______________
I:\bizjelen\T235resz.DOC
T/235/26.. szám
Az Országgyûlés
Költségvetési és pénzügyi bizottságának Alkotmány- és igazságügyi bizottságának
Gazdasági bizottságának Mezõgazdasági bizottságának
Szociális és egészségügyi
bizottságának
a j á n l á s a
a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII.
törvény módosításáról beterjesztett T/235.. sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban:
Költségvetési bizottság), Alkotmány- és igazságügyi bizottsága, (továbbiakban:
Alkotmányügyi bizottság), Gazdasági bizottsága, Mezõgazdasági bizottsága,
valamint Szociális és egészségügyi bizottsága (továbbiakban: Szociális
bizottság) megvitatta a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl
szóló 1991. évi LXXVIII. törvény módosításáról (a továbbiakban: FAT)
beterjesztett, T/235.. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz
benyújtott T/235/6.,T/7..,T/8..,T/9..,T/10..,.T/11..,T/12..,T/13..,T/14.., /15.,T/16..,
/17., /18., /19.,T/20..,T/21..,T/22..,T/23.. számú módosító javaslatokat.
A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító
javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást. A Szociális bizottság
feladatkörébe nem tartozóként a módosító javaslatokról nem foglalt állást.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1.1 Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 1. §-ában a FAT 1. § (2)
bekezdése felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:
"(2) E törvény alkalmazásában [I]importálásnak"
Indokolás: Lásd az Alkotmányügyi bizottság 1994. december 7-i
ülésének jegyzõkönyvét.
A módosító javaslatot(tal):
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
1. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 1. §-ában a
FAT 1. § (2) bekezdését új d) ponttal javasolják kiegészíteni:
/Importálásnak/
"d) a termék mennyiségi egységére megállapított adótétel megfizetése
tekintetében a kiviteli elõjegyzésben vámkezelt és külföldre kivitt termékbõl
bérmunkában ott elõállított termék behozatala"
/minõsül./
Indokolás: Lásd a T/235/19.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje
2. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 1. §-ában
a FAT 1. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(3) Nem minõsül importálásnak a kiviteli elõjegyzésben vámkezelt és
visszahozott termék, valamint az így vámkezelt és külföldre kivitt termékbõl
bérmunkában ott elõállított termék behozatala, [illetve a végleges
rendeltetéssel kiszállított, de elõre nem látható okból visszaküldött
terméknek a visszahozatala] kizárólag a százalékos adó megfizetése
tekintetében."
Indokolás: Lásd a T/235/19.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja. /Nyelvhelyességi
javaslattétel mellett: "...termék behozatala[,
illetve...]"/
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
2.1 Dr. Bernáth Varga Balázs képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ában a FAT
1. § (4) bekezdése d) pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Mentes az (1) bekezdés b) pontja szerinti adófizetés alól az a
termékimport, amelyre jogszabály vámmentességet biztosít, kivéve azt a
termékimportot, amely/
"d) [a gazdasági társaságba nem pénzbeni betétként, hozzájárulásként,
vagy] a gazdasági társaság devizaszámláján tartott pénzbeni hozzájárulás
terhére behozott termék utáni,"
/vámmentességen alapul./
Megjegyzés: Az Alkotmányügyi bizottság a határidõ után benyújtott módosító
javaslatot a Házszabály 102. § (1) bekezdésébe ütközõnek tekintette, ezért
nem foglalt állást.
Indokolás: Lásd a T/235/23/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
3. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 1. §-ában a
FAT 1. § (5) bekezdése b) pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Mentes az (1) bekezdés b) pontja szerinti adófizetés alól továbbá/
"b) az a termékimport, amelyet a zártárusítású diplomatabolt részére
hoznak be, [az üzemanyag céljára szolgáló sûrített vagy cseppfolyósított
földgáz, illetve cseppfolyósított propán-bután gázkeverék, az aromás
szénhidrogén és a kõolajfeldolgozási vegyi termék] az 1. sz. mellékletben
felsorolt ITJ: 55 termékfõcsoportba tartozó termékek és az aromás
szénhidrogének kivételével."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 9. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/235/21.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
4. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában a FAT 3. §-a b)
pontjának a következõ módosítását javasolja:
/A FAT 3. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/Az adó vagy az árkiegészítés alanya/
"b) az az egyéni vállalkozó, akit a magánszemélyek jövedelemadójáról
szóló 1991. évi XC. törvény ekként határoz meg, illetve az az egyéb
természetes személy, amelyet (akit) a bevétel elérése érdekében saját nevében
és felelõsségére [- az egyéb természetes személyt a rendszeres és az
üzletszerû -] belföldön végzett termékértékesítése, illetve
szolgáltatásnyújtása után a 4. § (1) bekezdése adófizetésre kötelez,vagy a 12.
§ (1) bekezdése árkiegészítés igénylésére jogosít."
Indokolás: Lásd a T/235/15.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
5. Csépe Béla képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ában a FAT 4. §-a (3)
bekezdése a) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/A FAT 4. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:/
/Az (1) bekezdés a) pontjában foglaltak alkalmazása szempontjából saját
elõállítású vagy termeltetett terméknek minõsül az a termék is, amelyet/
"a) bármilyen adózatlan vagy adózott termékbõl (keveréssel, illetve más
eljárással) állítanak elõ, vagy az egyik adómérték alá tartozó termék
összetevõinek olyan megváltoztatásával (adalék hozzáadásával) állítanak elõ,
hogy a termék egy másik adómérték alá kerül; kivéve az üzemanyagfogyasztást
illetve a gázolaj fagyáspontját csökkentõ adalék anyag hozzáadása esetét."
Indokolás: Lásd a T/235/9. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
6. Kertész István és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 4. §-
ában a FAT 5. §-a (1) bekezdése a) pontjának a következõ módosítását
javasolják:
/Az 1. § (1) bekezdésének a) pontjában foglaltak alkalmazása
szempontjából belföldi értékesítésnek minõsül az is, ha/
"a) az [adóalany a] adózatlan terméket reprezentációs, valamint nem
termelési célra használj[a]ák fel;"
Indokolás: Lásd a T/235/7. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
7. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ában a FAT 5. §-a (1)
bekezdése c) pontjának a következõ elhagyását javasolja:
/A FAT 5. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/Az 1. § (1) bekezdésének a) pontjában foglaltak alkalmazása
szempontjából belföldi értékesítésnek minõsül az is, ha/
"[c) a terméket a termelõ vagy a termeltetõ saját kiskereskedelmi
hálózatába, üzlethelyiségébe szállítja ki.]"
Indokolás: Lásd a T/235/14.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
8. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a FAT 6. §-a (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/A FAT 6. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"(2) Használt terméknek a [rendeltetésszerû] használat után
újraértékesített termék minõsül."
Indokolás: Lásd a T/235/13.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
9. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 5. §-ában a
FAT 6. § (4) bekezdése a) pontjának a következõ módosítását javasolják:
/Nem tekinthetõ használt terméknek/
"a) [az üzemanyag céljára szolgáló sûrített vagy cseppfolyósított
földgáz, illetve cseppfolyósított propán-bután gázkeverék, az aromás
szénhidrogén és a kõolajfeldolgozási vegyi termék,] az 1. sz. mellékletben
felsorolt ITJ: 55 termékfõcsoportba tartozó termék és az aromás
szénhidrogének, a kozmetikai termék, az élelmiszer, az etilalkohol, az
élvezeti cikk, továbbá a változatlan (kijavított) állapotban már nem
értékesíthetõ nemesfémtermék és drágakõ, valamint"
Indokolás: Lásd a T/235/22.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
10. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 6. §-ában
a FAT 7. § (1) bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését javasolják:
/Az adóalany és az importáló/
"b) a gazolin, a benzin, kivéve a motorbenzint, a benzol, a toluol, a
xilol, az ortó-xilol, az aromatol, a petróleum, kivéve a sugárhajtómûvek
üzemanyagát, a gázolaj, kivéve a dízel-motorokhoz való gázolajat, a paraffinos
és paraffinmentes párlat"
/(az a) és b) pont a továbbiakban együtt: jövedéki termék)/
/belföldi értékesítése, illetve importálása esetén mentesülhet az adó
megfizetése alól./
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 19. és 21.
pontjában foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/235/20/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
11. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 6. §-ában
a FAT 7. § (2) bekezdése b) pontjának a következõ módosítását javasolják:
/Az adóalany és az importáló akkor élhet az (1) bekezdésben biztosított
jogával, ha/
"b) a beszerzést vagy importálást megelõzõen a vevõ [írásban értesíti az
adóalanyt és a vámhivatalt], illetve az importáló írásban [értesíti] kéri a
vámhivataltól[, hogy lemond a 11. § (1) bekezdés e) pontjában biztosított
adólevonási (adóvisszaigénylési) jogáról] az adó megfizetése alól a
mentesítést, és errõl a vevõ az adóalanyt is értesíti."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 12. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/235/20/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
12. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 6. §-ában
a FAT 7. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(3) A vevõ, illetve az importáló akkor [mondhat le az adólevonási
(adóvisszaigénylési)jogáról] kérhet és kaphat mentesítést az adó megfizetése
alól, ha
a) a jövedéki terméket közvetlen anyagként a saját elõállítású vagy a
bérmunkában termeltetett termékéhez használja fel;
b) a Jszt. 32. §-ában foglaltak értelemszerû alkalmazásával az ott
meghatározott feltételek szerinti bejelentési, nyilvántartási és elszámolási
elõírások betartására kötelezettséget vállal,
c) igazolja, hogy terhére az állami adóhatóság ezen adónál és az
általános forgalmi adónál adófizetési kötelezettségének elmulasztását, vagy
jelentõs késedelemmel történõ teljesítését, vagy nagyösszegû adóhiányt
jogerõsen nem állapított meg."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 13. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/235/20/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
13. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 6. §-ában
a FAT 7. §-át új (4) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:
"(4) A (3) bekezdés c) pontjában foglaltak alkalmazásában jelentõs
késedelemnek az adófizetési kötelezettség törvényben elõírt esedékességi
idejének 90 napot meghaladó késedelemmel történõ teljesítése, illetve a
nagyösszegû adóhiánynak az ezen adónál és az általános forgalmi adónál
keletkezett adókötelezettség 20 %-át meghaladó hiány minõsül. Az állami
adóhatóság igazolása a kiadást követõ 90 napig érvényes."
Indokolás: Lásd a T/235/20/4.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
14. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 8. §-ában
a FAT 11. § (1) bekezdése f) pontjának a következõ módosítását javasolják:
/Az önadózás keretében (17. § (1) bekezdés) megállapított fizetendõ
adóból levonhatja vagy az állami adóhatóságtól visszaigényelheti a terméket
terhelõ adót/
"f) az e) pontban foglaltak alkalmazása szempontjából közvetlen
anyagfelhasználásnak minõsül az is, ha
fa) az 1. számú melléklet 21. pontja a) alpontjában meghatározott
ömlesztett termékeket (lédigárut) kiszerelés, palackozás céljából szerezték
be, [illetve]
fb) az 1. számú melléklet 21. pontja b) alpontjában szereplõ petróleumok
közül a sugárhajtómûvek üzemanyag[a]át (55-14-2) kizárólag a sugárhajtású
gépek hajtóanyagaként [történõ fel]használ[ása]ják [esetén minõsül közvetlen
anyagfelhasználásnak] fel,
fc) az 1. számú melléklet 21. pontja b) alpontjában szereplõ tüzelõolajat
(55-16) kizárólag elektromos áram termeléséhez használják fel."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 21. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/235/18/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
15. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 8. §-a (2) bekezdésében a
FAT 11. §-a (5) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/A FAT 11. §-a (5) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"(5) Az adóalany, illetve az importáló [a vevõ kérésére] az árban
felszámított, illetve az általa megfizetett adót a számlán köteles elkülönítve
feltüntetni."
Indokolás: Lásd a T/235/12.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
15.1 Dr. Bernáth Varga Balázs képviselõ a törvényjavaslat 9. §-ának az
elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak
számozása értelemszerûen változik):
"9. § [A FAT a következõ 11/A. §-sal egészül ki:
"11/A. § (1) Az adóalanytól vagy importálótól adózottan beszerzett
háztartási tüzelõolaj (a továbbiakban : HTO) kiskereskedelmi értékesítése
esetén az üzemanyagtöltõ állomás, az önálló háztartási tüzelõolaj eladóhely és
a háztartási tüzelõolajat is értékesítõ tüzelõanyag telephely (a továbbiakban
együtt: HTO-eladóhely) tulajdonosa, illetve bérlõje, vagy a szerzõdéses
rendszerben üzemelõ HTO-eladóhely esetén annak üzemeltetõje (a továbbiakban
együtt: üzemeltetõ) visszaigényelheti az adót az állami adóhatóságtól, ha a
HTO-t a Jszt-ben meghatározott HTO-utalvány ellenében és a kiskereskedelmi
árréssel növelt beszerzési árnak a visszaigényelhetõ adóval történt
csökkentésével értékesítette.
(2) Az adó-visszaigénylési jog az értékesítésrõl kiállított számlán a
teljesítés idõpontjaként feltüntetett napon, illetve készpénzfizetés esetén az
ellenérték kiegyenlítésének napján, és a HTO-utalványnak a vevõtõl való
egyidejû átvételével keletkezik.
(3) Visszaigényelhetõ adóként a (2) bekezdésben meghatározott napon
hatályos, az 1. számú mellékletben a HTO-ra elõírt adó vehetõ figyelembe,
érvényesíthetõ az értékesített - a (4) bekezdés szerint bizonylatolt - HTO-
mennyiség után.
(4) A HTO-eladóhely üzemeltetõje csak akkor élhet az adóvisszaigénylés
jogával, ha a HTO származását és adózott beszerzését igazolja, illetve ha a
visszaigényelt adó összegét a beszerzett és értékesített HTO mennyiségének
tételes elszámolásával, valamint a HTO-utalvánnyal alátámasztja,
bizonylatolja."]"
Megjegyzés: Az Alkotmányügyi bizottság a határidõ után benyújtott módosító
javaslatot a Házszabály 102. § (1) bekezdésébe ütközõnek tekintette, ezért
nem foglalt állást.
Indokolás: Lásd a T/235/23/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
16. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 9. §-ában a FAT 11/A. §-a
(4) bekezdésének elhagyását javasolja:
/A FAT a következõ 11/A. §-sal egészül ki:/
"[(4) A HTO-eladóhely üzemeltetõje csak akkor élhet az adóvisszaigénylés
jogával, ha a HTO származását és adózott beszerzését igazolja, illetve ha a
visszaigényelt adó összegét a beszerzett és értékesített HTO mennyiségének
tételes elszámolásával, valamint a HTO-utalvánnyal alátámasztja,
bizonylatolja.]"
Indokolás: Lásd a T/235/11.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
16.1 Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 10. §-ában a FAT 12. §
(1) bekezdéséhez fûzött lábjegyzet elhagyását javasolja:
"12. § (1) Árkiegészítést igényelhet - a (2) bekezdésben foglalt
kivétellel - az, aki hatósági áras különjárati autóbusz szolgáltatást végez,
továbbá az, aki olyan
a) a közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. és a vasútról szóló 1993.
évi XCV. törvény alapján végzett koncesszió köteles, menetrend szerinti vasúti
vagy közúti személyszállítási szolgáltatást,
b) belvízi személyszállítást, révközlekedést
nyújt, amelyhez jogszabály[*/] utazási kedvezményt állapít meg.
[* A közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekrõl szóló 13/1991. (I.
18.) Korm. rendelet]"
Indokolás: Lásd az Alkotmányügyi bizottság 1994. december 7-i
ülésének jegyzõkönyvét.
A módosító javaslatot(tal):
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
16.2 Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 10. §-ában a FAT 12. §
(2) bekezdése felvezetõ mondatának a következõ módosítását javasolja:
"(2) Nem vehetõ igénybe árkiegészítés azon utazási kedvezmény[ek] után,"
Indokolás: Lásd az Alkotmányügyi bizottság 1994. december 7-i
ülésének jegyzõkönyvét.
A módosító javaslatot(tal):
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
17. Kertész István és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 13. §-
át a következõ új (3) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:
"(3) Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy a külterületi szántó, kert,
szõlõ, gyümölcsös és gyep mûvelési ágakban, továbbá az erdõfelújításhoz a
mezõgazdasági földhasználó részére évente és hektáronként
a) szántó mûvelési ágban 90 liter,
b) kert, gyümölcsös, szõlõ mûvelési ágban 200 liter,
c) gyep mûvelési ágban 12 liter,
d) erdõ felújításhoz (a felújítás befejezéséig, de legfeljebb öt évig) 90
liter
gázolaj felhasználás után, az adótétel 50 százalékának visszatérítését, az
adó-visszatérítés feltételeit és szabályait rendeletben határozza meg."
Indokolás: Lásd a T/235/6. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
18. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 1. számú
melléklet 1. pontjában a FAT 1. számú melléklet 6. pontjának az elhagyását,
7., 9. pontjainak a következõ módosítását javasolják:
A FAT 1. számú melléklete 2., 3., [6.,] 7., 9., 13., 15/a., 16/c. és
16/d. pontjának termékmegnevezése és ITJ száma helyébe a következõ
termékmegnevezés és ITJ szám kerül:
/Azon termékek köre, amelyek után fogyasztási adót kell fizetni/
Sor- A termék megnevezése Fogyasztási adó
szám és ITJ száma mértéke
[6. Motorhajtó üzemanyagként felhasznált
cseppfolyósított propán-bután gázke-
verék (LPG gáz) (ITJ: 55-11-42) T/31.Ft/kg/]
7. Benzin, ideértve a nem szabványos
benzint is (ITJ: 55-13)
[Motorbenzin] ólmozott [(55-13-1)] T/41.,60Ft/l/
[Motorbenzin ólmozatlan és másféle
benzinek] ólommentes T/35.,30 Ft/l/
9. Gázolaj, tüzelõolaj, ideértve a nem
szabványos gázolajat és tüzelõolajat
is, (ITJ: 55-15 és 55-16) - a háztartási
tüzelõolaj (HTO [:])
(ITJ: 55-16-1) kivételével [(ITJ: 55-15 és
55-16)] T/30.,20 Ft/l/"
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 19. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/235/17. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
19. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 1. számú
melléklet 2. pontjában a FAT 1. számú mellékletének a következõ módosítását
javasolják:
"2.) A FAT 1. számú melléklete 6. és 8. pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép, s egyúttal a következõ 7/a. 7/b, 9/a., 9/b.és 14/a. ponttal
egészül ki:
Sor- A termék megnevezése Fogyasztási adó
szám és ITJ száma mértéke
6. Motorhajtó üzemanyagként
felhasznált cseppfolyósított
propán-bután gázkeverék (LPG gáz)
(ITJ: 55-11-42) 40 Ft/kg
7/a. Benzol, toluol, xilol,
ortó-xilol, aromatol
(ITJ: 52-21-11-1, 52-21-11-2,
52-21-11-4 és 52-21-11-9) [35,30 Ft/l.] 41,60 Ft/l
7/b. Gazolin
(ITJ: 55-12) 41,60 Ft/l
8. Petróleum
(ITJ: 55-14) [35,30 Ft/l.] 41,60 Ft/l
9/a. Háztartási tüzelõolaj (HTO)
(ITJ:55-16-1) 39,70 Ft/l.
9/b. Paraffinos és paraffinmentes
párlat
(ITJ: 55-24 és 55-25) [30,20 Ft/l.] 39,70 Ft/l
14/a. Fûszerpaprika-õrlemény
(ITJ: 83-81-1) 10 %"
Indokolás: Lásd a T/235/16/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
20. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 1. sz. mellékletének 2.
pontjában a FAT 1. sz. mellékletét kiegészítõ 14/a. pontjának elhagyását
javasolja:
"A FAT 1. számú melléklete 8. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép,
s egyúttal a következõ 7/a., 9/a., 9/b. [és 14/a.] ponttal egészül ki:
Sor- A termék megnevezése Fogyasztási adó
szám és ITJ száma mértéke/
[14/a. Fûszerpaprika-õrlemény
(ITJ: 83-81-1) 10 %]"
Indokolás: Lásd a T/235/10.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
20.1 Dr. Bernáth Varga Balázs képviselõ a törvényjavaslat 1. sz.
mellékletének 2. pontjában a FAT 1. sz. mellékletét kiegészítõ 14/a. pontjának
a következõ módosítását javasolja:
" "A FAT 1. számú melléklete 8. pontja helyébe a következõ rendelkezés
lép, s egyúttal a következõ 7/a., 9/a., 9/b. és 14/a. ponttal egészül ki:
Sor- A termék megnevezése Fogyasztási adó
szám és ITJ száma mértéke/
14/a. Fûszerpaprika-õrlemény
(ITJ: 83-81-1) [10] 0 %""
Indokolás: Lásd a T/235/23/3. sz. módosító javaslat indokolását.
Megjegyzés: Az Alkotmányügyi bizottság a határidõ után benyújtott módosító
javaslatot a Házszabály 102. § (1) bekezdésébe ütközõnek tekintette, ezért
nem foglalt állást.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
21. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 1. számú
melléklet 3. pontjában a FAT 1. számú melléklete 21. pont b) alpontjának a
következõ módosítását javasolják:
/A FAT 1. számú melléklete 21. pontjának helyébe a következõ rendelkezés
lép:/
/Az 5. § (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével a 11. § (1)
bekezdés e) és f) pontjának rendelkezése alkalmazható a következõ termékek
közvetlen anyagként történõ felhasználása esetén:/
"b) a gazolin (55-12), a benzin (55-13), a motorbenzin (55-13-1)
kivételével, a benzol, a toluol, a xilol, az ortó-xilol, az aromatol (52-21-
11-1, -2, -4,- 9), a petróleum (55-14), a gázolaj (55-15), a dízel-motorokhoz
való gázolaj (55-15-1) kivételével, a tüzelõolaj (55-16), a paraffinos és
paraffinmentes párlat (55-24 és 55-25), a nemesfémbõl készült ékszer
alkatrészek és a nemesfémbõl készült egyéb termék alkatrészek (69-31-10, 69-
33-10-bõl)."
Indokolás: Lásd a T/235/18/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
22. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 1. sz.
mellékletének 4. pontjában a FAT 1. sz. melléklete 22. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
/A FAT 1. számú melléklete a következõ 22. ponttal egészül ki:/
"22. A 6., a 7., a 7/a., a 7/b., a 8., a 9., a 9/a. és a 9/b. pontban
megnevezett termékek után az adót a[z] fizetendõ értékesített termék 15 °C
hõmérséklethez tartozó térfogatmennyiségére (literre) átszámolva kell
megfizetni."
Indokolás: Lásd a T/235/16/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja. /A
bizottság nyelvhelyességi szempontokat mérlegelt./
- a Gazdasági biz. állásfoglalását halasztotta.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
23. Kertész István és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 1. sz.
mellékletének 4. pontjában a FAT 1. sz. melléklete 22. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
/A FAT 1. számú melléklete a következõ 22. ponttal egészül ki:/
"22. A 7., a 7/a., a 8., a 9., a 9/a. és a 9/b. pontban megnevezett
termékek után a[z] fizetendõ adót az értékesített termék 15 °C hõmérséklethez
tartozó térfogatmennyiségére (literre) átszámolva kell megfizetni."
Indokolás: Lásd a T/235/8. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja. /A
bizottság nyelvhelyességi szempontokat mérlegelt./
- a Gazdasági biz. állásfoglalását halasztotta.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1994. december 8.
Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Hack Péter s.k.,
a Költségvetési bizottság elnöke az Alkotmányügyi bizottság elnöke
Dr. Tardos Márton s.k., Dr. Orosz Sándor s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke a Mezõgazdasági bizottság elnöke
Dr. Csehák Judit s.k.,
a Szociális bizottság elnöke