ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

Módosító javaslat

T/200/14..

T.

Dr. GÁL ZOLTÁN Úrnak

A Magyar Országgyûlés elnökének

T. Elnök Úr !

A hegyközségi szervezetekrõl szóló T/ 200. sz. törvényjavaslathoz az alábbi

módosító indítványokat terjesztem be.

1./ Az 5. §. /1/ bekezdésének módosítását javaslom.

" /1/ E törvény rendelkezései szerint hegyközséget kell alakítani a törvény

hatálya alá tartozó településen, ha annak (határában) kül- és belterületén

legalább ötven hektár árutermõ szõlõültetvény van és ezek az ingatlanok

legkevesebb tíz személy használatában vannak."

Indokolás:

A javaslat szerinti határ fogalma a szó általánosan elfogadott használata

alapján a település külterületén levõ földeket jelenti. Azonban a jelenlegi

viszonyok között nagyon sok szõlõ a település belterületén található, sok

esetben a házikerti- szõlõ birtokos szõlõje a belterületben fekszik. A fogalmi

tisztaság érdekében a módosítás a földtörvényben rögzített és meghatározott

terminus technicusokat használja.

2./ Az 5. §. /5/ bekezdésének kiegészítését javaslom.

" /5/ Ha vitás, hogy mely településen kell közös hegyközséget alakítani, azt

az érdekeltek kérelmére a földmûvelésügyi miniszter határozza meg. A miniszter

döntése ellen az érdekeltek keresetet nyújthatnak be."

Indokolás:

A hegyközség megalakítása bevatkozás a civil szférába, olyan önkormányzat

létrehozását jelenti, mely több esetben hatósági feladatot lát el. A

jogállamiság biztosítékát jelenti, ha a települések közötti vita eldöntése

esetén lehetséges a birói út igénybevétele, ezért a kiegészítõ javaslat

megteremteni a miniszteri döntés elleni jogorvoslat lehetõségét.

3./ A 6. §. /2/ bekezdésének kiegészítését javaslom.

" /2/ A bejelentésnek tartalmaznia kell az érdekelt nevét (cégét), lakóhelyét

( telephelyét, székhelyét), ültetvénye helyrajzi számát, területmértékét és

használatának jogcímét. A házikerti -szõlõbirtokos a más településen lévõ

ültetvénye adatait is köteles bejelenteni."

Indokolás:

A kiegészítés nyelvhelyességi indíttatású, ugyanis a házikerti-

szõlõbirtokosnak az adott településen levõ ültetvényén túl egy másik

településen levõ ültetvénye adatait is be kell jelentenie, ezért indokolt a

többletkötelezettséget kifejezõ szó használata.

4./ A 6. §. /3/ bekezdésének kiegészítését indítványozom.

" /3/ A jegyzõ az /1/ bekezdés szerinti határidõ lejártát követõ tizenöt napon

belül összeállítja a bejelentkezettek nevét és lakcímét tartalmazó jegyzéket

termelõk és házikertiszõlõ- birtokosok csoportosításban, s azt harminc nap

idõtartamra az önkormányzat hirdetõtábláján közzéteszi. A hirdetményben

tájékoztatni kell az érdekelteket az alakuló közgyûlést elõkészítõ bizottság

létrehozásának idõpontjáról és helyérõl."

Indokolás:

A törvényjavaslat a termelõk és házikerti- szõlõbirtokosok eltérõ jogi

helyzetét rögzíti. / pl. alakuló gyûlés határozatképessége; a házikerti-

szõlõbirtokosnak nem kötelezõ a hegyközség tagjának lenni stb./. Az eltérõ

jogállás következményei miatt indokolt, hogy a hirdetményben ellenõrizni

tudják az érintettek, kik és milyen jogállás alapján vehetnek részt a

hegyközség megalakításában.

5./ A 8. §. /2/ bekezdésének módosítását javaslom.

" /2/ Az alakuló közgyûlés határozatképes, ha azon (az összes érdekelt közül)

a termelõk kétharmada megjelent. "

Indokolás:

A határozatképesség szempontjából csak a termelõk megjelenése a jogilag döntõ

szempont. Ezért felesleges utalni az összes érdekeltre, mivel a házikerti -

szõlõbirtokosok a határozatképesség szempontjából nem bírnak jogi

relevanciával.

6./ A 18. §. /1/ bekezdésének kiegészítését javaslom.

" /1/ A közgyûlés a tagok közül legalább három tagú ellenörzõ bizottságot,

vagy ha a taglétszám a harminc fõt nem haladja meg, ilyen feladatkörrel

megbízott tisztségviselõt választ ( a továbbiakban együtt: ellenörzõ

bizottság).

Indokolás:

A javaslat a továbbiakban több helyütt is az ellenörzõ bizottságról szól,

holott az lehet egy személy is. A javaslat kiküszöböli az értelmezõ

rendelkezéssel a fogalmi pontatlanságot.

7./ A 21. §. /1/ bekezdésének kiegészítését javaslom.

" /1/ A hegyközség tisztségviselõi: az elnök, a hegybíró, az ellenörzõ

bizottság elnöke ( ha a taglétszám a harminc fõt nem haladja meg, a felügyelõ

bizottság hatáskörével megbízott személy ), valamint az alapszabály által

létesített más tisztséget ( pl.: alelnök ) betöltõ személy."

Indokolás:

A vitás helyzetek elkerülése végett a kiegészítõ javaslat egyértelmûvé kívánja

tenni, hogy amennyiben nem felügyelõbizottság mûködik az adott hegyközségnél,

úgy a felügyelõ bizottság feladatait ellátó személy is hegyközségi

tisztségviselõ.

8./ A 24. §. módosítását és egyben kiegészítését javaslom egy új d. ponttal:

" A hegyközség több hegyközségre szétválhat(ik), ha

d.) egyébként már a megalakulásakor is fennálltak az önálló hegyközség

alakításának feltételei ( 5. §. /2/ bekezdés )

Indokolás:

A müveltetõ képzõ használata régies és indokolatlan. Amennyiben az alakuláskor

is adott volt a törvényi lehetõség a két hegyközség megalakítására, akkor

indokolt a szétválás lehetõségét megadni a késõbbiek során felmerülõ problémák

megoldásának elõsegítésére.

Budapest, 1994. november 16.

Dr. Sepsey Tamás

MDF

Eleje Honlap