T.
Dr. GÁL ZOLTÁN Úrnak
Az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr !
Az Alkotmány módosításáról T/31.. sz. alatt benyújtott törvényjavaslathoz az
alábbi módosító indítványokat terjesztem elô:
1./ A törvényjavaslat 2. . /2/ bekezdése az alábbiak szerint módosul, az
Alkotmány jelenlegi /2/ bekezdésének számozása /3/ bekezdésre változik, a
jelenlegi /3/ bekezdés pedig hatályát veszti.
"/2/ A helyi önkormányzati képviselô és polgármester választásnál a választás
joga, valamint a helyi népszavazásban és helyi népi kezdeményezésben a
részvétel joga a Magyar Köztársaság területén bevándoroltként élô nem magyar
nagykorú állampolgárt is megilleti, ha a választás, illetôleg a népszavazás
napján az ország területén tartózkodik."
Indokolás:
Az Alkotmány jelenlegi formájában a Magyarországon tartósan letelepedett nem
magyar állampolgárok részvételének szabályozását az önkormányzati
választásokon külön törvényre bízza. Indokolt a polgári demokráciák egyik
legfontosabb alapjogát - az önkormányzati választójogot, legalábbis alapelvi
szinten - az Alkotmányban szabályozni.
E szabályozás viszont nyilvánvalóan nem tartalmazhat - legalábbis a kizáró
körülmények megfogalmazása tekintetében - hátrányosabb feltételeket a magyar
állampolgárokra, mint a bevándoroltakra. Ezért indokolt a nagykorúságra
történô utalás, melynek hiánya értelemszer¾en lehetetlenné teszi a választójog
gyakorlását a bevándoroltak esetében is.
Kodifikációs szempontból ugyanazon jogszabályhelyre történô utalást célszer¾
az adott szakasz végére helyezni, mivel így egyértelm¾, hogy az adott
szabályozás a paragrafus minden részletszabályára vonatkozik.
Mivel a választójog korlátozása mind a magyar, mind a bevándorolt
állampolgárokra vonatkozik, ezért szükséges a bekezdések felcserélése, és az
általános kivételeknek a konkrét alapjogokat biztosító bekezdések után történô
kodifikálása.
2./ A javaslat 3. . /1/ bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:
"/1/ Az országgyûlési képviselôket, valamint a helyi önkormányzati képviselô -
testület tagjait, továbbá a polgármestereket és a fôvárosi fôpolgármestert a
választópolgárok általános és egyenlô választójog alapján, közvetlen és titkos
szavazással választják."
Indokolás:
A választójog alapvetô elveit indokolt az Alkotmányban szabályozni.
Nyelvhelyességi szempontból a polgármesterek esetében is célszer¾ a többes
szám használata.
3./ A javaslat 4. .- a az alábbiak szerint módosul:
Ez a törvény az 1994. évi helyi önkormányzati képviselô és polgármester
választás kitûzésének napján lép hatályba. (Egyidejüleg) A helyi önkormányzati
képviselôk 1994. évi választásának napján az Alkotmány 30/A. . /1/
bekezdésének h/ pontjából a " köztársasági megbízottak " szövegrész, valamint
a 35. . /1/ bekezdésének d/ pontjából " a köztársasági megbízottak útján "
szövegrész hatályát veszti.
Indokolás:
A javaslat megszünteti a köztársasági megbízotti intézményt, azonban a
köztársasági megbízotti hivatalok hatáskörét részben átvevô fôvárosi, megyei
közigazgatási hivatalok - az új koncepiónak megfelelôen - csak az
önkormányzati választások után jönnek létre.
Erre utal az önkormányzati törvényt módosító javaslat hatálybaléptetô
szabályozása is.
Ez esetben viszont joghézag keletkezik, ugyanis a Kormány javaslata értelmében
a köztársasági megbízottak törvényességi felügyelete a választások kit¾zésének
napján megsz¾nne; viszont a választójogi tv. 63. . /1/ bekezdés szerint az
önkormányzati képviselôk választását a szavazás napját megelôzôen legalább 60
nappal korábban kell kitûzni.
gy a közbensô idôszak alatt nem lehetne legálisan törvényességi felügyeletet
gyakorolni az önkormányzatok felett, s a köztársasági megbízottakat megilletô
egyéb hatáskörök gyakorlása is törvénytelen volna.
A módosító javaslat ezt a hiányosságot kívánja kiküszöbölni.
Budapest, 1994. szeptember 20.
Dr. Sepsey Tamás
MDF