KVNYOMT.DOC
ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
- 1 -
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
A Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetésérõl szóló, T/210.. számú
törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §, 102. §
(1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztünk elõ.
- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés
szerint - növeli a törvényjavaslat
1. számú mellékletének VIII/25/1/-/29 elõirányzatát 175,0 mFt-tal,
1. számú mellékletének XVIII/15/7/25/- elõirányzatát 25,0 mFt-tal.
1. számú mellékletének XVIII/17/3/-/- elõirányzatát 30,0 mFt-tal.
A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés
szerint - csökkenti a törvényjavaslat
1. számú mellékletének XV/5/1/1/3 elõirányzatát 230,0 mFt-tal,
________________
KVNYOMT.DOC
J A V A S L A T A K Ö L T S É G V E T É S I E L Õ I R Á N Y Z A T O K M
Ó D O S Í T Á S Á R A
1. számú melléklet 1995. évi T/210. törvényhez
Millió forintban, egy tizedessel!
Feje-| |Al- |Elõir|Kie- |Feje-| |Al-|Elõir| K I A D Á S O K
| Eredeti |Javasolt |Módosított
zet |Cím |cím |csop.|melt |zet |Cím|cím|csop.|----------------------------
---------|elõirányzat|módosítás|elõirányzat
szám |szám|szám|szám |e.sz.|név |név|név|név | Kiemelt elõirányzat neve
| | (+ -) |
VIII | | | | | Belügyminisztérium
| | |
| 25 | | | | Helyi önkormányzatok támogatásai
| | |
| | 1 | | | Normatív hozzájárulások
| | |
| | | - | |
| | |
| | | | 29 | Gyermek és ifjúsági
feladatok | - | + 175,0| 175,0
| | | | |
| | |
XVIII| | | | | Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium
| | |
| 15 | | | | Fejezeti kezelésû elõirányzatok
| | |
| | 7 | | | Alapítványok támogatása
| | |
| | | 25 | | Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági
Alapítvány | - | + 25,0| 25,0
| | | | - |
| | |
| | | | |
| | |
XVIII| | | | | Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium
| | |
| 17 | | | | Alapok támogatása
| | |
| | 3 | | | Központi Ifjúsági Alap
| 36,0| + 30,0| 66,0
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
XV | | | | | Földmûvelésügyi Minisztérium
| | |
| 5 | | | | Kárpótlási Hivatalok
| | |
| | 1 | | | Országos Kárrendezési és Kárpótlási
Hivatal | | |
| | | 1 | | Mûködési költségvetés
| | |
| | | | 3 | Dologi Kiadások
| 770,7| - 230,0| 540,7
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
Megjegyzés: az ûrlapon egyetlen tartalmilag-logikailag összetartozó,
részelemeiben egymástól elválaszthatatlan elõirányzat-módosítás tüntethetõ
fel (pl. kiadások, illetve bevételek közötti átcsoportosítás; vagy kiadások
vagy bevételek növelése//csökkentése azonos jogcímen több fejezetnél, több
címnél stb.; vagy pl. bevételek emelése annak érdekében, hogy a kiadásokat
is növelni lehessen, vagy fordítva). A kiadásokat, bevételeket részletezõ
(1. és 2. számú) mellékletek módosítására irányuló javaslat összefüggésben
állhat a törvényjavaslat más mellékleteivel, illetve a részelõirányzatokat,
normatívákat tartalmazó mellékletek összefüggésben állhatnak a kiadásokat,
bevételeket részletezõ mellékletekkel, továbbá a normaszövegben szereplõ
rendelkezésekkel.
- Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben, a törvényjavaslat 3.
számú mellékletének kiegészítését javasoljuk egy új 28. ponttal:
"28. Helyi Gyermek- és ifjúsági feladatok
Összege: 50 Ft/fõ
A települési önkormányzatot 1995. január 1-jei 0-24 éves állandó
népessége után illeti meg a hozzájárulás."
I n d o k o l á s
VIII/25/1/-/29 Gyermek és ifj. feladatok (új) + 175,0
Az önkormányzatok számára a gyermek- és ifjúsági feladatokat az
önkormányzati törvény közelmúltban elvégzett módosítása írja elô. A feladat
tartalmát az önkormányzati törvényen kívûl az 1971. évi IV. (ifjúsági) és az
1991. évi LXIV. (a Gyermek jogairól szóló nemzetközi egyezmény kihirdetésérôl
szóló) törvény határozza meg. A feladathoz megitélésünk szerint normatívát
kell rendelni, melyet - tekintettel a költségvetés szorult helyzetére - 50,-
Ft/fõ/év összeggel kalkuláltunk a 0-24 éves lakosság (3,5 millió fõ) létszáma
alapján. Az új normatíva országosan mindössze 175 millió forintot jelent,
ugyanakkor bevezetése az új generációk és az önkormányzatok felé jelentõs
pozitív üzenetet hordoz.
XVIII/15/7/25/- Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány (új) + 25,0
XVIII/17/3/-/- Központi Ifjúsági Alap + 30,0
A Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány az elmúlt évben is kapott 25
millió forint költségvetési támogatást. E támogatás eltörpül a szükségletek
mellet, de jelzésértékû arra vonatkozóan, hogy e közalapítvány mûködését a
kormány fontosnak tartja. Az Alapítvány néhány héten belül közalapítvánnyá
alakul át.
A Központi Ifjúsági Alap költségvetési támogatását a terv bázisszinten
tartalmazza. Az összeg megitéléséhez tudni kell, hogy az elõzõ évben a Kormány
illetékes szerve elfelejtette tervezni ezt az elõirányzatot. Az 1994-es
költségvetési tervben szereplõ (tehát most bázisként szolgáló) 36,0 millió
forintot a költségvetés parlamenti tárgyalásának szakaszában képviselõi
mondosító indítványokkal "kaparták össze". Így lehetséges az, hogy míg 1993-
ban a Központi Ifjúsági Alap támogatása 100 millió forint volt, addig 1994-ben
csak 36. A feladatok és az Alapból teljesítendô támogatási szükségletek az
1993-as szintet is meghaladják. A Kormányprogramban tett vállalások alapján az
elõirányzat növelése teljes mértékben indokolt.
XV/5/1/1/3 Országos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatal (dologi) -230,0
A fenti három növelés forrásául az Országos Kárrendezési és Kárpótlási
Hivatal szerintünk indokolatlanul növekvõ dologi kiadásának csökkentése
szolgálhat. (Az Országos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatal 1994-ben várhatóan
513,6 millió forintot használ majd fel erre a célra.) Az 1995-ös költségek sem
az Országos, sem a megyei hivatalokban nem növekednek a terv szerint, csak a
dologi kiadások. Ezt nem látjuk indokoltnak.
Csizmár Gábor - Juhász Gábor - Kiss Péter
Budapest, 1994. november 28.