T/32. mód.jav. Demeter Ervin

T/32/28..

Dr. Gál Zoltán

a Magyar Országgyûlés Elnöke

részére

Tárgy: módosító javaslatok

Budapest

Tisztelt Elnök Úr!

A helyi önkormányzatokról szóló, 1990. évi LXV. törvény módosítására

elõterjesztett T/32.. számú törvényjavaslathoz az alábbi módosító indítványokat

teszem:

I. M ó d o s í t ó j av a s l a t

A törvényjavaslat 1.§-ának (amely az Ötv. 2. § (2) bekezdését kívánja

módosítani) második mondata maradjon el.

[Törvény a polgármesternek, fõpolgármesternek, megyei közgyûlés elnökének

kivételesen önkormányzati feladat- és hatáskört állapíthat meg.]

I n d o k o l á s

Miután a polgármester feladat- és hatásköreinek terjedelme jogállására,

mûködésére, munkája eredményességére és így külsõ megítélésére is meghatározó

jelentõséggel bír, ezért indokolt volna, hogy ne általában törvények, hanem

maga az önkormányzati törvény határozza meg a polgármester önkormányzati

hatásköreit. Mindez persze nem jelentheti azt, hogy különbözõ igazgatási

típusú határköröket más törvények nem adhatnának a polgármesternek.

II. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 2. §-ában az Ötv. 7. § (1) bekezdésének javasolt szöveg elsõ

mondatából a "kivételesen" kifejezés maradjon el.

"7. § (1) Törvény vagy törvény felhatalmazása alapján kormányrendelet

[kivételesen] a polgármestert, a fõpolgármestert, a megyei közgyûlés elnökét

államigazgatási hatósági hatáskörrel ruházhatja fel"...

I n d o k o l á s

Modern, polgári közigazgatási rendszerünk, az önkormányzati, valamint a

hatásköri törvény szabályainak behatóbb tanulmányozása arra vezet, hogy

megállapítsuk: választott önkormányzati vezetõk ilyen típusú hatáskörökkel

való törvényi felhatalmazása egyáltalán nem "kivételes".

III. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 6. §-ában az Ötv. új 12. § (4) bekezdés b/ pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(4) a Képviselõ-testület:

.

.

b./ zárt ülést rendelhet el [a jelenlévõ képviselõk kétharmadának igen

szavazatával] a vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat

tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdeket sértene."

I n d o k o l á s

2

A javaslat más részeiben kísérletet tesz a minõsített többség kategóriájának

egyszerûsítésére. Ezt törné át az itt elhagyni javasolt szabály, véleményem

szerint teljesen indokolatlanul.

IV. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 7. §-ában az Ötv. 14. §-a helyébe javasolt új rendelkezés

(2) bekezdésébõl "a döntéshez minõsített többség szükséges" szövegrész

maradjon el:

"(2) ...A kizárásról az érintett települési képviselõ kezdeményezésére vagy

bármely települési képviselõ javaslatára a képviselõ-testület dönt. [A

döntéshez minõsített többség szükséges.] A kizárt települési képviselõt a

határozatképesség szempontjából jelenlévõnek kell tekinteni."

I n d o k o l á s

Célszerû, ha a törvény egy helyen sorolja fel a minõsített többségû döntést

igénylõ témákat. Az erre vonatkozó javaslatot lásd az alábbi pontban.

V. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 8. §-a a következõképpen módosul:

"Az Ötv. 15. §-a helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"15. § (1) Minõsített többség szükséges a 10.§ a/, b/, e/, f/, g/ pontokban

foglalt ügyek, továbbá a szervezeti és mûködési szabályzatban meghatározott

ügyek eldöntéséhez, a képviselõ kizárásához (14.§ (2) bek.), valamint a 12. §

(4) b/ pontja szerinti zárt ülés elrendeléséhez.

(2) A minõsített többséghez a megválasztott települési képviselõk több mint

felének a szavazata szükséges."

I n d o k o l á s

Lásd az elõzõ pontnál írtak.

3

VI. M ó d o s í t ó j a v a s la t

A törvényjavaslat 9. §-ában az Ötv. 17. §-ának (2) bekezdése helyébe javasolt

rendelkezés maradjon el.

I n d o k o l á s

Az Ötv. szoros határideje (8 nap) az esetleges törvénysértés gyors észlelését

és a gyors beavatkozás lehetõségét szolgálta. Ha ezt lazítjuk, az eddigieknél

nagyobb részben elõfordulhat, hogy a törvényességi ellenõrzésért felelõs

személy már csak akkor tud fellépni, amikor a határozat végrehajtását

megkezdték, esetleg visszafordíthatatlan folyamatok mentek végbe. A módosítás

másik indoka a BM Közigazgatási Hivatalának végigvezetése a törvényszövegén.

Mi a köztársasági megbízotti intézmény területi korrekcióval (régió helyett

megyei szint) fenntartását a belügyi hivatallal szemben - alább részletesen

kifejtendõ okok miatt - szerencsésebbnek tartjuk.

VII. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 10. §-a, ami az Ötv. 18. § (1) bekezdését kivánja

módosítani, maradjon el!

I n d o k o l á s

1./ A szervezeti és mûködési szabályzat az önkormányzat minõsített többséggel

megalkotott alapstatutuma, de nem vonható a rendeletalkotás fogalomkörébe,

mert külsõ személyek jogállására, életviszonyaira stb. nincsen semmilyen

kihatása. Ez a hatályos Ötv. szabályaiban két helyen is kifejezésre jut. A 10.

§ szerint a képviselõ-testület hatáskörébõl nem ruházható át: a/

rendeletalkotás; b/ szervezetének kialakítása és mûködésének meghatározása. A

10. § tehát az SZMSZ-t, annak elfogadását határozottan elkülöníti a

rendeletalkotástól. De még tisztább lesz a kép, ha a 16. § (1) bekezdését

idézzük: "A képviselõ-testület a törvény által nem szabályozott helyi

társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján,

annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot." Ebben az összefüggésben

az SZMSZ a helyi képvielõ-testület, közgyûlés, bizottság, hivatal stb.

törvényes mûködésének nélkülözhetetlen kelléke és semmiképpen sem tekinthetõ

az Ötv. végrehajtása eszközének, az Ötv-t ugyanis, mint kerettörvényt, nem

lehet végrehajtani. Ennek az sem mond ellent, hogy a szabályai szerint kell

eljárni. Maradjunk tehát a határozati formánál.

2./ A képviselõtestület önfeloszlatása egyenlõ a helyi demokrácia

önfelszámolásával. Erre egyszerûen nem szabad jogi alapot termteni.

Kétségtelen, hogy az elmúlt négy évben volt néhány példa arra, hogy válságba

4

került az önkormányzati munka, ellehetetlenült a választott képviselõtestület

mûködése, amit, ott helyben nem, vagy csak hosszú idõ elteltével, sok

feszültség, indulat árán sikerült feloldani. Azonban ezeket a válságokat az

esetek túlnyomó többségében a testület és a polgármester szembenállása, a

polgármester kvázi elmozdíthatatlansága, jogi bebetonozottsága okozta. Miután

a javaslat megtalálta azt a jogi konstrukciót, amellyel a polgármester

elmozdíthatóvá vált, a testület önfeloszlatására vonatkozó kényszerbõl

kitalált szabály elveszítette jelentõsõgét.

VIII. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 13. §-ának (1) bekezdése, ami az Ötv. 22.§ (1) bekezdésének

második mondatát kívánja módosítani maradjon el.

I n d o k o l á s

A pénzügyi ellenõrzõ bizottság nevébõl az ellenõrzõ szó elhagyása

indokolatlan, mert a bizottság ellenõrzõ feladata meg kell hogy maradjon.

IX. M ó d o s í t ó j a v a s l at

A törvényjavaslat 21. §-a az alábbiak szerint módosul:

Az Ötv. 34. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"34.§ A képviselõ testület saját tagjai közül, megbízatásának idõtatamára - a

polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére - egy vagy több

alpolgármestert választhat. Az alpolgármester a polgármester irányításával

látja el a feladatait. Jogállására a polgármesterre vonatkozó szabályok az

irányadók."

I n d o k o l á s

Meglehetõsen antidemokratikus megoldás volna a testület kezének megkötése oly

módon, hogy csak azt választhassa meg alpolgármesternek, akit a polgármester

jelöl. Tudjuk, hogy fontos a mûködés, az olajozottság, ám a döntési szabadság,

a lehetõségek közül a legjobbnak a kiválasztása még ennél is fontosabb.

Az elsõ mondat szórendcseréi, stílusbeli finomításai a közérthetõséget és a

normaszöveg szabatosságát célozzák.

Fontos kiegészítõ szabály, hogy a törvény már itt rögzítse, hogy az

alpolgármester jogállása lényegileg a polgármesterével azonos.

5

X. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 22. §-a az alábbiak szerint módosul:

(1) Az Ötv. 35. §-a (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A polgármester önkormányzati, valamint államigazgatási feladatait és

hatásköreit a [képviselõ-testület hivatalának] községi (városi, kerületi)

hivatal közremûködésével látja el."

(2) Az Ötv. 35. §-a (2) bekezdésére vonatkozó javaslat az alábbiak szerint

módosul:

"(2) a polgármester a képviselõ-testület döntései szerint és saját

önkormányzati jogkörében eljárva a jegyzõ útján irányítja a hivatalt.

A polgármester:

e./ munkáltatói jogokat gyakorol a közvetlenül alárendelt szervezeti egységek

dolgozói (titkárság, kabinetiroda alkalmazottai stb.) felett és gyakorolja az

egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester, a jegyzõ és az önkormányzati

intézményvezetõk tekintetében."

(3) A polgármester, ha a képviselõ-testület.döntését az önkormányzat érdekeit

sértõnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal - önállóan vagy a jegyzõ

indítványára -.kezdeményezheti a döntés ...

(4) Az Ötv. 35. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A polgármester önkormányzati ügyekben:

a/ elõszerzõdést köthet;

b/ a képviselõ-testület által meghatározott keretek között rendelkezik a

költségvetési tartalékkal, a költségvetési elõirányzatok között

átcsoportosíthat;

c/ dönt az átmeneti segély folyósításáról, temetési segély nyújtásáról,

köztemetés elrendelésérõl;

d/ dönt az önkormányzati bölcsõdébe való felvételrõl;

e/ dönt a magánszemély által felajánlott ingatlan elfogadásáról, ha az nem

meghatározott szerv részére történt;

f/ kárbecslõ bizottságot hoz létre az elemi kár mértékének megállapítására;

6

g/ méltányosságból részben vagy egészben mellõzheti a szabálysértés miatt

kiszabott pénzbírság - ideértve az elzárásra átváltoztatott pénzbírságot is-,

valamint az elkobzás alá esõ dolog értékének megfelelõ összeg végrehajtását,

az elkobzott dolgot visszadhatja, ha a jegyzõ járt el elsõ fokon."

I n d o k o l á s

1. A hivatalt a polgármester irányítja, de a jegyzõ vezeti. Mûködtetéséért,

aktusaiért a szakmai és a törvényességi felelõsséget a jegyzõ viseli. Ezért

indokolt rögzíteni, mint ahogy azt az Ötv. hatályos szövege is tartalmazza,

hogy a polgármesteri irányítási jogosítványok a hivatal irányába a jegyzõ

útján érvényesülnek.

2. Indokolt megadni a teljes munkáltatói jogkört a polgármester számára a

közvetlenül alája rendelt szervezeti egységek (titkárság, kabinetiroda)

dolgozói tekintetében.

3. A módosító indítvány kísérletet tesz arra, hogy taxatíve felsorolja és az

Ötv-be teljeskörûen beépítse azokat az önkormányzati jellegû hatásköröket,

amelyekben a polgármester önállóan, testületi felhatalmazás nélkül dönt vagy

intézkedik. Úgy gondoljuk, az Ötv-ben egy ilyen szabály rögzítése a képviselõ-

testület és polgármester viszonyában mindkét fél számára garanciális

jelentõséggel bír.

XI. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 23. §-ának (1) bekezdése, ami az Ötv. 36.§ (1.) bekezdését

módosítja az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki:

Az Ötv. 36. § (2) bekezdése helyébe a következõ új rendelkezés lép (a (2) és

további bekezdések számozása megfelelõen megváltozik):

"(2) A jegyzõ (fõjegyzõ) kinevezéséhez, felmentéséhez, minõsítéséhez

elõzetesen ki kell kérni a köztársasági megbízott véleményét."

I n d o k o l á s

A jegyzõi tisztség kulcsfontosságú a helyi önkormányzat és közigazgatás

mûködtetése szempontjából. Az õ személyes munkavégzésétõl, annak minõségétõl

függ sok esetben a képviselõ-testület döntésének törvényessége, szakszerûsége

és így végrehajthatósága. A hatósági ügyekben kiadott határozatok tartalma

pedig az állampolgárok életviszonyaira közvetlenül kihat. Ugyanakkor az a

körülmény, hogy a jegyzõnek a törvényességet minden körülmények között

elsõdlegesen kell képviselnie - akár a képviselõ-testület többségi szándékával

7

szemben is -, az elmúlt négy évben számos településen súlyos konfliktusokat

okozott aminek következtében a jegyzõ sok esetben egzisztenciálisan

ellehetetlenült. Fontos ezért, hogy a munkaviszonyát érintõ legfontosabb

döntések meghozatalát megelõzõen a köztársasági megbízott kifejthesse ezekkel

kapcsolatban a jegyzõ mûködésérõl alkotott szakmai álláspontját, ami ugyan az

önkormányzatot nem köti, de a lényeges döntések mérlegelése során komoly

súllyal eshet latba, és az esetleges késõbbi munkajogi jogvitában is releváns

lehet.

XII. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A Törvényjavaslat 23.§-ának (2) bekezdése, ami az Ötv 36. § (2) bekezdésének

bevezetõ részét, a./ és b./ pontjait módosítja a következõ lép:

"(3) A jegyzõ vezeti a községi (városi, kerületi) hivatalt. A jegyzõ:

a/ gondoskodik az önkormányzat mûködésével kapcsolatos feladatok ellátásáról;

b/ a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;

gyakorolja a munkáltatói jogokat a hivatal - a 35. § (2) bek. e/ pontja

szerint a szervezeti és mûködési szabályzatban meghatározott szervezeti

egységek kivételével - köztisztviselõi tekintetében. A kinevezéshez,

felmentéshez, jutalmazáshoz - a szervezeti és mûködési szabályzatban

meghatározott körben - a polgármester véleményét ki kell kérni."

I n d o k o l á s

A módosítás a X. módosító javaslatban megfogalmazott szabály és a jegyzõi

munkáltatói jogok összhangját kívánja megteremteni.

Fontos, hogy a hivatal dolgozóival kapcsolatos legalapvetõbb jegyzõi

munkáltatói intézkedéseknél - ésszerûen meghatározott körben - a polgármester

véleményt nyilváníthasson, e tekintetben azonban az egyetértés gyakorlása a

hatáskör burkolt visszavételét jelentené.

XIII. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 23. §-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:

(A további bekezdések sorszáma ennek megfelelõen változik.)

(3) Az Ötv. 36. §-ának megváltozott számozású (2) bekezdése új f/ ponttal

egészül ki, egyidejûleg az f/ pont g/-re változik:

8

"f./ elfogadását megelõzõen véleményezi az önkormányzati rendeletre, a

szervezeti és mûködési szabályzatra, valamint azok módosítására vonatkozó

javaslatokat;"

I n d o k o l á s

A gyakorlatban - normális ügymenetben - a javasolt szabály természetszerûleg

érvényesül, ez azonban korántsem szükségképpen van így. Elképzelhetõ, hogy

valamely bizottság a jegyzõ megkérdezése, tudomása nélkül terjeszt a testület

elé ilyen javaslatot. Hogy ez alapvetõ fontosságú ügyekben ne fordulhasson

elõ, azt szolgálja a javasolt szabály.

XIV. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 33. §-a, amely az Ötv. 53. §-át kívánja kiegészíteni,

maradjon el!

I n d o k o l á s

Célszerûtlen az Ötv-ben egy paragrafuson belül kétszer egymás után leírni

ugyanazt a mondatot.

XV. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 38. §-ában az Ötv. 62. § (1) bekezdésének bevezetõ része az

alábbiak szerint módosul:

"(1) Budapest Fõváros Önkormányzatára ......"

I n d o k o l á s

Magyarország fõvárosa Budapest, célszerû ha ezt az önkormányzati törvény is -

a jelenleg hatályos szabályokkal egybehangzóan - rögzíti.

XVI. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

9

A törvényjavaslat 38. §-ában az Ötv. 62. § (2) bekezdése az alábbiak szerint

módosul:

"(2) A fõváros kétszintû önkormányzata (a továbbiakban: a fõváros

önkormányzati rendszere) a [fõváros] fõvárosi és a [kerületei] kerületi

[önkormányzataiból] önkormányzatokból áll."

I n d o k o l á s

A törvény definiciója szerint a kerületek jogállásukat tekintve teljes jogú

önálló települési önkormányzatok, indokolatlan tehát az alárendeltséget

mintegy sugalló birtokviszonynak a normaszövegben való megjelenítése.

XVII. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvénnyjavaslat 38. §-ában az Ötv. 62. §. (6) bekezdéséül javasolt szabály

elsõ mondata helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(6) A fõvárosi kerület hivatalát a jegyzõ, a fõvárosi hivatalt a fõjegyzõ

vezeti."

I n d o k o l á s

Az indítvány más, fentebb tett javaslatokkal van összefüggésben. Egyébként a

kormány elõterjesztésében nem teljesen világos, hogy ha az egész országban

átkereszteli a polgármesteri hivatalokat, akkor miért hagyja meg pont (csak és

kizárólag!) a fõvárosi hivatalt változatlan névvel?

XVIII. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 38. §-ában az Ötv. 62. § (8) bekezdéséül javasolt szabály

maradjon el!

I n d o k ol á s

10

Az intézmények vezetõinek választását, kinevezését, megbízását, valamint az

önkormányzat álláspontjának megkeresésre történõ kinyilvánítását az Ötv. 10.§-

a valamennyi magyar önkormányzat tekintetében mint át nem ruházható képviselõ-

testületi hatáskört határozza meg. Nehéz megmagyarázni, hogy miért éppen a

fõváros esetében lehessen eltérni a törvénynek ettõl a határozott, elvi

jelentõségû szabályától.

XIX. M ó d o sí t ó j a v as l a t

A törvényjavaslat 38. §-ában az Ötv. 63. § (4) bekezdéséül javasolt szöveg

elsõ mondata elmarad, második mondata pedig az alábbiek szerint módosul:

"(4) [A közgyûlés saját feladat- és hatáskörében megállapodás alapján feladat-

és hatásköröket adhat át a kerületi önkormányzatnak.] A fõvárosi közgyûlés az

átadott feladat- és hatáskörök arányában az ellátásokhoz szükséges anyagi

feltételeket köteles a kerületi önkormányzatnak, illetve azok társulásainak

biztosítani."

I n d o ko l á s

Az elõzõ bekezdés szabályozza a kerületi (társulási) feladat- és

hatáskörátvállalás szabályait. Nincs törvényi kötelezõ erõ, a hatáskör

átvétele - átadása - attól függ, hogy az érintett önkormányzatok között

létrejön-e a törvényben elõírt megállapodás. A hatáskör átszállása, illetve a

megállapodás megkötése és tartalma szempontjából irreleváns, hogy ki a

kezdeményezõ a kerület-e vagy a fõvárosi önkormányzat. Ezért szükségtelen ezt

a kérdést két jogszabályhelyen külön-külön taglalni.

XX. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 38. §-ában az Ötv. 63. § (5) bekezdése alábbiak szerint

módosul:

"(5) A feladat átadás-átvétel feltételeit és kezdõ idõpontját a

megállapodásban kell rögzíteni, amely [a megállapodás] határozott idõtartamra

is [vonatkozhat] szólhat."

I n d o k o l á s

11

A módosító indítvány a javasolt szöveg érthetõbbé, szakszerûbbé tételére

irányul.

XXI. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 38. §-a az alábbi 63/B §-sal egészül ki:

(A javasolt eredeti jelzõszámok ennek megfelelõen változnak.)

A Fõvárosi Fejlesztési Bizottság

63/B § (1) A fõvárosi közgyûlés és a Kormány a fõvárosban a világörökség

részévé nyílvánított épületek, építmények és a területek fenntartása, védelme,

valamint a közúti hidak fenntartása, továbbá külön törvényben meghatározott

egyes feladatok ellátására Fõvárosi Fejlesztési Bizottságot hoz létre.

(2) A Fõvárosi Fejlesztési Bizottság húsz fõbõl áll, tagjainak felét a

belügyminiszter javaslatára a miniszterelnök nevezi ki, másik felét a fõvárosi

közgyûlés választja saját tagjai közül. A bizottság mûködésének részletes

szabályait maga állapítja meg.

I n d o k o l á s

A Fõvárosi Fejlesztési Bizottság létrehozása azt a célt szolgálja, hogy a

Fõváros területén lévõ, de annak feladatát országos jelnetõsége miatt

meghaladó kérdések megoldását a mindenkori Kormánnyal közösen egyenlõ arányban

létrehozott szervezet végezze.

XXII. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 38. §-ában az Ötv. 64. § (5) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A" változat:

"(5) A (4) bekezdésben felsorolt bevételeknek a fõvárosi önkormányzat és a

kerületi önkormányzatok közötti megosztását a fõvárosi közgyûlés rendeletében

a kerületi képviselõ-testületek [véleményének kikérésével] többségének

egyetértésével határozza meg. [A véleményadásra legalább tíz napot kell

biztosítani.]"

12

"B" változat:

(5) A (4) bekezdésben felsorolt bevételeknek a fõvárosi önkormányzat és a

kerületi önkormányzatok közötti megosztását törvény [a fõvárosi közgyûlés

rendeletében a területi-testületek véleményének kikérésével] határozza meg. [A

véleményadásra legalább tíz napot kell biztosítani.]

I n d o ko l á s

"A" változat:

Fontos szabály, hogy a fõvárost és a kerületeket osztottan megilletõ

bevételeknek a fõvárosi önkormányzatok közötti felosztásáról az érintettek

többségének egyetértésével szülessen meg a közgyûlési döntés. Ezt a kerületi

önkormányzatok költségvetésének elkészítésére és véglegesítésére rendelkezésre

álló idõtartam is feltétlenül indokolja, valamint az a nagyon fontos

várospolitikai cél, hogy a források elosztásánál a fõváros a kerületek

többségének támogatását maga mögött tudhassa.

"B" változat:

A fõvárost és a kerületeteket osztottan megilletõ bevételek elosztása az

önkormányzatok egyenlõségét tekintve törvényi úton oldható meg.

XXIII. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 38. §-ában az Ötv. 64. § (6) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

A közgyûlés rendeletben fejlesztési célokat határozhat meg, amelyek

megvalósításához a kerületi önkormányzatok vagy a fõvárosi önkormányzati

társulások számára vissza nem térítendõ támogatást nyújthat. A támogatás

odaítélésének feltételeit a rendeletben rögzíteni kell.

I n d o k o l á s

Rendkívül szerencsétlen dolog volna, de legalábbis kivihetetlennek tartjuk, ha

a fõváros és a kerületek vonatkozásában kialakításra kerülne az Ötv-ben

szabályozottak szerint a címzett és céltámogatásoknak egy kicsinyített

rendszere. Félõ, hogy egy ilyen rendszer kialakítása esetén a kerületek a

központi fejlesztési források elosztásánál háttérbe szorulnának más

önkormányzatokkal szemben. Továbbá egyáltalán nem világos, hogy a fõvárosi

önkormányzat mibõl teremtene elõ egy ilyen támogatási rendszer fenntartásához

és mûködtetéséhez szükséges hatalmas pénzeket. Az Ötv. módosítási javaslatában

13

nem találtunk egyetlen olyan elemet sem, ami arra utalna, hogy a fõvárosnál az

elkövetkezõ években képzõdhetnének ilyen források. Emlékeztetni szeretnénk

arra, hogy a jelenlegi törvényi szabályozás szerint a céltámogatás elnyerésére

a pályázati feltételeknek megfelelõ önkormányzatnak alanyi joga van.

XXIV. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

Az elõterjesztés 38. §-ában az Ötv. 65/A. § (3) bekezdése elmarad, a (4)

bekezdés számozása megváltozik és szövege az alábbiak szerint módosul:

"(3) A kerületi képviselõ-testület rendeletét - amennyiben azt nem az

önkormányzat hivatalos lapjában hírdették ki - a kihírdetés után [meg kell

küldeni] tájékoztatásul meg kell küldeni a fõpolgármesternek. [A megküldésrõl]

Errõl a polgármester gondoskodik."

I n d o k o l á s

Amennyiben a kerületi polgármesterek a fõvárosi közgyûlés tagjai a rendelet-

tervezeteket képviselõi jogon megkapják és a kerületi önkormányzat véleméynét

a rendelet alkotás során képviselni tudják.

A (3) bekezdésben meghatározott eljárás meglehetõsen nehézkessé, körülményessé

teheti a fõvárosban és a kerületekben folyó rendeletalkotási munkát, ezért

miután a paragrafus többi bekezdésében foglalt szabályok kielégítõek,

elhagyását javasoljuk.

A szövegkorrekciók a stílus javítását szolgálják.

XXV. M ó d o s j t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 38. §-ában az Ötv. 67. § (3) bekezdése elmarad:

I n d o k o l á s

Az Ötv. módosítási csomagja a fõvároson kívüli mintegy 3150 magyar

önkormányzat tekintetében nem ismeri a kényszertársulás fogalmát, még hatósági

14

igazgatási feladatok ellátásának érdekében sem alkalmazza azt. Nem érthetõ,

hogy miért pont a fõvárosban irányozza elõ a javaslat az igazgatási hatósági

kényszertársulást, ahol a kerületekben az egész országot ideértve a legnagyobb

létszámú, a legjobban szakosodott, a legtöbb speciális szakértelmet magában

foglaló, szervezeti rendszerében a legdifferenciáltabb közigazgatási apparátus

mûködik.

XXVI. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat 48. §-a helyébe ami az Ötv. 92. §-át kívánja módosítani a

következõ rendelkezés lép:

"92. § (1) A helyi önkormányzatok gazdálkodásának ellenörzését az Állami

Számvevõszék végzi. Az Állami Számvevszék a helyi önkormányzatoknal:

a./ negyedévenként átfogó gazdasági ellenõrzést végez, különös tekintettel a

normatív költségvetési támogatás, cél, címzett és egyéb, az államháztartás más

alrendszerétõl kapott támogatás ígénybevételére és elszámolására;

b./ ellenõrzi az államháztartásra vonatkozó jogszabályok megtartását, az

államháztartási pénzeszközök gazdaságos, takarékos és szabályszerû

önkormányzati felhasználását;

c./ vizsgálatot folytathat a 92. § (7) bekezdésében, valamint a 98. § (2)

bekezdése e/ pontjában foglalt esetekben.

(2) Az Állami Számvevõszék - az (1) bekezdés a/-c/ pontjaiba foglalt -

ellenõrzéseit az Önkormányzati és Területi Igazgatósága útján látja el.

(3) A helyi önkormányzat önállóan vagy társulás útján köteles gondoskodni

gazdálkodásának belsõ pénzügyi ellenõrzésérõl.

(4) A helyi önkormányzat ellátja intézményeinek pénzügyi ellenõrzését.

(5) A helyi önkormányzatok belsõ ellenõrzésére és az önkormányzati intézmények

ellenõrzésére vonatkozó részletes szabályokat a Kormány rendeletben határozza

meg.

(6) A pénzügyi ellenõrzõ bizottság - egyebek között - az önkormányzatnál és

intézményeinél:

a./ véleményezi a[z éves] költségvetés[i javaslatot és a] végrehajtásáról

szóló féléves és éves beszámoló tervezeteit;

b./ figyelemmel kíséri és ellenõrzi a költségvetési bevételek és kiadások

alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, vagyonváltozás (vagyon

növekedés, csökkenés) alakulását, értékeli az azt elõidézõ okokat;

c./ vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát,

ellenõrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a

bizonylati fegyelem érvényesítését.

15

(7) A pénzügyi ellenõrzõ bizottság vizsgálati megállapításait a képviselõ

testülettel haladéktalanul közli. Ha a képviselõ testület a vizsgálati

megállapításokkal nem ért egyet, a vizsgálati jegyzõkönyveket megküldi az

Állami Számvevõszéknek."

A törvényjavaslat 39. §-ában az Ötv. 69. §-a (1) bekezdésének elsõ mondata az

alábbiak szerint módosul:

"(1) A megyei önkormányzat [területi önkormányzat,] köteles ellátni azokat a

törvényben elõírt feladatokat, amelyek megoldására a települési önkormányzat

nem kötelelezhetõ."

I n d o k o l á s

Az önkormányzatok gazdálkodását az elmúlt négy év folyamán az Állami

Számvevõszék ellenõrizte. A Számvevõszék területi szervei megfelelõ

kiépítettsége hiányában, illetõleg a központi szervezet korlátozott létszám-

ellátottsága következtében azonban csak az önkormányzatok viszonylag kis

hányadának átfogó gazdasági ellenõrzésére kerülhetett sor.

A javaslat az önkormányzatok gazdálkodásának ellenõrzését kivánja. Ennek

érdekében elõírja a helyi önkormányzatoknál a négyévenkénti átfogó ellenõrzés

lefolytatását, az államháztartásra vonatkozó jogszabályok megtartásának, az

államháztartási pénzeszközök gazdaságos felhasználásának ellenõrzését. A

jelzett ellenõrzést az Állami Számvevõszék az Önkormányzati és Területi

Igazgatósága útján látja el. A további részletszabályok az Állami

Számvevõszékrõl szóló törvény módosítása útján állapíthatók meg.

Jelentõs szerepet kap a helyi önkormányzatok gazdálkodásának belsõ

ellenõrzése. [Ezt] Errõl a [feladatot] feladatról [a polgármesteri hivatalnak

a jogszabályban meghatározott képesítésû belsõ ellenõrzése végzi.] az

önkormányzat köteles gondoskodni.

Az önkormányzatok hatékony belsõ ellenõrzésének és az intézmények ellenõrzése

érdekében indokolt a vonatkozó rendelkezések országosan egységes, a Kormány

rendeletében meghatározott szabályozása.

Az önkormányzatnál a javaslat szerint, konkrét feladatokat kap a képviselõ-

testület pénzügyi ellenõrzõ bizottsága. Egyebek mellett véleményezi az éves

költségvetési javaslatot, figyelemmel kiséri és ellenõrzi a költségvetési

bevételek alakulását, ellenõrizheti a bizonylati rend és bizonylati fegyelem

érvényesítését. A pénzügyi ellenõrzõ bizottság vizsgálati megállapításait a

képviselõ-testülettel közli. A képviselõ-testület és a bizottság vitája esetén

a képviselõ-testület a vizsgálat megállapításait az Állami Számvevõszékhez

küldi meg, amely vizsgálatot folytathat az ügyben.

16

Budapest, 1994. szeptember 20.

Demeter Ervin

képviselõ

17

Eleje Honlap