T/45/8..

Módosító javaslat!

1

Dr. GÁL ZOLTÁN Úrnak

A Magyar Országgyülés elnökének

Helyben

Igen tisztelt Elnök Úr !

A helyi önkormányzati képviselôk és polgármesterek választásáról szóló 1990. évi

LXIV. törvény módosításáról szóló T/ 45. sz. alatt benyújtott törvényjavaslathoz

az alábbi

m ó d o s í t ó i n d í t v á n y o k a t

terjesztem elô:

1./ A törvényjavaslat 1. §. /1/ bekezdése az alábbiakkal egészül ki:

" /1/ Az Övjt. 2. §.- nak /1/ bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép:

" Minden nagykorú magyar állampolgár, akinek lakóhelye, ennek hiányában

tartózkodási helye Magyarországon van, az önkormányzati választásokon választó és

választható. A választójog megilleti a Magyarországra bevándorolt, nem magyar

nagykorú állampolgárt is ( a továbbiakban együtt: választópolgár)."

A választójog a bevándoroltak esetén is csak a nagykorú személyeket illetheti

meg, ugyanúgy, mint a magyar állampolgárok esetében.

2./ A törvényjavaslat 23. §. /1/ bekezdése az alábbiak szerint módosul:

" /1/ Választási kampányt (- a szavazást megelôzô 35. naptól -) bármely

választópolgár folytathat. "

Indokolás:

A választási kampány folytatása minden állampolgár szabad elhatározásától függ, s

e tekintetben a törvény nem korlátozhatja a kampány folytatását a választást

megelôzô 35 napra. A választást 35 nappal megelôzô kampány sem lehet jogellenes,

2

legfeljebb céltalan.

A választást megelôzô kampány határidôhöz kötése az egyéb olyan rendelkezések

esetében indokolt, mely határidôn belül a kampányt folytató állampolgárokat

különbözô kedvezmények / pl. fizetett hirdetés közlése, plakátkészítés stb. /

illetik meg.

3./ A törvényjavaslat 19. §.- a az alábbiak szerint módosul:

25.§. /2/ bekezdés

" /2/ A választópolgár (az ajánlóíven aláírásával két vagy több) egy jelöltet,

illetve listát (is) támogathat.(, egy ajánlóíven azonban - mely ugyanazon

jelöltre, illetve listára vonatkozik - csak egyszer írhat alá.) Ha a

választópolgár ugyanazon ajánlóívet többször is aláírta, az ajánlását csak

egyszer kell figyelembe venni. A jelöltajánlás ellenôrzése során a választópolgár

személyazonosságát, választójogát, lakóhelyét, valamint azt kell ellenôrizni,

hogy (egy) több listát vagy több jelöltet nem ajánlott- e (többször).

Indokolás:

Az állampolgároknak az ajánlás megtételekor megfontoltan kell eljárniuk. Az

országgyülési választások tapasztalatai szerint a választások elôtt mintegy két

hónappal már kialakul a választópolgár elhatározása, hogy kire fog szavazni.

A többes ajánlás bevezetése idegen a magyar hagyományoktól, komolytalanná teheti

a jelölt- illetve listaállítást, hisz egy u.n. körbeajánlásos rendszerrel akár

100 jelölt is állítható.

Másrészt elkerülhetô az állampolgárok zaklatása, ugyanis könnyen mondhatják az

egyes ajánlás esetén: én már ajánlottam; s ezzel elháríthatják az utóbb jövôk

kérését. Többes ajánlás esetén viszont elkerülhetetlen, hogy több ízben keressék

fel a jelöltek az állampolgárokat, így az egész kampány idôszaka alatt ki lesznek

téve az ajánlásgyüjtôk zaklatásának.

4./ A törvényjavaslat 24. §.- a az alábbiak szerint módosul:

" /1/ Az Övjt. 37. §.- nak /4/ bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép:

" /4/ Ha a szavazásnak nincs akadálya, a szavazatszámláló bizottság tagja átadja

a szavazónak a szavazólapokat, amelyeket a választópolgár jelenlétében hivatalos

bélyegzôvel lát el. Szükség esetén megmagyarázza a szavazás módját; a magyarázat

során nem (tartalmazhat agitációt) érvelhet valamely jelölt, illetôleg lista

ellen, vagy mellett. Ha egy jelölt vagy lista (kiesik) választhatósága megszünik

a szavazólapok elkészítése után, e tényrôl a szavazatszámláló bizottság köteles a

szavazóhelyiségben elhelyezett hirdetményen, valamint szükség esetén szóban

tájékoztatni a választópolgárokat."

3

Indokolás:

A módosító javaslat nyelvhelyességi szempontok figyelembevételével készült. Az

agitáció szó, bár hosszú idôn keresztül bizonyos körökben kedvelt kifejezés volt,

mégsem vert gyökeret a köznyelvben, annak megfelelô helyettítése megoldható.

Œgyszintén idegen a magyar nyelvtôl " a jelölt vagy lista kiesése" szófordulat. A

javasolt választhatóság megszünése minden olyan jogi lehetôséget magában foglal,

mely elôfordulhat / pl. visszalépés, haláleset, cselekvôképesség elvesztése stb.

/.

5./ A törvényjavaslat 40. §. /2/ bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"/2/ Az Övjt. - e törvény 37. §.- a szerinti - 50/C. §.- ának /2/ bekezdése

helyébe a következô rendelkezés lép:

" /2/ A kisebbségi önkormányzati választás egyfordulós. (A választás azon helyi

kisebbségi önkormányzat vonatkozásában érvényes, melyre a választói

nyilvántartásban szereplôk közül 25 választópolgár érvényesen szavazott.)

A javaslat az önkormányzati választások esetében eltörli az érvényességi

küszöböt. Diszkriminációt jelent a kisebbségekkel szemben, hogy a javaslat az ô

esetükben fenn kívánja tartani az érvényességi küszöböt, ezért annak elhagyása

indokolt.

5./ A törvényjavaslat 40. §. /5/ bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:

"/5/ Az Övjt. - e törvény 37. §.- a szerinti - 50/C. §.- ának /7/ és /8/

bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép, és a §. kiegészül a következô /9/

bekezdéssel:

" /7/ Ha a kisebbségi önkormányzat nem jön létre, öt, magát azonos kisebbséghez

tartozónak valló és a településen állandó lakóhellyel vagy ennek hiányában

tartozkódási hellyel rendelkezô választópolgár kezdeményzésére a helyi kisebbségi

önkormányzat választására (csak a következô) minden év november havának harmadik

vasárnapján kerülhet sor. A választást kezdeményezni a szavazás napját megelôzô

60. napig lehet."

Indokolás:

A törvényjavaslat 1.§. /1/ bekezdése értelmében választójog illeti meg akinek

lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye Magyarországon van, és még, jelen

módosítás szempontjából érdektelen feltételeknek is megfelel.

A kisebbségi önkormányzatok megválasztása során indokolatlan és alkotmányosan

elfogadhatatlan diszkrimináció lenne, ha lakóhely hiányában a tartozkódási

hellyel rendelkezhetôk nem kezdeményezhetnék a helyi kisebbségi önkormányzat

megválasztását, hisz a szavazásban részt vehetnek.

4

Mivel egy törvény hosszabb idôszakra kívánja szabályozni a társadalmi

viszonyokat, ezért jogalkalmazói szempontból értelmezhetetlen, hogy a választásra

"csak a következô év november st. " kerülhet sor. Ugyanis ezzel ellentétes, hogy

a választást a szavazás napját megelôzô 60. napig lehet kezdeményezni. Ebbôl

következik, hogy ha júliusban kezdeményezik a szavazást, akkor ugyanazon év

novemberében a szavazást meg kell tartani, nem pedig a következô év novemberében

kell megejteni a szavazást.

A módosítást egyértelmüen megfogalmazza, hogy szavazásra minden év novemberében

kerülhet csak sor, természetesen a kezdeményezés 60 napos határideje, mint

korlátozó tényezô - megmarad.

6./ A javaslat 41. §.- a az alábbiak szerint egészül ki:

" 51. §. /1/ A választási törvény megsértése stb... Az illetékes választási

bizottság a benyújtott kifogásról a beérkezéstôl számított 3 napon belül dönt. A

választási szerv eljárására az 1957. évi IV. tv. rendelkezései az irányadóak,

amennyiben jelen törvény másként nem rendelkezik."

Indokolás:

A kifogás elbírálása során követendô eljárási szabályok pontos meghatározása

garanciális jellegü. Ezért a módosító javaslat törvénybe kívánja iktatni, hogy az

államigazgatási eljárásról szóló eljárási szabályokat kell a kifogás elbírálása

során az illetékes választási bizottságnak alkalmaznia, meghagyván a lehetôséget,

hogy a választási törvény ettôl eltérjen. / pl. elbírálási határidôk, bizonyítási

indítvány kötelezôvé tétele stb. /

6./ A javaslat 13. §.-a az alábbiak szerint módosul:

" /5/ Az Övjt. 19. §.- ának /2/ bekezdése a következô l/-(o) n/ ponttal egészül

ki:

(o/ az egy szavazókörrel rendelkezô településen ellátja a szavazatszámláló

bizottság feladatait)"

Indokolás:

A választás törvényessége felett a választási szervek ôrködnek. A garanciák

megteremtése során igen jelentôs, hogy a szavazatszámláló bizottságok és a helyi

választási bizottságok feladatai élesen elkülönülnek egymástól, a helyi

választási bizottság a szavazatszámláló bizottság tevékenysége, döntése elleni

kifogást elbíráló szerv is.

Amennyiben a kétféle szerv helyett a választási bizottság egyben szavazatszámláló

bizottság is lenne, a törvényesség sérülne, a visszaélés lehetôsége teremtôdne

meg.

Budapest, 1994. szeptember 20.

5

Dr. Sepsey Tamás

MDF

Eleje Honlap