Magyar Országgyûlés

___________________

Költségvetési és pénzügyi

_________________________

bizottsága

__________

Bizottsági módosító javaslat

H/28/30..

Dr. Gál Zoltán úr,

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Magyar Köztársaság Országgyûlésének Házszabályáról szóló H/28.. számú

országgyûlési határozati javaslathoz, a vezetésemmel mûködõ bizottság nevében

az alábbi módosító javaslatokat terjesztem elõ.

1. A Bizottság a határozati javaslat 119. §-át a következõ új (4) bekezdéssel

javasolja kiegészíteni, a bekezdések számozásának értelemszerû

változtatásával:

"(4) A központi költségvetés bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti

összegére, fõösszegére, továbbá a költségvetési hiány, illetve többlet

mértékére, valamint a központi költségvetés általános tartalékának összegére

kizárólag a Költségvetési bizottság nyújthat be módosító (kapcsolódó módosító)

javaslatot a 120. § (2) bekezdésében foglalt hatáskörében."

Indokolás

A képviselõk a bevételek és kiadások fejezetenkénti összegére, fõösszegére,

továbbá a költségvetési hiány, illetve többlet mértékére vonatkozóan az egyes

kiadási altételek módosítására vonatkozó javaslataik hatásának átvezetése

érdekében nyújtanak be módosító javaslatokat. Ez az eljárás azonban

felesleges, mert a legritkább esetben fordul elõ, hogy éppen az adott

képviselõi javaslatban szereplõ egyetlen módosítást fogadja el az

Országgyûlés, és így éppen annak megfelelõen változik a fejezeti összeg, stb.

Az ilyen javaslatokról ezért az Országgyûlésnek általában nem lenne érdemes

szavazni. Sõt kétséges, hogy az Országgyûlés egyáltalán szavazhat- e ezekrõl a

javaslatokról, mert ha ezt teszi, az ütközik a határozati javaslat 120. § (2)

bekezdésével.

Továbbá a képviselõk gyakran nyújtanak be kiadásnövelõ módosító javaslatokat

azzal, hogy forrásként a költségvetés általános tartalékát jelölik meg. Az

Országgyûlés a legritkábban hagyja jóvá ezeket a javaslatokat úgy, hogy a

javasolt többletkiadásnak megfelelõ összeggel valóban az általános tartalékot

csökkenti. Sõt, az ilyen módosító javaslatoknak az általános tartalékot

csökkentõ részérõl rendszerint a bizottságok sem tárgyalnak, és a Parlament

sem szavaz. Ez a gyakorlat azonban (bizottsági tárgyalás és az országgyûlési

határozati javaslat mellõzése) tulajdonképpen sérti a Házszabályt. Ezt a

problémát kívánja megoldani a javaslat. Az elõírás érdemileg nem korlátozná a

------------

modjav94\hszbmj.doc

- 2 -

képviselõk módosító javaslatok benyújtására vonatkozó jogát, hiszen a

képviselõi módosító javaslatok tulajdonképpeni szándéka mindig egy vagy több

konkrét kiadási vagy bevételi tétel megváltoztatása, továbbá a többletkiadások

fedezetének megjelölése csak általános tartalékon kívüli tétel lehetne.

A javaslat Házszabályba foglalását indokolja továbbá az államháztartásról

szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 26. §-a is mely az

általános tartalék összegét a központi költségvetés kiadási fõösszegének 1-3

%-os mértékû meghatározását írja elõ. A tömegesen benyújtott, általános

tartalékalapot érintõ módosító javaslatok miatt ezen mérték követhetetlenné

válik.

2. A Bizottság a határozati javaslat 119. § (5) bekezdésének a következõ

kiegészítését javasolja:

"(5) A Költségvetési bizottság - az Országgyûlésnek november 30-ig meghozandó,

a következõ évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslat központi

költségvetési fejezeteinek bevételi és kiadási fõösszegérõl, a hiány, illetve

a többlet mértékérõl való hozatalát megelõzõen - a részletes vitát elõkészítõ

ajánlásnak (95. § (3) bek.) I. részében azokat a módosító javaslatokat és

bizottsági állásfoglalásokat teszik közzé, amelyek a költségvetési

törvényjavaslatnak a központi költségvetés bevételeinek és kiadásainak

fejezetenkénti összegét és fõösszegét, továbbá a költségvetési hiány, illetve

többlet mértékét érintik. Az e kérdéseket nem érintõ módosító javaslatokat -

azok szövegszerû ismertetése nélkül - ajánlás II. részében kell feltüntetni.

Az ajánlásban meg kell jelölni az egymást kizáró módosító javaslatokat. "

Indokolás

Az indítvány minimálisra kívánja csökkenti a koherenciazavart okozó

országgyûlési döntések számát, továbbá elõsegíteni a módosító javaslat 4.

pontjában foglalt, határozati javaslat 120. § (3) bekezdésének az

alkalmazását.

3. A Bizottság a határozati javaslat 120. § (2) bekezdésének a következõ

kiegészítését, illetve módosítását javasolja (a javaslat összefügg a 1.

pontban foglalt módosító javaslattal):

"(2) Az (1) bekezdés szerinti határozathozatal során a módosító javaslatokról

való döntést követõen, annak figyelembevételével, illetve eredményeként a

Költségvetési bizottság módosító javaslatot készít a központi költségvetés

általános tartalékának összegére, majd a központi költségvetés bevételeinek

és kiadásainak fejezetenkénti összegére, a fõösszegére, továbbá a hiány,

illetve többlet mértékére, a hiány fedezésének módjára (a többlet

rendeltetésére) [a Költségvetési bizottság módosító javaslatot készít,

amelyrõl]. Errõl a javaslatról az Országgyûlés haladéktalanul, vita nélkül

határoz."

Indokolás

- 3 -

Az indokolás részben összefügg a 1. pontban foglalt javaslat indokolásával,

részben az Áht. 30. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezéseknek megfelelõ

pontosítást tartalmazza. Az Országgyûlésnek a költségvetés elfogadásával

egyidejûleg dönteni kell a hiány fedezésének módjáról, illetve a többlet

rendeltetésérõl. Ez a korábbi Házszabályból is kimaradt, indokolt azonban,

hogy a Költségvetési bizottság e körbe tartozó jogosítványai - a késõbbi viták

megelõzése érdekében - egyértelmûen rögzítést nyerjenek.

4. A Bizottság határozati javaslat 120. §-át a következõ új (3) bekezdéssel

javasolja kiegészíteni, a bekezdések számozásának értelemszerû

változtatásával:

"(3) A (2) bekezdésben foglalt módosító javaslat az egyes költségvetési

elõirányzatokra elfogadott több módosító javaslat számszaki átvezetését is

tartalmazza, kivéve a normatív támogatásokkal érintett elõirányzatokat,

melyekre a 106. §-ban foglaltak az irányadók."

Indokolás

A költségvetési törvényjavaslat egyes fejezeti elõirányzatait érintõ több

módosító javaslat (csökkentõ vagy növelõ tétel, vagy mindkettõ) elfogadása

esetén nem alakult ki egységes gyakorlat az elmúlt években, hogy az a

koherenciazavar tárgykörébe tartozik, vagy egyszerû számszaki számításokkal

átvezethetõk az elfogadott határozatoknak megfelelõen. Az elõbb említett

mindkét megoldással találkoztunk. Ezt a problémát kívánja a javaslat áthidalni

azzal, hogy - a normatív támogatások kivételével - az elfogadott

határozatoknak megfelelõen, a koherenciazavarra vonatkozó általános szabályok

alkalmazása nélkül az Országgyûlés a fõösszegek elfogadásával egyidejûleg az

egyes elõirányzatok számszaki átvezetését is tudomásul veszi.

Ezt a körülményt indokolja az is, hogy az Országgyûlés - a Költségvetési

bizottság módosító javaslata alapján - a november 30-ai határozathozatallal

kialakítja a költségvetés fõszámait, melyek az egyes elfogadott elõirányzatok

összegébõl tevõdik össze, továbbá az újból megnyitott részletes vitában már

csak fejezeten belüli elõirányzat-átcsoportosításra van lehetõség.

Budapest, 1994. szeptember 01.

Dr. Kádár Béla

a bizottság elnöke

Eleje Honlap