ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

- 1 -

Módosító javaslat

G á l Z o l t á n úrnak,

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

T/196/96..

Tisztelt Elnök Úr!

A környezet védelmérõl szóló, T/196.. számon benyújtott törvényjavaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztünk elõ.

1.

A törvényjavaslat 37. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) Az állam biztosítja a környezet védelméhez fûzõdõ állampolgári [jogokat]

jogok és [biztosítja] a más álla-mokkal vagy nemzetközi szervezetekkel kötött

környezetvé-delmi egyezmények, [és] szerzõdések érvényesülését."

I n d o k o l á s

Formai, illetõleg nyelvhelyességi hiba kijavítása.

2.

A törvényjavaslat 38. §-a f) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/A környezetvédelem állami feladatai különösen:/

"f) a feladatok végrehajtását megalapozó [országos és re- gionális], a

környezet állapotát és az arra gyakorolt ha-tásokat mérõ, megfigyelõ,

ellenõrzõ és információsrendszer kiépítése, fenntartása és mûködtetése;"

I n d o k o l á s

A kis térségek helyzete sem hagyható figyelmen kívül ha eredményesen akarunk

beavatkozni. A sorrendet tekintve is fontos, hogy a települések,

településrészek helyzetének ismeretébõl kell kirajzolódnia egy-egy régió

helyzetének. Végül ismerni kell az országos helyzetet is meghatározott okok

miatt, de ezek nem helyettesítik elõbbieket. Ezért ebben a kérdésben a

területi megosztás nem indokolt.

3.

A törvényjavaslat 38. §-a g) pontjának következõ kiegészítését javasoljuk:

/A környezetvédelem állami feladatai különösen:/

"g) a környezet állapotának, mennyiségi és minõségi jel-lemzõinek feltárása,

terhelhetõsége és igénybevétele mér-tékének, továbbá elérendõ állapotának

/célállapot/ megha-tározása, figyelembe véve a népesség egészségi állapotának

mutatóit is;"

I n d o k o l á s

A népességcsoportok egészségi állapotának ismerete nélkül nem itélhetõ meg

bizonyos döntések indokoltsága, eredménye, stb. Emellett megfelelõ elemzések

esetén az egészségi állapot egyes mutatói a környezet állapotának indikátorai

is lehetnek.

/Az 1991 évi XI. tv. az ÁNTSZ feladatává teszi a népesség egészségi

állapotának megismerését./

4.

A törvényjavaslat 39. §-a b) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/Az Országgyûlés a környezet védelme érdekében:/

"b) [jóváhagyja a központi költségvetéssel egyidejûleg] elfogadja a Nemzeti

Környezetvédelmi Programot és kétéven-te értékeli annak végrehajtását."

I n d o k o l á s

Az elsõ program elfogadásának idejét a 107. § (2) bekezdése szabályozza és

továbbiak az így kialakult helyzetból adódnak.

5.

A törvényjavaslat 39. §-a c) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/Az Országgyûlés a környezet védelme érdekében:/

"c) dönt a Kormánynak a környezet állapotáról szóló [be-számolójelentésérõl]

beszámolójáról;"

I n d o k o l á s

A program céljainak kijelölése csak helyzetelemzés alapján lehet reális.

6.

A törvényjavaslat 39. §-át új e) ponttal javasoljuk kiegészíteni (a további

pontok jelölése értelemszerûen változik):

/Az Országgyûlés a környezet védelme érdekében:/

"e) meghatározza a Kormány és a helyi önkormányzatok környezetvédelmi

feladatait;"

I n d o k o l á s

A települési önkormányzatnak feladatot csak törvény határozhat meg, így az

Országgyûlés környezetvédelmi feladatainak körében ennek szerepelnie kell.

7.

A törvényjavaslat 39. §-a e) pontjának következõ kiegészítését javasoljuk:

/Az Országgyûlés a környezet védelme érdekében:/

"e) jóváhagyja a környezetvédelmi feladatok megoldását szolgáló forrásokat

és ellenõrzi felhasználásukat."

I n d o k o l á s

Az Országgyûlés alapvetõ feladatai közé tartozik a rendelkezései

végrehajtásának ellenõrzése.

8.

A törvényjavaslat 40. § (2) bekezdését új a) ponttal javasoljuk kiegészíteni

(a további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/A Programnak - a Program idõtartamára vonatkozóan - tar-talmaznia kell:/

"a) a környezet állapotának bemutatását;"

I n d o k o l á s

A program céljainak kijelölése csak helyzetelemzés alapján lehet reális.

9a.

A törvényjavaslat 41. §-a (4) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(4) A kormányzati fejlesztési feladatok meghatározása során a Kormány

érvényesíti a környezetvédelem követelmé-nyeit, elõsegíti a [környezeti

állapot] környezet állapo-tának javítását."

9b.

A törvényjavaslat 71. § (1) bekezdése d) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/Az elõzetes környezeti tanulmány alapján készítendõ, helyszíni vizsgálatokkal

alátámasztott részletes környeze-ti hatástanulmánynak - a felügyelõség által

meghatározott mélységben és részletezettségben - tartalmaznia kell:/

"d) a [környezeti állapotváltozások] környezet állapotának változása miatt

várható egészségügyi, gazdasági és társa-dalmi következmények becslését,

továbbá a változások be-csült gazdasági és társadalmi hatását;"

I n d o k o l á s

Formai, nyelvhelyességi javítás.

10.

A törvényjavaslat 41. § (5) bekezdése b) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A Kormány környezetvédelmi feladatai különösen:/

"b) a [környezetvédelmet szolgáló] környezetvédelem köve-telményeinek

megfelelõ, környezetkímélõ vagy környezetba-rát termékek elõállításának,

technológiák, létesítmények megvalósításának, elterjedésének elõsegítése;"

I n d o k o l á s

Formai, nyelvhelyességi javítás.

A fogyasztói szokások befolyásolása is fontos állami feladat.

11.

A törvényjavaslat 42. §-a a) pontjának következõ kiegészítését javasoljuk:

/A környezetvédelemért felelõs miniszter (a továbbiakban miniszter) miniszteri

jogkörben:/

"a) irányítja

- törvényben vagy kormányrendeletben feladatkörébe

utalt környezetvédelmi tevékenységeket;

- a nemzetközi szerzõdésekbõl adódó környezetvédel-

mi feladatok végrehajtását;

- a feladat- és hatáskörébe tartozó környezetvédel-

mi igazgatást[.];

- a környezeti veszélyhelyzet kialakulásának meg-

elõzését, valamint a környezeti veszély- és ka-

tasztrófahelyzet elhárítását szolgáló környezet-

védelmi szakmai tevékenységeket - az illetékes

szervekkel együtmûködve;"

12.

A törvényjavaslat 42. §-át a következõ új d) és e) pontokkal javasoljuk

kiegészíteni:

/A környezetvédelemért felelõs miniszter (a továbbiakban miniszter) miniszteri

jogkörben:/

"d) szervezi

a természeti erõforrások felhasználására vonatkozó

politika - különösen a gazdaság- és energiapolitika

- koncepciójának kialakítását;

e) közremûködik

a környezetvédelmi szakképesítési rendszer kialakí-

tásában és mûködtetésében;"

I n d o k o l á s

a 11. és 12. ponthoz

A környezeti veszélyhelyzetek, környezeti katasztrófák elhárításában, valamint

a természeti erõforrások integrált, körenyezetet kímélõ felhasználására

vonatkozó politika kialakításában a környezetvédelemért felelõs miniszternek

törvényben rögzített feladatkört kapnia.

13.

A törvényjavaslat 44. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(2) A 43. § (1) bekezdésében meghatározott tervezeteket és a vizsgálati

elemzést a döntésre jogosult szervhez tör-ténõ benyújtás elõtt -

véleménnyilvánítás céljából - meg kell küldeni az Országos Környezetvédelmi

Tanácsnak. A vé-leménynyilvánításra - a tervezet kézbesítésétõl számított -

legalább harminc napot kell biztosítani."

I n d o k o l á s

A gazdasági szabályozó eszközök bevezetésére irányuló szabályozások

környezetvédelmi elemzése is a Tanács fontos feladata.

14.

A törvényjavaslat 45. §-a (1) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(1) A környezetvédelem széleskörû társadalmi és tudomá-nyos, szakmai

megalapozása érdekében - legfeljebb [21] 22 tagú - Országos Környezetvédelmi

Tanács (a továbbiakban: Tanács) mûködik."

I n d o k o l á s

Pontosítás.

15.

A törvényjavaslat 45. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(2) A Tanács a Kormány mûködési ideje alatt annak ta-nácsadó szerveként

állást foglal a különbözõ környezetvé-delmi programok elvi kérdéseiben, a

környezetvédelemmel összefüggõ jogszabályokkal és döntésekkel (43. §) kapcso-

latban és egyéb környezetvédelmi ügyekben. A Tanács az Or-szággyûlés vagy a

Kormány hatáskörébe tartozó döntésekkel kapcsolatos állásfoglalásait a Kormány

elé terjeszti."

I n d o k o l á s

Egyértelmûen meg kell határozni a Tanács alapvetõ feladatát.

16.

A törvényjavaslat 45. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(3) A Tanácsban egyenlõ arányban vesznek részt

- a környezetvédelmi céllal [alakult] bejegyzett

társadalmi szervezetek, valamint

- a szakmai és gazdasági érdekképviseleti szervek

[(kamarák, szakmai szövetségek, stb.)]

a maguk által meghatározott [szabályok] rend szerint

választott,

- a tudományos élet, a Magyar Tudományos Akadémia

elnöke által e tisztségre megbízott

képviselõi."

I n d o k o l á s

A Tanácsban való részvételt garanciális okokból a bíróság általi bejegyzéshez

kell kötni.

Formai, jogszabály-szerkesztési, illetõleg nyelvhelyességi hiba kijavítása.

17.

A törvényjavaslat 45. §-át a következõ új (7) bekezdéssel javasoljuk

kiegészíteni (a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik):

"(7) A Tanács mûködését a környezet védelméért felelõs minisztérium

költségvetésében külön kell címen biztosí-tani."

I n d o k o l á s

A Tanács független mûködésének alapfeltétele az elkülönített költségvetés.

18a.

A törvényjavaslat 46. §-a b) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/A települési önkormányzat (Budapesten a Fõvárosi Önkor-mányzat is) a

környezet védelme érdekében:/

"b) a Programban foglalt célokkal, feladatokkal és a te-lepülés rendezési

tervével összhangban illetékességi terü-letére

[ba) a fõvárosban, a megyei jogú városban, városban

önálló települési környezetvédelmi programot dol-

goz ki,

bb) nagyközségben, községben, fõvárosi kerületben a

fõvárosi programmal összhangban a településrende-

zési tervei részeként vagy azzal összhangban ön-

álló települési környezetvédelmi programot dol-

gozhat ki,]

önálló települési környezetvédelmi programot dolgoz ki, amelyet képviselõ

testülete (közgyûlése) hagy jóvá,"

18b.

A törvényjavaslat 107. §-át a következõ új (4) bekezdéssel javasoljuk

kiegészíteni (a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik):

"(4) A települési önkormányzatok a törvény 46. § b) pont-ja szerinti

környezetvédelmi programot az érintett megyei vagy fõvárosi programmal

összhangban

a) a fõvárosban, megyei jogú városban a törvény hatály-balépésétõl

számított két éven belül;

b) fõvárosi kerületben, városban, nagyközségben, a tör-vény

hatálybalépésétõl számított négy éven belül;

c) községben a törvény hatálybalépésétõl számított hat éven belül

kötelesek megalkotni."

I n d o k o l á s

A településekre nézve kötelezõen és nem vagylagos lehetõségként kell elõírni a

környezetvédelmi program készítését. A program jellege, mélysége nyílván

igazodik a településhez. A programok kidolgozásának biztosítására célszerû

határidõt elõírni.

19.

A törvényjavaslat 46. §-át a következõ új f) ponttal javasoljuk kiegészíteni

(a további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/A települési önkormányzat (Budapesten a Fõvárosi önkor-mányzat is) a

környezet védelme érdekében:/

"f) a fejlesztési feladatok során érvényesíti a környezet-védelem

követelményeit, elõsegíti a környezeti állapot ja-vítását."

I n d o k o l á s

A módosítás a környezetvédelmi szempontok érvényesülését kívánja biztosítani a

településfejlesztés során.

20.

A törvényjavaslat 46. §-a e) pontjának következõ kiegészítését javasoljuk:

/A települési önkormányzat (Budapesten a Fõvárosi önkor-mányzat is) a

környezet védelme érdekében:/

"e) elemzi, értékeli a környezet állapotát illetékességi területén, [s] és

arról szükség szerint, de legalább éven-te egyszer tájékoztatja a lakosságot."

I n d o k o l á s

Formai, jogszabály-szerkesztési, illetõleg nyelvhelyességi hiba kijavítása.

21.

A törvényjavaslat 47. § (1) bekezdése a) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A 46. § b) pontjában meghatározott települési környezet-védelmi programnak

tartalmaznia kell, különösen:/

"a) a települési környezet tisztasága [és higiénia],"

/településre vonatkozó feladatait és elõírásait/

I n d o k o l á s

A "higiénia" sokkal átfogóbb szakterület, minthogy a települési

környezetvédelmi program kiemelt része lehessen.

22.

A törvényjavaslat 47. §-a (1) bekezdését a következõ új h) ponttal javasoljuk

kiegészíteni (a további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/A 46. § b) pontjában meghatározott települési környezet-védelmi programnak

tartalmaznia kell, különösen:/

"h) az energiagazdálkodás,"

/településre vonatkozó feladatait és elõírásait/

23.

A törvényjavaslat 47. §-a (1) bekezdését a következõ új h) ponttal javasoljuk

kiegészíteni (a további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/A 46. § b) pontjában meghatározott települési környezet-védelmi programnak

tartalmaznia kell, különösen:/

"h) a zöldterület gazdálkodás,"

/településre vonatkozó feladatait és elõírásait/

I n d o k o l á s

a 22. és 23. ponthoz

A módosító javaslat elfogadásával az energiagazdálkodás és a zöldfelület

gazdálkodás (mint alapvetõ környezetvédelmi kérdések) kötelezõ elemévé válnak

a települési környezetvédelmi programnak.

24.

A törvényjavaslat 47. §-a (1) bekezdését a következõ új h) ponttal javasoljuk

kiegészíteni (a további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/A 46. § b) pontjában meghatározott települési környezet-védelmi programnak

tartalmaznia kell, különösen:/

"h) a feltételezhetõ rendkívüli környezet-veszélyeztetés elhárításának és a

környezetkárosodás csökkentésének"

/településre vonatkozó feladatait és elõírásait/

I n d o k o l á s

A települési önkormányzatoknak a jelenleginél szélesebb jogosítványokat kell

adni, különös tekintettel a környezeti haváriákra - a szakhatóságok megfelelõ

segítségével.

25.

A törvényjavaslat 47. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(3) A jóváhagyott környezetvédelmi programban meghatá-rozott feladatokat a

[településrendezési] település rende-zési terveinek jóváhagyása során, illetve

az önkormányzat által hozott más határozat meghozatalával - szükség esetén

önkormányzati rendelet megalkotásával - kell végrehaj-tani."

I n d o k o l á s

Formai, jogszabály-szerkesztési, illetõleg nyelvhelyességi hiba kijavítása.

26.

A törvényjavaslat 48. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A települési önkormányzat képviselõtestülete, ille-tõleg a fõvárosi

önkormányzat esetén a fõvárosi közgyûlés önkormányzati rendeletben -

törvényben vagy kormányrende-letben meghatározott módon és mértékben -

illetékességi területére az [általános szabályoknál szigorúbb] állam-

igazgatási szabályoknál kizárólag nagyobb mértékben korlá-tozó

környezetvédelmi elõírásokat határozhat meg."

I n d o k o l á s

A "szigorúbb" túlságosan általános kifejezés. A jogbiztonság érdekében

pontosabban meg kell határozni, hogy mit szigoríthatnak a települési

önkormányzatok.

27.

A törvényjavaslat 48. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) A települési önkormányzat környezetvédelmi tárgyú rendeleteinek,

határozatainak tervezetét, illetve a kör-nyezet állapotát érintõ terveinek

tervezetét, a környezet-védelmi programot T/46.. § b) pont/ [köteles]

véleményezésre megküldi a szomszédos és az érintett önkormányzatoknak,

valamint [a területi] az illetékes környezetvédelmi ható-ságnakT/65.. § (1) a)

pont/. [véleményezésre megküldeni. A területi környezetvédelmi hatóság

véleményének kialakítá-sához - szükség szerint - az érdekelt társhatóságokat

be-vonja.]"

I n d o k o l á s

Formai, jogszabály-szerkesztési, illetõleg nyelvhelyességi hiba kijavítása.

A környezetvédelmi hatóságok eljárását ebben a kérdésben nem kell szabályozni.

28.

A törvényjavaslat 49. §-a (1) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(1) A környezet állapotának és használatának figyelem-mel kisérésére,

terhelési adatainak mérésére, gyûjtésére, feldolgozására és nyilvántartására a

miniszter - a Kormány által meghatározottak szerint - mérõ-, ellenõrzõ hálóza-

tot, Országos Környezetvédelmi Információsrendszert (a to-vábbiakban együtt:

Információsrendszer) létesít és mûköd-tet."

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás.

29.

A törvényjavaslat 49. §-a (2) bekezdése felvezetõ mondatának következõ

módosítását javasoljuk:

"(2) Az Információsrendszert [és az arra épülõ mérõ-, el-lenõrzõ hálózatot]

úgy és olyan területi sûrûséggel kell megszervezni és telepíteni, hogy annak

alapján"

I n d o k o l á s

Az (1) bekezdésben meg van határozva, hogy a törvény mit ért

Információsrendszer alatt, ezért a kifejés itt fölösleges.

A megszervezés nem azonos a telepítéssel, amely szintén alapvetõ fontosságú.

30.

A törvényjavaslat 49. § (2) bekezdése a) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/Az Információrendszert és az arra épülõ mérõ-, ellenõrzõ- hálózatot úgy és

olyan területi sûrûséggel kell megszer-vezni, hogy annak alapján/

"a) a környezet terhelésének és a környezet állapotának változása -

társadalmi-gazdasági összefüggésekkel és a [közegészségre] lakosság egészségi

állapotára gyakorolt hatások szempontjából is értékelhetõ formában - mennyisé-

gileg és minõségileg meghatározható, és nemzetközileg ösz-szehasonlítható

legyen;"

I n d o k o l á s

A "közegészség" kifejezés nehezen értelmezhetõ.

31.

A törvényjavaslat 49. § (2) bekezdése e) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/Az Információrendszert és az arra épülõ mérõ-, ellenõrzõ hálózatot úgy és

olyan területi sûrûséggel kell megszer-vezni, hogy annak alapján/

"e) [az alkalmas legyen a területi tervezésben való fel-használásra]

felhasználható legyen tervezésre."

I n d o k o l á s

A környezet minõségét jellemzõ adatok nem csak a területi tervezéshez

szükségesek.

32.

A törvényjavaslat 50. §-ának következõ módosítását javasoljuk:

"50. §

[A települési önkormányzat jegyzõje és a környezetvédelmi feladatokat ellátó

egyéb állami szervek - Kormányrende-letben meghatározottak szerint - kötelesek

az Információ-rendszer mûködtetéséhez szükséges és náluk keletkezett adatokat

gyûjteni és szolgáltatni.] A környezetvédelmi fe-ladatokat ellátó

államigazgatási és önkormányzati szervek kötelesek az Információsrendszer

mûködtetéséhez szükséges és náluk keletkezett adatokat az Információsrendszer

ren-delkezésére bocsátani."

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás.

33.

A törvényjavaslat 50. §-át a következõ új (1) bekezdéssel javasoljuk

kiegészíteni, a rendelkezés eredeti szövege a § (2) bekezdése lesz:

"(1) A környezethasználó köteles a tevékenysége során okozott

környezetterhelést, környezet-igénybevételt - jog-szabályban meghatározott

módon - mérni és nyilvántartani, nyilvántartását a hatáskörrel és

illetékességgel rendelke-zõ hatóságok rendelkezésére bocsátani, illetõleg

adatszol-gáltatást teljesíteni."

I n d o k o l á s

A környezet védelmének megalapozása nem sikerülhet anélkül, hogy a környezet-

használókat ne kötelezné a törvény az adatszolgáltatásra.

34.

A törvényjavaslat 51. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A környezet állapotára és [terhelésére vonatkozó költségvetési

eszközökbõl létrehozott adatbázisok és ada-tok az adatkezelés költségeit

fedezõ - jogszabályban meg-határozott - díj fizetése ellenében hozzáférhetõk

és hasz-nálhatók] használatára vonatkozó, állami költségvetésbõl fedezett

vizsgálati adatok a közérdekû adatokra vonatkozó jogszabályok szerint

kezelendõk."

I n d o k o l á s

A rendelkezés ellentétes az 1992. évi LXIII. (A személyes adatok védelmérõl és

a közérdekû adatok nyilvánosságáról) törvénnyel. Az elõterjesztõ az

"adatkezelést" összekeveri az "adatközléssel". Az adatkezelés költségei nem

háríthatók át az érdeklõdõkre.

A bonyolult megfogalmazás helyett elegendõ az érvényes jogszabályok hatálya

alá helyezni az adatok kezelését.

35.

A törvényjavaslat 51. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) A miniszter az adatgyûjtés alapján évente [tájékoz-tató] jelentést

terjeszt a Kormány elé az ország környeze-ti állapotának alakulásáról."

I n d o k o l á s

A "tájékoztató jelentés" kifejezés az államigazgatásban nem ismeretes.

36a.

A törvényjavaslat 52. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) Jogerõs hatósági vagy [bírói] bírósági határozattal megállapított

[tartós] környezeti szennyezettség tényét, mértékét és jellegét az

ingatlannyilvántartásban fel kell tüntetni."

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás, továbbá javaslat a szennyezettség mértékének feltüntetésére

a bejegyzésben, hiszen jelentõs eltérés lehet a szennyezettség mértékét

illetõen.

36b.

A törvényjavaslat 52. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(2) A bejegyzést a környezetvédelmi hatóság köteles kér-ni, illetve azt - a

felelõsség megállapítása esetén - a bíróság hivatalból rendeli el."

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás.

36c.

A törvényjavaslat 52. §-át a következõ új (3) bekezdéssel javasoljuk

kiegészíteni (a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik):

"(3) A bejegyzés alapjául szolgáló környezet-szennye-zettség ténye, mértéke

és jellege megszûnését, illetve megváltozását az ingatlan tulajdonosa

kérelmére a bejegy-zést kérõ hatóság, illetve a bejegyzést elrendelõ bíróság

állapítja meg, majd a bejegyzés törlése, illetve módosítá-sa iránt hivatalból

intézkedik."

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat nem rendelkezik az 52. § (1) bekezdésében írt bejegyzés

törlésérõl. A módosító javaslat ezt a hiányt pótolja.

37.

A törvényjavaslat 53. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) A környezet állapotának megismerésére és a környe-zetvédelem

fejlesztésére irányuló kutatás kiemelten támo-gatott [országos] kutatási

feladat. E kutatások öszszehan-golása, támogatása, értékelése és állami

környezetkutatási célok teljesítésének biztosítása - a tudományos kutatá-

sokért felelõs miniszterrel együttmûködésben - a miniszter feladata."

I n d o k o l á s

A közigazgatásban állami és önkormányzati feladatokról beszélhetünk, az

"országos" kifejezés itt helytelen. Annak meghatározása, hogy kormányzati

feladatok sorából ez a feladat kiemelten támogatást érdemel nem e törvény

illetékességébe tartozik.

38.

A törvényjavaslat 54. §-a (6) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(6) A környezeti oktatásnak és ismeretterjesztésnek az alapvetõ komplex

(természettudomány-ökológiai, társadalom-tudományi, mûszaki-technikai)

ismereteken túl a szakmák gyakorlásához szükséges környezetvédelmi

ismeretekre, a környezetet veszélyeztetõ tevékenységekre, a veszélyhely-zet

megelõzésének és elhárításának alapvetõ kérdéseire, az egészséget befolyásoló

környezeti hatásokra, továbbá a környezet védelmével kapcsolatos állampolgári

jogok és kö-telezettségek ismertetésére is ki kell terjednie."

I n d o k o l á s

A környezeti oktatásnak a lakosság (az ember) egészségére, az egészséges

életmódra is ki kell tejednie.

39.

A törvényjavaslat 55. §-a (1) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(1) Az 54. §-ban megjelölt feladatokat az állam az ok-tatási és a

közmûvelõdési intézményeken keresztül, a kör-nyezetvédelmi egyesületekkel és a

környezet védelmével foglalkozó lakossági, szakmai szervezetekkel

együttmûködve látja el. Az állam egyes nevelési, képzési feladatokat el-látó

szervezeteket, az egyházakat, a tudományos intézmé-nyeket, szakmai

szervezeteket, egyesületeket környezeti nevelési, képzési tevékenységük

eredményesebb ellátása ér-dekében - szükség esetén megfelelõ pénzeszközök

rendelke-zésre bocsátásával - támogatja."

I n d o k o l á s

A rendelkezés hatályát célszerû kiterjeszteni a szakmai szervezetekre.

40a.

A törvényjavaslat 58. § (2) bekezdése b) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A települési önkormányzati környezetvédelmi alap bevé-telei:/

"b) a területi környezetvédelmi hatóságT/65.. § (1) a)/ ál-tal [az] a

települési önkormányzat területén jogerõsen ki-szabott környezetvédelmi bírság

összegének harminc száza-léka."

40b.

A törvényjavaslat 93. §-a (5) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(5) A tárgyalás idõpontjáig az észrevételeket a felü-gyelõséghez vagy a

tárgyalás helye szerint illetékes tele-pülési önkormányzathoz lehet

benyújtani."

40c.

A törvényjavaslat 96. § (3) bekezdése c) pontjának következõ kiegészítését

javasoljuk:

/Az állampolgári részvétel gyakorolható:/

"c) települési önkormányzatok útján."

I n d o k o l á s

Az önkormányzatoknak több típusa van, ezért pontosan meg kell jelölni, hogy a

rendelkezés mely önkormányzatra vonatkozik.

41.

A törvényjavaslat 58. § (2) bekezdése c) pontjának következõ kiegészítését

javasoljuk:

/A települési önkormányzati környezetvédelmi alap bevéte-lei:/

"c) a környezetterhelési díjak és az igénybevételi járu-lékok külön

törvényben meghatározott része,"

I n d o k o l á s

Az érintett önkormányzatot megilleti az igénybevételi járuléknak az

igénybevétel jellegétõl függõ meghatározott része is, hiszen õ az igénybevétel

"szenvedõ" alanya.

42.

A törvényjavaslat 58. §-a (3) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(3) Ha a települési önkormányzat nem hoz létre önkor-mányzati

környezetvédelmi alapot, a (2) bekezdés b) és c) pontjában foglalt bevétel nem

illeti meg."

I n d o k o l á s

További ösztönzést jelent az önkormányzati környezetvédelmi alap létrehozása

érdekében az, ha a települési önkormányzat a területi környezetvédelmi hatóság

által kiszabott bírság meghatározott százalékát csak az alap képzése esetén

kaphatja meg.

43.

A törvényjavaslat 58. §-a (6) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(6) A környezet[szennyezéssel] igénybevételével, terhe-lésével,

szennyezésével érintett települési önkormányzat kezdeményezheti az (1)

bekezdés a), b) és c) pontja sze-rinti bevétellel rendelkezni jogosult

települési önkor-mányzatnál a bevétel arányos megosztását a hatásterületen

lévõ települési önkormányzatok között. Igényének mértékét mérésekkel kell

alátámasztania."

I n d o k o l á s

A bevételek arányos megosztásának kiterjeszthetõnek kell lennie minden

környezethasználatra.

44.

A törvényjavaslat 58. §-a (6) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(6) A környezetszennyezéssel érintett települési önkor-mányzat

kezdeményezheti az [(1)] (2) bekezdés a), b) és c) pontja szerinti bevétellel

rendelkezni jogosult települé-si önkormányzatnál a bevétel arányos megosztását

a hatás-területen lévõ települési önkormányzatok között. Igényének mértékét

mérésekkel kell alátámasztania."

I n d o k o l á s

Hibás hivatkozás javítása.

45.

A törvényjavaslat 58. §-a (6) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(6) A környezetszennyezéssel érintett települési önkor-mányzat

kezdeményezheti az (1) bekezdés a), b) és c) pont-ja szerinti bevétellel

rendelkezni jogosult települési ön-kormányzatnál a bevétel arányos megosztását

a hatásterüle-ten lévõ települési önkormányzatok között. Igényének mér-tékét

[mérésekkel kell alátámasztania] adatokkal alá kell támasztania."

I n d o k o l á s

A bizonyítás lehetõségeit tágabban kell meghatározni.

46.

A törvényjavaslat 59. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A környezet terhelését, igénybevételét csökkentõ intézkedések fedezetét

megteremtõ díjak:

a) környezetterhelési díjak,

b) igénybevételi járulékok,

c) termékdíjak,

d) betétdíjak [(a továbbiakban együtt: díjak)]

(a továbbiakban együtt: díjak)."

I n d o k o l á s

Szerkesztési nyomdai hiba.

47.

A törvényjavaslat 59. §-a (4) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(4) A díjakról rendelkezõ külön [törvényekben] jogsza-bályban úgy kell

meghatározni a felhasználás céljait és módját, hogy a befolyt összeg döntõ

része a díj fizetésé-nek meghatározásakor alapul vett környezetterhelés, ille-

tõleg környezeti igénybevettség mérséklésére legyen for-dítható."

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás.

48a.

A törvényjavaslat 65. § (1) bekezdése a) és b) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

"(1) A környezetvédelmi hatósági feladatokat elsõ fokon:

a) [az önkormányzati hatáskörbe] a helyi önkormányzat ha-táskörébe nem

tartozó ügyekben - ha jogszabály másként nem rendelkezik - a területi

környezetvédelmi hatóság (a to-vábbiakban: felügyelõség);

b) [az önkormányzati hatáskörbe] a helyi önkormányzat ha-táskörébe tartozó

ügyekben - külön jogszabályok rendelke-zései szerint - a polgármester,

(fõpolgármester), illetve a jegyzõ (fõvárosi fõjegyzõ) (a továbbiakban együtt:

ön-kormányzati környezetvédelmi hatóság)

látja el."

48b.

A törvényjavaslat 65. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(3) A felügyelõség [az] a helyi önkormányzatok feladat- és hatáskörét érintõ

környezetvédelmi ügyekben együttmûkö-dik az illetékességi területén mûködõ

önkormányzati kör-nyezetvédelmi hatóságokkal és segíti õket környezetvédelmi

feladataik ellátásában."

I n d o k o l á s

Az önkormányzatoknak több típusa van, ezért pontosan meg kell jelölni, hogy a

rendelkezés mely önkormányzatra vonatkozik.

49.

A törvényjavaslat 65. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(2) A felügyelõség - e törvényben nem szabályozott - feladat- és hatáskörét

a Kormány, illetékességi területét a miniszter rendeletben állapítja meg."

I n d o k o l á s

A törvény több vonatkozásban szabályozza a felügyelõségek hatáskörét, erre

utalni kell.

50.

A törvényjavaslat 65. §-a (1) bekezdését a következõ új c) ponttal javasoljuk

kiegészíteni (a további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/A környezetvédelmi hatósági feladatokat elsõ fokon:/

"c) az olyan ügyekben, amelyekben a hatósági feladat tár-gyát képezõ

vagyontárgy települési önkormányzat tulajdoná-ban, vagy többségi települési

önkormányzati tulajdonban van, a felügyelõség"

/látja el./

I n d o k o l á s

E törvény erejénél fogva is meg kell akadályozni, hogy önkormányzatok saját

maguk hatóságaként járhassanak el.

51.

A törvényjavaslat 68. § (3) bekezdése felvezetõ szövegének következõ

módosítását javasoljuk:

"(3) A hatásvizsgálat során fel kell tárni a tevékeny-séghez közvetlenül

kapcsolodó más mûveletek, továbbá a meghibásodás vagy baleset miatt várható

környezeti hatás [okát] következményeit is."

I n d o k o l á s

A környezeti hatás okát tevékenység végzõjének kell tudnia, a hatásvizsgálat a

várható tevékenység következményeinek felmérését szolgálja.

52.

A törvényjavaslat 69. § (2) bekezdése a) pontjának következõ kiegészítését

javasoljuk:

/Az elõzetes környezeti tanulmánynak tartalmaznia kell:/

"a) a tervezet tevékenység célját, telepítési és techno-lógiai lehetõségei

leírását, a létesítmény szükségességé-nek indokolását;"

I n d o k o l á s

Különösen a nagy méretû, jelentõs környezeti terheléssel járó beruházások

elõtt szükség van a beruházás indokoltságának bizonyítása: milyen

következményekkel járna a beruházás elmaradása?

53.

A törvényjavaslat 69. § (2) bekezdése b) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/Az elõzetes környezeti tanulmánynak tartalmaznia kell:/

"b) az a) pontban foglaltak megvalósításából származó, várható

környezetterhelés és [a környezeti elemek közvet-len igénybevételének]

környezet-igénybevétel mennyiségi és minõségi leírását;"

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás.

54.

A törvényjavaslat 70. § (1) bekezdése c) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A felügyelõség az elõkészítõ szakaszban szakhatóságként bevonja minden

esetben:/

"c) [szükség szerint a tevékenység környezetre gyakorolt hatásaival,

veszélyeivel, illetve a biztonsággal összefüg-gésben hatáskörrel rendelkezõ] a

külön jogszabályban meg-határozott más szakhatóságot."

I n d o k o l á s

Egyrészt fölöslegesen terjengõs a rendelkezés, másrészt csak jogszabályi

elõírás garantálhatja az összes érintett szakhatóság bevonását.

55.

A törvényjavaslat 70. §-a (3) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(3) A felügyelõség a környezetvédelmi engedélyt vissza-vonja, ha a jogerõre

emelkedéstõl számított három éven be-lül a tevékenységet, illetve az ahhoz

szükséges építési elõkészítési munkákat nem kezdték meg, illetõleg ha a jo-

gosult nyilatkozik arról, hogy a környezetvédelmi enge-déllyel nem kíván élni,

továbbá akkor is, ha az engedélye-zéskor fennálló feltételek lényegesen

megváltoztak."

I n d o k o l á s

A felügyelõségnek akkor is vissza kell vonnia az engedélyt, ha a tevékenység

körülményei lényegesen megváltoznak.

56.

A törvényjavaslat 71. § (1) bekezdése a) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/Az elõzetes környezeti tanulmány alapján készítendõ, helyszíni vizsgálatokkal

alátámasztott részletes környeze-ti hatástanulmánynak - a felügyelõség által

meghatározott mélységben és részletezettségben - tartalmaznia kell:/

"a) a 69. § (2) bekezdés [a)-h)] a) és b) pontjában fog-laltak részletes

leírását, és a választott technológia összehasonlítását a leghatékonyabb

megoldással [(dokumen-tációját)];"

I n d o k o l á s

Az elõzetes hatástanulmány tartalmi elemei közül itt csak az elsõ kettõ

részletes leírásának van értelme, a többinek csak az elõkészítés szakaszában

van jelentõsége. Az elõzményeket a javasolt új a) pont bemutatja.

57.

A törvényjavaslat 71. § (1) bekezdése c) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/Az elõzetes környezeti tanulmány alapján készítendõ, helyszíni vizsgálatokkal

alátámasztott részletes környeze-ti hatástanulmánynak - a felügyelõség által

meghatározott mélységben és részletezettségben - tartalmaznia kell:/

"c) a környezet állapotában a tevékenység következtében létrejövõ

[változások elõrejelzését és értékelését, az élõvilágra gyakorolt hatását]

változásoknak a környezeti elemekre és az emberi egészségre gyakorolt

hatásának elõ-rejelzését, értékelését;"

I n d o k o l á s

Az ember egészségét lényegesen befolyásolja a környezet állapota, ezért a

részletes környezeti tanulmánynak tartalmaznia kell a várható környezeti

hatások feltárását.

58.

A törvényjavaslat 71. § (1) bekezdése d) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/Az elõzetes környezeti tanulmány alapján készítendõ, helyszíni vizsgálatokkal

alátámasztott részletes környeze-ti hatástanulmánynak - a felügyelõség által

meghatározott mélységben és részletezettségben - tartalmaznia kell:/

"d) a környezeti állapotváltozások miatt várható egész-ségügyi, gazdasági és

társadalmi következmények becslését, [továbbá a változások becsült gazdasági

és társadalmi ha-tását];"

I n d o k o l á s

A környezetvédelmi hatásvizsgálat hatókörebe nem tartozik bele a gazdasági és

társadalmi hatások vizsgálata. Az engedélyezési eljárás a környezetvédelmi

problémák kezelését szolgálja.

59.

A törvényjavaslat 71. § (1) bekezdése f) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/Az elõzetes környezeti tanulmány alapján készítendõ, helyszíni vizsgálatokkal

alátámasztott részletes környeze-ti hatástanulmánynak - a felügyelõség által

meghatározott mélységben és részletezettségben - tartalmaznia kell:/

"f) [a környezetre gyakorolt hatások - a tevékenység foly-tatása során

történõ - mérések, elemzések és a tevékenység felhagyását követõ

utóellenõrzések módját;]"

"f) a környezetet érõ hatások

- mérésének, elemzésének módját a tevékenység folyta-

tása során,

- utóellenõrzésének módját a tevékenység felhagyását

követõen;"

I n d o k o l á s

A javasolt stilisztikai változtatással érthetõbb lesz a rendelkezés.

60.

A törvényjavaslat 71. §-a (1) bekezdését a következõ új i) ponttal javasoljuk

kiegészíteni (a további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/Az elõzetes környezeti tanulmány alapján készítendõ, helyszíni vizsgálatokkal

alátámasztott részletes környeze-ti hatástanulmánynak - a felügyelõség által

meghatározott mélységben és részletezettségben - tartalmaznia kell:/

"i) azoknak az adatoknak a megjelölését az a) pont szerint elkészített

tanulmányrészben, amelyek törvény értelmében államtitkot, szolgálati- vagy

üzleti titkot képeznek;"

I n d o k o l á s

A nyilvánosságra kerülõ hatástanulmányból ezeket a részeket ki kell hagyni.

61.

A törvényjavaslat 72. § (1) bekezdése a) pontjának következõ kiegészítését

javasoljuk:

/A környezetvédelmi engedély megadására vonatkozó határo-zatnak tartalmaznia

kell:/

"a) az engedélyes és az engedélyezett tevékenység megneve-zését, adatait,

továbbá érvényességének feltételeit és az engedély érvényességi idejét;"

I n d o k o l á s

Fontos kiegészítés az engedély tartalmi elemeinek meghatározására.

62.

A törvényjavaslat 72. § (1) bekezdése c) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A környezetvédelmi engedély megadására vonatkozó határo-zatnak tartalmaznia

kell:/

"c) a [szakhatóságok környezetvédelemmel összefüggõ] szak-hatóságoknak az

engedélyezett tevékenység környezetre gya-korolt hatásával kapcsolatos

állásfoglalását;"

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás.

63.

A törvényjavaslat 74. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A felügyelõség az érdekeltet tevékenysége környe-zetre gyakorolt

hatásának feltárása érdekében - teljeskörû vagy részleges - felülvizsgálatra

kötelezi akkor, ha [kör-nyezetkárosításra utaló körülményt, vagy állapotot]

kör-nyezet-veszélyeztetést vagy a környezetkárosítást észlel."

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás.

64.

A törvényjavaslat 74. § (2) bekezdése a) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A felügyelõség felülvizsgálatot rendel el, ha az érde-kelt/

"a) környezetvédelmi engedélyhez kötött tevékenységet ilyen engedély nélkül

[kezdett meg, vagy ha] folytat;"

I n d o k o l á s

A "kezdett meg" kifejezés mire vonatkozik? A törvény hatályba lépése utánra,

vagy a már korábban megkezdett tevékenységre?!

65.

A törvényjavaslat 74. §-át a következõ új (3) bekezdéssel javasoljuk

kiegészíteni:

"(3) Ha a felügyelõség a környezetvédelmi felülvizsgálat alatt környezet-

veszélyeztetést vagy környezetkárosítást észlel, akkor az érdekelt

tevékenységét teljeskörûen vagy részlegesen korlátozza, vagy felfüggeszti."

I n d o k o l á s

A felügyelõségnek meg kell adni a lehetõséget, hogy az esetlegesen hosszas

felülvizsgálat alatt is meg tudja akadályozni a környezet károsodását.

66.

A törvényjavaslat 75. § (1) bekezdése e) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A teljeskörû felülvizsgálatnak ki kell terjednie:/

"e) [a környezeti károk megelõzése, illetve elhárítása ér-dekében tett,

valamint] a környezet-veszélyeztetés megelõ-zése, a környezet-károsodás

elhárítása érdekében tett és tervezett intézkedések bemutatására;"

I n d o k o l á s

A felülvizsgálatnak már a veszélyeztetés vizsgálatára is ki kell terjednie.

67.

A törvényjavaslat 75. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) A felülvizsgálat során a [környezetterhelés] kör-nyezetszennyezés

megszüntetésének, - [s] ha ez nem lehet-séges - mérsékelésének lehetõségeit és

feltételeit meg kell határozni."

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás.

68.

A törvényjavaslat 77. §-ának következõ módosítását javasoljuk:

"77. §

Az érdekelt a 73. - 76. §-ok megfelelõ alkalmazásával sa-ját környezetvédelmi

teljesítménye értékelésére[,] (tevé-kenysége átvilágítására), tevékenysége

környezetre gyako-rolt hatásának megismerésére felmérést végezhet (végeztet-

het) és - kérelmére - azt a felügyelõség jóváhagyja."

I n d o k o l á s

A hivatkozás egyértelmûen meghatározza az önértékelés szempontjait.

69.

A törvényjavaslat 79. § (1) bekezdése c) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A felülvizsgálat eredménye alapján a felügyelõség/

"c) korlátozza vagy felfüggeszti vagy megtiltja a tevé-kenység folytatását,

illetõleg az erre hatáskörrel rendel-kezõ szervnél azt kezdeményezi. [és] A

korlátozás és a felfüggesztés esetében meghatározza a tevékenység folyta-

tásának környezetvédelmi feltételeit."

I n d o k o l á s

Az esetek többségében a korlátozás is elegendõ és reálisabban is

végrehajtható.

70.

A törvényjavaslat 82. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A mûködési engedélyben, illetõleg a 66. § [(2)] (1) bekezdésének a) és

c) pontja szerinti [döntésben] esetben az alapul vett körülmények jelentõs

megváltozását, továbbá a tulajdonos változást az érdekelt köteles a

felügyelõség-nek [15] tizenöt napon belül bejelenti."

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás.

71.

A törvényjavaslat 82. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) A környezetvédelmi felügyelõség hivatalból is vizs-gálja a

környezetvédelmi engedélyben, illetõleg az 66. § (1) bekezdés c) pontja

szerinti [döntésben] határozatban alapul vett körülmények változását. Ha ezek

jelentõsen el-térnek az engedélyezéskori körülményektõl, a környezetvé-delmi

hatóság felülvizsgálatot [rendelhet] rendel el, amelynek elbírálásáig a

tevékenység folytatását részlege-sen vagy teljesen korlátozhatja, vagy

felfüggesztheti, il-letõleg az erre hatáskörrel rendelkezõ szervnél kezdemé-

nyezi. Az (1) bekezdésben meghatározott bejelentés elmu-lasztása esetén a

hatáskörrel rendelkezõ szerv felfüg-gesztheti a tevékenységet."

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás.

A hatóságnak ne csak lehetõsége, hanem kötelessége legyen a felülvizsgálat

elrendelése ha az engedélyezéskori körülmények megváltoznak.

72.

A törvényjavaslat 83. §-ának következõ módosítását javasoljuk:

"83. §

Csõdeljárás, felszámolási eljárás és végelszámolás esetén a tevékenységgel

esetlegesen okozott [környezetkárositás, illetõleg] környezetkárosodás

feltárása, megszüntetése ér-dekében [a] külön törvény rendelkezéseit kell

alkalmazni."

I n d o k o l á s

Nem egy folyamatban levõ, hanem egy befejezett tevékenységrõl és annak

hatására bekövetkezett károkról van szó.

73.

A törvényjavaslat 84. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A környezetre veszélyt jelentõ, megfelelõ kezelés vagy kialakítás

hiányában azt szennyezõ termékeket és technológiákat környezetvédelmi

szempontból [- minõsí-tettség hiányában-] minõsíteni kell, és gondoskodni kell

a minõség biztosításának feltételeirõl."

I n d o k o l á s

A "minõsítettség hiányában" kifejezés nehezen értelmezhetõ és felesleges.

74.

A törvényjavaslat 86. §-ának következõ módosítását javasoljuk:

"86. §

[Azon] A környezetbarát vagy környezetkímélõ termékekre és technológiákra,

amelyek a hagyományos, azonos vagy hasonló funkciójú termékeknél és

technológiáknál bizonyítottan kisebb [környezetveszélyeztetést] környezet-

igénybevételt, illetve környezetterhelést okoznak, környezetkímélõ termék vagy

technológia megkülönböztetõ jelzés alkalmazható."

I n d o k o l á s

A szövegpontosításon túl nevesíteni szükséges azt a két termék-, technológia

kategóriát amely a megkülönböztetõ jelzést megkaphatja.

75.

A törvényjavaslat 86. §-át a következõ új (2) bekezdéssel javasoljuk

kiegészíteni, a rendelkezés eredeti szövege a § (1) bekezése lesz:

"86. §

(1) Azon termékekre és technológiákra, amelyek a hagyomá-nyos, azonos vagy

hasonló funkciójú termékeknél és tech-nológiáknál bizonyítottan kisebb

környezetveszélyeztetést, illetve környezetterhelést okoznak, környezetkímélõ

termék vagy technológia megkülönböztetõ jelzés alkalmazható.

(2) Megkülönböztetõ jelzés jogosulatlan használata külön jogszabályban

meghatározott környezetvédelmi bírságot von maga után."

I n d o k o l á s

A visszaélések elkerülésére szankcionálni kell a megkülönböztetõ jelzés

jogosulatlan használatát.

76.

A törvényjavaslat 87. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A határértékeket igénybevételiT/17.. § (1) bekezdés; 19. § (1) bekezdés;

23. § (2) bekezdés/, illetõleg a kibo-csátási és szennyezettségi (35. §)

határértékként kell meghatározni."

I n d o k o l á s

Az élõvilág értékeinek igénybevételével kapcsolatban is szükséges a

határértékek meghatározása.

77.

A törvényjavaslat 87. §-a (2) bekezdését a következõ új d) ponttal javasoljuk

kiegészíteni (a további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/A védendõ környezeti elem sajátosságaitól, illetõleg a szennyezés jellegétõl

függõen maghatározhatók:/

"d) egyedi,"

/ökológiai, egészségügyi, tervezési, továbbá rendkívüli helyzetben

alkalmazandó határértékek./

I n d o k o l á s

Elkerülhetetlen, hogy egyes esetekben egyedi engedélyek kiadására kerüljön

sor, ezért ezt lehetõvé kell tenni.

78.

A törvényjavaslat 88. §-a (2) bekezdésének elhagyását javasoljuk (a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik):

"[(2) Kibocsátási határértéket a környezetterhelést okozó tevékenységre,

technológiára vagy berendezésre, termékre (a továbbiakban együtt:

szennyezõforrás) kell megállapí-tani.]"

I n d o k o l á s

A (3) bekezdés tartalmazza ezt a rendelkezést.

79a.

A törvényjavaslat 88-ának elhagyását és a következõ új rendelkezés felvételét

javasoljuk:

"[88. §

(1) A környezetbe kibocsátható anyagok mennyiségét, minõ-ségét,

koncentrációját, a kibocsátható energia minõségét és mértékét (a továbbiakban:

kibocsátási határérték) a környezet, illetve a befogadó elem állapotának a

természe-tes vagy közel természetes állapot megõrzéséhez, illetõleg

helyreállításához meghatározott célállapotának figyelembe-vételével kell

megállapítani.

(2) Kibocsátási határértéket a környezetterhelést okozó tevékenységre,

termékre (a továbbiakban együtt: szennyezõ-forrás) kell megállapítani.

(3) Kibocsátási határérték megállapítható:

a) valamely termékre (termék határérték);

b) valamely technológiára, vagy szennyezõanyagra jellem-zõ kibocsátás

mennyiségére (technológiai határérték; amely lehet kibocsátási koncentráció

vagy anyagfelhasználás, termelés, energiatermelés mennyiségére vonatkozó

fajlagos érték stb.);

c) adott területen a szennyezõforrás által kibocsátható szennyezõanyag vagy

energia mennyiségére (területi határ-érték);

d) meghatározott területre vagy termelési ágra, szeny-nyezõforrás csoportra

vonatkozó összmennyiségben.]"

"88. §

(1) A környezeti elemek igénybevételének mértékét és a környezetbe

kibocsátható anyag és energia menynyiségét, minõségét, koncentrációját (a

továbbiakban: határérték) a környezet, illetve az érintett környezeti elem

állapotának megõrzéséhez, illetõleg helyreállításához meghatározott célállapot

figyelembevételével kell megállapítani.

(2) Kibocsátási határérték megállapítható:

a) valamely termékre (termék határérték);

b) valamely technológiára, vagy szennyezõanyagra jellem-zõ kibocsátás

mennyiségére (technológiai határérték; amely lehet kibocsátási koncentráció

vagy anyagfelhasználás, termelés, energiatermelés mennyiségére vonatkozó

fajlagos érték stb.);

c) adott területen a szennyezõforrás által kibocsátható szennyezõanyag vagy

energia mennyiségére (területi határ-érték);

d) meghatározott területre vagy termelési ágra, szeny-nyezõforrás csoportra

vonatkozó összmennyiségben.

(3) Igénybevételi határérték megállapítható:

a) valamely környezethasználatra vonatkozóan az igény-bevétel megengedhetõ

mértékére (az elõidézhetõ környezeti változtatás mértéke, az összesen vagy egy

idõegység alatt kitermelhetõ természeti erõforrás mennyisége);

b) valamely területen az igénybevehetõ környezeti elem elvonásának,

használatának megengedhetõ mértéke;

c) meghatározott kitermelõi, illetve felhasználói körre vonatkozó

összmennyiségben."

79b.

A törvényjavaslat 89. §-ának következõ módosítását javasoljuk:

"89. §

(1) A [kibocsátási] határértékek megállapításánál figye-lembe kell venni a

környezet, illetve adott eleme pilla-natnyi és célállapotát, az elérhetõ

legjobb, legkorszerûbb védekezést biztosító technológiákat. Bevezetésükkor

bizto-sítani kell a szükséges és elégséges felkészülési idõt.

(2) A [kibocsátási] határértékek megállapítása során fi-gyelembe kell venni

a természeti folyamatok és az egyes környezetterhelõ tényezõk várható együttes

hatását is.

(3) A [kibocsátási] határértéket a miniszter - az érdekelt miniszterekkel

együttesen kiadott - rendeletben, vagy e rendeletben meghatározott esetekben a

környezetvédelmi hatóság állapítja meg."

I n d o k o l á s

A pontosabb szövegezés az igénybevételi határértékekre vonatkozó szabályokkal

is kibõvíti a rendelkezést.

80.

A törvényjavaslat 91. §-ának következõ kiegészítését javasoljuk:

"91. §

A [K]környezetvédelmi engedély megszerzésére, továbbá a mûködési engedély

kiadására irányuló eljárásban az ügyin-tézési határidõ legfeljebb kilencven

nap."

I n d o k o l á s

A "legfeljebb" kitétellel hangsúlyt kivántunk adni annak, hogy ennyi lehet az

ügyintézési idõ maximuma.

81.

A törvényjavaslat 92. §-ának következõ módosítását és új (2) bekezdéssel való

kiegészítését javasoljuk:

"(1) Környezetvédelmi ügyekben az eljárásban közremûködõ szakhatóság

szakhatósági [nyilatkozatát] állásfoglalását a megkeresést követõ harminc

napon belül köteles megadni.

(2) A környezetvédelmi hatóság más hatóság eljárásában szakhatósági

állásfoglalását a kérelem vagy megkeresés be-érkezését követõ harminc napon

belül köteles megadni."

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás, illetõleg a környezetvédelmi hatóság kötelezettségének

meghatározása a szakhatósági eljárásban.

82.

A törvényjavaslat 93. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A felügyelõség részletes környezeti hatástanulmány benyújtása [esetén]

után - a nyilvánosság bevonásának biz-tosítása érdekében - köteles tárgyalást

tartani, kivéve, ha a tevékenység katonai titokvédelem alá esik. Ebben az

esetben is a katonai tevékenységbõl eredõ, polgári terüle-tet érintõ

környezeti hatásokról a felügyelõség az érin-tett önkormányzatot

tájékoztatja."

I n d o k o l á s

Egyértelmû meghatározás szükséges.

83a.

A törvényjavaslat 93. §-a címének következõ módosítását javasoljuk:

"[Tárgyalás]" "Közmeghallgatás"

83b.

A törvényjavaslat 93. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A felügyelõség részletes környezeti hatástanulmány benyújtása esetén [- a

nyilvánosság bevonásának biztosítá-sa érdekében - köteles tárgyalást] köteles

nyilvános tár-gyalást, (a továbbiakban: közmeghallgatást) tartani, kivé-ve, ha

a tevékenység katonai titokvédelem alá esik. Ebben az esetben is a katonai

tevékenységbõl eredõ, polgári te-rületet érintõ környezeti hatásokról a

felügyelõség az érintett önkormányzatot tájékoztatja."

83c.

A törvényjavaslat 93. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) A [tárgyalás] közmeghallgatás helye a tevékenység telepítési helye

szerint illetékes, illetve a leginkább érintett egy vagy több település

önkormányzatának hivata-los helyisége, ahova a felügyelõség meghívja az ügyben

érdekelt szakhatóságokatT/70.. § (1) bek./, az érintett lakosságot, valamint az

érintett önkormányzatokat T/4.. § p) pont/, a kérelmezõt, továbbá a

környezetvédelmi érdekek képviseletére alakult egyesületet és más társadalmi

szer-vezetet, ha ezek részvételi szándékukat bejelentették és ügyféli

minõségüketT/97.. § (1) bek./ igazolták."

83d.

A törvényjavaslat 93. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(3) A [tárgyalás] közmeghallgatás napjáról, helyérõl és arról, hogy a

részletes környezeti hatástanulmány hol te-kinthetõ meg, az érintett

település(ek) lakosságát az érintett önkormányzat(ok) - közzététel útján -

értesí-ti(k)."

83e.

A törvényjavaslat 93. §-a (4) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(4) A közzétételnek legalább harminc nappal a [tárgya-lás] közmeghallgatás

idõpontja elõtt kell megtörténnie."

83f.

A törvényjavaslat 93. §-a (5) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(5) [A tárgyalás idõpontjáig az észrevételeket] Az ész-revételeket a

közmeghallgatás idõpontjáig a felügyelõség-hez vagy a [tárgyalás]

közmeghallgatás helye szerint ille-tékes önkormányzathoz lehet benyújtani."

83g.

A törvényjavaslat 93. §-a (7) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(7) Több érintett önkormányzat esetén, vagy ha az érin-tettek számára

tekintettel ez indokolt, több helyszínen is tartható [tárgyalás]

közmeghallgatás."

83h.

A törvényjavaslat 94. §-a címének következõ módosítását javasoljuk:

"[A tárgyalási jegyzõkönyv]"

"A közmeghallgatás jegyzõkönyve"

83i.

A törvényjavaslat 94. §-ának következõ módosítását javasoljuk:

"94. §

A [tárgyalásról] közmeghallgatásról a felügyelõség jegyzõ-könyvet készít és

arról a [tárgyalást] közmeghallgatást követõ tizenöt napon belül másolatot

küld a kérelmezõnek és az eljárásban résztvevõ szakhatóságoknak. A jegyzõ-

könyvnek tartalmaznia kell az észrevételek érdemi össze-foglalóját is. A

jegyzõköny másolatát hozzáférhetõvé kell tenni az érintett önkormányzatoknál

és a felügyelõségnél."

I n d o k o l á s

A tárgyalás helyett közmeghallgatást célszerû tartani, mert az államigazgatási

eljárásban használatos tárgyalási forma nem alkalmas a nyilvánosság

biztosítására. A döntéselõkészítés céljára a közmeghallgatás felel meg. A "b"

pontban a "közmeghallgatás" kifejezés használata feleslegessé teszi a

gondolatjelbe foglalt magyarázatot.

84.

A törvényjavaslat 93. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A felügyelõség részletes környezeti hatástanulmány benyújtása esetén - a

nyilvánosság bevonásának biztosí-tása érdekében - köteles tárgyalást tartani,

kivéve, ha a tevékenység katonai titokvédelem alá esik. [Ebben az eset-ben is

a katonai tevékenységbõl eredõ, polgári területet érintõ környezeti

hatásokról] A titkos katonai tevékenység környezeti hatásairól a felügyelõség

az érintett önkor-mányzatot tájékoztatja."

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás.

85.

A törvényjavaslat 93. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) A tárgyalás helye a tevékenység telepítési helye szerint illetékes,

illetve a leginkább érintett [egy vagy több település önkormányzatának

hivatalos helyisége] tele-pülés(ek) önkormányzata által biztosított helyiség,

ahova a felügyelõség meghívja az ügyben érdekelt szakhatóságokatT/70.. § (1)

bek./, az [érintett lakosságot, valamint] érin-tetteketT/4.. § o) pont/ és az

érintett önkormányzatokat T/4.. § p) pont/, a kérelmezõt, továbbá a

környezetvédelmi érdekek képviseletére alakult egyesületet és más társadal-mi

szervezetet, ha ezek részvételi szándékukat bejelentet-ték és ügyféli

minõségüketT/97.. § (1) bek./ igazolták."

I n d o k o l á s

Nem biztos, hogy az önkormányzat(ok) hivatalalos helyisége alkalmas a

közmeghallgatás megtartására, de arról valóban nekik kell gondoskodni. A

bonyolult megfogalmazás itt sem szerencsés.

A hivatkozott o) pont alapján nem csak az érintett lakosságot kell meghívni.

86.

A törvényjavaslat 93. §-a (6) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(6) A felügyelõség az ügyben a [környezeti] környezetre gyakorolt hatás

megítélése szempontjából lényeges észrevé-teleket köteles a döntéshozatal

elõtt érdemben vizsgálni."

I n d o k o l á s

Formai, nyelvhelyességi hiba kijavítása.

87.

A törvényjavaslat 94. §-ának következõ módosítását javasoljuk:

"94. §

(1) A tárgyalásról a felügyelõség jegyzõkönyvet készít és arról a tárgyalást

követõ tizenöt napon belül másolatot küld a kérelmezõnek és az eljárásban

résztvevõ szakhatósá-goknak. A jegyzõkönyvnek tartalmaznia kell az

észrevételek érdemi összefoglalóját is.

(2) [A jegyzõkönyv másolatát hozzáférhetõvé kell tenni az érintett

önkormányzatnál és a felügyelõségnél.] A jegyzõ-könyvet a felügyelõség

megküldi az eljárásban résztvevõ egyesületnek, nyilvánosságát biztosítani kell

a felügyelõ-ségnél és minden érintett települési önkormányzatnál."

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás, a nyílvánosság biztosítása érdekében.

88.

A törvényjavaslat 95. §-ának következõ módosítását javasoljuk:

"95. §

A [környezeti veszélyeztetéssel] környezet veszélyezteté-sével és a környezet

károsításával járó rendkívüli esemény kapcsán hozott határozat elleni

jogorvoslati kérelemnek a végrehajtás[á]ra nincs halasztó hatálya."

I n d o k o l á s

A nyelvhelyességi hiba kijavításán túl a végrehajtás azonnali elkezdését a

súlyosabb esetre, a károsításra is ki kívánjuk terjeszteni.

89.

A törvényjavaslatot a "Végrehajtó határozatok" cím alatt a következõ új 96. §-

al javasoljuk kiegészíteni (a további §-ok jelölése értelemszerûen változik):

"96. §

(1) Ha a környezetvédelmi hatóság által hivatalból indí-tott eljárás

kötelezettséget megállapító határozattal zá-rul, az államigazgatási eljárás

költségeit a kötelezettnek kell viselnie.

(2) A környezetvédelmi engedélyezési eljárásban tartott nyilvános tárgyalás,

illetve az eljárásba bevont külsõ szakértõ közremûködésével felmerült

költségeket az engedé-lyes köteles viselni."

I n d o k o l á s

Az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló többször módosított

1957. évi IV. törvény /Áe./ 39. §-ának /1/ bekezdése szerint az

államigazgatási eljárás költségeit - ha a jogszabály másként nem rendelkezik -

az állam viseli. Ez a jogszabályi rendelkezés azt az elvet követi, hogy az

ügyfelet az eljárási illetéken kívül más költség általában ne terhelje.

Lehetõvé teszi azonban, hogy jogszabály, azokban az ügyekben, amelyekben egyes

eljárási cselekmények az államnak külön költséget jelentenek, eljárási

költséget irjon elõ.

Az Áe. 26. §-ának /1/ bekezdése szerint a határozathozatalhoz szükséges

tényállást az államigazgatási szerv köteles tisztázni. Ha ehhez a

rendelkezésre álló adatok nem elegendõek, hivatalból vagy kérelemre

bizonyítási eljárást folytat le, melynek költségeit - figyelemmel az Áe. 39.

§-ának /1/ bekezdésére -, ha jogszabály másként nem rendelkezik az állam

visel.

A jelenleg hatályos környezetvédelmi jogszabályok nem tartalmaznak olyan

rendelkezést, amelynek alapján az eljárás költségei az ügyfélre átháríthatók

lennének.

A környezetvédelmi engedélyezési eljárásokban a nyilvános tárgyalások,

közmeghallgatások megtartása elsõsorban az ügyfél érdeke. Ez a fórum hivatott

ugyanis arra, hogy a már kialakult, vagy a jövõben bekövetkezõ

környezetvédelmi konfliktusok kezelhetõk legyenek. Ebben az eljárásban a

nyilvános tárgyalás elõkészítése, lebonyolítása az Áe. szerinti tényállás

tisztázó tárgyaláshoz képest lényegesen nagyobb költségekkel jár. Tekintettel

arra, hogy az ügyfél érdeke a nyilvánosság biztosítása, mert ezzel

indokolatlan jogorvoslati eljárások is elkerülhetõk, viselje tehát õ a

költségeket.

Az Áe. 32. §-a szerint, ha az ügyben jelentõs tény vagy egyéb körülmény

megállapításához, megítéléséhez különleges szakértelem szükséges, szakértõt

kell meghallgatni. Szakértõként az eljáró államigazgatási szerv megfelelõ

szakértelemmel rendelkezõ dolgozóját kell az eljárásban bevonni. Ha az

államigazgatási szervnek a szakkérdés eldöntéséhez szükséges szakértelemmel

rendelkezõ dolgozója nincs, külsõ szakértõt kell kirendelni. A

környezetvédelmi engedélyezési eljárásokban elõfordulhatnak olyan

szakkérdések, amelyek nem mindennapiak, a hatóságnak ahhoz értõ szakértõje

nincs, ezért az ügyfél érdekében külsõ szakértõt kell igénybe venni. Ennek

költségeit indokolt a kérelmezõnek viselnie.

90.

A törvényjavaslat 96. §-a (1) és (2) bekezdésének következõ módosítását

javasoljuk:

"(1) Az állampolgárok - e törvényben és más jogszabály-ban meghatározott módon

- jogosultak részt venni a kör-nyezettel kapcsolatos [állami és települési

önkormányzati] döntések kialakításában, a hatóságok környezetvédelmi dön-

téseinek meghozatalában.

(2) Mindenkinek joga, hogy környezeti veszélyeztetés vagy környezetkárosítás

esetén a környezethasználó és a hatóságok figyelmét erre felhívja. Az erre

vonatkozóan írásban tett felhívásra a hatáskörrel rendelkezõ [- állami vagy

települési önkormányzati -] szerv intézkedésének meg-tétele mellett a

törvényben elõírt határidõn belül érdemi választ köteles adni."

I n d o k o l á s

Hatáskörrel csak az állami és az önkormányzati szervek rendelkeznek, ezt

fölösleges a rendelkezésben megfogalmazni.

91.

A törvényjavaslat 96. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) Az állampolgárok - e törvényben és más jogszabály-ban meghatározott módon

- jogosultak részt venni a környe-zettel kapcsolatos [állami és önkormányzati

döntések kia-lakításában, a hatóságok környezetvédelmi döntéseinek meg-

hozatalában] eljárásban."

I n d o k o l á s

A szöveg egyszerûsítése világosabbá teszi a rendelkezést.

92.

A törvényjavaslat 96. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(2) Mindenkinek joga, hogy környezeti veszélyeztetés, környezetkárosítás

vagy környezetszennyezés esetén a kör-nyezethasználó és a hatóságok figyelmét

erre felhívja. Az erre vonatkozóan írásban tett felhívásra a hatáskörrel

rendelkezõ - állami vagy önkormányzati - szerv intézkedé-sének megtétele

mellett a törvényben elõírt határidõn be-lül érdemi választ köteles adni."

I n d o k o l á s

Az alapesetek felsorolásából hiányzik a környezetszennyezés.

93a.

A törvényjavaslat 93. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) A tárgyalás helye a tevékenység telepítési helye szerint illetékes,

illetve a leginkább érintett egy vagy több település önkormányzatának

hivatalos helyisége, ahova a felügyelõség meghívja az ügyben érdekelt

szakhatóságokatT/70.. § (1) bek./, az érintett lakosságot, valamint az érintett

önkormányzatokatT/4.. § p) pont/, a kérelmezõt, továbbá a környezetvédelmi

érdekek képviseletére alakult egyesületet [és más társadalmi szervezetet], ha

ezek rész-vételi szándékukat bejelentették és ügyféli minõségüketT/97.. § (1)

bek./ igazolták."

93b.

A törvényjavaslat 97. §-a (1) bekezdésének módosítását és (2) bekezdésének

elhagyását javasoljuk (a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik):

"(1) Az állampolgárok által a környezetvédelmi érdekeik képviseletére

létrehozott egyesületeket [és más politikai pártnak, érdekképviseletnek nem

minõsülõ - a hatásterüle-ten mûködõ - társadalmi szervezeteket, valamint] a

környe-zetvédelmi államigazgatási [eljárásokban területükön] el-járásban az

ügyfél jogállása illeti meg.

[(2) Az állampolgárok által környezetvédelmi érdekeik képviseletére

létrehozott egyesületnek és más politikai pártnak nem minõsülõ szervezetnek (a

továbbiakban: szerve-zet) joga, hogy tagsága érdekeit képviselve] Az

egyesület-nek joga, hogy:

a) közremûködjön a mûködési vagy tevékenységi területét érintõ

területfejlesztési és környezetvédelmi tervek ki-dolgozásában;

b) részt vegyen - e törvény szabályai szerint - a kör-nyezeti

hatásvizsgálati eljárásban;

c) véleményezze a környezettel kapcsolatos állami és ön-kormányzati

jogszabályok tervezeteit."

93c.

A törvényjavaslat 97. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(3) [A szervezet a (2)] Az egyesület az (1) bekezdés c) pontjában foglalt

jogának érvényesítése érdekében a jog-szabályt elõkészítõ minisztériumnál,

illetve települési önkormányzatnál jelenti be véleményezési igényét."

93d.

A törvényjavaslat 98. § (1) bekezdése felvezetõ mondatának következõ

módosítását javasoljuk:

"(1) Környezeti veszélyeztetés, esetén [a szervezet] az egyesület a környezet

védelme érdekében jogosult fellépni és:"

I n d o k o l á s

A módosítás célja, hogy az ügyfél jogát ne egy jogilag meghatározhatatlan

szervezet, hanem csak egy a bíróságon bejegyzett szervezet, egyesület kaphassa

meg.

94.

A törvényjavaslat 97. § (2) bekezdése a) pontjának következõ kiegészítését

javasoljuk:

/Az állampolgárok által környezetvédelmi érdekeik képvise-letére létrehozott

egyesületnek és más politikai pártnak nem minõsülõ szervezetnek (a

továbbiakban: szervezet) jo-ga, hogy tagsága érdekeit képviselve/

"a) közremûködjön a mûködési vagy tevékenységi területét érintõ

területfejlesztési, területrendezési és környezet-védelmi tervek

kidolgozásában;"

I n d o k o l á s

A területrendezési tervek (ÁRT, RRT) is közvetlenül befolyásolják a lakosság

életét, ezért az egyesületek bevonása ebben az esetben is indokolt.

95.

A törvényjavaslat 98. § (1) bekezdése felvezetõ mondatának következõ

kiegészítését javasoljuk:

"(1) Környezeti veszélyeztetés, környezetszennyezés vagy környezetkárosítás

esetén a szervezet a környezet védelme érdekében jogosult fellépni és:"

I n d o k o l á s

A veszélyeztetésen túl a környezetszennyezés és a környezetkárosítás esetére

is ki kell terjeszteni a jogosultságot.

96.

A törvényjavaslat 98. § (2) bekezdése felvezetõ mondatának következõ

módosítását javasoljuk:

"(2) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti perben [a szerve-zet] az ügyfél

kérheti a bíróságtól, hogy a veszélyezte-tõt"

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás.

97.

A törvényjavaslat 100. §-a (2) bekezdését a következõ új c) ponttal javasoljuk

kiegészíteni (a további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/A jogsértõ tevékenység folytatója köteles/

"c) a tevékenységét megelõzõ környezeti állapotot helyre-állítani."

I n d o k o l á s

Alapvetõ követelmény, hogy a jogsértõ tevékenység folytatója fölszámolja

tevékenységének következményeit.

98.

A törvényjavaslat 101. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) [Az (1) bekezdés szerinti vélelem megdöntéséhez szükséges bizonyítékot

az ingatlan tulajdonosának, vagy birtokosának kell szolgáltatnia.] A

tulajdonos mentesül az egyetemleges felelõsség alól, ha megnevezi az ingatlan

tényleges használóját és kétséget kizáróan bizonyítja, hogy a felelõsség nem

õt terheli."

I n d o k o l á s

A rendelekezés részletezõbb kifejtése világosabban meghatározza a tulajdonos

felelõsségének mértékét.

99.

A törvényjavaslat 104. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) Aki jogszabályban, illetve hatósági [határozatban] határozatba foglalt, a

környezet védelmét szolgáló elõí-rást megszeg, vagy azokban megállapított

határértéket túl-lép, - az általa okozott környezet-veszélyezetetés, kör-

nyezet-szennyezés, illetõleg környezet-károsítás mértéké-hez és súlyához

igazodó - környezetvédelmi bírságot köte-les fizetni."

I n d o k o l á s

A szöveg pontosításán túlmenõen a környezet veszélyeztetésére is ki kell

terjeszteni a bírság megfizetésének kötelezettségét.

100.

A törvényjavaslat 105. §-ának következõ kiegészítését javasoljuk:

"105. §

A környezetvédelmi bírság nem mentesít a büntetõjogi, a szabálysértési,

továbbá a kártérítési felelõsség, valamint a tevékenység korlátozására,

felfüggesztésére, tiltására, illetõleg a megfelelõ védekezés kialakítására, a

természe-tes vagy korábbi környezet helyreállítására vonatkozó kö-telezettség

teljesítése alól."

I n d o k o l á s

A helyreállítási kötelezettséget nem válthatja ki a bírság megfizetése.

101a.

A törvényjavaslatot a 105. §-t követõen új címmel javasoljuk kiegészíteni:

"A környezet károsításáért viselt felelõsség"

101b.

A törvényjavaslatot az új cím alatt a következõ új 106. §-al javasoljuk

kiegészíteni (a további §-ok jelölése értelemszerûen változik):

"106. §

A környezethasználó - külön jogszabály szerint - tevékeny-ségének

megkezdéséhez kötelezhetõ környezetvédelmi bizto-síték adására vagy

céltartalék képzésére vagy felelõsség-biztosítás megkötésére. A kötelezést az

engedélyt kiadó környezetvédelmi hatóság rendeli el."

I n d o k o l á s

A környezetért való felelõsséggel teljesítését biztosító alapvetõ fontosságú

intézkedés a biztosítékadási kötelezettség, vagy a céltartalék képzése vagy a

kötelezõ felelõsségbiztosítás megkötésének elõírása. A részletszabályok

kimunkálását a végrehajtási jogszabályokban kell elvégezni.

102.

A törvényjavaslatot a 105. §-t követõ, elõzõ pont szerinti új cím alatt a

következõ új 106. §-al javasoljuk kiegészíteni (a további §-ok jelölése

értelemszerûen változik):

"106. §

A környezethasználó jogutód nélküli megszünése esetén a felszámolás vagy

végelszámolás során, illetve állami vál-lalat gazdasági társasággá alakulása,

állami vagyon hasz-nosítása és értékesítése során, állapotfelmérés alapján a

vagyonfelmérésben szerepeltetni kell a tevékenység követ-keztében létrejött

környezet-károsodások kárelhárítási és kártérítési költségeit."

I n d o k o l á s

A környezethasználók gazdasági felelõsségét biztosító speciális eszközök

megteremtésével adós maradt a törvénytervezet. Ennek a pótlását szolgálja az

indítvány.

103.

A törvényjavaslat 106. §-a (4) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(4) Nem lehet megbízott, akit [környezet sérelmével vagy veszélyeztetésével

kapcsolatos] bûncselekmény miatt jog-erõsen elítéltek, az ítélet hatálya alóli

mentesülésig."

I n d o k o l á s

Bármely bûncselekmény elkövetése a mentesülésig kizáró ok legyen a

környezetvédelmi megbízott feladatkör ellátására.

104a.

A törvényjavaslatot a 106. §-t követõen új címmel javasoljuk kiegészíteni:

"Az ügyész szerepe a környezetvédelmi eljárásban"

104b.

A törvényjavaslatot az új cím alatt a következõ új 107. §-al javasoljuk

kiegészíteni (a további §-ok jelölése értelemszerûen változik):

"107. §

(1) Az ügyész a büntetõeljárási törvényben meghatározottak szerint jár el a

környezeti elemek büntetõ törvénykönyvben tilalmazott módon való megsértése

esetén.

(2) Környezeti veszélyeztetés esetén az ügyész is jogosult keresetet

indítani a tevékenységtõl való eltiltás, illetõ-leg a környezetveszélyeztetõ

tevékenységgel okozott kár megtérítése iránt.

(3) Az ügyész törvényességi felügyleti jogkörében eljárva, a rá vonatkozó

jogszabályok alapján közremûködik a környe-zetvédelmi hatóságok eljárásai és

döntései törvényességé-nek biztosításában."

I n d o k o l á s

Az ügyészség alkotmányos feladatai közé tartozik, hogy közremûködjék a

törvényesség megtartásában. Törvényben biztosított jogosítványaival elõsegíti

a környezetvédelem érdekeinek érvényesülését, mind a büntetõjogi, mind polgári

jogi és közigazgatási jogi eljárásokban. Intézkedési lehetõségeit a Magyar

Köztársaság Ügyészségérõl szóló törvény, továbbá a büntetõ és polgári jogi

anyagi és eljárási jogszabályok határozzák meg. Ezek között a polgári per

megindítására való felhatalmazás jelenleg nem szerepel, ezért célszerû azt a

környezetvédelmi törvényben feltüntetni. A környezetvédelem társadalmi

fontossága indokolja, hogy az ügészség - amely a környezetvédelmi

jogalkalmazást illetõen is széles körû szakmai tapasztalatokkal rendelkezik -

pert indíthasson a környezetet veszélyeztetõ tevékenységtõl való eltiltás,

illetve a környezetveszélyeztetés által okozott kár megtérítése iránt.

105.

A törvényjavaslat 107. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) A Program hat évi idõtartamra szóló javaslatát elsõ ízben az

Országgyûléshez a Magyar Köztársaság [1996.] 1997. évi költségvetésérõl szóló

törvényjavaslattal egy-idejûleg kell benyújtani."

I n d o k o l á s

A törvény várható hatálybalépésének idõpontja nem teszi lehetõvé az 1996. évi

költségvetéssel való egyidejû benyújtást.

106.

A törvényjavaslat 107. § (6) bekezdése d) pontjának következõ kiegészítését

javasoljuk:

/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy:/

"d) megállapítsa a környezetvédelmi engedélyezési eljárás során

biztosítékadási kötelezettség, valamint céltartalék képzési kötelezettség, és

a felelõsségbiztosítás szabá-lyait;"

I n d o k o l á s

A gépjármû-felelõsségbiztosításhoz hasonló rendszert kell kidolgoznia a

Kormánynak a környezetért való felelõsség teljesítésének garantálására.

107.

A törvényjavaslat 107. §-a (7) bekezdésének módosítását javasoljuk:

"(7) Felhatalmazást kap a miniszter, hogy az érdekelt miniszterekkel

egyetértésben rendeletben állapítsa meg

a) a környezetvédelmi felügyelõségek illetékességi terü-letét;

b) a termékdíj fizetési kötelezettség alá tartozó elhasz-nálódott termékek

visszagyûjtésére és megfelelõ kezelésére vonatkozó elõírásokat;

c) a környezetvédelmi szempontból minõsítendõ anyagok termékek és

technológiák körét, szabályait, valamint a mi-nõsítõ hatóságokat és

intézményeket, a minõsítés rendjét;

d) a környezetkímélõ megkülönböztetés feltételrendszerét;

e) a környezetvédelmi bírságolás sajátos szabályait;

f) a felülvizsgálat dokumentációjának tartalmi következ-ményeit;

g) a felülvizsgálat végzéséhez szükséges jogosultság szakmai feltételeit és

a feljogosítás módját;

h) a környezetvédelmi megbízott alkalmazási és képesítési feltételeit;

i) a hatósági nyilvántartás T/66.. § (2) bekezdés/ vezeté-sének részletes

szabályait

[rendeletben megállapítsa]."

I n d o k o l á s

Formai, jogszabály-szerkesztési, illetõleg nyelvhelyességi hiba kijavítása.

108a.

A törvényjavaslat 107. § (6) bekezdése g) pontjának módosítását javasoljuk:

/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy/

"g) meghatározza a környezetvédelmi [szempontból minõsí-tendõ anyagok

termékek és technológiák körét, szabályait, valamint a] minõsítõ hatóságokat

és intézményeket, a mi-nõsítés rendjét;"

108b.

A törvényjavaslat 107. § (7) bekezdése c) pontjának módosítását javasoljuk:

/Felhatalmazást kap a miniszter, hogy az érdekelt minisz-terekkel

egyetértésben/

"c) a környezetvédelmi szempontból minõsítendõ anyagok termékek és

technológiák körét, szabályait, [valamint a minõsítõ hatóságokat és

intézményeket, a minõsítés rend-jét];"

/rendeletben megállapítja/

I n d o k o l á s

A 107. § (6) bekezdés g) pontja és a 107. § (7) bekezdés c) pontja azonos.

109a.

A törvényjavaslat 107. § (6) bekezdése e) pontjának következõ kiegészítését

javasoljuk:

/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy:/

"e) megállapítsa a környezetre súlyos veszélyt jelentõ anyagok és termékek

elõállítása, behozatala, forgalmazása, valamint tevékenységek és technológiák

alkalmazása, minõ-sítése és engedélyezése részletes szabályait;"

109b.

A törvényjavaslat 107. § (6) bekezdése g) pontjának következõ kiegészítését

javasoljuk:

/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy:/

"g) a környezetvédelmi szempontból minõsítendõ anyagok, termékek,

tevékenységek és technológiák körét, szabályait, valamint a minõsítõ

hatóságokat és intézményeket, a minõ-sítés rendjét;"

I n d o k o l á s

Nem csak bonyolult rendszerek, technológiák, hanem egyszerû cselekedetek is

súlyosan veszélyeztethetik a környezetet.

110.

A törvényjavaslat 107. § (7) bekezdése d) pontjának kiegészítését javasoljuk:

/Felhatalmazást kap a miniszter, hogy az érdekelt minisz-terekkel

egyetértésben/

"d) a környezetbarát, környezetkímélõ megkülönböztetés feltételrendszerét;"

/rendeletben megállapítja/

I n d o k o l á s

A "környezetbarát" és a "környezetkímélõ" kifejezés nem ugyanazt takarja.

Célszerû a törvényben ezt a különbségtételt megtenni, de a megkülönböztetõ

jelzésben nem.

111.

A törvényjavaslatot a következõ új 107. §-al javasoljuk kiegészíteni (a

további §-ok jelölése értelemszerûen változik):

"107. §

E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a polgári perrend-tartásról szóló

1952. évi III. törvény 332. § (1) bekez-dése a következõ ponttal egészül ki:

"d) az alperes kérelmére elrendeli a keresettel megtáma-dott

környezetvédelmi bírság bírói letétbe helyezését.""

I n d o k o l á s

1991. április 1. óta a környezetvédelmi másodfokú határozatok mindegyike ellen

keresetet lehet benyújtani. A gyakorlati tapasztalat azt mutatja, hogy szinte

kizárólag a környezetvédelmi bírság fizetésére kötelezõ határozatokat támadják

meg a bíróságnál. Ennek oka: a keresetnek a végrehajtásra halasztó hatálya

van. A perek hosszú ideig elhúzódnak és mivel mindössze 6000,- Ft illetéket

kell leróni, nagyon megéri a pereskedés. A bírság ugyanis a bírósági eljárás

befejezõdéséig a kötelezettnél kamatozik. /A legtöbb esetben több millió

forintos bírság a per tárgya./ A bírságot megállapító határozat azonnali

végrehajtásának az 1957. évi IV. tv. 72. §-ának /3/ bekezdésében megállapított

feltételei soha nem állapíthatók meg. Ezért az egyedüli megoldás az 1952. évi

III. tv. /Pp./ módosítása.

A Pp. 332. § /1/ bekezdése szerint az elnök a kereset levél alapján a 124. §

keretében különbözõ intézkedések tesz. A 124. § elõírja, hogy az elnök a 156.

§ szerinti kényszerintézkedést tehet. A 156. § /5/ bekezdése szerint - az

elõzõ bekezdésekben nem nevesített - egyéb perekben a bíróság a szükségesnek

mutatkozó ideiglenes intézkedések az azokra vonatkozó külön jogszabályok

rendelkezései szerint teszi meg. Nincs tehát akadálya a Pp. 332. § /1/

bekezdésének a javasolt d/ ponttal történõ kiegészítésének.

112.

A törvényjavaslatot a következõ új 108. §-al javasoljuk kiegészíteni (a

további §-ok jelölése értelemszerûen változik):

"107. §

E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a gazdasági társa-ságokról szóló 1988.

évi VI. törvény 4. §-a a következõ bekezdéssel egészül ki. /Az (5) bekezdés

jelölése (6) be-kezdésre változik./:

"(4) Ha a gazdasági társaság az alapító (alapítók) tevé-kenységét folytatja,

a környezetvédelmi jogok és kötele-zettségek tekintetében jogutódnak kell

tekinteni.""

I n d o k o l á s

A környezetvédelmi törvény tervezete általános alapelvként rögzíti, hogy a

környezet állapotát befolyásoló tevékenység nem szennyezheti, károsíthatja a

környezetet. Ezen rendelkezés megszegése esetén a szennyezõ, károsító, vagy

azzal veszélyeztetõ /okozó/ köteles a tevékenység megszüntetésére, illetõleg a

károk helyreállítására. Ezt az elvet a környezetvédelmi törvény csak akkor

tudja maradéktalanul érvényesíteni, ha hatályba lépésével egyidõben módosult

az 1988. évi VI. törvény is, ugyanis az utóbbi törvény adta lehetõségekkel

élve a környezetet szennyezõ, károsító tevékenységet folytató létrehoz egy

gazdasági társaságot, majd ezt követõen - az esetek többségében - megszünik.

Mivel az új gazdasági társaság nem általános jogutód, csak a cégtábla

kicserélése elegendõ a környezetvédelmi kötelezettség alóli mentesüléshez. A

kár elhárítása az állam feladata lesz, holott az okozók - más név alatt - de

megvannak. Ezt az ellentmondást szünteti meg a javasolt törvénymódosítás.

Budapest, 1995. március 27.

Baráth Etele Kiss Róbert

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap