ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
- 1 -
Módosító javaslat
G á l Z o l t á n úrnak,
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n.
Tisztelt Elnök Úr!
A környezet védelmérõl szóló, T/196.. számon benyújtott törvényjavaslathoz
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztünk elõ.
1.
A törvényjavaslat bevezetõ szövegrésze elhagyását és a következõ új bevezetõ
szöveg felvételét javasoljuk:
"[Az Országgyûlés az ember egészsége és életminõsége, az emberi tevékenység és
a természet közötti harmónia, a kör-nyezet védelme, megõrzése és javítása, a
megsérült környe-zet helyreállítása, az egészséges környezethez való alkot-
mányos jogok érvényesítése érdekében a következõ törvényt alkotja:]"
"Az Országgyûlés tekintettel arra,
hogy a természeti örökség és a környezeti értékek a nem-zeti vagyon részei,
amelynek megõrzése és védelme, minõ-ségének javítása alapfeltétele az
élõvilág, az ember egészsége, életminõsége szempontjából; e nélkül nem tart-
ható fenn az emberi tevékenység és a természet közötti harmónia, elmulasztása
veszélyezteti a jelen generációk egészségét, a jövõ generációk létét és számos
faj fennma-radását, ezért az Alkotmányban foglaltakkal összhangban a következõ
törvényt alkotja:"
I n d o k o l á s
A javasolt új preambulum kifejezésre juttatja az állampolgárok alapvetõ
érdekeltségét a környezet védelmében.
2.
A törvényjavaslat 1. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) A törvény célja az ember és környezete harmonikus kapcsolatának
kialakítása, a környezet elemeinek és folya-matainak védelme, a fenntartható
fejlõdés [- környezetet megõrzõ -] környezeti feltételeinek biztosítása."
I n d o k o l á s
A "fenntartható fejlõdés" elvét több nemzetközi egyezményben parafáltuk, ezért
a cél megjelölésében feltétlenül szerepelnie kell.
A "megõrzõ" kifejezés körülményes és nehezen értelmezhetõ.
3a.
A törvényjavaslat 1. §-a (2) bekezdése felvezetõ szövegének következõ
kiegészítését javasoljuk:
"(2) A törvény a kiszámíthatóság és a méltányos tehervi-selés elve szerint
megfelelõ kereteket teremt az egész-séges környezethez való alkotmányos jogok
érvényesítésére és elõsegíti"
3b.
A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése g) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/A törvény elõsegíti/
"g) a környezetvédelem intézményrendszerének [- a jogál-lamiság
követelményeinek megfelelõ, a kiszámíthatóság és a méltányos teherviselés elve
szerinti -] kialakítását, il-letve fejlesztését;"
I n d o k o l á s
A "kiszámíthatóság" és a "méltányos teherviselés" nem csak az környezetvédelem
intézményrendszerének kialakítására, fejlesztésére vonatkozik, hanem a
törvényjavaslatban megfogalmazott minden célra.
4a.
A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése a) pontjának következõ kiegészítését
javasoljuk:
/A törvény elõsegíti/
"a) a környezet igénybevételének, terhelésének és szeny-nyezésének
csökkentését, károsodásának megelõzését, a ká-rosodott környezet javítását,
helyreállítását;"
4b.
A törvényjavaslat 49. § (2) bekezdése a) pontjának következõ kiegészítését
javasoljuk:
/Az Információrendszert és az arra épülõ mérõ-, ellenõrzõ- hálózatot úgy és
olyan területi sûrûséggel kell megszer-vezni, hogy annak alapján/
"a) a környezet igénybevételének, terhelésének és a kör-nyezet állapotának
változása - a társadalmi-gazdasági ösz-szefüggésekkel és a közegészségre
gyakorolt hatások szem-pontjából is értékelhetõ formában - mennyiségileg és
minõ-ségileg meghatározható, és nemzetközileg összehasonlítha-tó legyen;"
I n d o k o l á s
Már a környezet igénybevételére ki kell terjednie a környezetvédelem
figyelmének, az Információs-rendszernek, hogy a környezet veszélyeztetése
idejében felderíthetõ, megelõzhetõ legyen.
5.
A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése b) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/A törvény elõsegíti/
"b) az emberi egészség [védelmét a környezeti ártalmakkal szemben],
életminõség környezeti feltételeinek javítását;"
I n d o k o l á s
Az eredeti szövegezés azt sugallja, hogy külön feladatkör az emberi egészség
védelme a környezeti ártalmakkal szemben, holott mindaz, amit az a) pontban
felsorol, az a földi élet, az emberi egészség védelmét /is/ szolgálja. Azért
is fontos a tágító megfogalmazás, mert ember egészségét, életminõségét - éppen
úgy mint az élõvilág egyészének létét - nem csak a káros hatások jelenléte,
hanem a kedvezõ hatások hiánya is veszélyezteti.
6.
A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése c) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/A törvény elõsegíti/
"c) a természeti [erõforrásokkal] erõforrások megõrzését, fenntartását, vagy
az azokkal való ésszerû, takarékos és környezetkímélõ gazdálkodást;"
I n d o k o l á s
A takarékos és környezetkímélõ gazdálkodás nem elegendõ. Ha csak lehetséges
meg kell õrizni, fenn kell tartani a természeti örökséget, a környezeti
értékeket.
7a.
A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése d) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/A törvény elõsegíti/
"d) az állam más [politikai céljainak] feladatainak a kör-nyezetvédelem
követelményeivel való összhangját[, valamint a nemzetközi környezetvédelmi
együttmûködést];"
7b.
A törvényjavaslat 1. §-a (2) bekezdését a következõ új e) ponttal javasoljuk
kiegészíteni (a további pontok jelölése értelemszerûen változik):
/A törvény elõsegíti/
"e) a nemzetközi környezetvédelmi együttmûködést;"
I n d o k o l á s
A politikai célok nem lehetnek a törvényi szabályozás tárgyai.
Egynemû dolgokat lehet összhangba hozni, ezért a nemzetközi együttmûködést
külön pontban kell szerepeltetni.
8.
A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése e) pontjának következõ kiegészítését
javasoljuk:
/A törvény elõsegíti/
"e) a lakosság kezdeményezését és részvételét a környezet védelmére irányuló
tevékenységben, így különösen a környe-zet állapotának feltárásában,
megismerésében, az állami szerveknek és az önkormányzatoknak a környezet
védelmével összefüggõ feladatai ellátásában;"
I n d o k o l á s
A törvény elfogadásával az állam nem csak a problémák megoldásában, hanem azok
felderítésében is segítséget vár a lakosságtól.
9a.
A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése e) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/A törvény elõsegíti/
"e) a lakosság részvételét a környezet védelmére irányuló tevékenységben,
így különösen a környezet állapotának meg-ismerésében, az állami szerveknek
[és az a helyi önkor-mányzatoknak] a környezet védelmével összefüggõ feladatai
ellátásában;"
9b.
A törvényjavaslat 12. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(2) Az állami szervek [és az önkormányzatok] feladatkö-rükben kötelesek a
környezet állapotát és annak az emberi egészségre gyakorolt hatását
figyelemmel kísérni, az így szerzett adatokat nyilvántartani és - a személyes
adatok védelmérõl és a közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló törvény által
megállapított kivételekkel - hozzáférhetõvé tenni éa a megfelelõ tájékoztatást
megadni."
I n d o k o l á s
Az önkormányzatok részei az állami szerveknek.
10.
A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése f) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/A törvény elõsegíti/
"f) [a piacgazdaság kialakításának és mûködtetésének a fejlõdésnek
környezetet megõrzõ követelményeivel való ösz-szehangolását] a gazdaság
mûködésének, a társadalmi-, gaz-dasági fejlõdésnek a környezeti
követelményekkel való ösz-szehangolását;"
I n d o k o l á s
A piacgazdaságra való átállás már lényegében megtörtént.
A fejlõdés önmagában, jelzõk nélkül túlságosan általános, értelmezhetetlen
fogalom.
11.
A törvényjavaslat 2. §-a (1) bekezdése a) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/A törvény hatálya kiterjed:/
"a) az élõ [szervezetekre (életközösségeikre), valamint a] szervezetek
(életközösségeik) és a környezet élettelen elemei, valamint azok természetes
és az emberi tevékenység által alakított (külsõ és belsõ) környezetükre;"
I n d o k o l á s
Megengedhetetlen szûkítés (vagy tágítás) ha a hatály nem vonatkozik az
élettelen természeti objektumokra is. Nem elegendõ ha csak úgy terjed ki mint
az élõk "környezete".
12a.
A törvényjavaslat 2. §-a (1) bekezdése a) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/A törvény hatálya kiterjed:/
"a) az élõ szervezetekre (életközösségeikre), valamint a természetes és az
emberi tevékenység által alakított [(külsõ és belsõ) környezetükre]
környezetére;"
12b.
A törvényjavaslat 22. § (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(2) A levegõt [, ideértve a belsõ környezeti levegõt is,] védeni kell minden
olyan mesterséges hatástól, amely azt folyékony, légnemû vagy szilárd anyaggal
minõségét veszélyeztetõ, vagy egészséget károsító módon terheli."
I n d o k o l á s
A "belsõ környezet" az ember épített lakó- és munkahelyi, kultúrális
környezetét jelenti. Ennek felügyelete az egészségügyre tartozik, ezért nem
képezheti e törvény tárgyát, bár kétségtelenül szoros összefüggés van köztük.
13.
A törvényjavaslat 2. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(3) [A környezetvédelem nemzetközi együtmûködésébõl adó-dó feladatainak
ellátására - ha nemzetközi szerzõdés elté-rõen nem rendelkezik - e törvény
hatálya kiterjed] A tör-vény hatálya kiterjed a nemzetközi szerzõdésekbõl
adódó környezetvédelmi feladatok ellátására - ha nemzetközi szerzõdés eltérõen
nem rendelkezik."
I n d o k o l á s
Formai, nyelvhelyességi javítás.
14.
A törvényjavaslat 3. § (1) bekezdése felvezetõ szövegének következõ
módosítását javasoljuk:
"(1) E törvény rendelkezéseivel összhangban külön [tör-vény rendelkezik]
törvények rendelkeznek, különösen"
I n d o k o l á s
Szövegpontosítás.
15.
A törvényjavaslat 3. § (1) bekezdése a) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/E törvény rendelkezéseivel összhangban külön törvény ren-delkezik:/
"a) [az atomenergiáról] a nukleáris energiáról és a radio-aktivitás
felhasználásáról,"
I n d o k o l á s
A szabályozni kivánt energiatermelés az atomi részecskék alapul, és ezt jobban
kifejezi a nukleáris szó.
A radioaktivitás tágabb fogalom mint az atomenergia, minden radioaktív
sugárzást magába foglal. A radioaktív sugárzás nem csak az atomenergia
termelésnel jelent veszélyt a környezetre, hanem sokkal szélesebb körben,
ezért használatának alapvetõ szabályait törvényben kell meghatározni.
16.
A törvényjavaslat 3. § (1) bekezdése e) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/E törvény rendelkezéseivel összhangban külön törvény ren-delkezik:/
"e) [az építésügyrõl] az épített környezet alakításáról és védelmérõl,"
I n d o k o l á s
A javasolt módosítás jobban kifejezi a készülõ törvény tárgyát.
17.
A törvényjavaslat 3. § (1) bekezdése h) pontjának elhagyását javasoljuk (a
további pontok jelölése értelemszerûen változik):
/E törvény rendelkezéseivel összhangban külön törvény ren-delkezik:/
"[h) a honvédelemrõl]"
I n d o k o l á s
A honvédelmi törvénynek még áttételesen sem tárgya a környezet használata,
ezért itt kiemelten szerepeltetni fölösleges.
18.
A törvényjavaslat 3. §-a (1) bekezdését a következõ új i) ponttal javasoljuk
kiegészíteni (a további pontok jelölése értelemszerûen változik):
/E törvény rendelkezéseivel összhangban külön törvény ren-delkezik:/
"i) a közlekedésrõl,"
I n d o k o l á s
A "közlekedés" mint gyûjtõfogalom szerepel itt, és azt fejezi ki, hogy a
különbözõ közlekedési ágak törvényi szabályozása alapvetõ környezeti hatásaik
miatt feltétlenül szükséges.
19.
A törvényjavaslat 3. §-a (1) bekezdését a következõ új i) ponttal javasoljuk
kiegészíteni (a további pontok jelölése értelemszerûen változik):
/E törvény rendelkezéseivel összhangban külön törvény ren-delkezik:/
"i) a katasztrófák megelõzésérõl és következményeik elhá-rításáról,"
I n d o k o l á s
Az Alkotmánybíróság által elõírt törvénynek ki kell terjednie a környezeti
katasztrófák megelõzésének és elhárításának teendõire is.
20a.
A törvényjavaslat 3. § (1) bekezdése l) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/E törvény rendelkezéseivel összhangban külön törvény ren-delkezik:/
"l) a hulladékokról [és a veszélyes anyagokról.];"
20b.
A törvényjavaslat 3. § (1) bekezdését a következõ új m) ponttal javasoljuk
kiegészíteni (a további pontok jelölése értelemszerûen változik):
/E törvény rendelkezéseivel összhangban külön törvény ren-delkezik:/
"m) a veszélyes anyagokról."
I n d o k o l á s
A hulladékok között lehetnek veszélyes anyagok amelyekre különös figyelmet
kell fordítani, de nem önmagukban kapcsolódnak a hulladékgazdálkodáshoz. A két
különbözõ szakterület összevonása nem célszerû. (A hulladék akár veszélyes
akár nem, rendeltetésszerûen tovább nem használható, míg a veszélyes anyag
igen, "csak" különösen gondos kezelést igényel. A kezelésükkel kapcsolatos
rendelkezések elsõsorban az egészségügy hatáskörébe tartoznak.)
21a.
A törvényjavaslat 4. §-a a) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"a) környezeti elem: a föld, a levegõ, a víz (a további-akban együtt:
[fizikai] elemek), az élõvilág, valamint az ember által létrehozott épített
(mesterséges) környezet, továbbá ezek összetevõi;"
21b.
A törvényjavaslat 4. §-a f) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"f) környezetterhelés (szennyezés): meghatározott anyag vagy [fizikai
értelemben vett] energia környezetbe bocsá-tása;
21c.
A törvényjavaslat 4. §-a g) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"g) minõsített környezetterhelés: a környezet valamely [fizikai]
elemének a kibocsátási határértéket meghaladó terhelése (a továbbiakban:
környezetszennyezés);"
21d.
A törvényjavaslat 4. §-a h) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"h) környezeti szennyezettség: a környezetnek vagy vala-mely [fizikai]
elemének a környezetszennyezés hatására szennyezettségi szinttel jellemezhetõ
fennálló állapota;"
21e.
A törvényjavaslat 4. §-a j) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"j) környezetkárosítás: a környezet valamely [fizikai] elemének olyan
szennyezése vagy igénybevétele, amely kör-nyezeti szennyezettséget idéz elõ,
illetõleg környezeti károsodást okozhat;"
21f.
A törvényjavaslat 4. §-a k) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"k) környezeti károsodás: a környezet valamely [fizikai] elemének olyan
mértékû szennyezettsége, illetve valamely elemének olyan igénybevettsége,
amelynek eredményeképpen a környezet természetes állapota csak beavatkozással
állít-ható helyre, vagy egyáltalán nem állítható helyre;"
21g.
A törvényjavaslat 4. §-a t) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"t) szennyezettségi határérték: a környezet valamely [fi-zikai] elemének
olyan - jogszabályban meghatározott - mér-tékû szennyezettsége, amelynek
meghaladása - a mindenkori tudományos ismeretek alapján - környezeti
károsodást, vagy egészségkárosodást idézhet elõ;"
I n d o k o l á s
A "fizikai" jelzõ felesleges, a törvény alkalmazásában nincs jelentõsége, több
esetben értelemzavaró.
22.
A törvényjavaslat 4. §-a a) pontjának következõ kiegészítését javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"a) környezeti elem: a föld, a levegõ, a víz (a további-akban együtt:
fizikai elemek), az élõvilág, valamint az ember által létrehozott épített
(mesterséges) környezet, továbbá ezek összetevõi és alrendszerei;"
I n d o k o l á s
Ha a környezet összetevõirõl beszélünk, akkor az élõvilág esetében annak
alrendszereitõl kell szólni.
23.
A törvényjavaslat 4. §-a c) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"c) természeti erõforrás: [a társadalmi szükségletek ki-elégítésére
használható környezeti elem, kivéve az ember által létrehozott épített
környezetet] a természetes kör-nyezet társadalmi szükségletek kielégítésére
felhasználha-tó elemei vagy azok egyes összetevõi;"
I n d o k o l á s
Az új megfogalmazás egyszerûbben és pontosabban meghatározza a természeti
erõforrásokat.
24a.
A törvényjavaslat 4. §-a d) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"d) környezet igénybevétele: a [környezetnek vagy valamely elemének]
környezetben változás elõidézése, természeti erõforráskénti használata;"
24b.
A törvényjavaslat 4. §-a e) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"e) környezeti igénybevettség: a környezet [vagy valamely eleme]
megváltoztatásának, erõforráskénti használatának mértéke;"
I n d o k o l á s
Minden mesterséges hatás változást okoz a környezetben, amely befolyásolja a
további használat lehetõségeit.
25a.
A törvényjavaslat 4. §-a e) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"e) [környezeti igénybevettség] környezet-igénybevettség: a környezet vagy
valamely eleme erõforráskénti használatá-nak mértéke;"
25b.
A törvényjavaslat 59. §-a (4) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(4) A díjakról rendelkezõ külön törvényekben úgy kell meghatározni a
felhasználás céljait és módját, hogy a be-folyt összeg döntõ része a díj
fizetésének meghatározása-kor alapul vett környezetterhelés, illetõleg
[környezeti igénybevettség] környezet-igénybevettség mérsékelésére le-gyen
fordítható."
I n d o k o l á s
Formai, nyelvhelyességi javítás.
26a.
A törvényjavaslat 17. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(3) A [földet igénybevevõ] föld igénybevételével járó tevékenység befejezése
után és - lehetõség szerint - köz-ben a terület ütemezett helyreállításáról,
rendezésérõl, illetõleg ujrahasznosításának feltételeirõl a terület használója
köteles gondoskodni."
26b.
A törvényjavaslat 49. §-a (1) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:
"(1) A környezet állapotának és használatának figyelemmel kisérésére,
igénybevételi és terhelési adatainak mérésére, gyûjtésére, feldolgozására és
nyilvántartására a miniszter - a Kormány által meghatározottak szerint - mérõ-
, elle-nõrzõ hálózatot, Országos Környezetvédelmi Információs-rendszert (a
továbbiakban: Információrendszer) létesít és mûködtet."
26c.
A törvényjavaslat 49. § (2) bekezdése a) pontjának következõ kiegészítését
javasoljuk:
/Az Információrendszert és az arra épülõ mérõ-, ellenõrzõ-hálózatot úgy és
olyan területi sûrûséggel kell megszer-vezni, hogy annak alapján/
"a) a környezet igénybevételének, terhelésének és a kör-nyezet állapotának
változása - a társadalmi-gazdasági ösz-szefüggésekkel és a közegészségre
gyakorolt hatások szem-pontjából is értékelhetõ formában - mennyiségileg és
minõ-ségileg meghatározható, és nemzetközileg összehasonlítható legyen;"
26d.
A törvényjavaslat 51. §-a (1) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:
"(1) A környezet állapotára, igénybevételére és terhelé-sére vonatkozó
költségvetési eszközökbõl létrehozott adat-bázisok és adatok az adatkezelés
költségeit fedezõ - jog-szabályban meghatározott - díj fizetése ellenében
hozzá-férhetõk és használhatók."
26e.
A törvényjavaslat 52. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) Jogerõs hatósági vagy bírói határozattal megállapí-tott tartós
[környezeti szennyezettség] környezet-igénybe-vettség és környezet-
szennyezettség tényét és jellegét az ingatlan-nyilvántartásban fel kell
tüntetni."
26f.
A törvényjavaslat 56. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:
"(2) A környezet kisebb igénybevételét és terhelését oko-zó technológiák
alkalmazása, a környezetkímélõ termékek elõállítása és szolgáltatások
nyújtása, adó-, vám-, és il-letékkedvezmények biztosításával támogatható."
26g.
A törvényjavaslat 69. § (2) bekezdése b) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/Az elõzetes környezeti tanulmánynak tartalmaznia kell:/
"b) az a) pontban foglaltak megvalósításából származó, várható
környezetterhelés és [a környezeti elemek közvet-len igénybevételének] a
környezet igénybevételének leírá-sát;"
26i.
A törvényjavaslat 71. § (1) bekezdése e) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/Az elõzetes környezeti hatástanulmány alapján készítendõ, helyszíni
vizsgálatokkal alátámasztott részletes környeze-ti hatástanulmánynak - a
felügyelõség által meghatározott mélységben és részletezettségben -
tartalmaznia kell:/
"e) a lehetséges [szennyezéseket és károsításokat] igény-bevettséget,
szennyezettséget és károsítást megelõzõ, csökkentõ, illetve elhárító
intézkedések meghatározását;"
26j.
A törvényjavaslat 75. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:
"(2) A felülvizsgálat során a környezet igénybevétele és a környezetterhelés
megszüntetésének - [s] ha ez nem le-hetséges - mérséklésének lehetõségeit és
feltételeit meg kell határozni."
26k.
A törvényjavaslat 104. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését
javasoljuk:
"(2) A környezetvédelmi bírságot a környezet igénybevéte-li járulékon és a
környezetterhelési díjon felül kell meg-fizetni."
I n d o k o l á s
A formai, nyelvhelyességi javítás mellett a környezet-igénybevettség
fogalmának következetes használatát biztosítja a módosítás.
27.
A törvényjavaslat 4. §-a f) pontjának módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"f) környezetterhelés [(szennyezés)]: meghatározott anyag vagy fizikai
értelemben vett energia környezetbe bocsá-tása;"
I n d o k o l á s
A környezet terhelése nem jelent feltétlenül szennyezést, ezért helytelen erre
utalni.
28a.
A törvényjavaslat 4. §-a f) pontjának módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"f) környezetterhelés (szennyezés): [meghatározott] vala-mely anyag vagy
fizikai értelemben vett energia környe-zetbe bocsátása;"
28b.
A törvényjavaslat 60. §-a (4) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(4) Az (1) bekezdés szerint meghatározott környezeti elemekbe juttatott
szennyezõanyagok után fizetendõ környe-zetterhelési díjat [egyes]
meghatározott anyagokra, ener-giafajtákra vagy ezek csoportjára külön-külön, a
kibocsá-tott anyag vagy energia mennyiségével arányosan kell meg-határozni. Az
arányossági tényezõ területi kategóriától és a kibocsátási határértéktõl
függõen eltérõ lehet."
I n d o k o l á s
A fogalom meghatározásánál általánosítani kell, mert minden kibocsátás terheli
a környezetet. A szennyezést okozó terhelést kell ténylegesen, pontosan
meghatározni.
29.
A törvényjavaslat 4. §-a g) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"g) [minõsített környezetterhelés] környezetszennyezés: a környezet
valamely elemének a kibocsátási határértéket meghaladó terhelése [(a
továbbiakban: környezetszennye-zés)];"
I n d o k o l á s
A "minõsített környezetterhelés" igen körülményes megfogalmazása a
szennyezésnek. Egyszerûbb és érthetõbb a javasolt változat.
30a.
A törvényjavaslat 4. §-a h) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"h) [környezeti szennyezettség] környezet-szennyezettség: a környezetnek
vagy valamely fizikai elemének a környezet-szennyezés hatására szennyezettségi
szinttel jellemezhetõ fennálló állapota;"
30b.
A törvényjavaslat 4. §-a j) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"j) környezetkárosítás: a környezet valamely fizikai ele-mének olyan
szennyezése vagy igénybevétele, amely [környe-zeti szennyezettséget]
környezet-szennyezettséget idéz elõ, illetõleg környezeti károsodást okozhat;"
30c.
A törvényjavaslat 12. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) Mindenkinek joga van a környezetre vonatkozó té-nyeknek, adatoknak,
megállapításoknak, így különösen a környezet állapotának, a [környezeti
szennyezettség] kör-nyezet-szennyezettség mértékének, a környezetvédelmi tevé-
kenységeknek, valamint a környezet emberi egészségre gya-korolt hatásainak
megismerésére."
30d.
A törvényjavaslat 52. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) Jogerõs hatósági vagy bírói határozattal megállapí-tott tartós
[környezeti szennyezettség] környezet-szennye-zettség tényét és jellegét az
ingatlannyílvántartásban fel kell tüntetni."
I n d o k o l á s
Formai, nyelvhelyességi javítás.
31.
A törvényjavaslat 4. §-a h) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"h) környezeti szennyezettség: a környezetnek vagy vala-mely fizikai
elemének a környezetszennyezés hatására bekö-vetkezett, szennyezettségi
szinttel jellemezhetõ [fennál-ló] állapota;"
I n d o k o l á s
Formai, nyelvhelyességi javítás.
32.
A törvényjavaslat 4. §-a j) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"j) környezetkárosítás: [a környezet valamely fizikai elemének olyan
szennyezése vagy igénybevétele, amely kör-nyezeti szennyezettséget idéz elõ,
illetõleg környezeti károsodást okozhat] az a tevékenység, amelynek hatására
környezetkárosodás keletkezhet;"
I n d o k o l á s
A világosabb megfogalmazás tevékenységhez köti a környezet károsítását,
függetlenül attól, hogy történik-e szennyezés.
33a.
A törvényjavaslat 4. §-a k) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"k) [környezeti károsodás] környezetkárosodás: a kör-nyezet valamely
fizikai elemének olyan mértékû szennye-zettsége, illetve valamely elemének
olyan igénybevettsége, amelynek eredményeképpen a környezet természetes
állapota csak beavatkozással állítható helyre, vagy egyáltalán nem állítható
helyre;"
33b.
A törvényjavaslat 4. §-a t) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"t) szennyezettségi határérték: a környezet valamely ele-mének olyan -
jogszabályban meghatározott - mértékû szeny-nyezettsége, amelynek meghaladása
- a mindenkori tudomá-nyos ismeretek alapján - [környezeti károsodást] környe-
zetkárosodást, vagy egészségkárosodást idézhet elõ;"
33c.
A törvényjavaslat 8. §-a b) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/A környezethasználó köteles gondoskodni a tevékenysége által/
"b) a bekövetkezett [környezeti károsodás] környezetkáro-sodás
megszüntetésérõl, a károsodott környezet helyreállí-tásáról."
33d.
A törvényjavaslat 41. § (5) bekezdése c) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/A Kormány környezetvédelmi feladata különösen/
"c) a jelentõs [környezeti károsodások] környezetkároso-dások
helyreállítása, a rendkívüli környezeti események következményeinek
felszámolása, ha a kötelezettség másra nem hárítható;"
33e.
A törvényjavaslat 75. § (1) bekezdése e) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/A teljeskörû felülvizsgálatnak ki kell terjednie:/
"e) a [környezeti károk] környezetkárosodás megelõzése, illetve elhárítása
érdekében tett, valamint tervezett in-tézkedések bemutatására;"
33f.
A törvényjavaslat 81. § (3) bekezdése d) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/A határozatnak tartalmaznia kell:/
/A 79. § (1) bekezdés c) pontja esetén:/
"d) a [káros állapot és az okozott káros hatás] környezet-károsodás
megszüntetésére vonatkozó követelményeket és az azok kielégítésére
alkalmazható általános megoldásokat (azok lehetséges változatait)."
I n d o k o l á s
Formai, nyelvhelyességi javítás.
34.
A törvényjavaslat 4. §-a k) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"k) környezeti károsodás: [a környezet valamely fizikai elemének olyan
mértékû szennyezettsége, illetve valamely elemének olyan igénybevettsége,
amelynek eredményeképpen a környezet természetes állapota csak beavatkozással
állít-ható helyre, vagy egyáltalán nem állítható helyre] a kör-nyezetnek vagy
valamely elemének olyan mértékû változása, szennyezettsége, illetve valamely
eleme igénybevételének olyan mértéke, amelynek eredményeképpen annak
természetes vagy korábbi állapota (minõsége) csak beavatkozással, vagy
egyáltalán nem állítható helyre, illetõleg, amely az élõ-világot kedvezõtlenül
érinti;"
I n d o k o l á s
A környezetben nem csak a szennyezés, hanem már egyes elemek állapotának
megváltozása is kárt okozhat. Elegendõ a bõsi problémákra gondolni.
A módosítás ezen túlmenõen - a nyelvhelyességi javítás mellett - idõbelileg is
kiterjeszti a kiinduló állapotot, majd az élõvilágra is értelmezi a
károsodást.
35.
A törvényjavaslat 52. §-a (1) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:
"(1) Jogerõs hatósági vagy bírósági határozattal megálla-pított tartós
környezeti szennyezettség, károsodás tényét és jellegét az ingatlan-
nyilvántartásban fel kell tüntet-ni."
I n d o k o l á s
Az ingatlan szennyezettségénél súlyosabb esetet, a károsodását is be kell
jegyezni a tulajdoni lapra, hogy az adás-vétel során ne lehessen eltitkolnie e
súlyos hátrányt.
36a.
A törvényjavaslat 4. §-a l) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"l) [környezeti veszélyeztetés] környezet-veszélyeztetés: a környezet
terhelésének és igénybevételének olyan módja, amely környezetkárosítást
idézhet elõ;"
36b.
A törvényjavaslat 12. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(3) A környezethasználót - e törvény rendelkezései sze-rint - tájékoztatási
kötelezettség terheli az általa oko-zott környezeti terhelés és igénybevétel,
valamint [kör-nyezeti veszélyeztetés] környezet-veszélyeztetés tekinte-tében."
36c.
A törvényjavaslat 29. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) A [környezeti veszélyeztetéssel] környezet-veszé-lyeztetéssel járó
technológiák alkalmazásakor a [környe-zeti veszélyeztetés] környezet-
veszélyeztetés csökkentése érdekében a veszélyforrás jellegéhez igazodó,
védõterüle-tet illetõleg védõtávolságot kell kijelölni."
36d.
A törvényjavaslat 49. § (2) bekezdése c) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/Az Információrendszert és az arra épülõ mérõ-, ellenõrzõ hálózatot úgy és
olyan területi sûrûséggel kell megszer-vezni, hogy annak alapján/
"c) a [környezeti veszélyeztetések] környezet veszélyezte-tése a lehetõ
legkorábban felismerhetõvé [váljanak] vál-jon;"
36e.
A törvényjavaslat 86. §-ának következõ módosítását javasoljuk:
"86. §
Azon termékekre és technológiákra, amelyek a hagyományos, azonos vagy hasonló
funkciójú termékeknél és technológiák-nál bizonyítottan kisebb
[környezetveszélyeztetést] kör-nyezet-veszélyeztetést, illetve
környezetterhelést okoz-nak, környezetkímélõ termék vagy technológia
megkülönböz-tetõ jelzés alkalmazható."
36f.
A törvényjavaslat 95. §-ának következõ módosítását javasoljuk:
"95. §
A [környezeti veszélyeztetéssel] környezet-veszélyeztetés-sel járó rendkívüli
esemény kapcsán hozott határozat elle-ni jogorvoslati kérelemnek a
végrehajtásra nincs halasztó hatálya."
36g.
A törvényjavaslat 96. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(2) Mindenkinek joga, hogy [környezeti veszélyeztetés] környezet-
veszélyeztetés vagy környezetkárosítás esetén a környezethasználó és a
hatóságok figyelmét erre felhívja. Az erre vonatkozóan írásban tett felhívásra
a hatáskörrel rendelkezõ - állami vagy önkormányzati - szerv intézkedé-sének
megtétele mellett a törvényben elõírt határidõn belül érdemi választ köteles
adni."
36h.
A törvényjavaslat 98. §-a (1) bekezdése felvezetõ mondatának következõ
módosítását javasoljuk:
"(1) [Környezeti veszélyeztetés] Környezet-veszélyezte-tés esetén a szervezet
a környezet védelme érdekében jogo-sult fellépni és:"
36i.
A törvényjavaslat 100. § (2) bekezdése a) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/A jogsértõ tevékenység folytatója köteles/
"a) az általa okozott [veszélyeztetést] környezet-veszé-lyeztetést,
illetõleg környezet szennyezést megszüntetni, illetõleg környezetkárosítást
abbahagyni;"
I n d o k o l á s
Formai, nyelvhelyességi javítás.
37.
A törvényjavaslat 4. §-a l) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"l) környezeti veszélyeztetés: [a környezet terhelésének és
igénybevételének olyan módja, amely környezetkárosí-tást] az a tevékenység
amely környezet-károsodást idézhet elõ;"
I n d o k o l á s
A világosabb megfogalmazás tevékenységhez köti a környezet veszélyeztetését,
függetlenül a veszélyeztetés módjától.
38.
A törvényjavaslat 4. §-a n) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"n) hatásterület: az a terület vagy térrész, ahol [az adott] a
környezethasználat következtében a környezetre gyakorolt hatás bekövetkezett
vagy bekövetkezhet;"
I n d o k o l á s
Nem elég utalni rá, hanem pontosan meg kell fogalmazni, hogy a hatás hogyan
történik.
39.
A törvényjavaslat 4. §-át a következõ új r) ponttal javasoljuk kiegészíteni (a
további pontok jelölése értelemszerûen változik):
/E törvény alkalmazásában:/
"r) helyi ügy: minden olyan környezetvédelmi ügy, amely-ben a környezet
használata és a hatásterület nem terjed túl az érintett települési
önkormányzat területén;"
I n d o k o l á s
A "helyi ügy" meghatározása nélkül az állami szervek feladatkörének
lehatárolása nem lehetséges.
40.
A törvényjavaslat 4. §-a o) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"o) érintett: azon személy, szervezet, aki, vagy amely a hatásterületen
él, [mûködik, illetve amely település ott található] tevékenykedik;"
I n d o k o l á s
Az értelemzavaró szövegrész elhagyásán túl a módosítás az érintettséget
tevékenységhez köti.
41.
A törvényjavaslat 4. §-a p) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"p) érintett önkormányzat: az a [helyi] települési ön-kormányzat, amely az
adott környezethasználat hatásterüle-tén illetékességgel rendelkezik;"
I n d o k o l á s
Az érintettséget a települési önkormányzat(ok)hoz kell kötni. A megye
jogosítványait másképpen kell meghatározni.
42.
A törvényjavaslat 4. §-a r) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"r) igénybevételi határérték: [a környezetnek vagy vala-mely elemének
olyan - jogszabályban vagy hatósági határo-zatban meghatározott - mértékû
igénybevétele, amely kizár-ja a környezetkárosítást] a környezet vagy valamely
eleme igénybevételének jogszabályban, vagy hatósági határozatban meghatározott
olyan mértékû igénybevétele, amely kizárja a környezetkárosítást;"
I n d o k o l á s
Formai, nyelvhelyességi javítás.
43.
A törvényjavaslat 4. §-a s) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"s) kibocsátási határérték: [a környezetnek vagy valamely elemének olyan -
jogszabályban vagy hatósági határozatban meghatározott - mértékû terhelése,
amely kizárja a környe-zetkárosítást] a környezet vagy valamely elemének
jogsza-bályban, vagy hatósági határozatban meghatározott olyan mértékû
terhelése, amely kizárja a környezetkárosítást;"
I n d o k o l á s
Formai, nyelvhelyességi javítás.
44a.
A törvényjavaslat 4. §-át a következõ új u) ponttal javasoljuk kiegészíteni (a
további pontok jelölése értelemszerûen változik):
/E törvény alkalmazásában:/
"u) elõvigyázatosság: a környezeti kockázatok mérséklésé-hez, a környezet
jövõbeni károsodásának megelõzéséhez vagy csökkentéséhez szükséges döntés és
intézkedés;"
44b.
A törvényjavaslat 6. §-a fölötti cím következõ módosítását javasoljuk:
"A környezet védelmének alapelvei
[A] Az elõvigyázatosság, a megelõzés és a helyreállítás"
44c.
A törvényjavaslat 6. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:
"(2) A környezethasználatot az elõvigyázatosság elvének figyelembevételével, a
környezeti elemek kíméletével, ta-karékos használatával, továbbá a
hulladékkeletkezés csök-kentésével, a természetes és az elõállított anyagok
visz-szaforgatására és újrafelhasználására törekedve kell vé-gezni."
I n d o k o l á s
Az újabb és egyre bonyolultabb termelési rendszerek alkalmazása során egyre nõ
a bizonytalansági tényezõ. Ennek legjellemzõbb példái a nukleáris biztonság
kérdései és a hosszú távon fenyegetõ globális éghajlatváltozás. Az ilyen
problémákkal kapcsolatos esetleges tudományos bizonytalanságok semmiképpen sem
teremthetnek alapot arra, hogy a szükséges döntéseket és intézkedéseket az
ismerethiányra hivatkozva késõbbre halasszák. Az elõvigyázatosság elve ezt a
célt szolgálja.
45.
A törvényjavaslat 4. §-át a következõ új u) ponttal javasoljuk kiegészíteni (a
további pontok jelölése értelemszerûen változik):
/E törvény alkalmazásában:/
"u) megelõzés: a környezethasználat káros környezeti ha-tásai
elkerülésének érdekében a leghatékonyabb megoldások alkalmazása a
döntéshozatal legkorábbi szakaszától;"
I n d o k o l á s
A megelõzés elvének következetes alkalmazása sarkalatos kérdése a környezeti
problémák elkerülésének.
46.
A törvényjavaslat 4. §-a u) pontjának következõ módosítását javasoljuk:
/E törvény alkalmazásában:/
"u) leghatékonyabb megoldás: [a technika mindenkori szint-jének
megfelelõ, adott környezeti, mûszaki és gazdasági körülményei között elérhetõ,
lehetõ legkisebb környezeti igénybevettséget, környezetterhelést, környezeti
veszé-lyeztetést okozó megoldás.] az adott környezeti, mûszaki és gazdasági
körülmények között elérhetõ, legkíméletesebb környezet igénybevétellel járó
tevékenység."
I n d o k o l á s
A világosabb megfogalmazás mellett a módosítás következetesen a tevékenységhez
köti a környezet igénybevételét.
47.
A törvényjavaslat 4. §-át a következõ új u) ponttal javasoljuk kiegészíteni (a
további pontok jelölése értelemszerûen változik):
/E törvény alkalmazásában:/
"u) környezetvédelem: olyan tevékenységek és intézkedések összessége,
amelynek célja a környezet veszélyeztetésének, károsításának megelõzése, a
kialakult károk mérséklése vagy megszüntetése, a károsító tevékenységet
megelõzõ ál-lapot helyreállítása;"
I n d o k o l á s
A törvény következetes alkalmazásához meg kell határozni ennek az általánosan
használt kifejezésnek tartalmát.
48.
A törvényjavaslat 8. §-ának következõ módosítását javasoljuk:
"8. §
[A környezethasználó köteles gondoskodni a tevékenysége által
a) okozott környezetkárosítás megszüntetésérõl;
b) bekövetkezett környezeti károsodás megszüntetésérõl, a károsodott
környezet helyreállításáról.]
(1) A környezetet veszélyeztetõ vagy károsító környe-zethasználó köteles
azonnal befejezni a veszélyeztetõ vagy károsító tevékenységet.
(2) A környezethasználó köteles gondoskodni a tevékenysé-ge által
bekövetkezett környezeti károsodás megszüntetésé-rõl, a károsodott környezet
helyreállításáról."
I n d o k o l á s
Formai, nyelvhelyességi javítás.
49.
A törvényjavaslat 10. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) Az állami szervek, a helyi önkormányzatok, a termé-szetes személyek és
szervezeteik, a gazdálkodást végzõ szervezetek és mindezek érdekvédelmi
szervezetei, valamint más intézmények együttmûködnek a környezet [védelmét
szol-gáló feladatok megvalósításában] védelmében. Az együttmû-ködési
kötelezettség kiterjed a környezetvédelmi feladatok megoldásának minden
szakaszára."
I n d o k o l á s
Az egyszerûbb megfogalmazás ugyanazt jelenti.
50.
A törvényjavaslat 12. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) Mindenkinek joga van a környezetre vonatkozó té-nyeknek, adatoknak,
[megállapításoknak,] így különösen a környezet állapotának, a környezeti
szennyezettség mérté-kének, a környezetvédelmi tevékenységeknek, valamint a
környezet emberi egészségre gyakorolt hatásainak megisme-résére."
I n d o k o l á s
A "...környezetre vonatkozó...megállapítások..." megismerése a sajtószabadság
kérdéskörébe tartozik.
51.
A törvényjavaslat 12. §-át a következõ új (2) bekezdéssel javasoljuk
kiegészíteni (a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik):
"(2) A környezet védelmével kapcsolatos állampolgári jo-gok gyakorlása és a
kötelezettségek teljesítése céljából az állam mindenki számára lehetõvé teszi
a környezet és az egészség lényeges összefüggéseinek, a környezetkárosító
tevékenységek és azok fontosságának megismerését."
I n d o k o l á s
A környezetre vonatkozó tények és adatok ismerete mellett a tájékozódásnak,
tájékoztatásnak ki kell terjednie az összefüggések és a különbözõ tények
súlyának ismeretére.
52.
A törvényjavaslat 13. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) [A környezeti elemeket önmagukban, egységükben és kölcsönhatásukban kell
védeni és ennek érdekében olyan intézkedéseket kell meghatározni, amelyek a
környezeti elemek igénybevételét és terhelését ennek figyelembevéte-lével
értékeli és szabályozza.] Minden környezeti elemet önmagában, a többi
környezeti elemmel alkotott egységben és az egymással való kölcsönhatás
figyelembevételével kell védeni. Igénybevételüket és terhelésüket ennek
megfelelõen kell szabályozni."
I n d o k o l á s
Formai, jogszabály-szerkesztési, illetõleg nyelvhelyességi hiba kijavítása.
53.
A törvényjavaslat 13. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:
"(2) A környezeti elemek védelme egyaránt jelenti azok minõségének,
mennyiségének és készleteinek, valamint az elemeken belüli arányok és
folyamatok védelmét."
I n d o k o l á s
Nemcsak magukat az elemeket, hanem az azokon belüli arányokat, folyamatokat is
meg kell óvni a súlyos következményekkel járó változásoktól.
54.
A törvényjavaslat 14. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) A föld védelme kiterjedt a talajra és a bennük végbemenõ folyamatokra, a
kõzetekre és az ásványokra, ezek természetes és átmeneti formáira [és
folyamataira]."
I n d o k o l á s
A talaj élõvilágának védelmét nem írja elõ a rendelkezés, pedig a víz
vonatkozásában ezt megteszi /18. § (2)/.
55.
A törvényjavaslat 15. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) A [talajba] földbe, vagy a [talaj] föld felszinére csak olyan anyagok
helyezhetõk el, amelyek a [talaj] föld természetes minõségét és mûködését nem
károsítják, a kör-nyezeti elemeket nem veszélyeztetik, szennyezik, károsít-
ják."
I n d o k o l á s
A kõzetek felszínét és mélyét egyaránt meg kell óvni a károsodásoktól.
A talaj minõségének és mûködésének változása a többi környezeti elemre sem
hathat károsan.
56.
A törvényjavaslat 15. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(2) [A talajban, illetõleg a talaj felszinére elhelyez-hetõ anyagok
mennyiségét, minõségét és koncentrációját, valamint a talaj hasznosításának
módját jogszabályok hatá-rozzák meg] Az anyagok elhelyezésének
környezetvédelmi feltételeit külön jogszabály állapítja meg."
I n d o k o l á s
Fölöslegesen részletezõ a rendelkezés.
57.
A törvényjavaslat 17. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(3) A földet igénybevevõ tevékenység befejezése után és közben - [lehetõség
szerint] jogszabály vagy hatósági elõ-írás szerint - [közben] a terület
[ütemezett] helyreállí-tásáról, rendezésérõl, illetõleg ujrahasznosításának
fel-tételeirõl a terület használója köteles gondoskodni."
I n d o k o l á s
A föld rehabilitációját szabályozni kell, amelynek módját jogszabály vagy
hatósági elõírás mondja meg.
58.
A törvényjavaslat 18. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(2) A vizek természetes hozamát, lefolyását, áramlási viszonyait, medrét és
partját csak a vizi életközösségek [egészséges] megfelelõ arányainak
megtartásával és mûködõ-képességük biztosításával szabad megváltoztatni."
I n d o k o l á s
A vizek hidrológiájával, a vizi életközösségekkel kapcsolatban nem lehet
egészséges jelzõvel élni. Nem létezik egészségtelen vízhozam, áramlási
viszony, életközösség.
59.
A törvényjavaslat 21. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) A vizek igénybevétele, terhelése, a természetes vizekbe használt és
szennyvizek bevezetése [csak] - megfelelõ kezelést követõen [és] - csak olyan
módon történhet, amely a természetes [folyamatok feltételeit] folyamatokat és
a vizek mennyiségi, minõségi megújulását nem veszélyezteti."
I n d o k o l á s
Szövegpontositás, értelemzavaró fogalmazás kiküszöbölése.
60a.
A törvényjavaslat 21. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) A vizek igénybevétele, terhelése, [természetes] vi-zekbe használt- és
szennyvizek bevezetése csak megfelelõ kezelést követõen és csak olyan módon
történhet, amely a természetes folyamatok feltételeit nem veszélyezteti."
60b.
A törvényjavaslat 21. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(2) A kitermelt víz felhasználásáról gondoskodni kell. A használt [víz
természetes] víznek a vizekbe történõ visz-szavezetésekor, valamint a vizek
átvezetésekor figyelembe kell venni a vízadó és befogadó készleteinek és
minõségé-nek alakulását."
I n d o k o l á s
Általános értelemben szükséges beszélni a vizekrõl. Csak ilyen módon van
lehetõség a szennyvizcsatornába belevezetendõ használtviz, szennyvíz
kibocsátási mínõségének szabályozására.
61.
A törvényjavaslat 21. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(2) A kitermelt víz felhasználásáról gondoskodni kell. A kitermeléskor és a
használt víz természetes vizekbe törté-nõ visszavezetésekor, valamint a vizek
átvezetésekor fi-gyelembe kell venni a vízadó és befogadó készleteinek, [és]
minõségének alakulását, veszélyeztetésének és károso-dásának elkerülését."
I n d o k o l á s
A vízadó réteg változását a viz kitermelésekor is figyelembe kell venni.
Nemcsak a mínõségi és mennyiségi változást kell tekintetbe veni, hanem a
megelõzésre alapozva el kell kerülni a káros irányú változásokat.
62a.
A törvényjavaslat 23. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) Az élõvilág védelme - az ökológiai rendszer [egész-séges arányainak]
természetes folyamatainak, arányainak megtartása és mûködõképességének
biztosítása figyelembevé-telével - valamennyi élõ szervezetre, azok
életközössége-ire és élõhelyeire terjed ki."
62b.
A törvényjavaslat 23. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(2) Az élõvilág használata, illetõleg az élõvilág igény-bevétele csak olyan
módon történhet, amely az életközös-ségek [egészségét,] természetes
folyamatait és viszonyait, a biológiai sokféleséget nem károsítja, illetõleg
funkció-it nem veszélyezteti."
I n d o k o l á s
Az életközösségek életében, ökológiai rendszerekben nem használatos az
egészséges jelzõ. A természetes kifejezés jól mutatja, hogy a természetben
zajló folyamatok, kialakult arányok megtartása a cél.
63.
A törvényjavaslat 23. §-át a következõ új (3) bekezdéssel javasoljuk
kiegészíteni:
"(3) Az élõvilág igénybevétele mértékének és helyének szabályozására
jogszabály vagy hatósági határozat igénybe-vételi határértéket állapíthat
meg."
I n d o k o l á s
A bioszféra, az élõvilág gyakorlatilag mindenütt jelen van az ember földi
mozgásterében. Szükséges lehetõséget teremteni az igénybevétel korlátozására.
64.
A törvényjavaslat 22. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:
"(2) A levegõt, ideértve a belsõ környezeti levegõt is, védeni kell minden
olyan mesterséges hatástól, amely azt, vagy közvetítésével más környezeti
elemet sugárzó, folyé-kony, légnemû vagy szilárd anyaggal minõségét
veszélyezte-tõ, vagy egészséget károsító módon terheli."
I n d o k o l á s
A levegõt minden mesterséges sugárzástól védeni kell.
65.
A törvényjavaslat 24. §-ának következõ módosítását javasoljuk:
"24. §
Az épített környezet védelme kiterjed a településekre, [a települések által
megtestesített kultúrális értékekre,] az egyedi építményekre és a mûszaki
létesítményekre, valamint az azokat érintõ környezeti hatásokra."
I n d o k o l á s
A törvényben általános szinten kell a védelem tárgyát meghatározni. Mûszaki
létesítmények is beletartozhatnak, mint például a Lakihegyi adótorony.
66a.
A törvényjavaslat 25. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) A települések területén [az egyes környezetterhelé-sek
figyelembevételével - lehetõség szerint - egymástól elkülöníthetõ övezetek
alakítandók ki] a környezet terhel-hetõsége és a településrészek rendeltetése
alapján a ren-dezési tervben övezeteket kell meghatározni."
66b.
A törvényjavaslat 25. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(2) [Az egyes övezetek között fokozatos átmenetet, ille-tõleg védõterületet
kell biztosítani.] Az egyes övezetek-ben folytatható tévékenységek a külön
jogszabály[ok]ban a környezetterhelés jellege alapján meghatározott védõtávol-
ság, védõterület megléte és a védelmi elõírás megtartása esetén
engedélyezhetõk."
I n d o k o l á s
Nyelvhelyességi, értelmi pontosítás.
67.
A törvényjavaslat 26. §-ának következõ módosítását javasoljuk:
"26. §
A település [belterületén zöldterületeket, külterületén védõerdõket
(nagyvárosok környékén parkerdõket) és védõfá-sításokat a külön jogszabályok]
területén zöldterületeket, védõerdõket külön jogszabály szerint kell
kialakítani és fenntartani."
I n d o k o l á s
Nincs értelme a bel- és a külterületet elkülöníteni, a védõerdõket,
parkerdõket, védõfásításokat megkülönböztetni.
68.
A törvényjavaslat 27. §-ának következõ módosítását javasoljuk:
"27. §
A természetes és épített környezet összehangolt védelme érdekében a
területfejlesztési koncepciókban, a [regioná-lis és településrendezési
tervekben] területrendezési és településrendezési tervek elkészítése során a
bennük fog-lalt elképzelések várható környezeti hatásait is fel kell tárni és
értékelni, a szükséges környezetvédelmi intézke-déseket a környezetvédelmi
fejezetben - vagy önálló kör-nyezetvédelmi tervben, illetõleg programban -
kell rögzí-teni. Ezek tartalmi követelményeit e törvény, valamint külön
jogszabályok állapítják meg."
I n d o k o l á s
A területi terv, koncepció készítést egy megfelelõ hatásvizsgálattal kell
összekötni, hogy a végsõ változat kialakításánál a környezet védelmének
szempontjai érvényesíthetõk legyenek. A konkrét tevékenységekre vonatkozó
környezeti hatásvizsgálat - 66. - 72. § - akkor lehet igazán jó, ha ráépülhet
ezekre a korábban már lefolytatott vizsgálatokra.
69.
A törvényjavaslat 28. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) A veszélyes anyagok elleni védelem kiterjed minden olyan természetes vagy
mesterséges anyagra, amelyet a környezethasználó tevékenysége során
felhasznál, elõállít, vagy forgalmaz, és [amely] amelynek minõsége vagy
mennyi-sége robbanásveszélyes, radioaktiv, mérgezõ, fokozottan korrózív,
fertõzõ, ökotoxikus, rákkeltõ hatású, illetõleg más anyaggal kölcsönhatásba
kerülve ilyen hatást elõidéz-het."
I n d o k o l á s
A anyagoknak nem csak minõsége, hanem egy bizonyos mennyisége is okozhatja az
említett káros hatásokat.
70.
A törvényjavaslat 28. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) A veszélyes anyagok elleni védelem kiterjed minden olyan természetes vagy
mesterséges anyagra, amelyet a kör-nyezethasználó tevékenysége során
felhasznál, elõállít, vagy forgalmaz, és amely [robbanásveszélyes,] robbanás-
és tûzveszélyes, radioaktiv, mérgezõ, fokozottan korrózív, fertõzõ,
ökotoxikus, mutagén, [rákkeltõ] daganatkeltõ, in-gerlõ hatású, illetõleg más
anyaggal kölcsönhatásba kerül-ve ilyen hatást elõidézhet."
I n d o k o l á s
A rák csak az egyik daganat-fajta. A többi kiegészítés a nemzetközi
használatnak felel meg.
71.
A törvényjavaslat 28. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(2) A veszélyes anyagok kezelésekor, felhasználásakor - beleértve
kitermelésüket, raktározásukat, szállításukat, gyártásukat és alkalmazásukat -
továbbá veszélyes techno-lógiák alkalmazásakor olyan védelmi, biztonsági
intézkedé-seket kell tenni, amelyek a környezet veszélyeztetését [mûszaki
szempontból elérhetõ] a leghatékonyabb módon csökkentik vagy kizárják."
I n d o k o l á s
A leghatékonyabb szó általánosabb értelmû kifejezés, az I. fejezetben
meghatározott fogalom.
72.
A törvényjavaslat 30. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) A hulladékok környezetre gyakorolt hatásai elleni védelem kiterjed
mindazon anyagokra, termékekre, - ide-értve azok csomagoló- és burkolóanyagait
is - amelyeket tulajdonosa eredeti rendeltetésének megfelelõen nem tud vagy
nem kíván felhasználni, illetve amely [a használat] azok használata során
keletkezik."
I n d o k o l á s
Szöveg pontosítás.
73.
A törvényjavaslat 30. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(3) A hulladékok kezelésére (ártalmatlanítására, haszno-sítására) vonatkozó
szabályokat kell alkalmazni a különbö-zõ tisztítási [eljárások során
leválasztott szennyezõ anyagok, a hulladékká vált szennyezett föld, továbbá a
bontásra szánt termékek kezelésénél], bontási mûveletek során leválasztott,
illetõleg elkülönülõ anyagok, a hulla-dékká vált szennyezett föld, továbbá a
bontásra kerülõ vagy bontott termékek esetében is."
I n d o k o l á s
Léteznek kémiai, biológiai bontás során leválasztott vagy elkülönülõ anyagok
is.
74.
A törvényjavaslat 31. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) A környezeti zaj és a rezgés elleni védelem kiter-jed mindazon
mesterségesen keltett energiakibocsátásokra, amelyek [- a környezet
közvetítésével -] kellemetlen, za-varó, veszélyeztetõ hang-, illetve rezgés
terheléssel hat-nak a környezetre."
I n d o k o l á s
Fölösleges szövegrész elhagyása.
75.
A törvényjavaslat 31. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:
"(1) A környezeti zaj és a rezgés elleni védelem kiter-jed mindazon
mesterségesen keltett energiakibocsátásokra, amelyek - a környezet
közvetítésével - [kellemetlen,] za-varó, veszélyeztetõ vagy károsító hang-,
illetve rezgés [terheléssel hatnak a környezetre] terhelést okoznak."
I n d o k o l á s
A "kellemetlen" és a "zavaró" kifejezés jogilag azonos értékû, így csak
szóismétlés.
A védelemnek a károsító hatásra is ki kell terjednie.
76.
A törvényjavaslat 31. § (2) bekezdése c) pontjának következõ módosítását
javasoljuk:
/A zaj és a rezgés elleni védelem keretében mûszaki, szer-vezési módszerekkel
kell megoldani:/
"c) a tartósan határérték felett terhelt [területek és lé-tesítmények]
környezet utólagos védelmét."
I n d o k o l á s
Nen csak a területeket és a létesítményeket kell védeni, hanem a teljes
környezetet.
77.
A törvényjavaslat 32. §-a (2) bekezdésének elhagyását javasoljuk:
"[(2) A sugárzások elleni védelem keretében aktív és passzív módszerekkel
kell a források kibocsátását a csök-kenteni, illetve a sugárzások okozta
terhelések környezeti hatásait megakadályozni.]"
I n d o k o l á s
A bekezdés nem ad többletet az (1) bekezdéshez képest.
78.
A törvényjavaslat 36. §-ának következõ módosítását javasoljuk:
"36. §
A környezeti elemek védelmére, továbbá a környezetet ve-szélyeztetõ hatások
elleni védelemre vonatkozó [részletes - törvényi szabályozást nem igénylõ -
szabályokat az e törvényben foglaltak alapulvételével] átfogó szakterületi
szabályokat külön törvények, a törvényi szabályozást nem igénylõ részletes
szabályokat - az e törvényben foglaltak alapulvételével - a Kormány
rendeletben állapítja meg."
I n d o k o l á s
A megfogalmazás pontosítása.
Budapest, 1995. március 27.
Baráth Etele Kiss Róbert
MSZP SZDSZ