T/5856/13.

Az Országgyűlés

Gazdasági
bizottságának

Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

Költségvetési és pénzügyi
bizottságának

Mezőgazdasági
bizottságának

a j á n l á s a

a gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény módosításáról szóló T/5856. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Gazdasági bizottsága első helyen kijelölt bizottságként , Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), valamint a Mezőgazdasági bizottsága megvitatta a gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény módosításáról szóló, T/5856. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/5856/4-12. számú módosító javaslatokat.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról, vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

Azokat a módosító javaslatokat, amelyek egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyására tesznek javaslatot, terjedelmi okokból csak a jogszabályhelyre történő hivatkozással tesszük közzé.

1. Dr. Sümeghy Csaba képviselő a törvényjavaslat 5. §-ában a Gktv. 9/A. § (2)-(3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2)A gazdaság kamarák - külön törvények rendelkezései szerint - részt vesznek az (1) bekezdésben, valamint a 9 . §-ban meghatározott feladataikkal összefüggő célokat szolgáló elkülönített állami pénzalapok és költségvetési előirányzatok felhasználására vonatkozó döntések előkészítésében, továbbá az ipari és kereskedelmi, valamint az agrárkamarák közreműködnek az ipari-kereskedelmi és agrár szaktanácsadás szervezésében és az ehhez kapcsolódó pályázati úton elnyerhető támogatások lebonyolításában, továbbá értékelik a szaktanácsadók munkáját.

(3) Az ipari és kereskedelmi és agrárkamarák az (1)-(2) bekezdésben foglaltakon túlmenően - közfeladatként az ipari-kereskedelmi valamint agrár- és vidékfejlesztési támogatásokkal összefüggésben a gazdálkodó szervezetek részére tanácsadást szerveznek. A tanácsadás - ha a gazdálkodó szervezet igényli - kiterjedhet a pályázat elkészítésére is."

Indokolás: Lásd a T/5856/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

2. Gőgös Zoltán, Karakas János, Pásztohy András, Herbály Imre, dr. Karsai József, dr. Magda Sándor, Godó Lajos, Gráf József és Vadász István képviselők a törvényjavaslat 5. §-ában a Gktv. 9/A. § (2)-(3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) A gazdasági kamarák - külön törvények rendelkezései szerint - részt vesznek az (1) bekezdésben, valamint a 9. §-ban meghatározott feladataikkal összefüggő célokat szolgáló elkülönített állami pénzalapok és költségvetési előirányzatok felhasználására vonatkozó döntések előkészítésében, továbbá az agrárkamarák a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Megyei Földművelésügyi Hivatalainak megbízása alapján közreműködnek az agrár-szaktanácsadás szervezésében és az ehhez kapcsolódó, pályázati úton elnyerhető támogatások lebonyolításában[, továbbá értékelik a szaktanácsadók munkáját].

(3) Az agrárkamarák a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Megyei Földművelésügyi Hivatalainak megbízása alapján - az (1)-(2) bekezdésekben foglaltakon túlmenően - közfeladatként az agrár és vidékfejlesztési támogatásokkal összefüggésben a gazdálkodó szervezetek részére tanácsadást végeznek. A tanácsadás - ha a gazdálkodó szervezet igényli - kiterjedhet a pályázat elkészítésére is."

Indokolás: Lásd a T/5856/7. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Mezőgazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

3. Dr. Józsa István, Molnár Albert és Podolák György képviselők a törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésében a Gktv. 10. § (1) bekezdés c) pontjának a következő módosítását javasolják:

[A gazdasági kamarák az üzleti forgalom biztonságának és a piaci magatartás tisztességének megteremtése, megőrzése, illetve fokozása érdekében]

"c) a gazdasági érdekképviseleti szervezetek bevonásával kidolgozzák a valamennyi gazdálkodó szervezetre általánosan (illetve az egyes szakmák érdekképviseleti szervezeteinek kérelmére az egyes szakmákra vonatkozóan) érvényes, a tisztességes piaci magatartásra vonatkozó etikai szabályokat[,]; figyelemmel kísérik e szabályok, valamint a tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló törvényben meghatározott, a tisztességtelen verseny tilalmára vonatkozó rendelkezések érvényesülését, továbbá a kamarai etikai szabályok megsértése esetén a [kamarai tag] gazdálkodó szervezeteket határozatban figyelmeztetik és - az etikai szabályzatban meghatározott esetekben és módon - a figyelmeztetést nyilvánosságra hozzák, a tisztességtelen verseny tilalmára vonatkozó jogszabályokba ütköző magatartás esetén pedig kezdeményezhetik a versenyfelügyeletet ellátó szervnél a szükséges intézkedés megtételét. [Etikai vétség esetén a gazdasági kamarák a nem kamarai tagok felé jelzéssel és figyelemfelhívással élhetnek.]"

Indokolás: Lásd a T/5856/8/1. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 10. számú pontjában foglaltakkal.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

4. Dr. Sümeghy Csaba képviselő a törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésében a Gktv. 10. § (1) bekezdés h) pontjának a következő módosítását javasolja:

"h) a cégnyilvántartásról, a cégnyilvánosságról és a bírósági céleljárásról szóló 1997. évi CXLV. törvény (a továbbiakban: Ctv.) alapján törvényességi felügyeleti eljárást kezdeményezhetnek[,illetve a jegyzőnél a vállalkozói igazolvány visszavonását kezdeményezhetik]."

Indokolás: Lásd a T/5856/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

5. Dr. Józsa István, Molnár Albert és Podolák György képviselők a törvényjavaslat 6. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolják:

"(3) A Gktv. 10. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A gazdasági kamarák (1) bekezdés h) pontja szerinti kezdeményezése alapján a cégbíróság, illetve a jegyző köteles a megfelelő eljárást lefolytatni és annak eredményéről a kamarát is írásban tájékoztatni.""

Indokolás: Lásd a T/5856/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

6. Dr. Józsa István, Molnár Albert és Podolák György képviselők a törvényjavaslat 7. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolják:

"(3) A Gktv. 11. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A kamarai közfeladatok ellátásához, valamint az (1) b) pont szerinti elemzések elkészítéséhez a gazdasági kamarák jogosultak a gazdálkodó szervezetekről vezetett hatósági nyilvántartások nyilvános adataihoz való hozzáférésre, az adatszolgáltatással kapcsolatban felmerült költségek megtérítése mellett.""

Indokolás: Lásd a T/5856/10. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

7. Dr. Józsa István, Molnár Albert és Podolák György képviselők a törvényjavaslat 10. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

/(2) A Gktv. 17. §-a (2) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:/

[(2) A küldöttgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik]

"c) a kamara elnökének (alelnökeinek), az elnökség, valamint az ellenőrző és etikai bizottság tagjainak, a testületek póttagjainak a megválasztása és visszahívása, [a] e tisztségviselők díjazásának megállapítása.""

Indokolás: Lásd a T/5856/11. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

8. Dr. Józsa István, Molnár Albert és Podolák György képviselők a törvényjavaslat 14. §-ában a Gktv. 24. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"14. §

/A Gktv. 24. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

"(1) Az etikai bizottság látja el - az etikai szabályok megállapítása kivételével - valamennyi gazdálkodó szervezet tekintetében a 10. § (1) bekezdésének c)-f) pontjaiban meghatározott gazdasági kamarai feladatokat. A gazdasági kamara tisztségviselői az etikai bizottság tevékenységében - szükség szerint - közreműködnek. Az etikai bizottság testületi szerv, amely[nek] elnökét tagjai közül maga választja."

Indokolás: Lásd a T/5856/12. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A módosító javaslat nyelvhelyességi pontosítást tartalmaz.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

9. Dr. Sümeghy Csaba képviselő a törvényjavaslat 22. §-ában a Gktv. 34. § (1) bekezdés e) pontjának a következő módosítását javasolja:

"(e) a költségvetési törvényben megállapított, a feladatokhoz és a tényleges taglétszámhoz igazodó normatív alapú támogatásból."

Indokolás: Lásd a T/5856/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz. nem támogatja

- a Mezőgazdasági biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

10. Dr. Józsa István, Molnár Albert és Podolák György képviselők a törvényjavaslatot új 24. §-al kiegészíteni javasolják:

"24. §

(1) A Gktv. 36. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki, és egyidejűleg a jelenlegi (5) bekezdés számozása (6) bekezdésre módosul:

"(5) Az a gazdasági kamarai tag, illetve az a gazdálkodó szervezet, amelyre az e törvény 10. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott határozat vonatkozik, a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül kérheti a határozat bírósági felülvizsgálatát, ha az e törvény rendelkezéseibe, más jogszabályba, a kamara alapszabályába, vagy etikai szabályzatába ütközik.

(2) A Gktv. 36. §-ának (5) bekezdése - amelynek számozása az (1) bekezdés szerint (6) bekezdésre változik - helyébe a következő rendelkezés lép:

(6) A (4) és (5) bekezdésben megállapított határidő elmulasztása esetén igazolásnak nincs helye. A bíróság eljárására egyebekben a polgári perrendtartásról szóló törvény általános szabályait kell alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/5856/8/2. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 3. számú pontjában foglaltakkal.

A módosító javaslat elfogadása esetén a (2) bekezdés felvezető szövege jogtechnikai pontosítást igényel.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. november 27.

Puch László s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke

Dr. Vastagh Pál s.k.,
az Alkotmány- és igazságügyi bizottság elnöke

Varga Mihálys.k.,
a Költségvetési és pénzügyi bizottság elnöke

Dr. Magda Sándor s.k.,
a Mezőgazdasági bizottság elnöke