MÓDOSÍTÓ JAVASLAT
dr.Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnöke
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94.§ (1) bekezdése alapján a környezetvédelemrõl szóló T/196..
számú törvényjavaslathoz az alábbi módosító indítványt terjesztem elõ.
A törvényjavaslat 71.§-a (1) bekezdésének b) pontja az alábbiak szerint
módosul:
"71.§ (1) b) a tevékenység és lehetséges alternatíváinak (a továbbiakban:
cselekvési változatok) az ismertetését, a hatásterületek behatárolását,
ideértve térképi bemutatásukat is, valamint e területek környezeti állapotának
jellemzését és várható alakulását a tevékenység megvalósításának elmaradása,
az ún. zérus-változat esetén;"
Indokolás
Célszerû lenne a magyar tervezési gyakorlatban is meghonosítani az
alternatívákban való gondolkodást, hiszen ha a 67.§ (2) bekezdés a) pontjában
meghatározott "környezetre jelentõs hatást gyakorló tevékenységrõl" kell
döntenünk, akkor e törvény szellemében a társadalmi szükségletek kielégítése
során lehetõség szerint a környezetet legkevésbé terhelõ megoldásokat kell
elõnyben részesíteni. (Az alternatívák lehetnek különbözõ telepítési helyek:
pl. útépítés, erõmûtelepítés stb. esetén, vagy különbözõ technológiák, pl.
széntüzelésû erõmû, atomerõmû stb., autópálya vagy vasútvonal építése tranzit
áruszállítás céljából, stb.) Alapvetõ, szemléletbeli változtatási javaslata a
módosításnak, hogy a vizsgálni kívánt cselekvési változatok között a
beavatkozás nélküli helyzetet is meg kell vizsgálni. (Például
erõmûtelepítéssel szemben az energiatakarékosságot, autópályaépítéssel szemben
a közlekedési igények mérséklését pl. a hírközlés fejlesztésével, vagy a
településszerkezet jobb kialakításával.) A zérus-változat vizsgálata az USA-
ban már régóta gyakorlat, a határokon túlterjedõ környezeti hatások
vonatkozásában az 1991-es espooi egyezmény óta az Európai Közösségek is
megköveteli: [Convention on Environmental Impact Assessment in a Transboundary
Context (Espoo, 25 February 1991), 30 I.L.M. 800 (1991).]
Budapest, 1995. április 3.
Balsay István
FIDESZ