Szociális és egészségügyi bizottság

Bizottsági módosító indítvány

T/32/19..

DR. GÁL ZOLTÁN úrnak

az Országgyûlés Elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Szociális és egészségügyi bizottság a helyi önkormányzatokról szóló

1990. évi LXV. törvény módosítására elõterjesztett T/32.. számú

törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó i n d í t v á n y t

terjeszti elõ:

1. A törvényjavaslat 40. §-ával megállapított Ötv. 70. § (1) bekezdés b)

pontjában "[a fekvõbeteg ellátásról (járóbeteg szakellátásról akkor, ha a

települési önkormányzat a fenntartást nem vállalja)]" szövegrész helyébe

a következõ szövegrész lép:

/A megyei önkormányzat kötelezõ feladatként gondoskodik különösen:/

"az alapellátást meghaladó egészségügyi szakellátásról, amennyiben azt a

külön törvény szerint ellátásra kötelezett települési önkormányzat nem

vállalja"

2. A törvényjavaslat 40. §-ával megállapított Ötv. 70. § a következõ (2)

bekezdéssel egészül ki, ezzel egyidejûleg a törvényjavaslat (2)

bekezdésének számozása (3) bekezdésre változik.

"(2) Ha az (1) bekezdés a)-b) pontjában meghatározott feladatot ellátó

megyei intézmény települési önkormányzat által ellátott, illetve

települési önkormányzat kötelezõ feladatának minõsülõ közszolgáltatási

feladatot is biztosít, az intézmény székhelye szerinti települési

önkormányzat kezdeményezésére a megyei önkormányzat a települési

önkormányzattal az intézmény fenntartására, fejlesztésére és irányítására

megállapodást köt, illetve társulást hozhat létre."

I n d o k o l á s

1. A törvénymódosítás a fekvõbetegellátást a megye kötelezõen ellátandó

feladatköreként írná elõ, és ezzel egyidõben automatikusan megyei irányítás

alá vonná mindazokat a városi tulajdonban lévõ kórházakat, amelyek esetében

nem bizonyítható, hogy az ellátottak többsége a megelõzõ négy év átlagában a

település lakosai közül került ki. Így lényegében minden városi kórház megyei

irányítás alá kerülhet, hacsak a megyei önkormányzat nem mond le a

kórházirányítás jogosítványáról.

Módosító javaslatunk lényege, hogy a város tulajdonában lévõ kórház

irányítása csak abban az esetben változzék, ha ezt a városi önkormányzat kéri.

- 2 -

Nem javasolunk adminisztratív úton elindított irányítás-centralizációt;

- mert a társadalombiztosítás finanszírozza döntõ mértékben az

intézményeket és az egy évvel ezelõtt megkezdett kórházfinanszírozási módszer

önmagában is megfelelõen segíti az önkéntes együttmûködést, a racionálisabb

társulási formák létrejöttét;

- mivel a kórházak bázisán kiépült járóbetegellátás továbbra is a városok

irányítása alatt maradna és ez a kettõsség elõreláthatóan feszültségeket

okozna;

- ez lenne 30 év alatt a harmadik "megyei irányítás alá szervezés" és az

elsõ kettõ sem hozott meggyõzõ eredményeket a kórházak esetében.

Nem a jelenlegi helyzetet kívánjuk változatlanul fenntartani, hanem

racionálisabb irányítási és együttmûködési formák önkéntes szervezõdését

szeretnénk elõsegíteni.

2. Az új bekezdés azokban az esetekben is megállapodások és önkéntes

társulások létrehozására hívná fel az érintetteket, amikor a megye kezelésében

és irányítása alatt lévõ intézmény lát el települési önkormányzati kötelezõ

feladatokat.

Budapest, 1994. szeptember

Dr. Csehák Judit

elnök

Eleje Honlap