MÓDOSÍTÓ JAVASLAT

T/32/22..

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés Elnöke

H e l y b e n,

Tisztelt Elnök Úr!

A helyi önkormányzatokról szóló, 1990. évi LXV. törvény módosításáról rendelkezõ

T/32.. számú törvényjavaslathoz az alábbi

MÓDOSÍÁTÓ JAVASLATOT

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 40. §-a az alábbiak szerint módosul:

"Az Ötv. 70. § (1) bekezdés b.) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

70. § (1) A megyei önkormányzat kötelezõ feladatként gondoskodik különösen:

a.) a középiskolai, szakiskolai és kollégiumi ellátásról (gimnázium és

kollégiuma fenntartásáról akkor, ha a települési önkormányzat nem vállalja);

a közgyûjteményi feladatok (levéltár, megyei szintû múzeumi, illetve

könyvtári szolgáltatások ellátásáról; a pedagógiai, a közmûvelõdési szakmai

tanácsadásról és szolgáltatásokról; a megyei testnevelési-, sportszervezési

és ifjúsági feladatokról;

- 2 -

b.) az egészségügyi intézményekben tartós gyógykezelés alatt álló gyermekek

oktatásáról; a többi tanulóval együtt nem foglalkoztatható fogyatékos

gyermekek oktatásáról, nevelésérõl, gondozásáról; az egészségügyi járó- és

fekvõbeteg szakellátásról (a járóbeteg szakellátásról akkor, ha a települési

önkormányzat a fenntartását nem vállalja); a gyermek- és ifjúságvédelmi

szakellátás feladatairól; a szociális alapellátás keretében nem gondozható

rászorultak szakosított ellátásának területi összehangolásáról, s a

bentlakásos szociális ellátások biztosításáról.

INDOKOLÁS:

Az a.) pontban foglalt rendelkezéshez:

A 70. § (1) bekezdés a.) pontja a megyei önkormányzat feladataként gyakorlatilag

külön-külön csak a múzeumi és levéltári ellátást jelöli meg. A megyei szintû

könyvtári feladatok ellátását "a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági

megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és

hatáskörérõl" szóló 1991. évi XX. törvény (a továbbiakban: Ht.) 108. § (3)

bekezdése a megyei önkormányzat kötelezõ feladatává tette. Az eddigi

tapasztalatok szerint e feladat megyei szintû ellátása kedvezõen szolgálta a

települési önkormányzatok könyvtári kötelezettségeinek teljesítését önállóságuk

sérelme nélkül. Mivel a megyei önkormányzat elsõsorban térségi szolgáltatási

feladatokat lát el, indokolt számára kötelezõ feladatként meghatározni a megyei

szintû könyvtári szolgáltatások biztosítását is, amely magában foglalja: a

közmûvelõdési, információs, tudományos, szaktanácsadói szolgáltatást, a megyére

vagy kisebb régióra vontakozó feltáró munkát, az országos és megyei könyvtári

rendezvények, a képzés, továbbképzés stb. koordinálását. Ezért javaslom a

közgyûjteményi feladatok között külön is nevesíteni a könyvtári szolgáltatást.

Úgyszintén arra tekintettel, hogy a megyei önkormányzat területi, térségi

közszolgáltatási feladatokat ellátó önkormányzat, a pedagógiai szakmai

tanácsadáshoz és szolgáltatásukhoz hasonlóan indokolt kötelezõ feladatként

meghatározni a közmûvelõdési szakmai tanácsadást és szolgáltatást is, amely

magában foglalja: a közmûvelõdési

- 3 -

innovációt, információszolgáltatást, a megye amatõr mûveszeti és mûvelõdési

mozgalmainak, a megyei kultúrális egyesületek tevékenységének segítését, a

térségi, megyei országos és nemzetközi kultúrális rendezvények koordinálását, a

képzésben, illetõleg továbbképzésben való részvételt. Ezért javaslom a pedagógiai

szakmai tanácsadás és szolgáltatás mellet közmûvelõdési szakmai tanácsadást és

szolgáltatást külön is elõírni a megyei önkormányzat számára.

A b.) pontban foglalt rendelkezéshez:

- A települési önkormányzatok feladatai közé egészségügyi alapellátás van

sorolva, így a teljes szakellátást megyei szintre szükséges telepíteni,

biztosítva ezzel azt is, hogy a kórház- rendelõintézetek egyben maradjanak, de

meghagyva annak lehetõségét, hogy az önálló (városi, községi) szakorvosi

rendelõintézetek a települési önkormányzatoknál legyenek.

- A gyermekvédelemnél megfogalmazott módosítás "a szociális igazgatásról és

szociális ellátásokról" szóló 1994. évi VI. törvénnyel módosított 1993. évi III.

törvényben (a továbbiakban SZtv) 130. § a.) pontjában is rögzített fogalomhoz,

szakkifejezéshez és feladathoz igazodik. E szakellátás biztosításának az

intézmény fenntartása csak egyik formája, amelyre a feladat nem szûkíthetõ le.

- A szociális gondoskodásnál történõ pontosítást az SZtv. szakmailag jól

körvonalazott fogalmainak és feladatelhatárolásának követése indokolja. A törvény

56. § (2) bekezdése szerint a személyes gondoskodást nyújtó ellátások két fõ

csoportba tartoznak:

I. Alapellátási formák

II. Szakosított ellátási formák

Az alapellátást minden településen biztosítani kell, (86. § a), a szakosított

ellátási formák pedig megoszlanak:

- egyes formáit a nagyobb településeknek kell biztosítani: 87. § (pl. idõsek

átmeneti áthelyezését szolgáló intézményt csak 10 ezer állandó lakos fölötti

településen);

- 4 -

- míg más szakosított formákról, melyek nincsenek településekhez telepítve, a

megyei és fõvárosi önkormányzatnak kell gondoskodnia: 88. § (ezek a bentlakásos

ápolást, gondozást nyújtó és rehabilitációs - intézmények).

Az összehangolás igénye megjelenik valamennyi szakosított ellátásnál, míg a

bentlakásos intézményi ellátás kötelezõ megyei feladatként kell hogy szerepeljen,

egyértelmû megjelõléssel.

Budapest, 1994. szeptember 13.

Rádóné Gyárfás Ildikó Szabó György Schiffer János

MSZP MSZP MSZP

.D.

Eleje Honlap