ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

- 1 -

T/196/184..

Módosító javaslat

G á l Z o l t á n úrnak,

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A környezet védelmérõl szóló, T/196.. számon benyújtott törvényjavaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztek elõ.

1.

A törvényjavaslat "A föld védelme" címe alatt a 14., 15., 16., és 17. §-ok

elhagyását és új rendelkezések felvételét javasolom:

"[14. §

(1) A föld védelme kiterjed a talajra, a kõzetekre és az ásványokra, ezek

természetes és átmeneti formáira és fo-lyamataira.

(2) A talaj védelme magában foglalja a talaj termõképessé-ge, szerkezete,

víz- és levegõháztartása, valamint élõvi-lága védelmét.

15. §

(1) A talajba, vagy a talaj felszínére csak olyan anyagok helyezhetõk el,

amelyek a talaj természetes minõségét és mûködését nem károsítják, a

környezeti elemeket nem szeny-nyezik.

(2) A talajban, illetõleg a talaj felszínére elhelyezhetõ anyagok

mennyiségét, minõségét és koncentrációját, vala-mint a talaj hasznosításának

módját külön jogszabályok ha-tározzák meg.

16. §

Építési tevékenység folytatása során, az építés megkezdése elõtt - a külön

jogszabályban foglaltak szerint - gondos-kodni kell a termõréteg megfelelõ

letermelésérõl és termõ-talajkénti felhasználásáról.

17. §

(1) A kõzetek és ásványok bányászatára, kitermelésére vo-natkozóan - ha

törvény így rendelkezik - igénybevételi ha-tárértéket kell meghatározni.

(2) A bányászattal és a bányatermékek elõkészítésével, feldolgozásával

összefüggésben keletkezõ meddõ elhelyezé-sekor, valamint a bányászati

tevékenységhez kapcsolódó egyéb tevékenységek következtében jelentkezõ

környezetre gyakorolt hatás nem haladhatja meg a külön jogszabályokban

megállapított mértéket.

(3) A földet igénybevevõ tevékenység befejezése után és - lehetõség szerint

- közben a terület ütemezett helyreállí-tásáról, rendezésérõl, illetõleg

ujrahasznosításának fel-tételeirõl a terület használója köteles gondoskodni.]"

"14. §

(1) A föld védelme kiterjed a talajra, a kõzetekre és az ásványokra, ezek

átmeneti formáira, a föld felszíne alatti környezeti rendszerekben végbemenõ

folyamatokra, ezen be-lül a föld élõvilágára, az élõhelyek és az

életfeltételek védelmére, továbbá mindezeken keresztül az egészséget ve-

szélyeztetõ hatások megelõzésére, megszüntetésére.

(2) A föld védelme magában foglalja a föld tömege (a to-vábbiakban:

mennyisége), alakzatai, rétegzõdése, szerkeze-te, összetétele, kémhatása,

tápanyagkészlete és tápelem-arányai, víz- és levegõháztartása, élõvilága,

biológiai aktivitása, termõképessége (a továbbiakban együttesen: a föld

minõsége) védelmét.

(3) A föld használatának és igénybevételének környezetvé-delmi feltételeit

jogszabály vagy hatósági határozat hatá-rozza meg.

15. §

(1) A termõföld használata során - ideértve valamennyi me-zõgazdasági és

erdõgazdasági tevékenység környezethaszná-latát - a talaj megtartásában,

mûvelésében és a termõké-pesség javításában mindenkor az elõvigyázatosság elve

sze-rint kell eljárni.

(2) A termõréteg mennyiségének védelmét, helyreállítását minden környezet-

használatban biztosítani kell, különösen a termõréteget, vagy annak a

rétegzõdésen belüli helyze-tét, arányát közvetlenül érintõ földhasználatok,

igénybe-vételek során.

(3) A földhasználatban a talaj megfelelõ szerkezete, bio-lógiai aktivitása

és megújuló-képessége fenntartása érde-kében elkerülendõ a talaj tömörítése.

Az ezekben bekövet-kezõ tartós (egy mezõgazdasági mûvelési idõszakot meghala-

dó) kedvezõtlen változás esetében az eredeti állapotot helyre kell állítani.

(4) A talaj termõképességét befolyásoló növényvédõ szerek felhasználása csak

különösen indokolt esetben, a megfelelõ rendszerességgel elõírt vizsgálatok

eredményeire alapozva történhet. A földhasználatban, a talajerõgazdálkodásban

a talajt jellemzõ egyes elemek hiányának, felhalmozódásának, arányai

torzulásának, valamint a talaj vegyhatása megvál-tozásának megelõzésére,

mindezek helyreállítására kell tö-rekedni.

(5) Nem folytatható élelmiszer- vagy takarmány alapanyagá-ul szolgáló termék

elõállítása olyan szennyezõdött, káro-sodott földterületen, ahol ez az

egészséget veszélyezteti.

16. §

(1) A talajba, vagy a talaj felszínére csak olyan anyag és csak olyan módon

helyezhetõ el, környezethasználat csak úgy gyakorolható, hogy ezáltal a talaj

mennyisége, minõsé-ge, valamint a felszín alatti környezeti rendszerekben

zajló folyamatok nem kerülhetnek veszélybe, a környezeti elemek nem

szennyezõdhetnek, nem károsodhatnak.

(2) A felszínen és a földben elhelyezhetõ, illetõleg a felszínre

kijuttatható anyagok mennyiségét, minõségét, a kijuttatás környezetvédelmi

feltételeit jogszabály vagy jogszabály rendelkezései alapján hatósági

intézkedés hatá-rozza meg.

17. §

Építési tevékenység folytatása során, az építés megkezdése elõtt - külön

jogszabály szerint - gondoskodni kell a termõréteg megfelelõ letermelésérõl és

termõtalaj-kénti felhasználásáról.

18. §

(1) A kõzetek és ásványok kitermelésére vonatkozóan jog-szabály vagy

jogszabály rendelkezései alapján hatósági ha-tározat igénybevételi

határértéket állapíthat meg.

(2) A kitermelés mértéke, továbbá a bányászattal és a bá-nyatermékek

elõkészítésével, feldolgozásával összefüggés-ben keletkezõ meddõ

elhelyezésekor, valamint a bányászati tevékenységhez kapcsolódó egyéb

tevékenység következtében jelentkezõ környezeti hatás mértéke nem haladhatja

meg a jogszabályban vagy jogszabály rendelkezései szerint ható-sági

határozatban megállapított határértékeket.

(3) A föld igénybevételével járó tevékenység befejezése után - jogszabály

vagy hatósági határozat vonatkozó ren-delkezései alapján már a

környezethasználat folyamán - a terület helyreállításáról, rendezésérõl,

illetõleg újra-hasznosítási feltételeinek kialakításáról a környezethasz-nálat

gyakorlója köteles gondoskodni."

I n d o k o l á s

A módosító javaslat az elõterjesztésnél árnyaltabb és részletezõbb

szabályozást kíván megvalósítani. Az új 15. § az agrár földhasználat alapvetõ

környezeti feltételeit szabja meg.

2.

A törvényjavaslat "A víz védelme" címe alatt a 18., 19., 20., és 21. §-ok

elhagyását és új rendelkezések felvételét javasolom:

"[18. §

(1) A víz védelme kiterjed a felszíni és felszín alatti vizekre, azok

készleteire, minõségére és mennyiségére, a felszini vizek medrére és partjára

és a víztartó képzõd-ményekre.

(2) A vizek természetes hozamát, lefolyását, áramlási vi-szonyait, medrét és

partját csak a vizi életközösségek egészséges arányainak megtartásával és

mûködõképességük biztosításával szabad megváltoztatni.

19. §

(1) A víz - mint alapvetõ életfeltétel és korlátozottan elõforduló erõforrás

- kitermelésének és felhasználásának feltételeit vízkészlettípusonként a

területi adottságoknak megfelelõen igénybevételi határérték

figyelembevételével kell megállapítani.

(2) A vízigények kielégítésének sorrendjérõl külön törvény rendelkezik.

20. §

Az

a) ivóvízellátást biztosító,

b) az ásvány- és gyógyvízhasznosítást szolgáló,

c) a természet védelme szempontjából különösen jelentõs,

d) az üdülési, sportolási és terápiás hasznosításra kije-

lölt

vízkészleteket fokozott védelemben kell részesíteni.

21. §

(1) A vizek igénybevétele, terhelése, természetes vizekbe használt- és

szennyvizek bevezetése csak megfelelõ keze-lést követõen és csak olyan módon

történhet, amely a ter-mészetes folyamatok feltételeit nem veszélyezteti.

(2) A kitermelt víz felhasználásáról gondoskodni kell. A használt víz

természetes vizekbe történõ visszavezetése-kor, valamint a vizek átvezetésekor

figyelembe kell venni a vízadó és befogadó készleteinek és minõségének

alakulá-sát.]"

"18. §

(1) A víz védelme kiterjed a természetes és az emberi te-vékenység által

megváltoztatott állapotú felszíni és fel-szín alatti vizekre, azok

készleteinek minõségére és meny-nyiségére, a vizek medrére, árterére és

partjára, az ál-landó vagy idõszakos vízborítású területekre, a felszín alatti

víztartó képzõdményekre, továbbá a vizek élõvilágá-ra, a hidrológiai és

vízháztartási viszonyokra, folyama-tokra.

(2) A vízviszonyokba történõ beavatkozások környezetvédel-mi feltételeit úgy

kell meghatározni, hogy a vizekben és a vizek által befolyásolt, vagy

jelenlététõl függõ környezet elemeiben, rendszereiben környezeti károk ne

keletkezze-nek, a beavatkozás környezeti veszélyeztetést ne idézzen elõ, a

vizet egészséget károsító módon ne terhelje.

(3) Minden környezethasználat esetében, amely vízszennyezõ forrás üzemszerû

mûködésével nem jár, de a 22. §-ban fog-lalt elõírások érvényesülését

veszélyeztetheti, vagy terü-leti (nem pontszerû, vonal menti, felületi)

vízszennyezést okozhat, továbbá befolyásolhatja a hidrológiai és vízház-

tartási folyamatokat, a vizek áramlási viszonyait, a tevé-kenység módjával, a

technológia megválasztásával és megfe-lelõ mûszaki megoldások alkalmazásával

gondoskodni kell arról, hogy a tevékenység által

- vízszennyezés ne következzen be;

- a vízi, víz közeli élõvilág fennmaradásához szüksé-

ges feltételek ne romoljanak;

- a víz környezeti szerepe és értéke (mint természeti

erõforrás és tájalkotó tényezõ), a vízkészlet meny-

nyisége, valamint a vizek környezeti veszélyeztetés

nélküli hasznosíthatóságát biztosító viszonyok fenn

maradjanak, a hasznosítás nehézségei ne növekedje-

nek.

19. §

(1) A vizek minõségét, mennyiségét, jellemzõ szintjeit, lefolyási-, áramlási

viszonyait, medrét, árterét, partjait és a felszín alatti víztartó

képzõdményeket bármely célból megváltoztatni - a 22. §-ban foglalt tevékenység

kivételé-vel - kizárólag

a) a vízi és a vízre utalt élõvilág környezeti rendszerek mûködésében

fontos szerepet betöltõ élõhelyeinek, társulá-sainak fennmaradásához szükséges

viszonyok biztosításával, az életközösségi összetevõk megfelelõ arányának

megtartá-sa, kialakítása vagy bizonyítottan várható megújulása ese-tén,

b) a víz, mint természeti erõforrás szerepének, a haszno-sítható, továbbá a

környezeti rendszerekben hasznosuló tu-lajdonságainak, vízkárokkal

összehasonlított hasznainak

- értékének - bizonyított megõrzése vagy növekedése mel-lett,

c) a víz és a vízi környezet tájformáló szerepének bizo-nyított megõrzése,

a víztáj fennmaradása mellett

szabad.

(2) Medret, mederrészt, mederszakaszt, nyílt árteret, víz-járta

(vízjárásos), vízmosta területet feltöltéssel vagy más módon megszüntetni,

továbbá ezeknek, illetve a felszín alatti víztartóknak a vizekkel és a

környezeti rendszerek más elemeivel fennálló kapcsolatát megakadályozni, ilyen

változást rendezési tervben elõirányozni - a környezeti szereppel nem

rendelkezõ mérnöki létesítmények kivételé-vel, és ha törvény másként nem

rendelkezik - kizárólag akkor szabad, amikor hatósági döntésnek megfelelõ

beavat-kozás szükséges, mert a hatásterületen

a) az eredeti víztáj elvárható színvonalú kezelés, fenn-tartás ellenére sem

biztosíthatja az egészséges és zavar-talan emberi környezet feltételeit,

illetve a területen jogszerûen folyó környezethasználathoz a környezeti veszé-

lyeztetés kizárását biztosító feltételek megteremtése (visszaállítása) más

módon nem lehetséges;

b) a víz által okozott károk a tervezett beavatkozás nél-kül, hosszú

idõszak átlagában bizonyítottan meghaladják a víz mint természeti erõforrás

hasznait, és a károk a be-avatkozás következtében nem nõnek, más ésszerû módon

kel-lõképpen nem csökkenthetõk.

(3) A meder rendszerint vízzel nem borított részén, gaz-dasági célra nem

hasznosított mély fekvésû területen, hul-lámtéren és parton, továbbá az

idõszakos vízfolyás, mel-lékág, holtág medrében, valamint a vízjárta

(vízjárásos), vízmosta területen csak jogszabályban vagy hatósági ren-

delkezésben meghatározott minõségû és mennyiségû anyagot

- és csak az ott meghatározott feltételekkel - szabad el-helyezni.

20. §

(1) A víz környezeti rendszerekbõl való elvonásának, kitermelésének

lehetõségét és feltételeit minden vízterü-letre és vízrendszerre, vízkészlet

típusra a környezeti adottságok figyelembevételével meghatározott

igénybevételi határértékek alapján, továbbá rendeltetésére, a tervezett

hasznosítás céljára, körülményeire is tekintettel kell megállapítani.

(2) A víz iránti igények megalapozottsága elbírálásának elveirõl,

szabályairól, a szükségletek kielégítésének sor-rendjérõl és legalapvetõbb

feltételeirõl törvény rendel-kezik.

(3) A kitermelt víznek rendeltetési helyére való továbbí-tásáról, illetve

felhasználásáról, - jogszabályban megha-tározott esetben többszörös

hasznosításáról (visszaforga-tásáról) - és a használat után megmaradó

vízmennyiségnek a befogadására alkalmas készletbe (rendszerbe, mederbe, víz-

tartóba) juttatásáról (visszajuttatásáról) gondoskodni kell. A víz természetes

vizekbe való visszavezetését, va-lamint más készletek irányába történõ

átvezetését megelõ-zõen meg kell akadályozni, hogy ezzel összefüggésben a

vízbázis, illetve a befogadó vizének minõsége vagy meny-nyisége kedvezõtlenül

megváltozzon.

21. §

(1) Fokozott védelemben kell részesíteni, különösen

a) az ivóvízellátást biztosító,

b) a természet védelme szempontjából jelentõs,

c) az ásvány- és gyógyvízhasznosítást szolgáló,

d) az üdülési, sportolási és gyógykezelési hasznosításra kijelölt

vízkészleteket.

(2) A vízigények kielégítésének sorrendjérõl külön törvény rendelkezik.

22. §

(1) Vízbe bármely anyag vagy energia, továbbá szennyvíz és szennyezett

használt víz elhelyezése (bevezetése, bejutta-tása) csak jogszabályban vagy

hatósági intézkedéssel meg-határozott

a) terület talajvízszintje fölött elszivárogtatva,

b) felszíni vizekbe, vízrendszerekbe juttatva

történhet, a (2) bekezdésben megállapított feltételek egy-üttes teljesítése

mellett.

(2) A bevezetés a befogadó öntisztulásának feltételeit nem veszélyeztetheti,

és - a környezetvédelmi felülvizsgálat (73. §) alatt álló szennyezõforrások

kivételével - csak hatósági intézkedéssel meghatározott

- alkalmas módon és helyen,

- tisztítást, kezelést, ártalmatlanítást követõen,

- idõszakban, idõpontban,

- minõségû, összetételû, töménységû anyag- és ener-

gia fajták vonatkozásában,

- mennyiségben

végezhetõ el."

Á l t a l á n o s i n d o k o l á s

A törvénytervezet koncepciója szerint nem születnek külön törvények az egyes

környezeti elemekrõl, az azokkal kapcsolatos további törvényi szintû

szabályozás a gazdasági ágazatoknál születik meg. Ez a koncepció csak abban az

esetben eredményezhet hathatós szabályozást, ha kellõképpen tágíthatók a

környezetvédelmi törvény keretei.

A törvényi keretek tágítása különösen fontos a víz esetében, hiszen ez a

környezeti elem természetes állapotában vízkárokkal, súlyos katasztrófákkal is

fenyeget, és olyan természeti erõforrás is egyben, amelyen egy nagy múltú

gazdasági ágazat tevékenysége alapul. A víz mint kockázati tényezõ elleni

védekezés, és a víz mint természeti adottság hasznosítása a szabályozásnak

hosszú ideje fontos tárgyát képezi. E tárgykör alaposan feldolgozott, de a

környezet- és természetvédelmi vonatkozások fontosabbá válásának fáziskéséssel

való bekövetkezése miatt a szabályozás természetesen nem mentes az

egyoldalúságtól.

A víz mint környezeti elem, mint tájalkotó tényezõ és mint természeti

erõforrás fenntarthatóságának biztosítása, hosszú távon is kedvezõ állapotban

való megóvása közel sincs a használattal és a védekezéssel kapcsolatos

társadalmi viszonyokhoz hasonló színvonalon szabályozva. Éppen a nagy

részletességgel és hosszú gyakorlat tapasztalataira támaszkodva megalkotott

vízjogi rendszer mûködése, a vizek intenzív hasznosítottsága, az ár- és

belvízmentesítés kiterjedt mûszaki létesítményhálózata miatt rendkívüli

jelentõséggel bír a környezetvédelmi megközelítés lemaradásának behozatala.

A javaslatok a törvénytervezet eredeti, a legfontosabb kérdéseket érintõ, de

vagy nagyon általános és ezáltal sokféle (téves, illetve nem kívánatos)

értelmezést megengedõ, vagy hiányos és ezáltal meghatározó jelentõségû

viszonyokat csak részben lefedõ szövegének továbbfejlesztése, kiegészítése

útján készültek.

R é s z l e t e s i n d o k o l á s

18. § (1)

Mindegyik környezeti elem védelmére vonatkozó szabály a szóban forgó elemet a

maga teljességében átfogó, de más elemektõl, különösen a védelem középpontjába

állított élõ szervezetekrõl (2. §) elkülönítõ, ugyanakkor az azokkal fennálló

kapcsolatrendszerre is utaló meghatározáson kell nyugodjon. A vízvédelem

keretében óvott értékek, természeti viszonyok, folyamatok változatossága a

környezeti elem védett objektumainak általános meghatározását igényli. A

javasolt szöveg felöleli a védendõ vízterek, vízviszonyok leglényegesebb

jellemzõit (az állapot, a mennyiség és minõség, a hidrológiai folyamatok

általános fogalmai segítségével) és a védelem szempontjából meghatározó

megjelenési módjait, befoglaló formáit, valamint a kapcsolatokat biztosító

felületeit is.

18. § (2)

A vízvédelem szabályozása, a víznek a természetben és a társadalomban egyaránt

végbemenõ körfolyamataival kapcsolatos társadalmi viszonyokra tekintettel kell

legyen. A beavatkozások hatására nõ a körforgás társadalmi szegmensének

aránya, a hasznosított vagy más módon befolyásolt víz mennyisége, egyre

csökken a viszonylag kevéssé befolyásolt víztér, vízfelület nagysága. A

társadalom, de különösen a gazdaság számtalan módon avatkozik be a vizek

állapotába. E beavatkozások csak úgy szoríthatók kívánatos keretek közé, ha az

esetenként meghatározandó környezetvédelmi feltételek egy világos,

természettudományos alapokon nyugvó követelményrendszerbõl leszármaztathatók.

A javaslat a vizek hatásközvetítõ szerepét helyezi középpontba. A vizekben és

a víz közvetítésével más környezeti elemekben várhatóan bekövetkezõ hatásokra

figyelemmel, vagyis az elsõdleges és a közvetett hatások szabályozására

egyaránt törekedve kell a beavatkozások feltételeit kidolgozni.

18. § (3)

A vizek gyakorlatilag mindenütt jelen vannak, a vízrendszerek, a körfolyamatok

a legváratlanabb helyen, és módon megsérülhetnek. Különösen az intenzív

gazdasági tevékenység fejthet ki elõre nem mindig látható formában súlyos,

tartós következményekkel járó hatást. Ezek közül is kiemelkedõ jelentõségûek

az alábbiak: a mezõgazdasági mûvelés mint környezethasználat; a gyárak,

raktárak, telepek, a települések területén, továbbá a vonalas mûszaki

létesítmények mentén (csatornák, közutak, távvezetékek) a vizek mozgásának

megakadályozása, a meghibásodásból eredõ, vagy üzemszerûen bekövetkezõ, nem

pontszerû, diffúz terhelések. E hatásokra nem annyira a nagy intenzitás,

sokkal inkább a hatás kiterjedése, valamint a hatáskeltõ források sokasága a

jellemzõ. A terhelések, igénybevételek összegzõdnek és együttesen jelentõs

veszélyforrást képeznek, nagy területek károsodásával, használhatóságának

csökkenésével járhatnak.

A veszélyforrásokat mindig a legcélszerûbb helyen kell hatástalanítani. A

javasolt elõírás olyan ágazati szabályozások alapját kívánja megvetni, amelyek

az esetek egy részében hatástalan kibocsátás- vagy igénybevétel-ellenõrzés

helyett a technológiai folyamatok szerves részét képezõ mozzanatokra

irányulnak.

19. § (1)

A vízrendszerekben uralkodó viszonyokat, mozgásokat, folyamatokat a társadalom

a legkülönbözõbb okokból és célok érdekében végrehajtott beavatkozásokkal

módosítja. Eltávolítja a rendszerben lévõ víz bizonyos részét, helyette

terhelést okozó, például a vízi élõvilágban zajló folyamatokat és

egyensúlyokat megváltoztató anyagokat juttat be az érzékeny rendszerbe. A

beavatkozások hatásai összegzõdnek, mindig új és új arányok, egyensúlyi

viszonyok jönnek létre, mindennek eredményeként a rendszerben lévõ vízkészlet

értéke, hozzáférhetõsége csökkenhet. Az egyensúly stabilizálódhat, vagy éppen

ellenkezõleg, labilis vízállapotok is kialakulhatnak. Ezzel párhuzamosan

megváltozhat a táj jellege, a vízzel kapcsolatban lévõ környezeti elemek

állapota, természeti erõforrások hasznosíthatósága is.

A változásokat okozó tevékenység nem szûkíthetõ le a víz szó szoros értelmében

vett igénybevételére és terhelésére. Hasonló, vagy akár még sokkal

jelentõsebb, maradandó változásokat eredményezhet a vízszintek, áramlási

viszonyok, illetve a vizeket befoglaló, a környezet más elemeivel érintkezõ

felületek módosítása is. Az ilyen beavatkozások legtöbbször a különbözõ

környezethasználatok lehetõségének megteremtésével, infrastruktúrák

fejlesztésével, vagy a vizek valamely tulajdonságának hasznosításával

összefüggésben (hajózhatóság biztosítása, vízkivételi hely kialakítása,

átkelési lehetõség biztosítása stb. ...), továbbá a vizek kártételeinek

megelõzõ védelme céljából (árvíz-, belvízvédelem) lehetnek szükségesek.

A javaslat nem tér ki a közvetlen szennyezésen kívül lehetséges egyéb

beavatkozások különbözõ céljaira, sajátosságaira. A részletes szabályozás

alapjait a lehetõ legáltalánosabb megfogalmazással igyekszik megvetni. Hármas

követelményrendszert támaszt, mely szerint a vizek felsorolt jellemzõi és a

helyzetét, mozgását meghatározó meder-, domborzati és nyomásviszonyok a három

követelménycsoport (élõvilág fennmaradása; hasznosság, hasznosíthatóság - az

erõforrásérték - megõrzése, növelése; táji értékek megmaradása) együttes

kielégítése esetén módosíthatók.

19. § (2)

A környezeti elemek, különösen az élõvilág állapotát rendkívül károsan érinti

az a folyamat, amely az élõvilág vízi társulásait, a védelemre szoruló

élõlényeket a települések, utak, üzemek terjeszkedésével, a mezõgazdasági

monokultúrák eluralkodásával egyre kisebb, elszigetelt és legkülönbözõbb

károsodásoknak kitett élõhelyekre, sávokba, zónákba kényszeríti. A

természetközeli viszonyok fennmaradása szempontjából fölmérhetetlen

jelentõséggel bír az ország vízhálózata, valamint az azt magában foglaló

többé-kevésbé tehermentesítõ kisérõ sávok (zöldfolyosók) rendszere, ami a

szabad felszínû- és a talajvizek állapota, vízjátéka függvényében változatos

keretét képezi az élõvilágnak.

A javaslat általánosságban megtiltja az ezen sávok legfontosabb,

legérzékenyebb elemeinek tönkretételével járó beavatkozásokat. Csak

kivételesen - törvényi rendelkezéssel, tehát nemzeti érdekbõl - biztosít

lehetõséget az ilyen munkálatok elvégzésére.

E szabályozás vízminõségvédelmi jelentõsége egyebek mellett abban van, hogy

alkalmazásával biztosítható a vizeknek a lebegõ, úszó szennyezõdésektõl

természetes módon történõ, rendszeres megszabadulása, másrészt aszály idején a

kisebb vízfolyások átmenetileg teljes kiszáradása ritkábban, kevesebb helyen

fordulhat elõ. (A vízmozgás fenntartásához szükséges vízmennyiség a meder

mentén tározódik, és a vízfolyás szintjének csökkenésekor aktivizálódik.)

A javaslat kitér azokra az esetekre is, amikor a helyi adottságok, a

bekövetkezett változások, a már korábban kialakult környezethasználat, vagy a

rendszeresen visszatérõ, az egészséges és biztonságos emberi környezet

megteremtését akadályozó vízkárok miatt, éppen a megfelelõ környezeti állapot

megteremtése (visszaállítása) teszi szükségessé a beavatkozást.

19. § (3)

A szabad felszínû vízzel állandó jelleggel el nem borított medreket és a

völgyületekben húzódó természetközeli sávokat nemcsak a megszüntetés,

feltöltéses tereprendezés, elszigetelés veszélyezteti, hanem az intenzíven

használt területek felõl odaszállított vagy a szintkülönbség révén odajutó,

szennyezõdést, károsodást okozó anyagok, mindenekelõtt hulladékok hatása is. A

vízszennyezésnek ez a formája vízminõségvédelmi szempontból különösen

veszélyes, mert hiányoznak a lebomlásnak, az öntisztulásnak a feltételei. A

fölgyülemlõ szennyezõ anyagok áradások alkalmával lökésszerûen érik a tó vagy

a vízfolyás víztömegét, az árhullám levonulása után pedig fontos vízbázisokat

veszélyeztethetnek.

A javaslat hivatott megalapozni azt a jogszabályi hátteret, aminek a

segítségével meg lehet állítani a vízi környezet tönkremenetelének folyamatát,

amivel biztosítható e területek kíméletes, a lehetõségekkel összhangban álló

használata.

Jogszabályoknak és hatósági határozatoknak kell rendelkezni az általában vagy

az egyedi esetben alkalmazható anyagok fajtáiról, az alkalmazásra kerülõ

követelményekrõl. Az elhelyezhetõ anyagok fõbb csoportjai:

A szennyezõdésmentes használt víz, a rendszer vízpótlása érdekében

odairányított víz, a vízépítési és mederkotrási munkák során meghatározott

helyrõl kitermelt föld, iszap, illetve - ideiglenesen - a hatósági döntés

alapján elvégzendõ munkákhoz, megépítendõ létesítményekhez szükséges anyag, a

fenntartási munkák során levágott nyesedék, kitermelt faanyag.

20. § (1)

A vizekben, vízrendszerekben végbemenõ folyamatok stabil egyensúlyi viszonyai

csak akkor õrizhetõk meg biztonsággal, ha a rendszerben mindig jelen van -

megfelelõ minõségben - az ehhez szükséges vízmennyiség. A rendszerben hagyandó

víz kívánt állapotáról nemcsak a kitermelések ügyében induló engedélyezési

eljárások során, hanem azt megelõzõen már a hasznosítható vízkészlet

meghatározásához szükséges környezetvédelmi feltételek (bizonyos paraméterek

határértéke) kidolgozásával és érvényre juttatásával is gondoskodni kell.

A javaslat a vízvédelmi igazgatási szervek egyik legfontosabb kötelezettségét

állapítja meg.

20. § (2)

Tekintettel arra, hogy az igények idõben és térben egyenlõtlenül jelentkeznek,

elõfordul, hogy az adott terület adott vízrendszerének igénybevételét bizonyos

felhasználói körben korlátozni kell. A vízigények hasznosítható vízkészletbõl

történõ kielégítésével kapcsolatos alapvetõ törvényi és részletszabályozás a

vízügyi ágazat kompetenciájába tartozik.

20. § (3)

A vízvédelmi igazgatási tevékenység nem lehetne eredményes, ha nem kísérné

figyelemmel a környezeti rendszerbõl eltávolított vízmennyiség sorsát, a

felhasználás takarékosságát, a használat utáni visszabocsátás körülményeit.

Külön említésre érdemes a nagy ásványi anyag tartalmú karszt- és mélységi

vizek megnyugtató elhelyezésének kérdésköre, mert ezek a (nem ritkán rendkívül

értékes, gyógyhatású vagy hõenergia termelésére is alkalmas) vizek csak

korlátozottan állnak rendelkezésre, a felszíni vizekbe juttatva viszont

rendkívül kedvezõtlenül befolyásolhatják azok minõségét.

Az összetett kérdéskörök kiterjedt (részben a vízügyi igazgatás keretébe

tartozó) részletszabályozást, illetve annak megújítását igénylik. A javasolt

törvényi rendelkezés ennek meglapozását célozza.

21. §

A felsorolás sorrendjének módosítási javaslata a vízkészlet minõségének

védelmében, a vízhasznosítási (hasznosulási) szempontokra tekintettel

meghatározott prioritási sorrendnek a törvény egészére jellemzõ értékrendhez

való igazítását célozza.

22. § (1)

A vízrendszerben végbemenõ folyamatokra nézve a lehetséges beavatkozási

módozatok közül általában a víz közvetlen terhelése, a szennyezõanyagok és

energiák bejuttatása jár a legnagyobb károkkal, veszélyekkel. Más

beavatkozásokkal ellentétben, ez esetben kedvezõ hatások nem is lehetségesek.

Ez a körülmény indokolja, hogy a törvény a közvetlen terhelés lehetõségét az

erre kijelölt, alkalmas, alkalmassá tett befogadók körére szûkítse le. A

továbbiakban jogszabály nevesítheti a terhelhetõ vizek körét, de elsõsorban az

eljáró hatósági szerv kötelessége, hogy a vízhasználatok engedélyezése során a

legalkalmasabb befogadók igénybevételét, valamint az emissziós és immissziós

határértékek betartását foganatosítsa.

22. § (2)

A hatósági engedélyezés és felügyeleti ellenõrzés mindenek elõtt a terhelés

káros hatásainak elkerülését célozza. A hatóság feladatainak eredményes

ellátása azonban, csak megfelelõ jogszabályi háttér mellett lehetséges.

A vizeket engedély nélkül, vagy az engedély elõírásait figyelmen kívül hagyva

terhelni, egyéb jogszabályi helyek értelmében sem szabad. A javasolt törvényi

elõírás biztosítani kívánja, hogy a határozatok a környezetvédelem

szempontrendszerét tekintve a leglényegesebb kibocsátási adatokat,

feltételeket minden esetben rögzítsék. Az engedélyért folyamodók e törvényhely

értelmében a tervek készítésekor és a beadvány összeállítása során figyelemmel

kell legyenek a legfontosabb környezetvédelmi összefüggésekre és elõírásokra.

3.

A törvényjavaslat "A levegõ védelme" címe alatt a 22. § elhagyását és új

rendelkezések felvételét javasolom:

"[22. §

(1) A levegõ védelme kiterjed a légkör egészére, annak fo-lyamataira és

összetételére, a klímára, valamint az azokat érõ hatásokra.

(2) A levegõt, ideértve a belsõ környezeti levegõt is, vé-deni kell minden

olyan mesterséges hatástól, amely azt fo-lyékony, légnemû vagy szilárd

anyaggal minõségét veszé-lyeztetõ vagy egészséget károsító módon terheli.]"

"22. §

(1) A levegõ védelme kiterjed a légkör egészére, annak fo-lyamataira és

összetételére, a klímára, valamint az azokat érõ hatások szabályozására.

(2) A levegõt védeni kell minden olyan mesterséges ha-tástól, amely azt,

vagy közvetítésével más környezeti ele-met sugárzó, folyékony, légnemû vagy

szilárd anyaggal mi-nõségét veszélyeztetõ, vagy egészséget károsító módon ter-

heli, továbbá amely a napfény kedvezõ hatását csökkenti vagy káros hatását

fokozza.

(3) Minden olyan környezethasználat esetében amely nem légszennyezõ forrás

üzemszerû mûködésével jár, a tevékeny-ség helyének, módjának és a

technológiának, illetve a szállítóeszköznek, az útvonalnak és a csomagolásnak

a meg-választásával biztosítani kell, hogy a levegõ szennyezése vagy bûzhatás

ne következzen be.

23. §

(1) Légszennyezõ forrást - a környezetvédelmi felülvizs-gálat (73. §) alatt

álló szennyezõforrások kivételével - szabadtéri technológiával üzemben tartani

csak akkor sza-bad, ha a szennyezéssel járó tevékenységnek nincs zárt

rendszerû változata.

(2) Nyílt téren égetni csak jogszabályban meghatározott esetben és módon

szabad. A tárolt anyagok, illetve a nö-vényzet öngyulladásának megelõzésérõl a

tulajdonos gondos-kodni köteles.

(3) Határértéket meghaladó, illetve hatósági intézkedéssel meghatározott

módtól eltérõ kibocsátású légszennyezõ for-rást üzembentartani - a

környezetvédelmi felülvizsgálat (73. §) alatt álló szennyezõforrások

kivételével - nem szabad.

(4) Légszennyezõ forrás üzembentartása akkor engedélyezhe-tõ, ha a

légszennyezõ forrás szennyezõanyagainak határér-téket meghaladó része

mindenkor üzemszerûen leválasztásra, valamint a leválasztott anyag

hasznosítására, visszaforga-tására, vagy ha ez nem lehetséges

ártalmatlanításra kerül.

(5) A levegõ tisztaságának légszennyezõ kibocsátás általi veszélyeztetését

és a bûzanyagok hatásait felszíni védõ-elemek (mûtárgy, növényzet),

védõtávolság, illetve felüle-ti kezelés alkalmazásával meg kell akadályozni.

(6) Rendkívüli meteorológiai helyzetben, vagy ha a levegõ-tisztasága egy

vagy több légszennyezõ forrás mûködésének zavara által veszélyeztetett, a

légszennyezést okozó tevé-kenységeket, mindenek elõtt a légszennyezõ források

kibo-csátását a veszélyeztetés sorrendjében - elõzetesen kidol-gozott terv

szerint - a veszélyeztetés megszûnéséig korlá-tozni vagy szüneteltetni kell.

24. §

(1) A légszennyezõ forrás elõírásos karbantartásáról tu-lajdonosa

gondoskodni köteles. Légszennyezõ forrás kizáró-lag a Kormány által

rendeletben meghatározott hûtõközeg, fûtõ- és üzemanyag, segédanyag,

meghatározott alkatrészek felhasználásával üzemeltethetõ.

(2) Ha a levegõ szennyezettsége rendkívüli meteorológiai helyzetben vagy más

elháríthatatlan körülmények miatt más-képpen nem mérsékelhetõ, a

légszennyezést forgalomszerve-zési intézkedésekkel, a forgalom korlátozásával,

szünetel-tetésével, illetve a 23. § (6) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen

kell csökkenteni."

I n d o k o l á s

22. § (1)

Formai, jogszabály-szerkesztési, illetõleg nyelvhelyességi hiba kijavítása,

valamint a szöveg pontosítása.

22. § (2)

A többi környezeti elemre vonatkozó javaslatainkkal "egyenszilárdságú" elõírás

megtétele, az általános és kívánságszerû "védeni kell" megfogalmazás helyett a

környezetvédelmi felügyelõséggel szemben kötelezettséget támasztó, de ennek

teljesítéséhez a szükséges jogosítványokat biztosító jogi szabályozást

megalapozó szabály.

Különösen fontos a levegõ közvetítõ szerepének megjelenítése. Például a levegõ

szilárd részecske tartalma D vitamin hiányt idéz elõ, vagy az az ózon hiánya

megnövekedett mennyiségû káros sugárzásokat eredményez.

22. § (3)

A többi környezeti elemre vonatkozó fejezetekkel összhangban álló elõírás

annak érdekében, hogy a korábbi gyakorlattal szemben a levegõtisztaság védelme

mindenfajta szennyezõ tevékenység ellenõrzésére kiterjedjen.

4.

A törvényjavaslat "Az élõvilág védelme" címe alatt a 23. § elhagyását és új

rendelkezés felvételét javasolom:

"[(1) Az élõvilág védelme - az ökológiai rendszer egész-séges arányainak

megtartása és mûködõképességének biztosí-tása figyelembevételével - valamennyi

élõ szervezetre, azok életközösségeire és élõhelyeire terjed ki.

(2) Az élõvilág használata, illetõleg az élõvilág igénybe-vétele csak olyan

módon történhet, amely az életközösségek egészségét, természetes folyamatait

és viszonyait, a bio-lógiai sokféleséget nem károsítja, illetõleg funkcióit

nem veszélyezteti.]"

"(1) Az élõvilág védelme kiterjed valamennyi élõ szerve-zetre, azok

életközösségeire és élõhelyeire, kiterjedésé-re, mennyiségére és minõségére.

(2) Az élõvilág használata, igénybevétele csak olyan módon történhet, amely

a biológiai sokféleséget nem veszélyezte-ti, az ökológiai rendszerek

természetes egyensúlyát nem bontja meg, az életközösségeket nem károsítja.

(3) Az élõvilág igénybevétele mértékének és helyének sza-bályozására

jogszabály vagy hatósági határozat igénybevé-teli határértéket állapíthat

meg."

5.

A törvényjavaslat 87. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását javasolom:

"(1) A határértékeket igénybevételiT/17.. § (1) bekezdés; 19. § (1) bekezdés;

23. § (3) bekezdés/, illetõleg a kibo-csátási és szennyezettségi (35. §)

határértékként kell meghatározni."

I n d o k o l á s

A többi környezeti elemre vonatkozó fejezetekkel összhangban olyan általános

érvényû normákat ír elõ a rendelkezés - az elõterjesztésnél pontosabban -,

amelyek valamennyi környezethasználó tevékenységére vonatkoznak. Ezek az

elõírások képezhetik a természet védelmérõl szóló törvény alapját.

Az élõvilág értékeinek igénybevételével kapcsolatban is szükséges határértékek

meghatározása.

6.

A törvényjavaslat 31. §-át a következõ új (2) bekezdéssel javasolom

kiegészíteni (a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik):

"(2) A hanghatás akkor minõsül zajnak, ha a hangnyomás és a hangimpulzus

kedvezõtlen változást okoz az élõ szer-vezetben."

7.

A törvényjavaslat 31. §-át a következõ új (2) bekezdéssel javasolom

kiegészíteni (a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik):

"(2) A zajkibocsájtási és zajterhelési határértéket az adott helyen

érvényesülõ különbözõ zajforrások együttes hangnyomásának, frekvenciájának,

idõtartamának, rendsze-rességének, a napszaknak és a hely rendeltetésének

figye-lembevételével kell meghatározni. A rezgéskibocsátást- és terhelést

hasonlóképpen kell meghatározni."

8.

A törvényjavaslat 31. §-át a következõ új (2) bekezdéssel javasolom

kiegészíteni (a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik):

"(2) Minden üzemi, üzleti és közlekedési létesítmény tí-pusra, minden

építkezési és közlekedési tevékenységre zaj- és rezgés-kibocsátási

határértéket kell megállapítani."

I n d o k o l á s

A zaj meghatározása és határértékek megállapításának szempontjai igen vitatott

és kulcs kérdései a zajvédelemnek, ezért célszerû ezt törvényben megtenni.

9.

A törvényjavaslat 31. §-át a következõ új (3), (4) és (5) bekezdéssel

javasolom kiegészíteni (a további bekezdések jelölése értelemszerûen

változik):

"(3) Az olyan zajt és rezgést okozó berendezés, létesít-mény környezetében,

ahol a kibocsátást nem lehet a határ-érték alá csökkenteni védõsávot vagy

védõövezetet kell ki-alakítani.

(4) A fokozott zaj- és rezgés elleni védelmet igénylõ te-rület, létesítmény

körül védõövezet alakítandó ki.

(5) A fokozott védelmet igénylõ területre szigorúbb zaj- és rezgésterhelési

határértékeket lehet elõírni."

I n d o k o l á s

Célszerûnek tartom a zaj és rezgés elleni védelem további eszközeit is a

törvényben megjeleníteni.

Budapest, 1995. április 3.

Hajdú László Dr. Kiss Róbert

sk. sk.

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap