- 1 -

______________

bizjelen\T149resz.DOC

T/149/21.. szám

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi bizottságának Mezõgazdasági

bizottságának

Gazdasági bizottságának

a j á n l á s a

a szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény módosítására készült T/149..

számú törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága, a Mezõgazdasági

bizottság, valamint a Gazdasági bizottsága, megvitatta "a szövetkezetekrõl

szóló 1992. évi I. törvény módosításáról" (a továbbiakban: Szvt.) szóló,

T/149.. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott

T/149/5.., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19.,

20. számú módosító javaslatokat.

Az Alkotmány- és igazságügyi bizottság azt javasolja, hogy a részletes

vita §-onként nyíljon meg.

A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító

javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.

Dr. Gombos András és dr. Kertész Zoltán képviselõk T/149/15.. (az Szvt. 22. §

(1) bek. felvezetõ szövegére, és az (1) bekezdés b/ pontjára vonatkozó

javaslat) és a T/149/16.. sz módosító javaslatukat, Herbály Imre és Pásztohy

András képviselõk a T/149/11/1. sz. módosító javaslatukat, Bogárdi Zoltán

képviselõ a T/149/20/2.. sz. (az Szvt. 22. § (1) bek. a/ pontjára vonatkozó

javaslata) módosító javaslatát visszavonta.

A Mezõgazdasági bizottság elõadója: Pásztohy András képviselõ

A kisebbségi vélemény elõadója: Bogárdi Zoltán képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Dr. Tóth Tihamér képviselõ a törvényjavaslat 1-4. §-ainak az

elhagyását javasolja:

Megjegyzés: A törvényjavaslat négy §-ból áll, így az összes § elhagyására

tett javaslat csak együttesen bírálható el.

A törvényjavaslat szövegének közlését technikai okból mellõztük.

Indokolás: Lásd a T/149/18.. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem

támogatja, tekintettel arra, hogy támogatja a törvényjavaslat elfogadását.

- a Mezõgazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

2. Bogárdi Zoltán képviselõ az Szvt-nek a törvényjavaslattal nem érintett

20. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezést javasolja:

"(1) Az SZVT 20. § (2) bekezdés helyébe a következõ rendelkezés lép:

"Az (1) bekezdés a/ pontjában foglalt alapszabály megállapítása és

módosítása, valamint a h/ pontjában felsorolt szervezeti változásokról a

döntés a közgyûlés kizárólagos hatáskörébe tartozik. Minden más ügy eldöntését

az alapszabály a küldöttgyûlés hatáskörébe utalhatja.""

Megjegyzés: Képviselõ úr módosító javaslatában ezen rendelkezést a 2. § (1)

bekezdéseként jelölte, tekintettel arra, hogy a 2. § az Szvt. 22. §-áról

rendelkezik, így a módosító javaslatot az Szvt. §-ainak sorrendjét

figyelembe véve szerepeltetjük az ajánlásban.

Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg képviselõ úrnak az Szvt. 22.

§-ához tett módosító javaslataival. (ajánlás 16., 17. pontja)

A módosító javaslat a hatályos törvényszöveghez viszonyítva van jelölve.

(Képviselõ úr az Szvt-t tévesen - végig nagy betûvel - jelölte.)

Indokolás: Lásd a T/149/20/2.. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, jogszabályszerkesztési szempontból hibás.

- a Mezõgazdasági bizottság támogatja.

- a Gazdasági bizottság nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

3. Dr. Sümeghy Csaba és Tokár István képviselõk a törvényjavaslat 1. §-

ában az Szvt. 21. § (2) bekezdése helyébe az alábbi új rendelkezést

javasolják:

"(2) A közgyûlést - annak idõpontját legalább tizenöt nappal megelõzõen -

a napirend közlésével írásban kell összehívni. A közgyûlésre a kívülálló

üzletrész-tulajdonosokat is meg kell hívni. Ha az alapszabály lehetõvé teszi,

a közgyûlés hirdetmény útján is összehívható. Az alapszabály lehetõvé teheti

történjék hírdemény útján."

Megjegyzés: A törvényjavaslat az Szvt. 21. §-nak csak a (4) bekezdését

módosítja, így módosító javaslatban javasolt új rendelkezés elfogadása

esetén a törvényjavaslat felvezetõ szövegrésze módosításra szorul, erre a

képviselõ urak nem adtak szövegjavaslatot.

Indokolás: Lásd a T/149/6/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

4. Dr. Raskó György képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ában a

szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény (a továbbiakban: Szvt.) 21. § (3)

bekezdése helyébe az alábbi új rendelkezést javasolja a következõ

megfogalmazásban:

"A törvény 21. § (3) bekezdése a következõk szerint egészüljön ki:

"(3) A közgyûlésen - ha e törvény másként nem rendelkezik - minden tagot

egy-egy szavazat illet meg. Az alapszabály üzletrészarányos szavazást is

elõírhat."

Megjegyzés: A módosító javaslatban javasolt új rendelkezés elfogadása esetén

a törvényjavaslat felvezetõ szövegrésze módosításra szorul.

Indokolás: Lásd a T/149/17. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, az üzletrészarányos szavazás a szövetkezeti jogtól

idegen, társasági jogi megoldás.

- a Mezõgazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

5. Bogárdi Zoltán képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ában az Szvt. 21. §

(4) bekezdésének következõ módosítását javasolja:

"A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény (a továbbiakban: Szvt.)

21. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az üzletrésztõke legalább egytized részével rendelkezõ tulajdonosok

írásbeli indítványára [az éves közgyûlést {(1) bekezdés} megelõzõen írásban]

bármely ügyet[nek az éves] fel kell venni a közgyûlés napirendjére [való

kötelezõ felvételét javasolhatják].""

Indokolás: Lásd a T/149/20/1. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, a javasolt szabály felesleges, kiterjesztõ.

- a Mezõgazdasági bizottság nem támogatja.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

6. Dr. Gombos András és dr. Kertész Zoltán képviselõk a T/149/16.. sz.

módosító javaslatukat visszavonták.

7. Herbály Imre és Pásztohy András képviselõk a T/149/11/1. sz. módosító

javaslatukat visszavonták.

8. Dióssy László képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ában az Szvt. 21. § (4)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(4) Az üzletrésztõke legalább egytized részével rendelkezõ tulajdonosok

az éves közgyûlést {(1) bekezdés} 8 nappal megelõzõen írásban az

Igazgatóságnak címzett bármely ügynek az éves közgyûlés napirendjére való

kötelezõ felvételét javasolhatják."

Indokolás: Lásd a T/149/7/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági bizottság nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

9. Pál Béla képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ában az Szvt. 21. § (4)

bekezdésének következõ módosítását javasolja:

"A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény (a továbbiakban: [Szvt]

SZVT.) 21. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az üzletrésztõke legalább egytized részével rendelkezõ tulajdonosok

az éves közgyûlést {(1) bekezdés} megelõzõen írásban bármely ügynek az éves

közgyûlés napirendjére való [kötelezõ] felvételét javasolhatják. A napirendre

vételrõl a közgyûlés dönt.""

Indokolás: Lásd a T/149/13/1. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, az üzletrésztulajdonosok jogát szûkítené.

- a Mezõgazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

10. Dióssy László képviselõ a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésében az

Szvt. 22. § (1) bekezdése felvezetõ szövegének a következõ módosítását

javasolja:

"(1) A közgyûlés a tagok legalább a felének jelenléte esetén

határozatképes. A határozatképtelenség [esetére tizenöt napon belüli idõpontra

- de nem ugyanarra a napra, kivéve, ha az alapszabály ezt megengedi -] esetén

15 napon belül bármely idõpontra azonos napirenddel összehívott újabb

közgyûlés, az eredeti napirend tekintetében, a megjelent tagok számára

tekintet nélkül határozatképes, kivéve"

Indokolás: Lásd a T/149/7/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, a törvényjavaslat szövegezése pontosabb.

- a Mezõgazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

11. Dr. Sümeghy Csaba és Tokár István képviselõk a törvényjavaslat 2. §

(1) bekezdésében az Szvt. 22. § (1) bekezdése felvezetõ szövegének következõ

módosítását javasolják:

"(1) Az Szvt. 22. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) A közgyûlés a tagok legalább a felének jelenléte esetén

határozatképes. A határozatképtelenség esetére tizenöt napon belüli idõpontra

[- de nem ugyanarra a napra, kivéve, ha az alapszabály ezt megengedi -] azonos

napirenddel összehívott újabb közgyûlés, az eredeti napirend tekintetében, a

megjelent tagok számára tekintet nélkül határozatképes, kivéve""

Indokolás: Lásd a T/149/6/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, az elhagyni javasolt szövegrész szükséges.

- a Mezõgazdasági bizottság támogatja.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

12. Herbály Imre és Pásztohy András képviselõk továbbá Pál Béla képviselõ

a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésében az Szvt. 22. § (1) bekezdése felvezetõ

szövegének következõ módosítását javasolják:

"(1) Az [Szvt] SZVT. 22. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(1) A közgyûlés a tagok legalább a felének jelenléte esetén

határozatképes. A határozatképtelenség esetére tizenöt napon belüli idõpontra

[- de nem ugyanarra a napra, kivéve, ha az alapszabály ezt megengedi -] azonos

napirenddel összehívott újabb közgyûlés, az eredeti napirend tekintetében, a

megjelent tagok számára tekintet nélkül határozatképes, kivéve""

Megjegyzés: A módosító javaslat csak a jogszabály jelölésében tér el, az

elõzõ pontban foglalt módosító javaslattól.

Indokolás: Lásd a T/149/11/2.. sz. továbbá a T/149/13/2.. sz.

módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, az elhagyni javasolt szövegrész szükséges, és az

Szvt. jelölése is hibás.

- a Mezõgazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

13. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. § (1)

bekezdésében az Szvt. 22. § (1) bekezdése felvezetõ szövegének következõ

módosítását javasolja:

"(1) Az Szvt. 22. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) A közgyûlés a tagok legalább a felének jelenléte esetén

határozatképes. A határozatképtelenség esetére [tizenöt] 15 napon belüli

idõpontra [- de nem ugyanarra a napra, kivéve, ha az alapszabály ezt megengedi

-] azonos napirenddel összehívott újabb közgyûlés[,] az eredeti napirend

tekintetében[,] a megjelent tagok számára tekintet nélkül határozatképes,

kivéve""

Indokolás: Lásd a T/149/8/1. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság nem

támogatja, a törvényjavaslat rendelkezése pontosabb.

- a Mezõgazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

14. Dr. Gombos András és dr. Kertész Zoltán képviselõk a T/149/15.. sz.

módosító javaslatukat visszavonták.

15. Dr. Gombos András és dr. Kertész Zoltán képviselõk a törvényjavaslat

2. § (1) bekezdésében az Szvt. 22. § (1) bekezdése a/ pontjának a következõ

módosítását javasolják:

"(1) /Az Szvt. 22. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) A közgyûlés a tagok legalább a felének jelenléte esetén

határozatképes. A határozatképtelenség esetére tizenöt napon belüli idõpontra

- de nem ugyanarra a napra, kivéve, ha az alapszabály ezt megengedi - azonos

napirenddel összehívott újabb közgyûlés, az eredeti napirend tekintetében, a

megjelent tagok számára tekintet nélkül határozatképes, kivéve/

a) a szövetkezet egyesülése, beolvadása, szétválása, átalakulása, [és]

megszûnése, az alapszabály elfogadása, vagy módosítása kapcsán meghozandó

döntések esetét, valamint""

Indokolás: Lásd a T/149/15.. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, a megismételt közgyûlésen szükséges lehet, hogy a

törvényes mûködés érdekében módosításra kerüljön az alapszabály.

- a Mezõgazdasági bizottság támogatja.

- a Gazdasági bizottság támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

16. Bogárdi Zoltán képviselõ a T/149/20/2.. sz. módosító javaslatát

visszavonta.

17. Bogárdi Zoltán képviselõ a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésében az

Szvt. 22. § (1) bekezdését új b/ ponttal kiegészíteni javasolja (a javaslat

elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerûen változik):

"(1) /(1) A közgyûlés a tagok legalább a felének jelenléte esetén

határozatképes. A határozatképtelenség esetére tizenöt napon belüli idõpontra

- de nem ugyanarra a napra, kivéve, ha az alapszabály ezt megengedi - azonos

napirenddel összehívott újabb közgyûlés, az eredeti napirend tekintetében, a

megjelent tagok számára tekintet nélkül határozatképes, kivéve/

b/ Az alapszabály megállapítása és módosítása, valamint"

Indokolás: Lásd a T/149/20/2.. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, a 15. pontnál kifejtettek e pontnál is irányadóak.

- a Mezõgazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági bizottság nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

18. Dr. Gombos András és dr. Kertész Zoltán képviselõk a T/149/15.. sz.

módosító javaslatukat visszavonták.

19. Csiha András képviselõ a törvényjavaslat 2. § (2) bekezdése helyébe -

az Szvt. 22. § (2) és (3) bekezdését érintõen - a következõ rendelkezéseket

javasolja:

"(2) Az Szvt. 22. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi (2) és (3) bekezdésének a számozása (3) és (4)

bekezdésre változik. Az új számozás szerinti (4) bekezdés helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) A takarékszövetkezetek egyesülésérõl (beolvadásáról) határozhat az

megismételt közgyûlés."

"[(3)] (4) A közgyûlésen - a 94. §-ban és a 107. § (2) bekezdésében

szabályozott kivétellel - minden tagot egy-egy szavazat illet meg.""

Indokolás: Lásd a T/149/12/1. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

támogatja, a kiegészítés indokolt.

- a Mezõgazdasági bizottság támogatja.

- a Gazdasági bizottság támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

20. Dr. Sümeghy Csaba és Tokár István képviselõk az Szvt. 74. § (1)

bekezdése elsõ mondatához a következõ módosító javaslatot nyújtották be:

"74. § (1) Két vagy több szövetkezet külön-külön tartott közgyûlésen

szövetkezetenként számítva a tagok több mint felének igenlõ szavazatával

elhatározhatja, hogy új szövetkezetté egyesül, vagy az egyik szövetkezet a

másikba beolvad."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg képviselõ uraknak

a 77. § (1) bekezdéséhez tett 149/6/4. sz. módosító indítványával (ajánlás

23. pontja).A Házszabály 94. § (3) bekezdése szerint a módosító javaslat nem

terjedhet ki a törvényjavaslattal módosítani javasolt törvény módosítással

nem érintett részeire, kivéve ha ez a szabályszerû módosító javaslat

tartalma miatt nyilvánvalóan szükséges. A törvényjavaslat az Szvt. 74. §-át

érintõen nem tartalmaz rendelkezést.

Képviselõ urak nem jelezték, hogy a javasolt új rendelkezést a

törvényjavaslat mely §-aként javasolják beépíteni, és a javaslatuk felvezetõ

szöveget sem tartalmaz.

Indokolás: Lásd a T/149/6/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

álláspontja szerint a Házszabály 94. § (3) bekezdése szerint nem nyújtható be

módosító javaslatként.

- a Mezõgazdasági bizottság nem foglalt - a Gazdasági

bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

21. Pál Béla képviselõ a törvényjavaslat az Szvt-nek a törvényjavaslattal

nem érintett 74. § (1) bekezdése elsõ mondatához a következõ módosító

indítványt nyújtotta be:

"74. § (1) Az SZVT 74. §-ának (1) bekezdése elsõ mondata helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"Két vagy több szövetkezet külön-külön tartott közgyûlésen

szövetkezetenként számítva az összes tag legalább felének szótöbbségével

elhatározhatja, hogy új szövetkezetté egyesül, vagy az egyik szövetkezet a

másikba beolvad.""

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg képviselõ úrnak a

77. § (1) bekezdéséhez tett 149/13/3. sz. módosító indítványával (ajánlás

24. pontja).

A Házszabály 94. § (3) bekezdése szerint a módosító javaslat nem terjedhet

ki a törvényjavaslattal módosítani javasolt törvény módosítással nem

érintett részeire, kivéve ha ez a szabályszerû módosító javaslat tartalma

miatt nyilvánvalóan szükséges. Képviselõ úr a módosító javaslata

indokolásában hivatkozik a Házszabály 94. § (3) bekezdésében foglalt

lehetõségre. (A törvényjavaslat az Szvt. 74. §-át érintõen nem tartalmaz

rendelkezést.)

Képviselõ ur nem jelezte, hogy a javasolt új rendelkezést a törvényjavaslat

mely §-aként javasolja beépíteni, és a javaslata felvezetõ szöveget sem

tartalmaz.

Indokolás: Lásd a T/149/13/3.. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

álláspontja szerint a Házszabály 94. § (3) bekezdése szerint nem nyújtható be

módosító javaslatként.

- a Mezõgazdasági bizottság nem foglalt - a Gazdasági

bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

22. Komáromi István és Herbály Imre képviselõk a törvényjavaslat 3. §-a

helyébe - az Szvt. 77. §-át érintõen - az alábbi új rendelkezést javasolják:

"Az Szvt. 77. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A szétválást a szövetkezet tagjainak legalább 10 százaléka írásban

kezdeményezheti. A szétválás kezdeményezését követõen az igazgatóság köteles

30 napon belül összehívni a szétválást elõkészítõ közgyûlést.

(2) Az elõkészítõ közgyûlésen a jelenlévõ tagok 2/3-os szótöbbséggel

elhatározhatják a szövetkezet szétválását két, vagy több szövetkezetre.

(3) A szétválás elhatározása esetén az elõkészítõ közgyûlésen a

szövetkezet tagjai nyilatkoznak szétválási szándékukról, ezt követõen a

szövetkezet tagjai és kívûlálló üzletrész tulajdonosai nyilatkoznak arról,

hogy ki melyik szövetkezet tagja, kivûlálló üzletrész tulajdonosa kíván lenni.

Az elõkészítõ közgyûlést követõen a szétválás befejezéséig újabb szétválási

kezdeményezést benyújtani nem lehet. Az igazgatóság a szétválást elõkészítõ

közgyûlést követõ 8 napon belül köteles valamennyi távolmaradt tagot kívülálló

üzletrésztulajdonost felhívni, hogy 15 napon belül írásban nyilatkozzon

hovatartozási szándékáról. A felhívásban közölni kell, hogy a nyilatkozat

hiányában a hovatartozást kérdésében a közgyûlés határozata lesz irányadó. A

felhívást az alapszabályban a közgyûlés összehívására elõírt módon kell

kiadni.

(4) Az elõkészítõ közgyûlésen tett, illetve az írásban adott

nyilatkozatok alapján az igazgatóság köteles vagyonmérleget és annak alapján

vagyonmegosztási javaslatot készíteni, amelyet - lakásszövetkezeteket kivéve -

könyvvizsgálóval kell véleményeztetni. Az igazgatóság köteles javaslatot tenni

az üzletrészek megoszlásán túl azok új névértékének megállapítására. A

vagyonmegosztási javaslatnak ki kell terjednie a munkavállalók munkajogi

helyzetében beálló esetleges változások anyagi következményeinek viselésére

is.

(5) Az igazgatóság az elõkészítõ közgyûlést követõ 60 napon belül újabb

közgyûlést köteles összehívni, amely az üzletrészek új névértékének

megállapításán túl határoz a szétválásról, a vagyon megosztásáról, valamint -

a (3) bekezdésben szabályozott nyilatkozat hiányában - a hovatartozásról.

(6) A szövetkezet a szétválást elhatározó közgyûlést követõ 3 napon belül

köteles tájékoztatni az ismert hitelezõket a szétválásról, valamint a

vagyonmegosztásról szóló közgyûlési határozatról.""

Indokolás: Lásd a T/149/19.. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, nem egyértelmû a javasolt rendelkezés.

- a Mezõgazdasági bizottság állásfoglalását elhalasztotta.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

23. Dr. Sümeghy Csaba és Tokár István képviselõk az Szvt. 77. § (1)

bekezdése helyébe az alábbi új rendelkezést javasolják:

"77. § (1) A közgyûlés a szövetkezet tagjai több mint a felének igenlõ

szavazatával elhatározhatja a szövetkezet szétválását két vagy több

szövetkezetre. A szétválasztáshoz két közgyûlést kell tartani."

Megjegyzés: A módosító javaslatban javasolt új rendelkezés elfogadása esetén

a törvényjavaslat felvezetõ szövegrésze módosításra szorul, erre a képviselõ

urak nem adtak szövegjavaslatot.

Indokolás: Lásd a T/149/6/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, a törvényjavaslatban és az Szvt-ben lévõ

szabályozást tartja jónak.

- a Mezõgazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

24. Pál Béla képviselõ az Szvt-nek a törvényjavaslattal nem érintett 77.

§ (1) bekezdésének a helyébe az alábbi új rendelkezést javasolja:

"77. § (1) A közgyûlés az összes tag legalább felének szótöbbségével

elhatározhatja a szövetkezet szétválását két vagy több szövetkezetre. A

szétváláshoz két közgyûlést kell tartani."

Megjegyzés: Képviselõ úr nem jelezte, hogy a javasolt új rendelkezést a

törvényjavaslat mely §-aként javasolja beépíteni, és a javaslata felvezetõ

szöveget sem tartalmaz.

Indokolás: Lásd a T/149/13/4. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, az elõzõ pontban kifejtett indok alapján.

- a Mezõgazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

25. Gyimóthy Géza képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésében az

Szvt. 77. § (4) bekezdésének az elhagyását javasolja (a módosító javaslat

elfogadása esetén a §-on belül a bekezdés számozása feleslegessé válik):

"[(1) Az Szvt. 77. §-a (4) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Az elõkészítõ közgyûlésen a szövetkezet tagjai nyilatkoznak szétválási

szándékukról, ezt követõen a szövetkezet tagjai és kívülálló üzletrész-

tulajdonosai nyilatkoznak arról, hogy ki melyik szövetkezet tagja, kívülálló

üzletrész-tulajdonosa kíván lenni."]"

Indokolás: Lásd a T/149/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, ellentétben áll a törvényjavaslat céljával, indokolt

különbséget tenni a tagok és a kívülálló üzletrésztulajdonosok döntési jogai

között.

- a Mezõgazdasági bizottság nem támogatja.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

26. Dióssy László képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésében az

Szvt. 77. § (4) bekezdése elsõ mondatának következõ módosítását javasolja:

"(1) Az Szvt. 77. §-a (4) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Az elõkészítõ közgyûlésen a [szövetkezet tagjai nyilatkoznak szétválási

szándékukról, ezt követõen a szövetkezet tagjai és kívülálló üzletrész-

tulajdonosai nyilatkoznak] jelenlévõ szövetkezeti tagok, kívülálló üzletrész-

tulajdonosok nyilatkoznak a szétválási szándékról, ezt követõen pedig arról,

hogy ki melyik szövetkezet tagja, kívülálló üzletrész-tulajdonosa kíván

lenni.""

Indokolás: Lásd a T/149/7/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, a 25. pontban rögzített indok alapján.

- a Mezõgazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági bizottság nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

27. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1)

bekezdésében az Szvt. 77. § (4) bekezdésének következõ kiegészítését

javasolja:

"(1) Az Szvt. 77. §-a (4) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Az elõkészítõ közgyûlésen a szövetkezet tagjai és kívülálló üzletrész

tulajdonosai nyilatkoznak szétválási szándékukról, ezt követõen a szövetkezet

tagjai és kívülálló üzletrész-tulajdonosai nyilatkoznak arról, hogy ki melyik

szövetkezet tagja, kívülálló üzletrész-tulajdonosa kíván lenni.""

Indokolás: Lásd a T/149/8/2.. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, a 25. pontban rögzített indok alapján.

- a Mezõgazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági bizottság nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

28. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 3. § (2)

bekezdésében az Szvt. 77. § (4) bekezdésének kiegészítésérõl rendelkezõ

résznek az elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a §-on

belül a bekezdés számozása feleslegessé válik):

"[(2) Az Szvt. 77. §-ának (4) bekezdése a következõ rendelkezéssel

egészül ki:

"A felhívást az alapszabályban - a közgyûlés összehívására - elõírt módon

kell kiadni."]"

Indokolás: Lásd a T/149/8/3.. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, az elhagyni javasolt szabály feltétlenül szükséges.

- a Mezõgazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

29. Dr. Sümeghy Csaba és Tokár István képviselõk az Szvt-nek - a

törvényjavaslattal nem érintett - 79. § (2) bekezdéséhez a következõ módosító

javaslatot tették:

"Az Szvt 79. § (2) bekezdése 3. és 4. mondat elhagyásával alábbiak

szerint módosul:

"(2) A szövetkezet tagja, illetve a kívülálló üzletrésztulajdonos

legkésõbb az elõkészítõ közgyûlésen köteles nyilatkozni arról, hogy be kíván-e

lépni a gazdasági társaságba. A gazdasági társaságba be nem lépõ szövetkezeti

taggal, valamint az ilyen kívülálló üzletrésztulajdonossal a 91. §

alkalmazásával el kell számolni. Az elszámolás megállapodás keretében

történik. Amennyiben megállapodásnem jön létre, úgy a létrejött gazdasági

társaság a be nem lépõ tag, illetve a nem tag üzletrésztulajdonos

üzletrészének ellenértékét - a gazdálkodás eredményességének függvényében - de

legkésõbb az alapítástól számított 5 éven belül köteles kifizetni. Ha a

gazdasági társaságba be nem lépõ tagok új szövetkezetet alapítanak, vagy más

szövetkezetbe belépnek, a külön törvény szerint fel nem osztható vagyon rájuk

esõ része e szövetkezetet illeti.""

Megjegyzés: Képviselõ urak a módosító javaslatukat az Szvt. 79. § (2)

bekezdésének szövegéhez viszonyítva az új szövegrészeket jelölték. (A

módosító javaslat nem tartalmaz megfelelõ felvezetõ szöveget.)

A Házszabály 94. § (3) bekezdése szerint a módosító javaslat nem terjedhet

ki a törvényjavaslattal módosítani javasolt törvény módosítással nem

érintett részeire, kivéve ha ez a szabályszerû módosító javaslat tartalma

miatt nyilvánvalóan szükséges. A törvényjavaslat az Szvt. 79. §-át érintõen

nem tartalmaz rendelkezést.

Képviselõ urak nem jelezték, hogy a javasolt új rendelkezést a

törvényjavaslat mely §-aként javasolják beépíteni, és a javaslatuk felvezetõ

szöveget sem tartalmaz.

Indokolás: Lásd a T/149/9.. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

álláspontja szerint a Házszabály 94. § (3) bekezdése szerint nem nyújtható be

módosító javaslatként.

- a Mezõgazdasági bizottság nem foglalt - a Gazdasági

bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

30. Bogárdi Zoltán képviselõ a törvényjavaslatot az Szvt. 115. § (1)

bekezdését érintõen új 4. §-al kiegészíteni javasolja az alábbi szövegezésû

módosító indítványával (az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-

ainak számozása értelemszerûen változik):

"4. § Az SZVT 115. § (1) bekezdése az alábbiakkal egészül ki:

"... határozatot hozni. A települési részközgyûlés szétválást elhatározó

döntése esetén a 77. § (4) bekezdése szerinti elõkészítõ közgyûlést nem kell

megtartani. A vagyonmegosztó közgyûlés elõkészítésére a részközgyûlés 3-5 tagú

bizottságot választ.""

Megjegyzés: Képviselõ úr javaslata nem a szokásos jogtechnikai megoldás

szerint készült. Amennyiben egy mondattal egészül ki a hatályos szöveg, meg

kell határozni, hogy a kiegészítendõ bekezdés hányadik mondata legyen a

javasolt szöveg. Ha nem az utolsóként (vagy elsõként) kerülne a kiegészítés

a hatályos szöveghez, célszerûbb egy "helyébe lépõ" rendelkezést

szerkeszteni, beépítve az új mondatot.

Indokolás: Lásd a T/149/20/3.. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, jogszabályszerkesztési szempontból hibás.

- a Mezõgazdasági bizottság nem támogatja.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

31. Herbály Imre és Pásztohy András képviselõk a törvényjavaslat 4. § (1)

bekezdésében a következõ módosítását javasolják:

"(1) Ez a törvény [1995. január 1-jén] a kihirdetést követõ nyolcadik

napon lép hatályba."

Indokolás: Lásd a T/149/11/3.. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

támogatja, figyelemmel arra, hogy a törvényjavaslat elfogadása elhúzódhat.

- a Mezõgazdasági bizottság támogatja.

- a Gazdasági bizottság támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

32. Csiha András képviselõ a törvényjavaslat 4. § (2) bekezdése c/

ponjának a következõ módosítását javasolja:

"/(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszi/

c/ az Szvt. módosításáról szóló 1994. évi XLIV. törvény [4. §-a,] 10. §-a

(1) bekezdésébõl az Szvt. 77. §-a (3) és (5) bekezdését megállapító szöveg,

végül a 12. §-a."

Indokolás: Lásd a T/149/12/2.. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

támogatja, jogszabályszerkesztési hibát korrigál a javaslat.

- a Mezõgazdasági bizottság támogatja.

- a Gazdasági bizottság támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

33. Dr. Solymosi József képviselõ a törvényjavaslat 4. §-át új (5)

bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

"(5) Azok a szövetkezetek, amelyeknek az 1992. évi vagyonnevesítõ

közgyûlési határozatát jogerõs bírósági határozat megsemmisítette, a

vagyonnevesítõ közgyûlést a következõk szerint kötelesek megismételni:

a/ A közgyûlést a szövetkezet jelenlegi tagjai alkotják. A közgyûlés a

határozatképességére az SZVT szabályai irányadók. A vagyonnevesítõ határozat

meghozatalához a jelenlévõ tagok legalább kétharmadának egyetértõ szavazata

szükséges.

b/ A vagyonnevesítést a megsemmisített közgyûlési határozat alapját

képezõ szövetkezeti vagyon és a megsemmisített határozattal érintett

jogosultak tekintetében kell megismételni.

c/ A közgyûlés vagyonnevesítési határozatáról az üzletrészek új

névértékének közlésével a jgosultakat írásban tájékoztatni kell.

d/ Az új vagyonnevesítési határozathoz az 1992. é vi II. törvény szerinti

kiválási jog, valamint új alapszabály megalkotási és új tisztségviselõ

választási kötelezettség nem fûzõdik.

e/ Amennyiben az új vagyonnevesítõ határozat szerint az 1992. évi II.

törvény alapján kivált tag üzletrésze csökkenne, úgy az a vagyonmegosztás

során kivitt vagyonnak az új üzletrész névértéket meghaladó részét a határozat

kézhezvételét követõ 30 napon belül készpénzben köteles a szövetkezetnek

visszafizetni.

A szövetkezet és a volt tag az értékkülönbözet megtérítésének más módjában is

megállapodhat.

f/ A szövetkezet a vagyonnevesítõ közgyûlési határozatot legkésõbb 1995.

március 31-ig köteles meghozni és azt 30 napon belül a Cégbíróságnak

benyújtani."

Indokolás: Lásd a T/149/14/1. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, csak formailag hozható összefüggésbe a

törvényjavaslattal.

- a Mezõgazdasági bizottság állásfoglalását elhalasztotta.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

34. Dr. Solymosi József képviselõ a törvényjavaslat 4. §-át új (6)

bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

"(6) Ha a szövetkezet az 1992. évi II. törvényben elõírt határozatokat

meghozta, és azt a cégbíróságnak - az 1992. évi II. törvény 52. §-ában írt

mellékletek egyidejû benyújtásával - bejelentette, a törvényességi

felülvizsgálat elvégzésének és a bejegyzésrõl való döntés meghozatalának nem

akadálya az, hogy a szövetkezet ellen az Ámt. alapján történt szervezeti

változásokkal összefüggésben vagyonmegosztási per van folyamatban."

Megjegyzés: Képviselõ úr a javasolt új bekezdést az elõzõ pontban tett

javaslatára tekintettel jelöli (6) bekezdésként.

Indokolás: Lásd a T/149/14/2.. számon beterjesztett módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

egyharmada sem támogatja, csak formailag hozható összefüggésbe a

törvényjavaslattal.

- a Mezõgazdasági bizottság állásfoglalását elhalasztotta.

- a Gazdasági bizottság egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1994. december 1.

Dr. Hack Péter Dr. Orosz Sándor

az Alkotmány- és igazságügyi bizottság a Mezõgazdasági bizottság elnöke

elnöke

Dr. Tardos Márton

a Gazdasági bizottság elnöke

Eleje Honlap