ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/200/18..

Dr. Gál Zoltán Úr

az Országgyülés Elnöke

részére

Helyben

Tisztelt Elnök úr!

A hegyközségi szervezetekrõl szóló T/200. számú törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatokat teszem:

1. A törvényjavaslat 4 § a./ pontja az alábbiak szerint egészül ki:

"a./ termelõ: aki árutermelõ szõlõt müvel, vagy évi tizenöt hektolitert

meghaladó mértékben borászati tevékenységet végez;"

Indoklás

Ahogy nem indokolt bizonyos méret alatt a nem árútermelõ szõlõ müvelõjének

(házikertiszõlõ-birtokos) és a felvásárlónak bizonyos tevékenységi méret alatt

hegyközségi taggá válnia, ugyan úgy érdemes hasonló esetben ez alól a

borászati tevékenységet folytatót mentesíteni. Tizenöt hektoliter bor

megközelítõleg 1500 mø szõlõ termésébõl állítható elõ.

2. A törvényjavaslat 4. § b./ pontja az alábbiak szerint módosul:

"b.) felvásárló: aki feldolgozás céljára szõlõt, mustot, vagy

[továbbfeldolgozás] borászati feldolgozás céljára nem palackozott bort

vásárol;"

Indoklás

A felsorolást szükséges a musttal kiegészíteni, annak ellenére, hogy a

mustként való felvásárlás mértéke csökken. Csupán a borászati célra

felvásárlót szükséges a hegyközség tagjai sorába sorolni. A nem borászati

célra hasznosított bor ugyanis kikerül a termékpályának arról a szakaszáról

amit a törvény szabályozni kíván.

3. A törvényjavaslat 5.§ (1) az alábbiak szerint egészül ki:

"E törvény rendelkezései szerint hegyközséget kell alakítani a törvény

hatálya alá tartozó településen, ha annak határában legalább ötven hektár

árutermõ szõlõültetvény van és ezek az ingatlanok legkevesebb tíz a

hegyközség tagjaként számbavehetõ személy használatában vannak."

Indoklás

Az eredeti törvényjavaslat arra irányul, hogy az önálló hegyközség

alakításához minimálisan szükséges szõlõterületet és összhangban az egyesületi

törvénnyel a leendõ tagok létszámát minimálisan 10 fõben meghatározza. A

módosítás ez utóbbi feltételt pontosítja, mivel a tagság alóli mentesülés

esetei miatt (házikertiszõlõ birtokos) elképzelhetõ, hogy 10 személynél

kevesebb tagja lenne az eredeti javaslat alapján a hegyközségnek.

4. A törvényjavaslat 6. §-a új (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az alakuló közgyülés megtartásához, elõkészítéséhez szükséges

helységeket és más eszközöket a települési önkormányzat a hegyközség

rendelkezésére bocsátja. A hegyközség megalakításával kapcsolatban

indokoltan felmerülõ költségeket az állami költségvetés az alakuló ülés

után az önkormányzat erre vonatkozó igénybejelentését követõ harminc

napon belül az önkormányzat számára megtéríti.

Indoklás

Törvényszerkesztési szempontból a hegyközség megalakításához szükséges

feltételek biztosításának módját közvetlenül megalakítás szabályainak

meghatározását követõen megállapítani. A javaslat biztosítani igyekszik a

tárgyi eszközök használhatóságát, meghatározza a költségvetési források

igénybevételének módját, és eltekint azok visszafizetésének kötelezettségétõl.

5. A törvény javaslat 6. § (6) bekezdésére változik annak 56. § (3)

bekezdése.

Indoklás

A 4. pontban leírt módosító javaslat feleslegessé teszi az 56. § (1) - (2)-t,

amelyeket a megfelelõ helyen elhagyni javasolok. Az 56. § (3) bekezdése

azonban 4. pontban írtak alapján új 6. § (6) bekezdésként kerül

meghatározásra.

6. A törvényjavaslat 8. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(2) Az alakuló közgyülés határozatképes, ha azon az összes érdekelt

közül a termelõk [kétharmada] fele megjelent."

Indoklás

A módosításként javasolt változat egyszerübbé teszi a megalakítást. A

kétharmados érvényességi szabály feleslegesen szigorú.

7. A törvényjavaslat 8.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(3) Ha az alakuló közgyülés nem határozatképes, nyolc nap elteltével, de

legkésõbb az eredménytelen közgyülést követõ tizenöt napon belül új

alakuló közgyülést kell összehívni, amely [határozatképes, ha azon a

termelõk fele megjelent] legalább 10 tagként számbavehetõ személy

jelenléte esetén határozatképes. Ha a megismételt közgyülés is

határozatképtelen, akkor az adott településen az 5. § (3) bekezdése

szerint közös hegyközséget kell alakítani."

Indoklás

A módosító javaslat hasonlóan a 6.-ban írtakkal az alakuló ülés túlságosan

szigorú feltételeit kívánja oldani. Minimális feltételként összhangban az

egyesületi törvénnyel 10 alapító tag létét határozza meg. a módosító javaslat

leírja e minimális feltétel teljesülésének hiányában követendõ eljárást is:

közös hegyközséget kell alakítani. Természetesen ha az önálló hegyközség

alakításának feltételei adottak, kezdeményezhetõ a szétválás.

8. A törvényjavaslat 14. § új (2) bekezdéssel egészül ki, miközben a 14. §

14.§ (1)-re módosul:

"(2) A nem tag házikertiszõlõ-birtokos és termelõ tanácskozási joggal

részt vehet a közgyülésen."

Indoklás

A nem tag házikerti szõlõ-birtokos és termelõ jogait érinti a hegyközség

müködése. Ezért tanácskozási jogát szükséges a törvény által biztosítni.

9. A törvényjavaslat 17. § (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) Hegybíróvá csak [olyan] büntetlen elõéletü, magyar állampolgárságú

személy választható [aki a szõlészet és a borászat területén kellõ

szakmai felkészültséggel és gyakorlati jártassággal rendelkezik]."

Indoklás

A javaslatban elhagyni szándékozott rendelkezés értelmezése a jogalkalmazás

területén nehezen elképzelhetõ. A javaslat elõterjesztõje - helyesen -

óvakodott a fentieknek megfelelõ kritériumok egzakt megfogalmazásától azaz

attól, hogy a szõlészet és borászat területén megszerzett felsõfokú

végzettséghez kösse e funkció betölthetõségét, ugyanis ez a feltétel

gyakorlatilag megvalósíthatatlan lenne. Jobb megoldás nem lévén, nem a

végrehajthatatlan és számonkérhetetlen jogszabályi rendelkezések, hanem az

érdekeltek józan belátásától függ, hogy vajon kellõen rátermett személyt

választanak e hegybíróvá.

10. A törvényjavaslat 21. § új (4) bekezdése lesz a törvényjavaslat 29. §-nak

(3) bekezdésébõl.

Indoklás

Jogszabályszerkesztési szempontból elõnyös, ha a jogszabály alcímében jelölt

szabályok az alcímen belül kerülnek megállapításra.

11. A törvényjavaslat 23. § (1) bekezdése új d) ponttal egészül ki:

"d) azt két vagy több azonos borvidéki, illetve azonos szõlõtermõ tájba

tartozó bortermõhelyi településen müködõ hegyközség elhatározza."

Indoklás

A hegyközségek egyesülésének szabályait az eredeti javaslat 23. §-a oly módon

kívánja megállapítani, hogy az kizárja, hogy olyan természetes termõhelyi

egységek egy hegyközségbe tartozzanak, amelyeket a közigazgatási határok

mesterségesen osztottak meg (pl. Badacsony, Szent-György hegy).

12. A törvényjavasat 23. §-a új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A hegyközségek egyesülésérõl az egyesülõ hegyközségek közgyülései

külön-külön, a jelen levõ tagok egyszerü többségével határoznak."

Indoklás

A kiegészítés az egyesülés feltételét határozza meg.

13. A törvényjavaslat 24. §-a az alábbiak szerint módosul:

"24. § A hegyközség több hegyközségre szétválhat[ik], ha

a) müködési területén új községet alakítanak,

b) a korábbi községegyesítést megszüntetik, vagy

c) a települési önkormányzat által más település részére területrész

átadására kerül sor

és az új települések mindegyikén megvannak az önálló hegyközség

alakításának feltételei vagy - e feltételek hiányában - az új

települések, illetve az átadott területrész és az azt átvevõ település

hegyközségei egyesülnek.

Indoklás

A módosítás pontosító jellegü.

14. A törvényjavaslat 24. §-a 24. § (1) bekezdésre módosul és új (2)

bekezdéssel egészül ki:

"(2) A hegyközségek szétválásáról a létrejövõ új hegyközségek közgyülései

külön-külön, a jelenlevõ tagok egyszerü többségével határoznak."

Indoklás

A szétválás módját szükséges a törvényben meghatározni. Ennek hiányában a

szétválás intézménye valamely nemkívánt kisebbség kizárásának eszköze lehet.

15. A törvényjavaslat 26.§ (1) b) pontja az alábbiak szerint módosul:

"b) az a felvásárló, aki egy naptári éven belül a hegyközség müködési

területén [szüretelt és a legkisebb mértékü árutermelõ szõlõültetvénynek

a hegyközség elõzõ három évi termés átlagával számított termését

meghaladó mennyiségü szõlõt, vagy az ebbõl elõállítható mennyiségü]

legalább két tonna szõlõt illetve tizenõt hektoliter mustot vagy bort

várásol.

Indoklás

Az eredeti javaslat rendkívül bonyolult. Olyan mértékü adminisztrációra

készteti a terméktanácsot ami a kitüzött cél elérése érdekében felesleges.

Feltehetõleg egyébként a hatálybalépés évét megelõzõ három évre vontkozó

termelési adatok a legfõbb érintett községben egyszerüen nem állnak

rendelkezésre.

A módosítás által javasolt mennyiséek megközelíthetõleg megfelelnek az 1500

mø-en megtermelhetõ mennyiségeknek.

16. A törvényjavaslat 27. § (4) bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:

"(4) Az a házikertiszõlõ-birtokos, aki a hegyközségnek önként tagj,

bármikor írásban kérheti a névjegyzékbõl való törlését. A tagsági viszony

ennek kézhezvételének idõpontjától szünik meg."

Indoklás

A házikert szõlõ-birtokos esetében a tagsági viszony megszüntetésének írásbeli

bejelentési kötelezettségét a tagsági viszony megszünésének idõpontját

garanciális okból szükséges törvényben meghatározni.

17. A törvényjavaslat 29. § (2) az alábbiak szerint egészül ki:

"(2) A tagsági viszonyból eredõ jogok képviselõ útján is gyakorolhatók.

Természetes személy az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott jogot csak

személyesen gyakorolhatja. Egy képviselõ csak egy tag megbízása alapján

járhat el."

Indoklás

A kiegészítés az "egyszemélyes" közgyülések lehetõségének kizárása érdekében

szükséges. A 13. § (4) puha korláttal biztosítja a nagylétszámú, kezelhetetlen

közgyülések elkerülhetõségét (részközgyülés).

Az agrárpiaci rendtartásról szóló törvény a terméktanácsok müködésénél kívánja

a többes képviselet lehetõségét. A hegyközségi törvény és az agrárpiaci

rendtartásról szóló törvény közötti ellentmondások elkerülését a hegyközségek

"országos szervezetének" terméktanácsként való elismerhetõsége iránti igény is

indokolja.

18. A törvényjavaslat 31. § f) pontja az alábbiak szerint egészül ki:

"f) a 42. § (2) bekezdése szerinti ár alatt történõ értékesítés esetén a

különbözetet a hegyközségnek az értékesítéstõl számított harminc napon

belül befizesse."

Indoklás

Ha a befizetési kötelezettség teljsítésének határidejét nem határozza meg a

törvény, akkor gyakorlatilag ezzel kapcsolatban semmit sem határoz meg.

19. A törvényjavaslat 34. §-a az alábbiak szerint módosul:

"34. § A hegyközségi tanács ülésén tanácskozási joggal a hegyközségi

tanács alapszabályban meghatározottakon túl részt [vesznek] vehetnek: az

illetékes földmüvelésügyi hivatal és állami természetvédelmi hatóság,

valamint az Országos Borminõsítõ Intézet képviselõje, továbbá a tanács

müködési területén lévõ szõlészeti, borászti és kertészeti szakoktatási

és kutatási intézmények képviselõi.

Indoklás

Az eredeti megfogalmazás kizárja, hogy az alapszabály mások számára is

tanácskozási jogot biztosítson, viszont a felsoroltak számára kötelezõvé teszi

a részvételt.

20. A törvényjavaslt 35. § (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(3) A nemzeti tanács a tagjai sorából [elnökséget, ennek tagjai közül

elnököt (alelnökötket)] elnököt, négy alelnököt (együtt: elnökség) és

fõtitkárt választ.

Indoklá

Az eredeti javaslatból nem derül ki egyértelmüen az elõterjesztõ szándéka. Nem

világos, hogy vajon az elnökség nem elnök tagjai alelnökök-e stb.

A csupán 40 fõs nemzeti tanács fõlé felesleges egy nagylétszámú elnökség,

amelybõl még elnököt, alelnököket és fõtitkárt is válsztanak. A fõtitkár nem

tagja az elnökségnek.

21. A törvényjavaslat 36. § az alábbiak szerint módosul:

36. § A nemzeti tanács ülésén tanácskozási joggal a nemzeti tanács

alapszbályában meghatározottakon túl részt [vesznek] vehetnek: a

fölmüvelésügyi miniszter, az Országos Borminõsítési Intézet, az Országos

Borszakértõi Bizottság, a Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem

képviselõje, valamint [az] a szõlészet-borászat szakterületeken müködõ

országos kutatási intézmények képviselõi. A tanács ülésére meg kell hívni

a napirend szerint érdekelt minisztérium képviselõjét.

Indoklás

A javaslat részben megegyezik a 19. pontban foglalt módodító javaslattal.

Szükséges utalni arra, hogy nem valamennyi országos kutatási intézmény kap

tanácskozási jogot.

22. A törvényjavaslat 42. § (1) az alábbiak szerint egészül ki:

"(1) a hegyközség a jogszabályok keretein belül - jogosult müködési

területén a telepíthetõ fajtakörnek, valamint fajtánként az egységnyi

területen termelhetõ szõlõ (must) és bor mennyiségének meghatározására.

Indoklás

A módosító javaslat pontosítja az eredetit. Nyilvánvaló, hogy nem az abszolut

mennyiséget korlátozhatja a hegyközség (arra vonatkozóan a rendtartási törvény

szerint önkorlátozást vállalhat a termelõ), hanem a termésátlagokat. Ezt

viszont fajtánként kell megállapítani.

23. A törvényjavaslat 42. § (2) az alábbiak szerint módosul:

"(2) A hegyközség a tagjai részére megállapíthatja azt a minõség szerint

legalacsonyabb értékesítési árat, amelyet a termõhely védelmi

szempontjából szükségesnek ítél ([referencia-ár] minium-ár).

Indoklás

A minimum-árat is minõségenként kell meghatározni.

A referencia-ár megnevezés helyett szerencsésebb lenne a minimum-ár használata

(ezt a törvényjavaslat indoklása is magyarázatként említi). A referencia-ár,-

mennyiség stb. megnevezés általában mint valamely korábbi idõszak adataiból

képzett összeg ismeretes. Ilyen értelemben használja például a GATT Uruguay-i

Fordulója agrárkereskedelmi tárgyalásait lezáró Mezõgazdasági Egyezmény is. A

minimum-ár megnevezés jobban utal az általa kifejezni kívánt fogalomra, mint a

referencia-ár.

24. a törvényjavaslat 42. §-a új (3) bekezdéssel egészül ki.

"(3) Nem lehet minimum-árat megállapítani arra a szõlõre és mustra

amelyet nem borkészítésre használnak fel, és a lepárlásra kerülõ borra."

Indoklás

A feldolgozás után nem borként forgalomba hozandó termékekre nem indokolt a

minimum-ár meghatározása, mivel azok elhagyják azt a termékpályát amelyet az

említett rendelkezések védeni kívánnak. Hazánkban jelentõs például a szõlõ és

must dobozos üditõital alapanyagként való hasznosítása. A lepárlásra kerülõ

termék minimum-árának meghatározása pedig az elõbbieken túl azzal a hátránnyal

járnak, hogy akadályozná a felesleges készleteknek a piacról való kivonását.

25. A törvényjavaslat 42. §-a új (4) bekezdéssel egészül ki. Az eredeti (3)

bekezdés a 23. és e pont alapján (5) bekezdésre módosul.

"(4) Nem lehet a legnagyobb felvásárló egyetértése nélkül minimum-árat

megállapítani olyan hegyközségben, ahol az elõzõ évben megtermelt szõlõ,

must és bor együttes mennyiségének több mint háromnegyedét egy

felvásárlónak értékesítették."

Indoklás

A fent leírt hegyközségekben a felvásárló szinte kizárólagosan végzi ezt a

tevékenységet. Ezekben a hegyközségekben a minimum-ár megállapítása gyakran

nem az eredeti célnak megfelelõen a termékek jó hírnevének megõrzése céljából,

hanem a felvásárló rovására a hegyközségi közgyülésben valószínüleg többségben

levõ termelõk egyoldalú érdekérvényesítése céljából történne. Feltételezhetõen

az egyoldalúan meghozott döntések a meghatározó felvásárló lezüllesztése miatt

a késõbbiekben súlyos károk forrása lenne. Ezért indokolt ezen felvásárló

számára tulajdonképpeni vétójogot biztosítani. Az eredeti célnak megfelelõ

döntések támogatása ugyanis a felvásárló érdekeit is szolgálja.

26. A törvényjavaslat 43. §-a az alábbiak szerint módosul:

"43. § A szõlõ [telepítésének és kivágásának engedélyezésével kapcsolatos

ügyekben elsõ fokon hegyközség jár el] telepítését és kivágását a

hegyközséggel véleményeztetni kell."

Indoklás

A tulajdonjog tulságosan nagymértékü korlátozását eredményezi az eredeti

javaslatban megfogalmazott szabály.

27. A törvényjavaslat 44. § (1) bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:

"(1) A hegyközség a müveletlenül hagyott ültetvény tulajdonosát

felszólítja, hogy a szükséges talaj- és növényvédelmi munkát végezze el,

illetve a szõlõt müvelje meg. Ha a felszólítás annak kézhezvételétõl

számított 10 napon belül eredménytelen marad, a hegyközség gondoskodik a

többi tulajdonos érdekeit védõ munkálatok elvégzésérõl vagy az ültetvény

müvelésérõl, a termés szüretelésérõl és értékesítésérõl, s az abból

befolyt összeget - a költségek levonását követõen - a tulajdonosnak

kifizeti."

Indoklás

A módosító javaslat garanciális okból meghatározza, hogy mikor tekintendõ

eredménytelennek a felszólítás. Ezen túl azt célozza, hogy a felszóélítás

eredménytelensége esetén a hegyközség ne legyen kénytelen az adott vegetációs

ciklusban valamennyi munkát saját maga elvégezni, hanem a tulajdonos

késedelmes jelentkezése esetén a hátralévõ esedékes munkálatokat a hegyközség

döntése szerint a tulajdonos is elvégezhesse. Az eredeti megfogalmazás ugyanis

a müvelés egész munkafolyamatának elvégzésére készteti a hegyközséget, míg a

módosítás csak az aktuális munkálatok elvégzését írja elõ. Ez esetben

értelemszerüen csak az elvégzett munkálatok kapcsán felmerült költségeket

köteles megtéríteni a tulajdonos.

28. A törvényjavaslat 44.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:

"(2) Ha a költségek a bevételt meghaladják a hegyközség a tulajdonost

határozattal a különbözetnek az arra vonatkozó felszólítás kézhezvételét

követõ harminc napon belüli megtérítésére kötelezi."

Indoklás

Megegyezik a 31 § f. pontjánál leírtakkal.

29. A törvényjavaslat 44.§ (3) az alábbiak szerint egészül ki:

"(3) Ha az ültetvény tulajdonosa nem lelhetõ fel, vagy a felszólítást

követõen három éven keresztül nem gondoskodik a szõlõ müvelésérõl, a

többi ültetvény károsodásának, illetve a müveltetésbõl eredõ, a tagokat

terhelõ további költségek felmerülésének megelõzése érdekében a

hegyközség elrendelheti az ültetvény kivágását. A tulajdonos a kivágás

miatt kártérítést nem követelhet. A tulajdonos a kivágás költségeit annak

megtörténte után az arra vonatkozó felszólítás kézhezvételét követõ

harminc napon belül a hegyközségnek megtéríti."

Indoklás

A javaslat a kivágás költségeit is a tulajdonosra kívánja terhelni.

30. A törvényjavaslat 44. § új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az (1) bekezdésben írt felszólítás eredménytelensége esetén a

hegyközség a földvédelmi járulék kiszabását indítványozza az illetékes

hatóságoknál."

Indoklás

A hegyközségnek e módosítás nélkül is joga van a földvédelmi járulék

kiszabását indítványozni. A szankció következetesebb és ezért hatásosabb

érvényesíthetõsége érdekében ezt azonban érdemes kötelezettségként is

megfogalmazni.

31. A törvényjavaslat 45. § (1) bekezdése elmarad.

Indoklás

Az (1) bekezdés indokolhatatlanul nagymértékben sérti a tulajdonhoz füzõdõ

jogokat. Ennél enyhébb, de kellõen hathatós korlátozást jelentene, ha például

a hegyközségnek e kérdésben véleményezési joga lenne. a javaslat szövege

egyébként pontatlan, mivel nem terjed ki a borászati üzem jelentõs

átalakítására illetve bõvítésére.

32. A törvényjavaslat 51. § (3) bekezedése az alábbiak szerint módosul:

"(3) A [minõségi bortermeléssel kapcsolatos] szõlõ-bor termékpályát

érintõ agrárpiaci beavatkozás elõtt ki kell kérni a nemzeti tanács

véleményét."

Indoklás

A módosítás nemcsak pontosabb, de összhangban áll az agrárpiaci rendtartásról

szóló törvénnyel is.

33. A törvényjavaslat 56. § (1) és (2) bekezdése, valamint az 56. § feletti

"A hegyközségi szervezetek megalakításával járó költségek" alcím elmarad.

Indoklás

A módosító javaslat a 4. és 5. pontban írt módosító javaslattal együtt a

megalakítás költségeinek állami átvállalására az 56. §-ban írtnál a hegyközség

számára kedvezõbb megoldást javasol. Az említett rendelkezések azonban

jogszabály szerkesztési szempontból a megalakítás szabályait követõen (6. §

(5) és (6)) lennének meghatározva.

34. A törvényjavaslat 57. § (1) bekezese az alábbiak szerint módosul:

"(1) A hegyközségi szervezetek müködése felett a [fölmüvelésügyi

miniszter] területileg illetékes megyei (fõvárosi) földmüvelésügyi

hivatal vezetõje törvényességi felügyeletet gyakorol.

Indoklás

A várhatóan rendkívül nagy számban létrejõvõ hegyközségek felett képteleln a

földmüvelésügyi minisztet hathatós törvényességi felügyeletet gyakorolni.

Ezért érdemes ezt a feladatot helyben tapasztaltabb, több információval

rendelkezõ földmüvelésügyi hivatalvezetõre bízni.

35. A törvényjavaslat 62. §-a az alábbiak szerint módosul:

"62 § Az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény alapján létrejött,

"hegyközség" elnevezést viselõ tárgyadalmi szervezet, amely a 2.§-ban

meghatározott településen müködik, [köteles elõkészíteni] elõkészítheti az e

törvény rendelkezéseinek megfelelõ alakuló közgyülést. Ha a szervezet vállalja

az alakuló közgyülés elõkészítését, akkor tagjára nem vonatkozik a 6. § (1)

bekezdése szerinti bejelentési kötelezettség.

Indoklás

Rendkívül aggályos egy független társadami szervezetet esetleg jelentõs anyagi

áldozatvállalással járó feladat elvégzésére kényszeríteni. A hegyközségi

egyesületek magánszervezetként jöttek létre, többnyire saját tagjaik

befizetésébõl gazdálkodnak. Elegendõ számukra a jogot biztosítani, hogy

résztvehetnek a hegyközségi köztestület szervezésében. Valószínüleg örömmel

élnek majd a lehetõséggel. Erre kényszeríteni õket azonban már csak jogi

szempontból sem ildomos.

36. A törvényjavaslat új 65. §-sal egészül ki. A további szakaszok számozása

ennek megfelelõen módosul.

"65. § Az Országgyülés felkéri a Kormányt, hogy a Hegyközségek Nemzeti

Tanácsának terméktanácsként történõ elismerését lehetõvé tevõ törvényre

1995 március 1-ig nyújtson be javaslatot az Országgyüléshez."

Indoklás

A törvényjavaslat 65. § (4) bekezdés a.) pontja ellentmondások sokaságát hozná

létre a hegyközségi és az agrárpiaci rendtartási törvény között. Valóban

hasznos lenne a nemzeti tanács terméktanácskénti elismerése pl. a magas

szervezettség, a kettõs tagdíj fizetés elkerülhetõsége stb. miatt. A

benyújtott javaslat azonban sajnos jelen formájában nem, csak átfogó

módosítások után tenné ezt lehetõvé. Az ezt célzó javaslat elõterjesztésével

e törvény elõterjesztõjét célszerü megbízni.

37. A törvényjavaslat 64. §-a az alábbiak szerint egészül ki:

"64. § Felhatalmazást kap a fõldmüvelésügyi miniszter, hogy rendeletében

a hegyközségi tagok, a hegyközségek és a hegyközségi tanácsok

adatszolgáltatásának, valamint a származási bizonyitvány kiadásának

rendjét 1995 július 1-ig szabályozza."

Indoklás

A hegyközségek müködésének érdekében indokolt a rendelet mielõbbi megalkotása,

ennek határidejét állapítja meg a módosító javaslat.

38. A törvényjavaslat 65. § (3) bekezdés a) pontja az alábiak szerint

módósul:

"a) az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 1 §-ának

(2) bekezdése a következõ c) ponttal egészül ki:

/A törvény hatálya nem terjed ki/

"c) A hegyközség által megállapított minimum-árra."

Indoklás

A módosítás összefügg a 23. pontban foglalt módosító javaslattal.

39. A törvényjavaslat 65 § (4) bekezdés a) pontja elmarad. Az a) pontot

követõ pontok értelemszerüem módosulnak.

Indoklás

A módosítás a 36. pontnál írtakból következik.

40. A törvényjavaslat 1. számú mellékletének I. része (Borvidéki

települések) 5. pontja az alábbiak szerint egészül ki:

"5. Badacsonyi borvidék

Ábrahámhegy, Badacsonytomaj, Badacsonytördemic, Balatonrendes,

Balatonszepeszd, Gyulakeszi, Hegymagas, Kátapaltóti, Kisapáti, Kövõgóörs,

Nemesgulács, Raposka, Révfülöp, Salföld, Szigliget, Tapolca.

Indoklás

Balatonrendes az 1991-ben megtartott helyi népszavazásig Ábrahámhegy része

volt. Azóta önálló község.

Budapest, 1994. november 29.

Balsay István sk. Kósa Lajos sk. Sümeghy Csaba sk.

FIDESZ FIDESZ FIDESZ

Eleje Honlap