ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/233/68..

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnöke

Módosító javaslat

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvény módosítására a T/233.. számon

beterjesztett törvényjavaslathoz az alábbi módosító javaslatokat terjesztem

elõ:

A magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1991. évi XC. törvény módosításáról

szóló törvényjavaslat 5. számú melléklete által a Tv.-t kiegészítõ 6. számú

melléklet 1.1, 2.2, 2.3, 2.4, 3. pontjának rendelkezése helyére a következõ

rendelkezések lépnek, egyidejûleg 6. pontja elhagyásra kerül:

"1.1 Az általányadózás évét megelõzõ évben az egyéni vállalkozói bevétele a

[3] 5 millió forintot, abban az esetben pedig, ha az egyéni vállalkozói

tevékenységét kizárólag az e melléklet 2.3 és 2.4 pontjában meghatározott

kiskereskedõként gyakorolja, a [15] 20 millió forintot nem haladta meg. A

tevékenységet az elõzõ évben évközben kezdõ egyéni vállalkozónál a mûködés egy

napjára jutó bevételt kell évesíteni és ennek alapján lehet megállapítani,

hogy az átalányadózás bevételhatárban meghatározott feltételei fennállnak-e. A

tevékenységét kezdõ egyéni vállalkozó is választhatja a tevékenységének

megkezdése évében az átalányadót, ha az e mellékletben foglalt feltételeknek

egyébként megfelel. Az átalányadó kizárólag az egyéni vállalkozói tevékenység

egészére választható.

[1.2 Nem választható az átalányadózás az olyan egyéni vállalkozói

tevékenységre, amelybõl származó jövedelem után - ha nem egyéni vállalkozói

igazolvány birtokában gyakorolná e tevékenységét a magánszemély - a szellemi

tevékenységbõl származó jövedelemre vonatkozó adókedvezményt lehetne igénybe

venni.]

2.2 Az átalányadót választó egyéni vállalkozó (kivéve az 2.3 és 2.4 pontban

megjelölt egyéni vállalkozót) átalányadó alapja az adóévben elért 2.1 pont

szerinti bevételének [20] 15 százaléka.

2.3 A kizárólag az üzletek mûködésérõl szóló jogszabály alapján a közvetlen

fogyasztók részére kiskereskedelmi tevékenységet folytató egyéni vállalkozó

átalányadó alapja az adóévben elért 2.1 pont szerinti bevételének [13] 10

százaléka. E melléklet alkalmazásában nem tartozik e körbe az említett

jogszabály szerinti vendéglátó-ipari, idegenforgalmi, szolgáltatói,

kereskedelmi szálláshelyadási tevékenység, továbbá a pénznyerõ automata

üzemeltetése.

Amennyiben az egyéni vállalkozó az adott évi egyéni vállalkozói tevékenysége

során a kiskereskedelem körébe nem tartozó tevékenységet is folytat, csak a

2.2 pont szerinti [20] 15 százalékos átalányadó-alap alkalmazására jogosult

azzal, hogy az átalányadózásra jogosító bevételhatára ennek megfelelõen évi

[3] 5 millió forint.

2.4 A 2.3 pontban megjelölt egyéni vállalkozó átalányadó alapja az adóévben

elért 2.1 pont szerinti bevételének 7 százaléka, amennyiben kiskereskedelmi

tevékenysége (külön-külön vagy együttesen) az üzletek mûködésérõl szóló

jogszabályban foglaltak közül kizárólag a következõk mûködtetésére terjed ki:

üzletköri jelzõszám

- élelmiszer áruház I. 10.

- élelmiszer szaküzlet I. 11.

- élelmiszer jellegû vegyesüzlet I. 12.

- vegyi áruk üzlete I. 31.

- drogéria és gyógynövény szaküzlet I. 32.

- egyéb szakboltok (I.6.) közül a termény és takarmánybolt.

Amennyiben az egyéni vállalkozó, az adott évi egyéni vállalkozói tevékenysége

során az elõzõekben felsoroltakon túlmenõen más - de csak a 2.3 pont szerinti

- kiskereskedelmi tevékenységet is folytat, akkor a 2.3 pont szerinti [13] 10

százalékos átalányadó-alap alkalmazására jogosult.

3. Az átalányadó alapja után az adó mértéke [25] 18 százalék. Abban az

esetben, ha az egyéni vállalkozó átalányadó alapja az évi 200 ezer Ft-ot nem

haladja meg, az elõzõek szerinti kiszámított adónak csak az 50 százalékát kell

megfizetnie, ha az átalányadó alkalmazásának évében a 37. § (1) bekezdése

szerint adó fizetésére nem kötelezett."

Indokolás

Az átalányadóra kidolgozott javaslat mögöttes szándéka nyilvánvaló: a

vállalkozók az ellenõrzések hiánya miatt a mai önadózásos rendszerben még

ennyi adót sem fizetnek. A tévedés ott rejlik, hogy a választható átalányt

nyilván azok választják csak, akik ma ennél több adót fizetnek. Nincs akadálya

annak, hogy ugyanaz a vállalkozó párhuzamosan több vállalkozást mûködtessen,

az egyikre a költségeit telepítve, a másikra pedig az átalányt választják. A

javaslat nem adóátalány, mert az átalány alapelemre a sír-nevet alapon

mûködtetett pausálé. Ehelyett egy alacsony kulcsú bruttó forgalmi adóhoz, vagy

a helyi iparûzési adóhoz hasonló keveréket produkál, ami közgazdaságilag nem

illeszthetõ az adórendszerbe. Nemcsak arról van szó, hogy a változtatások

költségvetési és az adóterhelésre gyakorolt hatását nem mutatja be a javaslat,

hanem arról, hogy az átalányadózás miatt az abban résztvevõ több tízezer

vállalkozó a beszerzéseinél legkevésbé sem lesz érdekelt az ÁFA-s számlák

gyûjtögetésében, így tovább szélesedhet a fekete gazdaság, s az átalányadózás

az ÁFA bevételek elmaradásában mérhetõ majd jól.

Aggályos az 1.2 pont, mert a szellemi tevékenység eddigi kedvezményét

diszkriminatív módon egy lehetõségbõl való kizárásra használja. Különösen

furcsa ez akkor, mikor a szellemi tevékenység eddigi preferenciája a felére

csökken.

Módosító javaslatunk a felvetett problémáknak csak egy kis részére ad

megoldást, konkrétan az egyes jövedelem- és adóátalányok megállapításának

bõvítését azzal a céllal teszi, hogy széles körben lehessen élni az átalányadó

lehetõségével. Az ÁFA kapcsán felvetett problémákra vonatkozóan szükségesnek

tartjuk, hogy a javaslatot elõterjesztõ módosítsa eredeti javaslatát.

Budapest, 1994. november 21.

Barsiné Pataky Etelka

(MDF)

Eleje Honlap