T/6458/9.
Az Országgyűlés
Költségvetési és pénzügyi |
|
Gazdasági |
Számvevőszéki bizottságának |
a j á n l á s a
a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2001. évi LVIII. törvény módosításáról
szóló T/6458. szóló törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyűlés!
Az Országgyűlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a továbbiakban: Költségvetési bizottság) - első helyen kijelölt bizottságként -, a Gazdasági bizottsága, valamint a Számvevőszéki bizottsága megvitatta a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2001. évi LVIII. törvény (a továbbiakban: MNB tv.) módosításáról szóló, T/6458. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/6458/3-5. számú módosító javaslatokat.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.
Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.
A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.
Azokat a módosító javaslatokat, amelyek egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyására tesznek javaslatot, terjedelmi okokból csak a jogszabályhelyre történő hivatkozással tesszük közzé.
1. Dr. Horváth János képviselő a törvényjavaslat 1. §-ában az MNB tv. 1. § (2) bekezdésének módosítását valamint új (3) bekezdéssel történő kiegészítését javasolja:
/1. § A Magyar Nemzeti Bankról szóló 2001. évi LVIII. törvény (a továbbiakban: MNB tv.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(2) Az MNB, valamint döntéshozó szerveinek tagjai e törvényben foglalt feladataik végrehajtása és kötelességeik teljesítése során függetlenek, nem kérhetnek és nem fogadhatnak el utasításokat a Kormánytól, [az Európai Központi Bank kivételével] az Európai Unió intézményeitől és szerveitől, tagállamainak kormányaitól vagy bármilyen más szervtől.
(3) A Magyar Nemzeti Bank a monetáris politikát - az optimális árstabilitás, munkanélküliség és gazdasági növekedés érdekében - az Európai Központi Bankkal egyetértésben folytatja."
Indokolás: Lásd a T/6458/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
2. Dr. Horváth János képviselő a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésében az MNB tv. 4. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
/2. § (1) Az MNB tv. 4. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(1) Az MNB Monetáris Tanácsa meghatározza és megvalósítja a monetáris politikát.
(2) Az MNB kizárólagosan jogosult bankjegy- és érmekibocsátásra. Az MNB által kibocsátott bankjegy és érme - ideértve az emlékbankjegyet és emlékérmét is - a Magyar Köztársaság törvényes fizetőeszköze."
Indokolás: Lásd a T/6458/5.sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
3. Dr. Horváth János képviselő a törvényjavaslat 10. §-ában az MNB tv. 45. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
/10. § Az MNB tv. 45. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(2) [Az Állami Számvevőszék (a továbbiakban: ÁSZ) azt ellenőrzi, hogy az MNB a törvényeknek, más jogszabályoknak, az alapszabálynak és a közgyűlés határozatainak megfelelően működik-e. Az ÁSZ hatásköre kiterjed az MNB működésének és gazdálkodásának egészére, kivéve a 4. § (1)-(7) bekezdésében meghatározott feladatait és azok hatását az MNB eredményére] Az Állami Számvevőszék hatásköre kiterjed az MNB működésének és gazdálkodásának egészére, beleértve azok hatását az MNB vagyonára, jövedelmére és eredményeire, kivéve a monetáris politika gyakorlásának hatásait és következményeit."
Indokolás: Lásd a T/6458/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Számvevőszéki biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya
Budapest, 2003. december 1.
Varga Mihály s.k., a Költségvetési |
Puch László s.k., a Gazdasági |
Tállai András s.k., |