- 1 -
Módosító javaslat
G á l Z o l t á n úrnak,
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n.
Tisztelt Elnök Úr!
A környezet védelmérõl szóló, T/196.. számon benyújtott törvényjavaslathoz
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztek elõ.
1.
A törvényjavaslat 11. §-a (1) bekezdésének következõ módosítást javasolom:
"(3) A környezetvédelmi érdekek érvényesítését a Magyar Köztársaság két- vagy
többoldalú nemzetközi környezetvédelmi és más, a környezetvédelemmel
összefüggõ együttmûködési, tájékoztatási, segitségnyújtási megállapodásokkal
is elõsegíteni, különösen a szomszédos országokkal való kapcsolatában. A
Kormány a törvény hatálybalépését követõ két éven belül környezetvédelmi
egyezmény megkötését kezdeményezi a szomszédos országokkal különösen a
vízgazdálkodást, vízvédelmet, levegõ-védelmet érintõen, valamint nemzeti
környezetvédelmi programok összehangolását kezdeményezi.
I n d o k o l á s
A környezet védelme érdekében hatékonyan eljárni csak szoros nemzetközi
együttmûködéssel lehet. Ez a mi esetünkben többszörösen is igaz, hiszen
például felszini vízeink több mint 90%-a a szomszédos országokból érkezik,
illetve távozik a szomszédos országokba. Egy mohi vagy paksi baleset esetleg
nagyobb mértékben érinti szomszédos ország lakosságát mint azt ahol a baleset
történik.
2.
A törvényjavaslat 51. §-át a következõ új (3) bekezdéssel javasolom
kiegészíteni (a további bekezdések számozása értelemszerûen változik):
"(3) A miniszter az adatgyûjtés alapján évente tájékoztatást ad a helyi
önkormányzatoknak, a környezetvédelmi szervezeteknek és a lakosságnak."
I n d o k o l á s
A miniszter ne csak a kormányt hanem az egész társadalmat is évente
tájékoztassa a környezeti állapotának alakulásáról.
3.
A törvényjavaslat 69. §-a (2) bekezdését a következõ új f) ponttal javaslom
kiegészíteni:
/"69.§ (2) Az elõzetes környezeti tanulmánynak tartalmaznia kell:
f) a nyilvánosság számára közérthetõ összefoglalót."
I n d o k o l á s
Mivel a felügyelõség már az elõzetes környezeti tanulmány alapján is kiadhatja
az engedélyt, ezért indokolt a fenti módosítás.
4.
A törvényjavaslat 71. §-a (1) bekezdését új f), g) és h) pontokkal javaslom
kiegészíteni (a további pontok jelölése értelemszerûen változik):
/Az elõzetes környezeti tanulmány alapján készítendõ, helyszíni vizsgálatokkal
alátámasztott részletes környezeti hatástanulmánynak - a felügyelõség által
meghatározott mélységben és részletezettségben - tartalmaznia kell:/
"f) a megvalósítás szempontjából figyelembe vett alternatívák társadalmi és
gazdasági hatásainak bemutatását;
g) a tevékenység meg nem valósításának társadalmi és gazdasági hatásai
bemutatását;
h) az érintett önkormányzatok területén várható egészségügyi, környezeti és
gazdasági hatások bemutatását;"
I n d o k o l á s
A tevékenység vizsgálata mellett szükséges a lehetséges alternatívák, és annak
vizsgálata, hogy a tevékenység nem engedélyezése milyen következményekkel jár.
Továbbá az is, hogy az érintett önkormányzat területén milyen változások
történhetnek.
5.
A törvényjavaslat 87. §-át új (3) bekezdéssel javaslom kiegészíteni:
"(3) A határértékeket rendszeresen, de legalább négy évenként felül kell
vizsgálni."
I n d o k o l á s
A határértékek rendszeres felülvizsgálata fontos eleme a szabályozásnak. Új
elem megjelenése az additív hatások miatt új határérték meghatározását
követelheti meg.
6.
A törvényjavaslat 98. §-a (1) bekezdése felvezetõ mondatának következõ
módosítását javasolom:
"(1) Környezeti veszélyeztetés esetén a szervezet, az önkormányzat,
természetes vagy jogi személy a környezet védelme érdekében jogosult fellépni
és:"
I n d o k o l á s
Szervezet mellett lehetõvé kell tenni önkormányzat és az egyének fellépését is
a környezet veszélyeztetése ellen.
Budapest, 1995. április 3.
Puha Sándor
SZDSZ