ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/105/12..

dr Gál Zoltán Úrnak

elnök

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A házasságról, a családról és a gyámságról szóló 1952. évi IV. törvény

módosításáról rendelkezõ T/105.. sz. elõterjesztéshez az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

teszem:

1)

3.§ (2) bek. A gyermek külföldre történõ örökbefogadása - a rokonok, illetve a

szülõ házastársa által történõ örökbefogadás kivételével - csak akkor

engedélyezhetõ, ha a gyermek örökbefogadás(ára belföldön nem kerülhetett

sor.)a Magyarország területén sikertelennek bizonyult.

Indokolás:

Az eredetileg javasolt jogszöveg kétértelmûsége nem teszi nyilvánvalóvá a

törvényalkotói szándékot, mely a gyermek érdekét kívánja elõtérbe helyezni. A

belföldi örökbefogadás a gyámhatósági eljárás érvényben levõ szabályozása

alapján mindenképpen alaposabb eljárást és ellenõrizhetõbb elhelyezést jelent,

ezért egyértelmûen kívánatosabb.

2)

3.§ (3) bek. (A korlátozottan cselekvõképes nagykorú félnek az

örökbefogadással kapcsolatos jognyilatkozatához törvényes képviselõjének

hozzájárulása szükséges.)

Indoklás:

A szöveg törlendõ, mivel a hatályos családjogi törvény egyéb rendelkezéseibe

ütközik. A módosítás alá vont törvény 47.§ (1) bekezdése szerint "örökbrfogadó

csak teljesen cselekvõképes nagykorú személy lehet". A 47.§ (3) bek. pedig úgy

rendelkezik, hogy "örökbe fogadni csak kiskorú személyt lehet". Ebbõl

következõleg korlátozottan cselekvõképes nagykorú személy sem örökbefogadó,

sem örökbefogadott nem lehet, ilyen tartalmú jognyilatkozatot sem tehet, még

akkor sem, ha más hozzájárulásával kívánja ezt tenni.

3)

5.§ A Csjt. 72.§-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"72. § (1) bek. A szülõi felügyeletet a szülõk együttesen gyakorolják, -

ellentétes megállapodásuk hiányában - akkor is, ha már nem élnek együtt(.) és

az együttesen végzett felügyelet a gyermek fejlõdését nem látszik

veszélyeztetni.

Indokolás:

Fontosnak látszik az új intézményt csak olyan esetben alkalmazni, amikor az

megitélhetõen nem veszélyezteti a gyermek testi-lelki fejlõdését.

4)

5.§ A Csjt 72.§ (3) bek. módosítása:

(3) A közös szülõi felügyeletet a bíróság bármelyik szülõ

kérelmére megszûnteti, ha a megszûntetés a gyermek fejlõdése szempontjából

(is) indokolt.

Indoklás:

A közös felügyelet más mérlegelendõ szempontját nem adja meg a szöveg. Ezért

és a törvényalkotó szándék tekintetbevételével az is szócskát elhagyni

javaslom.

5)

6. § (2) bek. A gyermek sorsát érintõ lényeges kérdés: a kiskorú gyermek

nevének meghatározása, illetve nevének megváltoztatása, tartózkodási helyének

kijelölése, továbbá (iskolájának) képzési irányának , valamint életpályájának

megválasztása.

Indokolás:

Nem látom indokát az eredeti törvényszövegben levõ kifejezés

megváltoztatásának.

6)

8.§ (3) bek. A tizen(hatodik)nyolcadik életévét betöltött (- már nem

tanköteles -) gyermek a szülõ hozzájárulása nélkül is létesíthet munkaviszonyt

vagy szövetkezeti tagsági viszonyt.

Indokolás:

A nagyobb képzettség megszerzése az egész leendõ életpálya, a munkanélküliség

lehetõ elkerülése szempontjából elsõrendû fontosságú lehet. Az egyén számára

ennek van olyan súlya, mint a 18. életévhez kötött választójognak a társadalom

számára.

7)

10. § A Csjt. 92. §-ának (1) bekezdése a következõ elsõ mondattal egészül ki:

"A gyermeknek joga, hogy különélõ szülõjével , különélõ testvérével vagy

testvéreivel és különélõ nagyszüleivel kapcsolatot tartson.

Indokolás:

A család egységét erõsíti, ha a gyermek minden családtaggal jogosult

kapcsolatot tartani.

Székesfehérvár, 1995.március 27.

Dr.Kelemen András

MDF

Eleje Honlap