Módosító javaslat

H/28/16..

Dr. Gál Zoltán úr,

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Magyar Köztársaság Országgyûlésének Házszabályáról szóló H/28.. számú

országgyûlési határozati javaslathoz az alábbi módosító javaslatokat

terjesztem elõ.

1. A határozati javaslat 119. § (4) bekezdésének az elhagyását javasolom:

[(4) A költségvetési törvényjavaslat költségvetési elõirányzatának

megváltoztatására irányuló módosító javaslatot a Házszabály 3. számú

melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.]

Indokolás

A határozati javaslat 97. § (3) bekezdése alapján az Országgyûlés elnöke a

hozzá benyújtandó iratokra nézve nyomtatvány alkalmazását rendelheti el.

E rendelkezést figyelembe véve, felesleges a határozati javaslat 119. § (4)

bekezdésében a költségvetési elõirányzatok módosítására vonatkozóan külön,

kiemelten formanyomtatvány elõírása. Egyébként is célszerûbb, ha a

formanyomtatvány alkalmazását az elnök rendeli el, mert jogszabályváltozás

esetén az, a Hsz. módosítása nélkül kiigazítható.

2. A határozati javaslat 119. §-át a következõ új (4) bekezdéssel javasolom

kiegészíteni, a bekezdések számozásának értelemszerû változtatásával:

"(4) A központi költségvetés bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti

összegére, fõösszegére, továbbá a költségvetési hiány, illetve többlet

mértékére, valamint a központi költségvetés általános tartalékának összegére

kizárólag a költségvetéssel foglalkozó állandó bizottság nyújthat be módosító

(kapcsolódó módosító) javaslatot."

Indokolás

A képviselõk a bevételek és kiadások fejezetenkénti összegére, fõösszegére,

továbbá a költségvetési hiány, illetve többlet mértékére vonatkozóan az egyes

kiadási altételek módosítására vonatkozó javaslataik hatásának átvezetése

érdekében nyújtanak be módosító javaslatokat. Ez az eljárás azonban

- 2 -

felesleges, mert a legritkább esetben fordul elõ, hogy éppen az adott

képviselõi javaslatban szereplõ egyetlen módosítást fogadja el az

Országgyûlés, és így éppen annak megfelelõen változik a fejezeti összeg, stb.

Az ilyen javaslatokról ezért az Országgyûlésnek általában nem lenne érdemes

szavazni. Sõt kétséges, hogy az Országgyûlés egyáltalán szavazhat- e ezekrõl a

javaslatokról, mert ha ezt teszi, az ütközik a határozati javaslat 120. § (2)

bekezdésével.

Továbbá a képviselõk gyakran nyújtanak be kiadásnövelõ módosító javaslatokat

azzal, hogy forrásként a költségvetés általános tartalékát jelölik meg. Az

Országgyûlés a legritkábban hagyja jóvá ezeket a javaslatokat úgy, hogy a

javasolt többletkiadásnak megfelelõ összeggel valóban az általános tartalékot

csökkenti. Sõt, az ilyen módosító javaslatoknak az általános tartalékot

csökkentõ részérõl rendszerint a bizottságok sem tárgyalnak, és a Parlament

sem szavaz. Ez a gyakorlat azonban (bizottsági tárgyalás és az országgyûlési

határozati javaslat mellõzése) tulajdonképpen sérti a Házszabályt. Ezt a

problémát kívánja megoldani a javaslat. Az elõírás érdemileg nem korlátozná a

képviselõk módosító javaslatok benyújtására vonatkozó jogát, hiszen a

képviselõi módosító javaslatok tulajdonképpeni szándéka mindig egy vagy több

konkrét kiadási vagy bevételi tétel megváltoztatása, továbbá a többletkiadások

fedezetének megjelölése csak általános tartalékon kívüli tétel lehetne.

3. A határozati javaslat 119. §-át a következõ új (5) bekezdéssel javasolom

kiegészíteni, a bekezdések számozásának értelemszerû változtatásával:

"(5) A 120. § (1) bekezdése szerinti határozathozatalt megelõzõ általános és

részletes vitában benyújtható módosító javaslatokra a 94. § (5) bekezdését

nem kell alkalmazni."

Indokolás

A határozati javaslat 94. § (5) bekezdésének rendelkezése nincs összhangban az

államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 52.

§ (1)-(3) bekezdésben foglaltakkal, valamint a határozati javaslat

költségvetési törvényjavaslat tárgyalására vonatkozó rendelkezésekkel. E

rendelkezések érvényesítése érdekében szükséges a fenti szabály Házszabályba

foglalása.

4. A határozati javaslat 120. § (2) bekezdésének a következõ kiegészítését

javasolom (a javaslat összefügg a 2. pontban foglalt javaslattal):

"(2) Az (1) bekezdés szerinti határozathozatal során - a módosító

javaslatokról való döntést követõen - a központi költségvetés bevételeinek és

kiadásainak fejezetenkénti összegére, a fõösszegére, továbbá a hiány, illetve

többlet mértékére, a hiány fedezésének módjára (a többlet rendeltetésére)

valamint a központi költségvetés általános tartalékának összegére a

Költségvetési bizottság módosító javaslatot készít, amelyrõl az Országgyûlés

haladéktalanul, vita nélkül határoz."

Indokolás

- 3 -

Az indokolás részben összefügg a 2. pontban foglalt javaslat indokolásával,

részben az Áht. 30. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezéseknek megfelelõ

pontosítást tartalmazza. Az Országgyûlésnek a költségvetés elfogadásával

egyidejûleg dönteni kell a hiány fedezésének módjáról, illetve a többlet

rendeltetésérõl. Ez a korábbi Házszabályból is kimaradt, indokoltnak tartom

azonban, hogy a Költségvetési bizottság e körbe tartozó jogosítványai - a

késõbbi viták megelõzése érdekében - egyértelmûen rögzítést nyerjenek.

5. A határozati javaslat 120. §-át a következõ új (3) bekezdéssel javasolom

kiegészíteni, a bekezdések számozásának értelemszerû változtatásával:

"(3) A (2) bekezdésben foglalt módosító javaslat az egyes költségvetési

elõirányzatokra elfogadott több módosító javaslat számszaki átvezetését is

tartalmazza, kivéve a helyi önkormányzatok részére juttatott normatív

támogatásokkal érintett elõirányzatokat, melyekre a 106. §-ban foglaltak az

irányadók."

Indokolás

A költségvetési törvényjavaslat egyes fejezeti elõirányzatait érintõ több

módosító javaslat (csökkentõ vagy növelõ tétel, vagy mindkettõ) elfogadása

esetén nem alakult ki egységes gyakorlat az elmúlt években, hogy az a

koherenciazavar tárgykörébe tartozik, vagy egyszerû számszaki számításokkal

átvezethetõk az elfogadott határozatoknak megfelelõen. Az elõbb említett

mindkét megoldással találkoztunk. Ezt a problémát kívánja a javaslat áthidalni

azzal, hogy - a normatív támogatások kivételével - az elfogadott

határozatoknak megfelelõen, a koherenciazavarra vonatkozó általános szabályok

alkalmazása nélkül az Országgyûlés a fõösszegek elfogadásával egyidejûleg az

egyes elõirányzatok számszaki átvezetését is tudomásul veszi.

Ezt a körülményt indokolja az is, hogy az Országgyûlés - a Költségvetési

bizottság módosító javaslata alapján a november 30-ai határozathozatallal

kialakítja a költségvetés fõszámait, melyek az egyes elfogadott elõirányzatok

összegébõl tevõdik össze, továbbá az újból megnyitott részletes vitában már

csak fejezeten belüli elõirányzat-átcsoportosításra van lehetõség.

6. A határozati javaslat 120. § (3) bekezdésének a következõ kiegészítését

javasolom:

"(3) A határozathozatalt követõ három napon belül a Költségvetési bizottság

tájékozatja az Országgyûlést a költségvetési törvényjavaslat azon részeirõl,

amelyekrõl az Országgyûlés határozott."

Indokolás

A határozati javaslat a hatályos házszabályi rendelkezéssel azonos módon

szabályozza a Költségvetési bizottság tájékoztatásadási kötelezettségét. A

rövid határidõ azonban magában hordja a hiba lehetõséget. Az elmúlt évek

tapasztalata azt bizonyítja, hogy a tájékoztatót mindkét évben ki kellett

- 4 -

egészíteni, illetve korrigálni, mert a határozathozatalt követõen nem volt idõ

a szavazásról készült jegyzõkönyv egyeztetésére. A tájékoztató a többórás

szavazáson történõ részvétel, és az ott jegyzetelt döntések alapján

készülhetett el, továbbá személyi és technikai feltételek hiányában a hozott

határozatok számszaki összefüggéseinek átvezetését a Költségvetési bizottság

nem tudja megoldani. Ezt a feladatot a Pénzügyminisztérium apparátusa végezte

el. A tájékoztató hibalehetõségeinek csökkentésére feltétlenül szükséges a

határozathozatal jegyzõkönyvének az ismerete, mely általában a szavazást

követõ napon készül el.

A módosító indítványban javasolt idõtartam nem zárja ki azonban azt, ha a

Parlament idõhiánnyal küzd, akkor a Költségvetési bizottság a

határozathozatalt követõ napon tájékoztassa az Országgyûlést az elfogadott

határozatokról.

Budapest, 1994. augusztus 30.

Dr. Kádár Béla

MDF

Eleje Honlap