.G.C:\WORD\PARL.PCX;2,237";0,621";PCX
ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
H/28/10.. szám
Módosító javaslat
G á l Z o l t á n úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n.
Tisztelt Elnök úr!
Az Országgyûlés házszabályáról szóló, H/28.. számon benyújtott országgyûlési
határozati javaslathoz
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztek elõ.
1a.
A határozati javaslat 81.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:
"81.§ (2) A képviselõk számára lehetõséget kell biztosíta-ni az adott ügyben
érintett, az Országgyûlés fõtitkára ál-tal vezetett jegyzékben szereplõ
bejegyzett, országos ér-dekképviseletek és társadalmi szervezetek véleményének
a megismerésére."
1b.
A határozati javaslat 140.§-a és annak címe az alábbiak szerint egészül ki:
"Az országos érdekképviseleti és társadalmi szervezetek jegyzékbe vétele
140.§ (1) Az Országgyûlés fõtitkára jegyzéket vezet azok-ról a bejegyzett
országos érdekképviseleti és társadalmi szervezetekrõl, amelyek kérik
jegyzékbe vételüket.
(2) A jegyzékbe vételi kérelemben meg kell jelölni az
érdekképviseleti és társadalmi szervezet
- nevét, székhelyét, címét;
- mûködési területét (célját);
- ügyintézõ és képviseleti szervét;
- képviseletére jogosult személyeket, ezek címét.
(3) Az Országgyûlés elnöke a jegyzékbe vett érdek-képviseleti és
társadalmi szervezetek listáját évente hi-vatalos lapban közzéteszi."
1c.
A határozati javaslat 143.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:
"143.§ (3) c/ közremûködik az Országgyûlés elnökének az országgyûlésben
képviselettel nem rendelkezõ pártokkal, valamint az érdekképviseleti és
társadalmi szervezetekkel való kapcsolatának szervezésében."
Indokolás
A Tervezet nem kezeli konzekvensen az érdekképviseleti, illetve társadalmi
szervezetek fogalmát. A 81.§ (2) és a 140.§ az érdekképviseleti szerveket, míg
a 143.§ (3) bekezdés a társadalmi szervezeteket fogja át. A módosító
javaslatok célja az, hogy a képviselõk számára azonos lehetõséget biztosítson
e szervezetek véleményének megismerésére.
2.
A határozati javaslat 19.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:
"19.§ (3) Az elnök a hozzá benyújtott indítványok napi jegyzékét
haladéktalanul megküldi a képviselõk számára. Az indítványról bármely
képviselõ vagy bizottság kérésére az Országgyûlés Hivatala másolatot ad. Az
elnök a hozzá benyújtott indítványok egy-egy teljes sorozatát megküldi a
képviselõcsoportok vezetõinek."
Indokolás
A módosító javaslat a bizottságok számára ugyanazon jogokat biztosítja, mint
amelyek a képviselõket megilletik, vagyis kérésükre az indítványról az
Országgyûlés Hivatala köteles másolatot adni.
3.
A határozati javaslat 19.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"19.§ (3) Az elnök a hozzá benyújtott indítványok napi jegyzékét
haladéktalanul megküldi a képviselõk számára. Az indítványról bármely
képviselõ kérésére az Országgyûlés Hivatala másolatot ad. Az elnök a hozzá
benyújtott indít-ványok [egy-egy] két-két teljes sorozatát megküldi a kép-
viselõcsoportok vezetõinek."
Indokolás
Mivel a képviselõcsoportok az indítványok egy teljes sorozatát mint irattári
anyagot kezelik, így munkaanyagként az indítványok egy másik sorozata
szükséges.
4.
A határozati javaslat 23.§-a a következõ új r/ alponttal egészül ki:
"23.§ A Házbizottság:
r/ az Országgyûlés ülésének napirend-tervezetét az ülést megelõzõ 48
órával korábban közzéteszi, és a karza-ton - a férõhelyektõl függõen -
ülõhelyeket biztosít az állampolgárok számára."
Indokolás
A parlamenti beléptetés eddigi gyakorlata nem tette lehetõvé, hogy
állampolgárok a frakcióktól, parlamenti tisztségviselõktõl, stb... függetlenül
mint hallgatóság részt vegyenek a Parlament ülésén. A módosító javaslat a
Házbizottságra bízná a beléptetés rendjének ennek megfelelõen történõ
kialakítását és annak biztosítását, hogy a karzati férõhelyek egy-egy adott
ülésnapon az állampolgárok számára is hozzáférhetõek legyenek.
5a.
A határozati javaslat 65.§ (2) bekezdésének c/ pontja elmarad, s a további
pontok jelölése értelemszerûen módosul:
"65.§ (2) A jegyzõkönyv irattári mellékletét képezi:
a) a tárgyalás alá vont irat,
b) a felolvasott átirat,
[c) a számítógépes szavazási lista,]
d) a név szerinti szavazás névsora,
e) a titkos szavazás jegyzõkönyve,
f) az aláírt esküokmány,
g) az írásbeli választ igénylõ kérdés és az arra adott válasz."
Indokolás
A hiteles szavazási eredmény bármikor lekérdezhetõ az informatikai rendszeren
keresztül. A szavazási lista e módosító javaslat szerint is része a
jegyzõkönyvnek, de e terjedelmes mennyiségû papírt nem kell kinyomtatni, hanem
elegendõ számítógépen tárolni.
5b.
A határozati javaslat 65.§-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:
"65.§ (3) A jegyzõkönyv mellékletét képezi a számítógépes szavazási lista."
Indokolás
A 65.§ (2) c/ pontjának módosítása esetén (amelynek elfogadása esetén a
szavazási lista nem képezi az irattári melléklet részét) külön rendelkezés
szükséges arról, hogy a számítógépes szavazási lista továbbra is a jegyzõkönyv
mellékletét képezi.
5c.
A határozati javaslat 41.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"41.§ (1) Az Országgyûlés ülései nyilvánosak. Az Ország-gyûlés üléseinek
jegyzõkönyvei, [és] azok irattári mellék-letei és a szavazási lista a
nyilvánosság számára az Or-szággyûlési Könyvtárban hozzáférhetõek."
Indokolás
A 65.§ (2) c/ pontjának módosítása esetén (amelynek elfogadása esetén a
szavazási lista nem képezi az irattári melléklet részét), a hozzáférhetõséget
biztosítandó e §-ban külön kell nevesíteni a szavazási listát is. A módosító
javaslat egyébként csak a mostani gyakorlatot rögzíti.
Budapest, 1994. augusztus 25.
Kiss Róbert
jp230