MÓDOSÍTÓ JAVASLAT
Dr. Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés Elnöke
H e l y b e n,
Tisztelt Elnök Úr!
A helyi önkormányzatokról szóló, 1990. évi LXV. törvény módosításáról rendelkezõ
T/32.. számú törvényjavaslathoz az alábbi
MÓDOSÍÁTÓ JAVASLATOT
terjesztem elõ:
A törvényjavaslat 40. §-a az alábbiak szerint módosul:
"Az Ötv. 70. § (1) bekezdés b.) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
70. § (1) A megyei önkormányzat kötelezõ feladatként gondoskodik különösen:
a.) a középiskolai, szakiskolai és kollégiumi ellátásról (gimnázium és
kollégiuma fenntartásáról akkor, ha a települési önkormányzat nem vállalja);
a közgyûjteményi feladatok (levéltár, megyei szintû múzeumi, illetve
könyvtári szolgáltatások ellátásáról; a pedagógiai, a közmûvelõdési szakmai
tanácsadásról és szolgáltatásokról; a megyei testnevelési-, sportszervezési
és ifjúsági feladatokról;
- 2 -
b.) az egészségügyi intézményekben tartós gyógykezelés alatt álló gyermekek
oktatásáról; a többi tanulóval együtt nem foglalkoztatható fogyatékos
gyermekek oktatásáról, nevelésérõl, gondozásáról; az egészségügyi járó- és
fekvõbeteg szakellátásról (a járóbeteg szakellátásról akkor, ha a települési
önkormányzat a fenntartását nem vállalja); a gyermek- és ifjúságvédelmi
szakellátás feladatairól; a szociális alapellátás keretében nem gondozható
rászorultak szakosított ellátásának területi összehangolásáról, s a
bentlakásos szociális ellátások biztosításáról.
INDOKOLÁS:
Az a.) pontban foglalt rendelkezéshez:
A 70. § (1) bekezdés a.) pontja a megyei önkormányzat feladataként gyakorlatilag
külön-külön csak a múzeumi és levéltári ellátást jelöli meg. A megyei szintû
könyvtári feladatok ellátását "a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági
megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és
hatáskörérõl" szóló 1991. évi XX. törvény (a továbbiakban: Ht.) 108. § (3)
bekezdése a megyei önkormányzat kötelezõ feladatává tette. Az eddigi
tapasztalatok szerint e feladat megyei szintû ellátása kedvezõen szolgálta a
települési önkormányzatok könyvtári kötelezettségeinek teljesítését önállóságuk
sérelme nélkül. Mivel a megyei önkormányzat elsõsorban térségi szolgáltatási
feladatokat lát el, indokolt számára kötelezõ feladatként meghatározni a megyei
szintû könyvtári szolgáltatások biztosítását is, amely magában foglalja: a
közmûvelõdési, információs, tudományos, szaktanácsadói szolgáltatást, a megyére
vagy kisebb régióra vontakozó feltáró munkát, az országos és megyei könyvtári
rendezvények, a képzés, továbbképzés stb. koordinálását. Ezért javaslom a
közgyûjteményi feladatok között külön is nevesíteni a könyvtári szolgáltatást.
Úgyszintén arra tekintettel, hogy a megyei önkormányzat területi, térségi
közszolgáltatási feladatokat ellátó önkormányzat, a pedagógiai szakmai
tanácsadáshoz és szolgáltatásukhoz hasonlóan indokolt kötelezõ feladatként
meghatározni a közmûvelõdési szakmai tanácsadást és szolgáltatást is, amely
magában foglalja: a közmûvelõdési
- 3 -
innovációt, információszolgáltatást, a megye amatõr mûveszeti és mûvelõdési
mozgalmainak, a megyei kultúrális egyesületek tevékenységének segítését, a
térségi, megyei országos és nemzetközi kultúrális rendezvények koordinálását, a
képzésben, illetõleg továbbképzésben való részvételt. Ezért javaslom a pedagógiai
szakmai tanácsadás és szolgáltatás mellet közmûvelõdési szakmai tanácsadást és
szolgáltatást külön is elõírni a megyei önkormányzat számára.
A b.) pontban foglalt rendelkezéshez:
- A települési önkormányzatok feladatai közé egészségügyi alapellátás van
sorolva, így a teljes szakellátást megyei szintre szükséges telepíteni,
biztosítva ezzel azt is, hogy a kórház- rendelõintézetek egyben maradjanak, de
meghagyva annak lehetõségét, hogy az önálló (városi, községi) szakorvosi
rendelõintézetek a települési önkormányzatoknál legyenek.
- A gyermekvédelemnél megfogalmazott módosítás "a szociális igazgatásról és
szociális ellátásokról" szóló 1994. évi VI. törvénnyel módosított 1993. évi III.
törvényben (a továbbiakban SZtv) 130. § a.) pontjában is rögzített fogalomhoz,
szakkifejezéshez és feladathoz igazodik. E szakellátás biztosításának az
intézmény fenntartása csak egyik formája, amelyre a feladat nem szûkíthetõ le.
- A szociális gondoskodásnál történõ pontosítást az SZtv. szakmailag jól
körvonalazott fogalmainak és feladatelhatárolásának követése indokolja. A törvény
56. § (2) bekezdése szerint a személyes gondoskodást nyújtó ellátások két fõ
csoportba tartoznak:
I. Alapellátási formák
II. Szakosított ellátási formák
Az alapellátást minden településen biztosítani kell, (86. § a), a szakosított
ellátási formák pedig megoszlanak:
- egyes formáit a nagyobb településeknek kell biztosítani: 87. § (pl. idõsek
átmeneti áthelyezését szolgáló intézményt csak 10 ezer állandó lakos fölötti
településen);
- 4 -
- míg más szakosított formákról, melyek nincsenek településekhez telepítve, a
megyei és fõvárosi önkormányzatnak kell gondoskodnia: 88. § (ezek a bentlakásos
ápolást, gondozást nyújtó és rehabilitációs - intézmények).
Az összehangolás igénye megjelenik valamennyi szakosított ellátásnál, míg a
bentlakásos intézményi ellátás kötelezõ megyei feladatként kell hogy szerepeljen,
egyértelmû megjelõléssel.
Budapest, 1994. szeptember 13.
Rádóné Gyárfás Ildikó Szabó György Schiffer János
MSZP MSZP MSZP
.D.