T/32/102..

Dr.Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Budapest

Tisztelt Elnök Úr !

A T/32.. számú, "A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény

módosításáról" - címû törvényjavaslathoz benyújtott 13. számú módosító

indítványhoz az alábbi

csatlakozó módosító indítványokat

nyújtom be:

1./ A 13. számú módosító indítvány 1. pontja, mely a törvényjavaslat 3.§. (1)

bekezdése helyére kerül (az (1) bekezdés (2)-re való átszámozása mellett)

változatlan marad.

"(1) Az önkormányzati törvény 8. §-ának (1) bekezdése a következôk szerint

módosul:

A települési önkormányzat feladata a helyi közszolgáltatások körében

különösen: a településfejlesztés, a településrendezés, az épített és

természeti környezet védelme, a lakásgazdálkodás, a vízrendezés és a

csapadékvíz elvezetés, a csatornázás, a köztemetô fenntartása, a helyi közutak

és közterületek fenntartása, helyi tömegközlekedés, {a településtisztaság

biztosítása;} gondoskodás a helyi tûzvédelemrôl, közbiztonság helyi

feladatairól; közremûködés a helyi energiaszolgáltatásban, a foglalkoztatás

megoldásában; az óvodáról, az alapfokú nevelésrôl, oktatásról, az

egészségügyi, a szociális ellátásról való gondoskodás; a közösségi tér

biztosítása; közmûvelôdési, tudományos, mûvészeti tevékenység, sport

támogatása; a nemzeti és etnikai kisebbségek jogai érvényesítésének a

biztosítása; az egészséges életmód közösségi feltételeinek elôsegítése.

2./ A 13. számú módosító javaslat 2. pontja, mely a törvényjavaslat 3. §-át új

(3) bekezdéssel egészíti ki, kibôvül és a következô szövegrészre változik:

"(4) az önkormányzati törvény 8.§. (4) bekezdésének helyére új (4) bekezdés

kerül, az eredeti (4) bekezdés számozása (5)-re változik, az ezt követô

bekezdések számozása értelemszerûen növekszik:

A települési önkormányzat a közszolgáltatási feladatai ellátása körében az

egészséges környezet, mint emberi jog érvényesítése érdekében a köztisztasági

és településtisztasági közszolgáltatás lakosság általi közvetlen

igénybevételét (a települési szilárd,- és folyékony hulladék gyûjtésének,

elszállításának és ártalmatlanításának igénybevételét), önkormányzati

rendeletben írja elô."

3./ A 13. számú módosító javaslat 3. pontja, mely a törvényjavaslat 3.§-át új

(4) bekezdéssel egészíti ki (az eredeti (2) bekezdés (5) bekezdésre való

átszámozása mellett) a következô bôvített szövegrészre változik:

"Az önkormányzati törvény 8. §. (4) bekezdése a következô mondattal egészül

ki:

A települési önkormányzat köteles gondoskodni az egészséges ivóvízellátásról,

az alapfokú oktatásról, az egészségügyi és szociális alapellátásról, a

közvilágításról, a helyi közutak, {és} a köztemetô fenntartásáról, valamint a

lakosságot közvetlenül érintô köztisztasági és településtisztasági tevékenység

ellátásáról; köteles biztosítani a nemzeti és etnikai kisebbségek jogainak

érvényesülését.

Indokolás

A csatlakozó módosító javaslat az eredeti 13. számú módosító javaslat

pontosított változata.

Az 1. és 3. pont a köztisztasági és településtisztasági tevékenységet minden

településen kötelezôvé kívánja tenni, azzal a pontosítással, hogy e

tevékenységek lakosságot közvetlenül érintô részérôl legyen szó. Tehát a

települési szilárd,- és folyékony hulladék gyûjtését, szállítását és

ártalmatlanítását tenné kötelezô feladattá.

Erre azért van szükség, mert a 8. §. (1) bekezdésében (amúgy szakmai

szempontból pontatlanul) felsorolt "településtisztasági" tevékenység a 8. §.

(2) bekezdése szerint olyan feladat, melynek ellátásától egyes települési

önkormányzatok akár el is zárkózhatnak.

A települési szilárd hulladékgyûjtés-, szállítás-, ártalmatlanítás (mint

köztisztasági tevékenység) nem lehet ilyen.

Ha az önkormányzat nem köteles biztosítani a kommunális hulladékelszállítás

lehetôségét, egyes helyeken elôfordulhat (mint ahogy elô is fordul), hogy a

háztartási szemetet mindenki oda viszi, ahová tudja (árokpartra, erdôszélre,

stb.). Sôt a jelenlegi törvényi szabályozás lehetôvé teszi, hogy a mûködô

kommunális hulladékgyûjtés is megszüntetésre kerüljön.

Ennek környezetvédelmi szempontból beláthatatlan következményei lehetnek.

Csatlakozó módosító javaslatom 2. pontja a 13. számú módosító javaslat 2.

pontját pontosítja a szerzôdéses jogviszony létrejöttét illetôen.

Tehát mind az eredeti (13-as számú) módosítás, mind pedig csatlakozó módosító

indítványom a kommunális szilárd és folyékony hulladékgyûjtés terén az

önkormányzat és a lakosság közötti jogi viszonyt kívánja rendezni.

Erre azért van szükség, mert az Alkotmánybíróság a 25/1994. (V.10.) AB, a

39/1994. (VI.30) AB, a 40/1994. (VI.30) AB, a 41/1994. (VI.30) AB, a 42/1994.

(VI.30) AB számú határozatokban kimondta, hogy az önkormányzat szerzôdéses

jogviszony létrejöttére (a hulladékelszállítás igénybevételére) csak törvényi

felhatalmazással kötelezhet.

Az Alkotmánybíróság a törvényi felhatalmazás rendezésére a jogalkotót is -

1994. december 31-ig bezáróan - kötelezte.

E kötelezésnek kíván eleget tenni csatlakozó módosító indítványom.

Budapest, 1994. szeptember 26.

Dr. Csapody Miklós

MDF

Eleje Honlap