- 1 -

______________

I:\bizjelen\t236resz.DOC

T/236/10..

Az Országgyûlés

Költségvetési és pénzügyi bizottságának Önkormányzati és rendészeti bizottságának

Alkotmány- és igazságügyi bizottságának Gazdasági bizottságának

a j á n l á s a

a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény módosításáról szóló T/236.. sz.

törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban:

Költségvetési bizottság), az Önkormányzati és rendészeti bizottsága

(továbbiakban: Önkormányzati bizottság) az Alkotmány- és igazságügyi

bizottsága (továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), valamint a Gazdasági

bizottsága, megvitatta a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény

módosításáról (továbbiakban: Htv.) szóló, T/236.. számon beterjesztett

törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/236/2..,T/6..,T/7..,T/8.. számú

módosító javaslatokat, az Alkotmányügyi bizottság T/236/9. számon további

módosító javaslatot készített.

Megjegyzés:

Az ajánlás 1., 2. és 3. pontjában foglalt módosító javaslatokat az

Alkotmányügyi, a Költségvetési, valamint a Gazdasági bizottság érdemben nem

tárgyalta, tekintettel arra, hogy azokat nem a Házszabály 94. § (3)

bekezdése alapján nyújtották be. Ugyanerre tekintettel nem tárgyalta az

ajánlás 1. és 2. pontjában foglalt módosító javaslatokat az Önkormányzati

bizottság sem.

Az 1.-2. pontban foglalt javaslattal egyébként a Kormány képviselõje

tartalmilag egyetértett, a 3. pontban foglalt javaslattal tartalmilag sem

értett egyet.

A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító

javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.

A Gazdasági bizottság elõadója: Göndör István képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Dr. Szabó Iván képviselõ az 1990. évi C. törvény 4. és 5. §-ának a

következõ kiegészítését javasolja:

"4. § Az adókötelezettség az önkormányzat illetékességi területén a

következõkre terjed ki:

a) az ingatlantulajdonra, ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékû jogra,

b) munkaerõ foglalkoztatására,

c) nem állandó lakosként való tartózkodásra és

d) az e törvényben meghatározott gazdasági tevékenység gyakorlására [(a

továbbiakban együtt: adótárgy).]

e) az ebekre (a továbbiakban együtt: adótárgy)."

"5. § Az önkormányzat rendeletével:

a) vagyoni tipusú adók,

b) kommunális jellegû adók, [továbbá]

c) helyi iparûzési adó, továbbá

d) ebadó

bevezetésére jogosult.

Indokolás: Lásd a T/236/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal):

- az Elõterjesztõ képviselõje (lásd a megjegyzésnél - 1.

oldal -)

2. Dr. Szabó Iván képviselõ az 1990. évi C. törvény V. fejezetének és

címének a következõ módosítását javasolja, e módosítással egyidejûleg a

jelenlegi V.-VII. fejezet számozása - e fejezetek címének megtartása mellett -

VI-VIII. fejezetre változik:

"V. fejezet"

[Az adóelõleg megállapítása és az adó megfizetése]

"Ebadó

Az adó tárgya és alanya

40/A. § (1) Adót kell fizetni azok után az ebek után, amelyek a

települési önkormányzat jegyzõjének a vonatkozó jogszabály* alapján készített

nyilvántartásában (a továbbiakban: nyilvántartás) szerepelnek, valamint a (2)

bekezdésben meghatározott ebek után.

(2) Adó alá esik az az eb, amely a nyilvántartásban azért nem szerepel,

mert a tulajdonos a vonatkozó jogszabályban elõírt bejelentést elmulasztotta,

vagy amely az ebek összeírása során a nyilvántartásból kimaradt.

____________________

* 28/1981. (XII. 30.) MÉM r. melléklet 56. §-a

(3) Az adót az (1) bekezdés szerinti esetben a nyilvántartásban szereplõ

tulajdonos, a (2) bekezdésben foglalt esetben a mulasztás felderitésekor a

nyilvántartásba felvett tulajdonos köteles megfizetni.

Adómentesség

40/B. § Mentesek az adó alól

a) a fegyveres erõk, a rendõrség, a nemzetbiztonsági szolgálat, a

büntetésvégrehajtási, a vám- és pénzügyõri szervek, a határõrség szervei

tulajdonában álló,

b) bejelentésre a tudományos kutatási és laboratóriumi vizsgálat céljára

tartott,

c) bejelentésre a vakvezetõ, jelzõ

ebek.

Az adókötelezettség keletkezése és megszûnése

40/C. § (1) Az adókötelezettség az eb elsõ ízben történt nyilvántartásba

vételét követõ év január hó 1. napján keletkezik.

(2) A 40/A. § (2) bekezdésében említett ebek után az

adókötelezettséget a nyilvántartásba vétel évére, továbbá az azt megelõzõ

minden olyan évre meg kell állapítani, amelynek elsõ napjáig az eb három

hónapos korát elérte.

(3) Az adókötelezettség annak az évnek az utolsó napjával

szûnik meg, amelyben az ebet a jegyzõ az oltásra kötelezettek körébõl elhullás

címén törölte.

Az adó alapja, mértéke és az adómegállapítás módja

40/D. (1) Az adót naptári évre, kivetés útján kell megállapítani. A

kivetés hatálya a következõ évekre is kiterjed, ha az adóalany, az adótárgy

vagy az adótétel nem változik. Az adó évi mértéke egy eb után nem lehet több

5.000 forintnál.

(2) Az adó kivetésére annak a települési önkormányzatnak az

adóhatósága illetékes, amelynek jegyzõje által vezetett nyilvántartásban az eb

az év elsõ napján oltásra kötelezettként szerepel. Az adó kivetéséhez

adóbevallást benyújtani nem kell."

5. § A Htv. 52. §-a következõ 36-37. ponttal egészül ki:

(E törvény alkalmazásában:)

36. tudományos kutatási és laboratóriumi vizsgálat céljára tartott eb:

az, amelynek ezt az állapotát a hatósági feladattal megbízott illetékes

állatorvos igazolja,

37. jelzõ eb: amely az igazoltan hallássérült személy e fogyatékosságának

pótlását szolgálja.

Hatálybaléptetõ és vegyes rendelkezések

6. § (1) Az adót legkorábban 1995. július 1. napjától kezdõdõen lehet az

1995. január 1. napján a nyilvántartásban szereplõ ebek után megállapítani. Az

adó bevezetése esetén az adót 1995-ben az éves adónak hónapokra számított

idõarányos részében lehet kivetni.

(2) A törvény hatályba lépésével egyidejûleg a Htv. 4. §-ának c)

pontjában az "és" szó, d) pontjában a "(a továbbiakban együtt: adótárgy)"

szövegrész, 5. §-ának b) pontjában a "továbbá" szó hatályát veszti."

Indokolás: Lásd a T/236/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal):

- az Elõterjesztõ képviselõje (lásd a megjegyzésnél - 1.

oldal -)

Megjegyzés: A Jogi Fõosztály a Házszabály 145. § (1) bekezdés a) pontja,

valamint az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottságának ATB/10.-

51/1994. számú állásfoglalása alapján észrevételezi, hogy az 1. és 2.

pontban szereplõ módosító javaslat nem felel meg a Házszabály 94. § (3)

bekezdésében elõírt követelménynek, tekintettel arra, hogy nem a

törvényjavaslattal érintett részekhez érkezett, a T/236.. számú

törvényjavaslat nem terjed ki a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 4.,

5., §-aira, valamint V. fejezetére. A Kormány T/236.. számú törvényjavaslata

az önkormányzat illetékeségi területén fennálló adókötelezettségre, illetve

arra, hogy az önkormányzat rendeletével milyen adó bevezetésére jogosult,

nem terjed ki, így nincs olyan módosító javaslat, amelynek tartalmára

tekintettel nyilvánvalóan szükséges lenne dr. Szabó Iván képviselõ által

javasolt módosítás.

A Bizottság döntéséhez elõzetesen beszerzendõ az elõterjesztõ és a módosító

javaslat beterjesztõjének állásfoglalása.

3. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ az 1990. évi C. törvény 39. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"39. § (1) Az adó alapja az értékesített termékek, [illetõleg] végzett

szolgáltatások nettó árbevétele, csökkentve: az elszámolt anyagköltséggel, az

eladott áruk beszerzési értékével és az alvállalkozói teljesítések értékével."

Indokolás: Lásd a T/236/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal):

- az Önkormányzati biz. nem foglalt állást.

- az Elõterjesztõ képviselõje (lásd a megjegyzésnél - 1.

oldal -)

A Jogi Fõosztály Házszabály 145. § (1) bek. a) pontja, valamint az

Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottságának ÁTB/10.-51/1994. számú

állásfoglalása alapján tett

é s z r e v é t e l e

A 3. pontban szereplõ módosító javaslat nem felel meg a Házszabály 94. § (3)

bekezdésében elõírt követelménynek, tekintettel arra, hogy nem a

törvényjavaslattal érintett részekhez érkezett, a T/236.. sz. törvényjavaslat

nem terjed ki a helyi adókról szóló és Sümeghy Csaba képviselõ által

módosítani javasolt 1990. évi C. törvény 39. §-ára. A Házszabály 94. § (3)

bekezdése alapján kivételt sem lehet tenni, tekintettel arra, hogy ez a

szabályszerû módosító javaslat tartalma miatt nyilvánvalóan nem szükséges.

Sümeghy Csaba képviselõ ugyanis módosító javaslatát arra tekintettel

nyújtotta be, hogy a jelenlegi adóalap számítási módja indokolatlanul sújtja

a termelõ tevékenységet folytató vállalkozásokat. A Kormány T/236.. sz.

törvényjavaslata ugyanakkor az adó alapjának számítási módját nem érinti,

így nincs olyan módosító javaslat, amelynek tartalmára tekintettel

nyilvánvalóan szükséges lenne Sümeghy Csaba képviselõ által javasolt

módosítás. A módosító javaslat tehát nem függ össze a törvényjavaslat által

módosított részekkel.

A Bizottság döntéséhez elõzetesen beszerzendõ az elõterjesztõ és a módosító

javaslat beterjesztõjének állásfoglalása.

4. Dr. Bruszel László képviselõ az 1990. évi C. törvény módosításáról

szóló T/236.. számú törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"(1) A Htv. 52. §-ának 8., [és] 14. és 16. pontja helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

(E törvény alkalmazásában:)

"8. lakás és szükséglakás: a lakások és helyiségek bérletére, valamint

elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény

2. számú mellékletének 1-6. pontjában foglaltak alapján ilyennek minõsülõ és

az ingatlannyilvántartásban lakóház vagy lakás megnevezéssel nyilvántartott,

vagy ilyenként feltüntetésre váróingatlan, a rendeltetésszerû használatához

szükséges - helyben szokásos vagy elõírt teleknagyságot meg nem haladó -

földrészlettel együtt,

14. nevelési-oktatási intézmények céljára szolgáló helyiség: az

oktatásról szóló 1985. évi I. törvény 13. §-ában, a közoktatásról szóló 1993.

évi LXXIX. törvény 20-23. §-ában, a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX.

törvény 2. §-ában és a szakképzésrõl szóló 1993. évi LXXVI. törvény 2. §-ában

meghatározott intézmények elhelyezését biztosító épület,

16. belterületi földrészlet: épülettel be nem épített minden olyan

földterület, amelyet az ingatlannyilvántartás beltrületként tart nyilván, ide

nem értve az ingatlannyilvántartásban mûvelési ág szerint aranykorona-értékkel

nyilvántartott és ténylegesen mezõgazdasági mûvelés alatt álló telket."

Indokolás: Lásd a T/236/8. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. Gaál Gyula és dr. Veres János képviselõk az 1990. évi C. törvény

módosításáról T/236.. számon beterjesztett törvényjavaslat 3. § (2)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(2) A Htv. 52. §-a 22. pontjának a), b) - c) és h) alpontjai helyébe a

következõ rendelkezések lépnek:

(nettó árbevétel:)

"a) a számviteli törvényben meghatározott értékesítés nettó árbevétele

csökkentve a felhasznált, vásárolt alapanyag költséggel, továbbá a kapott

kamatok és kamatjellegû bevételek együttes összege a b)-i) pontokban foglalt

eltérésekkel.

b) a pénzintézeteknél: a kapott kamatok és kamatjellegû bevételek,

valamint a fizetett kamatok és kamatjellegû kifizetések különbözetének,

továbbá az egyéb pénzintézeti tevékenység bevételeinek és a nem pénzintézeti

tevékenység nettó árbevételének együttes összege,

c) a biztosítóknál: a biztosítástechnikai bevételek összege, csökkentve a

kárkifizetés (károk és szolgáltatások) összegével, a viszontbiztosítónak

átadott díjjal és a biztosítástechnikai tartalékok növelésére történt

ráfordítással, valamint a biztosítástechnikai bevételekhez átvezetett

kamatbevételekkel és növelvea nem biztosítási tevékenység bevételével, továbbá

akapott kamatokkal és kamatjellegû bevételekkel,

h) a b)-f) pontban nem említett szervezeteknél (lakásszövetkezet,

társasház, alapítvány, társadalmi szervezet, ügyvédi iroda stb.) -

könyvvezetési kötelezettségtõl függõen - a vállalkozási tevékenységbõl

származó, az a) pont szerinti nettó árbevétel vagy pénzforgalmi bevétel,"

Indokolás: Lásd a T/236/7. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

6. Dr. Bruszel László képviselõ az 1990. évi C. törvény módosításáról

szóló T/236.. számú törvényjavaslat 4. §-ának a következõ módosítását

javasolja:

Ez a törvény 1995. január 1. napján lép hatályba, egyidejûleg az 1992.

évi LXXVI. törvény 1. § (1) bekezdésének a Htv. 3. §-a (2) bekezdését módosító

rendelkezése, 19. §-ának a Htv. 52. § 22. pontjának

b)-c), g) és h) alpontjait módosító rendelkezése, továbbá a Htv. 22. §-a a)

pontjából "az ingatlannyilvántartásban mûvelési ág szerint aranykoronaértékkel

nyilvántartott és ténylegesen mezõgazdasági mûvelés alatt álló telek esetén 10

Ft/m2" szövegrész, a Htv. 52. § 22. pontjának g) alpontja,valamint a

gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény 19. §-ának (5) bekezdése

hatályát veszti.

Indokolás: Lásd a T/236/8. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. Az Alkotmány- és igazságügyi bizottság az 1990. évi C. törvény

módosítása tárgyéban benyújtott T/236.. számú törvényjavaslat 4. §-ának a

következõ módosítását javasolja:

Ez a törvény 1995. [január] július 1. napján lép hatályba, egyidejûleg az

1992. évi LXXVI. törvény 1. § (1) bekezdésének a Htv. 3. §-a (2) bekezdését

módosító rendelkezése, 19. §-ának a Htv. 52. § 22. pontjának b)-c), g) és h)

alpontjait módosító rendelkezése, a Htv. 52. § 22. pontjának g)

alpontja,valamint a gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény 19. §-ának

(5) bekezdése hatályát veszti.

Indokolás: Lásd a T/236/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal):

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1995. február 2.

Dr. Bernáth Varga Balázs s.k.,

Dr. Kádár Béla s.k., az Önkormányzati bizottság elnöke

a Költségveztési bizottság elnöke

Dr. Hack Péter s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság elnöke a Gazdasági bizottság elnöke

Eleje Honlap