ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat
T.
Dr. GÁL ZOLTÁN Úrnak
A Magyar Országgyûlés elnökének
T. Elnök Úr !
A hegyközségi szervezetekrõl szóló T/ 200. sz. törvényjavaslathoz az alábbi
módosító indítványokat terjesztem be.
1./ Az 5. §. /1/ bekezdésének módosítását javaslom.
" /1/ E törvény rendelkezései szerint hegyközséget kell alakítani a törvény
hatálya alá tartozó településen, ha annak (határában) kül- és belterületén
legalább ötven hektár árutermõ szõlõültetvény van és ezek az ingatlanok
legkevesebb tíz személy használatában vannak."
Indokolás:
A javaslat szerinti határ fogalma a szó általánosan elfogadott használata
alapján a település külterületén levõ földeket jelenti. Azonban a jelenlegi
viszonyok között nagyon sok szõlõ a település belterületén található, sok
esetben a házikerti- szõlõ birtokos szõlõje a belterületben fekszik. A fogalmi
tisztaság érdekében a módosítás a földtörvényben rögzített és meghatározott
terminus technicusokat használja.
2./ Az 5. §. /5/ bekezdésének kiegészítését javaslom.
" /5/ Ha vitás, hogy mely településen kell közös hegyközséget alakítani, azt
az érdekeltek kérelmére a földmûvelésügyi miniszter határozza meg. A miniszter
döntése ellen az érdekeltek keresetet nyújthatnak be."
Indokolás:
A hegyközség megalakítása bevatkozás a civil szférába, olyan önkormányzat
létrehozását jelenti, mely több esetben hatósági feladatot lát el. A
jogállamiság biztosítékát jelenti, ha a települések közötti vita eldöntése
esetén lehetséges a birói út igénybevétele, ezért a kiegészítõ javaslat
megteremteni a miniszteri döntés elleni jogorvoslat lehetõségét.
3./ A 6. §. /2/ bekezdésének kiegészítését javaslom.
" /2/ A bejelentésnek tartalmaznia kell az érdekelt nevét (cégét), lakóhelyét
( telephelyét, székhelyét), ültetvénye helyrajzi számát, területmértékét és
használatának jogcímét. A házikerti -szõlõbirtokos a más településen lévõ
ültetvénye adatait is köteles bejelenteni."
Indokolás:
A kiegészítés nyelvhelyességi indíttatású, ugyanis a házikerti-
szõlõbirtokosnak az adott településen levõ ültetvényén túl egy másik
településen levõ ültetvénye adatait is be kell jelentenie, ezért indokolt a
többletkötelezettséget kifejezõ szó használata.
4./ A 6. §. /3/ bekezdésének kiegészítését indítványozom.
" /3/ A jegyzõ az /1/ bekezdés szerinti határidõ lejártát követõ tizenöt napon
belül összeállítja a bejelentkezettek nevét és lakcímét tartalmazó jegyzéket
termelõk és házikertiszõlõ- birtokosok csoportosításban, s azt harminc nap
idõtartamra az önkormányzat hirdetõtábláján közzéteszi. A hirdetményben
tájékoztatni kell az érdekelteket az alakuló közgyûlést elõkészítõ bizottság
létrehozásának idõpontjáról és helyérõl."
Indokolás:
A törvényjavaslat a termelõk és házikerti- szõlõbirtokosok eltérõ jogi
helyzetét rögzíti. / pl. alakuló gyûlés határozatképessége; a házikerti-
szõlõbirtokosnak nem kötelezõ a hegyközség tagjának lenni stb./. Az eltérõ
jogállás következményei miatt indokolt, hogy a hirdetményben ellenõrizni
tudják az érintettek, kik és milyen jogállás alapján vehetnek részt a
hegyközség megalakításában.
5./ A 8. §. /2/ bekezdésének módosítását javaslom.
" /2/ Az alakuló közgyûlés határozatképes, ha azon (az összes érdekelt közül)
a termelõk kétharmada megjelent. "
Indokolás:
A határozatképesség szempontjából csak a termelõk megjelenése a jogilag döntõ
szempont. Ezért felesleges utalni az összes érdekeltre, mivel a házikerti -
szõlõbirtokosok a határozatképesség szempontjából nem bírnak jogi
relevanciával.
6./ A 18. §. /1/ bekezdésének kiegészítését javaslom.
" /1/ A közgyûlés a tagok közül legalább három tagú ellenörzõ bizottságot,
vagy ha a taglétszám a harminc fõt nem haladja meg, ilyen feladatkörrel
megbízott tisztségviselõt választ ( a továbbiakban együtt: ellenörzõ
bizottság).
Indokolás:
A javaslat a továbbiakban több helyütt is az ellenörzõ bizottságról szól,
holott az lehet egy személy is. A javaslat kiküszöböli az értelmezõ
rendelkezéssel a fogalmi pontatlanságot.
7./ A 21. §. /1/ bekezdésének kiegészítését javaslom.
" /1/ A hegyközség tisztségviselõi: az elnök, a hegybíró, az ellenörzõ
bizottság elnöke ( ha a taglétszám a harminc fõt nem haladja meg, a felügyelõ
bizottság hatáskörével megbízott személy ), valamint az alapszabály által
létesített más tisztséget ( pl.: alelnök ) betöltõ személy."
Indokolás:
A vitás helyzetek elkerülése végett a kiegészítõ javaslat egyértelmûvé kívánja
tenni, hogy amennyiben nem felügyelõbizottság mûködik az adott hegyközségnél,
úgy a felügyelõ bizottság feladatait ellátó személy is hegyközségi
tisztségviselõ.
8./ A 24. §. módosítását és egyben kiegészítését javaslom egy új d. ponttal:
" A hegyközség több hegyközségre szétválhat(ik), ha
d.) egyébként már a megalakulásakor is fennálltak az önálló hegyközség
alakításának feltételei ( 5. §. /2/ bekezdés )
Indokolás:
A müveltetõ képzõ használata régies és indokolatlan. Amennyiben az alakuláskor
is adott volt a törvényi lehetõség a két hegyközség megalakítására, akkor
indokolt a szétválás lehetõségét megadni a késõbbiek során felmerülõ problémák
megoldásának elõsegítésére.
Budapest, 1994. november 16.
Dr. Sepsey Tamás
MDF