- 1 -

______________

I:\bizjelen\T235resz.DOC

T/235/26.. szám

Az Országgyûlés

Költségvetési és pénzügyi bizottságának Alkotmány- és igazságügyi bizottságának

Gazdasági bizottságának Mezõgazdasági bizottságának

Szociális és egészségügyi

bizottságának

a j á n l á s a

a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII.

törvény módosításáról beterjesztett T/235.. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban:

Költségvetési bizottság), Alkotmány- és igazságügyi bizottsága, (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság), Gazdasági bizottsága, Mezõgazdasági bizottsága,

valamint Szociális és egészségügyi bizottsága (továbbiakban: Szociális

bizottság) megvitatta a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl

szóló 1991. évi LXXVIII. törvény módosításáról (a továbbiakban: FAT)

beterjesztett, T/235.. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz

benyújtott T/235/6.,T/7..,T/8..,T/9..,T/10..,.T/11..,T/12..,T/13..,T/14.., /15.,T/16..,

/17., /18., /19.,T/20..,T/21..,T/22..,T/23.. számú módosító javaslatokat.

A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító

javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást. A Szociális bizottság

feladatkörébe nem tartozóként a módosító javaslatokról nem foglalt állást.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1.1 Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 1. §-ában a FAT 1. § (2)

bekezdése felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:

"(2) E törvény alkalmazásában [I]importálásnak"

Indokolás: Lásd az Alkotmányügyi bizottság 1994. december 7-i

ülésének jegyzõkönyvét.

A módosító javaslatot(tal):

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

1. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 1. §-ában a

FAT 1. § (2) bekezdését új d) ponttal javasolják kiegészíteni:

/Importálásnak/

"d) a termék mennyiségi egységére megállapított adótétel megfizetése

tekintetében a kiviteli elõjegyzésben vámkezelt és külföldre kivitt termékbõl

bérmunkában ott elõállított termék behozatala"

/minõsül./

Indokolás: Lásd a T/235/19.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje

2. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 1. §-ában

a FAT 1. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(3) Nem minõsül importálásnak a kiviteli elõjegyzésben vámkezelt és

visszahozott termék, valamint az így vámkezelt és külföldre kivitt termékbõl

bérmunkában ott elõállított termék behozatala, [illetve a végleges

rendeltetéssel kiszállított, de elõre nem látható okból visszaküldött

terméknek a visszahozatala] kizárólag a százalékos adó megfizetése

tekintetében."

Indokolás: Lásd a T/235/19.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja. /Nyelvhelyességi

javaslattétel mellett: "...termék behozatala[,

illetve...]"/

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2.1 Dr. Bernáth Varga Balázs képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ában a FAT

1. § (4) bekezdése d) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Mentes az (1) bekezdés b) pontja szerinti adófizetés alól az a

termékimport, amelyre jogszabály vámmentességet biztosít, kivéve azt a

termékimportot, amely/

"d) [a gazdasági társaságba nem pénzbeni betétként, hozzájárulásként,

vagy] a gazdasági társaság devizaszámláján tartott pénzbeni hozzájárulás

terhére behozott termék utáni,"

/vámmentességen alapul./

Megjegyzés: Az Alkotmányügyi bizottság a határidõ után benyújtott módosító

javaslatot a Házszabály 102. § (1) bekezdésébe ütközõnek tekintette, ezért

nem foglalt állást.

Indokolás: Lásd a T/235/23/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

3. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 1. §-ában a

FAT 1. § (5) bekezdése b) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Mentes az (1) bekezdés b) pontja szerinti adófizetés alól továbbá/

"b) az a termékimport, amelyet a zártárusítású diplomatabolt részére

hoznak be, [az üzemanyag céljára szolgáló sûrített vagy cseppfolyósított

földgáz, illetve cseppfolyósított propán-bután gázkeverék, az aromás

szénhidrogén és a kõolajfeldolgozási vegyi termék] az 1. sz. mellékletben

felsorolt ITJ: 55 termékfõcsoportba tartozó termékek és az aromás

szénhidrogének kivételével."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 9. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/235/21.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

4. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában a FAT 3. §-a b)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/A FAT 3. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/Az adó vagy az árkiegészítés alanya/

"b) az az egyéni vállalkozó, akit a magánszemélyek jövedelemadójáról

szóló 1991. évi XC. törvény ekként határoz meg, illetve az az egyéb

természetes személy, amelyet (akit) a bevétel elérése érdekében saját nevében

és felelõsségére [- az egyéb természetes személyt a rendszeres és az

üzletszerû -] belföldön végzett termékértékesítése, illetve

szolgáltatásnyújtása után a 4. § (1) bekezdése adófizetésre kötelez,vagy a 12.

§ (1) bekezdése árkiegészítés igénylésére jogosít."

Indokolás: Lásd a T/235/15.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

5. Csépe Béla képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ában a FAT 4. §-a (3)

bekezdése a) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/A FAT 4. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:/

/Az (1) bekezdés a) pontjában foglaltak alkalmazása szempontjából saját

elõállítású vagy termeltetett terméknek minõsül az a termék is, amelyet/

"a) bármilyen adózatlan vagy adózott termékbõl (keveréssel, illetve más

eljárással) állítanak elõ, vagy az egyik adómérték alá tartozó termék

összetevõinek olyan megváltoztatásával (adalék hozzáadásával) állítanak elõ,

hogy a termék egy másik adómérték alá kerül; kivéve az üzemanyagfogyasztást

illetve a gázolaj fagyáspontját csökkentõ adalék anyag hozzáadása esetét."

Indokolás: Lásd a T/235/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

6. Kertész István és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 4. §-

ában a FAT 5. §-a (1) bekezdése a) pontjának a következõ módosítását

javasolják:

/Az 1. § (1) bekezdésének a) pontjában foglaltak alkalmazása

szempontjából belföldi értékesítésnek minõsül az is, ha/

"a) az [adóalany a] adózatlan terméket reprezentációs, valamint nem

termelési célra használj[a]ák fel;"

Indokolás: Lásd a T/235/7. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ában a FAT 5. §-a (1)

bekezdése c) pontjának a következõ elhagyását javasolja:

/A FAT 5. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/Az 1. § (1) bekezdésének a) pontjában foglaltak alkalmazása

szempontjából belföldi értékesítésnek minõsül az is, ha/

"[c) a terméket a termelõ vagy a termeltetõ saját kiskereskedelmi

hálózatába, üzlethelyiségébe szállítja ki.]"

Indokolás: Lásd a T/235/14.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

8. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a FAT 6. §-a (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/A FAT 6. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(2) Használt terméknek a [rendeltetésszerû] használat után

újraértékesített termék minõsül."

Indokolás: Lásd a T/235/13.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

9. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 5. §-ában a

FAT 6. § (4) bekezdése a) pontjának a következõ módosítását javasolják:

/Nem tekinthetõ használt terméknek/

"a) [az üzemanyag céljára szolgáló sûrített vagy cseppfolyósított

földgáz, illetve cseppfolyósított propán-bután gázkeverék, az aromás

szénhidrogén és a kõolajfeldolgozási vegyi termék,] az 1. sz. mellékletben

felsorolt ITJ: 55 termékfõcsoportba tartozó termék és az aromás

szénhidrogének, a kozmetikai termék, az élelmiszer, az etilalkohol, az

élvezeti cikk, továbbá a változatlan (kijavított) állapotban már nem

értékesíthetõ nemesfémtermék és drágakõ, valamint"

Indokolás: Lásd a T/235/22.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

10. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 6. §-ában

a FAT 7. § (1) bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését javasolják:

/Az adóalany és az importáló/

"b) a gazolin, a benzin, kivéve a motorbenzint, a benzol, a toluol, a

xilol, az ortó-xilol, az aromatol, a petróleum, kivéve a sugárhajtómûvek

üzemanyagát, a gázolaj, kivéve a dízel-motorokhoz való gázolajat, a paraffinos

és paraffinmentes párlat"

/(az a) és b) pont a továbbiakban együtt: jövedéki termék)/

/belföldi értékesítése, illetve importálása esetén mentesülhet az adó

megfizetése alól./

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 19. és 21.

pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/235/20/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

11. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 6. §-ában

a FAT 7. § (2) bekezdése b) pontjának a következõ módosítását javasolják:

/Az adóalany és az importáló akkor élhet az (1) bekezdésben biztosított

jogával, ha/

"b) a beszerzést vagy importálást megelõzõen a vevõ [írásban értesíti az

adóalanyt és a vámhivatalt], illetve az importáló írásban [értesíti] kéri a

vámhivataltól[, hogy lemond a 11. § (1) bekezdés e) pontjában biztosított

adólevonási (adóvisszaigénylési) jogáról] az adó megfizetése alól a

mentesítést, és errõl a vevõ az adóalanyt is értesíti."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 12. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/235/20/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

12. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 6. §-ában

a FAT 7. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(3) A vevõ, illetve az importáló akkor [mondhat le az adólevonási

(adóvisszaigénylési)jogáról] kérhet és kaphat mentesítést az adó megfizetése

alól, ha

a) a jövedéki terméket közvetlen anyagként a saját elõállítású vagy a

bérmunkában termeltetett termékéhez használja fel;

b) a Jszt. 32. §-ában foglaltak értelemszerû alkalmazásával az ott

meghatározott feltételek szerinti bejelentési, nyilvántartási és elszámolási

elõírások betartására kötelezettséget vállal,

c) igazolja, hogy terhére az állami adóhatóság ezen adónál és az

általános forgalmi adónál adófizetési kötelezettségének elmulasztását, vagy

jelentõs késedelemmel történõ teljesítését, vagy nagyösszegû adóhiányt

jogerõsen nem állapított meg."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 13. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/235/20/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

13. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 6. §-ában

a FAT 7. §-át új (4) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:

"(4) A (3) bekezdés c) pontjában foglaltak alkalmazásában jelentõs

késedelemnek az adófizetési kötelezettség törvényben elõírt esedékességi

idejének 90 napot meghaladó késedelemmel történõ teljesítése, illetve a

nagyösszegû adóhiánynak az ezen adónál és az általános forgalmi adónál

keletkezett adókötelezettség 20 %-át meghaladó hiány minõsül. Az állami

adóhatóság igazolása a kiadást követõ 90 napig érvényes."

Indokolás: Lásd a T/235/20/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

14. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 8. §-ában

a FAT 11. § (1) bekezdése f) pontjának a következõ módosítását javasolják:

/Az önadózás keretében (17. § (1) bekezdés) megállapított fizetendõ

adóból levonhatja vagy az állami adóhatóságtól visszaigényelheti a terméket

terhelõ adót/

"f) az e) pontban foglaltak alkalmazása szempontjából közvetlen

anyagfelhasználásnak minõsül az is, ha

fa) az 1. számú melléklet 21. pontja a) alpontjában meghatározott

ömlesztett termékeket (lédigárut) kiszerelés, palackozás céljából szerezték

be, [illetve]

fb) az 1. számú melléklet 21. pontja b) alpontjában szereplõ petróleumok

közül a sugárhajtómûvek üzemanyag[a]át (55-14-2) kizárólag a sugárhajtású

gépek hajtóanyagaként [történõ fel]használ[ása]ják [esetén minõsül közvetlen

anyagfelhasználásnak] fel,

fc) az 1. számú melléklet 21. pontja b) alpontjában szereplõ tüzelõolajat

(55-16) kizárólag elektromos áram termeléséhez használják fel."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 21. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/235/18/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

15. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 8. §-a (2) bekezdésében a

FAT 11. §-a (5) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/A FAT 11. §-a (5) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(5) Az adóalany, illetve az importáló [a vevõ kérésére] az árban

felszámított, illetve az általa megfizetett adót a számlán köteles elkülönítve

feltüntetni."

Indokolás: Lásd a T/235/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

15.1 Dr. Bernáth Varga Balázs képviselõ a törvényjavaslat 9. §-ának az

elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak

számozása értelemszerûen változik):

"9. § [A FAT a következõ 11/A. §-sal egészül ki:

"11/A. § (1) Az adóalanytól vagy importálótól adózottan beszerzett

háztartási tüzelõolaj (a továbbiakban : HTO) kiskereskedelmi értékesítése

esetén az üzemanyagtöltõ állomás, az önálló háztartási tüzelõolaj eladóhely és

a háztartási tüzelõolajat is értékesítõ tüzelõanyag telephely (a továbbiakban

együtt: HTO-eladóhely) tulajdonosa, illetve bérlõje, vagy a szerzõdéses

rendszerben üzemelõ HTO-eladóhely esetén annak üzemeltetõje (a továbbiakban

együtt: üzemeltetõ) visszaigényelheti az adót az állami adóhatóságtól, ha a

HTO-t a Jszt-ben meghatározott HTO-utalvány ellenében és a kiskereskedelmi

árréssel növelt beszerzési árnak a visszaigényelhetõ adóval történt

csökkentésével értékesítette.

(2) Az adó-visszaigénylési jog az értékesítésrõl kiállított számlán a

teljesítés idõpontjaként feltüntetett napon, illetve készpénzfizetés esetén az

ellenérték kiegyenlítésének napján, és a HTO-utalványnak a vevõtõl való

egyidejû átvételével keletkezik.

(3) Visszaigényelhetõ adóként a (2) bekezdésben meghatározott napon

hatályos, az 1. számú mellékletben a HTO-ra elõírt adó vehetõ figyelembe,

érvényesíthetõ az értékesített - a (4) bekezdés szerint bizonylatolt - HTO-

mennyiség után.

(4) A HTO-eladóhely üzemeltetõje csak akkor élhet az adóvisszaigénylés

jogával, ha a HTO származását és adózott beszerzését igazolja, illetve ha a

visszaigényelt adó összegét a beszerzett és értékesített HTO mennyiségének

tételes elszámolásával, valamint a HTO-utalvánnyal alátámasztja,

bizonylatolja."]"

Megjegyzés: Az Alkotmányügyi bizottság a határidõ után benyújtott módosító

javaslatot a Házszabály 102. § (1) bekezdésébe ütközõnek tekintette, ezért

nem foglalt állást.

Indokolás: Lásd a T/235/23/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

16. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 9. §-ában a FAT 11/A. §-a

(4) bekezdésének elhagyását javasolja:

/A FAT a következõ 11/A. §-sal egészül ki:/

"[(4) A HTO-eladóhely üzemeltetõje csak akkor élhet az adóvisszaigénylés

jogával, ha a HTO származását és adózott beszerzését igazolja, illetve ha a

visszaigényelt adó összegét a beszerzett és értékesített HTO mennyiségének

tételes elszámolásával, valamint a HTO-utalvánnyal alátámasztja,

bizonylatolja.]"

Indokolás: Lásd a T/235/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

16.1 Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 10. §-ában a FAT 12. §

(1) bekezdéséhez fûzött lábjegyzet elhagyását javasolja:

"12. § (1) Árkiegészítést igényelhet - a (2) bekezdésben foglalt

kivétellel - az, aki hatósági áras különjárati autóbusz szolgáltatást végez,

továbbá az, aki olyan

a) a közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. és a vasútról szóló 1993.

évi XCV. törvény alapján végzett koncesszió köteles, menetrend szerinti vasúti

vagy közúti személyszállítási szolgáltatást,

b) belvízi személyszállítást, révközlekedést

nyújt, amelyhez jogszabály[*/] utazási kedvezményt állapít meg.

[* A közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekrõl szóló 13/1991. (I.

18.) Korm. rendelet]"

Indokolás: Lásd az Alkotmányügyi bizottság 1994. december 7-i

ülésének jegyzõkönyvét.

A módosító javaslatot(tal):

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

16.2 Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 10. §-ában a FAT 12. §

(2) bekezdése felvezetõ mondatának a következõ módosítását javasolja:

"(2) Nem vehetõ igénybe árkiegészítés azon utazási kedvezmény[ek] után,"

Indokolás: Lásd az Alkotmányügyi bizottság 1994. december 7-i

ülésének jegyzõkönyvét.

A módosító javaslatot(tal):

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

17. Kertész István és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 13. §-

át a következõ új (3) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:

"(3) Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy a külterületi szántó, kert,

szõlõ, gyümölcsös és gyep mûvelési ágakban, továbbá az erdõfelújításhoz a

mezõgazdasági földhasználó részére évente és hektáronként

a) szántó mûvelési ágban 90 liter,

b) kert, gyümölcsös, szõlõ mûvelési ágban 200 liter,

c) gyep mûvelési ágban 12 liter,

d) erdõ felújításhoz (a felújítás befejezéséig, de legfeljebb öt évig) 90

liter

gázolaj felhasználás után, az adótétel 50 százalékának visszatérítését, az

adó-visszatérítés feltételeit és szabályait rendeletben határozza meg."

Indokolás: Lásd a T/235/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

18. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 1. számú

melléklet 1. pontjában a FAT 1. számú melléklet 6. pontjának az elhagyását,

7., 9. pontjainak a következõ módosítását javasolják:

A FAT 1. számú melléklete 2., 3., [6.,] 7., 9., 13., 15/a., 16/c. és

16/d. pontjának termékmegnevezése és ITJ száma helyébe a következõ

termékmegnevezés és ITJ szám kerül:

/Azon termékek köre, amelyek után fogyasztási adót kell fizetni/

Sor- A termék megnevezése Fogyasztási adó

szám és ITJ száma mértéke

[6. Motorhajtó üzemanyagként felhasznált

cseppfolyósított propán-bután gázke-

verék (LPG gáz) (ITJ: 55-11-42) T/31.Ft/kg/]

7. Benzin, ideértve a nem szabványos

benzint is (ITJ: 55-13)

[Motorbenzin] ólmozott [(55-13-1)] T/41.,60Ft/l/

[Motorbenzin ólmozatlan és másféle

benzinek] ólommentes T/35.,30 Ft/l/

9. Gázolaj, tüzelõolaj, ideértve a nem

szabványos gázolajat és tüzelõolajat

is, (ITJ: 55-15 és 55-16) - a háztartási

tüzelõolaj (HTO [:])

(ITJ: 55-16-1) kivételével [(ITJ: 55-15 és

55-16)] T/30.,20 Ft/l/"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 19. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/235/17. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

19. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 1. számú

melléklet 2. pontjában a FAT 1. számú mellékletének a következõ módosítását

javasolják:

"2.) A FAT 1. számú melléklete 6. és 8. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép, s egyúttal a következõ 7/a. 7/b, 9/a., 9/b.és 14/a. ponttal

egészül ki:

Sor- A termék megnevezése Fogyasztási adó

szám és ITJ száma mértéke

6. Motorhajtó üzemanyagként

felhasznált cseppfolyósított

propán-bután gázkeverék (LPG gáz)

(ITJ: 55-11-42) 40 Ft/kg

7/a. Benzol, toluol, xilol,

ortó-xilol, aromatol

(ITJ: 52-21-11-1, 52-21-11-2,

52-21-11-4 és 52-21-11-9) [35,30 Ft/l.] 41,60 Ft/l

7/b. Gazolin

(ITJ: 55-12) 41,60 Ft/l

8. Petróleum

(ITJ: 55-14) [35,30 Ft/l.] 41,60 Ft/l

9/a. Háztartási tüzelõolaj (HTO)

(ITJ:55-16-1) 39,70 Ft/l.

9/b. Paraffinos és paraffinmentes

párlat

(ITJ: 55-24 és 55-25) [30,20 Ft/l.] 39,70 Ft/l

14/a. Fûszerpaprika-õrlemény

(ITJ: 83-81-1) 10 %"

Indokolás: Lásd a T/235/16/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

20. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 1. sz. mellékletének 2.

pontjában a FAT 1. sz. mellékletét kiegészítõ 14/a. pontjának elhagyását

javasolja:

"A FAT 1. számú melléklete 8. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép,

s egyúttal a következõ 7/a., 9/a., 9/b. [és 14/a.] ponttal egészül ki:

Sor- A termék megnevezése Fogyasztási adó

szám és ITJ száma mértéke/

[14/a. Fûszerpaprika-õrlemény

(ITJ: 83-81-1) 10 %]"

Indokolás: Lásd a T/235/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

20.1 Dr. Bernáth Varga Balázs képviselõ a törvényjavaslat 1. sz.

mellékletének 2. pontjában a FAT 1. sz. mellékletét kiegészítõ 14/a. pontjának

a következõ módosítását javasolja:

" "A FAT 1. számú melléklete 8. pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép, s egyúttal a következõ 7/a., 9/a., 9/b. és 14/a. ponttal egészül ki:

Sor- A termék megnevezése Fogyasztási adó

szám és ITJ száma mértéke/

14/a. Fûszerpaprika-õrlemény

(ITJ: 83-81-1) [10] 0 %""

Indokolás: Lásd a T/235/23/3. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: Az Alkotmányügyi bizottság a határidõ után benyújtott módosító

javaslatot a Házszabály 102. § (1) bekezdésébe ütközõnek tekintette, ezért

nem foglalt állást.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

21. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 1. számú

melléklet 3. pontjában a FAT 1. számú melléklete 21. pont b) alpontjának a

következõ módosítását javasolják:

/A FAT 1. számú melléklete 21. pontjának helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

/Az 5. § (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével a 11. § (1)

bekezdés e) és f) pontjának rendelkezése alkalmazható a következõ termékek

közvetlen anyagként történõ felhasználása esetén:/

"b) a gazolin (55-12), a benzin (55-13), a motorbenzin (55-13-1)

kivételével, a benzol, a toluol, a xilol, az ortó-xilol, az aromatol (52-21-

11-1, -2, -4,- 9), a petróleum (55-14), a gázolaj (55-15), a dízel-motorokhoz

való gázolaj (55-15-1) kivételével, a tüzelõolaj (55-16), a paraffinos és

paraffinmentes párlat (55-24 és 55-25), a nemesfémbõl készült ékszer

alkatrészek és a nemesfémbõl készült egyéb termék alkatrészek (69-31-10, 69-

33-10-bõl)."

Indokolás: Lásd a T/235/18/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

22. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 1. sz.

mellékletének 4. pontjában a FAT 1. sz. melléklete 22. pontjának a következõ

módosítását javasolják:

/A FAT 1. számú melléklete a következõ 22. ponttal egészül ki:/

"22. A 6., a 7., a 7/a., a 7/b., a 8., a 9., a 9/a. és a 9/b. pontban

megnevezett termékek után az adót a[z] fizetendõ értékesített termék 15 °C

hõmérséklethez tartozó térfogatmennyiségére (literre) átszámolva kell

megfizetni."

Indokolás: Lásd a T/235/16/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja. /A

bizottság nyelvhelyességi szempontokat mérlegelt./

- a Gazdasági biz. állásfoglalását halasztotta.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

23. Kertész István és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 1. sz.

mellékletének 4. pontjában a FAT 1. sz. melléklete 22. pontjának a következõ

módosítását javasolják:

/A FAT 1. számú melléklete a következõ 22. ponttal egészül ki:/

"22. A 7., a 7/a., a 8., a 9., a 9/a. és a 9/b. pontban megnevezett

termékek után a[z] fizetendõ adót az értékesített termék 15 °C hõmérséklethez

tartozó térfogatmennyiségére (literre) átszámolva kell megfizetni."

Indokolás: Lásd a T/235/8. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja. /A

bizottság nyelvhelyességi szempontokat mérlegelt./

- a Gazdasági biz. állásfoglalását halasztotta.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1994. december 8.

Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Hack Péter s.k.,

a Költségvetési bizottság elnöke az Alkotmányügyi bizottság elnöke

Dr. Tardos Márton s.k., Dr. Orosz Sándor s.k.,

a Gazdasági bizottság elnöke a Mezõgazdasági bizottság elnöke

Dr. Csehák Judit s.k.,

a Szociális bizottság elnöke

Eleje Honlap