.G.C:\WORD\PARL.PCX;2,237";0,621";PCX

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

H/28/10.. szám

Módosító javaslat

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök úr!

Az Országgyûlés házszabályáról szóló, H/28.. számon benyújtott országgyûlési

határozati javaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztek elõ.

1a.

A határozati javaslat 81.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:

"81.§ (2) A képviselõk számára lehetõséget kell biztosíta-ni az adott ügyben

érintett, az Országgyûlés fõtitkára ál-tal vezetett jegyzékben szereplõ

bejegyzett, országos ér-dekképviseletek és társadalmi szervezetek véleményének

a megismerésére."

1b.

A határozati javaslat 140.§-a és annak címe az alábbiak szerint egészül ki:

"Az országos érdekképviseleti és társadalmi szervezetek jegyzékbe vétele

140.§ (1) Az Országgyûlés fõtitkára jegyzéket vezet azok-ról a bejegyzett

országos érdekképviseleti és társadalmi szervezetekrõl, amelyek kérik

jegyzékbe vételüket.

(2) A jegyzékbe vételi kérelemben meg kell jelölni az

érdekképviseleti és társadalmi szervezet

- nevét, székhelyét, címét;

- mûködési területét (célját);

- ügyintézõ és képviseleti szervét;

- képviseletére jogosult személyeket, ezek címét.

(3) Az Országgyûlés elnöke a jegyzékbe vett érdek-képviseleti és

társadalmi szervezetek listáját évente hi-vatalos lapban közzéteszi."

1c.

A határozati javaslat 143.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:

"143.§ (3) c/ közremûködik az Országgyûlés elnökének az országgyûlésben

képviselettel nem rendelkezõ pártokkal, valamint az érdekképviseleti és

társadalmi szervezetekkel való kapcsolatának szervezésében."

Indokolás

A Tervezet nem kezeli konzekvensen az érdekképviseleti, illetve társadalmi

szervezetek fogalmát. A 81.§ (2) és a 140.§ az érdekképviseleti szerveket, míg

a 143.§ (3) bekezdés a társadalmi szervezeteket fogja át. A módosító

javaslatok célja az, hogy a képviselõk számára azonos lehetõséget biztosítson

e szervezetek véleményének megismerésére.

2.

A határozati javaslat 19.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:

"19.§ (3) Az elnök a hozzá benyújtott indítványok napi jegyzékét

haladéktalanul megküldi a képviselõk számára. Az indítványról bármely

képviselõ vagy bizottság kérésére az Országgyûlés Hivatala másolatot ad. Az

elnök a hozzá benyújtott indítványok egy-egy teljes sorozatát megküldi a

képviselõcsoportok vezetõinek."

Indokolás

A módosító javaslat a bizottságok számára ugyanazon jogokat biztosítja, mint

amelyek a képviselõket megilletik, vagyis kérésükre az indítványról az

Országgyûlés Hivatala köteles másolatot adni.

3.

A határozati javaslat 19.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"19.§ (3) Az elnök a hozzá benyújtott indítványok napi jegyzékét

haladéktalanul megküldi a képviselõk számára. Az indítványról bármely

képviselõ kérésére az Országgyûlés Hivatala másolatot ad. Az elnök a hozzá

benyújtott indít-ványok [egy-egy] két-két teljes sorozatát megküldi a kép-

viselõcsoportok vezetõinek."

Indokolás

Mivel a képviselõcsoportok az indítványok egy teljes sorozatát mint irattári

anyagot kezelik, így munkaanyagként az indítványok egy másik sorozata

szükséges.

4.

A határozati javaslat 23.§-a a következõ új r/ alponttal egészül ki:

"23.§ A Házbizottság:

r/ az Országgyûlés ülésének napirend-tervezetét az ülést megelõzõ 48

órával korábban közzéteszi, és a karza-ton - a férõhelyektõl függõen -

ülõhelyeket biztosít az állampolgárok számára."

Indokolás

A parlamenti beléptetés eddigi gyakorlata nem tette lehetõvé, hogy

állampolgárok a frakcióktól, parlamenti tisztségviselõktõl, stb... függetlenül

mint hallgatóság részt vegyenek a Parlament ülésén. A módosító javaslat a

Házbizottságra bízná a beléptetés rendjének ennek megfelelõen történõ

kialakítását és annak biztosítását, hogy a karzati férõhelyek egy-egy adott

ülésnapon az állampolgárok számára is hozzáférhetõek legyenek.

5a.

A határozati javaslat 65.§ (2) bekezdésének c/ pontja elmarad, s a további

pontok jelölése értelemszerûen módosul:

"65.§ (2) A jegyzõkönyv irattári mellékletét képezi:

a) a tárgyalás alá vont irat,

b) a felolvasott átirat,

[c) a számítógépes szavazási lista,]

d) a név szerinti szavazás névsora,

e) a titkos szavazás jegyzõkönyve,

f) az aláírt esküokmány,

g) az írásbeli választ igénylõ kérdés és az arra adott válasz."

Indokolás

A hiteles szavazási eredmény bármikor lekérdezhetõ az informatikai rendszeren

keresztül. A szavazási lista e módosító javaslat szerint is része a

jegyzõkönyvnek, de e terjedelmes mennyiségû papírt nem kell kinyomtatni, hanem

elegendõ számítógépen tárolni.

5b.

A határozati javaslat 65.§-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"65.§ (3) A jegyzõkönyv mellékletét képezi a számítógépes szavazási lista."

Indokolás

A 65.§ (2) c/ pontjának módosítása esetén (amelynek elfogadása esetén a

szavazási lista nem képezi az irattári melléklet részét) külön rendelkezés

szükséges arról, hogy a számítógépes szavazási lista továbbra is a jegyzõkönyv

mellékletét képezi.

5c.

A határozati javaslat 41.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"41.§ (1) Az Országgyûlés ülései nyilvánosak. Az Ország-gyûlés üléseinek

jegyzõkönyvei, [és] azok irattári mellék-letei és a szavazási lista a

nyilvánosság számára az Or-szággyûlési Könyvtárban hozzáférhetõek."

Indokolás

A 65.§ (2) c/ pontjának módosítása esetén (amelynek elfogadása esetén a

szavazási lista nem képezi az irattári melléklet részét), a hozzáférhetõséget

biztosítandó e §-ban külön kell nevesíteni a szavazási listát is. A módosító

javaslat egyébként csak a mostani gyakorlatot rögzíti.

Budapest, 1994. augusztus 25.

Kiss Róbert

jp230

Eleje Honlap