1

T/251/14..

ORSZÁGGYÛLÉS MEZÕGAZDASÁGI

BIZOTTSÁGA

Bizottsági módosító javaslat

Dr. Gál Zoltán úr részére

az Országgyûlés elnökének

B u d a p e s t

Tisztelt Elnök Úr!

Az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló 1992. évi LXXXIII. törvény (a

továbbiakban: Alaptv.) egyes rendelkezéseinek módosításáról és kiegészítésérõl

szóló, T/251.. számon benyújtott törvényjavaslathoz - a Házszabály 94. § (1)

bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - a Mezõgazdasági Bizottság

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjeszt elõ.

1. A törvényjavaslat 20. §-a helyett az alábbi rendelkezést javasolja:

20. § (1) Az Alaptv. 65. §-át követõen a következõ VIII. Fejezettel,

Gazdaságfejlesztési Alap címmel 66-78. §-okkal egészül ki:

"VIII. Fejezet

Gazdaságfejlesztési Alap

66. §

A Gazdaságfejlesztési Alap (a továbbiakban: Alap) elkülönített állami

pénzalap, amelynek célja a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentõségû

gazdaság- és kereskedelempolitikai célok megvalósításának elõsegítése, a

gazdaság mûszaki-technológiai szinvonalának emelése, a mûszaki fejlesztés

elõsegítése, a befektetés-ösztönzés, a szerkezet-átalakítás és a

kereskedelemfejlesztés ösztönzése.

67. §

(1) Az Alap forrásai:

a) az állami költségvetésbõl nyújtott, az éves költségvetési törvényben

meghatározott összegû támogatás,

b) az Alap tárgyévet megelõzõ években képzett maradványa, ide értve az Alaptv-

ben meghatározott Befektetésösztönzési és Kereskedelemfejlesztési Alapok 1994.

december 31-i pénzmaradványait, az ezen alapok korábbi tõkekihelyezéseibõl

származó tõkejövedelmeit és az állami részesedés elidegenítésébõl származó

összegeket, valamint az ezen alapok részére teljesítendõ visszafizetéseket is,

c) az Alap javára teljesített visszafizetések és ezek járulékai,

d) az Alap pénzeszközeibõl származó kamatai és egyéb tõkejövedelmei,

e) az Alapból támogatást igénylõ pályázó által fizetett eljárási díj,

f) az Alapból szerzett állami részesedés elidegenítésébõl származó összeg,

g) a privatizációból származó bevételekbõl a költségvetési törvényben

megállapított összeg,

h) a külföldi és belföldi gazdálkodó szervezetek és természetes személyek

által, valamint külföldi kormánysegélyekbõl és segélyalapokból az Alap javára

teljesített önkéntes befizetések. Az önkéntes befizetések felhasználási célját

a felajánló meghatározhatja.

(2) Az Alap bevételi többlete, illetve év végi pénzmaradványa nem vonható el.

68. §

(1) Az Alap felett az ipari és kereskedelmi miniszter (a továbbiakban:

miniszter) rendelkezik, kezelõje az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium.

(2) Az Alap felhasználásával kapcsolatos döntési javaslatok elõkészítésére a

Belügy-, a Földmûvelésügyi-, az Ipari és Kereskedelmi-, a Környezetvédelmi és

Területfejlesztési-, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi-, a Külügy-, a

Pénzügy-, a Munkaügyi-, a Népjóléti Minisztérium, valamint az Országos

Gazdasági Kamarák és az Országos Gazdasági Érdekképviseleti Szervek

képviselõibõl álló Tárcaközi Bizottságot kell létrehozni. A Tárcaközi

Bizottság elnöke a miniszter vagy az általa kijelölt vezetõ.

(3) Jelentõsebb területi célokat szolgáló támogatások esetén a Tárcaközi

Bizottság munkájába be kell vonni az érintett helyi önkormányzatokat és az

érintett területi kamarákat.

69. §

(1) Az Alapból támogatás a kezelõ által meghirdetett pályázatok, illetve -

kereskedelemfejlesztési támogatás esetén - egyéni kérelmek alapján is

nyújtható.

(2) Az Alapból támogatás a már befejezett tevékenységhez nem nyújtható.

(3) A pályázat benyújtásakor külön jogszabályban meghatározott mértékû

eljárási díjat kell fizetni.

(4) A támogatás felhasználásának feltételeirõl, teljesítésérõl és

ütemezésérõl, a támogatott által vállalt kötelezettségek nem teljesítése

esetén alkalmazható szankciókról a minisztérium, illetve az erre kijelölt

szervezet szerzõdésben állapodik meg a támogatásban részesülõvel.

(5) A támogatás rendeltetésszerû és szerzõdésnek megfelelõ felhasználásának

ellenõrzésérõl a szerzõdés megkötésére kijelölt szervezet gondoskodik.

(6) A támogatást, nem rendeltetésszerû felhasználása esetén, a jegybanki

alapkamat kétszeresének megfelelõ mértékû kamattal kell visszafizetni.

70. §

(1) Az Alapból belföldi székhelyû gazdálkodó szervezetek, más költségvetési

szervek, köztestületek (Ptk. 65. §), gazdasági érdekképviseleti szervek

részesülhetnek visszatérítendõ vagy vissza nem térítendõ támogatásban.

(2) Az Alapból kell fedezni az Alap kezelésével kapcsolatos költségeket.

(3) Az Alap pénzeszközeinek az egyes támogatási célok közötti elosztását - a

68. § (2) bekezdésében írt Tárcaközi Bizottság javaslata alapján - a miniszter

határozza meg.

71. §

Az Alapból pénzeszközt a miniszter a Központi Mûszaki Fejlesztési Alap részére

átadhat.

72. §

Az Alapból az alábbi kereskedelemfejlesztési célokra adható támogatás:

a) az áru, szolgáltatás, szellemi termék külpiaci bevezetésének elõsegítésére,

b) a külkereskedelmi tevékenységhez fûzõdõ ismeretek és információk szervezett

formában történõ átadására,

c) külföldön létesítendõ magyar érdekeltségû vállalkozások alapításának

támogatására,

d) a külföldi és hazai nemzetközi kiállítások, vásárok és szakember-találkozók

megrendezési költségeire,

e) a bel- és külföldi üzletember-delegációk külgazdasági célból történõ

kiküldetésének és meghívásának költségeire,

f) kereskedelemfejlesztéssel, befektetés-ösztönzéssel, tanácsadással,

információ-szolgáltatással foglalkozó szervezetek mûködésére,

g) országpropagandára, annak kialakításához szükséges külföldi marketing, PR,

reklámtevékenység szervezésére, kivitelezésére,

h) az ipari parkok, innovációs centrumok megvalósíthatósági tanulmányainak

elõkészítésére.

73. §

Az Alapból a következõ befektetés-ösztönzési és szerkezet-átalakítási célokra

adható támogatás:

a) korszerû technika, technológia alkalmazását elõsegítõ termelési célú

beruházásokhoz kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésre,

b) a korszerû technika, technológia alkalmazását elõsegítõ közmûfejlesztési

hozzájárulásra,

c) a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentõségû beruházásokban állami

tulajdoni részesedés megszerzésére,

d) a gazdálkodó szervezetek világpiaci és az európai egységes piac

követelményeinek megfelelõ termék- vagy technológia-fejlesztésére,

e) az ipari parkok, az innovációs centrumok elõkészítési munkáira és

megvalósítására,

f) termékek külpiaci bevezetéséhez szükséges minõségbiztosítás és tanusítási

rendszerek kiépítésére.

74. §

(1) A támogatás összege a termelõ beruházás és infrastruktúrális beruházás

együttes költségeinek 20 %-áig, de legfeljebb 100 millió forintig terjedhet.

(2) Az állami tulajdonrészt a megszerzéstõl számított 3 éven belül el kell

idegeníteni.

75. §

Az Alap javára teljesített önkéntes befizetések - az adományozás körülményeire

tekintettel - közérdekû kötelezettségvállalásnak minõsülnek (Ptk. 593-596. §).

76. §

Az Alap mûködtetése során a gazdasági verseny korlátozását tiltó jogszabályok

érvényesülését biztosítva és a nemzetközi kötelezettségekkel összhangban kell

eljárni.

77. §

A Kereskedelemfejlesztési Alap és a Befektetés-ösztönzési Alap kezelõivel

kötött szerzõdések tekintetében a Gazdaságfejlesztési Alapot, illetve a

kezelésére e törvényben kijelölt Ipari és Kereskedelmi Minisztériumot kell

jogutódnak tekinteni.

78. §

Felhatalmazást kap a miniszter, hogy rendeletben :

a) jelölje ki az Alap költségvetési gazdálkodásának pénzforgalmát lebonyolító

pénzintézetet,

b) állapítsa meg a 69. § (1) bekezdésében meghatározott pályázatok és egyéni

kérelmek benyújtásának feltételrendszerét, tartalmi és formai követelményeit,

az elbírálás szempontjait és az eljárás szabályait,

c) állapítsa meg a 69. § (3) bekezdésében meghatározott eljárási díj mértékét

és megfizetésének módját,

d) állapítsa meg a támogatásban részesülõvel történõ szerzõdéskötés részletes

szabályait és jelölje ki a szerzõdést megkötõ szervet."

(2) Az Alaptv. a következõ II. Résszel, ezen belül IX.-XV. Fejezettel 79-113.

§-okkal egészül ki; a jelenlegi II. Rész VIII. Fejezet vegyes és záró

rendelkezések cím megjelölése III. Rész XVI. Fejezet vegyes és záró

rendelkezések címre és a jelenlegi 66-69. §-ának számozása 114-117. §-okra,

69/A-69/B. §-ának számozása 118-119. §-okra, 70-73. §-ának számozása 120-123.

§-okra változik.

"II. Rész

IX. Fejezet

A földmûvelésügyi alapokra vonatkozó általános rendelkezések

79. §

(1) Az Országgyûlés az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény

54. §-a rendelkezésével összhangban elkülönített állami pénzalapként

mûködõ Mezõgazdasági és Erdészeti Alapot hoz létre.

(2) Az agrárágazat részére a külön jogszabályokban nyújtott támogatásokon

túl további támogatás nyújtható az elkülönített állami pénzalapként

mûködõ:

a) Állattenyésztési Alapból,

b) Földvédelmi Alapból,

c) Halgazdálkodási Alapból,

d) Mezõgazdasági és Erdészeti Alapból, valamint a

e) Vadgazdálkodási Alapból

(az a)-e) pontban foglaltak a továbbiakban együtt: földmûvelésügyi

alapok).

(3) A Mezõgazdasági Fejlesztési Alapot, valamint az Országos Erdészeti

Alapot e törvény hatálybalépésekor terhelõ kötelezettségeket a

Mezõgazdasági és Erdészeti Alapból kell teljesíteni.

(4) A Mezõgazdasági Fejlesztési Alapból, valamint az Országos Erdészeti

Alapból visszafizetési kötelezettséggel nyújtott támogatást - a támogatás

igénybevételérõl szóló megállapodásban foglaltakra is figyelemmel - a

Mezõgazdasági és Erdészeti Alapba kell visszafizetni.

(5) Az 1992. évi LXXXVIII. törvénnyel létrehozott Állattenyésztési Alapot,

Földvédelmi Alapot, Halgazdálkodási Alapot, valamint Vadgazdálkodási

Alapot e törvény hatálybalépésekor terhelõ kötelezettségeket folyamatosnak

kell tekinteni.

(6) A 80-92. §-okban foglalt rendelkezéseket a földmûvelésügyi alapokból

nyújtott támogatások igénybevételére, elszámolására kell alkalmazni.

80. §

(1) A földmûvelésügyi alapokból

a) csõd-, felszámolási- vagy végelszámolási eljárás alatt nem álló jogi

személyek, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok, továbbá

b) egyéni vállalkozók és más magánszemélyek

(az a)-b) pont alattiak a továbbiakban együtt: igénylõ) részesülhetnek

támogatásban.

(2) A földmûvelésügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) kivételesen,

egyedi elbírálás alapján - biztosíték, illetve további adatszolgáltatási

kötelezettség kikötésével - a csõdeljárás alatt álló igénylõnek is

engedélyezhet támogatást.

A földmûvelésügyi alapok bevételei és képzése

81. §

(1) A földmûvelésügyi alapok bevételei:

a) a földmûvelésügyi alapok céljai megvalósításához jogszabály alapján

történõ befizetés összege;

b) a központi költségvetésben a földmûvelésügyi alapok céljai

megvalósítására meghatározott költségvetési juttatás;

c) a központi költségvetésben a privatizációs bevételbõl a földmûvelésügyi

alapok céljai megvalósítására rendelt összeg;

d) az egyes földmûvelésügyi alapoknak nyújtott segély, adomány, illetõleg

külön törvény alapján juttatott pénzeszköz, valamint az azok javára

történõ egyéb befizetés;

e) a földmûvelésügyi alapok átmenetileg le nem kötött pénzeszközeinek

pénzintézetnél történõ elhelyezésébõl származó kamat és egyéb

tõkejövedelem.

(2) A Mezõgazdasági és Erdészeti Alap induló pénzállománya:

a) a Mezõgazdasági Fejlesztési Alap,

b) az Országos Erdészeti Alap,

c) a mezõgazdasági nagyüzemek szakemberellátásának támogatásáról szóló

külön jogszabály alapján a Földmûvelésügyi Minisztérium (a továbbiakban:

minisztérium) letéti számláján elkülönítetten kezelt pénzösszeg, valamint

d) a minisztériumnál alapszerûen kezelt kutatási-fejlesztési célokat

szolgáló pénzeszközök

e törvény hatálybalépését megelõzõ nap szerinti záróállománya.

(3) A földmûvelésügyi alapok javára teljesített önkéntes befizetés - az

adományozás körülményeire tekintettel - közérdekû kötele-

zettségvállalásnak minõsül.

82. §

A földmûvelésügyi alapok bevétele és év végi maradványa nem vonható el.

A földmûvelésügyi alapokból nyújtható támogatás formái, a támogatás

elszámolása

83. §

(1) A földmûvelésügyi alapokból az egyes célokhoz adható támogatások (a

továbbiakban együtt: támogatás) formái:

a) bevételt növelõ, illetve a termelési költségeket csökkentõ közvetlen

termelõi (mûködési) támogatás;

b) éven túli lejáratú forgóeszköz-hitel kamattámogatása;

c) fejlesztési célú juttatás;

d) éven túli lejáratú beruházási hitel kamattámogatása.

(2) A támogatás a külön jogszabályban foglaltak szerint megbízás alapján

vagy kérelemre, normatív módon vagy pályázat alapján, illetve elõre

meghatározott feltételek (események) bekövetkezése esetén

a) végleges juttatásként, visszafizetési kötelezettség nélkül, vagy

b) nem végleges juttatásként, visszafizetési kötelezettség mellett

nyújtható.

(3) Éven túli lejáratúnak minõsül az a hitel, melynek lejárata a

háromszázhatvanöt napot meghaladja.

84. §

(1) Ha az igénylõ jogi személy vagy jogi személyiség nélküli gazdasági

társaság, valamint a társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvény

hatálya alá tartozó egyéni vállalkozó,

a) a 83. § (1) bekezdés a)-b) és d) pontjai szerint végleges juttatásként,

visszafizetési kötelezettség nélkül kapott támogatást egyéb bevételként

köteles elszámolni;

b) a 83. § (1) bekezdés c) pontja szerint végleges juttatásként,

visszafizetési kötelezettség nélkül kapott fejlesztési célú támogatást

pedig tõketartalékba (tartalékba) köteles helyezni;

c) a 83. § (2) bekezdés b) pontja szerint visszafizetési kötelezettséggel

nyújtott támogatást a kötelezettségek között kell nyilvántartania, a

törlesztést pedig a kölcsöntörlesztésre vonatkozó szabályok szerint

számolhatja el;

d) a jogtalanul igénybevett támogatás egyéb bevételként elszámolt összegét

és a kamattámogatást az egyéb ráfordítások (költségek) terhére, a

tõketartalék (tartalék) javára elszámolt összegét a tõketartaléka

(tartaléka) terhére kell visszafizetnie.

(2) Ha az igénylõ a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1991. évi XC.

törvény hatálya alá tartozó, támogatásra jogosult egyéni vállalkozónak

vagy mezõgazdasági kistermelõnek minõsülõ természetes személy,

a) a fejlesztési célra adott végleges támogatás nem minõsül bevételnek;

b) az egyéb célra adott végleges juttatást pedig a tevékenység bevételének

kell tekinteni.

(3) Ha az igénylõ a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1991. évi XC.

törvény hatálya alá tartozó mezõgazdasági kistermelõnek minõsülõ

természetes személy, a végleges juttatásként kapott támogatást annak a

tevékenységének a bevételéhez kell hozzászámítania, amelyhez a támogatást

igénybe vette.

(4) A földmûvelésügyi alapokba történõ befizetéseket - kivéve az adományt,

az egyéb önkéntes befizetést - a befizetõ, ha a magánszemélyek

jövedelemadójáról szóló 1991. évi XC. törvény hatálya alá tartozik, akkor

költségként, míg más esetben - ha jogszabály eltérõen nem rendelkezik -

egyéb ráfordításként számolhatja el. Az adomány és az egyéb önkéntes

befizetés a társasági-, valamint a magánszemélyek jövedelemadó fizetésére

vonatkozó általános szabályok szerint számolható el.

(5) A támogatás alapjának meghatározásánál - amennyiben jogszabály másként

nem rendelkezik - az általános forgalmi adót nem lehet figyelembe venni.

Rendelkezés a földmûvelésügyi alapok felhasználásáról

85. §

(1) A földmûvelésügyi alapok felhasználásáról - a (2) bekezdésben

foglaltakra is figyelemmel - a miniszter jogosult rendelkezni. A

földmûvelésügyi alapok kezelõje a minisztérium.

(2) A Honvédelmi Minisztérium kezelésében lévõ erdõterületek utáni, a

Mezõgazdasági és Erdészeti Alapba történõ befizetéseket és kiadásokat

elkülönítetten kell nyilvántartani és ennek felhasználásáról a miniszter a

honvédelmi miniszterrel együtt kiadott jogszabályban foglaltaknak

megfelelõen jogosult rendelkezni.

86. §

(1) Felhatalmazást kap a miniszter arra, hogy a Mezõgazdasági és Erdészeti

Alap javára biztosított költségvetési forrás erejéig a 79. § (2) bekezdés

a)-c), valamint e) pontjai szerinti elkülönített állami pénzalapok javára

ideiglenesen vagy véglegesen pénzeszközöket átcsoportosítson.

(2) A földmûvelésügyi alapok forráshiánya esetén a miniszter a támogatás

iránti kérelem, illetõleg a pályázat befogadását, elbírálását, továbbá a

támogatás folyósítását felfüggesztheti, a már befogadott, de forrás

hiányában nem támogatható kérelmet, pályázatot az igénylõnek visszaküldi.

(3) A földmûvelésügyi alapok pénzeszközei a mûködtetéssel, a támogatások

folyósításának, felhasználásának szakmai, illetõleg pénzügyi

ellenõrzésével, szankcionálásával és azok végrehajtásával együttjáró

kiadásokra, valamint a földmûvelésügyi alapok rendeltetésének megfelelõ

további célokra is felhasználhatók.

(4) A földmûvelésügyi alapokból a X-XIV. fejezetben említett jogcímeken

túl támogatás nyújtható az azok rendeltetéséhez kapcsolódó, illetve azt

elõsegítõ

a) kutatás-fejlesztéssel kapcsolatos szolgáltatásokhoz;

b) agrártérség-fejlesztési program kidolgozására, végrehajtására;

c) kül- és belpiaci, valamint marketing tevékenység elõsegítésére,

d) az agrárágazatban dolgozók külföldi tapasztalatszerzésére,

e) falusi idegenforgalom fejlesztéséhez

is.

87. §

(1) A földmûvelésügyi alapok felhasználásával összefüggõ részletes

feltételek kialakításában - a külön törvényben foglaltakra is figyelemmel

- a Magyar Agrárkamara (a továbbiakban: kamara) az e törvényben, illetõleg

a miniszter által a földmûvelésügyi alapok egyes céljai megvalósításához

kapcsolódó részletes szabályokban meghatározottak szerint

a) közremûködhet a támogatás általános feltételeinek kialakításában,

b) adott feltételek esetén igazolhatja a támogatás igénybevételéhez

kapcsolódó egyes feltételek meglétét,

c) ellátja az e törvényben meghatározott egyéb feladatokat.

(2) A Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetésérõl szóló 1994. évi CIV.

törvényben a mezõgazdaságot ért elemi károk elhárításának céljára a XVIII.

Pénzügyminisztérium fejezetben 18.2.1 kiemelt elõirányzat szám alatt

elkülönített pénzösszegnek a kamara által a külön törvény szerint történõ

kezelésére az abban foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.

88. §

(1) A miniszter - a 86. § (3) bekezdése szerinti kifizetések kivételével -

az adott idõszakban támogatásban részesíthetõk körét, a támogatás alapjául

szolgáló jogcímet, a támogatás formáját, mértékét jogszabályban,

igénybevételének eljárási rendjét, valamint egyéb részletes feltételeit

jogszabályban, illetõleg annak alapján kiadott pályázati felhívásban

állapítja meg.

(2) A minisztérium hivatalos lapjában közzé kell tenni:

a) a pályázati kérelem benyújtására jogosultak körét, a közvetlen

támogatási célokat, a pályázati felhívást, illetõleg az egyéb pályázati

feltételeket;

b) a pályázat elbírálását követõen évente egy alkalommal a támogatásban

részesült igénylõ nevét (cégét), lakhelyét (székhelyét), valamint - a

közvetlen támogatási cél megjelölésével - a támogatás összegét is.

(3) A (2) bekezdésben foglaltak a szakmai lapokban is közzétehetõk.

89. §

(1) E törvény, a támogatások részletes feltételeit meghatározó jogszabály

vagy a pályázati felhívás elõírhatja, hogy

a) a támogatást csak az igénylõk meghatározott köre veheti igénybe;

b) támogatás csak az adó-, egészség-, nyugdíjbiztosítási járulék-hátralék

és kamarai tagsági díj hátralék mentesség elõzetes igazolását, illetõleg

az igénylõnek az erre vonatkozó nyilatkozatát követõen vehetõ igénybe,

illetõleg folyósítható;

c) a támogatással beszerzett ingatlannak nem minõsülõ eszközre, illetõleg

annak a támogatással arányos részére - meghatározott idõre - a Magyar

Állam javára elidegenítési és terhelési tilalmat kell kikötni, illetõleg

zálogjogot kell alapítani;

d) a támogatással megszerzett eszköz, létesítmény meghatározott idõ elõtti

értékesítése esetén a támogatás arányos részét vissza kell fizetni;

e) a visszafizetési kötelezettséggel nyújtott támogatás visszafizetésének

biztosítására a támogatással érintett ingatlanra a Magyar Állam javára

jelzálogjogot kell bejegyezni;

f) kamattámogatás csak pénzintézettõl, illetõleg hitelszövetkezettõl

felvett hitelek után vehetõ igénybe;

g) támogatás csak meghatározott mértékû saját forrás biztosítása esetén

vehetõ igénybe.

(2) Az (1) bekezdés c), illetõleg e) pontjai szerinti biztosítékokat a

támogatási szerzõdésben fel kell tüntetni, a támogatási szerzõdés

megkötésére feljogosított pedig jogosult a Magyar Állam nevében és javára

eljárni.

(3) A törvény alkalmazásában beruházásnak minõsül a számvitelrõl szóló

1991. évi XVIII. törvény szerinti beruházás.

(4) Amennyiben e törvény tevékenység folytatásához nyújt támogatást, a

tevékenység tartalmának meghatározásánál - ha jogszabály eltérõen nem

rendelkezik - a Központi Statisztikai Hivatal által alkalmazott, a

gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszere és a

tevékenységek tartalmi meghatározása szerinti fogalmakat kell irányadónak

tekinteni.

A földmûvelésügyi alapokból nyújtott támogatás igénylése, folyósítása,

valamint felhasználásának ellenõrzése

90. §

(1) Ugyanazon cél megvalósítására - a (2) bekezdésben foglaltakra is

figyelemmel - csak egy, a II. Rész szerinti elkülönített állami

pénzalapból igényelhetõ támogatás.

(2) A földmûvelésügyi alapokból támogatásban részesített cél

megvalósításához - ha e törvény vagy jogszabály eltérõen nem rendelkezik -

az igénylõ más jogszabály alapján is vehet igénybe állami támogatást. Az

igénylõnek a kérelem benyújtásával egyidejüleg nyilatkoznia kell arról,

hogy a kérelemben megjelölt cél megvalósítására eddig milyen összegû

állami támogatásban részesült, illetõleg állami támogatás más jogszabály

alapján történõ igénybevétele esetén - erre irányuló külön felhívás nélkül

- arról, hogy a földmûvelésügyi alapokból támogatásban részesült.

(3) Amennyiben az igénylõ a földmûvelésügyi alapokból támogatásban

részesített cél megvalósítása érdekében több jogszabály alapján vesz

igénybe állami támogatást és ennek következtében az állami támogatások

együttes értéke - figyelemmel az elõírt saját forrásra - meghaladná a cél

megvalósításához szükséges mértéket, köteles az így keletkezett többletet

- legfeljebb a földmûvelésügyi alapokból nyújtott támogatás mértékéig - a

földmûvelésügyi alapokba visszafizetni.

(4) Traktorok és mezõgazdasági gépek (Ipari Termékek Jegyzéke 39)

beszerzéséhez - ha jogszabály eltérõen nem rendelkezik - a földmûvelésügyi

alapokból támogatás nem igényelhetõ.

91. §

(1) A támogatás folyósításáról, felhasználásának, valamint a támogatásra

való jogosultságnak az ellenõrzésérõl, továbbá a jogtalanul igénybevett

támogatás visszafizetésével összefüggõ végrehajtásról a miniszter

gondoskodik.

(2) A miniszter jogszabályban, az ott meghatározott mértékig

felhatalmazhatja az erdõfelügyelõséget, valamint a megyei (fõvárosi)

földmûvelésügyi hivatalt a támogatási kérelemnek a miniszter nevében

történõ elbírálására, a támogatás összegének folyósítására, a támogatások

felhasználásának ellenõrzésére.

(3) A kamara a miniszter felkérésére közremûködik az (1) bekezdés szerinti

egyes feladatok ellátásában.

92. §

(1) A földmûvelésügyi alapokba kötelezõen elrendelt be- és visszafizetések

végrehajtására - jogszabály eltérõ rendelkezése hiányában - az

államigazgatási eljárás szabályait kell alkalmazni.

(2) A földmûvelésügyi alapokból nyújtott támogatást rendeltetéstõl eltérõ

felhasználása esetén jogtalanul igénybe vett állami támogatásnak kell

tekinteni, és azt a mindenkori jegybanki alapkamat kétszeres mértékének

megfelelõ kamattal növelve kell visszafizetni. A támogatás rendeltetéstõl

eltérõ felhasználásának minõsül különösen, ha a jogosult a támogatás

igénybevétele feltételeként jogszabályban vagy a támogatási szerzõdésben

meghatározottaktól eltér.

X. Fejezet

Állattenyésztési Alap

93. §

Az Állattenyésztési Alap rendeltetése a gazdasági haszonállatok tenyész-

és haszonértékét növelõ genetikai fejlesztõ munka támogatása, valamint a

minõségi állati termék elõállítást szolgáló genetikai háttér fejlesztése.

94. §

(1) A mezõgazdasági termelõ (a továbbiakban: termelõ) az Állattenyésztési

Alapba az e fejezetben foglaltak részbeni megvalósításának elõsegítésére

tenyésztési hozzájárulást köteles fizetni.

(2) A tenyésztési hozzájárulást az 1. mellékletben meghatározott termékek,

valamint a lóverseny totalizatõr tevékenység után, az ott megjelölt

mértékben kell teljesíteni.

(3) A tenyésztési hozzájárulás alapja:

a) a termék értékesítésébõl származó - az általános forgalmi adót nem

tartalmazó - nettó árbevétel;

b) a lóverseny totalizatõr forgalma.

(4) A magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1991. évi XC. törvény 12. §-

ának (5) bekezdése szerint adózó mezõgazdasági kistermelõ árbevételként a

tenyésztési hozzájárulással csökkentett bevételt veheti figyelembe.

(5) Aki a termék értékesítésérõl szóló számlát, egyszerûsített számlát,

számlát helyettesítõ okmányt, felvásárlást igazoló bizonylatot (a

továbbiakban: számla) kiállítja, köteles a tenyésztési hozzájárulás

összegét kiszámítani és az Állattenyésztési Alapba befizetni.

95. §

Az Állattenyésztési Alapból az alábbi jogcímek alapján nyújtható

támogatás:

a) állatazonosítási-, állattenyésztési nyilvántartás és információs

rendszer fenntartásához, mûködtetéséhez, fejlesztéséhez való hozzájárulás;

b) a törzskönyvezés, a teljesítményvizsgálat elvégzése, valamint a

tenyészérték megállapítása;

c) csúcsgenetikát képviselõ apaállat és szaporítóanyag beszerzése;

d) a nemzetközi és a hazai állattenyésztési kiállításokon való részvétel

és azok szervezése, szakmai kiadványok készítése;

e) a nemzetközi állattenyésztési szervezetekben, valamint rendezvényeken a

nemzeti képviselet költségeihez való hozzájárulás;

f) egyes, adott idõszakban felmerülõ tenyésztési és tenyésztés-szervezési

célok megvalósítása;

g) az elismert tenyésztõ szervezet - az állattenyésztésrõl szóló 1993. évi

CXIV. törvény szerint alkalmazott - tenyésztésvezetõjének díjazásához való

hozzájárulás.

96. §

Az Állattenyésztési Alap bevételi forrásai:

a) a tenyésztési hozzájárulás összege,

b) a külön jogszabály szerint fizetendõ állattenyésztési bírság összege,

c) az Állattenyésztési Alapból e fejezetben foglaltak alapján nem végleges

juttatásként adott támogatásnak, valamint a jogtalanul igénybevett

támogatásnak a 92. § (2) bekezdése szerint visszafizetett összege;

d) a 81. § (1) bekezdés b)-e) pontjai szerinti pénzösszegek;

e) a 86. § (1) bekezdése szerint átcsoportosított pénzösszeg.

XI. Fejezet

Földvédelmi Alap

97. §

A Földvédelmi Alap rendeltetése a termelésbõl kivont termõföld pótlása,

minõségének védelme, továbbá a mezõgazdaságilag mûvelhetõ termõterület

indokolatlan csökkenésének mérséklése, valamint a termõföld mûvelési ág

változással együttjáró hasznosítási formáinak elõsegítése.

98. §

(1) A Földvédelmi Alapból az alábbi jogcímek alapján nyújtható támogatás:

a) a termõföld rendeltetésszerû hasznosításra való alkalmassá tételével

összefüggõ feladatok végrehajtásához, így különösen:

aa) a gyepterületek mûvelési ág változást nem eredményezõ

hasznosításra való alkalmassá tételéhez,

ab) a borvidéken vagy a bortermõ helyen a szõlõ termõhelyi

kataszterben I. és II. osztályú, tíz százalékos lejtés feletti, illetve

százötven méter tengerszint magasság feletti területnek szõlõtelepítés

céljára történõ kialakításához (pl.: teraszírozás),

ac) a birtokösszevonás lebonyolításának elõsegítéséhez, valamint

ad) a mezõgazdasági hasznosításra alkalmassá tehetõ, mûvelés alól

kivett - természetvédelem alatt nem álló - terület, valamint a jó

termõképességû, de egyébként kihasználatlan gyep újrahasznosításához való

hozzájárulás;

b) a termõföld minõségének védelmével összefüggõ feladatok

végrehajtásához, így különösen:

ba) az erodált vagy erózióra hajlamos területen a víz- és szélerózió

elleni eljárások és létesítmények megvalósításához,

bb) a másodlagosan elvizenyõsödött területek vízháztartásának

szabályozásához,

bc) a savanyú-, a szikes-, illetve a homoktalajok javításához,

bd) a talajvédelemmel összefüggõ területrendezési munkákhoz, valamint

be) környezetkímélõ talajvédelmi technológia alkalmazásához;

c) az a), b) pontban foglaltak elõkészítéséhez szükséges tervek és

költségvetés beszerzéséhez.

(2) Az (1) bekezdés a), b) pontja szerinti támogatások abban az esetben

vehetõk igénybe, ha azok a külön jogszabályban foglaltak alapján

meliorációs támogatásban nem részesülnek.

99. §

A Földvédelmi Alap bevételi forrásai:

a) a külön jogszabály szerint fizetendõ földvédelmi járulék, a földvédelmi

bírság, valamint a talajvédelmi bírság összege,

b) a Földvédelmi Alapból e fejezetben foglaltak alapján nem végleges

juttatásként adott támogatásnak, valamint a jogtalanul igénybevett

támogatásnak a 92.§ (2) bekezdése szerint visszafizetett összege;

c) a 81. § (1) bekezdés b)-e) pontjai szerinti pénzösszegek;

d) a 86. § (1) bekezdése szerint átcsoportosított pénzösszeg.

XII. Fejezet

Halgazdálkodási Alap

100. §

A Halgazdálkodási Alap rendeltetése a vizek halállományának védelme,

valamint megõrzésének elõsegítése, a halállomány értékeinek fejlesztése, a

halpusztulások megelõzése és az esetleges halpusztulások következményeinek

elhárítása, továbbá a halászati és horgászati vízhasznosítással összefüggõ

egyes feladatok ellátása.

101. §

A Halgazdálkodási Alapból az alábbi jogcímek alapján nyújtható támogatás:

a) a természetes vizek halállománya pótlásának költségeihez;

b) a halpusztulással összefüggõ kármegelõzés, kárelhárítás, és a

halállomány rehabilitációs költségeihez;

c) a természetes vizekkel összefüggõ halgazdálkodási tudományos

vizsgálatok költségeihez;

d) a természetes vizi élõhelyek környezeti állapotának védelméhez,

javításához;

e) a nemzetközi halászati szervezetekben a nemzeti képviselet ellátásához;

f) az állami halászjegy, illetõleg az állami horgászjegy elõállítási és

forgalmazási költségeihez

való hozzájárulás

102. §

A Halgazdálkodási Alap bevételi forrásai:

a) a külön jogszabály szerint fizetendõ állami halászjegy és horgászjegy

díja, valamint a halászatfejlesztési hozzájárulás, továbbá a

halgazdálkodási bírság összege,

b) az Alapból e fejezet alapján nem végleges juttatásként adott

támogatásnak, valamint a jogtalanul igénybevett támogatásnak a 92. § (2)

bekezdése szerint visszafizetett összege;

c) a 81. § (1) bekezdés b)-e) pontjai szerinti pénzösszegek;

d) a 86. § (1) bekezdése szerint átcsoportosított pénzösszeg.

XIII. Fejezet

Mezõgazdasági és Erdészeti Alap

103. §

A Mezõgazdasági és Erdészeti Alap rendeltetése:

a) a növénytermesztés és kertészet, az állattenyésztés, az

erdõgazdálkodás, a vadgazdálkodás és a halászat szakágazatokban a

történelmi hagyományú, valamint más okból magas értéket képviselõ és

meglévõ növényi és állati eredetû génvagyon megõrzése, a génvagyon

felhasználásával jobb minõségû, piacképes fajok és fajták tenyésztése,

elõállítása, beszerzése, valamint a fejlesztõ tevékenység eredményét mérõ

és visszajelzõ minõsítési rendszerek bevezetése, korszerûsítése;

b) az átlagosnál gyengébb minõségû, kedvezõtlen termõhelyi adottságú

termõföldek környezetkímélõ hasznosításának, valamint a mezõgazdasági

termelésbõl élõ lakosság helyben történõ foglalkoztatásának elõsegítése;

c) kiegészítõ fejlesztési források biztosítása a hazai és külpiaci

igényekhez alkalmazkodni tudó, a hatékony és a minõségi termelés

követelményeinek megfelelõ gazdálkodás anyagi-mûszaki hátterének

megteremtéséhez;

d) az erdõk felújítása, valamint az erdõsítések pótlása, a fiatal erdõ

nevelése, az erdõ területének (mennyiségének), természeti egyensúlyának és

egészségi állapotának (minõségének) megõrzése;

e) az agrárvállalkozók gazdaságszervezési, gazdálkodási tevékeny-ségének,

továbbá a mezõgazdasági, erdõgazdálkodási, vadgazdálkodási, halászati,

valamint élelmiszeripari szaktanácsadói rendszer mûködési feltételeinek

elõsegítése.

104. §

A Mezõgazdasági és Erdészeti Alapból biológiai alapok megõrzése,

fejlesztése, valamint az ehhez kapcsolódó minõsítési rendszerek

korszerûsítése érdekében az alábbi jogcímek alapján nyújtható támogatás:

a) a növénytermesztés és a kertészet, valamint az erdõgazdálkodás

szakágazatokban:

aa) a nemzeti génvagyon részét képezõ génrezervek, a növényi eredetû

génállományok nemzetközi együttmûködésben vállalt kötelezettségek szerint

történõ összegyûjtéséhez, a fajta és vonalgyûjtemények fenntartásához és

megõrzéséhez;

ab) a szaporítások kiinduló bázisát jelentõ törzsültetvények

létesítéséhez, fenntartásához, fejlesztéséhez;

ac) a tájadottságoknak, valamint a környezetvédelmi szempontoknak

megfelelõ faj- és fajtaszerkezet kialakításához, a növényfajták

fenntartásához, a továbbszaporításhoz szükséges alapanyagok

elõállításához, teszteléséhez, a saját nemesítésû növényfajták, hibridek

hazai és nemzetközi megismertetéshez, az eredmények bemutatásához,

valamint azok gyakorlati hasznosításához;

ad) a magas biológiai értéket képviselõ vetõmag-, illetõleg

szaporítóanyag elõállításához, a nemesítés technológiai feltételeinek

javításához;

ae) a vetõmagvak és a szaporítóanyagok minõségtanúsítási rendszerének

korszerûsítéséhez;

af) a szaporítási célú növényi alapanyagok vírusmentesítése, valamint

e mentességének fenntartásához;

ag) a nemzetközi szakmai szervezetekben a nemzeti képviselet

költségeihez való hozzájárulásához, valamint

ah) a minõsítési tevékenység feltételeinek biztosításához,

fejlesztéséhez való hozzájárulás;

b) az állattenyésztés szakágazatban:

ba) a nemzeti génvagyon részét képezõ, õshonosságuk miatt védett

állatfajták törzsállományainak, illetve a magas genetikai értéket

képviselõ, veszélyeztetett helyzetbe került fajták állományainak

fenntartásához, megõrzéséhez;

bb) a gazdasági jelentõséggel bíró, de jelenleg piaci értéket nem

képviselõ állat, vonal-, illetõleg fajtagyûjtemények fenntartásához,

megõrzéséhez;

bc) teljesítményvizsgálathoz és törzskönyvezéshez szükséges,

beruházásnak nem minõsülõ eszközök és berendezések beszerzéséhez;

bd) a ba)-bb) pontokhoz kapcsolódó tartás-, takarmányozás-, illetõleg

tenyésztéstechnológia fejlesztéséhez, valamint

be) a minõsítési tevékenység feltételeinek biztosításához,

fejlesztéséhez való hozzájárulás;

bf) a minõségi árualap elõállítását szolgáló tenyészállat és

szaporítóanyag beszerzéséhez, valamint a tenyészállat-állomány

növeléséhez;

c) a vadgazdálkodás szakágazatban a nemzeti génvagyon részét képezõ, a

vadászható állatfajok állományainak védelméhez, illetõleg fenntartásához

való hozzájárulás;

d) a halászat szakágazatban a különleges értéket képezõ, vagy

veszélyeztett halfajok állományának fenntartásához, valamint az ezzel

összefüggõ génbankok létesítéséhez, fenntartásához való hozzájárulás.

105. §

A Mezõgazdasági és Erdészeti Alapból a kedvezõtlen termõhelyi adottságú

termõföld hasznosításához az alábbi jogcímek alapján nyújtható támogatás:

a) a mezõgazdasági földhasznosítás elõsegítéséhez való hozzájárulás azokon

a gazdasági -társadalmi szempontból elmaradott, illetve munkanélküliséggel

jelentõsen sújtott településeken, ahol a településekhez tartozó szántó

mûvelési ágú termõföld átlagos aranykorona értéke nem haladja meg a

hektáronkénti tizenhét aranykorona értéket;

b) az a) pontban foglalt feltételeknek megfelelõ településeken a

földhasznosítási szerkezet átalakításának elõsegítéséhez.

106. §

A Mezõgazdasági és Erdészeti Alapból a mezõgazdasági, az erdõgazdálkodási,

a vadgazdálkodási, a halászati, valamint az egyes élelmiszer-feldolgozási

tevékenységek fejlesztéséhez, korszerûsí-téséhez az alábbi jogcímek

alapján nyújtható támogatás:

a) a mezõgazdasági-, erdészeti- és a halászati tevékenység folytatásához

szükséges egyes termelõberuházások megvalósításához;

b) az erdõgazdálkodási tevékenység folytatásához szükséges erdõfeltárási

létesítmények létesítéséhez;

c) a vadgazdálkodási tevékenység folytatásához szükséges egyes beruházások

megvalósításához;

d) az egyes élelmiszerfeldolgozási tevékenységek folytatásához szükséges

beruházások keretén belül:

da) a korszerû csomagolás, az energiatakarékos, valamint

környezetkímélõ élelmiszerfeldolgozási eljárások alkalmazásának

elõsegítéséhez,

db) a minõsítési-, a minõségtanúsítási rendszerek nemzetközi

normáknak megfelelõ kialakításához, valamint azok alkalmazásához szükséges

beruházások megvalósításának elõsegítéséhez;

e) az a) és c) pontokban meghatározott meglévõ, illetve létesülõ

beruházások rendeletetésszerû mûködését biztosító kiegészítõ jellegû

infrastruktúrális beruházások megvalósításához, beszerzéséhez;

f) a d) pontban részletezett pályázatok alapján támogatott beruházásokhoz

tartozó infrastruktúra létrehozásához;

g) a mezõgazdasági termelés szempontjából fontos összekötõ- és bekötõút

beruházásokhoz, feltéve, ha azok a külön törvény szerint létrehozott

Útalapból is támogatásban részesülnek.

107. §

A Mezõgazdasági és Erdészeti Alapból az erdõ felújítása, nevelése,

mennyiségi, illetõleg minõségi védelmének elõsegítése céljából az alábbi

jogcímek alapján nyújtható támogatás:

a) a törvény 2. mellékletében foglalt normatív mértékek szerint az erdõ

természetes, illetõleg mesterséges felújításához, valamint a fiatal erdõk

ápolásához és neveléséhez;

b) az erdõ idõleges igénybevétele, mûvelési ágának megváltoztatása és

termelésbõl való kivonása miatt szükségessé váló erdõfelújítást pótló

erdõtelepítés költségeihez;

c) az erdõfelügyelõség javaslata alapján a miniszter által elrendelt

közérdekû erdõvédelmi munkák költségeinek fedezetéhez való hozzájárulás,

feltéve, hogy a munkák elvégzése nem a gazdálkodó mulasztása miatt vált

szükségessé;

d) a nemzetközi kötelezettségekbõl eredõ, erdõvédelmi mérõ- és megfigyelõ

rendszer mûködtetéséhez;

e) az erdei természeti rendszerek, az erdõ természeti egyensúlyának és

egészségi állapotának megõrzéséhez;

f) szakirányú oktatáshoz, kutatáshoz;

g) a nemzetközi erdészeti szervezetekben a nemzeti képviselet ellátásához;

h) az erdészeti kultúra elterjesztésének költségeihez

való hozzájárulás.

108. §

A Mezõgazdasági és Erdészeti Alapból a szaktanácsadási tevékenység

agrárágazatban történõ igénybevételének elõsegítéséhez, valamint annak

fejlesztéséhez az alábbi jogcímek alapján nyújtható támogatás:

a) a mezõgazdasági, az erdõgazdálkodási, a vadgazdálkodási, a halászati,

az élelmiszer-feldolgozási tevékenységet végzõ egyéni vagy társas

vállalkozás által igénybe vett szaktanácsadás díjához;

b) a szaktanácsadó által szervezett iskolarendszeren kívüli képzés,

továbbképzés költségeihez;

c) a szaktanácsadással, a szakmai ismeretterjesztéssel, a továbbképzéssel

kapcsolatos, a gazdálkodást segítõ kiadványok költségeihez;

d) a szaktanácsadást szolgáló infrastuktúrális és informatikai

fejlesztésekhez;

e) a Szaktanácsadói Névjegyzékbe felvett szaktanácsadók továbbképzésének

költségeihez;

f) az agrárgazdasággal összefüggõ szaktanácsadói tevékenység költségeihez;

g) a kutatási eredmények gyakorlati megismeréséhez, illetõleg az ezzel

összefüggõ ismeretanyag elsajátításához

való hozzájárulás.

109. §

A Mezõgazdasági és Erdészeti Alap bevételi forrásai:

a) a külön jogszabály szerint fizetendõ erdõfenntartási járulék,

erdõvédelmi bírság, újraerdõsítési költség;

b) az e fejezet alapján nem végleges juttatásként adott támogatásnak,

valamint a jogtalanul igénybevett támogatásnak a 92. § (2) bekezdése

szerint visszafizetett összege;

c) a 81. § (1) bekezdés b)-e) pontjai szerinti pénzösszegek.

XIV. Fejezet

Vadgazdálkodási Alap

110. §

A Vadgazdálkodási Alap az általános erdészeti és természetvédelmi célokkal

is összhangban levõ rendeltetése a vadon élõ, vadászható állatfajok és

természetes élõhelyük védelme, megõrzésének elõsegítése, valamint a

nemzetközi vadászati szervezetekben a nemzeti képviselet feladatainak

ellátása.

111. §

A Vadgazdálkodási Alapból az alábbi jogcímek alapján nyújtható támogatás:

a) a vadászható állatfajok természetes állománya és azok élõhelye

védelméhez, megõrzéséhez;

b) az erdõtervekkel is összhangban levõ regionális vadgazdálkodási

tervezés költségeinek fedezetéhez;

c) a trófeabírálat költségeinek fedezetéhez;

d) a miniszter által a külön jogszabályban foglaltak szerint nemzeti

értékké nyilvánított trófea után a vadászatra jogosultak kártalanításához;

e) a nemzetközi vadászati szervezetekben a nemzeti képviselet ellátásához;

f) a vadászati kultúra elterjesztésének költségeihez;

g) a vadgazdálkodással és a vad védelmével összefüggõ tudományos

vizsgálatok költségeihez

való hozzájárulás.

112. §

A Vadgazdálkodási Alap bevételi forrásai:

a) a külön jogszabály szerint fizetendõ vadászjegy, valamint vadászati

engedély díjának, trófeabírálat díjának, továbbá a vadvédelmi bírságnak az

összege,

b) a Vadgazdálkodási Alapból nem végleges juttatásként adott támogatásnak,

valamint a jogtalanul igénybevett támogatásnak a 92. § (2) bekezdés

szerint visszafizetett összege;

c) a 86. § (1) bekezdése szerint átcsoportosított pénzösszeg;

d) a 81. § (1) bekezdés b)-e) pontjai szerinti pénzösszegek.

XV. Fejezet

Felhatalmazások

113. §

(1) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy a földmûvelésügyi

alapok felhasználásának részletes szabályait rendeletben állapítsa meg.

(2) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy a közlekedési,

hírközlési és vízügyi miniszterrel egyetértésben a 106. § f) pontja

szerinti beruházások támogatására - külön jogszabályban meghatározott

feltételek szerint - közös pályázatot hirdessen.

(3) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy környezetvédelmi

és területfejlesztési miniszterrel egyetértésben rendeletben állapítsa meg

a 105. § a) pontja szerinti mezõgazdasági földhasznosítás támogatása

céljából kijelölt települések jegyzékét.

(4) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy a honvédelmi

miniszterrel együttesen rendeletben állapítsa meg a Mezõgazdasági és

Erdészeti Alapból a 85. § (2) bekezdése szerint elkülönítetten kezelt rész

felhasználásának, valamint a felhasználás ellenõrzésének részletes

szabályait, továbbá hogy eltérjen a külön törvény szerint fizetendõ

erdõfenntartási járulék, valamint az e törvény 2. melléklete alapján

nyújtható támogatási mértékektõl.

2. A törvényjavaslat 22. §-a helyett a következõ rendelkezést javasolja:

22. §

Az erdõkrõl és a vadgazdálkodásról szóló 1961. évi VII. törvény (a

továbbiakban: Evt.) 9. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"9. § (1) Az erdõ mûvelési ágának megváltoztatásához, természetben

való megosztásához, termelésbõl való kivonásához, valamint más célra

történõ idõleges igénybevételéhez az erdészeti hatóság engedélye

szükséges.

(2) Az erdõ mûvelési ágának megváltoztatása, az erdõ termelésbõl való

kivonása, valamint más célra történõ idõleges igénybevétele esetén az

erdõgazdálkodó köteles az igénybevett erdõnek megfelelõ értékû erdõt

létesíteni (csereerdõsítés) vagy köteles - az erdészeti hatóság határozata

alapján - a Mezõgazdasági és Erdészeti Alapba - a külön törvény szerint -

az erdõfelújítás és nevelés fafajtól függõ normatív támogatási mérték

kétszeresének megfelelõ összeget (újraerdõsítési költség) befizetni."

3. A törvényjavaslat 24. §-a helyett a következõ rendelkezést javasolja:

24. §

Az Evt. 35. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A vadászatra jogosult köteles megtéríteni a szarvas, dám, vaddisznó,

muflon által a mezõgazdaságban és erdõgazdálkodásban, valamint a mezei

nyúl és õz által a szõlõben, gyümölcsösben, erdõsítésben, valamint a

csemetekertben okozott kárt (a továbbiakban: vadkár), továbbá bármely

hasznos vad és a vaddisznó által a mezõgazdaságon és az erdõgazdálkodáson

kívül okozott kárt."

4. A törvényjavaslat 25. §-a helyett a következõ rendelkezést javasolja:

25. §

Az Evt. XII. fejezetének címe, valamint az 1981. évi 31. törvényerejû

rendelet 3. §-a által módosított 42-43.§-ainak helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

"Erdõfenntartási járulék, erdõvédelmi bírság

42. § Az erdõgazdálkodó az erdõfelügyelõség által kitermelésre

engedélyezett bruttó fatérfogat mennyisége után a véghasználatok, valamint

a növedékfokozó gyérítések esetében a törvény mellékletében foglalt

mértékek szerint erdõfenntartási járulékot köteles a Mezõgazdasági és

Erdészeti Alapba fizetni.

43. § (1) Az erdõgazdálkodó az erdészeti hatóság határozata alapján

erdõvédelmi bírságot köteles a Mezõgazdasági és Erdészeti Alapba fizetni,

ha

a) erdejében engedély nélküli fakitermelés történik,

b) az erdõállomány nevelése (tisztítás, törzskiválasztó gyérítés,

növedékfokozó gyérítés) és egészségügyi termelése során a fakitermelési

engedélyben meghatározott mértéket meghaladóan, illetõleg az állomány

szerkezetét károsan befolyásoló mértékben termel ki fát,

c) ha az állomány szerkezetét és egészségi állapotát károsan befolyásoló

módon és formában hajtja végre az állománynevelést (tisztítás, gyérítés),

illetve a beavatkozás elmulasztásával kárt okoz,

d) túllépi a kitermelt erdõ felújítására az erdészeti hatóság által elõírt

határidõt,

e) az erdõ mûvelési ágát engedély nélkül változtatja meg,

f) az erdõt engedély nélkül vonja ki a termelésbõl, illetõleg veszi

idõlegesen igénybe.

(2) Az erdõvédelmi bírság mértéke:

a) az (1) bekezdés a)-b) pontja szerinti esetben az élõfa engedély

nélküli, illetõleg az engedélyezett mértéket meghaladó kitermelése esetén

az erdõfenntartási járulék tízszerese, de legalább bruttó köbméterenként

ötezer forint, elhalt fa esetén pedig bruttó köbméterenként legalább

kettõezer forint;

b) az (1) bekezdés c) pontja szerinti esetben évente és hektáronként a

célállomány típus szerinti erdõfelújítás normatív támogatása befejezett

értékének harminc százaléka,

c) az (1) bekezdés d) pontja szerinti esetben hektáronként az állomány

típus szerinti erdõfelújítás normatív támogatása befejezett értékének

harminc százaléka,

d) az (1) bekezdés e) és f) pontjai szerinti esetekben a külön törvényben

meghatározottak szerint az erdõfelújítás és az erdõnevelés fejlesztési

célú normatív támogatásánál figyelembe vett mérték hatszorosa."

5. A törvényjavaslat 27., 29., 31. és 33. §-a kimarad, a következõ

paragrafusok számozása ennek megfelelõen változik.

6. A törvényjavaslat 34. §-a helyett a következõ rendelkezést javasolja:

34. §

A halászatról szóló 1977. évi 30. törvényerejû rendelet (a továbbiakban:

Tvr.) 8. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"8. § Az állam által átengedett halászati jogért a halászatra

jogosultnak halászatfejlesztési hozzájárulást kell fizetni, melynek alapja

a vízterület halászati értéke. A halászatfejlesztési hozzájárulás összegét

a földmûvelésügyi miniszter a halászati jog átengedésérõl szóló

határozatában állapítja meg, hektáronként és évenként száz és ezer forint

keretösszegen belül."

7. A törvényjavaslat 45. §-ának (1)-(2) bekezdése helyett a következõ

rendelkezést javasolja:

"45. § (1) E törvény 1995. március 1. napján lép hatályba.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti:

a) az Alaptv. 32. §-ának (2) és (3) bekezdése, a 33. §-ának (2) bekezdése és

38. §-ának (3) bekezdése,

b) a földmûvelésügyi alapokról szóló 1992. évi LXXXVIII. törvény, valamint az

azt módosító 1993. évi CIV. törvény 1. §-a,

c) az Alaptv. 1-8. §-ai, 17-27. §-ai, 70. §-ának (1) és (3) bekezdése,

d) a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény 84. §-a (2)

bekezdésének b), c) és f) pontjai,

e) az Alaptv. végrehajtásáról szóló 2/1993. (I.13.) NGKM rendelet."

8. A törvényjavaslat 1., 2., 3. számú melléklete a következõk szerint

változzon:

1. melléklet az 1995. évi ............. törvényhez

1. melléklet az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló 1992. évi

LXXXIII. törvény X. Fejezetéhez

A TENYÉSZTÉSI HOZZÁJÁRULÁS MÉRTÉKE

Állatfaj és a képzés alapja METJ szám A tenyésztési

hozzájárulás

a nettó árbevétel %-ában

1. Exportra vagy feldolgozók részére értékesített vágóállat és állati termék:

Szarvasmarha

Tej értékesítés 93-12-02 0,5

Vágómarha értékesítés 93-12-01 0,5

Sertés

Vágósertés 93-22-01 0,4

Juh

Gyapjú 93-32-02 0,6

Vágójuh 93-32-01 0,6

Juhtej 93-32-03 0,6

Vágónyúl 93-82-04 0,2

Export eladás 93-41-03 (04, 05, 06) 0,6

Belföldi eladás 93-41-03 (04, 05, 06) 0,6

2. Naposállat:

Naposcsibe 93-51-01 0,2

Naposliba 93-53-01 0,2

Naposkacsa 93-54-01 0,2

Napospulyka 93-55-01 0,2

3. Lóverseny totalizatõr forgalmának 0,6%-a.

2. melléklet az 1995. évi................törvényhez

2. melléklet az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló LXXXIII. törvény

XIII. Fejezetéhez

AZ ERDÕFELÚJITÁS ÉS ERDÕNEVELÉS TÁMOGATÁSÁNAK MÉRTÉKE

I. Természetes mageredetû erdõfelújítás, a talajelõkészítéssel együtt:

Készültségi fok Célállomány típus, ezer Ft./hektár

Tölgy Bükk Egyéb fafaj

1. Befejezett felújítás 200 170 120

2. Végvágás utáni újulat 140 120 80

3. Állomány alatti újulat 70 60 40

II.Természetes sarj eredetû felújítások valamennyi engedélyezett fafajra:

1. Befejezett felújítás 40

2. Folyamatban lévõ felújítás 20

III. Mesterséges erdõfelújítások, talajelõkészítéssel együtt:

Készültségi fok Célállomány típus, ezer Ft./hektár

Tölgy és Bükk Akác Egyéb kem. Lágy Fenyõk

lomb lomb

a) 10 fokos és ez alatti lejtésû, géppel járható terepen:

1. Befejezett 160 80 120 100 100

2. Többéves 110 60 90 80 80

3. Egyéves felújítás 90 50 80 70 70

b) 10 fok feletti lejtésû és géppel nem járható terepen:

1. Befejezett 180 80 140 100 120

2. Többéves 130 70 120 80 100

3. Egyéves felújítás 100 60 100 70 90

IV. Befejezett erdõsítés ápolása a revízióig, valamennyi engedélyezett fafajra,

az erdõfelügyelõség által jóváhagyott esetekben

1. Természetes mag, mesterséges 10o felett 20

2. Természetes sarj 10

3. Mesterséges 10o alatt 10

V. Állománynevelési (tisztítás) támogatás:

1. Gyorsan növõ fajokból (lágy lomb, A,fenyõ) álló fiatalosokban 8

ezerFt./hektár

2. Lassan növõ fajokból (T-B, egyéb kemény) álló fiatalosokban 12

ezerFt./hektár

VI. Tuskózás támogatása, ha az erdõfelügyelõség által elfogadott felújítási

technológia indokolja

t a l a j

fafaj homok vályog agyag

akác 30 35 40

egyéb 25 30 35

VII. A célállomány típus 10-30 %-os, elszórtan jelenlévõ elegyfafajjal történt

megvalósulásakor az elegyesség értékelhetõ, az erdõfelújítási támogatás

befejezett erdõre vonatkozó összegének 10 %-ig.

3. melléklet az 1995. évi .................. törvényhez

Melléklet az 1961. évi VII. törvényhez

AZ ERDÕFENNTARTÁSI JÁRULÉK MÉRTÉKE

Tájegység Tölgy és Bükk Akác Többi Lágy Fenyõk

(erdõfelügyelõség: kem.lomb lomb

a továbbiakban:Ef.) fafajcsoport

Ft./bruttó m3

I.Északi- középhegység800 250 300 300 600

-Budapesti Ef.

-Egri Ef.

-Miskolci Ef.

II. Nagyalföld 500 300 300 400 300

-Budapesti Ef.

-Debreceni Ef.

-Kecskeméti Ef.

III. Dél-Dunántúl 900 300 400 400 600

-Kaposvári Ef.

-Pécsi Ef.

IV. Nyugat-Dunántúl 950 350 400 400 700

-Szombathelyi Ef.

-Zalaegerszegi Ef.

V. Kisalföld 700 300 300 400 500

-Szombathelyi Ef.

VI. Közép-Dunántúl 800 300 400 300 500

-Budapesti Ef.

-Veszprémi Ef."

INDOKOLÁS

A Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetésérõl szóló törvényjavaslattal

összefüggésben megállapodás jött létre az Érdekegyeztetõ Tanács ülésén a

földmûvelésügyi alapok, mint elkülönített pénzalapok jövõbeni mûködtetésére.

Az új koncepció szerint a földmûvelésügyi alapok közül a jelenleg is mûködõ

Mezõgazdasági Fejlesztési Alap és az Országos Erdészeti Alap kerüljön

összevonásra Mezõgazdasági és Erdészeti Alapként. Az 1995. évi költségvetésrõl

szóló 1994. évi CIV. törvény ennek megfelelõen határozta meg az 1995. évi

költségvetési támogatást.

A módosító javaslatban ezért átdolgozásra kerültek a földmûvelésügyi alapokra

vonatkozó rendelkezésekbõl mindazok amelyek az alapok összevonására

irányultak. A módosítás a Mezõgazdasági és Erdészeti Alap létrehozására tesz

javaslatot azzal, hogy az Állattenyésztési Alap, a Földvédelmi Alap, a

Halgazdálkodási Alap és a Vadgazdálkodási Alap 1995. évben továbbra is

folyamatosan mûködik, ezen alapokat terhelõ kötelezettségeket folyamatosnak

kell tekinteni.

Tekintettel arra, hogy a Gazdaságfejlesztési Alapra és a földmûvelésügyi

alapokra vonatkozó rendelkezéseket a törvényjavaslat 20. §-a tartalmazza,

szükségessé vált Gazdaságfejlesztési Alapra vonatkozó rendelkezéseket

változatlanul hagyásuk mellett a földmûvelésügyi alapok szabályai elé sorolni.

Ily módon önálló második rész tartalmazza a földmûvelésügyi alapokra vonatkozó

rendelkezéseket.

A módosító javaslat a koncepciónak megfelelõen meghatározza a Mezõgazdasági és

Erdészeti Alap induló pénzállományát, mely a korábbi Mezõgazdasági és

Fejlesztési Alap, az Országos Erdészeti Alap, illetve az egyéb, a

Földmûvelésügyi Minisztériumnál kezelt pénzeszközökbõl tevõdik össze. A

módosító javaslat - tekintettel arra, hogy valamennyi földmûvelésügyi alap nem

került összevonásra - elhagyta a törvényjavaslatban megfogalmazott általános

támogatási célok elõírását és alaponként határozza meg azokat.

A módosító javaslat a földmûvelésügyi miniszter alapokkal való rendelkezési

jogát nem érinti, az új alapként létrehozandó Mezõgazdasági és Erdészeti Alap

javára biztosított költségvetési források erejéig azonban pénzeszközöket

csoportosíthat át a többi földmûvelésügyi alap javára.

A módosító javaslat nem tartalmazza, a nem biztosítható természeti károk

gazdasági hatásának mérséklését elõsegítõ támogatásokat, mint önálló

támogatási címet, a költségvetési forrásra tekintettel, azonban a 87. § (2)

bekezdésében elõirányozza a mezõgazdaságot ért elemi károk elhárítását

szolgáló támogatást.

A támogatások jogcíme kiegészül a falusi idegenforgalom fejlesztésének

támogatásával. A javaslat új támogatási feltételként írja elõ azt, hogy az

alapokból támogatás csak a kamarai tagsági díj megfizetésének igazolását

követõen vehetõ igénybe.

A módosító javaslat nem tartalmazza a 27., 29., 31. és 33. §-okat, mivel az

Állattenyésztési és a Földvédelmi Alapokba történõ befizetések 1995. évben

továbbra is teljesíthetõk.

A hatálybalépés idõtartama 1995. január 1. helyett, 1995. március 1. napja.

A módosító javaslat indokoltnak tartja hatályban tartani a halászatról szóló

1977. évi 30. törvényerejû rendelet 11. §-ának (2) bekezdését.

Eleje Honlap