az Országgyûlés

Mezõgazdasági Bizottsága

T/200/19..

Módosító javaslat

DR. GÁL ZOLTÁN úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Budapest

Tisztelt Elnök Úr!

A Mezõgazdasági Bizottság a hegyközségi szervezetekrõl szóló, T/200.. számon

beterjesztett törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

nyújtja be:

1. A törvényjavaslat címe az alábbiak szerint változik:

"a hegyközségekrõl"

Indokolás

A módosító javaslat kodifikációs jellegû. Más jogszabályokban sokkal

egyszerûbb a hivatkozás, ha a törvény címe rövid. A módosító javaslat szerinti

cím a tartalmat így is kifejezi, különös tekintettel arra, hogy a hegyközségi

szervezetek fogalmát, valamint a szabályozás körét az 1. § meghatározza.

2. A törvényjavaslat 4. §-ának a) pontja az alábbiak szerint módosul:

/E törvény alkalmazásában/

"a) termelõ: aki árutermõ szõlõ mûvel [vagy borászati tevékenységet

végez];"

Indokolás

Aki csak borászati tevékenységet végez, és nincs szõlõterülete, annak

szükségképpen szõlõt vagy bort kell felvásárolnia, így a felvásárló fogalmi

körébe tartozik. A módosító javaslat így egyszerûsíti a szöveget, a lényeg

változatlanul hagyásával.

3. A törvényjavaslat 4. §-ának b) pontja a következõk szerint módosul:

/E törvény alkalmazásában/

"b) felvásárló: aki borászati feldolgozás céljára szõlõt vagy [to-

vábbfeldolgozás céljára] nem palackozott bort vásárol;"

Indokolás

A módosító javaslat szerinti szöveg precízebb, mert a törvényjavaslat célja is

az, hogy csak borászati célú feldolgozásra kerülõ szõlõre vagy borra terjedjen

ki a szabályozás.

4. A törvényjavaslat 5. §-ának (1) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(1) E törvény rendelkezései szerint hegyközséget kell alakítani a

törvény hatálya alá tartozó településen, ha annak [határában] közigazgatási

területén legalább ötven hektár árutermõ szõlõültetvény van, és ezek az

ingatlanok legkevesebb tíz [személy] termelõ használatában vannak."

Indokolás

A módosító javaslat indokai megegyeznek a T/200/14.. és 18. szám alatti

módosító javaslatok indokaival. A kül- és belterület helyett azonban a

közigazgatási terület fogalmát indokolt használni, a tagként számbavehetõ

személyek helyett pedig a termelõ fogalmát, hogy ezzel a törvényjavaslat

terminológiájával az összhang meglegyen.

5. A törvényjavaslat 6. §-ának (3) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(3) A jegyzõ az (1) bekezdés szerinti határidõ lejáratát követõ tizenöt

napon belül összeállítja a bejelentkezettek nevét és lakcímét termelõk és

házikerti szõlõbirtokosok szerint csoportosítva tartalmazó jegyzéket s azt

harminc nap idõtartamra az önkormányzat hirdetõtábláján közzé teszi. A

hirdetményben tájékoztatni kell az érdekelteket az alakuló közgyûlést

elõkészítõ bizottság létrehozásának idõpontjáról és helyérõl."

Indokolás

A módosító javaslat indokai megegyeznek a T/200/14/4. számú módosító

javaslatéval. A Bizottság módosító javaslata nyelvtanilag pontosabb.

6. A törvényjavaslat 8. §-ának (2) és (3) bekezdése a következõk szerint

módosul:

"(2) Az alakuló közgyûlés határozatképes, ha azon [az összes érdekelt

közül a termelõk kétharmada] a névjegyzék-tervezetbe felvetteknek több mint a

fele megjelent.

(3) Ha az alakuló közgyûlés nem határozatképes, nyolc nap elteltével, de

legkésõbb az eredménytelen közgyûlést követõ tizenöt napon belül új alakuló

közgyûlést kell összehívni, amely határozatképes, ha azon a [termelõk]

névjegyzék-tervezetbe felvettek közül legkevesebb tíz fõ megjelent."

Indokolás

A módosító javaslat a megalakulást kívánja elõsegíteni több más képviselõi

módosító javaslathoz hasonlóan, a megismételt közgyûlésen azonban a minimális

részvételt - igazodva ahhoz, hogy a hegyközség alakításhoz legkevesebb tíz

személy szükségesT/5.. § (1) bekezdés/ - tíz fõben állapítja meg.

7. A törvényjavaslat 9. §-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) Az alakuló közgyûlésrõl jegyzõkönyvet kell felvenni, amelyet a

közgyûlés által választott elnök és jegyzõkönyvvezetõ ír alá, s [a közgyûlés

által erre megválasztott] két tag hitelesít.

Indokolás

A módosító javaslat azt teszi egyértelmûbbé, hogy itt a közgyûlés elnökérõl és

a közgyûlés által választott jegyzõkönyvvezetõrõl, illetve hitelesítõkrõl van

szó.

8. A törvényjavaslat 12. §-ának (2) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(2) A névjegyzék[ben]et - a hegyközség megalakulását követõen - [a 6. §

(2) bekezdése szerinti adatokon túl fel kell tüntetni] ki kell egészíteni a

tag szõlejének fajtaösszetételére és korára, elõzõ évi termésére, illetve [az

általa] a tag által a hegyközség mûködési területérõl elõzõ évben felvásárolt

szõlõ és bor mennyiségére vonatkozó adatokkal."

Indokolás

A módosító javaslat a T/200/17. számú módosító javaslatból indul ki, de

szükségesnek tartja kiegészíteni a névjegyzéket az ültetvények korára

vonatkozó adatokkal is.

9. A törvényjavaslat 17. § (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) Hegybíróvá csak olyan büntetlen elõéletû, magyar állampolgárságú

személy választható, aki a szõlészet és borászat területén [kellõ] szakmai

felkészültséggel és gyakorlati jártassággal rendelkezik."

Indokolás

Az eredeti szövegben szereplõ "kellõ" szó értelmezési nehézségeket okozhat,

ezért felesleges.

10. A törvényjavaslat 18. §-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:

"(1) A közgyûlés a tagok közül legalább három tagú ellenõrzõ bizottságot,

vagy ha a taglétszám a harminc fõt nem haladja meg, ilyen feladatkörrel

megbízott tisztségviselõt választ, akire az ellenõrzõ bizottságra vonatkozó

szabályokat kell megfelelõen alkalmazni."

Indokolás

Lásd a T/200/14/6.. számú módosító javaslatot, amelyhez képest nyelvhelyességi

szempontból van változás.

11. A törvényjavaslat 23. §-a új (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejüleg a (2)

bekezdés jelölése (3) bekezdésre változik:

"(2) Az egyesülésrõl a hegyközségek közgyûlései külön-külön, a jelen lévõ

tagok több mint felének szavazatával határoznak."

Indokolás

Az indokok megegyeznek a T/200/18/12.. számú módosító javaslatban foglaltakkal,

ahhoz képest az eltérés csak szövegpontosítás.

12. A törvényjavaslat 26. § (1) bekezdésének b) pontja a következõk szerint

módosul:

/A hegyközség tagja - lakóhelyétõl (telephelyétõl), székhelyétõl függetlenül -

/

"b) az a felvásárló, aki egy naptári éven belül a hegyközség mûködési

területén [szüretelt és a legkisebb mértékû árutermõ szõlõültetvénynek a

hegyközség elõzõ három évi termésátlagával számított termését meghaladó

mennyiségû szõlõt, vagy az ebbõl elõállítható mennyiségû] legalább két tonna

szõlõt, illetve tizenöt hektoliter bort vásárol."

Indokolás

A módosító javaslat lényegét tekintve megegyezik a T/200/18/15. szám

alattival, abból azonban elhagyja a must felvásárlására utaló szövegrészt,

miután mustot a jelenleg hatályos jogszabályok szerint nem lehet forgalmazni.

13. A törvényjavaslat 26. §-ának (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) A felvásárló minden olyan hegyközségnek tagja, amelynek

területé[n]rõl olyan mennyiségben vásárol fel, hogy az együttesen [te-

vékenysége] eléri az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott mértéket."

Indokolás

A módosító javaslat a házikerti szõlõbirtokosra irányadó rendelkezésekkel

teremti meg az összhangot azzal, hogy a felvásárló esetében is össze kell

számítani a több, kisebb mennyiséget.

14. A törvényjavaslat 27. § (4) bekezdése kiegészül a következõ mondattal:

"(4) Az a házikertiszõlõ-birtokos, aki a hegyközségnek önként tagja,

bármikor kérheti írásban a névjegyzékbõl való törlését; a tagsági viszony ez

esetben a bejelentés napjával szûnik meg."

Indokolás

A módosító javaslat kiegészíti a tagsági viszony megszûnésére vonatkozó

szabályokat.

15. A törvényjavaslat 29. §-ának (2) bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:

"(2) A tagsági viszonyból eredõ jogok képviselõ útján is gyakorolhatók, a

képviselõ azonban csak egy tag nevében járhat el. Természetes személy az (1)

bekezdés b) pontjában meghatározott jogot csak személyesen gyakorolhatja."

Indokolás

Lásd a T/200/18/17. számú módosító javaslat indokolását, amihez képest a

változás kodifikációs jellegû.

16. A törvényjavaslat 30. §-a (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a §

jelenlegi szövegének jelölése (1) bekezdésre változik.

"(2) A hegyközség tagját elõvásárlási valamint elõhaszonbérleti jog

illeti meg a szomszédos, a szõlõ termõhelyi kataszterében nyilvántartott

földrészletre."

Indokolás

A tulajdoni és használati viszonyok koncentrációját hivatott elõsegíteni a

módosító javaslatban foglalt rendelkezés.

17. A törvényjavaslat 31. §-ának d) pontja az alábbiak szerint egészül ki:

/A tag kötelessége, hogy/

"d) szõlõterületérõl, a bor tárolására alkalmas eszközeirõl,

tárolóterérõl nyilvántartást, továbbá szüretelési, [és] feldolgozási,

értékesítési (felhasználási) és vásárlási naplót vezessen, s a hegyközségnek

adatot szolgáltasson;"

Indokolás

A minõség és a származás ellenõrzése szempontjából van jelentõsége az

adatszolgáltatási szabályok kiegészítésének.

18. A törvényjavaslat 34. §-a az alábbiak szerint egészül ki:

" 34. § A hegyközségi tanács ülésén tanácskozási joggal részt vesznek: az

illetékes földmûvelésügyi hivatal és állami természetvédelmi hatóság, valamint

az Országos Borminõsítõ Intézet képviselõje, továbbá a tanács mûködése

területén lévõ szõlészeti, borászati és kertészeti szakoktatási és kutatási

intézmények, valamint szakmai érdekképviseleti szervezetek képviselõi."

Indokolás

A módosító javaslat szövegpontosító jellegû, egyébkénti indokai megegyeznek a

T/200/15., 17-18. szám alatti módosító javaslatokban megfogalmazottakkal.

19. A törvényjavaslat 35. §-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) A hegyközségek országos szervezete a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (a

továbbiakban: nemzeti tanács), amely a hegyközségi tanácsok elnökeibõl, és

egy-egy küldöttjükbõl áll, s a nemzeti tanács által választott fõtitkárral

egészül ki."

Indokolás

A módosító javaslat a nemzeti tanács fõtitkárának jogállását hivatott

egyértelmûen rendezni.

20. A törvényjavaslat 36. §-a a következõk szerint egészül ki:

"36. § A nemzeti tanács ülésén tanácskozási joggal részt vesznek a

földmûvelésügyi miniszter, az Országos Borminõsítõ Intézet, az Országos

Borszakértõ Bizottság, a Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem képviselõje,

[valamint] továbbá az országos szõlészeti-borászati kutatási intézmények,

valamint szakmai érdekképviseleti szervezetek képviselõi. A tanács ülésére meg

kell hívni a napirend szerint érdekelt minisztérium képviselõjét."

Indokolás

Lásd a 18. sorszám alatti indokolást.

21. A törvényjavaslat 40.§-ának (1) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(1) A hegyközség a hegyközségi rendtartás (hegyszabályok) keretében

meghatározza a szõlõ [növényi és állati] biológiai kártevõi ellen való

egységes, hatékony védelem, a célszerû telepítés és mûvelés, a szüretelés, a

feldolgozás, valamint a bor helyes kezelése szabályait, továbbá más, a

minõségvédelem szempontjából fontosnak ítélt szakmai követelményeket. A

hegyszabályok meghatározása során figyelembe kell venni a természet- és

tájvédelemre vonatkozó jogszabály elõírásait is."

Indokolás

A módosító javaslat kiegészíti a T/200/16.. szám alattit, mivel a kártevõk

elleni védekezés hatékony módját kell a hegyközségnek meghatározni.

22. A törvényjavaslat 40. §-a új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A rendtartást a hegyközség valamennyi tagjának és a földmûvelésügyi

miniszternek is meg kell küldeni, azon kívül a települési önkormányzat

hirdetõtábláján valamint a helyben szokásos más alkalmas módon is közzé kell

tenni."

Indokolás

A rendtartásban foglalt normák követése akkor várható el a tagtól, ha van

módja azokat megismerni. Ugyanígy tudomást kell, hogy szerezzen a

rendtartásról a törvényességi felügyeletet gyakorló miniszter is.

23. A törvényjavaslat 42. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(2) A hegyközség a tagjai részére megállapíthatja azt a minõség, fajta

és feldolgozottsági fok szerinti legalacsonyabb értékesítési árat, amelyet a

termõhely védelme szempontjából szükségesnek ítél ([referencia-ár] termõhelyi

védõár)."

Indokolás

A módosító javaslat egyrészt új, kifejezõbb fogalmat használ a referencia-ár

helyett, másrészt kifejezi azt, hogy ezt az árat termékek szerint

differenciáltan kell meghatározni.

24. A törvényjavaslat 44. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"44. § (1) A hegyközség a mûveletlenül hagyott ültetvény tulajdonosát

megfelelõ határidõ biztosításával felszólítja, hogy a szükséges talaj- és

növényvédelmi munkákat végezze el, illetve a szõlõt mûvelje meg.

(2) Ha a felszólítás eredménytelen [marad], a hegyközség - választása

szerint -

a) a tulajdonos költségére elvégezteti a többi ültetvény károsodástól

való megóvása érdekében szükséges munkálatokat, vagy

b) gondoskodik az ültetvény mûvelésérõl, a termés szüretelésérõl és

értékesítésérõl, s az abból befolyt összeget - a költségek levonását követõen

- a tulajdonosnak kifizeti, illetve ha a költségek a bevételt meghaladják, a

tulajdonost határozattal a különbözet megtérítésére kötelezheti.

(3) A hegyközség a (2) bekezdésben foglaltakon kívül a mûveletlenül

hagyott ültetvény tulajdonosával szemben államigazgatási eljárást

kezdeményezhet, emellett a hegyközségi rendtartásban meghatározott mértékû

bírságot szabhat ki.

(4) Ha az ültetvény tulajdonosa nem lelhetõ fel, vagy a felszólítást

követõ [három] két éven keresztül nem gondoskodik a szõlõ mûvelésérõl a többi

ültetvény károsodásának, illetve a mûveltetésbõl eredõ, a tagokat terhelõ

további költségek felmerülésének megelõzése érdekében a hegyközség

elrendelheti az ültetvénynek a tulajdonos költségére történõ kivágását. [A

tulajdonos a kivágás miatt kártérítést nem követelhet.]"

(5) A hegyközség kivágathatja az olyan mûveletlenül hagyott ültetvényt,

amelynek termõképessége nem állítható helyre, és amelynek tulajdonosa

ismeretlen vagy nem érhetõ el.

Indokolás

A módosító javaslat a hegyközség lehetõségeit kívánja bõvíteni a mûveletlenül

hagyott ültetvényekkel kapcsolatban.

25. A törvényjavaslat 45. §-ának (1) bekezdése módosul, és a § új (2)

bekezdéssel egészül ki, az eredeti (2) bekezdés jelölésének egyidejû

változtatásával:

"(1) A borászati üzem létesítésének és mûködtetésének engedélyezése

ügyében eljáró hatóság köteles beszerezni az üzem helye szerint illetékes

hegyközség [hozzájárulása] véleményét.

(2) Szõlõ mûvelési ágban nyilvántartott termõföld esetében a mûvelési ág

megváltoztatásához a hegyközség engedélye szükséges. A mûvelési ág változására

egyebekben a termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvény 42.§-ában foglaltakat

kell azzal az eltéréssel alkalmazni, hogy a földhivatal a mûvelési ág

visszaállításáról a hegyközség megkeresése alapján határoz."

Indokolás

Egyrészt elégséges, ha a borászati üzem létesítésével és mûködtetésével

kapcsolatban csak véleményezési joga van a hegyközségnek. Másrészt indokolt

megadni ugyanazt a jogot borvidéken és bortermõhelyen a hegyközségnek, amit a

földtörvény biztosít a természetvédelmi hatóságnak a védelem alatt álló

területen. Ez a klasszifikált termõhelyek védelmét szolgálja.

26. A törvényjavaslat 47. §-a az alábbi új c) és d) pontokkal egészül ki, az

eredeti jelölés értelemszerû változtatásával:

"c) a termékek piacrajutását elõsegítõ szolgáltatásokat szervez;

d) képviselheti a hegyközséget a származás- és minõségvédelemmel

kapcsolatos ügyekben;"

Indokolás

Az indokok megegyeznek a T/200/11.. számú módosító javaslat indokaival, a

bizottsági javaslat ahhoz képest pontosítja a normaszöveget.

27. A törvényjavaslat 49. §-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul és

a § új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(1) A hegyközségi szervezetek közigazgatási ügyekben való eljárására az

államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény

(Áe.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

(4) Alapszabályban, illetve szervezeti és mûködési szabályzatban kell

meghatározni a közigazgatási ügyben eljáró személy kizárás (Áe. 19. §) miatt

vagy bármely más okból való akadályoztatása esetére a feltételeknek megfelelõ

másik személy kijelölésére vonatkozó szabályokat."

Indokolás

A módosító javaslat hiányt pótol a közigazgatási ügyben eljáró személyek

akadályoztatása esetére irányadó szabályokkal.

28. A törvényjavaslat 50. §-a új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A hegyközségi, valamint a szõlõ- és borgazdálkodás területén

ellenõrzésre jogosult más szervezetek kötelesek együttmûködni, ellenõrzéseik

tapasztalatairól egymást kölcsönösen tájékoztatni."

Indokolás

A különbözõ, ellenõrzésre jogosult szervezetek számára indokolt elõírni az

együttmûködés kötelezettségét.

29. A törvényjavaslat 53. §-ának (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(3) Az újonnan telepített szõlõterület után a telepítéstõl számított

[három] négy évig nem kell járulékot fizetni."

Indokolás

A módosító javaslat a járulékfizetést ahhoz az idõhöz igyekszik igazítani, ami

után a szõlõültetvénytõl haszon remélhetõ.

30. A törvényjavaslat 53. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Adományt, valamint más vagyoni elõnyt csak olyan személytõl lehet

elfogadni, aki a hegyközség tevékenységében érdektelen."

Indokolás

Közigazgatási ügyben eljáró szervezetrõl lévén szó, a közélet tisztasága

szempontjából lényeges ez a rendelkezés.

31. A törvényjavaslat 56. §-ának (3) bekezdése kiegészül az alábbiak szerint:

"(3) Az elõkészítõ bizottságok tagjai a támogatás felhasználása során az

ilyen ügyben általában elvárható gondossággal kötelesek eljárni, a

felhasználással kapcsolatos kötelezettségeik megszegésével okozott kárért a

polgári jogi felelõsség általános szabályai szerint felelnek. A támogatás

felhasználásáról az elõkészítõ bizottság elszámolást készít, amit az alakuló

közgyûlés hagy jóvá."

Indokolás

A támogatással való elszámolásra a törvényjavaslat nem tartalmazott

rendelkezést, ezért a módosító javaslat hiányt pótol.

32. A törvényjavaslat 60. §-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) E törvény hatálybalépését követõ [három] négy hónapon belül meg kell

alakítani településenként az elõkészítõ bizottságokat, és a hegyközségek

alakuló közgyûléseit 1995. [május 31] szeptember 30-ig meg kell tartani."

Indokolás

A várható hatálybalépéshez igazodó határidõt, illetve határnapot tartalmaz a

módosító javaslat.

33. A törvényjavaslat 62. §-a az alábbiak szerint módosul:

"62. § Az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény alapján

létrejött, "hegyközség" elnevezést viselõ társadalmi szervezet [ amely a 2.

§-ban meghatározott településen mûködik, köteles elõkészíteni] a jegyzõnél

tett bejelentéssel vállalhatja az e törvény rendelkezéseinek megfelelõ alakuló

közgyûlés elõkészítését. [A szervezet tagjára nem vonatkozik a 6. § (1)

bekezdése szerinti bejelentési kötelezettség.] Ilyen esetben a jegyzõnek,

illetve az elõkészítõ bizottságnak e törvényben meghatározott jogait az

elõkészítést végzõ társadalmi szervezet gyakorolja."

Indokolás

Nem indokolt kötelezõvé tenni a hegyközségi egyesületek számára az

elõkészítést; választásuk alapján legyen erre lehetõségük.

34. A törvényjavaslat új alcímmel és új 64. §-sal egészül ki, egyidejüleg az

eredeti számozás ennek megfelelõen változik:

Átmeneti rendelkezések

64. §

(1) A 12. § (2) bekezdésében foglalt kötelezettséget a megalakulás évében

december 31-ig kell teljesíteni.

(2) A 44. § (5) bekezdése a törvény hatálybalépésétõl számított két év

eltelte után alkalmazható."

Indokolás

Az (1) bekezdés az adatszolgáltatás rendjét kívánja összhangba hozni a

megalakulás szabályaival, a (2) bekezdés pedig türelmi idõt kíván biztosítani

az elhagyott, leromlott állapotú szõlõk tulajdonosai számára.

35. A törvényjavaslat 64. §-a az alábbiak szerint egészül ki:

"Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy

a) a belügyminiszterrel és a pénzügyminiszterrel egyetértésben a

hegyközségek megalakulásához nyújtott költségvetési támogatás igénybevétele

feltételei és elszámolása,

b) a hegyközségi tagok, a hegyközségek és a hegyközségi tanácsok

adatszolgáltatása,

c) a származási bizonyítvány kiadása, valamint

d) a belügyminiszterrel együttes rendeletben a törvény által

meghatározott közigazgatási feladatoknak a hegyközségek részére történõ

átadása

rendjét szabályozza."

Indokolás

A felhatalmazás szabályait a hatálybalépést követõen szükségessé váló

kormányzati intézkedések miatt kell kiegészíteni.

36. A törvényjavaslat 65. §-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"Ez a törvény - a (2) bekezdésben meghatározott rendelkezéseinek

kivételével - az 1995. évi [január] március hó 1. napján lép hatályba."

Indokolás

Lásd a 32. sorszám alatti indokolást.

37. A törvényjavaslat 65. § (3) bekezdése módosul, jelölése a) pontra változik

és a bekezdés b) és c) pontokkal egészül ki:

"(3) A törvény hatálybalépésével egyidejüleg

a) az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 1. §-ának

(2) bekezdés a következõ c) ponttal egészül ki:

/A törvény hatálya nem terjed ki/

"c) A hegyközség által megállapított [referencia-árra] termõhelyi

védõárra."

b) a termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvény 36. §-a (1) bekezdésének

elsõ mondata helyébe a következõ rendelkezés lép, egyidejüleg a § (4)

bekezdéssel egészül ki:

"A használó - ha e törvény másként nem rendelkezik, választása szerint -

köteles a termõföldet mûvelési ágának megfelelõ termeléssel hasznosítani, vagy

termelés folytatás nélkül a talajvédelmi elõírásokat betartani (hasznosítási

kötelezettség).

(4) Szõlõt és gyümölcsöst a mûvelési ágnak megfelelõ termeléssel kell

hasznosítani. "

Indokolás

Egyrészt a referencia-árra vonatkozó rendelkezést kell összhangba hozni az

azzal kapcsolatos módosító javaslattal, másrészt a földtörvény szabályait

szigorítja a módosító javaslat azzal, hogy szõlõ és gyümölcsös esetében a

mûvelési kötelezettséget visszaállítja. E mûvelési ágaknál ugyanis csak a

talajvédelmi elõírásoknak való megfelelés nem elégséges a szomszédos

ingatlanok tulajdonosai érdekeinek megvédésére. Ezen kívül a törvényjavaslat

44. §-ával is meg kell teremteni az összhangot.

38. A törvényjavaslat 1. számú mellékletének I/3.,4,12, és 20. pontjai az

alábbiak szerint módosulnak:

3. Kiskunsági borvidék

Akasztó, Ágasegyháza, Ballószög, Balotaszállás, Bácsalmás, Bácsszõlõs, Bócsa,

Borota, [Bugac,] Csengõd, Csikéria, Csólyospálos, Felsõlajos, Fülöpháza,

Fülöpjakab, Fülöpszállás, Harkakötöny, Harta, Helvécia, Hercegszántó,

Imrehegy, Izsák, Jakabszállás, Jánoshalma, Jászszentlászló, Kaskantyú, Kecel,

Kecskemét, Kerekegyháza, Kéleshalom, Kiskõrös, Kiskunfélegyháza, Kiskunhalas,

Kiskunmajsa, Kunbaja, Kunbaracs, Kunfehértó, [Kunszállás,] Kunszentmiklós,

Ladánybene, Lajosmizse, Lakitelek, Móricgát, Nyárlõrinc, Orgovány, Páhi,

Pirtó, Solt, Soltszentimre, Soldtvadkert, Szabadszállás, Szentkirály

(Lászlófalva), Tabdi, Tázlár, Tiszaalpár, Tiszakécske, Tompa, Városföld,

Zsana.

4. Ászár-Neszmélyi borvidék

a) Bársonyos-Császári körzet: Bársonyos, Császár, Csép, Ete, Kerékteleki,

Kisbér, Vérteskethely;

...

12. Soproni borvidék

[Balf,] Fertõboz, Fertõendréd, Fertõrákos, Fertõszentmiklós, Fertõszéplak,

Harka, Hidegség, Kópháza, [Magyarfalva,] Sopron.

20. Tokajhegyaljai borvidék

Abaújszántó, Bekecs, Bodrogkeresztúr, Bodrogkisfalud, Bodrogolaszi,

[Bodrogszegi,] Erdõbénye, Erdõhorváti, Golop, Hercegkút, Legyesbénye,

Makkoshotyka, Mád, Mezõzombor, Monok, Olaszliszka, Rátka, Sárazsadány,

Sárospatak, Sátoraljaújhely, Szegi, Szegilong, Szerencs, Tarcal, Tállya,

Tokaj, Tolcsva, Vámosújfalu.

Indokolás

A mellékletben felsorolt települések státusváltozásai (vagy névváltozás) miatt

van szükség a módosító javaslatra.

Budapest, 1994. december 13.

Dr. Orosz Sándor

a Bizottság elnöke

Eleje Honlap