T/5832/8.

Az Országgyűlés

Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

Gazdasági
bizottságának

Mezőgazdasági

bizottságának

a j á n l á s a

az új szövetkezetekről szóló 2000. évi CXLI. törvény módosításáról

szóló T/5832. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) - első helyen kijelölt bizottságként -, Gazdasági bizottsága, valamint a Mezőgazdasági bizottsága megvitatta az új szövetkezetekről szóló 2000. évi CXLI. törvény módosításáról szóló, T/5832. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/5832/4-7. számú módosító javaslatokat.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizott-ság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról, vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

Azokat a módosító javaslatokat, amelyek egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyására tesznek javaslatot, terjedelmi okokból csak a jogszabályhelyre történő hivatkozással tesszük közzé.

  1. Járvás Iván képviselő a törvényjavaslat 1. §-ában az Uszt 88/A §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

/Az új szövetkezetekről szóló 2000.évi CXLI. Törvény ( a továbbiakban: Uszt.) a következő 88/A.§-sal egészül ki:/

"(3) Azok a szövetkezeti érdekképviseletek, akik részt vettek a szövetkezeti forma lebontásában, illetve gazdasági társasággá történő alakításában, nem lehetnek tagjai a szövetkezeti szövetségnek."

Indokolás: Lásd a T/5832/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Mezőgazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  1. Szabó József Andor képviselő a törvényjavaslat 2. §-ában az Uszt 89.§-a (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

/Az Uszt. 89. §-ának (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:/

"(3) Azok a törvény hatálybalépésekor már működő, bejegyzett szövetkezetek, amelyek alapszabályának a (2) bekezdés szerint történő módosítására nem kerül sor, a törvény hatálybalépésekor irányadó rendelkezéseket alkalmazhatják azzal az eltéréssel, hogy a szövetkezet szövetkezeti üzletrészt a törvény hatálybalépése után nem bocsáthat ki, a már kibocsátott és tulajdonában lévő, vagy tulajdonába kerülő üzletrészt pedig haladéktalanul köteles piaci áron bevonni az értékpapírok megsemmisítésére vonatkozó jogszabályok szerint."

Indokolás: Lásd a T/5832/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Mezőgazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  1. Kékkői Zoltán képviselő a törvényjavaslat 2-3. §-ainak az elhagyását javasolja:

"[2. §

/Az Uszt. 89. §-ának (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(3) Azok a törvény hatálybalépésekor már működő, bejegyzett szövetkezetek, amelyek alapszabályának a (2) bekezdés szerint történő módosítására nem kerül sor, a törvény hatálybalépésekor irányadó rendelkezéseket alkalmazhatják azzal az eltéréssel, hogy a szövetkezet szövetkezeti üzletrészt a törvény hatálybalépése után nem bocsáthat ki, a már kibocsátott és tulajdonában lévő, vagy tulajdonába kerülő üzletrészt pedig haladéktalanul köteles bevonni az értékpapírok megsemmisítésére vonatkozó jogszabályok szerint."

3. §

(1) E törvény a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba, azzal, hogy az 1. § rendelkezéseit a szövetkezetekről szóló 1992. évi I. törvény alapján alakult és működő szövetkezetek érdekképviseleti szerveire, illetőleg a közös, országos érdekképviseleti szervükre is alkalmazni kell.

(2) E törvény kihirdetését követő második év végéig törvényt kell alkotni az egységes szövetkezeti szabályozás érdekében.

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg az Uszt. 89. §-ának (4)-(5) bekezdése, valamint 94. §-ának (2) bekezdése hatályát veszti.]"

Indokolás: Lásd a T/5832/7. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Mezőgazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  1. Szabó József Andor képviselő a törvényjavaslat 3. §-a (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) [E törvény kihirdetését követő második év végéig] 2005. december 31-ig törvényt kell alkotni az egységes szövetkezeti szabályozás érdekében."

Indokolás: Lásd a T/5832/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- a Mezőgazdasági biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. november 12.

Dr. Vastagh Pál s.k.,
az Alkotmány- és igazságügyi

bizottság elnöke

Puch László s.k.,
a Gazdasági

bizottság elnöke

Dr. Magda Sándor s.k.,
a Mezőgazdasági

bizottság elnöke