Szociális és egészségügyi bizottság
Bizottsági módosító indítvány
DR. GÁL ZOLTÁN úrnak
az Országgyûlés Elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
A Szociális és egészségügyi bizottság a helyi önkormányzatokról szóló
1990. évi LXV. törvény módosítására elõterjesztett T/32.. számú
törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó i n d í t v á n y t
terjeszti elõ:
1. A törvényjavaslat 40. §-ával megállapított Ötv. 70. § (1) bekezdés b)
pontjában "[a fekvõbeteg ellátásról (járóbeteg szakellátásról akkor, ha a
települési önkormányzat a fenntartást nem vállalja)]" szövegrész helyébe
a következõ szövegrész lép:
/A megyei önkormányzat kötelezõ feladatként gondoskodik különösen:/
"az alapellátást meghaladó egészségügyi szakellátásról, amennyiben azt a
külön törvény szerint ellátásra kötelezett települési önkormányzat nem
vállalja"
2. A törvényjavaslat 40. §-ával megállapított Ötv. 70. § a következõ (2)
bekezdéssel egészül ki, ezzel egyidejûleg a törvényjavaslat (2)
bekezdésének számozása (3) bekezdésre változik.
"(2) Ha az (1) bekezdés a)-b) pontjában meghatározott feladatot ellátó
megyei intézmény települési önkormányzat által ellátott, illetve
települési önkormányzat kötelezõ feladatának minõsülõ közszolgáltatási
feladatot is biztosít, az intézmény székhelye szerinti települési
önkormányzat kezdeményezésére a megyei önkormányzat a települési
önkormányzattal az intézmény fenntartására, fejlesztésére és irányítására
megállapodást köt, illetve társulást hozhat létre."
I n d o k o l á s
1. A törvénymódosítás a fekvõbetegellátást a megye kötelezõen ellátandó
feladatköreként írná elõ, és ezzel egyidõben automatikusan megyei irányítás
alá vonná mindazokat a városi tulajdonban lévõ kórházakat, amelyek esetében
nem bizonyítható, hogy az ellátottak többsége a megelõzõ négy év átlagában a
település lakosai közül került ki. Így lényegében minden városi kórház megyei
irányítás alá kerülhet, hacsak a megyei önkormányzat nem mond le a
kórházirányítás jogosítványáról.
Módosító javaslatunk lényege, hogy a város tulajdonában lévõ kórház
irányítása csak abban az esetben változzék, ha ezt a városi önkormányzat kéri.
- 2 -
Nem javasolunk adminisztratív úton elindított irányítás-centralizációt;
- mert a társadalombiztosítás finanszírozza döntõ mértékben az
intézményeket és az egy évvel ezelõtt megkezdett kórházfinanszírozási módszer
önmagában is megfelelõen segíti az önkéntes együttmûködést, a racionálisabb
társulási formák létrejöttét;
- mivel a kórházak bázisán kiépült járóbetegellátás továbbra is a városok
irányítása alatt maradna és ez a kettõsség elõreláthatóan feszültségeket
okozna;
- ez lenne 30 év alatt a harmadik "megyei irányítás alá szervezés" és az
elsõ kettõ sem hozott meggyõzõ eredményeket a kórházak esetében.
Nem a jelenlegi helyzetet kívánjuk változatlanul fenntartani, hanem
racionálisabb irányítási és együttmûködési formák önkéntes szervezõdését
szeretnénk elõsegíteni.
2. Az új bekezdés azokban az esetekben is megállapodások és önkéntes
társulások létrehozására hívná fel az érintetteket, amikor a megye kezelésében
és irányítása alatt lévõ intézmény lát el települési önkormányzati kötelezõ
feladatokat.
Budapest, 1994. szeptember
Dr. Csehák Judit
elnök