ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/235/19..

Dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII.

Tv. módosítását célzó - T/235..sz. alatt benyújtott - törvényjavaslat 1.§-hoz

az alábbi

módosító indítványt

terjesztjük elõ.

1.§

A FAT 1.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"1.§. (1) Fogyasztási adót (a továbbiakban: adó) kell fizetni az 1. számú

mellékletben megnevezett termékeknek

a) az adó alanya (3.§.) által - az e törvény II. fejezetében

meghatározott feltételek szerinti - belföldön történõ értékesítése,

valamint

b) az importálása

után.

(2) Importálásnak

a) a termék külföldrõl belföldre, a belföldi forgalom számára való

vámkezeléssel vagy vámkedvezményes (engedélyjegyes) eljárással történõ

behozatala,

b.) a termék külföldrõl belföldre jogellenesen történõ bejuttatása,

valamint a vámáru jogellenes belföldi forgalomba hozatala,

c) a behozatali elõjegyzésben vámkezelt termék esetében az elszámolási

kötelezettség elmulasztása

d.) a termék mennyiségi egységére megállapított adótétel megfizetése

tekintetében a kiviteli elõjegyzésben vámkezelt és külföldre kivitt

termékbõl bérmunkában ott elõálított termék behozatala

minõsül.

(3) Nem minõsül importálásnak a kiviteli elõjegyzésben vámkezelt és

visszahozott termék, valamint az így vámkezelt és külföldre kivitt termékbõl

bérmunkában ott elõállított termék behozatala, kizárólag a százalékos adó

megfizetése tekintetében. [ illetve a végleges rendeltetéssel kiszállított, de

elõre nem látható okból visszaküldött terméknek a visszahozatala is.]

Indokolás

A kiviteli elõjegyzésben kivitt és abból bérfeldolgozással külföldön

elõállított termék után a törvényjavaslat szerint a fogyasztási adót az

értékesítéskor kell az adóalanynak megfizetni. Ez azt jelenti, hogy - szemben

a késztermékimporttal - a tételes adó alá esõ jövedéki termékek ilyen

importjánál az adó megfizetése átkerül a nehezebben ellenõrizhetõ önadózási

formába. A bérfeldolgozási konstrukciónál a külföldre fizetendõ összeg a

bérfeldolgozási díj - ezért a termék mennyiség meghatározása is bizonytalanná

válhat.

További probléma, hogy ez a szabályozás nem versenysemleges, mert - túl az

adóvisszaélés lehetõségén - finanszírozási szempontból versenyelõnyt biztosít

a külföldön történõ bérfeldolgoztatásnak.

A módosítási javaslat azt célozza, hogy a tételes adó alá esõ termékek

bérfeldolgoztatásból történõ importja az általános szabály alá kerüljön és így

az adókikerülés lehetõsége megszünjön. Ezáltal növelhetõ legyen a

fogyasztáshoz kapcsolódó adóbevétel.

A törvényjavaslat 1. § (3) bekezdése biztosítja a százalékos mértékû kulcs alá

esõ termékek külföldön történõ bérfeldolgoztatása esetén elérhetõ "adónyerés"

kizárását. Az elhagyni javasolt szövegrész az adókikerülés esélyét csökkenti.

Budapest, 1994. november 30.

Kovács Tibor Miklós László

MSZP MSZP

A probléma megoldható, ha a Házszabály 102. § (1) bekezdése értelmében a

kijelõlt bizottság (Gazdasági) benyújtja a következõ módosító javaslatot:

A FAT 8.§. (2) bekezdése helyére a következõ rendelkezés lép:

"Termékimport esetén - a kiviteli elõjegyzésben vámkezelt és külföldre kivitt

termékbõl bérmunkáltatással ott elõállított százalékos adómérték alá esõ

termék behozatalát kivéve - az adófizetési kötelezettség a terméknek a

belföldi forgalom számára történõ vámkezelése alkalmával tartott elsõ

áruvizsgálat idõpontjában keletkezik."

A FAT 9.§. (1) bekezdésének a./ és e./ pontja helyére a következõ rendelkezés

lép:

a./ "a saját elõállítású és bérmunkában - belföldön vagy külföldön -

termeltetett termékeknél az értékesített termék fogyasztási adót,

általános forgalmi adót, kereskedelmi árrést nem tartalmazó ellenértéke,

e./ "importált termék esetében pedig a vámérték, kivéve a kiviteli

elõjegyzésben vámkezelt és külföldre kivitt termékbõl bérmunkáltatással

elõállított termék behozatalát"

Ugyanakkor a javaslat elfogadás esetén nem oldódik meg az a mai probléma, hogy

a törvény 9.§. (1) bekezdésének e./ pontja értelmében a százalékos mértékû

adókulcs alá esõ termékek importja esetén az adó alapja a vámérték, tehát a

bérfeldolgozási díj. Így adónyerés révén szintén a külföldi - tényleges vagy

látszat - bérfeldolgozás válik üzletileg elõnyössé.

Eleje Honlap