviselők a T/5705/34. és 36. sz. módosító javaslatukat visszavonták.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

Azokat a módosító javaslatokat, amelyek egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyására tesznek javaslatot, terjedelmi okokból csak a jogszabályhelyre történő hivatkozással tesszük közzé.

1. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdése c) pontjának a következő módosítását javasolják:

/(1) A szakképzés költségeihez való hozzájárulás (a továbbiakban: szakképzési hozzájárulás) célja/

"c) a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: Kt.) által szabályozott és a szakképzési tanulmányokba az Szt. 11. §-a alapján történő beszámítás tekintetében a szakiskolai pályaorientáció, szakmai előkészítő ismeretek és szakmai alapozó oktatás, a szakközépiskolai szakmai orientáció, gyakorlati szakmacsoportos alapozó oktatás, illetve kollégiumok mindezekben közvetlen közreműködést jelentő tevékenysége, továbbá"

/támogatása, valamint a gyakorlati képzés fejlesztésének támogatása./

Indokolás: Lásd a T/5705/28. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

2. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 2. § (5) bekezdése a) pontjának a következő módosítását valamint új b) ponttal történő kiegészítését javasolják (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerűen változik):

/(5) Nem köteles szakképzési hozzájárulásra/

"a) a büntetés-végrehajtásnál a fogva tartottak kötelező foglalkoztatására létrehozott gazdálkodó szervezet, [valamint]

b) fogyatékkal élőket foglalkoztató gazdálkodó szervezet a foglalkoztatott fogyatékkal élők arányában, valamint

[b)] c) az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral szerződést kötött nem költségvetési szervként működő egészségügyi szolgáltató a közfeladat ellátása során kifizetett bérköltsége tekintetében."

Indokolás: Lásd a T/5705/30. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

3. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 4. § (2) bekezdése b) pontjának a következő módosítását javasolják:

/(2) A szakképzési hozzájárulást az (1) bekezdés szerinti gyakorlati képzés megszervezésével teljesítő hozzájárulásra kötelezett a bruttó kötelezettségét legfeljebb annak mértékéig/

"b) a csoportos gyakorlati képzést közvetlenül szolgáló tárgyi eszköz beszerzésére, bérleti díjára, karbantartására, felújítására, pótlására, illetőleg bővítésére, valamint ezen eszközök működését biztosító szoftverek beszerzésére a tárgyévben fordított, az Flt.-ben meghatározott Munkaerő-piaci Alap fejlesztési és képzési alaprészéből (a továbbiakban: alaprész) nyújtott támogatás értékével csökkentett összeggel,"

/csökkentheti./

Indokolás: Lásd a T/5705/29. és 31. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

4. 5705 Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 4. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(3) Az a hozzájárulásra kötelezett, aki a szakképzési hozzájárulási kötelezettségének részben a (2) bekezdés alapján tett eleget, a még fennmaradó kötelezettségét a hozzájárulásra kötelezett saját munkavállalói számára a felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény (a továbbiakban: Fktv.) 20. §-ában meghatározott felnőttképzési szerződés, illetőleg a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Munka Törvénykönyve) szerinti tanulmányi szerződés alapján megszervezett képzés külön jogszabályban meghatározott költségei elszámolásával teljesítheti. Az elszámolt költségek összege nem haladhatja meg a hozzájárulásra kötelezett bruttó kötelezettségének 33 százalékát. Az OKJ-ben nem szereplő képzések szakképzési hozzájárulás terhére történő elszámolhatóságáról a megyei (fővárosi) munkaügyi tanács (a továbbiakban: munkaügyi tanács) javaslatára a FAT dönt."

T/5705/32/2. sz.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 6. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/5705/32/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

5. Az Oktatási Bizottság a törvényjavaslat 4. § (11) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(11) A szakképzési hozzájárulást az (1), a (7) és a (8) bekezdések alapján gyakorlati képzés megszervezésével teljesítő hozzájárulásra kötelezettnek az állami adóhatósággal szemben nem keletkezik bevallási, befizetési és elszámolási kötelezettsége, azonban az állami adóhatóság a helyszíni ellenőrzés során a szakképzési hozzájárulási kötelezettség teljesítését az adózás rendjéről szóló [1990. évi XCI.] törvény (a továbbiakban: Art.) szabályai szerint ellenőrzi."

Indokolás: Lásd a T/5705/40. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz.

- a Költségvetési biz.

- a Mezőgazdasági biz.

- az Önkormányzati biz.

- Az Előterjesztő képviselője

6. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 5. § (2) bekezdése b) pontjának a következő módosítását javasolják:

/(2) Az (1) bekezdés szerinti hozzájárulásra kötelezett a bruttó kötelezettségét annak legfeljebb 80 százalékos mértékéig az alábbiakkal csökkentheti:/

"b) a hozzájárulásra kötelezett saját munkavállalói számára az Fktv. 20. §-ában meghatározott felnőttképzési szerződés, illetőleg a Munka Törvénykönyve szerinti tanulmányi szerződés alapján megszervezett képzés külön jogszabályban meghatározott költségeivel a bruttó kötelezettség 33 százaléka mértékéig. Az OKJ-ben nem szereplő képzések hozzájárulási kötelezettség terhére történő elszámolhatóságáról a munkaügyi tanács javaslatára a FAT dönt."

T/5705/32/1. sz.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 4. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/5705/32/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

7. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 6. § (1) bekezdése zárómondat-részének a következő módosítását javasolják:

/(1) Az 5. §-ban meghatározott hozzájárulásra kötelezett/

"a) a szakképzési hozzájárulás alapját és az éves bruttó kötelezettségét,

b) az 5. § (2) bekezdése szerint elszámolható módon és mértékben felmerült kötelezettségcsökkentő tételek éves összegét,

c) az éves bruttó kötelezettség és a b) pont szerinti összegek különbözeteként megállapított éves nettó kötelezettségét

maga állapítja meg, és vallja be az adóévet követő év második hónap 15. napjáig az állami adóhatóságnak."

Indokolás: Lásd a T/5705/33. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

8. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 7. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

A T/5705/34. sz. módosító indítvány az Oktatási bizottság ülésén (2003. október 22-én) VISSZAVONVA!

9. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 7. § (8) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(8) Gyakorlati képzés szervezésének teljes megszűnése[,] vagy egy oktatási évnél hosszabb szünetelése esetén a szakképzési hozzájárulási kötelezettség terhére[,] és az e törvény szerint nyújtott támogatással korábban beszerzett, a megszűnés (szünetelés) által érintett tárgyi eszköz és beruházás - a megszűnés időpontjában fennálló - könyv szerinti értéke a szakképzési hozzájárulási kötelezettség mértékét növeli, és legkésőbb a megszűnéssel egyidejűleg - szüneteltetés esetén a tanítási év letelte előtt - be kell fizetni az Alap Kincstárnál vezetett számlájára. A 4. § szerinti gyakorlati képzést szervező hozzájárulásra kötelezett megszűnése minden esetben a gyakorlati képzés szervezésének megszűnését jelenti."

Indokolás: Lásd a T/5705/35. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

10. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 9. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

A T/5705/36. sz. módosító indítvány az Oktatási bizottság ülésén (2003. október 22-én) VISSZAVONVA!

11. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 9. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(3) A Nemzeti Fejlesztési Tervhez, a költségvetési törvény által előírt Európai Uniós társfinanszírozási kötelezettség keretében a foglalkoztatási alaprész iskolarendszeren kívüli felnőttképzési célú keretéből a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter által felügyelt intézkedésekre biztosított források, a[z] képzési alaprészből az oktatási miniszter által felügyelt intézkedésekre biztosított források kerülnek elszámolásra."

Indokolás: Lásd a T/5705/37. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

12. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 10. §-ának a következő módosítását javasolják:

"Az alaprészből annak az összegnek a 60 %-át, amely az e törvény 8. §-ának (2) bekezdése[,] és 9. §-ának (1) bekezdése által előírt kötelezettségek teljesítését szolgáló előirányzat elkülönítés[ét]e követően fennmarad[ó részének legalább 60 százalékát], decentralizált keretként a régiók számára kell biztosítani."

Indokolás: Lásd a T/5705/38. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

13. Sági József képviselő a törvényjavaslat 10. §-ának a következő módosítását javasolja:

"Az alaprész e törvény 8. §-ának (2) bekezdése, 9. §-ának (1) bekezdése által előírt kötelezettségek teljesítését szolgáló előirányzat elkülönítését követően fennmaradó részének legalább [60]75 százalékát decentralizált keretként a régiók számára kell biztosítani."

Indokolás: Lásd a T/5705/39. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- a Mezőgazdasági biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

14. Stolár Mihály képviselő a törvényjavaslat 11. § (3) bekezdése c) pontjának a következő módosítását javasolja:

/(3) Az oktatási miniszter az alaprész tekintetében/

"c) dönt a 8. § (2) bekezdésében meghatározott működtetési keret mértékéről, a 10. §-ban foglaltak figyelembevételével az alaprész központi és decentralizált keretre történő felosztásáról, a központi keret elosztásáról, valamint [- a régiók számára jóváhagyott decentralizált keretből nyújtott támogatások kivételével -] a támogatások odaítéléséről;"

T/5705/11/2. és 11/3. sz.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 17. és 19. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/5705/11/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

15. Vargáné Kerékgyártó Ildikó képviselő a törvényjavaslat 12. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(4) Az OSZT tagjait hároméves időtartamra az oktatási miniszter kéri fel a szakképesítésért felelős minisztériumok képviselői (minisztériumonként legfeljebb egy fő), az Országos Érdekegyeztető Tanácsban (a továbbiakban: OÉT) képviselettel rendelkező országos munkaadói és munkavállalói szövetségek [(hat-hat fő)] (kilenc-hat), a gazdasági kamarák (egy-egy fő), az iskolafenntartók (egy fő az önkormányzati, egy fő az alapítványi és egy fő az iskolafenntartó egyházak képviseletében) képviselői közül, a szervezetekkel történő egyeztetést követően."

Indokolás: Lásd a T/5705/6. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

16. Sági József képviselő a törvényjavaslat 12. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(4) Az OSZT tagjait hároméves időtartamra az oktatási miniszter kéri fel a szakképesítésért felelős minisztériumok képviselői (minisztériumonként legfeljebb egy fő), az Országos Érdekegyeztető Tanácsban (a továbbiakban: OÉT) képviselettel rendelkező országos munkaadói és munkavállalói szövetségek ([hat-hat] három-három fő), a gazdasági kamarák (egy-egy fő), az iskolafenntartók ([egy] két fő az önkormányzati, egy fő az alapítványi és egy fő az iskolafenntartó egyházak képviseletében) képviselői közül, a szervezetekkel történő egyeztetést követően."

Indokolás: Lásd a T/5705/10. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

17. Stolár Mihály képviselő a törvényjavaslat 13. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(1) A régiók számára jóváhagyott decentralizált keret elosztásáról, a pályázat útján nyert támogatásokról - a (2)-(4) bekezdésekben foglaltak figyelembevételével - [a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvénnyel (a továbbiakban: Tf.tv.) létrehozott Regionális Fejlesztési Tanács (a továbbiakban: Tanács)] az oktatási miniszter dönt."

T/5705/11/1. és 11/3. sz.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 14. és 19. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/5705/11/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

18. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 13. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) Az alaprész decentralizált keretével, illetőleg a régiók szakképzés-fejlesztési feladataira fordítható központi forrásokkal kapcsolatos pályázatok kiírását és értékelését, a támogatásokkal kapcsolatos döntés-előkészítő feladatokat a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) végzi."

Indokolás: Lásd a T/5705/12. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

19. Stolár Mihály képviselő a törvényjavaslat 13. § (7) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(7) A megyék és a főváros [régiók szerinti] regionális besorolás[át]a a [Tf.tv.] területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény [tartalmazza] alapján meghatározott régiók szerint történik."

T/5705/11/1. és 11/2. sz.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 14. és 17. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/5705/11/3. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

20. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 14. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(1) Az alaprész pénzeszközeiből támogatható a hozzájárulásra kötelezettnél, a szakképző iskolában, a szakképzésben részt vevőket fogadó kollégiumokban, az Szt. 53. §-ának (1) bekezdés e) pontja alapján a munkaerő-fejlesztő és -képző központban, illetve a felsőoktatási intézményben - szakképesítést nyújtó képzés, valamint a szakképzési tanulmányokba az Szt. 11. §-a alapján beszámítható szakmai alapozás keretében - folytatott gyakorlati képzés, az ebben közvetlen közreműködést jelentő kollégiumi tevékenység, továbbá a gimnáziumban folyó informatikai, számítástechnikai oktatás korszerű ellátásához szükséges tárgyi feltételeinek a fejlesztésére irányuló beruházás (a továbbiakban: beruházási célú támogatás)."

Indokolás: Lásd a T/5705/13. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

21. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 14. § (5) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(5) Az alaprész pénzeszközeiből támogatni kell a Kt. 119. §-ának (2) bekezdése alapján a Kormány által létrehozott országos közalapítvány szakképzést támogató tevékenységét, továbbá a határon túli magyarok szakképzését és felsőoktatását, figyelemmel a határon túli szakképzés sajátosságaira. Az alaprészből támogatás nyújtható a Kormány által létrehozott további olyan országos közalapítványnak, amelyek közreműködnek a szakképzés fejlesztésében, támogatásában."

Indokolás: Lásd a T/5705/14. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

22. Vargáné Kerékgyártó Ildikó képviselő a törvényjavaslat 14 § (7) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(7) Az alaprész pénzeszközeiből támogatás nyújtható a gazdasági kamaráknak, a gazdasági kamaráknak nyújtott kereten belül a kamarák feladatellátásában közreműködő, az OÉT-ben lévő munkaadói szövetségeknek - a szakképző iskolai tanuló gyakorlati [képzésével] képzéssel összefüggő - az Szt.-ben meghatározott feladataik ellátásához, ha azokat az Szt. 7. §-ának (1) bekezdése, 15. §-ának (5) bekezdése, 19/A. §-ának (1)-(2) bekezdése, valamint 30. §-ának (2)-(4) bekezdése szerint látják el."

Indokolás: Lásd a T/5705/7. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

23. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 14. § (9) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(9) A gimnáziumban folyó informatikai, számítástechnikai oktatás tárgyi feltételeinek a fejlesztésére az alaprész központi keretének legfeljebb négy százaléka használható fel. A határon túli magyarok szakképzése és felsőoktatása feltételeinek fejlesztése az alaprész központi keretének legfeljebb három százaléka, az (5) bekezdés szerinti országos közalapítvány pedig legfeljebb [egy]két százaléka mértékéig támogatható."

Indokolás: Lásd a T/5705/15. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

24. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 14. § (9) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(9) A gimnáziumban folyó informatikai, számítástechnikai oktatás tárgyi feltételeinek a fejlesztésére az alaprész központi keretének legfeljebb négy százaléka használható fel. A határon túli magyarok szakképzése és felsőoktatása feltételeinek fejlesztése az alaprész központi keretének legfeljebb három százaléka, az (5) bekezdés szerinti országos közalapítványok pedig legfeljebb [egy]2,5 százaléka mértékéig támogathatók."

Indokolás: Lásd a T/5705/16. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

25. Sági József képviselő a törvényjavaslat 17. § (2) bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):

"[(2) Az alaprészből kapott beruházási célú támogatásból vásárolt nagy értékű ingó(k)ra és a támogatással létrehozott ingatlanra jelzálogjogot kell bejegyezni a támogatást nyújtó szerv javára a támogatás mértékéig. A jelzálogjog megszűnésének feltételeiről a támogatási szerződésben kell rendelkezni.]"

Indokolás: Lásd a T/5705/9. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

26. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 18. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(1) A Szakmunkásképzési Alapból, illetőleg a Szakképzési Alapból, a Munkaerő-piaci Alap szakképzési, valamint fejlesztési és képzési alaprészéből, továbbá képzési alaprészéből kapott beruházási célú támogatással megvalósított gyakorlati képzést szolgáló létesítményt, ha annak ilyen célú további működtetése nélkülözhetetlen, és az önállóan működtethető, akkor azt az eredeti rendeltetéstől eltérő céllal működtetni nem lehet."

Indokolás: Lásd a T/5705/17. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője az Oktatási és a Gazdasági biz. ülésén nem ért egyet, az Önkormányzati biz. ülésén egyetért

27. Stolár Mihály képviselő a törvényjavaslat 18. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) Amennyiben a gyakorlati képzést szolgáló létesítmény további működtetésére az (1) bekezdés szerinti lehetőség nem biztosítható, a létesítmény szükségessé váló elidegenítése esetén elővásárlási jog illeti az érintett szakképző iskola fenntartóját, feltéve, hogy a létesítményt szakképző iskolai tanulók gyakorlati képzésére kívánja továbbműködtetni. Amennyiben az elővásárlási joggal nem élnek, akkor az azt a hozzájárulásra kötelezettet illeti meg, aki a legelőnyösebb vételi ajánlatot teszi, feltéve, hogy a létesítményt szakképző iskolai tanulók gyakorlati képzésére kívánja továbbműködtetni. A vételi ajánlatok elbírálásáról a Bizottság javaslata alapján [a Tanács] az oktatási miniszter dönt. Ha az elővásárlási joggal nem élnek, akkor az ingatlan vételárából a 17. §-ának (3) bekezdésében meghatározottak szerint az ingatlanhoz nyújtott támogatást vissza kell fizetni, ha a támogatási szerződésben meghatározott időtartam nem telt le. Az ingatlanra tízéves elidegenítési és terhelési tilalmat kell bejegyezni."

Indokolás: Lásd a T/5705/11/4. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

28. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 19. § (1) bekezdése b) pontjának a következő módosítását javasolják:

/E törvény alkalmazásában:

1. gyakorlati képzés:/

"b) az Ftv. hatálya alá tartozó képzés részeként szervezett [olyan] oktatási forma, amely a hallgatókat munkakör ellátásához szükséges olyan készségek, képességek és ismeretek megszerzésére készíti fel, amelyeket a hallgatók az intézményben vagy azon kívül a munkavégzéshez hasonló feltételek között a szükséges eszközökön sajátítanak el. A képzés az ehhez szükséges tantervek (tantárgyi programok), képzési programok alapján az ehhez szükséges speciális helyszíneken folyik,"

Indokolás: Lásd a T/5705/18. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője az Oktatási és a Gazdasági biz. ülésén nem ért egyet, az Önkormányzati biz. ülésén egyetért

29. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 22. § (1) bekezdésének az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):

"[(1) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg az Flt.

a) 39/A. §-ának (1) bekezdés b) pontjában,

b) 39/A. §-ának (2) bekezdés b) pont 1. alpontjában,

c) 39/A. §-ának (3) bekezdés c) pontjában,

d) 39/A. §-ának (4) bekezdés a) pontjában,

e) 39/A. §-ának (9) bekezdésében,

f) 39/B. §-ának (1) bekezdésében

a "fejlesztési és képzési" szövegrész helyébe a "képzési" szövegrész lép.]"

Indokolás: Lásd a T/5705/19. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

30. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 22. § (2) bekezdése e) pontjának a következő módosítását javasolják:

/(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg az Flt. 39. §-ának (3) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:/

"[A Munkaerő-piaci alapon belül - a pénzeszközök felhasználásának célja szerint - a következő alaprészeket kell elkülöníteni:]

"e) fejlesztési és képzési alaprészt, a szakképzési hozzájárulásról és a képzési rendszer fejlesztésének támogatásáról szóló törvényben meghatározott feladatok, programok finanszírozására;"."

T/5705/21. sz.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 31. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/5705/20. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

31. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 22. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

/(3) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg az Flt. 43/A. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

""43/A. § (1) A fejlesztési és képzési alaprész forrása a szakképzési hozzájárulásról és a képzési rendszer fejlesztésének támogatásáról szóló törvényben előírt szakképzési hozzájárulás, valamint az alaprész javára teljesített visszafizetések, önkéntes befizetések, támogatások, továbbá működésével összefüggő bevételek.""

T/5705/20. sz.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 30. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/5705/21. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

32. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 25. § (3) bekezdésének az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):

"[(3) E törvény hatálybalépésének napján a Kt. 129. §-ának (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(10) Az e törvény 52. §-ának (11) bekezdése c) pontjában található, az egyéni foglalkozásra felhasználható időkeret növelésére vonatkozó rendelkezések alkalmazása a 2004/2005. tanévtől kötelező oly módon, hogy addig az időpontig a heti kötelező tanórai foglalkozások öt százalékát kell biztosítani, ettől az időponttól kezdődően ezt az időkeretet tanévenként egy-egy százalékkal meg kell emelni."]"

Indokolás: Lásd a T/5705/22. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

33. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 25. § (5) bekezdése i) pontjának a következő módosítását javasolják:

/(5) E törvény hatálybalépésének napján/

"i) a Kt. 129. §-ának[ (7) bekezdése nyolcadik mondatában a "Ha a pedagógiai felügyelői munkakörben történő foglalkoztatás bevezetését a nevelőtestület nem támogatja" szöveg helyébe a "A pedagógiai felügyelői munkakörben történő foglalkoztatás bevezetéséig" szöveg;] (14) bekezdésében pedig a "halmozottan fogyatékosok iskoláiban, kollégiumaiban történő foglalkoztatására" szöveg helyébe az "halmozottan fogyatékosok kollégiumaiban történő foglalkoztatására" szöveg,"

/lép./

Indokolás: Lásd a T/5705/23. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

34. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 25. § (5) bekezdése j) pontjának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerűen változik):

/(5) E törvény hatálybalépésének napján/

"[j) a Kt. 1. számú melléklet Első rész "Pedagógusok" cím "Iskolában és kollégiumban" alcím 3. pontjában az "integrációs oktatásban részt vevő" szöveg helyébe az "integrációs felkészítésben részt vevő" szöveg,]"

/lép./

Indokolás: Lásd a T/5705/24. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

35. Gusztos Péter és Szalay Gábor képviselők a törvényjavaslat 27. §.-ának a következő módosítását javasolják:

"27 § E törvény hatálybalépésének napján a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény 35. §-a a következő i) j) [ponttal] pontokkal egészül ki:

[A jogszabályban hatáskörükbe utalt szabálysértési ügyekben a szabálysértési hatóság jogkörét gyakorolják]

"i) az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont,

j) a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Engedélyezési és Közigazgatási Hivatala.""

Indokolás: Lásd a T/5705/8. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

36.Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 28. § (1) bekezdésének az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):

"[(1) Ahol jogszabály a Munkaerő-piaci Alap fejlesztési és képzési alaprészét említi, ott e törvény hatálybalépését követően a Munkaerő-piaci Alap képzési alaprészét kell érteni.]"

Indokolás: Lásd a T/5705/25. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

37.Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 28. § (2) bekezdésének az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):

"[(2) A Munkaerő-piaci Alap fejlesztési és képzési alaprészét terhelő jogok és kötelességek a Munkaerő-piaci Alap képzési alaprészét illetik meg és terhelik, ideértve az aktív és passzív elszámolásokat is.]"

Indokolás: Lásd a T/5705/26. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

38. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat melléklete 3. pontjának a következő módosítását javasolják:

/Melléklet a 2003. évi .... törvényhez

A szakképzési hozzájárulás teljesítésénél elszámolható költségek (kiadások)

Elszámolható/

"3. a gyakorlati képzésben gyakorlati oktatóként, szakoktatóként, oktatóként foglalkoztatott dolgozó, valamint a tanuló gyakorlati képzésével megbízott egyéb szakember díjazása, társadalombiztosítási és egyéb járuléka, útiköltség-térítése, amennyiben a tanuló gyakorlati képzését és felügyeletét ellátó dolgozó a hozzájárulásra kötelezettel munkaviszonyban áll. (Ha a főállásban gyakorlati oktatóként, szakoktatóként foglalkoztatott dolgozóhoz beosztott tanulók száma eléri a közoktatási törvényben a szakközépiskolai és szakiskolai gyakorlati képzésre meghatározott tanulói átlaglétszámot, a dolgozó díjazásából elszámolható hányad felső határa középfokú iskolai végzettségű dolgozó esetén a kötelező legkisebb munkabér háromszorosa, középiskolai végzettséggel és mestervizsgával rendelkező dolgozó esetében a kötelező legkisebb munkabér [három és félszerese] négyszerese, felsőfokú iskolai végzettségű dolgozó esetén a kötelező legkisebb munkabér négy és félszerese. Ha a tanulók száma nem éri el az átlaglétszámot, az elszámolható hányad felső határát olyan arányban kell csökkenteni, amilyen arányban a tanulók száma kevesebb az átlaglétszámnál.)"

Indokolás: Lásd a T/5705/27. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz.

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Költségvetési biz.

- az Önkormányzati biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. október 22.

Dr. Jánosi György s.k.,
az Oktatási bizottság elnöke

Dr. Balsai István s.k.,
a Foglalkoztatási bizottság elnöke

Puch László s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke

Varga Mihály s.k.,
a Költségvetési bizottság elnöke

Dr. Magda Sándor s.k.,
a Mezőgazdasági bizottság elnöke

Dr. Kovács Zoltán s.k.,
az Önkormányzati bizottság elnöke