T/187/2..

Módosító javaslat

T.

Dr. GÁL ZOLTÁN Úrnak

A Magyar Országgyûlés elnökének

T. Elnök Úr !

A földrendezõ és földkiadó bizottságokról szóló 1993. évi II. törvény

módosításáról szóló T/187.. sz. törvényjavaslathoz az alábbi módosító

indítványokat terjesztem be.

1./ A 4. §.- ban szabályozott 7/A. §. /2/ bekezdése az alábbiak szerint

módosul

" 7/A. §. /2/ Az /1/ bekezdés szerinti rendelkezés végrehajtása érdekében a

részarány- földtulajdonok kielégítésére elkülönített földalap a kárpótlási

földalapba ki nem jelölt, és még tulajdonba nem adott szövetkezeti földekbõl(,

ennek hián

yában a kárpótlásra kijelölt földekbõl, de legfeljebb a földalap 2 %- nak

mértékéig) egészíthetõ ki. Ha a részarány- földtulajdonok kielégítésére

elkülönített földalap kiegészítésére nincs lehetõség, a részarány-

földtulajdonosokat megilletõ és a kijelölt földalapokból nem fedezhetõ AK

igény mértékéig az állam áll helyt állami tulajdonú földek illetõleg pénzbeli

kártalanítás biztosításával."

Indokolás:

Az 1991. évi XXV. tv. 15. §. /2/ bekezdése értelmében a kárpótlásra kijelölt

termõföldekre a kárpótlásra jogosultakat vételi jog illeti meg. A kárpótlási

földek kijelölése igen csekély kivételtõl eltekintve megtörtént; sõt, az u.n

elsõ kárpótlási földalapba tartozó árverések zöme is lezajlott.

A már kijelölt és a kárpótlásra jogosultak vételi jogával terhelt földalap

utólagos csökkentése a visszamenõleges jogalkotás tilalmába ütközik; mivel a

jogosultaktól egy megszerzett jogot vonna el, megfelelõ ellentételezés nélkül.

Az Országgyûlés nem teheti meg, hogy újabb sérelmeket okozzon olyan

földterületek elvonásával és mások tulajdonába adásával, melyekre más

személyek, jelen esetben a kárpótlásra jogosultak vételi jogot szereztek.

2./ A 8. §.- ban szabályozott 9/B. §. /2/ bekezdésének szövegpontosítását

javaslom:

" 9/B. §. /2/ Az FM hivatal az /1/ bekezdés rendelkezései (szerint) alapján a

hozzá áttett ügyekben a 4/B. §. /5/ bekezdésének (rendelkezései) szabályai

szerint jár(t) el."

Indokolás:

Nyelvhelyességi szempontból szükséges a névelõ használata, s feltehetõen

elírási hiba miatt a javaslatban szereplõ múlt idejû igét jelen idejûvé kell

változtatni. Ugyanazon szó használata pedig egy mondatban stilisztikai okból

kerülendõ.

3./ A 12. §. elhagyását indítványozom.

(" Az Fkb. a következõ 15. §.- sal egészül ki:

" 15. §. Ha a 4/B.§. vagy a 9/B. §. szerint az FM hivatal látja el a

részarány- földtulajdonnak megfelelõ föld kiadásával illetõleg helyének

meghatározásával kapcsolatos feladatokat a kiadásra kerülõ föld

tulajdonjogának ingatlannyilvántartási bejegyzésére irányuló eljárás

illetékmentességére, továbbá a kiadott föld önálló ingatlanná alakításával

kapcsolatos költségek visszatérítésére vonatkozó rendelkezések nem

alkalmazhatók.")

Indokolás:

A javaslat indokolása szerint a földkiadó bizottságokat kívánja a jogalkotó a

szankcióval ösztönözni arra, hogy gyorsan és ütemesen hajtsák végre a

földkiadást.

A szándék támogatása ellenére a javasolt jogi megoldás a cél elérésére

alkalmatlan és igazságtalan, mivel a szankció nem a mulasztásért felelõs

földrendezõ bizottságokat sújtja, hanem a részaránytulajdonosokat, akik

természetesen személyükben csak igen kis számban egyeznek meg a földkiadó

bizottságok tagjaival; s akik részére igen csekély eszköz áll törvényesen a

rendelkezésükre, hogy a földkiadó bizottságokat gyors és eredményes munkára

serkentsék.

Az illetékmentesség és a költségvisszatérítés eredeti indoka az volt, hogy

többségében az egykori tulajdonosok akarata ellenére történt meg a

részaránytulajdon kialakítása, ezért a kvázi eredeti állapot helyreállítása

során az állam elengedi az õt megilletõ összegeket; mivel a korábbi helyzet

létrehozásában felróható magatartás terheli õt.

Ezen az elvi állásponton nem változtat az a sajnálatos tény, hogy az eljárás

elhúzódik; a megváltozott körülményekre tekintettel igen bonyolult rendezés

jóval idõigényesebb a vártnál. Azonban a vétlen részaránytulajdonosok anyagi

szankcionálása felróhatóság hiányában nyilvánvalóan nem állhat a jogalkotó

szándékában, ezért a §. elhagyása indokolt.

4./ A 13. §. /2/ bekezdésének elhagyását javaslom.

(" 13. §. /2/ Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben megállapítsa

azokat a célokat, amelyek megvalósítása érdekében a szövetkezet használatában

álló, kárpótlási földalapba tartozó állami tulajdonú föld az önkormányzat

kérelmére tulajdonába átengedhetõ. ")

Indokolás:

Megegyezik az 1. pont alattival, hogy ti. a már kijelölt termõföldön vételi

jog illeti meg a kárpótlásra jogosultakat, ezért a kárpótlási földalap

utólagos és ellentételezés nélküli csökkentése jogszabályellenes; s az 1992.

évi II. tv. 25. §. /4/ bekezdése megnyugtató megoldást jelent az

önkormányzatok földtulajdonszerzésére.

A kárpótlási törvények végrehajtása során ismertté vált, hogy igen nagy a

földvásárlás iránti igény. A jelenlegi kormányzat nem biztosít megfelelõ

vagyonkínálatot a jegyekkel szemben, ezért a földalap csökkentése a

kárpótoltak ismételt kifosztását jelenti.

Az u.n. II. sz. földalapba kijelölt földek AK értéke sem éri el a tv. által

elõírt mennyiséget; ezért minden csökkentés valójában csak fokozza a jelenleg

is meglevõ és helyenként feloldhatatlan ellentmondásokat.

Budapest, 1994. november 3.

Dr. Sepsey Tamás

MDF

Eleje Honlap