ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/187/10..

Gál Zoltán

elnök úrnak

Országgyûlés Elnöke

Tisztelt Elnök úr!

A földrendezõ és földkiadó bizottságokról szóló 1993. évi II. tv. (a

továbbiakban Fkb) módosításáról szóló T/187.. számú törvényjavaslathoz az

alábbi

m ó d o s í t ó i n d í t v á n y o k a t

nyújtom be:

1./ A törvényjavaslat 3.§-át a következõ szöveggel javaslom megállapítani:

"(4) Ha az (1)-(2) bekezdések szerinti földrészletekbõl a részarány-

földtulajdonosok nem kérik az önálló ingatlanok elõzõ bekezdés szerinti

kialakítását, a földrészlet a teljesíthetõ földkiadási kérelmet benyújtó

részarány-földtulajdonosok, illetõleg az egyezséggel vagy a sorsolással

megállapított tulajdonosok közös tulajdonába kerül. Az azonos földrészlethez

tartozó tulajdonosok száma legfeljebb húsz lehet. A földrészlet közös

tulajdonba és bírtokba adásáról a földkiadó bizottság ingatlan-nyilvántartási

bejegyzésre alkalmas határozatot hoz.

I N D O K O L Á S

Szükségesnek tartom annak hangsúlyozását, hogy a közös tulajdon

kialakítása csak akkor történhet, ha a részarány-földtulajdonosok nem kérik az

önálló ingatlanok kialakítását. Ennek hiányában ugyanis a jogosultak nem

kapnak megfelelõ tájékoztatást arról, hogy mit kell tenniük annak érdekében,

hogy önálló ingatlanhoz jussanak.

Az azonos földrészlethez tartozó tulajdonosok számának korlátozása - az

1993. évi II. tv. szerint is - azért szükséges, mert e nélkül a késõbbi

rendezés, illetve önálló ingatlan kialakítása rendkívül nehézkes, a

tulajdonosok nagy száma miatt.

2./ A törvényjavaslat 12.§-ának elhagyását javasolom.

I N D O K O L Á S

A javaslat e helyen szankciót állapít meg a tulajdonos hátrányára olyan

mulasztásért, amelyet a földkiadással kapcsolatos eljárás során nem õ követett

el. Az elhagyni javasolt rendelkezéssel sok jogosult kénytelen lesz lemondani

az önálló ingatlan kialakításáról.

3./ A törvényjavaslat 13.§ (2) bekezdését a következõ képpen javasol

módosítani:

"(2) Felhatalmazást kap a kormány, hogy rendeletben állapítsa meg azt az

eljárást, melynek során a szövetkezet használatában álló, kárpótlási

földalapba tartozó államtulajdon föld az önkormányzat kérelmére tulajdonába

átengedhetõ."

I N D O K O L Á S

Az átmeneti törvény pontosan meghatározta, hogy milyen feltétellel

kerülhet az önkormányzat tulajdonába az az állami tulajdonú föld, amelyet a

földalapok kijelölésekor a szövetkezet használt. E szerint ha ez az állami

tulajdonú föld a kárpótlási földárverések során nem került felhasználásra, az

önkormányzatot illeti meg.

Az önkormányzatok tehát az átmeneti törvényben ún. "ígérvényt" kaptak

tulajdon szerzésre. Nem lehetséges tehát, hogy egy másik törvény

felhatalmazást adjon arra, hogy alacsonyabb rendû jogszabály (kormányrendelet)

célok kitûzésével e tulajdonszerzés lehetõségét szûkítse, korlátozza. Ezért az

a helyes, ha a kormány csak az eljárás módjának meghatározására kap

felhatalmazást.

Megjegyzés: A tulajdon korlátozása csak törvényben lehetséges az Alkotmány

szerint.

Budapest, 1994. december 16.

dr. Farkas Gabriella

MDF

Eleje Honlap