ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

- 1 -

T/196/97..

Módosító javaslat

G á l Z o l t á n úrnak,

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A környezet védelmérõl szóló, T/196.. számon benyújtott törvényjavaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztünk elõ.

1.

A törvényjavaslat bevezetõ szövegrésze elhagyását és a következõ új bevezetõ

szöveg felvételét javasoljuk:

"[Az Országgyûlés az ember egészsége és életminõsége, az emberi tevékenység és

a természet közötti harmónia, a kör-nyezet védelme, megõrzése és javítása, a

megsérült környe-zet helyreállítása, az egészséges környezethez való alkot-

mányos jogok érvényesítése érdekében a következõ törvényt alkotja:]"

"Az Országgyûlés tekintettel arra,

hogy a természeti örökség és a környezeti értékek a nem-zeti vagyon részei,

amelynek megõrzése és védelme, minõ-ségének javítása alapfeltétele az

élõvilág, az ember egészsége, életminõsége szempontjából; e nélkül nem tart-

ható fenn az emberi tevékenység és a természet közötti harmónia, elmulasztása

veszélyezteti a jelen generációk egészségét, a jövõ generációk létét és számos

faj fennma-radását, ezért az Alkotmányban foglaltakkal összhangban a következõ

törvényt alkotja:"

I n d o k o l á s

A javasolt új preambulum kifejezésre juttatja az állampolgárok alapvetõ

érdekeltségét a környezet védelmében.

2.

A törvényjavaslat 1. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A törvény célja az ember és környezete harmonikus kapcsolatának

kialakítása, a környezet elemeinek és folya-matainak védelme, a fenntartható

fejlõdés [- környezetet megõrzõ -] környezeti feltételeinek biztosítása."

I n d o k o l á s

A "fenntartható fejlõdés" elvét több nemzetközi egyezményben parafáltuk, ezért

a cél megjelölésében feltétlenül szerepelnie kell.

A "megõrzõ" kifejezés körülményes és nehezen értelmezhetõ.

3a.

A törvényjavaslat 1. §-a (2) bekezdése felvezetõ szövegének következõ

kiegészítését javasoljuk:

"(2) A törvény a kiszámíthatóság és a méltányos tehervi-selés elve szerint

megfelelõ kereteket teremt az egész-séges környezethez való alkotmányos jogok

érvényesítésére és elõsegíti"

3b.

A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése g) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A törvény elõsegíti/

"g) a környezetvédelem intézményrendszerének [- a jogál-lamiság

követelményeinek megfelelõ, a kiszámíthatóság és a méltányos teherviselés elve

szerinti -] kialakítását, il-letve fejlesztését;"

I n d o k o l á s

A "kiszámíthatóság" és a "méltányos teherviselés" nem csak az környezetvédelem

intézményrendszerének kialakítására, fejlesztésére vonatkozik, hanem a

törvényjavaslatban megfogalmazott minden célra.

4a.

A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése a) pontjának következõ kiegészítését

javasoljuk:

/A törvény elõsegíti/

"a) a környezet igénybevételének, terhelésének és szeny-nyezésének

csökkentését, károsodásának megelõzését, a ká-rosodott környezet javítását,

helyreállítását;"

4b.

A törvényjavaslat 49. § (2) bekezdése a) pontjának következõ kiegészítését

javasoljuk:

/Az Információrendszert és az arra épülõ mérõ-, ellenõrzõ- hálózatot úgy és

olyan területi sûrûséggel kell megszer-vezni, hogy annak alapján/

"a) a környezet igénybevételének, terhelésének és a kör-nyezet állapotának

változása - a társadalmi-gazdasági ösz-szefüggésekkel és a közegészségre

gyakorolt hatások szem-pontjából is értékelhetõ formában - mennyiségileg és

minõ-ségileg meghatározható, és nemzetközileg összehasonlítha-tó legyen;"

I n d o k o l á s

Már a környezet igénybevételére ki kell terjednie a környezetvédelem

figyelmének, az Információs-rendszernek, hogy a környezet veszélyeztetése

idejében felderíthetõ, megelõzhetõ legyen.

5.

A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése b) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A törvény elõsegíti/

"b) az emberi egészség [védelmét a környezeti ártalmakkal szemben],

életminõség környezeti feltételeinek javítását;"

I n d o k o l á s

Az eredeti szövegezés azt sugallja, hogy külön feladatkör az emberi egészség

védelme a környezeti ártalmakkal szemben, holott mindaz, amit az a) pontban

felsorol, az a földi élet, az emberi egészség védelmét /is/ szolgálja. Azért

is fontos a tágító megfogalmazás, mert ember egészségét, életminõségét - éppen

úgy mint az élõvilág egyészének létét - nem csak a káros hatások jelenléte,

hanem a kedvezõ hatások hiánya is veszélyezteti.

6.

A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése c) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A törvény elõsegíti/

"c) a természeti [erõforrásokkal] erõforrások megõrzését, fenntartását, vagy

az azokkal való ésszerû, takarékos és környezetkímélõ gazdálkodást;"

I n d o k o l á s

A takarékos és környezetkímélõ gazdálkodás nem elegendõ. Ha csak lehetséges

meg kell õrizni, fenn kell tartani a természeti örökséget, a környezeti

értékeket.

7a.

A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése d) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A törvény elõsegíti/

"d) az állam más [politikai céljainak] feladatainak a kör-nyezetvédelem

követelményeivel való összhangját[, valamint a nemzetközi környezetvédelmi

együttmûködést];"

7b.

A törvényjavaslat 1. §-a (2) bekezdését a következõ új e) ponttal javasoljuk

kiegészíteni (a további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/A törvény elõsegíti/

"e) a nemzetközi környezetvédelmi együttmûködést;"

I n d o k o l á s

A politikai célok nem lehetnek a törvényi szabályozás tárgyai.

Egynemû dolgokat lehet összhangba hozni, ezért a nemzetközi együttmûködést

külön pontban kell szerepeltetni.

8.

A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése e) pontjának következõ kiegészítését

javasoljuk:

/A törvény elõsegíti/

"e) a lakosság kezdeményezését és részvételét a környezet védelmére irányuló

tevékenységben, így különösen a környe-zet állapotának feltárásában,

megismerésében, az állami szerveknek és az önkormányzatoknak a környezet

védelmével összefüggõ feladatai ellátásában;"

I n d o k o l á s

A törvény elfogadásával az állam nem csak a problémák megoldásában, hanem azok

felderítésében is segítséget vár a lakosságtól.

9a.

A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése e) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A törvény elõsegíti/

"e) a lakosság részvételét a környezet védelmére irányuló tevékenységben,

így különösen a környezet állapotának meg-ismerésében, az állami szerveknek

[és az a helyi önkor-mányzatoknak] a környezet védelmével összefüggõ feladatai

ellátásában;"

9b.

A törvényjavaslat 12. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) Az állami szervek [és az önkormányzatok] feladatkö-rükben kötelesek a

környezet állapotát és annak az emberi egészségre gyakorolt hatását

figyelemmel kísérni, az így szerzett adatokat nyilvántartani és - a személyes

adatok védelmérõl és a közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló törvény által

megállapított kivételekkel - hozzáférhetõvé tenni éa a megfelelõ tájékoztatást

megadni."

I n d o k o l á s

Az önkormányzatok részei az állami szerveknek.

10.

A törvényjavaslat 1. § (2) bekezdése f) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A törvény elõsegíti/

"f) [a piacgazdaság kialakításának és mûködtetésének a fejlõdésnek

környezetet megõrzõ követelményeivel való ösz-szehangolását] a gazdaság

mûködésének, a társadalmi-, gaz-dasági fejlõdésnek a környezeti

követelményekkel való ösz-szehangolását;"

I n d o k o l á s

A piacgazdaságra való átállás már lényegében megtörtént.

A fejlõdés önmagában, jelzõk nélkül túlságosan általános, értelmezhetetlen

fogalom.

11.

A törvényjavaslat 2. §-a (1) bekezdése a) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A törvény hatálya kiterjed:/

"a) az élõ [szervezetekre (életközösségeikre), valamint a] szervezetek

(életközösségeik) és a környezet élettelen elemei, valamint azok természetes

és az emberi tevékenység által alakított (külsõ és belsõ) környezetükre;"

I n d o k o l á s

Megengedhetetlen szûkítés (vagy tágítás) ha a hatály nem vonatkozik az

élettelen természeti objektumokra is. Nem elegendõ ha csak úgy terjed ki mint

az élõk "környezete".

12a.

A törvényjavaslat 2. §-a (1) bekezdése a) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A törvény hatálya kiterjed:/

"a) az élõ szervezetekre (életközösségeikre), valamint a természetes és az

emberi tevékenység által alakított [(külsõ és belsõ) környezetükre]

környezetére;"

12b.

A törvényjavaslat 22. § (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) A levegõt [, ideértve a belsõ környezeti levegõt is,] védeni kell minden

olyan mesterséges hatástól, amely azt folyékony, légnemû vagy szilárd anyaggal

minõségét veszélyeztetõ, vagy egészséget károsító módon terheli."

I n d o k o l á s

A "belsõ környezet" az ember épített lakó- és munkahelyi, kultúrális

környezetét jelenti. Ennek felügyelete az egészségügyre tartozik, ezért nem

képezheti e törvény tárgyát, bár kétségtelenül szoros összefüggés van köztük.

13.

A törvényjavaslat 2. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(3) [A környezetvédelem nemzetközi együtmûködésébõl adó-dó feladatainak

ellátására - ha nemzetközi szerzõdés elté-rõen nem rendelkezik - e törvény

hatálya kiterjed] A tör-vény hatálya kiterjed a nemzetközi szerzõdésekbõl

adódó környezetvédelmi feladatok ellátására - ha nemzetközi szerzõdés eltérõen

nem rendelkezik."

I n d o k o l á s

Formai, nyelvhelyességi javítás.

14.

A törvényjavaslat 3. § (1) bekezdése felvezetõ szövegének következõ

módosítását javasoljuk:

"(1) E törvény rendelkezéseivel összhangban külön [tör-vény rendelkezik]

törvények rendelkeznek, különösen"

I n d o k o l á s

Szövegpontosítás.

15.

A törvényjavaslat 3. § (1) bekezdése a) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/E törvény rendelkezéseivel összhangban külön törvény ren-delkezik:/

"a) [az atomenergiáról] a nukleáris energiáról és a radio-aktivitás

felhasználásáról,"

I n d o k o l á s

A szabályozni kivánt energiatermelés az atomi részecskék alapul, és ezt jobban

kifejezi a nukleáris szó.

A radioaktivitás tágabb fogalom mint az atomenergia, minden radioaktív

sugárzást magába foglal. A radioaktív sugárzás nem csak az atomenergia

termelésnel jelent veszélyt a környezetre, hanem sokkal szélesebb körben,

ezért használatának alapvetõ szabályait törvényben kell meghatározni.

16.

A törvényjavaslat 3. § (1) bekezdése e) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/E törvény rendelkezéseivel összhangban külön törvény ren-delkezik:/

"e) [az építésügyrõl] az épített környezet alakításáról és védelmérõl,"

I n d o k o l á s

A javasolt módosítás jobban kifejezi a készülõ törvény tárgyát.

17.

A törvényjavaslat 3. § (1) bekezdése h) pontjának elhagyását javasoljuk (a

további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/E törvény rendelkezéseivel összhangban külön törvény ren-delkezik:/

"[h) a honvédelemrõl]"

I n d o k o l á s

A honvédelmi törvénynek még áttételesen sem tárgya a környezet használata,

ezért itt kiemelten szerepeltetni fölösleges.

18.

A törvényjavaslat 3. §-a (1) bekezdését a következõ új i) ponttal javasoljuk

kiegészíteni (a további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/E törvény rendelkezéseivel összhangban külön törvény ren-delkezik:/

"i) a közlekedésrõl,"

I n d o k o l á s

A "közlekedés" mint gyûjtõfogalom szerepel itt, és azt fejezi ki, hogy a

különbözõ közlekedési ágak törvényi szabályozása alapvetõ környezeti hatásaik

miatt feltétlenül szükséges.

19.

A törvényjavaslat 3. §-a (1) bekezdését a következõ új i) ponttal javasoljuk

kiegészíteni (a további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/E törvény rendelkezéseivel összhangban külön törvény ren-delkezik:/

"i) a katasztrófák megelõzésérõl és következményeik elhá-rításáról,"

I n d o k o l á s

Az Alkotmánybíróság által elõírt törvénynek ki kell terjednie a környezeti

katasztrófák megelõzésének és elhárításának teendõire is.

20a.

A törvényjavaslat 3. § (1) bekezdése l) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/E törvény rendelkezéseivel összhangban külön törvény ren-delkezik:/

"l) a hulladékokról [és a veszélyes anyagokról.];"

20b.

A törvényjavaslat 3. § (1) bekezdését a következõ új m) ponttal javasoljuk

kiegészíteni (a további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/E törvény rendelkezéseivel összhangban külön törvény ren-delkezik:/

"m) a veszélyes anyagokról."

I n d o k o l á s

A hulladékok között lehetnek veszélyes anyagok amelyekre különös figyelmet

kell fordítani, de nem önmagukban kapcsolódnak a hulladékgazdálkodáshoz. A két

különbözõ szakterület összevonása nem célszerû. (A hulladék akár veszélyes

akár nem, rendeltetésszerûen tovább nem használható, míg a veszélyes anyag

igen, "csak" különösen gondos kezelést igényel. A kezelésükkel kapcsolatos

rendelkezések elsõsorban az egészségügy hatáskörébe tartoznak.)

21a.

A törvényjavaslat 4. §-a a) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"a) környezeti elem: a föld, a levegõ, a víz (a további-akban együtt:

[fizikai] elemek), az élõvilág, valamint az ember által létrehozott épített

(mesterséges) környezet, továbbá ezek összetevõi;"

21b.

A törvényjavaslat 4. §-a f) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"f) környezetterhelés (szennyezés): meghatározott anyag vagy [fizikai

értelemben vett] energia környezetbe bocsá-tása;

21c.

A törvényjavaslat 4. §-a g) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"g) minõsített környezetterhelés: a környezet valamely [fizikai]

elemének a kibocsátási határértéket meghaladó terhelése (a továbbiakban:

környezetszennyezés);"

21d.

A törvényjavaslat 4. §-a h) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"h) környezeti szennyezettség: a környezetnek vagy vala-mely [fizikai]

elemének a környezetszennyezés hatására szennyezettségi szinttel jellemezhetõ

fennálló állapota;"

21e.

A törvényjavaslat 4. §-a j) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"j) környezetkárosítás: a környezet valamely [fizikai] elemének olyan

szennyezése vagy igénybevétele, amely kör-nyezeti szennyezettséget idéz elõ,

illetõleg környezeti károsodást okozhat;"

21f.

A törvényjavaslat 4. §-a k) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"k) környezeti károsodás: a környezet valamely [fizikai] elemének olyan

mértékû szennyezettsége, illetve valamely elemének olyan igénybevettsége,

amelynek eredményeképpen a környezet természetes állapota csak beavatkozással

állít-ható helyre, vagy egyáltalán nem állítható helyre;"

21g.

A törvényjavaslat 4. §-a t) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"t) szennyezettségi határérték: a környezet valamely [fi-zikai] elemének

olyan - jogszabályban meghatározott - mér-tékû szennyezettsége, amelynek

meghaladása - a mindenkori tudományos ismeretek alapján - környezeti

károsodást, vagy egészségkárosodást idézhet elõ;"

I n d o k o l á s

A "fizikai" jelzõ felesleges, a törvény alkalmazásában nincs jelentõsége, több

esetben értelemzavaró.

22.

A törvényjavaslat 4. §-a a) pontjának következõ kiegészítését javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"a) környezeti elem: a föld, a levegõ, a víz (a további-akban együtt:

fizikai elemek), az élõvilág, valamint az ember által létrehozott épített

(mesterséges) környezet, továbbá ezek összetevõi és alrendszerei;"

I n d o k o l á s

Ha a környezet összetevõirõl beszélünk, akkor az élõvilág esetében annak

alrendszereitõl kell szólni.

23.

A törvényjavaslat 4. §-a c) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"c) természeti erõforrás: [a társadalmi szükségletek ki-elégítésére

használható környezeti elem, kivéve az ember által létrehozott épített

környezetet] a természetes kör-nyezet társadalmi szükségletek kielégítésére

felhasználha-tó elemei vagy azok egyes összetevõi;"

I n d o k o l á s

Az új megfogalmazás egyszerûbben és pontosabban meghatározza a természeti

erõforrásokat.

24a.

A törvényjavaslat 4. §-a d) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"d) környezet igénybevétele: a [környezetnek vagy valamely elemének]

környezetben változás elõidézése, természeti erõforráskénti használata;"

24b.

A törvényjavaslat 4. §-a e) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"e) környezeti igénybevettség: a környezet [vagy valamely eleme]

megváltoztatásának, erõforráskénti használatának mértéke;"

I n d o k o l á s

Minden mesterséges hatás változást okoz a környezetben, amely befolyásolja a

további használat lehetõségeit.

25a.

A törvényjavaslat 4. §-a e) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"e) [környezeti igénybevettség] környezet-igénybevettség: a környezet vagy

valamely eleme erõforráskénti használatá-nak mértéke;"

25b.

A törvényjavaslat 59. §-a (4) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(4) A díjakról rendelkezõ külön törvényekben úgy kell meghatározni a

felhasználás céljait és módját, hogy a be-folyt összeg döntõ része a díj

fizetésének meghatározása-kor alapul vett környezetterhelés, illetõleg

[környezeti igénybevettség] környezet-igénybevettség mérsékelésére le-gyen

fordítható."

I n d o k o l á s

Formai, nyelvhelyességi javítás.

26a.

A törvényjavaslat 17. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(3) A [földet igénybevevõ] föld igénybevételével járó tevékenység befejezése

után és - lehetõség szerint - köz-ben a terület ütemezett helyreállításáról,

rendezésérõl, illetõleg ujrahasznosításának feltételeirõl a terület használója

köteles gondoskodni."

26b.

A törvényjavaslat 49. §-a (1) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(1) A környezet állapotának és használatának figyelemmel kisérésére,

igénybevételi és terhelési adatainak mérésére, gyûjtésére, feldolgozására és

nyilvántartására a miniszter - a Kormány által meghatározottak szerint - mérõ-

, elle-nõrzõ hálózatot, Országos Környezetvédelmi Információs-rendszert (a

továbbiakban: Információrendszer) létesít és mûködtet."

26c.

A törvényjavaslat 49. § (2) bekezdése a) pontjának következõ kiegészítését

javasoljuk:

/Az Információrendszert és az arra épülõ mérõ-, ellenõrzõ-hálózatot úgy és

olyan területi sûrûséggel kell megszer-vezni, hogy annak alapján/

"a) a környezet igénybevételének, terhelésének és a kör-nyezet állapotának

változása - a társadalmi-gazdasági ösz-szefüggésekkel és a közegészségre

gyakorolt hatások szem-pontjából is értékelhetõ formában - mennyiségileg és

minõ-ségileg meghatározható, és nemzetközileg összehasonlítható legyen;"

26d.

A törvényjavaslat 51. §-a (1) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(1) A környezet állapotára, igénybevételére és terhelé-sére vonatkozó

költségvetési eszközökbõl létrehozott adat-bázisok és adatok az adatkezelés

költségeit fedezõ - jog-szabályban meghatározott - díj fizetése ellenében

hozzá-férhetõk és használhatók."

26e.

A törvényjavaslat 52. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) Jogerõs hatósági vagy bírói határozattal megállapí-tott tartós

[környezeti szennyezettség] környezet-igénybe-vettség és környezet-

szennyezettség tényét és jellegét az ingatlan-nyilvántartásban fel kell

tüntetni."

26f.

A törvényjavaslat 56. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(2) A környezet kisebb igénybevételét és terhelését oko-zó technológiák

alkalmazása, a környezetkímélõ termékek elõállítása és szolgáltatások

nyújtása, adó-, vám-, és il-letékkedvezmények biztosításával támogatható."

26g.

A törvényjavaslat 69. § (2) bekezdése b) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/Az elõzetes környezeti tanulmánynak tartalmaznia kell:/

"b) az a) pontban foglaltak megvalósításából származó, várható

környezetterhelés és [a környezeti elemek közvet-len igénybevételének] a

környezet igénybevételének leírá-sát;"

26i.

A törvényjavaslat 71. § (1) bekezdése e) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/Az elõzetes környezeti hatástanulmány alapján készítendõ, helyszíni

vizsgálatokkal alátámasztott részletes környeze-ti hatástanulmánynak - a

felügyelõség által meghatározott mélységben és részletezettségben -

tartalmaznia kell:/

"e) a lehetséges [szennyezéseket és károsításokat] igény-bevettséget,

szennyezettséget és károsítást megelõzõ, csökkentõ, illetve elhárító

intézkedések meghatározását;"

26j.

A törvényjavaslat 75. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(2) A felülvizsgálat során a környezet igénybevétele és a környezetterhelés

megszüntetésének - [s] ha ez nem le-hetséges - mérséklésének lehetõségeit és

feltételeit meg kell határozni."

26k.

A törvényjavaslat 104. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését

javasoljuk:

"(2) A környezetvédelmi bírságot a környezet igénybevéte-li járulékon és a

környezetterhelési díjon felül kell meg-fizetni."

I n d o k o l á s

A formai, nyelvhelyességi javítás mellett a környezet-igénybevettség

fogalmának következetes használatát biztosítja a módosítás.

27.

A törvényjavaslat 4. §-a f) pontjának módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"f) környezetterhelés [(szennyezés)]: meghatározott anyag vagy fizikai

értelemben vett energia környezetbe bocsá-tása;"

I n d o k o l á s

A környezet terhelése nem jelent feltétlenül szennyezést, ezért helytelen erre

utalni.

28a.

A törvényjavaslat 4. §-a f) pontjának módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"f) környezetterhelés (szennyezés): [meghatározott] vala-mely anyag vagy

fizikai értelemben vett energia környe-zetbe bocsátása;"

28b.

A törvényjavaslat 60. §-a (4) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(4) Az (1) bekezdés szerint meghatározott környezeti elemekbe juttatott

szennyezõanyagok után fizetendõ környe-zetterhelési díjat [egyes]

meghatározott anyagokra, ener-giafajtákra vagy ezek csoportjára külön-külön, a

kibocsá-tott anyag vagy energia mennyiségével arányosan kell meg-határozni. Az

arányossági tényezõ területi kategóriától és a kibocsátási határértéktõl

függõen eltérõ lehet."

I n d o k o l á s

A fogalom meghatározásánál általánosítani kell, mert minden kibocsátás terheli

a környezetet. A szennyezést okozó terhelést kell ténylegesen, pontosan

meghatározni.

29.

A törvényjavaslat 4. §-a g) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"g) [minõsített környezetterhelés] környezetszennyezés: a környezet

valamely elemének a kibocsátási határértéket meghaladó terhelése [(a

továbbiakban: környezetszennye-zés)];"

I n d o k o l á s

A "minõsített környezetterhelés" igen körülményes megfogalmazása a

szennyezésnek. Egyszerûbb és érthetõbb a javasolt változat.

30a.

A törvényjavaslat 4. §-a h) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"h) [környezeti szennyezettség] környezet-szennyezettség: a környezetnek

vagy valamely fizikai elemének a környezet-szennyezés hatására szennyezettségi

szinttel jellemezhetõ fennálló állapota;"

30b.

A törvényjavaslat 4. §-a j) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"j) környezetkárosítás: a környezet valamely fizikai ele-mének olyan

szennyezése vagy igénybevétele, amely [környe-zeti szennyezettséget]

környezet-szennyezettséget idéz elõ, illetõleg környezeti károsodást okozhat;"

30c.

A törvényjavaslat 12. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) Mindenkinek joga van a környezetre vonatkozó té-nyeknek, adatoknak,

megállapításoknak, így különösen a környezet állapotának, a [környezeti

szennyezettség] kör-nyezet-szennyezettség mértékének, a környezetvédelmi tevé-

kenységeknek, valamint a környezet emberi egészségre gya-korolt hatásainak

megismerésére."

30d.

A törvényjavaslat 52. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) Jogerõs hatósági vagy bírói határozattal megállapí-tott tartós

[környezeti szennyezettség] környezet-szennye-zettség tényét és jellegét az

ingatlannyílvántartásban fel kell tüntetni."

I n d o k o l á s

Formai, nyelvhelyességi javítás.

31.

A törvényjavaslat 4. §-a h) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"h) környezeti szennyezettség: a környezetnek vagy vala-mely fizikai

elemének a környezetszennyezés hatására bekö-vetkezett, szennyezettségi

szinttel jellemezhetõ [fennál-ló] állapota;"

I n d o k o l á s

Formai, nyelvhelyességi javítás.

32.

A törvényjavaslat 4. §-a j) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"j) környezetkárosítás: [a környezet valamely fizikai elemének olyan

szennyezése vagy igénybevétele, amely kör-nyezeti szennyezettséget idéz elõ,

illetõleg környezeti károsodást okozhat] az a tevékenység, amelynek hatására

környezetkárosodás keletkezhet;"

I n d o k o l á s

A világosabb megfogalmazás tevékenységhez köti a környezet károsítását,

függetlenül attól, hogy történik-e szennyezés.

33a.

A törvényjavaslat 4. §-a k) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"k) [környezeti károsodás] környezetkárosodás: a kör-nyezet valamely

fizikai elemének olyan mértékû szennye-zettsége, illetve valamely elemének

olyan igénybevettsége, amelynek eredményeképpen a környezet természetes

állapota csak beavatkozással állítható helyre, vagy egyáltalán nem állítható

helyre;"

33b.

A törvényjavaslat 4. §-a t) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"t) szennyezettségi határérték: a környezet valamely ele-mének olyan -

jogszabályban meghatározott - mértékû szeny-nyezettsége, amelynek meghaladása

- a mindenkori tudomá-nyos ismeretek alapján - [környezeti károsodást] környe-

zetkárosodást, vagy egészségkárosodást idézhet elõ;"

33c.

A törvényjavaslat 8. §-a b) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/A környezethasználó köteles gondoskodni a tevékenysége által/

"b) a bekövetkezett [környezeti károsodás] környezetkáro-sodás

megszüntetésérõl, a károsodott környezet helyreállí-tásáról."

33d.

A törvényjavaslat 41. § (5) bekezdése c) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A Kormány környezetvédelmi feladata különösen/

"c) a jelentõs [környezeti károsodások] környezetkároso-dások

helyreállítása, a rendkívüli környezeti események következményeinek

felszámolása, ha a kötelezettség másra nem hárítható;"

33e.

A törvényjavaslat 75. § (1) bekezdése e) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A teljeskörû felülvizsgálatnak ki kell terjednie:/

"e) a [környezeti károk] környezetkárosodás megelõzése, illetve elhárítása

érdekében tett, valamint tervezett in-tézkedések bemutatására;"

33f.

A törvényjavaslat 81. § (3) bekezdése d) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A határozatnak tartalmaznia kell:/

/A 79. § (1) bekezdés c) pontja esetén:/

"d) a [káros állapot és az okozott káros hatás] környezet-károsodás

megszüntetésére vonatkozó követelményeket és az azok kielégítésére

alkalmazható általános megoldásokat (azok lehetséges változatait)."

I n d o k o l á s

Formai, nyelvhelyességi javítás.

34.

A törvényjavaslat 4. §-a k) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"k) környezeti károsodás: [a környezet valamely fizikai elemének olyan

mértékû szennyezettsége, illetve valamely elemének olyan igénybevettsége,

amelynek eredményeképpen a környezet természetes állapota csak beavatkozással

állít-ható helyre, vagy egyáltalán nem állítható helyre] a kör-nyezetnek vagy

valamely elemének olyan mértékû változása, szennyezettsége, illetve valamely

eleme igénybevételének olyan mértéke, amelynek eredményeképpen annak

természetes vagy korábbi állapota (minõsége) csak beavatkozással, vagy

egyáltalán nem állítható helyre, illetõleg, amely az élõ-világot kedvezõtlenül

érinti;"

I n d o k o l á s

A környezetben nem csak a szennyezés, hanem már egyes elemek állapotának

megváltozása is kárt okozhat. Elegendõ a bõsi problémákra gondolni.

A módosítás ezen túlmenõen - a nyelvhelyességi javítás mellett - idõbelileg is

kiterjeszti a kiinduló állapotot, majd az élõvilágra is értelmezi a

károsodást.

35.

A törvényjavaslat 52. §-a (1) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(1) Jogerõs hatósági vagy bírósági határozattal megálla-pított tartós

környezeti szennyezettség, károsodás tényét és jellegét az ingatlan-

nyilvántartásban fel kell tüntet-ni."

I n d o k o l á s

Az ingatlan szennyezettségénél súlyosabb esetet, a károsodását is be kell

jegyezni a tulajdoni lapra, hogy az adás-vétel során ne lehessen eltitkolnie e

súlyos hátrányt.

36a.

A törvényjavaslat 4. §-a l) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"l) [környezeti veszélyeztetés] környezet-veszélyeztetés: a környezet

terhelésének és igénybevételének olyan módja, amely környezetkárosítást

idézhet elõ;"

36b.

A törvényjavaslat 12. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(3) A környezethasználót - e törvény rendelkezései sze-rint - tájékoztatási

kötelezettség terheli az általa oko-zott környezeti terhelés és igénybevétel,

valamint [kör-nyezeti veszélyeztetés] környezet-veszélyeztetés tekinte-tében."

36c.

A törvényjavaslat 29. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A [környezeti veszélyeztetéssel] környezet-veszé-lyeztetéssel járó

technológiák alkalmazásakor a [környe-zeti veszélyeztetés] környezet-

veszélyeztetés csökkentése érdekében a veszélyforrás jellegéhez igazodó,

védõterüle-tet illetõleg védõtávolságot kell kijelölni."

36d.

A törvényjavaslat 49. § (2) bekezdése c) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/Az Információrendszert és az arra épülõ mérõ-, ellenõrzõ hálózatot úgy és

olyan területi sûrûséggel kell megszer-vezni, hogy annak alapján/

"c) a [környezeti veszélyeztetések] környezet veszélyezte-tése a lehetõ

legkorábban felismerhetõvé [váljanak] vál-jon;"

36e.

A törvényjavaslat 86. §-ának következõ módosítását javasoljuk:

"86. §

Azon termékekre és technológiákra, amelyek a hagyományos, azonos vagy hasonló

funkciójú termékeknél és technológiák-nál bizonyítottan kisebb

[környezetveszélyeztetést] kör-nyezet-veszélyeztetést, illetve

környezetterhelést okoz-nak, környezetkímélõ termék vagy technológia

megkülönböz-tetõ jelzés alkalmazható."

36f.

A törvényjavaslat 95. §-ának következõ módosítását javasoljuk:

"95. §

A [környezeti veszélyeztetéssel] környezet-veszélyeztetés-sel járó rendkívüli

esemény kapcsán hozott határozat elle-ni jogorvoslati kérelemnek a

végrehajtásra nincs halasztó hatálya."

36g.

A törvényjavaslat 96. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) Mindenkinek joga, hogy [környezeti veszélyeztetés] környezet-

veszélyeztetés vagy környezetkárosítás esetén a környezethasználó és a

hatóságok figyelmét erre felhívja. Az erre vonatkozóan írásban tett felhívásra

a hatáskörrel rendelkezõ - állami vagy önkormányzati - szerv intézkedé-sének

megtétele mellett a törvényben elõírt határidõn belül érdemi választ köteles

adni."

36h.

A törvényjavaslat 98. §-a (1) bekezdése felvezetõ mondatának következõ

módosítását javasoljuk:

"(1) [Környezeti veszélyeztetés] Környezet-veszélyezte-tés esetén a szervezet

a környezet védelme érdekében jogo-sult fellépni és:"

36i.

A törvényjavaslat 100. § (2) bekezdése a) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A jogsértõ tevékenység folytatója köteles/

"a) az általa okozott [veszélyeztetést] környezet-veszé-lyeztetést,

illetõleg környezet szennyezést megszüntetni, illetõleg környezetkárosítást

abbahagyni;"

I n d o k o l á s

Formai, nyelvhelyességi javítás.

37.

A törvényjavaslat 4. §-a l) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"l) környezeti veszélyeztetés: [a környezet terhelésének és

igénybevételének olyan módja, amely környezetkárosí-tást] az a tevékenység

amely környezet-károsodást idézhet elõ;"

I n d o k o l á s

A világosabb megfogalmazás tevékenységhez köti a környezet veszélyeztetését,

függetlenül a veszélyeztetés módjától.

38.

A törvényjavaslat 4. §-a n) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"n) hatásterület: az a terület vagy térrész, ahol [az adott] a

környezethasználat következtében a környezetre gyakorolt hatás bekövetkezett

vagy bekövetkezhet;"

I n d o k o l á s

Nem elég utalni rá, hanem pontosan meg kell fogalmazni, hogy a hatás hogyan

történik.

39.

A törvényjavaslat 4. §-át a következõ új r) ponttal javasoljuk kiegészíteni (a

további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/E törvény alkalmazásában:/

"r) helyi ügy: minden olyan környezetvédelmi ügy, amely-ben a környezet

használata és a hatásterület nem terjed túl az érintett települési

önkormányzat területén;"

I n d o k o l á s

A "helyi ügy" meghatározása nélkül az állami szervek feladatkörének

lehatárolása nem lehetséges.

40.

A törvényjavaslat 4. §-a o) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"o) érintett: azon személy, szervezet, aki, vagy amely a hatásterületen

él, [mûködik, illetve amely település ott található] tevékenykedik;"

I n d o k o l á s

Az értelemzavaró szövegrész elhagyásán túl a módosítás az érintettséget

tevékenységhez köti.

41.

A törvényjavaslat 4. §-a p) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"p) érintett önkormányzat: az a [helyi] települési ön-kormányzat, amely az

adott környezethasználat hatásterüle-tén illetékességgel rendelkezik;"

I n d o k o l á s

Az érintettséget a települési önkormányzat(ok)hoz kell kötni. A megye

jogosítványait másképpen kell meghatározni.

42.

A törvényjavaslat 4. §-a r) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"r) igénybevételi határérték: [a környezetnek vagy vala-mely elemének

olyan - jogszabályban vagy hatósági határo-zatban meghatározott - mértékû

igénybevétele, amely kizár-ja a környezetkárosítást] a környezet vagy valamely

eleme igénybevételének jogszabályban, vagy hatósági határozatban meghatározott

olyan mértékû igénybevétele, amely kizárja a környezetkárosítást;"

I n d o k o l á s

Formai, nyelvhelyességi javítás.

43.

A törvényjavaslat 4. §-a s) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"s) kibocsátási határérték: [a környezetnek vagy valamely elemének olyan -

jogszabályban vagy hatósági határozatban meghatározott - mértékû terhelése,

amely kizárja a környe-zetkárosítást] a környezet vagy valamely elemének

jogsza-bályban, vagy hatósági határozatban meghatározott olyan mértékû

terhelése, amely kizárja a környezetkárosítást;"

I n d o k o l á s

Formai, nyelvhelyességi javítás.

44a.

A törvényjavaslat 4. §-át a következõ új u) ponttal javasoljuk kiegészíteni (a

további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/E törvény alkalmazásában:/

"u) elõvigyázatosság: a környezeti kockázatok mérséklésé-hez, a környezet

jövõbeni károsodásának megelõzéséhez vagy csökkentéséhez szükséges döntés és

intézkedés;"

44b.

A törvényjavaslat 6. §-a fölötti cím következõ módosítását javasoljuk:

"A környezet védelmének alapelvei

[A] Az elõvigyázatosság, a megelõzés és a helyreállítás"

44c.

A törvényjavaslat 6. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(2) A környezethasználatot az elõvigyázatosság elvének figyelembevételével, a

környezeti elemek kíméletével, ta-karékos használatával, továbbá a

hulladékkeletkezés csök-kentésével, a természetes és az elõállított anyagok

visz-szaforgatására és újrafelhasználására törekedve kell vé-gezni."

I n d o k o l á s

Az újabb és egyre bonyolultabb termelési rendszerek alkalmazása során egyre nõ

a bizonytalansági tényezõ. Ennek legjellemzõbb példái a nukleáris biztonság

kérdései és a hosszú távon fenyegetõ globális éghajlatváltozás. Az ilyen

problémákkal kapcsolatos esetleges tudományos bizonytalanságok semmiképpen sem

teremthetnek alapot arra, hogy a szükséges döntéseket és intézkedéseket az

ismerethiányra hivatkozva késõbbre halasszák. Az elõvigyázatosság elve ezt a

célt szolgálja.

45.

A törvényjavaslat 4. §-át a következõ új u) ponttal javasoljuk kiegészíteni (a

további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/E törvény alkalmazásában:/

"u) megelõzés: a környezethasználat káros környezeti ha-tásai

elkerülésének érdekében a leghatékonyabb megoldások alkalmazása a

döntéshozatal legkorábbi szakaszától;"

I n d o k o l á s

A megelõzés elvének következetes alkalmazása sarkalatos kérdése a környezeti

problémák elkerülésének.

46.

A törvényjavaslat 4. §-a u) pontjának következõ módosítását javasoljuk:

/E törvény alkalmazásában:/

"u) leghatékonyabb megoldás: [a technika mindenkori szint-jének

megfelelõ, adott környezeti, mûszaki és gazdasági körülményei között elérhetõ,

lehetõ legkisebb környezeti igénybevettséget, környezetterhelést, környezeti

veszé-lyeztetést okozó megoldás.] az adott környezeti, mûszaki és gazdasági

körülmények között elérhetõ, legkíméletesebb környezet igénybevétellel járó

tevékenység."

I n d o k o l á s

A világosabb megfogalmazás mellett a módosítás következetesen a tevékenységhez

köti a környezet igénybevételét.

47.

A törvényjavaslat 4. §-át a következõ új u) ponttal javasoljuk kiegészíteni (a

további pontok jelölése értelemszerûen változik):

/E törvény alkalmazásában:/

"u) környezetvédelem: olyan tevékenységek és intézkedések összessége,

amelynek célja a környezet veszélyeztetésének, károsításának megelõzése, a

kialakult károk mérséklése vagy megszüntetése, a károsító tevékenységet

megelõzõ ál-lapot helyreállítása;"

I n d o k o l á s

A törvény következetes alkalmazásához meg kell határozni ennek az általánosan

használt kifejezésnek tartalmát.

48.

A törvényjavaslat 8. §-ának következõ módosítását javasoljuk:

"8. §

[A környezethasználó köteles gondoskodni a tevékenysége által

a) okozott környezetkárosítás megszüntetésérõl;

b) bekövetkezett környezeti károsodás megszüntetésérõl, a károsodott

környezet helyreállításáról.]

(1) A környezetet veszélyeztetõ vagy károsító környe-zethasználó köteles

azonnal befejezni a veszélyeztetõ vagy károsító tevékenységet.

(2) A környezethasználó köteles gondoskodni a tevékenysé-ge által

bekövetkezett környezeti károsodás megszüntetésé-rõl, a károsodott környezet

helyreállításáról."

I n d o k o l á s

Formai, nyelvhelyességi javítás.

49.

A törvényjavaslat 10. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) Az állami szervek, a helyi önkormányzatok, a termé-szetes személyek és

szervezeteik, a gazdálkodást végzõ szervezetek és mindezek érdekvédelmi

szervezetei, valamint más intézmények együttmûködnek a környezet [védelmét

szol-gáló feladatok megvalósításában] védelmében. Az együttmû-ködési

kötelezettség kiterjed a környezetvédelmi feladatok megoldásának minden

szakaszára."

I n d o k o l á s

Az egyszerûbb megfogalmazás ugyanazt jelenti.

50.

A törvényjavaslat 12. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) Mindenkinek joga van a környezetre vonatkozó té-nyeknek, adatoknak,

[megállapításoknak,] így különösen a környezet állapotának, a környezeti

szennyezettség mérté-kének, a környezetvédelmi tevékenységeknek, valamint a

környezet emberi egészségre gyakorolt hatásainak megisme-résére."

I n d o k o l á s

A "...környezetre vonatkozó...megállapítások..." megismerése a sajtószabadság

kérdéskörébe tartozik.

51.

A törvényjavaslat 12. §-át a következõ új (2) bekezdéssel javasoljuk

kiegészíteni (a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik):

"(2) A környezet védelmével kapcsolatos állampolgári jo-gok gyakorlása és a

kötelezettségek teljesítése céljából az állam mindenki számára lehetõvé teszi

a környezet és az egészség lényeges összefüggéseinek, a környezetkárosító

tevékenységek és azok fontosságának megismerését."

I n d o k o l á s

A környezetre vonatkozó tények és adatok ismerete mellett a tájékozódásnak,

tájékoztatásnak ki kell terjednie az összefüggések és a különbözõ tények

súlyának ismeretére.

52.

A törvényjavaslat 13. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) [A környezeti elemeket önmagukban, egységükben és kölcsönhatásukban kell

védeni és ennek érdekében olyan intézkedéseket kell meghatározni, amelyek a

környezeti elemek igénybevételét és terhelését ennek figyelembevéte-lével

értékeli és szabályozza.] Minden környezeti elemet önmagában, a többi

környezeti elemmel alkotott egységben és az egymással való kölcsönhatás

figyelembevételével kell védeni. Igénybevételüket és terhelésüket ennek

megfelelõen kell szabályozni."

I n d o k o l á s

Formai, jogszabály-szerkesztési, illetõleg nyelvhelyességi hiba kijavítása.

53.

A törvényjavaslat 13. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(2) A környezeti elemek védelme egyaránt jelenti azok minõségének,

mennyiségének és készleteinek, valamint az elemeken belüli arányok és

folyamatok védelmét."

I n d o k o l á s

Nemcsak magukat az elemeket, hanem az azokon belüli arányokat, folyamatokat is

meg kell óvni a súlyos következményekkel járó változásoktól.

54.

A törvényjavaslat 14. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A föld védelme kiterjedt a talajra és a bennük végbemenõ folyamatokra, a

kõzetekre és az ásványokra, ezek természetes és átmeneti formáira [és

folyamataira]."

I n d o k o l á s

A talaj élõvilágának védelmét nem írja elõ a rendelkezés, pedig a víz

vonatkozásában ezt megteszi /18. § (2)/.

55.

A törvényjavaslat 15. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A [talajba] földbe, vagy a [talaj] föld felszinére csak olyan anyagok

helyezhetõk el, amelyek a [talaj] föld természetes minõségét és mûködését nem

károsítják, a kör-nyezeti elemeket nem veszélyeztetik, szennyezik, károsít-

ják."

I n d o k o l á s

A kõzetek felszínét és mélyét egyaránt meg kell óvni a károsodásoktól.

A talaj minõségének és mûködésének változása a többi környezeti elemre sem

hathat károsan.

56.

A törvényjavaslat 15. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) [A talajban, illetõleg a talaj felszinére elhelyez-hetõ anyagok

mennyiségét, minõségét és koncentrációját, valamint a talaj hasznosításának

módját jogszabályok hatá-rozzák meg] Az anyagok elhelyezésének

környezetvédelmi feltételeit külön jogszabály állapítja meg."

I n d o k o l á s

Fölöslegesen részletezõ a rendelkezés.

57.

A törvényjavaslat 17. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(3) A földet igénybevevõ tevékenység befejezése után és közben - [lehetõség

szerint] jogszabály vagy hatósági elõ-írás szerint - [közben] a terület

[ütemezett] helyreállí-tásáról, rendezésérõl, illetõleg ujrahasznosításának

fel-tételeirõl a terület használója köteles gondoskodni."

I n d o k o l á s

A föld rehabilitációját szabályozni kell, amelynek módját jogszabály vagy

hatósági elõírás mondja meg.

58.

A törvényjavaslat 18. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) A vizek természetes hozamát, lefolyását, áramlási viszonyait, medrét és

partját csak a vizi életközösségek [egészséges] megfelelõ arányainak

megtartásával és mûködõ-képességük biztosításával szabad megváltoztatni."

I n d o k o l á s

A vizek hidrológiájával, a vizi életközösségekkel kapcsolatban nem lehet

egészséges jelzõvel élni. Nem létezik egészségtelen vízhozam, áramlási

viszony, életközösség.

59.

A törvényjavaslat 21. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A vizek igénybevétele, terhelése, a természetes vizekbe használt és

szennyvizek bevezetése [csak] - megfelelõ kezelést követõen [és] - csak olyan

módon történhet, amely a természetes [folyamatok feltételeit] folyamatokat és

a vizek mennyiségi, minõségi megújulását nem veszélyezteti."

I n d o k o l á s

Szövegpontositás, értelemzavaró fogalmazás kiküszöbölése.

60a.

A törvényjavaslat 21. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A vizek igénybevétele, terhelése, [természetes] vi-zekbe használt- és

szennyvizek bevezetése csak megfelelõ kezelést követõen és csak olyan módon

történhet, amely a természetes folyamatok feltételeit nem veszélyezteti."

60b.

A törvényjavaslat 21. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) A kitermelt víz felhasználásáról gondoskodni kell. A használt [víz

természetes] víznek a vizekbe történõ visz-szavezetésekor, valamint a vizek

átvezetésekor figyelembe kell venni a vízadó és befogadó készleteinek és

minõségé-nek alakulását."

I n d o k o l á s

Általános értelemben szükséges beszélni a vizekrõl. Csak ilyen módon van

lehetõség a szennyvizcsatornába belevezetendõ használtviz, szennyvíz

kibocsátási mínõségének szabályozására.

61.

A törvényjavaslat 21. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) A kitermelt víz felhasználásáról gondoskodni kell. A kitermeléskor és a

használt víz természetes vizekbe törté-nõ visszavezetésekor, valamint a vizek

átvezetésekor fi-gyelembe kell venni a vízadó és befogadó készleteinek, [és]

minõségének alakulását, veszélyeztetésének és károso-dásának elkerülését."

I n d o k o l á s

A vízadó réteg változását a viz kitermelésekor is figyelembe kell venni.

Nemcsak a mínõségi és mennyiségi változást kell tekintetbe veni, hanem a

megelõzésre alapozva el kell kerülni a káros irányú változásokat.

62a.

A törvényjavaslat 23. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) Az élõvilág védelme - az ökológiai rendszer [egész-séges arányainak]

természetes folyamatainak, arányainak megtartása és mûködõképességének

biztosítása figyelembevé-telével - valamennyi élõ szervezetre, azok

életközössége-ire és élõhelyeire terjed ki."

62b.

A törvényjavaslat 23. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) Az élõvilág használata, illetõleg az élõvilág igény-bevétele csak olyan

módon történhet, amely az életközös-ségek [egészségét,] természetes

folyamatait és viszonyait, a biológiai sokféleséget nem károsítja, illetõleg

funkció-it nem veszélyezteti."

I n d o k o l á s

Az életközösségek életében, ökológiai rendszerekben nem használatos az

egészséges jelzõ. A természetes kifejezés jól mutatja, hogy a természetben

zajló folyamatok, kialakult arányok megtartása a cél.

63.

A törvényjavaslat 23. §-át a következõ új (3) bekezdéssel javasoljuk

kiegészíteni:

"(3) Az élõvilág igénybevétele mértékének és helyének szabályozására

jogszabály vagy hatósági határozat igénybe-vételi határértéket állapíthat

meg."

I n d o k o l á s

A bioszféra, az élõvilág gyakorlatilag mindenütt jelen van az ember földi

mozgásterében. Szükséges lehetõséget teremteni az igénybevétel korlátozására.

64.

A törvényjavaslat 22. §-a (2) bekezdésének következõ kiegészítését javasoljuk:

"(2) A levegõt, ideértve a belsõ környezeti levegõt is, védeni kell minden

olyan mesterséges hatástól, amely azt, vagy közvetítésével más környezeti

elemet sugárzó, folyé-kony, légnemû vagy szilárd anyaggal minõségét

veszélyezte-tõ, vagy egészséget károsító módon terheli."

I n d o k o l á s

A levegõt minden mesterséges sugárzástól védeni kell.

65.

A törvényjavaslat 24. §-ának következõ módosítását javasoljuk:

"24. §

Az épített környezet védelme kiterjed a településekre, [a települések által

megtestesített kultúrális értékekre,] az egyedi építményekre és a mûszaki

létesítményekre, valamint az azokat érintõ környezeti hatásokra."

I n d o k o l á s

A törvényben általános szinten kell a védelem tárgyát meghatározni. Mûszaki

létesítmények is beletartozhatnak, mint például a Lakihegyi adótorony.

66a.

A törvényjavaslat 25. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A települések területén [az egyes környezetterhelé-sek

figyelembevételével - lehetõség szerint - egymástól elkülöníthetõ övezetek

alakítandók ki] a környezet terhel-hetõsége és a településrészek rendeltetése

alapján a ren-dezési tervben övezeteket kell meghatározni."

66b.

A törvényjavaslat 25. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) [Az egyes övezetek között fokozatos átmenetet, ille-tõleg védõterületet

kell biztosítani.] Az egyes övezetek-ben folytatható tévékenységek a külön

jogszabály[ok]ban a környezetterhelés jellege alapján meghatározott védõtávol-

ság, védõterület megléte és a védelmi elõírás megtartása esetén

engedélyezhetõk."

I n d o k o l á s

Nyelvhelyességi, értelmi pontosítás.

67.

A törvényjavaslat 26. §-ának következõ módosítását javasoljuk:

"26. §

A település [belterületén zöldterületeket, külterületén védõerdõket

(nagyvárosok környékén parkerdõket) és védõfá-sításokat a külön jogszabályok]

területén zöldterületeket, védõerdõket külön jogszabály szerint kell

kialakítani és fenntartani."

I n d o k o l á s

Nincs értelme a bel- és a külterületet elkülöníteni, a védõerdõket,

parkerdõket, védõfásításokat megkülönböztetni.

68.

A törvényjavaslat 27. §-ának következõ módosítását javasoljuk:

"27. §

A természetes és épített környezet összehangolt védelme érdekében a

területfejlesztési koncepciókban, a [regioná-lis és településrendezési

tervekben] területrendezési és településrendezési tervek elkészítése során a

bennük fog-lalt elképzelések várható környezeti hatásait is fel kell tárni és

értékelni, a szükséges környezetvédelmi intézke-déseket a környezetvédelmi

fejezetben - vagy önálló kör-nyezetvédelmi tervben, illetõleg programban -

kell rögzí-teni. Ezek tartalmi követelményeit e törvény, valamint külön

jogszabályok állapítják meg."

I n d o k o l á s

A területi terv, koncepció készítést egy megfelelõ hatásvizsgálattal kell

összekötni, hogy a végsõ változat kialakításánál a környezet védelmének

szempontjai érvényesíthetõk legyenek. A konkrét tevékenységekre vonatkozó

környezeti hatásvizsgálat - 66. - 72. § - akkor lehet igazán jó, ha ráépülhet

ezekre a korábban már lefolytatott vizsgálatokra.

69.

A törvényjavaslat 28. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A veszélyes anyagok elleni védelem kiterjed minden olyan természetes vagy

mesterséges anyagra, amelyet a környezethasználó tevékenysége során

felhasznál, elõállít, vagy forgalmaz, és [amely] amelynek minõsége vagy

mennyi-sége robbanásveszélyes, radioaktiv, mérgezõ, fokozottan korrózív,

fertõzõ, ökotoxikus, rákkeltõ hatású, illetõleg más anyaggal kölcsönhatásba

kerülve ilyen hatást elõidéz-het."

I n d o k o l á s

A anyagoknak nem csak minõsége, hanem egy bizonyos mennyisége is okozhatja az

említett káros hatásokat.

70.

A törvényjavaslat 28. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A veszélyes anyagok elleni védelem kiterjed minden olyan természetes vagy

mesterséges anyagra, amelyet a kör-nyezethasználó tevékenysége során

felhasznál, elõállít, vagy forgalmaz, és amely [robbanásveszélyes,] robbanás-

és tûzveszélyes, radioaktiv, mérgezõ, fokozottan korrózív, fertõzõ,

ökotoxikus, mutagén, [rákkeltõ] daganatkeltõ, in-gerlõ hatású, illetõleg más

anyaggal kölcsönhatásba kerül-ve ilyen hatást elõidézhet."

I n d o k o l á s

A rák csak az egyik daganat-fajta. A többi kiegészítés a nemzetközi

használatnak felel meg.

71.

A törvényjavaslat 28. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(2) A veszélyes anyagok kezelésekor, felhasználásakor - beleértve

kitermelésüket, raktározásukat, szállításukat, gyártásukat és alkalmazásukat -

továbbá veszélyes techno-lógiák alkalmazásakor olyan védelmi, biztonsági

intézkedé-seket kell tenni, amelyek a környezet veszélyeztetését [mûszaki

szempontból elérhetõ] a leghatékonyabb módon csökkentik vagy kizárják."

I n d o k o l á s

A leghatékonyabb szó általánosabb értelmû kifejezés, az I. fejezetben

meghatározott fogalom.

72.

A törvényjavaslat 30. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A hulladékok környezetre gyakorolt hatásai elleni védelem kiterjed

mindazon anyagokra, termékekre, - ide-értve azok csomagoló- és burkolóanyagait

is - amelyeket tulajdonosa eredeti rendeltetésének megfelelõen nem tud vagy

nem kíván felhasználni, illetve amely [a használat] azok használata során

keletkezik."

I n d o k o l á s

Szöveg pontosítás.

73.

A törvényjavaslat 30. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(3) A hulladékok kezelésére (ártalmatlanítására, haszno-sítására) vonatkozó

szabályokat kell alkalmazni a különbö-zõ tisztítási [eljárások során

leválasztott szennyezõ anyagok, a hulladékká vált szennyezett föld, továbbá a

bontásra szánt termékek kezelésénél], bontási mûveletek során leválasztott,

illetõleg elkülönülõ anyagok, a hulla-dékká vált szennyezett föld, továbbá a

bontásra kerülõ vagy bontott termékek esetében is."

I n d o k o l á s

Léteznek kémiai, biológiai bontás során leválasztott vagy elkülönülõ anyagok

is.

74.

A törvényjavaslat 31. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A környezeti zaj és a rezgés elleni védelem kiter-jed mindazon

mesterségesen keltett energiakibocsátásokra, amelyek [- a környezet

közvetítésével -] kellemetlen, za-varó, veszélyeztetõ hang-, illetve rezgés

terheléssel hat-nak a környezetre."

I n d o k o l á s

Fölösleges szövegrész elhagyása.

75.

A törvényjavaslat 31. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasoljuk:

"(1) A környezeti zaj és a rezgés elleni védelem kiter-jed mindazon

mesterségesen keltett energiakibocsátásokra, amelyek - a környezet

közvetítésével - [kellemetlen,] za-varó, veszélyeztetõ vagy károsító hang-,

illetve rezgés [terheléssel hatnak a környezetre] terhelést okoznak."

I n d o k o l á s

A "kellemetlen" és a "zavaró" kifejezés jogilag azonos értékû, így csak

szóismétlés.

A védelemnek a károsító hatásra is ki kell terjednie.

76.

A törvényjavaslat 31. § (2) bekezdése c) pontjának következõ módosítását

javasoljuk:

/A zaj és a rezgés elleni védelem keretében mûszaki, szer-vezési módszerekkel

kell megoldani:/

"c) a tartósan határérték felett terhelt [területek és lé-tesítmények]

környezet utólagos védelmét."

I n d o k o l á s

Nen csak a területeket és a létesítményeket kell védeni, hanem a teljes

környezetet.

77.

A törvényjavaslat 32. §-a (2) bekezdésének elhagyását javasoljuk:

"[(2) A sugárzások elleni védelem keretében aktív és passzív módszerekkel

kell a források kibocsátását a csök-kenteni, illetve a sugárzások okozta

terhelések környezeti hatásait megakadályozni.]"

I n d o k o l á s

A bekezdés nem ad többletet az (1) bekezdéshez képest.

78.

A törvényjavaslat 36. §-ának következõ módosítását javasoljuk:

"36. §

A környezeti elemek védelmére, továbbá a környezetet ve-szélyeztetõ hatások

elleni védelemre vonatkozó [részletes - törvényi szabályozást nem igénylõ -

szabályokat az e törvényben foglaltak alapulvételével] átfogó szakterületi

szabályokat külön törvények, a törvényi szabályozást nem igénylõ részletes

szabályokat - az e törvényben foglaltak alapulvételével - a Kormány

rendeletben állapítja meg."

I n d o k o l á s

A megfogalmazás pontosítása.

Budapest, 1995. március 27.

Baráth Etele Kiss Róbert

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap