ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/153/6..

Módosító javaslat

T.

Dr. GÁL ZOLTÁN Úrnak

a Magyar Országgyülés elnökének

T. Elnök Úr !

A büntetõeljárásról szóló törvény módosításáról szóló T/153.. sz.

törvényjavaslathoz az alábbi módosító indítványokat terjesztem be.

1./ A 12. §. alábbi módosítását javaslom.

" 12. §.

A Be. a következõ 148/A. §.- szal egészül ki:

" 148/A. §. Ha a gyanúsított a hatóság nyomozást megszüntetõ határozata ellen

benyújtott panaszában a megrovás alkalmazását sérelmezi és a hatóság a

panasznak nem ad helyt, a hatóság a büntetõeljárás folytatását rendeli el,

megrovást azonban ismételten nem alkalmazhat."

Indokolás:

A Be. 148. §. /6/ bekezdése lehetõséget ad, hogy a hatóság saját hatáskörén

belül helyt adjon a panasznak. A javasolt 148/A. §. viszont kizárja ezt a

lehetõséget, mivel kogens jelleggel írja elõ a büntetõeljárás folytatását.

Ezért indokolt két együttes feltételhez kötni azon lehetõséget, amikor nem

szükséges a panaszt felterjeszteni az ügyészséghez, hanem a büntetõ eljárást a

panasz érdemi elbírálása nélkül folytatják.

A módosító javaslat lehetõvé kívánja tenni, hogy amennyiben a hatóság a

panaszban leírtaknak saját hatáskörében helyt ad, ne legyen szükséges az

eljárás folytatását elrendelni.

2./ A 20. §. alábbi módosítását javaslom.

" A Be. 383. §.- a helyébe a következõ rendelkezés lép:

" 383. §. /3/ Az /1/ bekezdés esetén sincs helye kártalanításnak, ha a terhelt

(a/ A hatóság elõl elrejtõzõtt, megszökött, szökést kisérelt meg,

b/ az eredményes felderítés meghíúsítása végett a hatóság megtévesztésére

törekedett, vagy egyébként neki felróhatóan okot szolgáltatott arra, hogy a

büncselekmény gyanúja reá terelõdjék,

c/ )felmentése esetén a kényszergyógykezelését rendelték el."

" /4/ Ha a terhelt a hatóság elõl elrejtõzõtt, megszökött, szökést kisérelt

meg, illetve az eredményes felderítés meghíúsítása végett a hatóság

megtévesztésére törekedett, vagy egyébként neki felróhatóan okot szolgáltatott

arra, hogy a büncselekmény gyanúja reá terelõdjék a kártalanítás összegét a

bíróság az eset összes körülményeinek figyelembevételével állapítja meg. Nem

kell megtéríteni a kár azon részét, mely abból származott, hogy a terhelt nem

úgy járt el, ahogy az adott helyzetben általában elvárható lett volna."

Indokolás:

Az 1949. évi XX. tv. 55. §. /3/ bekezdése értelmében, aki törvénytelen

letartóztatás vagy fogvatartás áldozata volt, kártérítésre jogosult.

Az alaptörvény hivatkozott rendelkezésébõl következik, hogy a törvénytelenül

fogva tartottnak joga van kártérítésre. Ezen jogosultságát nem lehet tõle

elvonni. A Kormány által beterjesztett javaslat ellentétes az Alkotmánnyal,

mivel meghatározott esetekben - annak ellenére, hogy a fogva tartott személy

ártatlanságát megállapítják, mégis megfosztja õt a kártérítéstõl.

Az Alkotmánnyal ellentétes állapot kodifikálása nyilvánvalóan nem történhet

meg, azonban a szabályozásnál természetesen figyelembe kell venni azokat a

sajátosságokat, különbözöségeket, melyek a javaslat által érintett

jogszabályhelyekben valóban fennforognak.

Nem vitásan ugyanis eltérõ jogi megoldást kell alkalmazni azokkal szemben,

akik tevõleges magatartásukkal hozzájárultak ahhoz, hogy velük szemben a

hatóság eljárjon, kényszerintézkedést foganatosítson, bár késõbb az eljárás

végül is indokolatlannak bizonyult.

A módosító javaslat ilyen esetekben a bíróságra bízza a kártalanítás

megállapítását, és az összegszerüség megállapításának zsinórmértékéül az

általános polgári kártérítési szabályoknál alkalmazott jogelv ( Ptk. 340 .§. )

érvényesítését írja elõ

Ezáltal kiküszöbölhetõ az alkotmányellenesség, mivel alanyi joga van az

ártatlanul fogvatartottnak a kártérítésre, viszont a bíróság olyan széleskörû

mérlegelési jogkört kap az összegszerûség megállapítása terén, mely lehetõvé

teszi a különbözõ magatartási formák kellõ mérlegelését a tényleges

kártalanítás megállapítása során az alkotmányi keretek között.

3./ A 21. §. alábbi módosítását javaslom:

" A Be. 384. §. - a /1/ bekezdésének helyébe az következõ rendelkezés lép, a

jogszabályhely új /2/ bekezdéssel egészül ki:

" 384. §. /1/ A jogerõs ítélet alapján kitöltött szabadságvesztésért,

javítóintézeti nevelésért, közérdekû munkavégzésért, közügyektõl eltiltásért,

foglalkozástól eltiltásért, jármûvezetéstõl eltiltásért, kitiltásért,

kiutasításért illetõleg kényszergyógykezelésért a terheltnek kártalanítás jár,

ha perújítás vagy felülvizsgálat folytán felmentették, enyhébb büntetésre

ítélték, próbára bocsátották, illetõleg az eljárást vele szemben

megszüntették, avagy megállapították, hogy a kényszergyógykezelését törvényes

ok nélkül rendelték el."

/2/ A kártalanítás összegének megállapításánál a bíróság a Be. 383. §. /1/ -

/4/ bekezdéseiben foglaltak szerint jár el."

Indokolás:

Részben megegyezik a korábbiakkal, ugyanis nyilvánvalóan alkotmányellenes

olyan alapvetõ emberi jogi szabadságjogok sérelme esetén kizárni a

kártalanítás lehetõségét, mint pl. a közérdekõ munkavégzés, mely csökkentett

díjazású, kötelezõ munkavégzés; vagy pl. a lakóhely szabad megválasztásának

tilalma, vagy például a foglalkozástól eltiltás.

Természetesen a bíróság részére széles körû mérlegelési lehetõséget biztosít a

javaslat, hogy csak a téves bírói ítélet alapján tényleges felmerült kár

megtérítésére kerüljön sor, de arra feltétlenül; ugyanis minden jogállam

alapelvének kell tekinteni, hogy az ártatlanul meghurcolt, szabadságjogaiban

korlátozott személyt ért károkat az államnak meg kell térítenie.

4./ A 28. §. alábbi módosítását indítványozom.

" A Be. 386. §.- ának /2/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, és a

következõ /3/ bekezdéssel egészül ki:

" Vagyonelkobzás és elkobzás esetén az /1/ bekezdés akként irányadó, hogy az

elkobzott dolgot természetben kell visszaadni, ha pedig ez nem lehetséges, a

vagyonelkobzáskor, illetve az elkobzáskor megállapított forgalmi értéket

alapul véve, (annak a visszatérítés idõpontjáig eltelt idõre számított

mindenkori törvényes kamatával növelt összeget kell visszatéríteni) a károsult

vagyonában beállott értékcsökkenést és az elmaradt vagyoni elõnyt, továbbá azt

a kárpótlást vagy költséget kell megtéríteni, amely a károsultat ért vagyoni

és nem vagyoni hátrány csökkentéséhez vagy kiküszöböléséhez szükséges."

Indokolás:

A törvényjavaslat a jogtalanul elítélt számára hátrányos kártérítési

szabályokat állapít meg az általános polgári kártérítési szabályokhoz képest.

Alkotmányosan elfogadhatatlan, hogy amennyiben a elkobzás jogtalansága utóbb

bebizonyosodik és az eredeti állapot nem állítható helyre, az állam kedvezõbb

anyagi feltételekkel álljon helyt a károkozásért, mintha egyéb polgári

jogviszonyokban következne be a kártérítési felelõssége.

Ezért a módosítási javaslat a Ptk. 355. §. /4/ bekezdésében lefektetett

kártérítési elveket rögzítené a büntetõeljárás során okozott károk megtérítése

esetében is, természetesen a tényleges kár összegszerûségének megállapítása

során az általam javasolt mérlegelési lehetõség igen tág kereteket adna az

eljáró bíróságnak a konkrét anyagi jogkövetkezmények megállapítása terén.

Budapest, 1994. november 11.

Dr. Sepsey Tamás

MDF

Eleje Honlap