______________
I:\bizjelen\T105resz.DOC
T/105/18.. szám
Az Országgyûlés
Alkotmány- és igazságügyi bizottságának
a j á n l á s a
a házasságról, a családról és a gyámságról szóló 1952. évi IV. törvény
módosításáról szóló T/105.. sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:
Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a házasságról, a családról és a gyámságról
szóló 1952. évi IV. törvény (a továbbiakban: Csjt.) módosítása tárgyában
T/105.. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott
T/105/1.,T/2.., T/4..,T/6.., T/8..,T/9..,T/10..,T/11..,T/12..,T/13..,T/14.., /15.,T/16..,
/17. számú módosító javaslatokat.
A bizottság a törvényjavaslat elfogadását egyhangúan támogatja, a
módosító javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglalt állást.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Kiss Péter és Iványi Tamás képviselõk a törvényjavaslat 1. §-ának a
következõ módosítását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a bekezdések
számozása értelemszerûen változik):
"A házasságról, a családról és a gyámságról szóló, többször módosított
1952. évi IV. törvény (a továbbiakban: Csjt.) 1. §-a a következõ (2)
bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi (2) bekezdés számozása (3)
bekezdésre változik:
"(2) E törvény alkalmazása során mindenkor a kiskorú gyermek [érdekére
figyelemmel,] jogait biztosítva kell eljárni.["] A gyermeket érintõ valamennyi
kérdés eldöntése során a gyermek mindenek felett álló érdekét kell elsõsorban
figyelembe venni."
Indokolás: Lásd a T/105/4-1. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
2. Dr. Pálos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 1. § (2) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"1. § (2) E törvény alkalmazása során mindenkor a kiskorú gyermek legjobb
érdekére figyelemmel, jogait biztosítva kell eljárni."
Indokolás: Lásd a T/105/14.. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság nem támogatja.
Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
3. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ának az
elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak
számozása értelemszerûen változik):
"2. § [A Csjt. 18. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés
lép:
"(3) A felek tartós jogviszonyát rendezõ egyezség megváltoztatását az egyezség
jóváhagyásától számított két éven belül a bíróságtól - az egyéb törvényes
feltételek megléte esetén is - csak akkor lehet kérni, ha az a felek kiskorú
gyermekének érdekét szolgálja, illetve, ha a körülmények változása folytán a
megállapodás valamelyik fél érdekét súlyosan sérti."]
Indokolás: Lásd a T/105/1-1. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
4. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1)
bekezdésének módosítását, illetve kiegészítését javasolja:
"3. § (1) A Csjt. 49. §-a a következõ (2)-(3) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A gyermek külföldre történõ örökbefogadása - a rokonok, illetve a
szülõ házastársa által történõ örökbefogadás kivételével - csak akkor
engedélyezhetõ, ha a gyermek örökbefogadására belföldön nem kerülhetett sor,
nem helyezhetõ el belföldön gondozó családnál, illetve nevelése nem oldható
meg megfelelõen.
(3) A külföldre történõ örökbefogadás csak olyan ország esetében
történhet meg, amellyel olyan megegyezés, vagy megállapodás került megkötésre,
mely biztosítja, hogy az örökbefogadás esetén a gyermek a hazai joggal
megegyezõ biztosítékokat kap, illetve biztosított az örökbefogadásnál a
hasznoszerzés kizárása a résztvevõ személyek részérõl.""
Indokolás: Lásd a T/105/1-2. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
5. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1)
bekezdésének a kiegészítését javasolja:
"3. § (1) A Csjt. 49. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A gyermek külföldre történõ örökbefogadása - a rokonok, illetve a
szülõ házastársa által történõ örökbefogadás kivételével - csak akkor
engedélyezhetõ, ha a gyermek örökbefogadására belföldön nem kerülhetett sor,
és errõl a gyermek törvényes képviseletét ellátó nyilatkozott."
Indokolás: Lásd a T/105/6-1. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
6. Kiss Péter és Iványi Tamás képviselõk a törvényjavaslat 3. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolják (a javaslat elfogadása esetén
a bekezdések számozása értelemszerûen változik):
"3. § (1) A Csjt. 49. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A gyermek külföldre történõ örökbefogadása - a rokonok, illetve a
szülõ házastársa által történõ örökbefogadás kivételével - csak akkor
engedélyezhetõ, ha a gyermek [örökbefogadására] belföldön [nem kerülhetett
sor] történõ örökbefogadását nem kezdeményezték."
Indokolás: Lásd a T/105/4-2. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
7. Dr. Monostori Endre és dr. Egerszegi László képviselõk a
törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésének a következõ módosítását új (2)
bekezdéssel történõ kiegészítését és a jelenlegi (2) bekezdés számozásának (3)
bekezdésre történõ módosítását javasolják:
"(1) A Csjt. 49. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A gyermek külföldre történõ örökbefogadása - a rokonok, illetve a
szülõ házastársa által történõ örökbefogadás kivételével - csak [akkor]
örökbefogadhatóvá nyilvánított intézeti nevelt valamint állami nevelt gyermek
esetében engedélyezhetõ [ha], feltéve, hogy a gyermek örökbefogadására
belföldön nem kerül[hetet]t sor, mivel azt nem kezdeményezték, illetve
örökbefogadása érdekében tett intézkedések nem vezettek eredményre."
(2) A Csjt. 59. § (1) bekezdés a következõ mondattal egészül kiegészül
ki, a jelenlegi bekezdések számozása értelemszerûen változik:
"(1) Az örökbefogadással kapcsolatos jognyilatkozatokat - az alábbi
kivételekkel - csak személyesen lehet megtenni. Személyesen, törvényes
képviselõje hozzájárulása nélkül teheti meg a jognyilatkozatát a korlátozottan
cselekvõképes kiskorú gyermek is."
[(2)] (3) A Csjt. 59. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés lép:
"(3) A korlátozottan cselekvõképes nagykorú félnek az örökbefogadással
kapcsolatos jognyilatkozatához törvényes képviselõjének hozzájárulása
szükséges."
Indokolás: Lásd a T/105/16. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság támogatja.
Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
8. Dr. Kelemen András képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"3. § (1) A Csjt. 49. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A gyermek külföldre történõ örökbefogadása - a rokonok, illetve a
szülõ házastársa által történõ örökbefogadás kivételével - csak akkor
engedélyezhetõ, ha a gyermek örökbefogadás[ára belföldön nem kerülhetett sor]a
Magyarország területén sikertelennek bizonyult."
Indokolás: Lásd a T/105/12.-1. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
9. Dr. Pálos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"3. § (1) A Csjt. 49. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A gyermek külföldre történõ örökbefogadása - a rokonok, illetve a
szülõ házastársa által történõ örökbefogadás kivételével - csak akkor
engedélyezhetõ, ha a gyermek örökbefogadására belföldön megfelelõ kisérlet
ellenére nem kerülhetett sor."
Indokolás: Lásd a T/105/15.. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
10. Szabó Sándorné képviselõ a törvényjavaslat 3. § (2) bekezdésének a
kiegészítését javasolja:
"3. § (2) A Csjt. 59. § (3) bekezdése a következõk szerint módosul:
(3) A 14. életévét betöltött kiskorú gyermeket örökbefogadása ügyében
személyesen kell meghallgatni, illetõleg az örökbefogadással kapcsolatos
nyilatkozatát személyesen teheti meg. A korlátozottan cselekvõképes nagykorú
félnek az örökbefogadással kapcsoaltos jognyilatkozatához törvényes
képviselõjének hozzájárulása szükséges."
Indokolás: Lásd a T/105/2. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
11. Dr. Kelemen András képviselõ a törvényjavaslat 3. § (2) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"3. § (2) A Csjt. 59. §-ának (3) bekezdés helyébe a következõ rendelkezés
lép:
"(3) [A korlátozottan cselekvõképes nagykorú félnek az örökbefogadással
kapcsolatos jognyilatkozatához törvényes képviselõjének hozzájárulása
szükséges.]"
Indokolás: Lásd a T/105/12.-2. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
12. Kiss Péter és Iványi Tamás képviselõk a törvényjavaslat 3. §-ának a
következõ kiegészítését javasolják (a javaslat elfogadása esetén a bekezdések
számozása értelemszerûen változik):
"3. § (1) A Csjt. 49. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A gyermek külföldre történõ örökbefogadása - a rokonok, illetve a
szülõ házastársa által történõ örökbefogadás kivételével - csak akkor
engedélyezhetõ, ha a gyermek örökbefogadására belföldön nem kerülhetett sor."
(2) A Csjt. 59. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) A korlátozottan cselekvõképes nagykorú félnek az örökbefogadással
kapcsolatos jognyilatkozatához törvényes képviselõjének hozzájárulása
szükséges."
(3) A Csjt. 59. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Az örökbefogadással kapcsolatos jognyilatkozatok megtételének
elõkészítésével, különösen az örökbeadható gyermekek adatainak kezelésével,
közzétételével, az örökbefogadni szándékozók tájékoztatásával, az
örökbefogadásra irányuló eljárás során való nem gyámhatósági közremûködéssel
kapcsolatos szabályokat a kormány rendeletben állapítja meg."
Indokolás: Lásd a T/105/4-3. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
13. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ának az
elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak
számozása értelemszerûen változik):
"4. § [A Csjt. 71. §-ának (1) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:
"A szülõknek biztosítaniuk kell, hogy az ítélõképessége birtokában lévõ
gyermekük az õt érintõ döntések elõkészítése során véleményt nyilváníthasson.
A gyermek véleményét - korára, érettségére figyelemmel - tekintetbe kell
venni."]"
Indokolás: Lásd a T/105/1-3. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
14. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ának a
módosítását javasolja:
"5. § A Csjt. 72. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"72. § [(1) A szülõi felügyeletet a szülõk együttesen gyakorolják, -
ellentétes megállapodásuk hiányában - akkor is, ha már nem élnek együtt.]
[(2)] Ha a házasság felbontása vagy a gyermek elhelyezése iránti perben a
gyermeket a szülõk megegyezése vagy a bíróság döntése alapján valamelyik
szülõnél elhelyezték, a felügyeletet ez a szülõ gyakorolja, kivéve, ha a
szülõk kérelmére a bíróság a gyermekelhelyezéssel egyidejûleg közös szülõi
felügyeletet rendelt el, illetve a szülõknek a közös szülõi felügyeletre
vonatkozó egyezségét jóváhagyta. A közös szülõi felügyeletre vonatkozó
egyezségben a feleknek részletesen rögzítenie kell az egyezség végrehajtásának
feltételeit.
[(3) A közös szülõi felügyeletet a bíróság bármelyik szülõ kérelmére
megszünteti, ha a megszüntetés a gyermek fejlõdése szempontjából is indokolt.
(4) A szülõi felügyeletet gyakorló szülõ, illetve a gyámhatóság a gyermek
kiadását követelheti attól, aki a gyermeket jogtalanul tartja magánál.]""
Indokolás: Lásd a T/105/1-4. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
15. Dr. Kelemen András képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ának a
következõ módosítását javasolja:
"A Csjt. 72. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"72. § (1) A szülõi felügyeletet a szülõk együttesen gyakorolják, -
ellentétes megállapodásuk hiányában - akkor is, ha már nem élnek együtt és az
együttesen végzett felügyelet a gyermek fejlõdését nem látszik veszélyeztetni.
(2) Ha a házasság felbontása vagy a gyermek elhelyezése iránti perben a
gyermeket a szülõk megegyezése vagy a bíróság döntése alapján valamelyik
szülõnél elhelyezték, a felügyeletet ez a szülõ gyakorolja, kivéve, ha a
szülõk kérelmére a bíróság a gyermekelhelyezéssel egyidejûleg közös szülõi
felügyeletet rendelt el, illetve a szülõknek a közös szülõi felügyeletre
vonatkozó egyezségét jóváhagyta.
(3) A közös szülõi felügyeletet a bíróság bármelyik szülõ kérelmére
megszünteti, ha a megszüntetés a gyermek fejlõdése szempontjából [is]
indokolt.
(4) A szülõi felügyeletet gyakorló szülõ, illetve a gyámhatóság a gyermek
kiadását követelheti attól, aki a gyermeket jogtalanul tartja magánál."
Indokolás: Lásd a T/105/12.-3-4. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
16. Dr. Monostori Endre és dr. Egerszegi László képviselõk a
törvényjavaslat 5. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(3) Ha a közös szülõi felügyelet gyakorlása során a szülõk már nem
tudnak együttmûködni, a közös szülõi felügyeletet a bíróság bármelyik szülõ
kérelmére megszünteti, [ha] feltéve, hogy a megszüntetés a gyermek fejlõdése
szempontjából is indokolt."
Indokolás: Lásd a T/105/8. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság támogatja.
Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
17. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 6. §-ának az
elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak
számozása értelemszerûen változik):
"6. § [A Csjt. a következõ 72/A-72/B. §-sal egészül ki:
"72/A. § (1) A gyermek elhelyezésérõl a szülõk döntenek. A szülõk
megegyezésének hiányában a bíróság a gyermeket annál a szülõnél helyezi el,
akinél a kedvezõbb testi, értelmi és erkölcsi fejlõdése biztosított. Ha a
szülõnél történõ elhelyezés a gyermek érdekét veszélyezteti, a bíróság a
gyermeket másnál is elhelyezheti, feltéve, hogy ez a személy a nála történõ
elhelyezést maga is kéri.
(2) A gyermek elhelyezésének megváltoztatását abban az esetben lehet
kérni, ha azok a körülmények, amelyekre a bíróság a döntését alapította, utóbb
lényegesen megváltoztak és az elhelyezés változatlan fenntartása a gyermek
érdekét sérti.
(3) A gyermek elhelyezése, valamint az elhelyezés megváltoztatása iránt a
szülõ,a gyámhatóság és az ügyész indíthat pert.
(4) Ha a gyermek elhelyezése érdekében azonnali intézkedésre van szükség,
a bíróság soron kívül, ideiglenes intézkedéssel határoz.
72/B. § (1) A különélõ szülõk a gyermek sorsát érintõ lényeges
kérdésekben a gyermek elhelyezését követõen - közös szülõi felügyelet
hiányában is - együttesen döntenek, kivéve, ha a különélõ szülõ felügyeleti
jogát a bíróság korlátozta, szüneteltette vagy megszüntette.
(2) A gyermek sorsát érintõ lényeges kérdés: a kiskorú gyermek nevének
meghatározása, illetve nevének megváltoztatása, tartózkodási helyének
kijelölése, továbbá iskolájának, valamint életpályájának megválasztása.
(3) A gyermekétõl különélõ szülõt a bíróság feljogosíthatja a
vagyonkezelés és a gyermek vagyoni ügyeiben a törvényes képviselet jogával is,
illetve ha a gyermek érdekei megkívánják, az õt egyébként megilletõ szülõi
felügyeleti jogokat - így a gyermek sorsát érintõ valamely lényeges kérdésben
való döntés jogát - korlátozhatja vagy megvonhatja, illetve egyes
jogosítványok gyakorlásának szünetelését rendelheti el."]"
Indokolás: Lásd a T/105/1-4. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
18. Dr. Monostori Endre, dr. Egerszegi László és dr. Haller Zoltán
képviselõk a Csjt.-nek a törvényjavaslat 6. §-ával bevezetendõ 72/A. § (2)
bekezdésének, valamint a törvényjavaslat 6. §-ával bevezetendõ 72/B. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"A Csjt. a következõ 72/A-72/B. §-sal egészül ki:
72/A. § (2) A gyermek elhelyezésének megváltoztatását abban az esetben
lehet kérni, ha azok a körülmények, amelyekre a bíróság a döntését alapította,
utóbb lényegesen megváltoztak, és ennek következtében az elhelyezés
[változatlan fenntartása] megváltoztatása a gyermek érdeké[t]ben [sérti] áll.
72/B. § (1) A különélõ szülõk a gyermek sorsát érintõ lényeges
kérdésekben a gyermek elhelyezését követõen - közös szülõi felügyelet
hiányában is - együttesen [döntenek] gyakorolják jogaikat, kivéve, ha a
különélõ szülõ felügyeleti jogát a bíróság korlátozta, szüneteltette vagy
megszüntette."
Megjegyzés: A T/105/9. számon, valamint a T/105/17-1. számon beterjesztett
módosító javaslatokat az azokat benyújtó képviselõk az Alkotmányügyi
bizottság 1995. március 29-ei ülésén összevonták, az Alkotmányügyi bizottság
az összevont - ezen ajánlás 18. sz. pontjában szereplõ - változatot
támogatta.
Indokolás: Lásd a T/105/9., valamint a T/105/17-1. számon
beterjesztett módosító javaslatok indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság támogatja.
Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
19. Selmeczi Gabriella képviselõ a Csjt.-nek a törvényjavaslat 6. §-ával
bevezetendõ 72/A. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/A Csjt. a következõ 72/A-72/B. §-sal egészül ki:/
"72/A. § (4) Ha a gyermek elhelyezésére, a gyermek kedvezõbb testi,
értelmi és erkölcsi fejlõdése érdekében azonnali intézkedésre van szükség, a
bíróság a szülõ kérelmére, indokolt esetben közvetlenül vagy szakértõ útján a
gyermeket meghallgatva soron kívül, ideiglenes intézkedéssel határoz."
Indokolás: Lásd a T/105/13. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
20. Dr. Kelemen András képviselõ a Csjt.-nek a törvényjavaslat 6. §-ával
kiegészített 72/B. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/A Csjt. a következõ 72/A-72/B. §-sal egészül ki:/
"72/B. § (2) A gyermek sorsát érintõ lényeges kérdés: a kiskorú gyermek
nevének meghatározása, illetve nevének megváltoztatása, tartózkodási helyének
kijelölése, továbbá [iskolájának] képzési irányának, valamint életpályájának
megválasztása."
Indokolás: Lásd a T/105/12.-5. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
21. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ának a
módosítását javasolja:
"7. § A Csjt. 74. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"74. § A bíróságnak és a gyámhatóságnak a szülõi felügyelettel, illetve a
gyermek elhelyezésével, valamint az elhelyezés megváltoztatásával kapcsolatos
eljárása során - elháríthatatlan akadály esetét kivéve - mindkét szülõt meg
kell hallgatnia. [Indokolt esetben közvetlenül vagy szakértõ utján] Ugyancsak
meg kell hallgatnia közvetlenül vagy szakértõ útján a gyermeket is. Ha a
gyermek a tizennegyedik életévét betöltötte, az elhelyezésére vonatkozó döntés
csak egyetértésével hozható, kivéve, ha az általa választott elhelyezés
fejlõdését veszélyezteti.""
Indokolás: Lásd a T/105/1-5. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
22. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ának
a módosítását javasolja:
"7. § A Csjt. 74. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"74. § A bíróságnak és a gyámhatóságnak a szülõi felügyelettel, illetve a
gyermek elhelyezésével, valamint az elhelyezés megváltoztatásával kapcsolatos
eljárása során - elháríthatatlan akadály esetét kivéve - mindkét szülõt meg
kell hallgatnia. [Indokolt esetben közvetlenül vagy szakértõ utján meg kell
hallgatni] Bármely szülõ kérésére a bíróság vagy a gyámhatóság köteles
szakértõ útján meghallgatni a gyermeket is. Ha a gyermek a tizennegyedik
életévét betöltötte, az elhelyezésére vonatkozó döntés a gyermekpszichológus
elõtt történt meghallgatását követõen, a gyermekpszichológus véleménye
alapján, de csak egyetértésével hozható, kivéve, ha az általa választott
elhelyezés fejlõdését veszélyezteti."
Indokolás: Lásd a T/105/6-2. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
23. Szabó Sándorné képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ának a módosítását
javasolja:
"7. § A Csjt. 74. §[-ának] (1) bekezdésének helyébe a következõ
rendelkezés lép:
74. § (1) A bíróságnak és a gyámhatóságnak a szülõi felügyelettel,
illetve a gyermek elhelyezésével, valamint az elhelyezés megváltoztatásával
kapcsolatos eljárása során - elháríthatatlan akadály esetét kivéve - mindkét
szülõt meg kell hallgatnia. Indokolt esetben közvetlenül vagy szakértõ utján
meg kell hallgatnia a gyermeket is. Ha a gyermek a tizennegyedik életévét
betöltötte, az elhelyezésére vonatkozó döntés csak egyetértésével hozható,
kivéve, ha az általa választott elhelyezés fejlõdését veszélyezteti."
Megjegyzés: A Csjt. 74. § (2) bekezdésének hatályos szövege: A gyámhatóság a
szülõi felügyelettel kapcsolatban tett intézkedéseit a jövõre nézve bármikor
módosíthatja vagy hatályon kívül helyezheti, ha ez a gyermek érdekében
szükséges.
A T/105/2. számon beterjesztett módosító javaslat arra irányul, hogy a Csjt.
74. § (2) bekezdése hatályban maradjon.
Indokolás: Lásd a T/105/2. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
24. Kiss Péter és Iványi Tamás képviselõk a törvényjavaslat 7. §-ának a
következõ módosítását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a bekezdések
számozása értelemszerûen változik):
"7. § A Csjt. 74. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"74. § A bíróságnak és a gyámhatóságnak a szülõi felügyelettel, illetve a
gyermek elhelyezésével, valamint az elhelyezés megváltoztatásával kapcsolatos
eljárása során [- elháríthatatlan akadály esetét kivéve -] mindkét szülõt,
[meg kell hallgatnia.] [Indokolt esetben] továbbá a gyermeket közvetlenül vagy
szakértõ utján meg kell hallgatnia [a gyermeket is]. E meghallgatást a szülõk
esetében csak elhárithatatlan akadály, a gyermek esetében csak kivételes
indokoltság esetén lehet mellõzni." [Ha a gyermek a tizennegyedik életévét
betöltötte, az elhelyezésére vonatkozó döntés csak egyetértésével hozható,
kivéve, ha az általa választott elhelyezés fejlõdését veszélyezteti.]"
Indokolás: Lásd a T/105/4-4. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
25. Dr. Monostori Endre és dr. Egerszegi László képviselõk a
törvényjavaslat 7. §-ának a következõ módosítását javasolják:
"7. § A Csjt. 74. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
74. § A bíróságnak és a gyámhatóságnak a szülõi felügyelettel, illetve a
gyermek elhelyezésével, valamint az elhelyezés megváltoztatásával kapcsolatos
eljárása során - elháríthatatlan akadály esetét kivéve - mindkét szülõt meg
kell hallgatnia. Indokolt esetben, így akkor is ha azt a gyermek maga kéri,
közvetlenül vagy szakértõ utján meg kell hallgatni a gyermeket is. Ha a
gyermek a tizennegyedik életévét betöltötte, az elhelyezésére vonatkozó döntés
csak egyetértésével hozható, kivéve, ha az általa választott elhelyezés
fejlõdését veszélyezteti. A bíróság a gyermeknek az elhelyezésével kapcsolatos
álláspontjáról a szülõk erre vonatkozó egyezõ nyilatkozata útján is
tájékozódhat."
Indokolás: Lásd a T/105/10. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság támogatja.
Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
26. Dr. Monostori Endre, dr. Egerszegi László, Kiss Péter és Iványi Tamás
képviselõk a Csjt.-nek a törvényjavaslat 8. §-ában jelölt 78. § (3)
bekezdésének az elhagyását javasolják:
"8. § /A Csjt. 78. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"[(3) A tizenhatodik életévét betöltött - már nem tanköteles - gyermek a
szülõ hozzájárulása nélkül is létesíthet munkaviszonyt vagy szövetkezeti
tagsági viszonyt.]"
Indokolás: Lásd a T/105/11., valamint a T/105/4-5. számon
beterjesztett módosító javaslatok indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság támogatja.
Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
27. Dr. Kelemen András képviselõ a Csjt.-nek a törvényjavaslat 8. §-ával
bevezetendõ 78. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"78. § (3) A tizen[hatodik]nyolcadik életévét betöltött [- már nem
tanköteles -] gyermek a szülõ hozzájárulása nélkül is létesíthet munkaviszonyt
vagy szövetkezeti tagsági viszonyt."
Indokolás: Lásd a T/105/12.-6. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
28. Kiss Péter és Iványi Tamás képviselõk a törvényjavaslat 10. §-ának a
következõ kiegészítését javasolják (a javaslat elfogadása esetén a bekezdések
számozása értelemszerûen változik):
"10. § A Csjt. 92. §-ának (1) bekezdése a következõ elsõ mondattal
egészül ki:
"A gyermeknek joga, hogy különélõ szülõjével személyes és közvetlen
kapcsolatot tartson[.] fenn."
Indokolás: Lásd a T/105/4-6. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
29. Dr. Kelemen András képviselõ a Csjt.-nek a törvényjavaslat 10. §-
ával bevezetendõ 92. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"A Csjt. 92. §-ának (1) bekezdése a következõ elsõ mondattal egészül ki:
"A gyermeknek joga, hogy különélõ szülõjével, különélõ testvérével, vagy
testvéreivel és különélõ nagyszüleivel kapcsolatot tartson."
Indokolás: Lásd a T/105/12.-7. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
30. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 12. §-ának a
módosítását javasolja:
"12. § A Polgári perrendtartásról szóló többször módosított 1952. évi
III. törvény 279. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Ha a bíróság a perben a Családjogi törvény 74. §-a alapján a
házastársak kiskorú gyermeké[nek, mint érdekeltnek a]t meghallgat[ásáról]ja
[döntött], indokolt esetben [egyidejûleg] a gyermek részére ügygondnokot
rendel. A bíróság úgy is határozhat, hogy a gyermeket a házastársak és jogi
képviselõik távollétében hallgatja meg. E szabályok vonatkoznak a gyermek
elhelyezésével kapcsolatos perekre is.""
Indokolás: Lásd a T/105/1. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
31. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 12. §-
ának a módosítását javasolja:
"12. § A Polgári perrendtartásról szóló többször módosított 1952. évi
III. törvény 279. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Ha a bíróság a perben a Családjogi törvény 74. §-a alapján a
házastársak kiskorú gyermekének, mint érdekeltnek a meghallgatásáról döntött,
[indokolt esetben egyidejûleg a gyermek részére ügygondnokot rendel. A bíróság
úgy is határozhat, hogy a gyermeket a házastársak és jogi képviselõik
távollétében hallgatja meg.] úgy ez a meghallgatás csak az erre felkészült
gyermekpszichológus útján és a gyermekpszichológus rendelõjében történhet. E
szabály[ok] vonatkozik[nak] a gyermek elhelyezésével kapcsolatos perekre is."
Indokolás: Lásd a T/105/6-3. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
32. Dr. Monostori Endre és dr. Haller Zoltán képviselõk a törvényjavaslat
12. §-ának a következõ módosítását javasolják:
"A Polgári perrendtartásról szóló többször módosított 1952. évi III.
törvény 279. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Ha a bíróság a perben a Családjogi törvény 74. §-a alapján a
házastársak kiskorú gyermekének, mint érdekeltnek a meghallgatásáról döntött,
indokolt esetben egyidejûleg a gyermek részére ügygondnokot rendel. A bíróság
úgy is határozhat, hogy a gyermeket a házastársak [és jogi képviselõik]
távollétében hallgatja meg. E szabályok vonatkoznak a gyermek elhelyezésével
kapcsolatos perekre is."
Indokolás: Lásd a T/105/17-2. számon beterjesztett módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):
- az Alkotmányügyi bizottság támogatja.
Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1995. március 29.
Dr. Hack Péter s.k.,
az Alkotmány- és igazságügyi bizottság elnöke