1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

módosító javaslat

T/196/17..

dr. Gál Zoltán úr

az Országgyûlés elnöke

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján A környezet védelmérõl szóló

T/196.. sz. törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

1) A preambulumhoz:

Az Országgyûlés [az ember egészsége és életminõsége, az emberi tevékenység és

a természet közötti harmónia, a környezet védelme, megõrzése és javítása, a

megsérült környezet helyreállítása,] az egészséges környezethez való

alkotmányos jogok érvényesülése érdekében a következõ törvényt alkotja:

Indokolás:

A kihagyott szövegrész : fölösleges és homályt okozó szószaporítás.

2)

1.§ (1) A törvény célja az ember, az emberi közösség és környezete olyan

[harmonikus] kapcsolatának [kialakítása,] létrehozása és fenntartása, amely a

testi-lelki egészség megóvására alkalmas.

Indokolás:

a környezetvédelem célja az ember és embercsoportok fennmaradásának

hosszútávú védelme. A természetbe való beavatkozás elkerülhetetlen, de annak

vezérfonala ez kell legyen. Nagy különbség számunkra, hogy a környezet

harmóniájának megõrzésében egyforma megitélést kap-e a csótányirtás vagy a

méhek pusztulása. A késõbbiekben szereplõ CÉLÁLLAPOT (pl. 38.§ g) bekezdése)

nem értelmezhetõ egyértelmû célmeghatározás nélkül.

3)

1.§ (2) b) és a) pontja helyet cserél

Indokolás:

elsõdleges cél az ember egészségének védelme

4)

1.§ (2) f) a piacgazdaság kialakításának és mûködtetésének [a fejlõdésnek

környezetet megõrzõ követelményeivel való] az összehangolását a környezet

védelmével,

Indokolás:

nyelvtanilag hibás eredeti mondat tartalmi lehetetlenséggel: a környezetet

minden esetben megõrizni a fejlõdés során lehetetlen.

5)

3.§ töröltessék. A további §-ok átszámozandók.

Indoklás:

Külön törvény vagy rendelkezik és akkor szabályoz is vagy nem, de akkor e

rögzítés nem kényszeríti ki megalkotását. Emlékeztet ez olyan gyakorlatra,

midõn tartósan szabályozni nem kivánt területekre vonatkozólag igérettel éri

be a törvényhozás.Ezért homályos a 17.§ (2) is.

6)

4.§ f): környezetterhelés (szennyezés): [meghatározott] adott anyag vagy

fizikai értelemben vett energia környezetbe bocsátása,

Indokolás:

ha az anyag nincs meghatározva, akkor is lehet szennyezés.

7)

4.§ h) környezeti szennyezettség: a környezetnek vagy valamely fizikai

elemének [a környezetszennyezés hatására] szennyezettségi szinttel

jellemezhetõ fennálló állapota

Indokolás:

tautológia kihagyható.

8)

4.§ k) .......eredményeképpen a környezet [természetes] a tárgyi

igénybevételt megelõzõ állapota csak beavatkozással állítható helyre,

Indokolás:

egy adott tevékenység elõtti állapot nem feltétlenül nevezhetõ

"természetesnek".

9)

4.§ n) hatásterület: az a terület vagy térrész, ahol az adott környezetre

gyakorolt hatás károsítónak elfogadott mértékben bekövetkezett vagy

bekövetjezhet,

Indokolás:

a hatás mértéke szabja meg a hatásterületet.

10)

6.§ (1) a) a célhoz mérten a legkisebb mértékû környezetterhelést és

igénybevételt idézze elõ,

Indokolás:

az eredeti szöveg például kizárja a szúnyogirtást egy fürdõhelyen.

11)

10.§ (1).......... valamint más intézmények [együttmûködnek] együttmûködni

kötelesek

a környezet védelmét szolgáló feladatok megvalósításában.

Indokolás:

nem folyó tevékenységet, hanem kötelezettséget rögzítünk.

12)

11.§ (1) ....... megállapodásokkal is [elõsegíti] elõsegíteni köteles,

különösen a szomszédos országokkal való kapcsolatában.

Indokolás:

nem folyó tevékenységet , hanem kötelezettséget rögzítünk.

13)

12.§ (3) A környezethasználó[t] - e törvény rendelkezései szerint -

[tájékoztatási kötelezettség terheli az általa okozott környezeti terhelés és

igénybevétel, valamint környezeti veszélyeztetés tekintetében.] köteles

tájékoztatni a települési önkormányzatot az általa okozott környezeti

terhelésrõl és igénybevételrõl, valamint környezeti veszélyeztetésrõl.

Indokolás:

az eredeti szöveg nem nevezi meg a tájékoztatási kötelezettség tárgyát.

14)

13.§ (1) A környezeti elemeket önmagukban egységükben és kölcsönhatásukban

kell védeni [és ennek érdekében olyan intézkedéseket kell meghatározni,

amelyek a környezeti elemek igénybevételét és terhelését ennek

figyelembevételével értékeli és szabályozza].

Indokolás:

A mondat második fele szükségtelen és zavaros. Kimeríti a nyelvi

környezetszennyezés fogalmát.

15)

13.§ (2) minõségének [, mennyiségének] és készleteinek védelmét.

Indokolás:

a mennyiség és készlet tautológia.

16)

14.§ (1) A talaj védelme magában foglalja a talaj termõképessége, szerkezete,

víz- és levegõháztartása, tápelemtartalma, valamint élõvilága védelmét.

Indokolás:

Hiányzott a felsorolásból a nitrogén, foszfor, stb.

17)

15.§ (1) a talaj [természetes] minõségét

Indokolás:

A talaj minõsége civilizációs szintünkön régen nem természetes.

18)

18.§ (1) ............... a felszíni és felszín alatti vizekre, [azok

készleteire,] minõségére és mennyiségére, a ........

Indokolás:

a mennyiség és a készlet egymásnak alárendelt fogalmak.

19)

21.§ (1) A vizek igénybevétele [, terhelése], természetes vizekbe használt-

és szennyivezk bevezetése csak megfelelõ kezelés követõen és csak olyan módon

történhet, amely [a természetes folyamatok feltételeit nem veszélyezteti.] a

környezetterhelést elõirt szint alatt tartja.

Indokolás:

Az eredeti szöveg pontatlan. A pöcegödörben, de a csernobili atomerõmûben is

"természetes" folyamatok zajlanak.

20)

22.§ (2).......... védeni kell minden olyan [mesterséges] hatástól,

amely.......

Indokolás:

A radon ellen eszerint nem kellene védekezni, mivel az "természetes".

21)

25.§ (1) A települések területén az [egyes] engedélyezett környezetterhelések

[figyelembevételével - lehetõség szerint -] mértékének különbözõ volta alapján

egymástól elkülöníthetõ övezetek alakítandók ki.

Indokolás:

Az eredeti szöveg alapján nem jelölhetõ ki pl. ipari terület sehol.

22)

29.§ (3) A veszélyes technológia üzemeltetése során az esetlegesen bekövetkezõ

rendkívüli környezetkárosítás megakadályozására, felszámolására, ill.

mérséklésére az adott tevékenység megkezdése elõtt -

Indokolás:

kerüljük a maximalizmust.

23)

30.§ (1) A hulladékok környezetre gyakorolt kedvezõtlen hatásai ellen[i]

védekezni kell. [védelem kiterjed mindazon anyagokra ,termékekre, - ideértve

azok csomagoló- és burkolóanyagait is - amelyeket tulajdonosa eredeti

rendeltetésének megfelelõen nem tud vagy nem kíván felhasználni, illetve amely

a használat során keletkezik.]

Indokolás:

tulbonyolított, ugyanakkor nem pontos mondat.

24)

30.§ (3) elmarad.

Indokolás:

a szöveg teljesen üres, így fölösleges.

25)

31.§ (1) A környezeti zaj és egyéb [a] rezgés elleni védelem kiterjed

mindazon [mesterségesen keltett] energia-kibocsátásokra, amelyek [- a

környezet közvetítésével-] kellemetlen, zavaró, veszélyeztetõ [hang-, illetve

rezgésterheléssel] módon hatnak a környezetre.

Indokolás:

egy panelházban folytatott trombitálás nem mesterségesen keltett zaj. A hang

is rezgés.

26)

34.§ (1) védelmi övezetek [jelölhetõk] jelölendõk ki.

Indokolás:

ez feladatot jelöl meg, nem lehetõséget.

27)

34.§ (2) kötelezettségek [rendelhetõk] rendelendõk el.

Indokolás:

ez feladatot jelöl meg, nem lehetõséget.

28)

37.§(2) Az állam biztosítja az egészséges környezet védelméhez fûzõdõ

állampolgári jogokat.

37.§(3) pontba kerüljön a mondat második része:

Az állam biztosítja a más államokkal vagy nemzetközi szervezetekkel

kötött egyezmények és szerzõdések érvényesülését.

Indokolás:

Meg kell határozni, hogy a tv. milyen környezetet kíván védeni. A mondat

második fele egészen elkülönülõ új közlés. Ezért itt a mondat lezárandó.

29)

38.§ d) a környezetvédelmi célok elérését szolgáló jogi, gazdasági és mûszaki

szabályozórendszer [megállapítása] kidolgozása,

30)

39.§ a) érvényesíti törvényalkotó munkájában a [környezetvédelmi érdekeket]

lakosság egészséges, megfelelõ környezethez való jogát,

Indokolás:

"a környezetvédelmi érdekek "hivatali szempontot jelentenek, a jó

célmeghatározáshoz hozzátartozik a környezetvédelem lényegi elemének

felismerése: a Föld lakhatóságának megóvása

31)

41.§ (2)............. pénzeszközökre[.] tekintetbe véve a gazdaságban mûködõ

üzemek részvételét.

Indokolás:

A környezetvédelem anyagi terheinek nagyobb részét az üzemek közvetlenül és

közvetve (pl. bírság) viselik. Az állam csupán részfinanszírozó lehet. Ez

következik az itt is érvényes szubszidiaritás elvébõl.

32)

43.§ (3) A környezetvédelemmel összefüggõ gazdasági szabályozó eszközök

(környezetvédelmi vám-, adó- és illetékszabályok, stb.)

bevezetésére...........

Indokolás:

feltehetõen a törvényalkotó a környezetvédelmi szabályozó eszközökre gondolt,

mert különben túl szélesre venné a tekintetbe veendõ gazdasági szabályozók

körét és áttekinthetetlenné válnék a feladat. De ha így van, akkor ezt itt

rögzíteni kell.

33)

44.§ (1) ötödik francia bek.:

- a tervezett intézkedések megvalósításához az állam[i,] pénzügyi,

szervezetei és eljárási feltétele[k]i rendelkezésre állnak-e,

Indokolás:

nyelvtani pontosítás.

34)

46.§ ba) a fõvárosban, a megyei jogú városban [önálló] települési

környezetvédelmi programot dolgoz ki,

bb) nagyközségben, községben, fõvárosi kerületben a fõvárosi

programmal összhangban a településrendezési tervei részeként vagy azzal

összhangban [önálló] települési környezetvédelmi programot dolgozhat ki,

Indokolás:

az "önálló" itt zavaró értelmû szó, hiszen e programok össze kell

illeszkedjenek egymással és az országos szintû Nemzeti Környezetvédelmi

Programmal.

35)

47.§ (1) pontja kiegészül egy h) ponttal:

h) helyileg jelentõs környezetszennyezõ forrásokkal kapcsolatos

teendõk.

Indokolás:

A fontosabb helyi környezetszennyezõk vagy örökölt környezetszennyezõ

források egy helyi környezetvédelmi program fontos részei kell legyenek.

36)

51.§ (1) A környezet állapotára és terhelésére vonatkozó költségvetési

eszközökbõl létrehozott adatbázisok és adatok az [adatkezelés] adat kiadásának

költségeit fedezõ - jogszabályban meghatározott - díj fizetése ellenében bárki

részére hozzáférhetõk és használhatók[.], kivéve a jogszabályban biztosított

titkosítás esetét.

Indokolás:

Nem a kezelés, hanem az adat kiadásának költségeit javaslom téríttetni(pl.

másolás), mivel ellenkezõ esetben a díjszabással lehet megakadályozni a

hozzáférést az adathoz. Ugyanakkor stratégiai értékû adat kiszolgáltatásának

megtagadása indokolt lehet, ha ez titokvédelmi törvényben szabályozott módon

történik. Indokolja ezt a 69.§ (2) pont e) bekezdésében megfogalmazott szándék

is.

37)

54.§(5) A miniszter környezeti oktatási, képzési programot készít, amely

Indokolás:

a környezeti program kifejezés nem elégséges, nem jelzi tartalmát.

38)

54.§ (6) A környezeti oktatásnak és ismeretterjesztésnek az alapvetõ komplex

(természettudományi-ökológiai, társadalomtudományi, gazdasági, müszaki-

technikai) ismereteken túl

Indokolás:

természettudomány helyett értelemszerûen természettudományi szó alkalmazandó.

Az ismeretanyagból épp a központi szerepû gazdasági hiányzik, ezt pótoltam.

39)

56.§ (1) A központi költségvetés az elkülönített állami pénzalapok[kal

összhangban] tekintetbevételével is:

Indokolás:

az eredeti szöveg nem érthetõ.

40)

56.§ (1) b) [hozzájárul] fedezi a környezeti károk felszámolásá[hoz]t azon

esetekben, amikor az másra át nem hárítható,....................

Indokolás:

az okozott kár megszûntetése másra át nem hárítható esetben nyilvánvalóan

egészében terheli a központi költségvetést.

41)

57.§ (2) A Központi Környezetvédelmi Alapról és kezelésének, felhasználásának

a tisztességes verseny biztosításának elvére épülõ részletes szabályairól

külön törvény rendelkezik.

Indokolás:

Ha a pénzfelhasználást itt nem kívánjuk szabályozni, akkor is fontos

elkerülni a korrupció lehetõségét a tisztességes verseny elvének

leszögezésével.

42)

58.§ (3) törlendõ. Helyette:

58.§ (3): Amennyiben a (2) pont a-d) bekezdéseknél jelzett források

valamelyike megvalósul, az önkormányzati környezetvédelmi alapot létre kell

hozni.

Indokolás:

Csak ilyen kötelezéssel biztosítható a források legalább részleges

biztosítása környezetvédelmi célra.

43)

58.§ (6) ..........Igényének mértékét mérésekkel és számításokkal kell

alátámasztania.

Indokolás:

pontosítás, mivel bevétel esetén a forintosítás elkerülhetetlen.

44)

59.§ (3) érdekképviseletekkel egyeztetve kell kialakítani. Egyetértés

hiányában az eljárás bírói útra terelhetõ. A díjakat idõben és mértéküket

tekintve fokozatosan kell bevezetni.

Indokolás:

Az eredeti szöveg nem rögzíti, hogy mi a teendõ vita esetén.

45)

60.§ (2).......... illetve bevallás tenni[.] a környezetvédelmi hatóságnak.

61.§ (3).......... illetve bevallást tenni[.] az érintett hatóságok részére.

Indokolás:

Pontosítás.

46)

62.§ (5) ......jogszabály alapján kötelezhetõ. Ilyen visszafogadás esetén a

termékdíj visszatérítendõ.

Indokolás:

A szöveget egy mondattal folyattam. Oka: ugyanazon tevékenységet ne sújtson

kettõs teher. Így igazságos. amennyiben a törvényalkotói szándék is ez volt,

akkor pedig pontosításról van szó.

47)

63.§ -hoz új, (3) bekezdést javaslok. Szövege:

A környezetvédelmi hatóság az illetékes önkormányzattal és az országos

érdekképviseleti szervvel (kamarával) egyeztetve elõírhatja a betétdíj

legkisebb összegét is. Egyetértés hiányában az eljárás bírói útra terelhetõ.

Indokolás:

A betétdíj kialakításának folyamatát a törvényjavaslat szövege nem rögzítette.

48)

64.§ a).......... engedélyezése,[a környezetért való közigazgatási jogi

felelõsség érvényesítése,]

b) az egészséges környezethez való jog közigazgatási úton való

érvényesítése,

Indokolás:

a közigazgatási jogi felelõsség tartalmát kívánom megfogalmazni. A gondolat

pedig önálló, az a) bekezdéstõl elkülönülõ. Ezért b) bekezdésbe javaslom

foglalni. Az eredeti b) természetesen így c) legyen, és így tovább.

49)

65.§ (3) ......önkormányzati környezetvédelmi hatóságokkal és felkérésre

segít[i]eni köteles õket környezetvédelmi feladataik ellátásában.

Indokolás:

meg kívánom jelölni az együttmûködés kezdeményezésének formáját.

50)

67.§ (1) A környezetre feltételezhetõen jelentõs mértékben hatást gyakorló

Indokolás:

amig nem vizsgáltuk, addig a hatás csak feltételezhetõ.

51)

75.§ (1) a) az alkalmazott technológiák ismertetésére, a berendezések mûszaki

állapotának, [korszerûségének] bemutatására,

Indokolás:

Visszaélésekre is okot adható maximalizmus a korszerûség elõírt vizsgálata.

52)

76.§ (3) .....az érdekelt költségén új felülvizsgálatot végeztet (megismételt

felülvizsgálat)/./ ,ezúttal a felügyelõség által megbízott szervezettel vagy

szervezetekkel.

Indokolás:

pontosítás: tekintettel a 76.§ (4) tartalmára is.

53)

79.§ (2) .....rendelkezéseinek megfelelõ alkalmazásával.A felügyelõség köteles

az eljárás felfüggesztését fontolóra venni és ennek eredményérõl indoklással

értesíteni az érdekeltet, amennyiben az a 77.§ értelmében jár el.

Indokolás:

érdemes ösztönözni a saját környezetvédelmi teljesítény-értékelést, legalább

az idõkedvezmény lehetõségével.

54)

82.§ (3) ....jelentõs változásnak minõsül a körülmények, a technológia olyan

mértékû megváltoztatása, amely egy vagy többféle [valamely]környezeti

terhelésnek vagy igénybevételnek az engedélyezettnél nagyobb mérték[e.]ét

okozza.

Indokolás:

pontosítás a törvényalkotó szándéknak megfelelõen.

55)

93.§ (3) .....az érintett önkormányzat(ok) - közzététel útján - [értesíti(k)]

értesíteni köteles(ek).

Indokolás:

pontosítás.

56)

96.§ (2) .......érdemi választ köteles adni. Amennyiben a válasz nem elégíti

ki az állampolgárt, úgy panaszával bírósághoz fordulhat, mely polgári peres

ügy keretében jár el.

Indokolás:

Eredeti szöveghez egy további mondatot fûzök. Tartalma: nem kívánom korlátozni

az állampolgárok érdekérvényesítésre vonatkozó lehetõségét.

57)

97.§ (2).........nem minõsülõ szervezeteknek (a továbbiakban: szervezet) joga,

hogy tagsága és a mûködési területén élõk érdekeit képviselve

Indokolás:

a nem-szervezett érintettek bevonását is szükségesnek tartom.

58)

99.§ .................véleményezési jog a szakmai érdekképviseleteket is

megilleti[.] az adott szakmát érintõ ügy(ek)ben.

Indokolás:

pontosítás

59)

106.§ (1) A Kormány által jogszabályban meghatározott környezethasználatok

esetében - a környezetvédelemmel összefüggõ feladatok ellátása érdekében- a

környezethasználónak megfelelõ szakismerettel rendelkezõ környezetvédelmi

megbízottat ( a továbbiakban: megbízott) kell alkalmazni, megbízni.

Indokolás:

az eredeti szöveg nem rögzíti, hogy kinek a feladata a megbízott alkalmazása.

Ezt pontosítom, feltételezve a törvényalkotó szándékát is.

60)

107.§ (6) g) technológiák körét, a minõsítés szabályait, valamint

Indokolás:

pontosítás.

Székesfehérvár,1995.március 4.

Dr.Kelemen András

MDF

Eleje Honlap