Magyar Országgyûlés

Oktatási, Tudományos, Ifjúsági és

Sportbizottság

T/32/6..

Bizottsági módosító indítvány

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Az Oktatási, Tudományos, Ifjúsági és Sportbizottság a helyi önkormányzatokról

szóló 1990. évi LXV. törvény módosítására benyújtott T/32.. sz.

törvényjavaslathoz az alábbi

módosító indítványt

terjeszti elõ:

1. A törvényjavaslat 3. §-ának szövege az alábbi (1) bekezdéssel egészül ki,

az eredeti bekezdések számozása értelemszerûen változik:

(1) Az Ötv. 8. §-ának (1) bekezdése "a szociális ellátásról" szövegrészt

követõen "valamint a gyermek- és ifjúsági feladatokról" szövegrésszel egészül

ki.

I n d o k l á s:

Az Alkotmány 16. §-a szerint "a Magyar Köztársaság különös gondot fordít az

ifjúság létbiztonságára, oktatására és nevelésére, védelmezi az ifjúság

érdekeit", 67. §-ának (1) bekezdése szerint "a Magyar Köztársaságban minden

gyermeknek joga van a családja, az állam és a társadalom részérõl arra a

védelemre és gondoskodásra, amely a megfelelõ testi, szellemi és erkölcsi

fejlõdéshez szükséges", 67. §-ának (3) bekezdése szerint "A családokat és az

ifjúság helyzetével és védelmével kapcsolatos állami feladatokat külön

rendelkezések tartalmazzák". Az Alkotmány és az 1991. évi LXIV. törvénnyel

kihirdetett, a Gyermek Jogairól Szóló Egyezmény megvalósításának alapvetõ

garanciája teremthetõ meg azzal, ha a települési önkormányzatok feladatköre

kiegészül a gyermek- és ifjúsági feladatok ellátásával. Az elmúlt négy év

önkormányzati gyakorlata igazolja, hogy a települési önkormányzatok

felismerték felelõsségüket a gyermekekrõl és az ifjúságról való gondoskodás

terén. A települési önkormányzatok rendelkeznek a legközvetlenebb

tapasztalatokkal a területükön élõ gyerekek és fiatalok helyzetérõl, más

- 2 -

feladataikból adódóan birtokában vannak azon eszközöknek és vagyonnak,

amellyel képesek ellátni a településen felmerülõ gyermek- és ifjúsági

feladatokat.

2. A törvényjavaslat 38. §-ában az Ötv. 63./A § n/ pontját megállapító

szöveg az alábbiak szerint módosul:

"63/A § A fõvárosi önkormányzat feladat- és hatásköre különösen:

n/ gondoskodik az egynél több kerületet, illetõleg a fõváros területét is

meghaladó ellátási kötelezettség körében: a középiskolai, a szakiskolai és a

kollégiumi ellátásról; a mûvészeti, a közgyûjteményi feladatok ellátásáról; az

alapellátást meghaladó egészségügyi szakellátásról és szakosított szociális

ellátásról, a gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenység intézményi feltételeinek

biztosításáról, fejlesztésérõl; részt vesz az egynél több kerületet érintõ

közoktatási, közmûvelõdési, tudományos, mûvészeti, sport-, valamint gyermek-

és ifjúsági tevékenység összehangolásában."

I n d o k l á s

A fenti szövegmódosítási javaslat egy nyelvhelyességi és két tartalmi

módosítást ajánl.

A gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenység biztosításának és fejlesztésének

feladatát a fõvárosi önkormányzat képtelen önmaga ellátni. A gyermek- és

ifjúságvédelem szerteágazó felelõsségében és feladatában ugyanis a kerületi

önkormányzatok, illetve a kerületi önkormányzatok fenntartásában mûködõ

intézmények és persze a civil szervezetek is osztoznak. A fôvárosi

önkormányzat a gyermek- és ifjúságvédelemben elsõsorban az állami

gondoskodásra szoruló gyerekek intézményeinek fenntartásával, nevelõszülõi

hálózat mûködtetésével vesz részt. Az Országgyûlés - tekintettel a

Kormányprogramra - belátható idõn belül megalkotja a gyermek- és

ifjúságvédelmi gondoskodásról szóló törvényt, amely a jelenlegi

keretszabálynál bizonyára pontosabban tisztázza majd a kerületi és fõvárosi

önkormányzatok közötti munkamegosztást. Az intézményi feltételek biztosítása

azonban vélhetõen a fõvárosi önkormányzat feladata marad majd.

A több kerületet érintõ gyermek- és ifjúsági tevékenység

összehangolásában indokolt, hogy szerepet vállaljon a fõvárosi önkormányzat,

hiszen számos gyermek- és ifjúsági probléma megoldása összehangolt kerületi-

fõvárosi cselekvést igényel (lásd pl. drog-veszély csökkentése, diákszociális

ellátások, stb.)

3. A törvényjavaslat 40. §-ában az Ötv. 70. § (1) bekezdésének a/ pontját

megállapító szöveg az alábbiak szerint módosul:

"70. § (1) A megyei önkormányzat kötelezõ feladatként gondoskodik különösen:

a/ a középiskolai, szakiskolai és kollégiumi ellátásról (gimnázium és

kollégiuma fenntartásáról akkor, ha a települési önkormányzat nem vállalja); a

természet és társadalom megyében lévõ muzeális emlékeinek, valamint a

történeti iratoknak a gyûjtésérõl, õrzésérõl, tudományos feldolgozásáról; a

- 3 -

pedagógiai szakmai tanácsadásról és szolgáltatásokról; a megyei testnevelési-,

sportszervezési, valamint a gyermek- és ifjúsági feladatokról;"

I n d o k o l á s:

Az 1991. évi LXIV. törvénnyel kihirdetett, a Gyermek Jogairól Szóló

Egyezmény és más jogszabályok a gyermekkorosztály felsõ korhatárát a 18.

életévben állapítják meg. Az ifjúsági feladatok kiegészítése az e

korosztállyal kapcsolatos tennivalókkal az Alkotmány és az Egyezmény

követelményeinek következetes végigvitelét jelentené az Ötv. szövegén.

Budapest, 1994. szeptember 8.

Dr. Orosz István s. k.

elnök

Eleje Honlap