T/50. mód.jav.Demeter Ervin

__________________________

1

T/50/21..

________

Dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés Elnöke

részére

Tárgy: módosító javaslat

Budapest

Tisztelt Elnök Úr !

A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló, módosított

1992. évi LXXXIX. törvény módosításáról szóló T/50.. számú törvényjavaslathoz

az alábbi módosító indítványokat terjesztem elõ:

I. M ó d o s í t ó i n d í t v á n y

A törvényjavaslat 1. §-ában az 1992. évi LXXXIX. törvény (a továbbiakban:

Ctv.) 1. §-ának (3) bekezdése helyébe javasolt rendelkezés második mondata

maradjon el.

"(3) Az önkormányzatnak a beruházási koncepcióját egyeztetni kell a

szakminisztérium szakmai programjával. [Címzett támogatás olyan önkormányzati

igényre adható, amelynek a szakmai tartalmával a szakminisztérium egyetért."]

I n d o k o l á s

A javasolt rendelkezés elsõ mondata lényegében megegyezik az eredeti

törvényszöveggel. A szavak sorrendjének cseréje nem takar tartalmi

változtatást. A gondot a második (új!) mondat okozza. Ez ugyanis nem mást

jelent, mint burkolt hatáskörelvonást! Az országgyûléstõl a kormányhoz

(szaktárca stb.) helyezi át a döntési kompetenciát. Ha ugyanis támogatás csak

és kizárólag "olyan önkormányzati igényre adható, amelynek a szakmai

tartalmával a szakminisztérium egyetért", akkor az országgyûlési képviselõ és

maga a választott magyar törvényhozás nem mérlegelhet, nincs mozgástere,

munkája formális, sõt merõ adminisztráció. A képlet világos: a kormány dönt,

az országgyûlés pedig jóváhagy - mást nem tehet.

Az országgyûlés mást ne tehessen: jóváhagyhasson!

Mi más indokolná ennek a szabálynak a törvénybeiktatását? Semmi. A kormány

ugyanis összegyûjti a pályázatokat, összeveti õket a "szaktárcák szakmai

programjaival" és az elhatározott prioritásoknak megfelelõen - és a

rendelkezésre álló pénzügyi források felosztása után - elõterjeszti javaslatát

a támogatandó és elutasítandó pályázatokról. Vagyis a kormány az elõkészítés

idõszakában már osztályozza a pályázatokat (támogatandó, elutasítandó) szakmai

tartalom szerint is. Érthetetlen ezek után, hogy a szuverén országgyûlés kezét

miért kellene megkötni? Nagyon is elképzelhetõ, hogy egy társadalompolitikai,

vagy szakmapolitikai vagy egyszerûen csak egy beruházási kérdést az

országgyûlés másként ítél meg, mint egyik vagy másik szaktárca. Ezért az ilyen

kikötés az országgyûlés szuverenításának, döntési szabadságának

megengedhetetlen és minõsíthetetlen célzatú...

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

... ad fedezetet valamennyi, a feltételeknek megfelelõen benyújtott új

igényre, akkor - a Kormány javaslatára - az Országgyûlés az éves költségvetési

törvényben - a szennyvízelvezetés és -tisztítás céljainál vízgazdálkodási

szempontokra alapozva - rangsorolja a támogatandó célokat. Az adott évben ki

nem elégíthatõ igények érvényüket veszítik."]

I n d o k o l á s

Ha a javasolt szabály - és különösen annak utolsó mondata - hatályba lép,

akkor ez a támogatási forma már nem az lesz ami volt, kiiktatódik ugyanis

belõle az önkormányzatok számára legfontosabb garanciális elem, nevezetesen:

ha az önkormányzat pályázata mind a kiválasztott cél, mind a szakszerû

elõkészítés, mind a határidõben történõ elõterjesztés tekintetében megfelel a

törvénynek, akkor elõbb vagy utóbb, de mindenképpen elnyeri a kormányzati

támogatást. Az önkormányzatok számára ezt a lehetõséget a ma is hatályos -

elfogadását tekintve 2/3-os - önkormányzati törvény biztosítja. (85. § (2)

bekezdés - a sokat emlegetett alanyi jog!) Ez a javaslat tehát az Ötv. burkolt

módosítására irányul, pontosabban annak semmibevételét jelenti. Mindez annál

is inkább szembeötlõ, mert az Ötv. módosítását célzó törvényjavaslatban a

kormány - feltehetõen a kérdés politikai konzekvenciái miatt- nyíltan nem

merte felvállalni ezt. Minden ilyen kísérletet a leghatározottabban vissza

kell

utasítani. Vagy pedig szemébe kell nézni a 3170 magyar polgármesternek, és meg

kell mondani, hogy ami jogotok volt, azt most visszavesszük, és nem a

garanciáitok számítanak, hanem az hogy nincs pénzünk, illetve nem akarunk

adni.

A jelenleg hatályos szabály - amelyet egyébként az elõzõ országgyûlés

önkormányzati bizottsága (kormánypártok és ellenzék együtt!) munkált ki,

rendkívül demokratikus és elõremutató megoldást alkalmaz, amikor a rangsorban

utolsó célnál a kielégítést a legkisebb lélekszámú településsel kezdi! Nem

volna célszerûbb a rászorultság elvére is figyelemmel, ezt hatályban tartani?

III. M ó d o s í t ó i n d í t v á n y

A törvényjavaslat 4. §-ába a Ctv. 11. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"11. § Címzett és céltámogatásban [(a továbbiakban: központi támogatás)] még

nem részesült, folyamatban lévõ beruhásához [központi] támogatás a pályázat

________

benyújtásakor még hátralévõ beruházási összeghez igényelhetõ."

_____________

I n d o k o l á s

A javaslat két elemet tartalmaz, melyek elfogadása szükségtelenné teszi a

paragrafus két bekezdésre való tördelését. Az elsõ elem a "központi támogatás"

kifejezés elhagyására irányul, ugyanis ez a hatályos törvényben is pontatlan.

Központi támogatás ugyanis sokféle lehet, gondoljunk csak az elkülönített

állami pénzalapokra, ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy ebben a törvényben a

jelzõ nélküli támogatás kifejezés alatt címzett vagy céltámogatást kell

érteni. Ami a másik elemet illeti: a pályázat benyújtásakor az önkormányzatnak

dokumentálni kell a folyamatban lévõ beruházás adatait, számlákkal kell

igazolnia a saját erõként figyelembe veendõ eddigi ráfordításait. Mivel errõl

az állapotról az elõterjesztõ konkrét és teljeskörû képet kap, célszerû ehhez,

illetõleg a beruházásnak a pályázat elõterjesztésekor dokumentált állapotához

kötni az igényelhetõ állami támogatást. A jogosultság kihírdetésének idõpontja

teljesen esetleges, ilyen alapon az önkormányzat nem tud pályázni, mert nincs

mihez képest meghatároznia a beruházás állását és a befejezéshez szükséges

összeget.

Ha félreértem a javaslatot, és az elõterjesztõ a teljesítendõn esedékességet

ért, az egy lehetséges megoldás, csak éppen nem jó, az idõpont fentebb vázolt

bizonytalansága miatt. Ha viszont a javasolt törvényszöveg tényleg azt akarja

jelenteni, mint ami belõle kiolvasható, akkor nagy baj van, mert nem mond az

égvilágon semmit. Egy még meg nem kapott támogatásból ugyanis nem lehet

kifizetést teljesíteni.

IV. M ó d o s í t ó i n d í t v á n y

A törvényjavaslat melléklete I. Vízgazdálkodás fejezete I.1., I.2.1., I.2.2.

és I.2.3. pontjaiban a támogatás mértéke egységesen 50 %-ra változik.

I n d o k o l á s

Miután az elõzõ ciklus tudatos és körültekintõ infrastruktúrafejlesztõ

politikájának, ezen belül a címzett és céltámogatási rendszernek, valamint az

egyéb állami pénzalapokból juttatott koncentrált támogatásoknak köszönhetõen

Magyarország településeinek vezetékes ivóvízellátási programja lényegében

befejezõdött, ezért a közkifolyós ivóvízellátási, valamint az ivóvízbázis-

fejlesztési beruházásoknak az elhagyását a támogatandó célok közül, 1996-tól

elfogadhatónak tartjuk. Elfogadjuk továbbá a kistelepülések társulására

vonatkozó ésszerû javaslatot. Ugyanakkor azonban nem lehet egyetérteni a

vízgazdálkodás körébe tartozó és a támogatandó célok között felsorolt

beruházásoknál a támogatás mértékének a leszállításával. Ezek léte a

vízkészletek védelme szempontjából legalább olyan fontos, mint a korszerû

vízellátó rendszereké. Ha a pályázható összeg drasztikusan csökken, akkor

nagyon sok önkormányzat - és leginkább a társuló legkisebbek -

szennyvíztisztító, csatornázási stb. beruházási tervét feladni kényszerül, és

ez nagyon

visszavetheti az ország vízkincsének védelmét szolgáló, az elmúlt esztendõkben

kibontakozott örvendetes folyamatot.

V. M ó d o s í t ó i n d í t v á n y

A törvényjavaslat melléklete II. Oktatás fejezete II.1. pontjában a támogatás

mértéke 40 %-ra, II.2. pontjában a támogatás mértéke 70 %-ra módosul, II.3.

pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"Általános- és középiskolai tanteremépítés.

Támogatást igényelhet a helyi önkormányzat az

általa ellátott feladat feltételeinek

javításához.

A támogatás mértéke: 30 %."

I n d o k o l á s

Ma már közhelyszerû a hatvanas évek nyugati gazdaság- és

társadalomstratégiájának az a receptje, amikor a gazdasági recesszió

felszámolása érdekében nem közvetlenül a gazdaságba, sokkal inkább "a humán

infrastruktúrába" fektették a kormányok forrásaikat - és ez húzó ágazatnak

bizonyult. Ma Magyarországon az oktatás területén nem a források szûkítésére,

ellenkezõleg azok bõvítésére van szükség. Ezért a támogatás mértékét nem

csökkenteni, hanem növelni kell, az igénybevétel lehetõségét pedig szélesíteni

- szemben azzal, mint ami a javaslatban szerepel. Kulcsfontosságú ez az

életveszélyes iskolai tantermek kiváltásánál. Számos példa jelezte, hogy a

község vezetése pontosan észlelte, hogy romlik az évszázados iskola állaga,

akár össze is dölhet - volt ilyen eset, sajnos nem egy - de pénzhiány miatt

halogatta a beruházást. Ennek a következményeit nem lehet vállalni. A

törvénynek olyan helyzetet kell teremtenie, hogy a települési önkormányzat meg

tudjon bírkózni ez irányú feladataival, ezért ebben a körben - a pályázat

jogos voltának szigorú mûszaki ellenõrzése mellett - feltétlenül indokolt a 70

% állami támogatás biztosítása. A nemzetiségi oktatás fejlõdése érdekében

szükség van a pozitív megkülönböztetésre, aminek az igénybevehetõ támogatás

mértékében is meg kell nyilvánulnia.

VI. M ó d o s í t ó j a v a s l a t

A törvényjavaslat melléklete II. Oktatás fejezet az alábbi pontokkal egészül

ki:

II.4. Általános- és középfokú iskolai

Támogatást igényelhet minden helyi

tornateremépítés. önkormányzat az általa ellátott feladat

feltételeinek javításához. A Mûvelõdési és

Közoktatási Minisztérium az Orzságos

Sporthivatallal együttmûködve az 1996. évi

állami költségvetési törvényjavaslat

kidolgozásáig meghatározza a támogatásban

részesíthetõ max. alapterületet és az arra

jutó fajlagos költséget, amihez mérten a

támogatás nyújtható. Az ezt meghaladó költség

az önkormányzatot terheli.

A támogatás mértéke: 40 %.

"II.5. Alap- és középfokú diákotthoni

Támogatást igényelhet minden helyi

férõhely létesítésével összefüggõ beruházás.

önkormányzat az általa ellátott feladatok

feltételeinek megteremtéséhez.

A támogatás mértéke: 40 %."

I n d o k o l á s

Ugyanaz, mint az elõzõ pontban.

a./ A gyermekek szervezetének egészséges fejlõdése megköveteli az egész évben

folytatható iskolai sporttevékenységet, amit tornaterem építésével lehet

elõsegíteni. Ehhez az államnak - az eddigi gyakorlatnak megfelelõen - hozzá

kell járulnia.

b./A tanulók általános és középiskolai diákotthoni ellátása minden erõfeszítés

ellenére ma sem megoldott. Ez sokuknál a továbbtanulást is veszélyezteti.

Ezért errõl a területrõl az államnak nem szabad kivonulnia!

VII. M ó d o s í t ó i n d í t v á n y

A törvényjavaslat melléklete III. fejezetéül javasolt szöveg helyébe az alábbi

rendelkezések lépnek:

"III. Egészségügyi és szociális ellátás

III.1. Mûködõ egészségügyi intézmények gép-

Támogatás igényelhetnek a helyi önkormányzatok

mûszerbeszerzése 200 ezer forint feletti egyedi értéken felüli

és egy éven túl elhasználódó egészégügyi gép-

mûszer beszerzéséhez.

A támogatás mértéke: 40 %.

III.2. Szociális otthoni férõhely létesítése.

Támogatást igényelhetnek azok a helyi

önkormányzatok, amelyek szükségletüknek

megfelelõ, de legalább 10 férõhely feletti

szociális otthont létesítenek.

A támogatás mértéke: 40 %.

III.3. Kórházrekonstrukció. Támogatást igényelhet minden olyan helyi

önkormányzat, ahol a beruházás összköltsége 30

millió forint felett van.

A támogatás mértéke: 40 %."

I n d o k o l á s

Megengedhetetlen, hogy az egészségügyi gép- mûszerbeszerzés terén pont a

leginkább rászoruló, alapfokú ellátást biztosító, községi körzeti orvosi

rendelõk esnek el a támogatás lehetõségétõl. A javaslat az elõterjesztést

három elemében módosítja:

a./ minden egészségügyi intézmény támogatható,

b./ a gyógyítás körébe tartozó minden az intézmény ellátási szintjének

megfelelõ mûszerfajta beszerzése támogatható,

c./ a beszerzési érték alsó határa 200 ezer forintra csökken. (Ez is duplája

annak az összegnek, amit a jelenleg hatályos szabály tartalmaz.)

Teljességgel érthetetlen az elõterjesztésben a szociális otthoni férõhely

létesítésének az elhagyása. Az önkormányzatok ez irányú erõfeszítései nem

maradhatnak állami támogatás nélkül. Egészen furcsa egy ilyen elõterjesztés

egy olyan kormánytól, amely önmagát szociális érzékenységûnek kívánja

láttatni. Ugyanez a helyzet a kórházrekonstrukcióval is.

Ezeket a problémákat a címzett támogatás nem tudja megoldani. Egyrészt annak

elnyerésére az önkormányzatnak nincs alanyi joga, másrészt ott nincs

kötelezõen elõírt saját erõ (a támogatás akár 100 %-ig is terjedhet), tehát ha

ezt a területet átvisszük a címzettek közé, ott tömegével fognak jelentkezni

megalapozatlan és kielégíthetetlen pályázatok. Végül a címzett támogatásra

fedezetül rendelkezésre álló összeg az elmúlt években töredéke volt a

céltámogatásnak (1994-ben ez az arány 0,7:33-hoz!).

Budapest, 1994. október 10.

Demeter Ervin

képviselõ

Eleje Honlap