- 1 -

______________

I:\bizjelen\T251kie2.DOC

T/251/33..

Az Országgyûlés

Környezetvédelmi bizottságának Gazdasági bizottságának

Mezõgazdasági bizottságának Költségvetési és pénzügyi bizottságának

II. számú k i e g é s z í t õ a j á n l á s a

az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló 1992. évi LXXXIII. törvény

egyes rendelkezéseinek módosításáról és kiegészítésérõl szóló T/251.. sz.

törvényjavaslathoz

(együtt kezelendõ a T/251/24.. sz. ajánlással

és T/251/31.. sz. kiegészítõ ajánlással)

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Környezetvédelmi bizottsága, Gazdasági bizottsága,

Mezõgazdasági bizottsága, valamint Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a

továbbiakban: Költségvetési bizottság) megvitatta az egyes elkülönített állami

pénzalapokról szóló 1992. évi LXXXIII. törvény egyes rendelkezéseinek

módosításáról és kiegészítésérõl szóló, T/251.. számon beterjesztett

törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/251/32. számú módosító

javaslatot.

A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító

javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.

A Mezõgazdasági bizottság elõadója: Herbály Imre képviselõ

A Költségvetési bizottság elõadója: Keller László

A Mezõgazdasági bizottság a következõ módosító javaslatait VISSZAVONTA:

- a T/251/24.. számú ajánlás 9. pontjában foglalt T/251/14/1. sz.,

- a T/251/24.. számú ajánlás 45. pontjában foglalt T/251/14/8. sz.,

- a T/251/31.. számú kiegészítõ ajánlás 3. pontjában foglalt T/251/27/2.

sz.,

- a T/251/31.. számú kiegészítõ ajánlás 5. pontjában foglalt T/251/27/3.

sz.,

- a T/251/31.. számú kiegészítõ ajánlás 6. pontjában foglalt T/251/27/4..

sz.,

- a T/251/31.. számú kiegészítõ ajánlás 9. pontjában foglalt T/251/27/5. sz.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

I.

1. A Mezõgazdasági bizottság a törvényjavaslat 20. §-a helyébe a

következõ rendelkezések felvételét javasolja:

"20. § (1) Az Alaptv. 65. §-át követõen a következõ VIII. Fejezettel,

Gazdaságfejlesztési Alap címmel 66-78. §-okkal egészül ki:

"VIII. Fejezet

Gazdaságfejlesztési Alap

66. §

A Gazdaságfejlesztési Alap (a továbbiakban: Alap) elkülönített állami

pénzalap, amelynek célja a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentõségû

gazdaság- és kereskedelempolitikai célok megvalósításának elõsegítése, a

gazdaság mûszaki-technológiai szinvonalának emelése, a mûszaki fejlesztés

elõsegítése, a befektetés-ösztönzés, a szerkezet-átalakítás és a

kereskedelemfejlesztés ösztönzése.

67. §

(1) Az Alap forrásai:

a) az állami költségvetésbõl nyújtott, az éves költségvetési törvényben

meghatározott összegû támogatás,

b) az Alap tárgyévet megelõzõ években képzett maradványa, ide értve az

Alaptv-ben meghatározott Befektetésösztönzési és Kereskedelemfejlesztési

Alapok 1994. december 31-i pénzmaradványait, az ezen alapok korábbi

tõkekihelyezéseibõl származó tõkejövedelmeit és az állami részesedés

elidegenítésébõl származó összegeket, valamint az ezen alapok részére

teljesítendõ visszafizetéseket is,

c) az Alap javára teljesített visszafizetések és ezek járulékai,

d) az Alap pénzeszközeibõl származó kamatai és egyéb tõkejövedelmei,

e) az Alapból támogatást igénylõ pályázó által fizetett eljárási díj,

f) az Alapból szerzett állami részesedés elidegenítésébõl származó

összeg,

g) a privatizációból származó bevételekbõl a költségvetési törvényben

megállapított összeg,

h) a külföldi és belföldi gazdálkodó szervezetek és természetes személyek

által, valamint külföldi kormánysegélyekbõl és segélyalapokból az Alap javára

teljesített önkéntes befizetések. Az önkéntes befizetések felhasználási célját

a felajánló meghatározhatja.

(2) Az Alap bevételi többlete, illetve év végi pénzmaradványa nem vonható

el.

68. §

(1) Az Alap felett az ipari és kereskedelmi miniszter (a továbbiakban:

(2) Az Alap felhasználásával kapcsolatos döntési javaslatok

elõkészítésére a Belügy-, a Földmûvelésügyi-, az Ipari és Kereskedelmi-, a

Környezetvédelmi és Területfejlesztési-, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi-

, a Külügy-, a Pénzügy-, a Munkaügyi-, a Népjóléti Minisztérium, valamint az

Országos Gazdasági Kamarák és az Országos Gazdasági Érdekképviseleti Szervek

képviselõibõl álló Tárcaközi Bizottságot kell létrehozni. A Tárcaközi

Bizottság elnöke a miniszter vagy az általa kijelölt vezetõ.

(3) Jelentõsebb területi célokat szolgáló támogatások esetén a Tárcaközi

Bizottság munkájába be kell vonni az érintett helyi önkormányzatokat és az

érintett területi kamarákat.

69. §

(1) Az Alapból támogatás a kezelõ által meghirdetett pályázatok, illetve

- kereskedelemfejlesztési támogatás esetén - egyéni kérelmek alapján is

nyújtható.

(2) Az Alapból támogatás a már befejezett tevékenységhez nem nyújtható.

(3) A pályázat benyújtásakor külön jogszabályban meghatározott mértékû

eljárási díjat kell fizetni.

(4) A támogatás felhasználásának feltételeirõl, teljesítésérõl és

ütemezésérõl, a támogatott által vállalt kötelezettségek nem teljesítése

esetén alkalmazható szankciókról a minisztérium, illetve az erre kijelölt

szervezet szerzõdésben állapodik meg a támogatásban részesülõvel.

(5) A támogatás rendeltetésszerû és szerzõdésnek megfelelõ

felhasználásának ellenõrzésérõl a szerzõdés megkötésére kijelölt szervezet

gondoskodik.

(6) A támogatást, nem rendeltetésszerû felhasználása esetén, a jegybanki

alapkamat kétszeresének megfelelõ mértékû kamattal kell visszafizetni.

70. §

(1) Az Alapból belföldi székhelyû gazdálkodó szervezetek, más

költségvetési szervek, köztestületek (Ptk. 65. §), gazdasági érdekképviseleti

szervek részesülhetnek visszatérítendõ vagy vissza nem térítendõ támogatásban.

(2) Az Alapból kell fedezni az Alap kezelésével kapcsolatos költségeket.

(3) Az Alap pénzeszközeinek az egyes támogatási célok közötti elosztását

- a 68. § (2) bekezdésében írt Tárcaközi Bizottság javaslata alapján - a

miniszter határozza meg.

71. §

Az Alapból pénzeszközt a miniszter a Központi Mûszaki Fejlesztési Alap

részére átadhat.

72. §

Az Alapból az alábbi kereskedelemfejlesztési célokra adható támogatás:

a) az áru, szolgáltatás, szellemi termék külpiaci bevezetésének

elõsegítésére,

b) a külkereskedelmi tevékenységhez fûzõdõ ismeretek és információk

szervezett formában történõ átadására,

c) külföldön létesítendõ magyar érdekeltségû vállalkozások alapításának

támogatására,

d) a külföldi és hazai nemzetközi kiállítások, vásárok és szakember-

találkozók megrendezési költségeire,

e) a bel- és külföldi üzletember-delegációk külgazdasági célból történõ

kiküldetésének és meghívásának költségeire,

f) kereskedelemfejlesztéssel, befektetés-ösztönzéssel, tanácsadással,

információ-szolgáltatással foglalkozó szervezetek mûködésére,

g) országpropagandára, annak kialakításához szükséges külföldi marketing,

PR, reklámtevékenység szervezésére, kivitelezésére,

h) az ipari parkok, innovációs centrumok megvalósíthatósági

tanulmányainak elõkészítésére.

73. §

Az Alapból a következõ befektetés-ösztönzési és szerkezet-átalakítási

célokra adható támogatás:

a) korszerû technika, technológia alkalmazását elõsegítõ termelési célú

beruházásokhoz kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésre,

b) a korszerû technika, technológia alkalmazását elõsegítõ

közmûfejlesztési hozzájárulásra,

c) a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentõségû beruházásokban

állami tulajdoni részesedés megszerzésére,

d) a gazdálkodó szervezetek világpiaci és az európai egységes piac

követelményeinek megfelelõ termék- vagy technológia-fejlesztésére,

e) az ipari parkok, az innovációs centrumok elõkészítési munkáira és

megvalósítására,

f) termékek külpiaci bevezetéséhez szükséges minõségbiztosítás és

tanusítási rendszerek kiépítésére.

74. §

(1) A támogatás összege a termelõ beruházás és infrastruktúrális

beruházás együttes költségeinek 20 %-áig, de legfeljebb 100 millió forintig

terjedhet.

(2) Az állami tulajdonrészt a megszerzéstõl számított 3 éven belül el

kell idegeníteni.

75. §

Az Alap javára teljesített önkéntes befizetések - az adományozás

körülményeire tekintettel - közérdekû kötelezettségvállalásnak minõsülnek

(Ptk. 593-596. §).

76. §

Az Alap mûködtetése során a gazdasági verseny korlátozását tiltó

jogszabályok érvényesülését biztosítva és a nemzetközi kötelezettségekkel

összhangban kell eljárni.

77. §

A Kereskedelemfejlesztési Alap és a Befektetés-ösztönzési Alap kezelõivel

kötött szerzõdések tekintetében a Gazdaságfejlesztési Alapot, illetve a

kezelésére e törvényben kijelölt Ipari és Kereskedelmi Minisztériumot kell

jogutódnak tekinteni.

78. §

Felhatalmazást kap a miniszter, hogy rendeletben:

a) jelölje ki az Alap költségvetési gazdálkodásának pénzforgalmát

lebonyolító pénzintézetet,

b) állapítsa meg a 69. § (1) bekezdésében meghatározott pályázatok és

egyéni kérelmek benyújtásának feltételrendszerét, tartalmi és formai

követelményeit, az elbírálás szempontjait és az eljárás szabályait,

c) állapítsa meg a 69. § (3) bekezdésében meghatározott eljárási díj

mértékét és megfizetésének módját,

d) állapítsa meg a támogatásban részesülõvel történõ szerzõdéskötés

részletes szabályait és jelölje ki a szerzõdést megkötõ szervet."

(2) Az Alaptv. a következõ II. Résszel, ezen belül IX.-XV. Fejezettel 79-

113. §-okkal egészül ki; a jelenlegi II. Rész VIII. Fejezet vegyes és záró

rendelkezések cím megjelölése III. Rész XVI. Fejezet vegyes és záró

rendelkezések címre és a jelenlegi 66-69. §-ának számozása 114-117. §-okra,

69/A-69/B. §-ának számozása 118-119. §-okra, 70-73. §-ának számozása 120-123.

§-okra változik.

"II. Rész

IX. Fejezet

A földmûvelésügyi alapokra vonatkozó általános rendelkezések

79. §

(1) Az Országgyûlés az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII.

törvény 54. §-a rendelkezésével összhangban elkülönített állami

pénzalapként mûködõ Mezõgazdasági és Erdészeti Alapot hoz létre.

(2) Az agrárágazat részére a külön jogszabályokban nyújtott

támogatásokon túl további támogatás nyújtható az elkülönített állami

pénzalapként mûködõ:

a) Állattenyésztési Alapból,

b) Földvédelmi Alapból,

c) Halgazdálkodási Alapból,

d) Mezõgazdasági és Erdészeti Alapból, valamint a

e) Vadgazdálkodási Alapból

(az a)-e) pontban foglaltak a továbbiakban együtt: földmûvelésügyi

alapok).

(3) A Mezõgazdasági Fejlesztési Alapot, valamint az Országos

Erdészeti Alapot e törvény hatálybalépésekor terhelõ kötelezettségeket a

Mezõgazdasági és Erdészeti Alapból kell teljesíteni.

(4) A Mezõgazdasági Fejlesztési Alapból, valamint az Országos

Erdészeti Alapból visszafizetési kötelezettséggel nyújtott támogatást - a

támogatás igénybevételérõl szóló megállapodásban foglaltakra is

figyelemmel - a Mezõgazdasági és Erdészeti Alapba kell visszafizetni.

(5) Az 1992. évi LXXXVIII. törvénnyel létrehozott Állattenyésztési

Alapot, Földvédelmi Alapot, Halgazdálkodási Alapot, valamint

Vadgazdálkodási Alapot e törvény hatálybalépésekor terhelõ

kötelezettségeket folyamatosnak kell tekinteni.

(6) A 80-92. §-okban foglalt rendelkezéseket a földmûvelésügyi

alapokból nyújtott támogatások igénybevételére, elszámolására kell

alkalmazni.

80. §

(1) A földmûvelésügyi alapokból

a) csõd-, felszámolási- vagy végelszámolási eljárás alatt nem álló

jogi személyek, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok, továbbá

b) egyéni vállalkozók és más magánszemélyek (az a)-b) pont alattiak a

továbbiakban együtt: igénylõ) részesülhetnek támogatásban.

(2) A földmûvelésügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter)

kivételesen, egyedi elbírálás alapján - biztosíték, illetve további

adatszolgáltatási kötelezettség kikötésével - a csõdeljárás alatt álló

igénylõnek is engedélyezhet támogatást.

A földmûvelésügyi alapok bevételei és képzése

81. §

(1) A földmûvelésügyi alapok bevételei:

a) a földmûvelésügyi alapok céljai megvalósításához jogszabály

alapján történõ befizetés összege;

b) a központi költségvetésben a földmûvelésügyi alapok céljai

megvalósítására meghatározott költségvetési juttatás;

c) a központi költségvetésben a privatizációs bevételbõl a

földmûvelésügyi alapok céljai megvalósítására rendelt összeg;

d) az egyes földmûvelésügyi alapoknak nyújtott segély, adomány,

illetõleg külön törvény alapján juttatott pénzeszköz, valamint az azok

javára történõ egyéb befizetés;

e) a földmûvelésügyi alapok átmenetileg le nem kötött pénzeszközeinek

pénzintézetnél történõ elhelyezésébõl származó kamat és egyéb

tõkejövedelem.

(2) A Mezõgazdasági és Erdészeti Alap induló pénzállománya:

a) a Mezõgazdasági Fejlesztési Alap,

b) az Országos Erdészeti Alap,

c) a mezõgazdasági nagyüzemek szakemberellátásának támogatásáról

szóló külön jogszabály alapján a Földmûvelésügyi Minisztérium (a

továbbiakban: minisztérium) letéti számláján elkülönítetten kezelt

pénzösszeg, valamint

d) a minisztériumnál alapszerûen kezelt kutatási-fejlesztési célokat

szolgáló pénzeszközök

e törvény hatálybalépését megelõzõ nap szerinti záróállománya.

(3) A földmûvelésügyi alapok javára teljesített önkéntes befizetés -

az adományozás körülményeire tekintettel - közérdekû kötele-

zettségvállalásnak minõsül.

82. §

A földmûvelésügyi alapok bevétele és év végi maradványa nem vonható

el.

A földmûvelésügyi alapokból nyújtható támogatás formái, a támogatás

elszámolása

83. §

(1) A földmûvelésügyi alapokból az egyes célokhoz adható támogatások

(a továbbiakban együtt: támogatás) formái:

a) bevételt növelõ, illetve a termelési költségeket csökkentõ

közvetlen termelõi (mûködési) támogatás;

b) éven túli lejáratú forgóeszköz-hitel kamattámogatása;

c) fejlesztési célú juttatás;

d) éven túli lejáratú beruházási hitel kamattámogatása.

(2) A támogatás a külön jogszabályban foglaltak szerint megbízás

alapján vagy kérelemre, normatív módon vagy pályázat alapján, illetve

elõre meghatározott feltételek (események) bekövetkezése esetén

a) végleges juttatásként, visszafizetési kötelezettség nélkül, vagy

b) nem végleges juttatásként, visszafizetési kötelezettség mellett

nyújtható.

(3) Éven túli lejáratúnak minõsül az a hitel, melynek lejárata a

háromszázhatvanöt napot meghaladja.

84. §

(1) Ha az igénylõ jogi személy vagy jogi személyiség nélküli

gazdasági társaság, valamint a társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI.

törvény hatálya alá tartozó egyéni vállalkozó,

a) a 83. § (1) bekezdés a)-b) és d) pontjai szerint végleges

juttatásként, visszafizetési kötelezettség nélkül kapott támogatást egyéb

bevételként köteles elszámolni;

b) a 83. § (1) bekezdés c) pontja szerint végleges juttatásként,

visszafizetési kötelezettség nélkül kapott fejlesztési célú támogatást

pedig tõketartalékba (tartalékba) köteles helyezni;

c) a 83. § (2) bekezdés b) pontja szerint visszafizetési

kötelezettséggel nyújtott támogatást a kötelezettségek között kell

nyilvántartania, a törlesztést pedig a kölcsöntörlesztésre vonatkozó

szabályok szerint számolhatja el;

d) a jogtalanul igénybevett támogatás egyéb bevételként elszámolt

összegét és a kamattámogatást az egyéb ráfordítások (költségek) terhére, a

tõketartalék (tartalék) javára elszámolt összegét a tõketartaléka

(tartaléka) terhére kell visszafizetnie.

(2) Ha az igénylõ a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1991. évi

XC. törvény hatálya alá tartozó, támogatásra jogosult egyéni vállalkozónak

vagy mezõgazdasági kistermelõnek minõsülõ természetes személy,

a) a fejlesztési célra adott végleges támogatás nem minõsül

bevételnek;

b) az egyéb célra adott végleges juttatást pedig a tevékenység

bevételének kell tekinteni.

c) a jogtalanul igénybevett támogatást és kamattámogatást az egyéb

ráfordítások terhére köteles visszafizetni.

(3) Ha az igénylõ a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1991. évi

XC. törvény hatálya alá tartozó mezõgazdasági kistermelõnek minõsülõ

természetes személy, a végleges juttatásként kapott támogatást annak a

tevékenységének a bevételéhez kell hozzászámítania, amelyhez a támogatást

igénybe vette.

(4) A földmûvelésügyi alapokba történõ befizetéseket - kivéve az

adományt, az egyéb önkéntes befizetést - a befizetõ, ha a magánszemélyek

jövedelemadójáról szóló 1991. évi XC. törvény hatálya alá tartozik, akkor

költségként, míg más esetben - ha jogszabály eltérõen nem rendelkezik -

egyéb ráfordításként számolhatja el. Az adomány és az egyéb önkéntes

befizetés a társasági-, valamint a magánszemélyek jövedelemadó fizetésére

vonatkozó általános szabályok szerint számolható el.

(5) A támogatás alapjának meghatározásánál - amennyiben jogszabály

másként nem rendelkezik - az általános forgalmi adót nem lehet figyelembe

venni.

Rendelkezés a földmûvelésügyi alapok felhasználásáról

85. §

(1) A földmûvelésügyi alapok felhasználásáról - a (2) bekezdésben

foglaltakra is figyelemmel - a miniszter jogosult rendelkezni. A

földmûvelésügyi alapok kezelõje a minisztérium.

(2) A Honvédelmi Minisztérium kezelésében lévõ erdõterületek utáni, a

Mezõgazdasági és Erdészeti Alapba történõ befizetéseket és kiadásokat

elkülönítetten kell nyilvántartani és ennek felhasználásáról a miniszter a

honvédelmi miniszterrel együtt kiadott jogszabályban foglaltaknak

megfelelõen jogosult rendelkezni.

86. §

(1) Felhatalmazást kap a miniszter arra, hogy a Mezõgazdasági és

Erdészeti Alap javára biztosított költségvetési forrás erejéig a 79. § (2)

bekezdés a)-c), valamint e) pontjai szerinti elkülönített állami

pénzalapok javára ideiglenesen vagy véglegesen pénzeszközöket

átcsoportosítson.

(2) A földmûvelésügyi alapok forráshiánya esetén a miniszter a

támogatás iránti kérelem, illetõleg a pályázat befogadását, elbírálását,

továbbá a támogatás folyósítását felfüggesztheti, a már befogadott, de

forrás hiányában nem támogatható kérelmet, pályázatot az igénylõnek

visszaküldi.

(3) A földmûvelésügyi alapok pénzeszközei a mûködtetéssel, a

támogatások folyósításának, felhasználásának szakmai, illetõleg pénzügyi

ellenõrzésével, szankcionálásával és azok végrehajtásával együttjáró

kiadásokra, valamint a földmûvelésügyi alapok rendeltetésének megfelelõ

további célokra is felhasználhatók.

(4) A földmûvelésügyi alapokból a X-XIV. fejezetben említett

jogcímeken túl támogatás nyújtható az azok rendeltetéséhez kapcsolódó,

illetve azt elõsegítõ

a) kutatás-fejlesztéssel kapcsolatos szolgáltatásokhoz;

b) agrártérség-fejlesztési program kidolgozására, végrehajtására;

c) kül- és belpiaci, valamint marketing tevékenység elõsegítésére,

d) az agrárágazatban dolgozók külföldi tapasztalatszerzésére,

e) falusi idegenforgalom fejlesztéséhez is.

87. §

(1) A földmûvelésügyi alapok felhasználásával összefüggõ részletes

feltételek kialakításában - a külön törvényben foglaltakra is figyelemmel

- a Magyar Agrárkamara (a továbbiakban: kamara) az e törvényben, illetõleg

a miniszter által a földmûvelésügyi alapok egyes céljai megvalósításához

kapcsolódó részletes szabályokban meghatározottak szerint

a) közremûködhet a támogatás általános feltételeinek kialakításában,

b) adott feltételek esetén igazolhatja a támogatás igénybevételéhez

kapcsolódó egyes feltételek meglétét,

c) ellátja az e törvényben meghatározott egyéb feladatokat.

(2) A Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetésérõl szóló 1994. évi

CIV. törvényben a mezõgazdaságot ért elemi károk elhárításának céljára a

XVIII. Pénzügyminisztérium fejezetben 18.2.1 kiemelt elõirányzat szám

alatt elkülönített pénzösszegnek a kamara által a külön törvény szerint

történõ kezelésére az abban foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.

88. §

(1) A miniszter - a 86. § (3) bekezdése szerinti kifizetések

kivételével - az adott idõszakban támogatásban részesíthetõk körét, a

támogatás alapjául szolgáló jogcímet, a támogatás formáját, mértékét

jogszabályban, igénybevételének eljárási rendjét, valamint egyéb részletes

feltételeit jogszabályban, illetõleg annak alapján kiadott pályázati

felhívásban állapítja meg.

(2) A minisztérium hivatalos lapjában közzé kell tenni:

a) a pályázati kérelem benyújtására jogosultak körét, a közvetlen

támogatási célokat, a pályázati felhívást, illetõleg az egyéb pályázati

feltételeket;

b) a pályázat elbírálását követõen évente egy alkalommal a

támogatásban részesült igénylõ nevét (cégét), lakhelyét (székhelyét),

valamint - a közvetlen támogatási cél megjelölésével - a támogatás

összegét is.

(3) A (2) bekezdésben foglaltak a szakmai lapokban is közzétehetõk.

89. §

(1) E törvény, a támogatások részletes feltételeit meghatározó

jogszabály vagy a pályázati felhívás elõírhatja, hogy

a) a támogatást csak az igénylõk meghatározott köre veheti igénybe;

b) támogatás csak az adó-, egészség-, nyugdíjbiztosítási járulék-

hátralék és kamarai tagsági díj hátralék mentesség elõzetes igazolását,

illetõleg az igénylõnek az erre vonatkozó nyilatkozatát követõen vehetõ

igénybe, illetõleg folyósítható;

c) a támogatással beszerzett ingatlannak nem minõsülõ eszközre,

illetõleg annak a támogatással arányos részére - meghatározott idõre - a

Magyar Állam javára elidegenítési és terhelési tilalmat kell kikötni,

illetõleg zálogjogot kell alapítani;

d) a támogatással megszerzett eszköz, létesítmény meghatározott idõ

elõtti értékesítése esetén a támogatás arányos részét vissza kell fizetni;

e) a visszafizetési kötelezettséggel nyújtott támogatás

visszafizetésének biztosítására a támogatással érintett ingatlanra a

Magyar Állam javára jelzálogjogot kell bejegyezni;

f) kamattámogatás csak pénzintézettõl, illetõleg hitelszövetkezettõl

felvett hitelek után vehetõ igénybe;

g) támogatás csak meghatározott mértékû saját forrás biztosítása

esetén vehetõ igénybe.

(2) Az (1) bekezdés c), illetõleg e) pontjai szerinti biztosítékokat

a támogatási szerzõdésben fel kell tüntetni, a támogatási szerzõdés

megkötésére feljogosított pedig jogosult a Magyar Állam nevében és javára

eljárni.

(3) A törvény alkalmazásában beruházásnak minõsül a számvitelrõl

szóló 1991. évi XVIII. törvény szerinti beruházás.

(4) Amennyiben e törvény tevékenység folytatásához nyújt támogatást,

a tevékenység tartalmának meghatározásánál - ha jogszabály eltérõen nem

rendelkezik - a Központi Statisztikai Hivatal által alkalmazott, a

gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszere és a

tevékenységek tartalmi meghatározása szerinti fogalmakat kell irányadónak

tekinteni.

A földmûvelésügyi alapokból nyújtott támogatás igénylése, folyósítása,

valamint felhasználásának ellenõrzése

90. §

(1) Ugyanazon cél megvalósítására - a (2) bekezdésben foglaltakra is

figyelemmel - csak egy, a II. Rész szerinti elkülönített állami

pénzalapból igényelhetõ támogatás.

(2) A földmûvelésügyi alapokból támogatásban részesített cél

megvalósításához - ha e törvény vagy jogszabály eltérõen nem rendelkezik -

az igénylõ más jogszabály alapján is vehet igénybe állami támogatást. Az

igénylõnek a kérelem benyújtásával egyidejüleg nyilatkoznia kell arról,

hogy a kérelemben megjelölt cél megvalósítására eddig milyen összegû

állami támogatásban részesült, illetõleg állami támogatás más jogszabály

alapján történõ igénybevétele esetén - erre irányuló külön felhívás nélkül

- arról, hogy a földmûvelésügyi alapokból támogatásban részesült.

(3) Amennyiben az igénylõ a földmûvelésügyi alapokból támogatásban

részesített cél megvalósítása érdekében több jogszabály alapján vesz

igénybe állami támogatást és ennek következtében az állami támogatások

együttes értéke - figyelemmel az elõírt saját forrásra - meghaladná a cél

megvalósításához szükséges mértéket, köteles az így keletkezett többletet

- legfeljebb a földmûvelésügyi alapokból nyújtott támogatás mértékéig - a

földmûvelésügyi alapokba visszafizetni.

(4) Traktorok és mezõgazdasági gépek (Ipari Termékek Jegyzéke 39)

beszerzéséhez - ha jogszabály eltérõen nem rendelkezik - a földmûvelésügyi

alapokból támogatás nem igényelhetõ.

91. §

(1) A támogatás folyósításáról, felhasználásának, valamint a

támogatásra való jogosultságnak az ellenõrzésérõl, továbbá a jogtalanul

igénybevett támogatás visszafizetésével összefüggõ végrehajtásról a

miniszter gondoskodik.

(2) A miniszter jogszabályban, az ott meghatározott mértékig

felhatalmazhatja az erdõfelügyelõséget, valamint a megyei (fõvárosi)

földmûvelésügyi hivatalt a támogatási kérelemnek a miniszter nevében

történõ elbírálására, a támogatás összegének folyósítására, a támogatások

felhasználásának ellenõrzésére.

(3) A kamara a miniszter felkérésére közremûködik az (1) bekezdés

szerinti egyes feladatok ellátásában.

92. §

(1) A földmûvelésügyi alapokba kötelezõen elrendelt be- és

visszafizetések végrehajtására - jogszabály eltérõ rendelkezése hiányában

- az államigazgatási eljárás szabályait kell alkalmazni.

(2) A földmûvelésügyi alapokból nyújtott támogatást rendeltetéstõl

eltérõ felhasználása esetén jogtalanul igénybe vett állami támogatásnak

kell tekinteni, és azt a mindenkori jegybanki alapkamat kétszeres

mértékének megfelelõ kamattal növelve kell visszafizetni. A támogatás

rendeltetéstõl eltérõ felhasználásának minõsül különösen, ha a jogosult a

támogatás igénybevétele feltételeként jogszabályban vagy a támogatási

szerzõdésben meghatározottaktól eltér.

X. Fejezet

Állattenyésztési Alap

93. §

Az Állattenyésztési Alap rendeltetése a gazdasági haszonállatok

tenyész- és haszonértékét növelõ genetikai fejlesztõ munka támogatása,

valamint a minõségi állati termék elõállítást szolgáló genetikai háttér

fejlesztése.

94. §

(1) A mezõgazdasági termelõ (a továbbiakban: termelõ) az

Állattenyésztési Alapba az e fejezetben foglaltak részbeni

megvalósításának elõsegítésére tenyésztési hozzájárulást köteles fizetni.

(2) A tenyésztési hozzájárulást az 1. mellékletben meghatározott

termékek, valamint a lóverseny totalizatõr tevékenység után, az ott

megjelölt mértékben kell teljesíteni.

(3) A tenyésztési hozzájárulás alapja:

a) a termék értékesítésébõl származó - az általános forgalmi adót nem

tartalmazó - nettó árbevétel;

b) a lóverseny totalizatõr forgalma.

(4) A magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1991. évi XC. törvény

12. §-ának (5) bekezdése szerint adózó mezõgazdasági kistermelõ

árbevételként a tenyésztési hozzájárulással csökkentett bevételt veheti

figyelembe.

(5) Aki a termék értékesítésérõl szóló számlát, egyszerûsített

számlát, számlát helyettesítõ okmányt, felvásárlást igazoló bizonylatot (a

továbbiakban: számla) kiállítja, köteles a tenyésztési hozzájárulás

összegét kiszámítani és az Állattenyésztési Alapba befizetni.

95. §

Az Állattenyésztési Alapból az alábbi jogcímek alapján nyújtható

támogatás:

a) állatazonosítási-, állattenyésztési nyilvántartás és információs

rendszer fenntartásához, mûködtetéséhez, fejlesztéséhez való hozzájárulás;

b) a törzskönyvezés, a teljesítményvizsgálat elvégzése, valamint a

tenyészérték megállapítása;

c) csúcsgenetikát képviselõ apaállat és szaporítóanyag beszerzése;

d) a nemzetközi és a hazai állattenyésztési kiállításokon való

részvétel és azok szervezése, szakmai kiadványok készítése;

e) a nemzetközi állattenyésztési szervezetekben, valamint

rendezvényeken a nemzeti képviselet költségeihez való hozzájárulás;

f) egyes, adott idõszakban felmerülõ tenyésztési és tenyésztés-

szervezési célok megvalósítása;

g) az elismert tenyésztõ szervezet - az állattenyésztésrõl szóló

1993. évi CXIV. törvény szerint alkalmazott - tenyésztésvezetõjének

díjazásához való hozzájárulás.

96. §

Az Állattenyésztési Alap bevételi forrásai:

a) a tenyésztési hozzájárulás összege,

b) a külön jogszabály szerint fizetendõ állattenyésztési bírság

összege,

c) az Állattenyésztési Alapból e fejezetben foglaltak alapján nem

végleges juttatásként adott támogatásnak, valamint a jogtalanul

igénybevett támogatásnak a 92. § (2) bekezdése szerint visszafizetett

összege;

d) a 81. § (1) bekezdés b)-e) pontjai szerinti pénzösszegek;

e) a 86. § (1) bekezdése szerint átcsoportosított pénzösszeg.

XI. Fejezet

Földvédelmi Alap

97. §

A Földvédelmi Alap rendeltetése a termelésbõl kivont termõföld

pótlása, minõségének védelme, továbbá a mezõgazdaságilag mûvelhetõ

termõterület indokolatlan csökkenésének mérséklése, valamint a termõföld

mûvelési ág változással együttjáró hasznosítási formáinak elõsegítése.

98. §

(1) A Földvédelmi Alapból az alábbi jogcímek alapján nyújtható

támogatás:

a) a termõföld rendeltetésszerû hasznosításra való alkalmassá

tételével összefüggõ feladatok végrehajtásához, így különösen:

aa) a gyepterületek mûvelési ág változást nem eredményezõ

hasznosításra való alkalmassá tételéhez,

ab) a borvidéken vagy a bortermõ helyen a szõlõ termõhelyi

kataszterben I. és II. osztályú, tíz százalékos lejtés feletti, illetve

százötven méter tengerszint magasság feletti területnek szõlõtelepítés

céljára történõ kialakításához (pl.: teraszírozás),

ac) a birtokösszevonás lebonyolításának elõsegítéséhez, valamint

ad) a mezõgazdasági hasznosításra alkalmassá tehetõ, mûvelés alól

kivett - természetvédelem alatt nem álló - terület, valamint a jó

termõképességû, de egyébként kihasználatlan gyep újrahasznosításához való

hozzájárulás;

b) a termõföld minõségének védelmével összefüggõ feladatok

végrehajtásához, így különösen:

ba) az erodált vagy erózióra hajlamos területen a víz- és szélerózió

elleni eljárások és létesítmények megvalósításához,

bb) a másodlagosan elvizenyõsödött területek vízháztartásának

szabályozásához,

bc) a savanyú-, a szikes-, illetve a homoktalajok javításához,

bd) a talajvédelemmel összefüggõ területrendezési munkákhoz, valamint

be) környezetkímélõ talajvédelmi technológia alkalmazásához;

c) az a), b) pontban foglaltak elõkészítéséhez szükséges tervek és

költségvetés beszerzéséhez.

(2) Az (1) bekezdés a), b) pontja szerinti támogatások abban az

esetben vehetõk igénybe, ha azok a külön jogszabályban foglaltak alapján

meliorációs támogatásban nem részesülnek.

99. §

A Földvédelmi Alap bevételi forrásai:

a) a külön jogszabály szerint fizetendõ földvédelmi járulék, a

földvédelmi bírság, valamint a talajvédelmi bírság összege,

b) a Földvédelmi Alapból e fejezetben foglaltak alapján nem végleges

juttatásként adott támogatásnak, valamint a jogtalanul igénybevett

támogatásnak a 92.§ (2) bekezdése szerint visszafizetett összege;

c) a 81. § (1) bekezdés b)-e) pontjai szerinti pénzösszegek;

d) a 86. § (1) bekezdése szerint átcsoportosított pénzösszeg.

XII. Fejezet

Halgazdálkodási Alap

100. §

A Halgazdálkodási Alap rendeltetése a vizek halállományának védelme,

valamint megõrzésének elõsegítése, a halállomány értékeinek fejlesztése, a

halpusztulások megelõzése és az esetleges halpusztulások következményeinek

elhárítása, továbbá a halászati és horgászati vízhasznosítással összefüggõ

egyes feladatok ellátása.

101. §

A Halgazdálkodási Alapból az alábbi jogcímek alapján nyújtható

támogatás:

a) a természetes vizek halállománya pótlásának költségeihez;

b) a halpusztulással összefüggõ kármegelõzés, kárelhárítás, és a

halállomány rehabilitációs költségeihez;

c) a természetes vizekkel összefüggõ halgazdálkodási tudományos

vizsgálatok költségeihez;

d) a természetes vizi élõhelyek környezeti állapotának védelméhez,

javításához;

e) a nemzetközi halászati szervezetekben a nemzeti képviselet

ellátásához;

f) az állami halászjegy, illetõleg az állami horgászjegy elõállítási

és forgalmazási költségeihez

való hozzájárulás.

102. §

A Halgazdálkodási Alap bevételi forrásai:

a) a külön jogszabály szerint fizetendõ állami halászjegy és

horgászjegy díja, valamint a halászatfejlesztési hozzájárulás, továbbá a

halgazdálkodási bírság összege,

b) az Alapból e fejezet alapján nem végleges juttatásként adott

támogatásnak, valamint a jogtalanul igénybevett támogatásnak a 92. § (2)

bekezdése szerint visszafizetett összege;

c) a 81. § (1) bekezdés b)-e) pontjai szerinti pénzösszegek;

d) a 86. § (1) bekezdése szerint átcsoportosított pénzösszeg.

XIII. Fejezet

Mezõgazdasági és Erdészeti Alap

103. §

A Mezõgazdasági és Erdészeti Alap rendeltetése:

a) a növénytermesztés és kertészet, az állattenyésztés, az

erdõgazdálkodás, a vadgazdálkodás és a halászat szakágazatokban a

történelmi hagyományú, valamint más okból magas értéket képviselõ és

meglévõ növényi és állati eredetû génvagyon megõrzése, a génvagyon

felhasználásával jobb minõségû, piacképes fajok és fajták tenyésztése,

elõállítása, beszerzése, valamint a fejlesztõ tevékenység eredményét mérõ

és visszajelzõ minõsítési rendszerek bevezetése, korszerûsítése;

b) az átlagosnál gyengébb minõségû, kedvezõtlen termõhelyi adottságú

termõföldek környezetkímélõ hasznosításának, valamint a mezõgazdasági

termelésbõl élõ lakosság helyben történõ foglalkoztatásának elõsegítése;

c) kiegészítõ fejlesztési források biztosítása a hazai és külpiaci

igényekhez alkalmazkodni tudó, a hatékony és a minõségi termelés

követelményeinek megfelelõ gazdálkodás anyagi-mûszaki hátterének

megteremtéséhez;

d) az erdõk felújítása, valamint az erdõsítések pótlása, a fiatal

erdõ nevelése, az erdõ területének (mennyiségének), természeti

egyensúlyának és egészségi állapotának (minõségének) megõrzése;

e) az agrárvállalkozók gazdaságszervezési, gazdálkodási tevékeny-

ségének, továbbá a mezõgazdasági, erdõgazdálkodási, vadgazdálkodási,

halászati, valamint élelmiszeripari szaktanácsadói rendszer mûködési

feltételeinek elõsegítése.

104. §

A Mezõgazdasági és Erdészeti Alapból biológiai alapok megõrzése,

fejlesztése, valamint az ehhez kapcsolódó minõsítési rendszerek

korszerûsítése érdekében az alábbi jogcímek alapján nyújtható támogatás:

a) a növénytermesztés és a kertészet, valamint az erdõgazdálkodás

szakágazatokban:

aa) a nemzeti génvagyon részét képezõ génrezervek, a növényi eredetû

génállományok nemzetközi együttmûködésben vállalt kötelezettségek szerint

történõ összegyûjtéséhez, a fajta és vonalgyûjtemények fenntartásához és

megõrzéséhez;

ab) a szaporítások kiinduló bázisát jelentõ törzsültetvények

létesítéséhez, fenntartásához, fejlesztéséhez;

ac) a tájadottságoknak, valamint a környezetvédelmi szempontoknak

megfelelõ faj- és fajtaszerkezet kialakításához, a növényfajták

fenntartásához, a továbbszaporításhoz szükséges alapanyagok

elõállításához, teszteléséhez, a saját nemesítésû növényfajták, hibridek

hazai és nemzetközi megismertetéshez, az eredmények bemutatásához,

valamint azok gyakorlati hasznosításához;

ad) a magas biológiai értéket képviselõ vetõmag-, illetõleg

szaporítóanyag elõállításához, a nemesítés technológiai feltételeinek

javításához;

ae) a vetõmagvak és a szaporítóanyagok minõségtanúsítási rendszerének

korszerûsítéséhez;

af) a szaporítási célú növényi alapanyagok vírusmentesítése, valamint

e mentességének fenntartásához;

ag) a nemzetközi szakmai szervezetekben a nemzeti képviselet

költségeihez való hozzájárulásához, valamint

ah) a minõsítési tevékenység feltételeinek biztosításához,

fejlesztéséhez való hozzájárulás;

b) az állattenyésztés szakágazatban:

ba) a nemzeti génvagyon részét képezõ, õshonosságuk miatt védett

állatfajták törzsállományainak, illetve a magas genetikai értéket

képviselõ, veszélyeztetett helyzetbe került fajták állományainak

fenntartásához, megõrzéséhez;

bb) a gazdasági jelentõséggel bíró, de jelenleg piaci értéket nem

képviselõ állat, vonal-, illetõleg fajtagyûjtemények fenntartásához,

megõrzéséhez;

bc) teljesítményvizsgálathoz és törzskönyvezéshez szükséges,

beruházásnak nem minõsülõ eszközök és berendezések beszerzéséhez;

bd) a ba)-bb) pontokhoz kapcsolódó tartás-, takarmányozás-, illetõleg

tenyésztéstechnológia fejlesztéséhez, valamint

be) a minõsítési tevékenység feltételeinek biztosításához,

fejlesztéséhez való hozzájárulás;

bf) a minõségi árualap elõállítását szolgáló tenyészállat és

szaporítóanyag beszerzéséhez, valamint a tenyészállat-állomány

növeléséhez;

c) a vadgazdálkodás szakágazatban a nemzeti génvagyon részét képezõ,

a vadászható állatfajok állományainak védelméhez, illetõleg fenntartásához

való hozzájárulás;

d) a halászat szakágazatban a különleges értéket képezõ, vagy

veszélyeztett halfajok állományának fenntartásához, valamint az ezzel

összefüggõ génbankok létesítéséhez, fenntartásához való hozzájárulás.

105. §

A Mezõgazdasági és Erdészeti Alapból a kedvezõtlen termõhelyi

adottságú termõföld hasznosításához az alábbi jogcímek alapján nyújtható

támogatás:

a) a mezõgazdasági földhasznosítás elõsegítéséhez való hozzájárulás

azokon a gazdasági -társadalmi szempontból elmaradott, illetve

munkanélküliséggel jelentõsen sújtott településeken, ahol a településekhez

tartozó szántó mûvelési ágú termõföld átlagos aranykorona értéke nem

haladja meg a hektáronkénti tizenhét aranykorona értéket;

b) az a) pontban foglalt feltételeknek megfelelõ településeken a

földhasznosítási szerkezet átalakításának elõsegítéséhez.

106. §

A Mezõgazdasági és Erdészeti Alapból a mezõgazdasági, az

erdõgazdálkodási, a vadgazdálkodási, a halászati, valamint az egyes

élelmiszer-feldolgozási tevékenységek fejlesztéséhez, korszerûsí-téséhez

az alábbi jogcímek alapján nyújtható támogatás:

a) a mezõgazdasági-, erdészeti- és a halászati tevékenység

folytatásához szükséges egyes termelõberuházások megvalósításához;

b) az erdõgazdálkodási tevékenység folytatásához szükséges

erdõfeltárási létesítmények létesítéséhez;

c) a vadgazdálkodási tevékenység folytatásához szükséges egyes beruházások

megvalósításához;

d) az egyes élelmiszerfeldolgozási tevékenységek folytatásához

szükséges beruházások keretén belül:

da) a korszerû csomagolás, az energiatakarékos, valamint

környezetkímélõ élelmiszerfeldolgozási eljárások alkalmazásának

elõsegítéséhez,

db) a minõsítési-, a minõségtanúsítási rendszerek nemzetközi

normáknak megfelelõ kialakításához, valamint azok alkalmazásához szükséges

beruházások megvalósításának elõsegítéséhez;

e) az a) és c) pontokban meghatározott meglévõ, illetve létesülõ

beruházások rendeletetésszerû mûködését biztosító kiegészítõ jellegû

infrastruktúrális beruházások megvalósításához, beszerzéséhez;

f) a d) pontban részletezett pályázatok alapján támogatott

beruházásokhoz tartozó infrastruktúra létrehozásához;

g) a mezõgazdasági termelés szempontjából fontos összekötõ- és

bekötõút beruházásokhoz, feltéve, ha azok a külön törvény szerint

létrehozott Útalapból is támogatásban részesülnek.

107. §

A Mezõgazdasági és Erdészeti Alapból az erdõ felújítása, nevelése,

mennyiségi, illetõleg minõségi védelmének elõsegítése céljából az alábbi

jogcímek alapján nyújtható támogatás:

a) a törvény 2. mellékletében foglalt normatív mértékek szerint az

erdõ természetes, illetõleg mesterséges felújításához, valamint a fiatal

erdõk ápolásához és neveléséhez;

b) az erdõ idõleges igénybevétele, mûvelési ágának megváltoztatása és

termelésbõl való kivonása miatt szükségessé váló erdõfelújítást pótló

erdõtelepítés költségeihez;

c) az erdõfelügyelõség javaslata alapján a miniszter által elrendelt

közérdekû erdõvédelmi munkák költségeinek fedezetéhez való hozzájárulás,

feltéve, hogy a munkák elvégzése nem a gazdálkodó mulasztása miatt vált

szükségessé;

d) a nemzetközi kötelezettségekbõl eredõ, erdõvédelmi mérõ- és

megfigyelõ rendszer mûködtetéséhez;

e) az erdei természeti rendszerek, az erdõ természeti egyensúlyának

és egészségi állapotának megõrzéséhez;

f) szakirányú oktatáshoz, kutatáshoz;

g) a nemzetközi erdészeti szervezetekben a nemzeti képviselet

ellátásához;

h) az erdészeti kultúra terjesztésének költségeihez

való hozzájárulás.

108. §

A Mezõgazdasági és Erdészeti Alapból a szaktanácsadási tevékenység

agrárágazatban történõ igénybevételének elõsegítéséhez, valamint annak

fejlesztéséhez az alábbi jogcímek alapján nyújtható támogatás:

a) a mezõgazdasági, az erdõgazdálkodási, a vadgazdálkodási, a

halászati, az élelmiszer-feldolgozási tevékenységet végzõ egyéni vagy

társas vállalkozás által igénybe vett szaktanácsadás díjához;

b) a szaktanácsadó által szervezett iskolarendszeren kívüli képzés,

továbbképzés költségeihez;

c) a szaktanácsadással, a szakmai ismeretterjesztéssel, a

továbbképzéssel kapcsolatos, a gazdálkodást segítõ kiadványok

költségeihez;

d) a szaktanácsadást szolgáló infrastruktúrális és informatikai

fejlesztésekhez, ideértve a Magyar Agrárkamara informatikai rendszerének

kialakításához nyújtott támogatást is;

e) a Szaktanácsadói Névjegyzékbe felvett szaktanácsadók

továbbképzésének költségeihez;

f) az agrárgazdasággal összefüggõ szaktanácsadói tevékenység

költségeihez;

g) a kutatási eredmények gyakorlati megismeréséhez, illetõleg az

ezzel összefüggõ ismeretanyag elsajátításához

való hozzájárulás.

109. §

A Mezõgazdasági és Erdészeti Alap bevételi forrásai:

a) a külön jogszabály szerint fizetendõ erdõfenntartási járulék,

erdõvédelmi bírság, újraerdõsítési költség;

b) az e fejezet alapján nem végleges juttatásként adott támogatásnak,

valamint a jogtalanul igénybevett támogatásnak a 92. § (2) bekezdése

szerint visszafizetett összege;

c) a 81. § (1) bekezdés b)-e) pontjai szerinti pénzösszegek.

XIV. Fejezet

Vadgazdálkodási Alap

110. §

A Vadgazdálkodási Alap az általános erdészeti és természetvédelmi

célokkal is összhangban levõ rendeltetése a vadon élõ, vadászható

állatfajok és természetes élõhelyük védelme, megõrzésének elõsegítése,

valamint a nemzetközi vadászati szervezetekben a nemzeti képviselet

feladatainak ellátása.

111. §

A Vadgazdálkodási Alapból az alábbi jogcímek alapján nyújtható

támogatás:

a) a vadászható állatfajok természetes állománya és azok élõhelye

védelméhez, megõrzéséhez;

b) az erdõtervekkel is összhangban levõ regionális vadgazdálkodási

tervezés költségeinek fedezetéhez;

c) a trófeabírálat költségeinek fedezetéhez;

d) a miniszter által a külön jogszabályban foglaltak szerint nemzeti

értékké nyilvánított trófea után a vadászatra jogosultak kártalanításához;

e) a nemzetközi vadászati szervezetekben a nemzeti képviselet

ellátásához;

f) a vadászati kultúra elterjesztésének költségeihez;

g) a vadgazdálkodással és a vad védelmével összefüggõ tudományos

vizsgálatok költségeihez

való hozzájárulás.

112. §

A Vadgazdálkodási Alap bevételi forrásai:

a) a külön jogszabály szerint fizetendõ vadászjegy, valamint

vadászati engedély díjának, trófeabírálat díjának, továbbá a vadvédelmi

bírságnak az összege,

b) a Vadgazdálkodási Alapból nem végleges juttatásként adott

támogatásnak, valamint a jogtalanul igénybevett támogatásnak a 92. § (2)

bekezdés szerint visszafizetett összege;

c) a 86. § (1) bekezdése szerint átcsoportosított pénzösszeg;

d) a 81. § (1) bekezdés b)-e) pontjai szerinti pénzösszegek.

XV. Fejezet

Felhatalmazások

113. §

(1) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy a

földmûvelésügyi alapok felhasználásának részletes szabályait rendeletben

állapítsa meg.

(2) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy a

közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszterrel egyetértésben a 106. § f)

pontja szerinti beruházások támogatására - külön jogszabályban

meghatározott feltételek szerint - közös pályázatot hirdessen.

(3) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy

környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterrel egyetértésben

rendeletben állapítsa meg a 105. § a) pontja szerinti mezõgazdasági

földhasznosítás támogatása céljából kijelölt települések jegyzékét.

(4) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy a honvédelmi

miniszterrel együttesen rendeletben állapítsa meg a Mezõgazdasági és Erdészeti

Alapból a 85. § (2) bekezdése szerint elkülönítetten kezelt rész

felhasználásának, valamint a felhasználás ellenõrzésének részletes szabályait,

továbbá hogy eltérjen a külön törvény szerint fizetendõ erdõfenntartási

járulék, valamint az e törvény 2. melléklete alapján nyújtható támogatási

mértékektõl.""

Megjegyzés: A módosító javaslat a T/251/24.. sz. ajánlás 9. pontjában foglalt

és a T/251/31.. sz. kiegészítõ ajánlás 3., 5. és 6. pontjában foglalt

módosító javaslatok egybeszerkesztett - tartalmi változtatás nélküli -

megjelenítése.

A Környezetvédelmi bizottság a T/251/24.. sz. ajánlás 9. pontjában foglalt

módosító javaslatot támogatta, a T/251/31.. sz. kiegészítõ ajánlás 3., 5. és

6. pontjában foglalt módosító javaslatokat nem tárgyalta.

A Gazdasági bizottság a fentiekben felsorolt módosító javaslatok mindegyikét

támogatta.

Indokolás: Lásd a T/251/32/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Környezetvédelmi biz. lásd megjegyzést.

- a Gazdasági biz. lásd megjegyzést; támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. A Mezõgazdasági bizottság a törvényjavaslat 1-3. számú mellékletei

helyébe az alábbiak felvételét javasolja:

"1. melléklet az 1995. évi ..... törvényhez

1. melléklet az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló 1992. évi

LXXXIII. törvény X. Fejezetéhez

A TENYÉSZTÉSI HOZZÁJÁRULÁS MÉRTÉKE

Állatfaj és a képzés alapja METJ szám A tenyésztési

hozzájárulás a nettó

árbevétel %-ában

1. Exportra vagy feldolgozók részére értékesített vágóállat és állati termék:

Szarvasmarha

Tej értékesítés 93-12-02 0,5

Vágómarha értékesítés 93-12-01 0,5

Sertés

Vágósertés 93-22-01 0,4

Juh

Gyapjú 93-32-02 0,6

Vágójuh 93-32-01 0,6

Juhtej 93-32-03 0,6

Vágónyúl 93-82-04 0,2

Export eladás 93-41-03 (04, 05, 06) 0,6

Belföldi eladás 93-41-03 (04, 05, 06) 0,6

2. Naposállat:

Naposcsibe 93-51-01 0,2

Naposliba 93-53-01 0,2

Naposkacsa 93-54-01 0,2

Napospulyka 93-55-01 0,2

3. Lóverseny totalizatõr forgalmának 0,6 %-a.

2. melléklet az 1995. évi................törvényhez

2. melléklet az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló LXXXIII. törvény

XIII. Fejezetéhez

AZ ERDÕFELÚJITÁS ÉS ERDÕNEVELÉS TÁMOGATÁSÁNAK MÉRTÉKE

I. Természetes mageredetû erdõfelújítás, a talajelõkészítéssel együtt:

Készültségi fok Célállomány típus, ezer Ft./hektár

Tölgy Bükk Egyéb fafaj

1. Befejezett felújítás 200 170 120

2. Végvágás utáni újulat 140 120 80

3. Állomány alatti újulat 70 60 40

II.Természetes sarj eredetû felújítások valamennyi engedélyezett fafajra:

1. Befejezett felújítás 40

2. Folyamatban lévõ felújítás 20

III. Mesterséges erdõfelújítások, talajelõkészítéssel együtt:

Készültségi fok Célállomány típus, ezer Ft./hektár

Tölgy és Bükk Akác Egyéb kem. Lágy Fenyõk

lomb lomb

a) 10 fokos és ez alatti lejtésû, géppel járható terepen:

1. Befejezett 160 80 120 100 100

2. Többéves 110 60 90 80 80

3. Egyéves felújítás 90 50 80 70 70

b) 10 fok feletti lejtésû és géppel nem járható terepen:

1. Befejezett 180 80 140 100 120

2. Többéves 130 70 120 80 100

3. Egyéves felújítás 100 60 100 70 90

IV. Befejezett erdõsítés ápolása a revízióig, valamennyi engedélyezett fafajra,

az erdõfelügyelõség által jóváhagyott esetekben

1. Természetes mag, mesterséges 10° felett 20

2. Természetes sarj 10

3. Mesterséges 10° alatt 10

V. Állománynevelési (tisztítás) támogatás:

1. Gyorsan növõ fajokból (lágy lomb, A,fenyõ) álló fiatalosokban 8 ezer

Ft./hektár

2. Lassan növõ fajokból (T-B, egyéb kemény) álló fiatalosokban 12 ezer

Ft./hektár

VI. Tuskózás támogatása, ha az erdõfelügyelõség által elfogadott felújítási

technológia indokolja

t a l a j

fafaj homok vályog agyag

akác 30 35 40

egyéb 25 30 35

VII. A célállomány típus 10-30 %-os, elszórtan jelenlévõ elegyfafajjal történt

megvalósulásakor az elegyesség értékelhetõ, az erdõfelújítási támogatás

befejezett erdõre vonatkozó összegének 10 %-ig.

3. melléklet az 1995. évi .................. törvényhez

Melléklet az 1961. évi VII. törvényhez

AZ ERDÕFENNTARTÁSI JÁRULÉK MÉRTÉKE

Tájegység Tölgy és Bükk Akác Többi Lágy Fenyõk

(erdõfelügyelõség: és cser kem.lomb lomb

a továbbiakban:Ef.) fafajcsoport

Ft./bruttó m3

I.Északi- középhegység800 250 300 300 600

-Budapesti Ef.

-Egri Ef.

-Miskolci Ef.

II. Nagyalföld 500 300 300 400 300

-Budapesti Ef.

-Debreceni Ef.

-Kecskeméti Ef.

III. Dél-Dunántúl 900 300 400 400 600

-Kaposvári Ef.

-Pécsi Ef.

IV. Nyugat-Dunántúl 950 350 400 400 700

-Szombathelyi Ef.

-Zalaegerszegi Ef.

V. Kisalföld 700 300 300 400 500

-Szombathelyi Ef.

VI. Közép-Dunántúl 800 300 400 300 500

-Budapesti Ef.

-Veszprémi Ef."

Megjegyzés: A módosító javaslat a T/251/24.. sz. ajánlás 45. pontjában és a

T/251/31.. sz. kiegészítõ ajánlás 9. pontjában foglalt módosító javaslatok

egybeszerkesztett - tartalmi változtatás nélküli - megjelenítése.

A Környezetvédelmi és a Gazdasági bizottság a fent felsorolt módosító

javaslatok egyikénél sem foglalt állást.

A Költségvetési bizottság a fenti módosító javaslatokat támogatta.

Indokolás: Lásd a T/251/32/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Környezetvédelmi biz. lásd megjegyzést.

- a Gazdasági biz. lásd megjegyzést.

- a Költségvetési biz. lásd megjegyzést; támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

II.

A Környezetvédelmi bizottság a T/251/24.. sz. ajánlás 1., 2., 12., 13.,

14., 15., 16., 18., 19., 20., 21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29.,

30., 31., 32., 33., 34., 35., 37., 38., 39., 40., 41., 42., 43., 44., 45.

pontjaiban foglalt módosító javaslatokat nem tárgyalta.

III.

A Költségvetési bizottság a T/251/31.. sz. kiegészítõ ajánlás 8. pontjában

foglalt módosító javaslatot: támogatja.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1995. március 9.

Dr. Baráth Etele s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,

a Környezetvédelmi bizottság elnöke a Gazdasági bizottság elnöke

Dr. Orosz Sándor s.k., Dr. Kádár Béla s.k.,

Mezõgazdasági bizottság elnöke a Költségvetési bizottság elnöke

Eleje Honlap