H/28/3..

DR. TORGYÁN JÓZSEF

országgyûlési képviselõ

1358 Budapest, Széchenyi rakpart 19. ( 268-5000

------------------------------------------------------------------------

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés Elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

Az Országgyûlés új Házszabályáról szóló H/28.. jelzéssel ellátva kézbesített

határozati javaslattal kapcsolatban a Független Kisgazda-, Földmunkás és

Polgári Párt országgyûlési képviselõcsoportjának

módosító indítványait

az alábbiakban terjesztem be:

1) A Javaslat 36. § (5) bek. d) pontja helyébe az alábbi szöveg lép:

[A vizsgáló bizottság tevékenységérõl jelentést készít, amelynek tartalmaznia

kell:]

"d) annak [indokolását] bemutatását, hogy megállapításait milyen

bizonyítékokra alapította;"

Indokolás

A javasolt szövegezési pontosítás felel meg a feltehetõ jogalkotói szándéknak.

2) A Javaslat 43. § (2) bekezdése 1. mondata az alábbiak szerint egészül ki:

"(2) Ha az Országgyûlés nem határozatképes, az elnök megkísérli annak

helyreállítását. Amennyiben ez nem lehetséges, az elnök megállapítja a hiányzó

képviselõk névsorát, a napirendi pont tárgyalását elhalasztja, és a bejelentés

nélkül távol lévõk jegyzékét az Országgyûlés legközelebbi ülésén közzéteszi."

Indokolás

Elsõdleges érdek, hogy az Országgyûlés érdemi munkát végezzen formális

halasztgatások helyett.

2

3) A Javaslat 45. § (5) bek. szövege az alábbiak szerint változik:

A/ változat:

Az Országgyûlés [a képviselõk egyötödének írásban tett javaslatára] az (1)

bekezdésben felsorolt személyeket ...

Indokolás

A megszorító feltétel beiktatásával szükségtelenül korlátozná önmagát a

szuverén Országgyûlés, s ezzel esetleg arra kényszerülne, hogy ha pl. "csupán"

egy bizottság, vagy "csupán" egy ellenzéki frakció kezdeményezné az érintettek

jelenlétét, a jelenlévõ képviselõk négyötödös szavazásával tekintsen el a

Házszabály betartásától (23. § m/ pontja ill. 139. §), .

B/ Változat

Az Országgyûlés [a képviselõk egyötödének] legalább tizenöt képviselõ írásban

tett javaslatára ....

Indokolás

Általános elvi indokolás:

Az egypártrendszer¾ Országgyûlésben logikus lehet bármely országgyûlési döntés

kezdeményezését az összes (egypárti) képviselõ meghatározott százalékához

kötni. A demokratikus többpárti parlament az egymástól eltérõ politikát

képviselõ frakciók mûködésén alapul. A Javaslat szerinti egyötödnyi képviselõ

a 386 tagú Országgyûlésünk esetén legkevesebb 78 képviselõ azonos véleményét

tételezné fel. Ezt a feltételt csak a kormánypártok tudják teljesíteni. Az

ellenzéki frakciók egyikének a létszáma sem éri el ezt a számot, ezért a

Javaslat õket külön-külön elzárja egy ilyen jelleg¾ kezdeményezéstõl, de még

több frakció betegségmentes összefogása sem elegendõ.

Konkrét indokolás:

A frakciók legkisebb létszáma a Javaslat szerint 15 fõ, ezért - ha ilyen

megszorító feltétel egyáltalán szükséges lehet - a kérés támogatóinak

minimális létszámát a frakciók minimális létszámával kell összhangba hozni.

4) A Javaslat 46.§ (2) bekezdése l. mondata helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Az önálló indítványt és a sürgõsségi javaslatot az elõterjesztõ

legfeljebb [két] öt perc idõtartamban szóban is megindokolhatja."

Indokolás

A Javaslat egy átlagos ügyrendi indítvány elõterjesztõjének (52. §) is 5

perces idõkeretet biztosít a felszólalására. A legalább ilyen súlyú érdemi és

speciális ügyrendi határozathozatal elõtt ezért hasonló idõtartamot indokolt

biztosítani.

3

5) A Javaslat 51. § (1) bekezdésének 1. mondata helyébe az alábbi szöveg

lép:

"(1) A napirenden nem szereplõ, országos jelentõségû, halaszthatatlan és

rendkívüli ügyben (a továbbiakban: rendkívüli ügy) az ülésnap napirendi

pontjainak tárgyalása elõtt - a felszólalás tárgyát és okát megjelölve - a

képviselõcsoport nevében annak vezetõje, továbbá a képviselõcsoport

támogatásával a képviselõ legfeljebb öt percben felszólalásra jogosult."

Indokolás

A képviselõi jogok elfogadhatatlan csorbítását jelentené, hogy egy érintett

képviselõ csak "ügyvédje" útján szólalhasson meg, míg ugyanakkor a (3)

bekezdés bármely más - a frakcióvezetõ felszólalásával érintett - képviselõnek

már 2 perces reagálási jogot biztosít.

Egy ilyen eljárás ráadásul magában hordja a kijátszás lehetõségét, s idõhúzási

trükkök sorozatát gerjesztheti: Ha napirend elõtt egy képviselõje

megszólalását kívánná elérni az MDF frakció, akkor ehhez elegendõ, ha Szabó

Iván frakcióvezetõkénti ötperces napirend elõttijében kétszer is kiejti a

képviselõje nevét, aki viszont ettõl máris "személyében érintett képviselõvé"

változott, s további 2 percben immár õ is szónokolhat.

6) A Javaslat 53. § (1) bekezdése 2. mondata az alábbiak szerint változik:

"(1) Az Országgyûlés a Házbizottság javaslatára bármely napirendi pont

idõkeretben történõ tárgyalását határozhatja el. E tárgyban határozathozatal

elõtt bármely képviselõcsoport vezetõje [két]ötperces idõkeretben

hozzászólhat."

Indokolás

A Javaslat az ügyrendi indítvány elõterjesztõjének (52. §) általában 5 perces

idõkeretet biztosít. E speciális ügyrendi indítvány súlya az általánosnál

sokkal nagyobb, így az idõ lerövidítése elfogadhatatlan.

7) A Javaslat 53. § (4) bekezdésének felvezetõ szövege az alábbiak szerint

változik:

"(4) Az általános vita idõkeretét [a képviselõk egyötödének ] legalább tizenöt

képviselõ írásbeli kérelmére ..."

Indokolás

Általános elvi indokolás:

Csak egypártrendszerû Országgyûlésben logikus bármely országgyûlési döntés

kezdeményezését az összes (egypárti) képviselõ meghatározott százalékához

kötni. A demokratikus többpárti parlament az egymástól eltérõ politikát

képviselõ frakciók mûködésén alapul. A Javaslat szerinti egyötödnyi képviselõ

4

a 386 tagú Országgyûlésünk esetén legkevesebb 78 képviselõ azonos véleményét

tételezné fel. Ezt a feltételt csak a kormánypártok tudják teljesíteni. Az

ellenzéki frakciók egyikének a létszáma sem éri el ezt a számot, ezért õket

külön-külön elzárja a Javaslat egy ilyen jellegû kezdeményezéstõl, de még két

frakció betegmentes összefogása sem elegendõ.

Konkrét indokolás:

A frakciók legkisebb létszáma a Javaslat szerint 15 fõ, ezért - ha ilyen

megszorító feltétel egyáltalán szükséges lehet - a kérés támogatóinak

minimális létszámát a frakciók minimális létszámával kell összhangba hozni.

8) A Javaslat 53. §. (4) bekezdése a) pontja kiegészül a következõkkel:

[Az általános vita idõkeretét a képviselõk egyötödének írásbeli kérelmére]

a) minõsített többséget igénylõ döntési javaslat tárgyalása, a kormányprogram,

valamint a kormány beszámolójának megvitatása és a miniszterelnökkel szemben

benyújtott bizalmatlansági indítvány esetén nem lehet tíz óránál, "

[kevesebben meghatározni.]

Indokolás

Az aláhúzással jelzett kiegészítésben szereplõ téma komolysága a kiegészítést

feltétlenül szükségessé teszi.

9) A Javaslat 61. § (1) bekezdésében "[A képviselõk egyötödének]" kifejezés

helyébe "Legalább tizenöt képviselõ" kifejezés kerüljön.

Indokolás

Általános elvi indokolás:

Csak egypártrendszerû Országgyûlésben logikus bármely országgyûlési döntés

kezdeményezését az összes (egypárti) képviselõ meghatározott százalékához

kötni. A demokratikus többpárti parlament az egymástól eltérõ politikát

képviselõ frakciók mûködésén alapul. A Javaslat szerinti egyötödnyi képviselõ

a 386 tagú Országgyûlésünk esetén legkevesebb 78 képviselõ azonos véleményét

tételezné fel. Ezt a feltételt csak a kormánypártok tudják teljesíteni. Az

ellenzéki frakciók egyikének a létszáma sem éri el ezt a számot, ezért õket

külön-külön elzárja a Javaslat egy ilyen jelleg¾ kezdeményezéstõl, de még két

frakció betegmentes összefogása sem elegendõ.

Konkrét indokolás:

A frakciók legkisebb létszáma a Javaslat szerint 15 fõ, ezért - ha ilyen

megszorító feltétel egyáltalán szükséges lehet - a kérés támogatóinak

minimális létszámát a frakciók minimális létszámával kell összhangba hozni.

5

10) A Javaslat 77. §. (4) bek. 2. mondata helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(4) A szavazás után a bizottság kisebbségben maradó tagjai bejelenthetik,

hogy kisebbségi véleményt terjesztenek elõ. Az ilyen kisebbségi véleményt az

Országgyûlés ülésén [,] a bizottság többségi véleményének ismertetése után a

kisebbségi álláspontot képviselõ bizottsági tagok által maguk közül a rotáció

elvén választott elõadó ismerteti."

Indokolás

El kell kerülni, hogy a Házszabály lehetõvé tegye frakciók összefogásával

bármely frakció sorozatos mellõzését.

11) A Javaslat 98. § (5) bekezdésének utolsó mondata maradjon el.

[Ilyen tárgysorozatba vétel iránti kérelmet minden képviselõcsoport kizárólag

a rendes ülésszakon, és ülésszakonként legfeljebb öt alkalommal nyújthat be.]

Indokolás

A Javaslat megadja a frakciónak az elõterjesztés jogát. A korlátozó szabály -

az elõzetes tervezhetetlenség miatt - esetleg éppen a legfontosabb

elõterjesztést akadályozná meg, ezért annak elhagyása feltétlenül indokolt.

12) A 100 § (3) bekezdésének 2. mondata az alábbiakkal egészül ki:

"(3) A vitában elsõként a törvényjavaslat elõterjesztõje kap szót, ezután - ha

az elõterjesztõ nem a Kormány volt - a Kormány képviselõje. Ezt követõen a

kijelölt bizottság elõadója foglalja össze a bizottság ajánlását, majd - ha

van kisebbségi vélemény - a bizottság kisebbsége vagy kisebbségei ismerteti(k)

a vélemény[é]t. .... "

Indokolás

Nem csak egy kisebbségi vélemény lehet, s az eltérõ kisebbségi vélemények

egymással is ellentétesek lehetnek (pl. Az egyik a többségi javaslattól

többet, a másik annál kevesebbet lát indokoltnak). Ha a bizottsági ülésen

ezen eltérõ szempontok kellõ súllyal megjelentek, kérésre mindegyik

ismertetése indokolt a plenáris ülésen is.

13) A Javaslat 103. § (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) Ha a törvényjavaslathoz az általános vita lezárásáig módosító javaslatot

nem terjesztettek elõ, az elnök figyelmezteti az Országgyûlést, hogy részletes

vitára nem kerül sor. Ha a figyelmeztetést követõen felszólalásra senki sem

jelentkezett, az általános vita lezárása után a törvényjavaslat elfogadásáról

kell dönteni."

Indokolás

6

Lehetõvé kell tenni azon álláspontok kifejtését is, amelyet - mások módosító

indítványára számítva - a részletes vitában vagy a záróvitában terveztek

ismertetni. Értelemszerû, hogy az elnöki felhívásra történõ jelentkezõtõl így

nem lehet az általános vitától, mint "tárgytól" eltérés címén megvonni a szót.

14) A Javaslat 115. § (2) bekezdése 2. mondata kiegészül az alábbi

szöveggel:

"(2) A képviselõ az interpellációt legkésõbb az interpelláció elhangzásáig

visszavonhatja. Ha a képviselõ az interpelláció elhangzásának napirend szerint

várható idõpontjában nincs jelen, s távolmaradását elõzetesen indokolva nem

mentette ki, az interpellációt visszavontnak kell tekinteni. Kimentés esetén

az interpelláció elmondására az elnök új idõpontot tûz ki."

Indokolás

Elõfordulhat, hogy a képviselõ - pl. állampolgári kötelességének teljesítése,

vagy hivatalos országgyûlési megbízatása miatt - kénytelen egy-egy adott

idõpontban távol tartózkodni, ezért ezt az elnöknek bejelenti. Méltánytalan

hátrányt jelentene, ha így önhibáján kívül a mulasztás következményeit

alkalmazná vele szemben az Országgyûlés.

15) A Javaslat 115. § (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(3) Az interpelláció - az írásban benyújtott szöveggel egyezõ tartalommal -

[két] négy perc idõtartam alatt terjeszthetõ elõ. A válaszra [három] hat perc,

a válasz elfogadásával kapcsolatos nyilatkozattételre két perc áll

rendelkezésre. E határidõk túllépését követõen az elnök megvonhatja a szót."

Indokolás

A hatályos házszabály idõkorlátokat nem állapított meg. Az elõzõ Országgyûlés

Házbizottsága 1990. szeptember 20-i ajánlásában a képviselõnek és az

interpelláltnak egyaránt 5-5 percet javasolt úgy, hogy az interpelláció

elmondására 3 percet, a miniszteri válaszra 5 percet, a képviselõi

viszontválaszra 2 percet irányzott elõ. A 4 éves gyakorlat által igazoltan

szerint ez kevésnek bizonyult.

Az interpelláció képviselõi alkotmányos ellenõrzési eszköz, s elsõsorban az

ellenzéki képviselõknek biztosítot alkotmányos eszköz a végrehajtó hatalom

ellenõrzésére.

Átlagos beszédsebesség esetén 10 sornyi írógépelt szöveget lehet 1 perc alatt

érthetõen felolvasni. A felteendõ konkrét kérdésnek is helyet hagyva látható,

hogy a Javaslat szerint az interpellációban a tényeket és körülményeket

kötelezõ lenne 17 írógépelt sorba sûríteni, ami esetenként az érthetetlenséget

eredményezné. El kellene hagyni az "idõhúzó" megszólításokat, majd a mondatok

alanyát, a tárgyát stb, végül magát a konkrét kérdést is.

Ez rossz vicc. Az országgyûlési munka komolytalanságát eredményezné, ha

beszédsebességi versenyt rendeznénk minden héten.

7

A korábbi 3 perc sem volt tartható. Indokolt ezért a gyakorlat elemzése után

az interpelláció elmondására szolgáló idõkeretet legkevesebb 4 percben

maximálni, a miniszteri válaszra 6 percet, a viszontválaszra pedig 2 percet

hagyni. Jobb ez, mint a a késõbbi állandó viták.

Budapest, 1994. augusztus 15.

Dr. Torgyán József

FKGP

Eleje Honlap