K/7112.
Írásbeli választ igénylő kérdés
Dr. Szili Katalin
az Országgyűlés Elnöke részére
H E L Y B E N
Tisztelt Elnök Asszony!
"Mikor kezdődhet a 8-as sz. főút Várpalotát elkerülő szakaszának építése ?"
címmel a Házszabály 91. §-a alapján írásbeli választ igénylő kérdést kívánok benyújtani
Dr. Csillag István
gazdasági és közlekedési miniszterhez.
Tisztelt Miniszter Úr!
A polgári kormány 2001-ben úgy határozott, hogy a 8-as számú főút kivitelezésre előkészített szakaszait: Székesfehérvár - Csór, Csór - Várpalota, Veszprém - Márkó települések közötti szakaszainak építését (2003. évi befejezéssel) indítja, a 2003-ra előkészíthető Csórt elkerülő útszakaszt 2005. évi befejezéssel megvalósítja. Veszprém megyei polgárként, Várpalota és Zirc városok választókerületének egyéni országgyűlési képviselőjeként megköszönöm, hogy az elkezdett szakaszok építését a Miniszter Úr által vezetett tárca sikeresen végrehajtotta.
Másik, szintén mai dátumú, írásbeli választ igénylő kérdésemben a Csór községet elkerülő, feltételezésem szerint már folyamatban lévő beruházás részleteivel kapcsolatban tettem fel kérdéseket. Amennyiben Csór elkerülője elkészül, már csak Várpalota város elkerülője fog hiányozni ahhoz, hogy a területrendezési tervről szóló törvény szerinti leendő M80 gyorsforgalmi út ( a jelenlegi 8-as sz. főút Székesfehérvár-Veszprém közötti szakasza ) teljes hosszúságában négy sávos legyen. Ezt a célt indokolja jogalkotási szempontból a Balaton-törvény is, de a legfontosabb indok az óriási forgalom, amelynek növekedése várható, többek között éppen a már elkészült, biztonságos, kulturált közlekedést biztosító útszakaszok megnövekedett igénybevétele fog okozni - Várpalota lesz a "szűk keresztmetszet".
Az építésről szóló döntésnek akadálya volt, hogy a két lehetséges nyomvonal-változat közül nem tudott választani a város önkormányzata. A döntést évekig halogatták, de végül, a 206/2003.(IX.25.) sz. határozatában Várpalota Város Önkormányzatának képviselőtestülete az I. sz. változatot részesítette előnyben és "Javasolja, hogy közvetlenül a végleges megoldást nyújtó 2x2 nyomsávval gyorsforgalmi paraméterekkel tervezett elkerülő út valósuljon meg."
Ezek után a döntés már Miniszter Úr ill. a Kormány "kezében van". Ezen útszakasz építése és költségvetési forrása sem szerepel a Magyar Köztársaság gyorsforgalmi közúthálózatának fejlesztéséről szóló T/6334. sz. törvényjavaslatban.
Kérdezem Miniszter Urat:
Tisztelt Miniszter Úr, az idén átadott 8-as főút szakaszok építésének kezdetekor, 2002. tavaszán szép ünnepség keretében elhelyeztük Várpalota - Inotánál a Térségi Együttműködés Alapkövét. Fejér és Veszprém megye közgyűlésének elnökei, önkormányzatok és az országgyűlés képviselői, gazdasági társaságok vezetői, hatóságok vezetői ünnepelték, hogy a Székesfehérvár-Várpalota-Veszprém-Ajka ipari tengely közlekedési lehetőségei méltó helyükre kerülnek a gazdasági lehetőségek mellett. Velünk ünnepeltek az útépítők, a beruházó Nemzeti Autópálya Rt. vezetői és megtisztelt bennünket jelenlétével, közreműködésével a közlekedési helyettes államtitkár úr is. A gránit alapkőről jómagam gondoskodtam és rendelkezem azzal az obeliszkkel is, amelyet az utolsó M80-szakasz építésének kezdetekor szándékozunk az alapkő fölött elhelyezni. Ennek időpontját jómagam 2005 végére, 2006. elejére tippelem - Csór elkerülőjének átadását, Várpalota elkerülője építésének kezdetét egy, közös, nagy ünnepség keretében a legméltóbban ünnepelhetnénk és hírértékét is a méltó rangra emelhetjük, természetesen Miniszter Úr közreműködésével!
Tisztelettel várom válaszát!
Budapest, 2003. december 15.
Gyapay Zoltán