Magyar Országgyűlés
Emberi jogi, kisebbségi és
vallásügyi bizottsága
Bizottsági önálló indítvány!
H/6286.
Az Országgyűlés ...../2003. ( ) OGY számú határozata a holocaust roma áldozatainak nemzetközi és hazai kárpótlását vizsgáló parlamenti vizsgáló bizottság felállításáról
(Javaslat)
I. Az Országgyűlés a Házszabály 34. §-ának (1) bekezdése, valamint 36. §-ának (2) bekezdése alapján a holocaust roma áldozatainak kárpótlása kivizsgálására és nyomon követésére, a kárpótlási folyamatok pozitív irányú felgyorsítása, az eddigi visszásságok kivizsgálása és a korábbi visszaélések megakadályozása érdekében, a holocaust roma áldozatainak segítése céljából vizsgáló bizottságot (a továbbiakban: a Bizottság) hoz létre.
II. A bizottság feladata az alábbi kérdések kivizsgálása és megválaszolása:
- Az Ausztria, Németország és Svájc által létrehozott kárpótlási alap hogyan került a New York-i kerületi bírósághoz és miért?
- Milyen peren kívüli egyezség született a kárpótlást illetően, és kik képviselték a magyarországi romákat, ki(k)nek a felhatalmazása alapján?
- Miért és kiknek a nyomására került az IOM-hez az alap szétosztása?
- A kárpótlás jellegét kik határozták meg (egyéni vagy kollektív), a szociális segélyprogram keretét, lebonyolítási módját miért kötik feltételekhez, valamint miért nevezik kárpótlásnak?
- A három állam által életre hívott alapból mennyi az egy főre jutó pénzbeli kárpótlás és mennyi az úgynevezett szociális segélyprogram pénzügyi kerete?
- Magyarországról ez idáig hány fő nyújtotta be kárpótlási igényét és mennyi igénylő lett kielégítve?
- Az IOM Budapesti irodája kiket bízott meg, és minek alapján a hazai kárpótlási adatgyűjtéshez, mennyit fizetett részükre, valamint betartották-e az adatvédelmi szabályokat?
- Az IOM Budapesti irodájának a hazai roma kárpótlást ismertető munkája teljes körű volt-e, erre mekkora és milyen pénzügyi alappal rendelkeztek?
- Kikből állt a Roma Kárpótlási Szervezet, ki vagy kik bízták meg őket, milyen feladatokkal és mennyiért?
- A hazai romák kárpótlását mely szervezetek végezték, kinek a megbízásából, mennyiért, milyen eredménnyel, és tevékenységüket ki ellenőrizte?
- Bevonták-e a hazai roma szervezeteket a romák kárpótlásába, és ha nem, akkor ki a felelős?
- Milyen nyelven és hol jelent meg a szociális segélyprogram pályázati felhívás?
- Miért nem alakult meg Magyarországon a roma kárpótlást intéző, lebonyolító Közalapítvány és ki vagy kik ezért a felelősök?
- Mely roma szervezeteket és intézményeket terheli a felelősség az átláthatatlan és kezelhetetlen magyarországi roma kárpótlásért?
- Felelős pozícióban lévő roma vezetőket terhel-e mulasztási kötelezettség egy ilyen súlyú ügy gondatlan kezeléséért?
- Miért korlátozódik a német kárpótlás a háborús és emberiség elleni bűncselekménynek teljes köréhez képest csak kényszermunkával kapcsolatos kárpótlásra?
- A German Foundation Act hatályba lépéséhez - 2000. augusztus 12. - képest, mi az oka annak, hogy a világ összes országában létező esetleges igényjogosultra vonatkozóan, az igények előterjesztési idejét - nagyon röviden - 2001. december 31. napjában határozták meg?
- Miért korlátozták általában véve is a kárpótlás határidejét, különös tekintettel arra, hogy eleve megkésett? Másrészt a kárpótlás határidejének nem az emberiség elleni bűntettek elévülésének határidejéhez kellene-e igazodni?
- Miért esik egybe a német és svájci kárpótlás a személyi és a tárgyi hatály tekintetében?
- Mi az indoka annak, hogy az osztrák kényszermunka utáni kárpótlási folyamatban, a kárpótlási jogosultságot csak a 2000. február 16-án még életben volt személyekre korlátozza? A kárpótlási jogosultság a fent említett idő előtt elhunyt érintett személyekre és azok jogutódaira miért nem terjed ki?
- Mi az indoka annak, hogy a kárpótlás területi hatálya tekintetében különbséget tesznek Ausztria és Németország között, az osztrák kárpótlási rendszerben - tekintettel az 1939-es Müncheni Egyezményre és Ausztria annektálására - ?
- Mi az indoka annak, hogy az osztrák kárpótlás csak a kényszermunkával kapcsolatos cselekményekre vonatkozik?
- A jogutódok, örökösök igényét miért zárja ki az osztrák kárpótlás abban az esetben, ha a kárpótlásra jogosult személy 2000. február 15. napja előtt meghalt?
- A kárpótlás humanitárius pályázati rendszere a körülmények ismeretében alkalmas-e kárpótlás nyújtására?
- Miért korlátozták a humanitárius kárpótlási rendszer személyi hatályát? Miért teszik lehetővé nem cigány szervezetek részére a cigányokra vonatkozó pénzalapok elosztását?
- A kárpótlási rendszer körülményeinek ismeretében igazságos-e a kárpótlási rendszer egésze, betöltheti-e az ismert körülmények mellett a rendeltetését? Alkalmas-e az emberiség elleni összes bűntettek jóvátételére, az erkölcsi elégtétel megadására?
- Átalakítható-e a kárpótlási rendszer egésze, oly módon, amely kifejezi a magyarországi cigányság valóságos jóvátételre vonatkozó igényét a II világháborúban bűnös államokkal szemben, és megfelel a történelmi igazságnak, különös tekintettel a nemzetközi egyezményekre?
- Átalakítható-e a szociális segélyprogram pénzbeli támogatássá?
- Lehet-e kollektív kárpótlást eszközölni?
- Van-e lehetőség a kárpótlási kérelmek benyújtási határidejének meghosszabbítására?
- Van-e akadálya egy Magyarországi Roma Kárpótlási Közalapítvány létrehozásának?
III. A Bizottság nyolc tagból áll, tagjai országgyűlési képviselők. A Bizottságba három-három tagot az MSZP, illetve a FIDESZ, egy-egy tagot az SZDSZ, illetve az MDF képviselőcsoportja delegálhat.
IV. A Bizottság elnökének, társelnökének és tagjainak megválasztására a Házbizottság terjeszt elő javaslatot az Országgyűlésnek, amelyről az vita nélkül határoz. A Bizottság a Kormány ellenzékéhez tartozó képviselő, társelnöke kormánypárti képviselő.
V. A Bizottság feladatának ellátásához szakértőt vehet igénybe, működésének költségeit az Országgyűlés-költségvetéséből fedezi.
VI. A Bizottság a Házszabály vonatkozó rendelkezései alapján maga állapítja meg eljárásának rendjét és vizsgálati módszereit.
VII. A Bizottság tevékenységéről, a megállapításairól és a szükséges intézkedésekről feladatának elvégzését követően jelentést készít, melyet az Országgyűlés elé terjeszt.
VIII. A Bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig tart.
Indokolás:
A Roma Polgári Tömörülés megkeresése alapján az Országgyűlés Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága felvette Munkatervébe és a 2003. október 21-i ülésén napirendjére tűzte a holocaust roma áldozatainak kárpótlása ügyét.
A bizottság ez alkalommal meghallgatta a Roma Polgári Tömörülés elnökét, elnökségi tagját és jogászát, valamint egy összefoglaló videó filmet tekintett meg, amely 2003. augusztusában szerepelt a Televízióban.
A bizottság előzetesen számos háttéranyagot szerzett be a Miniszterelnöki Hivatal roma ügyekért felelős politikai államtitkárságától, a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivataltól, az adatvédelmi biztostól, az érintett szaktárcáktól (Igazságügyi Minisztérium, Külügyminisztérium). A bizottság 2003. október 21-én meghallgatta az IOM budapesti képviselőjét, a MAZSÖK titkárát, a Roma Polgárjogi Alapítvány Roma Veritas program- igazgatóját, és az Igazságügyi Minisztérium Főcsoportfőnökét is.
A bizottság a beérkezett írásbeli dokumentumok és a bizottsági ülésen elhangzottak alapján azt állapította meg, hogy a roma kárpótlás kapcsán számos tisztázatlan kérdés áll fenn. Sajnálatos módon történtek bizonyos, főleg adatvédelmi, illetve a romákat hátrányosan érintő intézkedések, esetleges visszaélések is, illetve megállapítható, hogy a folyamatok meglehetősen lassúak.
A bizottság fontosnak tarja, hogy a hazai legnagyobb kisebbség, a romák kárpótlásával az Országgyűlés is foglalkozzék. Ezért a bizottság a holocaust roma áldozatainak segítése céljából a Házszabály 34.§-ának (1) bekezdése és 36. §-ának (2) bekezdése alapján a holocaust roma áldozatainak kárpótlása kivizsgálására és nyomon követésére vizsgáló bizottság felállítását javasolja. A bizottság meggyőződése, hogy-e vizsgáló bizottság felállítása hozzájárulhat a vitatott kérdések, az esetleges visszásságok és visszaélések tisztázásához, valamint a kárpótlási folyamatok felgyorsításához is vezethet. Erre elsősorban azért lenne szükség, mert időskorú áldozatokról van szó.
A bizottság a 2003. október 21-i ülésén egyhangúlag (21 i) úgy határozott, hogy támogatja a Roma Polgári Tömörülés kérését és egyhangúlag javasolja parlamenti vizsgáló bizottság felállítását.
A vizsgáló bizottság létrehozását a bizottság - annak fontosságára és érzékeny voltára tekintettel - paritásos alapon, ellenzéki vezetéssel terjeszti elő.
Politikai és társadalmi érdek, hogy-e kérdések mielőbb tisztázódjanak.
Budapest, 2003. november 04.
Szászfalvi László
a bizottság elnöke