T/45/14..

________

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyülés elnöke

Módosító javaslat

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A helyi önkormányzati képviselõk és polgármesterek választásáról szóló 199O.

évi LXIV. törvény módosításáról beterjesztett T/45.. számú törvényjavaslathoz

az alábbi módosító indítványokat teszem:

1./ A törvényjavaslat 6. §-ának az Övjt. 1O. §-a (4) bekezdésének elsõ

mondatát módosító (2) bekezdése elhagyásra kerül.

Indokolás

Amennyiben az önkormányzati törvény módosítását célzó T/32.-es számú

törvényjavaslat úgy kerül elfogadásra, hogy a köztársasági megbízotti

intézmény meghagyásra kerül (erre több módosító javaslat irányul), akkor e

törvényjavaslat módosító rendelkezését szükséges elhagyni.

2./ A törvényjavaslat 7. §-ának az Övjt. 11. §-át megállapító rendelkezés

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"11. § (1) A választópolgárok Budapest fõváros közgyülésének tagjai közül (46.

§) 66-ot közvetlenül választanak: ez esetben Budapest fõváros 1.

választókerületet alkot.

(2) A megyei közgyülési választás tekintetében minden megyében két

választókerület van, külön a 1O.OOO vagy ennél kevesebb lakosú és külön a

1O.OOO-nél több lakosú települések számára."

Indokolás

A törvényjavaslat a fõváros közgyülésének tagjai közül kizárná a kerületek

egy-egy képviselõjét. Miután a helyi önkormányzatokról szóló 199O. évi LXV.

törvény módosítását célzó T/32.. számú törvényjavaslat amúgyis a kerületi

önkormányzatokat gyengíti a fõvárossal szemben, ezért indokolatlan a jelenleg

hatályos szabályozás megváltoztatása. Továbbra is szükséges, hogy a kerületek

küldöttei, mint a fõváros közgyülésének tagjai vehessenek részt a közgyülés

ülésein.

3./ A törvényjavaslat 31. §-a elhagyásra kerül.

Indokolás

A törvényjavaslat indokolása semmilyen megfelelõ érvet nem tartalmaz az

egyfordulós önkormányzati választási rendszer bevezetésére. Az egyetlen szóba

jöhetõ indok a költségvetési takarékossági szempont lehet. A demokrácia

alapvetõ intézményrendszerének müködtetése terén ez az indok viszont

elfogadhatatlan. A kétfordulós választási rendszer alapja a Nemzeti

Kerekasztal tárgyalásokon teljes egyetértéssel fogalmazódott meg és 199O-ben

hatpárti konszenzussal került törvényi szabályozásra. Semmilyen szakmai érv

nem szól ennek megváltoztatása mellett.

4./ A törvényjavaslat 28. §-a, 29. §-a, 3O. §-a, 31. §-a, továbbá 46. §-ának

az Övjt. 63. §-ának (2) bekezdése a, pontjában az Övjt. 42. §-ának (8)

bekezdését hatályon kívül helyezõ rendelkezése elhagyásra kerül.

Indokolás

A törvényjavaslat eltörli az önkormányzati választások érvényességi és

eredményességi limitjeit, amely szükségszerüen maga után vonja az eddigi

kétfordulós választási rendszer automatikus megszünését. Ez azt eredményezné

az egyéni választókerületekben, hogy az a jelölt szerzi meg a képviselõi

mandátumot, aki - függetlenül annak konkrét mértékétõl - a legtöbb szavazatot

gyüjtötte. Ez akár arra is vezethet, hogy adott településen néhány

választópolgár szavazata is dönthet az önkormányzati képviselõ-testület

összetételérõl és a polgármester személyérõl.

Az egyéni választókerületi eredményességi küszöbök eltörlésével nem zárható ki

például olyan eset, hogy adott egyéni választókerületben 1O-15 képviselõjelölt

is elindul, s a mandátumot - mivelhogy matematikailag a legtöbb szavazatot

nyeri el - akár 1O % alatti eredménnyel is meg lehet szerezni.

A vázolt esetekben nem kell különösebben bizonygatni azt, hogy

megkérdõjelezõdnének a helyi demokrácia értékei,

amelyeket viszonylag rövidtávú fiskális szempontokból bün megtenni.

5./ A törvényjavaslat 33. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(2) Az Övjt. 47. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Polgármester, fõpolgármester az a jelölt lesz, akit a település, fõváros

választópolgárai a 44. § szabályai szerint annak megválasztottak."

Indokolás

Támogatandó a törvényjavaslatnak a valamennyi polgármesterre (ideértve

Budapest fõpolgármesterét is) vonatkozó közvetlen választási szisztémát célzó

törekvése. Ugyanakkor itt is indokolt a kétfordulós rendszer fenntartása. A

módosító indítvány ezt célozza.

6./A törvényjavaslat 35. §-a, 36. §-a, 39. §-a, 4O. §-ának (3)-(4) bekezdése

elhagyásra kerül, egyidejüleg a 4O. §-a (5) bekezdésének számozása (3)

bekezdésre változik.

Indokolás

Az (1)-(2) alatti módosításokkal összhangban - az (1) alatti indoklás mellett

- az indítvány elhagyásra javasolja a törvényjavaslatnak a lényegében

egyfordulós választási rendszert bevezetõ rendelkezéseit.

7./ A törvényjavaslat 18. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(2) Az Övjt. 24. §-ának (4) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"AElig;llami vagy önkormányzati költségvetési szerv elhelyezésére szolgáló

épületen, vagy azon belül plakátot elhelyezni tilos."

8./ A törvényjavaslat 45. §-ának az Övjt. 56. §-a (2) bekezdésének második

mondatát megállapító rendelkezése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"AElig;llami vagy önkormányzati költségvetési szerv elhelyezésére szolgáló

épületben választási kampányt folytatni, választási

gyülést tartani tilos, kivéve az 5OO-nál kevesebb lakosú községben, feltéve,

hogy más közösségi célú épület nem áll rendelkezésre."

Indokolás

A törvényjavaslat 18. és 45. §-a az "állami és önkormányzati hatóság"

kifejezést használja. E fogalom jogilag nem értelmezhetõ, mert például a

Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal, a Határon Túli Magyarok Hivatala, vagy

pedig a Miniszterelnöki Hivatal hatósági jogkörrel nem rendelkezik, ennek

megfelelõen nem minõsül hatóságnak, így a törvényjavaslat lehetõvé tenné ezen

intézményekben a választási kampány folytatását.

9./ A törvényjavaslat 19. §-ának az Övjt. 27. §-a (1) bekezdésének elsõ

mondatát megállapító rendelkezése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"Képviselõjelölt az, akit az adott választókerület nyilvántartásában - a

kifüggesztés idõpontjában - is szereplõ választópolgárok legalább 1 %-a

jelöltnek ajánlott."

Indokolás

A hatályos szabályozás szerint a választókerület választópolgárai 1 %-ának

ajánlása elegendõ képviselõjelölt

állításhoz. Indokolatlan ezt 3 %-ra emelni.

Budapest, 1994. szeptember 21.

Dr. Kónya Imre

(MDF)

Eleje Honlap