----------------------

KVNYOMT.DOC

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

- 1 -

T/210/185..

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

A Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetésérõl szóló, T/210.. számú

törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §, 102. §

(1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztünk elõ.

- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés

szerint - növeli a törvényjavaslat

1. számú mellékletének VIII/25/1/-/29 elõirányzatát 175,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének XVIII/15/7/25/- elõirányzatát 25,0 mFt-tal.

1. számú mellékletének XVIII/17/3/-/- elõirányzatát 30,0 mFt-tal.

A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés

szerint - csökkenti a törvényjavaslat

1. számú mellékletének XV/5/1/1/3 elõirányzatát 230,0 mFt-tal,

________________

KVNYOMT.DOC

J A V A S L A T A K Ö L T S É G V E T É S I E L Õ I R Á N Y Z A T O K M

Ó D O S Í T Á S Á R A

1. számú melléklet 1995. évi T/210. törvényhez

Millió forintban, egy tizedessel!

Feje-| |Al- |Elõir|Kie- |Feje-| |Al-|Elõir| K I A D Á S O K

| Eredeti |Javasolt |Módosított

zet |Cím |cím |csop.|melt |zet |Cím|cím|csop.|----------------------------

---------|elõirányzat|módosítás|elõirányzat

szám |szám|szám|szám |e.sz.|név |név|név|név | Kiemelt elõirányzat neve

| | (+ -) |

VIII | | | | | Belügyminisztérium

| | |

| 25 | | | | Helyi önkormányzatok támogatásai

| | |

| | 1 | | | Normatív hozzájárulások

| | |

| | | - | |

| | |

| | | | 29 | Gyermek és ifjúsági

feladatok | - | + 175,0| 175,0

| | | | |

| | |

XVIII| | | | | Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium

| | |

| 15 | | | | Fejezeti kezelésû elõirányzatok

| | |

| | 7 | | | Alapítványok támogatása

| | |

| | | 25 | | Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági

Alapítvány | - | + 25,0| 25,0

| | | | - |

| | |

| | | | |

| | |

XVIII| | | | | Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium

| | |

| 17 | | | | Alapok támogatása

| | |

| | 3 | | | Központi Ifjúsági Alap

| 36,0| + 30,0| 66,0

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

XV | | | | | Földmûvelésügyi Minisztérium

| | |

| 5 | | | | Kárpótlási Hivatalok

| | |

| | 1 | | | Országos Kárrendezési és Kárpótlási

Hivatal | | |

| | | 1 | | Mûködési költségvetés

| | |

| | | | 3 | Dologi Kiadások

| 770,7| - 230,0| 540,7

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

Megjegyzés: az ûrlapon egyetlen tartalmilag-logikailag összetartozó,

részelemeiben egymástól elválaszthatatlan elõirányzat-módosítás tüntethetõ

fel (pl. kiadások, illetve bevételek közötti átcsoportosítás; vagy kiadások

vagy bevételek növelése//csökkentése azonos jogcímen több fejezetnél, több

címnél stb.; vagy pl. bevételek emelése annak érdekében, hogy a kiadásokat

is növelni lehessen, vagy fordítva). A kiadásokat, bevételeket részletezõ

(1. és 2. számú) mellékletek módosítására irányuló javaslat összefüggésben

állhat a törvényjavaslat más mellékleteivel, illetve a részelõirányzatokat,

normatívákat tartalmazó mellékletek összefüggésben állhatnak a kiadásokat,

bevételeket részletezõ mellékletekkel, továbbá a normaszövegben szereplõ

rendelkezésekkel.

- Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben, a törvényjavaslat 3.

számú mellékletének kiegészítését javasoljuk egy új 28. ponttal:

"28. Helyi Gyermek- és ifjúsági feladatok

Összege: 50 Ft/fõ

A települési önkormányzatot 1995. január 1-jei 0-24 éves állandó

népessége után illeti meg a hozzájárulás."

I n d o k o l á s

VIII/25/1/-/29 Gyermek és ifj. feladatok (új) + 175,0

Az önkormányzatok számára a gyermek- és ifjúsági feladatokat az

önkormányzati törvény közelmúltban elvégzett módosítása írja elô. A feladat

tartalmát az önkormányzati törvényen kívûl az 1971. évi IV. (ifjúsági) és az

1991. évi LXIV. (a Gyermek jogairól szóló nemzetközi egyezmény kihirdetésérôl

szóló) törvény határozza meg. A feladathoz megitélésünk szerint normatívát

kell rendelni, melyet - tekintettel a költségvetés szorult helyzetére - 50,-

Ft/fõ/év összeggel kalkuláltunk a 0-24 éves lakosság (3,5 millió fõ) létszáma

alapján. Az új normatíva országosan mindössze 175 millió forintot jelent,

ugyanakkor bevezetése az új generációk és az önkormányzatok felé jelentõs

pozitív üzenetet hordoz.

XVIII/15/7/25/- Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány (új) + 25,0

XVIII/17/3/-/- Központi Ifjúsági Alap + 30,0

A Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány az elmúlt évben is kapott 25

millió forint költségvetési támogatást. E támogatás eltörpül a szükségletek

mellet, de jelzésértékû arra vonatkozóan, hogy e közalapítvány mûködését a

kormány fontosnak tartja. Az Alapítvány néhány héten belül közalapítvánnyá

alakul át.

A Központi Ifjúsági Alap költségvetési támogatását a terv bázisszinten

tartalmazza. Az összeg megitéléséhez tudni kell, hogy az elõzõ évben a Kormány

illetékes szerve elfelejtette tervezni ezt az elõirányzatot. Az 1994-es

költségvetési tervben szereplõ (tehát most bázisként szolgáló) 36,0 millió

forintot a költségvetés parlamenti tárgyalásának szakaszában képviselõi

mondosító indítványokkal "kaparták össze". Így lehetséges az, hogy míg 1993-

ban a Központi Ifjúsági Alap támogatása 100 millió forint volt, addig 1994-ben

csak 36. A feladatok és az Alapból teljesítendô támogatási szükségletek az

1993-as szintet is meghaladják. A Kormányprogramban tett vállalások alapján az

elõirányzat növelése teljes mértékben indokolt.

XV/5/1/1/3 Országos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatal (dologi) -230,0

A fenti három növelés forrásául az Országos Kárrendezési és Kárpótlási

Hivatal szerintünk indokolatlanul növekvõ dologi kiadásának csökkentése

szolgálhat. (Az Országos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatal 1994-ben várhatóan

513,6 millió forintot használ majd fel erre a célra.) Az 1995-ös költségek sem

az Országos, sem a megyei hivatalokban nem növekednek a terv szerint, csak a

dologi kiadások. Ezt nem látjuk indokoltnak.

Csizmár Gábor - Juhász Gábor - Kiss Péter

Budapest, 1994. november 28.

Eleje Honlap