ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

MÓDOSÍTÓ JAVASLAT

T/196/71..

dr.Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnöke

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése alapján a környezetvédelemrõl szóló T/196..

számú törvényjavaslathoz az alábbi módosító indítványt terjesztem elõ.

A törvényjavaslat 46.§-a az alábbiak szerint módosul:

"46.§ (1) A települési önkormányzat - Budapesten a Fõvárosi Önkormányzat és a

fõvárosi kerületi önkormányzat - a környezet védelme érdekében:

a) biztosítja a környezet védelmét szolgáló jogszabályok végrehajtását,

b) a környezetvédelmi feladatok megoldására - a fõvárosi kerületi önkormányzat

a Fõvárosi Önkormányzat rendelete keretei között - önkormányzati rendeletet

alkot illetõleg határozatot hoz,

c) együttmûködik a környezetvédelmi feladatot ellátó egyéb hatóságokkal, más

önkormányzatokkal, társadalmi szervezetekkel,

d) elemzi, értékeli a környezet állapotát illetékességi területén és arról

tájékoztatja a lakosságot.

(2) A Programban foglalt célokkal, feladatokkal és a település rendezési

tervével összhangban illetékességi területére

a) a fõvárosban, a megyei jogú városban, városban önálló települési

környezetvédelmi programot dolgoz ki az önkormányzat, fõvárosban a Fõvárosi

Önkormányzat,

b) nagyközségben, községben, fõvárosi kerületben a Fõvárosi Közgyûlés

programjának keretei között, a településrendezési tervei részeként vagy azzal

összhangban önálló települési környezetvédelmi programot dolgozhat ki az

önkormányzat, melyet a képviselõtestület hagy jóvá."

I n d o k o l á s

A törvénytervezet eredeti szövege szerint a települési önkormányzatok feladata

lett volna a hatáskörükbe utalt hatósági feladatok ellátása. A törvénytervezet

a képviselõtestület részére hatósági feladatokat nem állapít meg,

önkormányzati, környezetvédelmi hatóságként a polgármestert és a jegyzõt

határozta meg.

A helyi önkormányzatokról szóló törvény hatálybalépése óta a hatósági

feladatok alapvetõen két nagy csoportba sorolhatók. Egyrészt államigazgatási,

másrészt önkormányzati hatósági ügyek. A törvényjavaslat 65.§-a szerint az

önkormányzati hatáskörbe tartozó ügyekben a polgármester illetve a jegyzõ

látja el az elsõfokú hatósági feladatokat. Az Ötv. 11.§-ának (2) bekezdésébõl

kiindulva önkormányzati hatósági határozatot a polgármester, a

képviselõtestület bizottsága és a részönkormányzat testülete hozhat. Jegyzõ

önkormányzati hatósági ügyben nem dönthet. Ugyanakkor az Ötv. 7.§-ának (1)

bekezdésébõl kiindulva a polgármester államigazgatási hatósági hatáskörrel

felruházható. A fentiekbõl, valamint a törvénytervezet egyéb rendelkezéseibõl

kiindulva a környezetvédelemmel kapcsolatos, az önkormányzatokhoz telepített

hatósági hatáskör államigazgatási hatósági hatáskörnek tekinthetõ. A

települési önkormányzat hatósági feladataira szükségtelen a 46.§-ban utalni.

A fõvárosi önkormányzatok feladat- és hatáskörmegosztásának és a feladatokhoz

kötõdõ rendeleti szabályozásnak az alapvetõ szabályait az Ötv. VII. fejezete

tartalmazza. E szabályokból látható, hogy a környezetvédelemmel kapcsolatos

feladatok többségénél a fõvárosi önkormányzat feladat- és hatásköre

állapítható meg. Ehhez kell igazítani a rendeleti szabályozási felhatalmazást

is, ugyanakkor biztosítani kell a kerületi szabályozás lehetõségét is. A

törvényjavaslat eredeti szövege nem nyújt kellõen elhatárolt szabályozást a

fõvárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok viszonylatában. A

benyújtott módosító indítvány erre nyújt megoldási alternatívát.

Budapest, 1995. március 20.

Balsay István

FIDESZ

Eleje Honlap